جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه فلسفه دين
> 1395- دوره 14- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
سال 1403
دوره 22 , شماره 2
دوره 22 , شماره 1
سال 1402
دوره 21 , شماره 2
دوره 21 , شماره 1
سال 1401
دوره 20 , شماره 2
دوره 20 , شماره 1
سال 1400
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1399
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1398
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1397
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1396
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1395
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1394
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1393
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1392
دوره 11 , شماره 1
دوره 10 , شماره 2
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1390
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1389
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1388
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
سال 1387
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1386
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1385
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1384
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1383
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1382
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
سعادت ناقص و کامل و ارتباط آن با رؤیت خداوند از دیدگاه توماس آکوئیناس
نویسنده:
منصوره ملکی، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آکوئیناس
,
رؤیت خدا
,
خیر
,
سعادت اخروی
کلیدواژههای فرعی :
سعادت کامل ,
انواع سعادت ,
ذات اقدس الهی (اسماء ذات) ,
غایت نهایی ,
رابطه سعادت و غایت ,
رابطه سعادت با خلق ,
رابطه سعادت با عقل ,
رابطه سعادت با عقل نظری ,
رابطه سعادت با اراده ,
رابطه سعادت با رویت ,
لوازم سعادت ,
چکیده :
سعادت از منظر توماس آکویناس خیر کاملی است مبتنی بر غایت نهایی و پس از رؤیت خداوند در جهان باقی به دست میآید. سعادت مورد نظر آکویناس سعادت کامل یا اخروی است، که در مقابل سعادت ناکامل یا دنیوی قرار دارد. سعادت ناکامل یا دنیوی از متلبس شدن به فضایل عقلانی و اخلاقی حاصل میشود و مقدمۀ رسیدن به سعادت کامل است، سعادتی که در پناه لطف حق در فضایل الهیاتی احسان و امید و ایمان متبلور میشود. آکویناس برای توضیح موضوع حقیقی سعادت موضوعات احتمالی دیگر سعادت همچون ثروت، افتخار، شهرت، قدرت، خیر جهانی، و لذت را رد میکند و متذکر میشود که موضوع سعادت خیر کاملی است که راه رسیدن به آن در نفس انسانی قرار داده شده است. او بر این باور است که بهجت و صحت اراده از لوازم ضروری سعادت کامل است، ولی جسم انسانی به صورت پیشینی و پسینی برای رسیدن به سعادت حقیقی لازم است. همچنین خیرهای خارجی و همراهی دوستان انسان را در وصول به سعادت ناکامل که مقدمۀ سعادت کامل است یاری میدهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 222
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هایک و بازسازی برهان وجودی گودل
نویسنده:
محمد معارفی، محسن فیض بخش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان وجودی
,
گودل
,
اثبات وجود خدا
,
فلسفه دین
,
پتر هایک
,
جردن هاوارد سوبل
کلیدواژههای فرعی :
برهان لمی (منطق) ,
متافیزیک تحلیلی ,
وجود ضروری ,
شروط صدق ,
توجیه باور دینی ,
جهان های ممکن(اصطلاح وابسته) ,
متغیر وصفی ,
چکیده :
از زمانی که گودل تلاش کرد صورتبندیای منطقی از برهان وجودی ارائه دهد، بحثهای قابل توجهی دربارۀ اعتبار برهان وی صورت گرفته است. برای مثال، سوبل تلاش میکند کاستیهای برهان گودل را نشان دهد. پتر هایک، منطقدان و ریاضیدان اهل جمهوری چک، تلاش میکند برهان وجودی گودل را به نحوی بازسازی کند که از انتقادات سوبل در امان باشد. به باور او، اگر برهان در سیستم موجهۀ S5 با اندکی تفاوت بازسازی شود، میتواند از انتقادات سوبل در امان بماند. در عین حال، هایک معتقد است اثبات اعتبار برهان وجودی ارتباطی به اثبات وجود خداوند ندارد. در این نوشته، ابتدا شرحی از بازسازی هایک از برهان وجودی ارائه و این نکته نشان داده میشود که چگونه این نسخۀ هایک از برهان مسئلۀ شکست وجهی برهان را ـ که نسخۀ گودل با آن مواجه است ـ حل میکند. آنگاه تلاش میشود ادعای اخیر هایک دربارۀ بیارتباطی الهیاتی برهان در قالب دعاوی فیلسوفانی نظیر ویلیام رو و باس ون فراسن فهمیده و ارزیابی شود. در اینجا نشان خواهیم داد که در فرض خاصی میتوان نشان داد که چنین برهانی میتواند به اثبات وجود خدا مرتبط باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطۀ زبان دین و واقعیت از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
وحیده فخار نوغانی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
حکمت متعالیه
,
تفسیر عرفانی
,
فلسفه دین
,
واقع گرایی(اصطلاح وابسته)
,
رابطه زبان دین و واقعیت
,
زبان دین (فلسفه دین)
,
هستی شناسی تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عالم نفوس ,
کلام الهی ,
انسان کامل (کلام) ,
هرمنوتیک ,
حکمت متعالیه ,
عقل فعال ,
تفسیر قرآن ,
گزاره های وحیانی ,
کیفیت نزول وحی ,
مبانی هستی شناسی حکمت متعالیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
پرسش از «رابطۀ زبان دین و واقعیت» از جمله مسائل مهم در حوزۀ زبان دین محسوب میشود. با توجه به اهمیت مبانی هستیشناخی ومعرفتشناختی در بررسی رابطۀ زبان دین و واقعیت، در این پژوهش تلاش شده است تا دیدگاه ملاصدرا در دو محور اساسی «رابطۀ زبان دین و واقعیت» و «کیفیت حکایتگری زبان دین از واقعیت» با توجه به مبانی یادشده بررسی شود. نتایج این پژوهش حاکی از این است که در حکمت متعالیه، وجود شواهدی مانند انتقادات جدی ملاصدرا نسبت به برآیندهای غیرقابل پذیرش رویکرد ناواقعگرایی، تبیین ارتباط مرتبۀ ظهور لفظی کلام الهی با مراتب فوق آن بر اساس کثرت در مظاهر وجود و همچنین فهم معانی کلام الهی در پرتو اصل تطابق و تناظر عوالم هستی، بر رویکرد واقعگرایانه نسبت به زبان دین دلالت دارد. علاوه بر این، در حکمت متعالیه، با توجه به نقش انسان کامل در ظهور تفصیلی عالم واقع، نه تنها تمامی توصیفات انسان کامل از واقعیت عین صدق است، بلکه سایر توصیفات نیز بر اساس مطابقت با توصیف انسان کامل متصف به صدق میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبیعتگرایی خوشبینانه و معناداری زندگی
نویسنده:
مسعود طوسی سعیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توماس نیگل
,
پوچی
,
فلسفه دین
,
طبیعتگرایی خوشبینانه
,
دن ویجرز
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
جهان شناسی فلسفی ,
واقعگرایی علمی ,
طبیعت گرایی متافیزیکی ,
کشف علمی ,
امیدواری علمی ,
چکیده :
نظریههای معنای زندگی را در یک تقسیمبندی کلان و اجمالی میتوان به دو دستۀ دیدگاههای طبیعتگرا و غیرطبیعتگرا افراز کرد. یکی از اشکالات همیشگی وارد بر دیدگاههای طبیعتگرا ناتوانی آنها در حل معضل پوچی است؛ طبیعتگرایی خوشبینانه عنوان ایدهای است که مدعی شده بر مبنای پیشرفتهای علمی و دستاوردهای فناورانه میتوان، در عین پایبندی به طبیعتگرایی، از معضل پوچی رهایی یافت. در این مقاله، با تأکید بر دیدگاههای لئو تولستوی و تامس نیگل دربارۀ معضل پوچی، طبیعتگرایی خوشبینانه، بر مبنای دیدگاه دن ویجرز، با یک صورتبندی استدلالی تقریر میشود. همچنین، به منظور داوری دربارۀ کارآمدی طبیعتگرایی خوشبینانه در رهایی یافتن از معضل پوچی، مبانی و پیشفرضهای معناشناختی، معرفتشناختی، و انسانشناختی آن از جمله جعلگرایی، علمگرایی و فیزیکالیسم مورد بررسی و واکاوی قرار میگیرد و نشان داده میشود که این دیدگاه، بر خلاف ادعای مطرحشده از سوی ویجرز، قابلیت حل معضل پوچی را ندارد، بلکه مؤیدی بر ناتوانی طبیعتگرایی در حل معضل پوچی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جعل معنا از نگاه سارتر و نقد و بررسی آن بر اساس مبانی شناختگرایی
نویسنده:
داود صدیقی، امیر عباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوبژکتیویسم
,
ژان پل سارتر
,
وجود فی نفسه
,
وجود لنفسه
,
ناشناخت گرایی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
آگاهی ,
آزادی انسان ,
جعل معنا ,
پوچی و بی معنایی ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
امکان ناضرور ,
وجودشناسی سارتر ,
هستی و نیستی ,
چکیده :
جعل و کشف معنا دو دیدگاه بنیادین در معنای زندگی هستند که هر کدام موافقان و مخالفانی را به خود اختصاص دادهاند. سارتر با تبیین وجودِ فینفسه و وجودِ لنفسه، و همچنین مفاهیمی همچون امکان ناضرور، آزادی و فردیت، ابتدا جهان را از هر معنایی تهی میکند و سپس برای استعلای خویش و همچنین عدم انفعال، در پی جعل معناست. بنابراین، در این حوزه، سارتر را میتوان یک ناشناختگرا و سوبژکتیویست خواند و از این رو انتقادات مربوط به این دو نحله به سارتر نیز تعلق میگیرد. برای نمونه، سارتر با سوبژکتیو دانستن معنا امکان هر گونه داوری معرفتی را دربارۀ صدق و کذب دیدگاه اخذشده از بین میبرد. در عین حال، به نظر میرسد، با توجه به مبانی معرفتی ناشناختگرایان و سوبژکتیویستها، میتوان از قوت این نقد کاست. همان طور که میدانیم، تأکیدِ سارتر و سایر اگزیستانسیالیستها بر جعل و یا کشف معنا شدیداً وابسته به فرد و ساختار سوبژکتیو اوست. بنابراین به نظر میآید با توجه به بنیانهای فلسفی سارتر، نقدهای مبتنی بر شناختگرایی بر سارتر وارد نباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعگرایی و ناواقعگرایی دینی: بررسی و نقد آرای دان کیوپیت، پُل بدام و دی. زی. فیلیپس
نویسنده:
علی صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واقع گرایی دینی
,
نسبیگرایی
,
فیلیپس
,
کیوپیت
,
فلسفه دین
,
بدام
,
ناواقعگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
تساهل و تسامح دینی ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
فلسفه زبان ,
بازی زبانی ,
ایمان ,
ابزار انگاری الهیاتی ,
باور دینی ,
چکیده :
این مقاله، پس از بیانِ مختصر چند نکتۀ مقدماتی در خصوص ماهیت و نوع صورتبندی مسئلۀ واقعگرایی/ناواقعگرایی، ابتدا به شرح و مقایسۀ دو نوع از انواع ناواقعگرایی دینی یعنی دیدگاههای دان کیوپیت و دی. زی. فیلیپس میپردازد. مستمسک کیوپیت برای ناواقعگرایی نوعی خوانش از آرای فلاسفۀ مدرن (خصوصاً نیچه) و عزیمتگاه فیلیپس به سمت ناواقعگرایی فلسفۀ زبان متأخر ویتگنشتاین بوده است. بر اساس این مبادی، ناواقعگرایی این دو در پیوند با نفی متافیزیکیاندیشی و نوعی از نسبیتگرایی قرار گرفته و به هنگام مواجهه با حوزۀ دین سبب رد سویههای نظری دین و اصالتبخشی به جنبههای عملی و پراتیک آن شده است. پاسخ پُل بدام به عنوان یک واقعگرا متوجه همین نکتۀ اخیر بوده و کوشیده است نشان دهد که انجام دادن اعمال و مناسک دینی در غیاب جنبههای مفهومی و نظری ممکن نیست، و واقعگرایی در مورد متعلَّق عبادات عنصری اساسی است. در انتهای مقاله، تلاش شده تا ضمن نقد این انواع از ناواقعگرایی بحرانهای آن برجسته شود. همچنین نحیف بودنِ واقعگرایی بدام مسئلۀ دیگری است که بدان اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات تمثیلی یا الهیات تشکیکی
نویسنده:
افلاطون صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
آکوئیناس
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
فلسفه دین
,
الهیات تمثیلی
,
الهیات تشکیکی
کلیدواژههای فرعی :
اصالت وجود ,
تمثیل(منطق) ,
لفظ کلی ,
لفظ متواطی ,
لفظ مشکک ,
مشترک ,
تمثیل تناسبی ,
زبان بشری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در زبان بشری الفاظی وجود دارد که در زبان دینی به نحو مشترک به خدا و مخلوقات نسبت داده میشود. نسبت این الفاظ به خدا و انسان به نحو مشترک لفظی و مشترک معنوی منجر به دیدگاه تشبیه و تعطیل میشود که از چالشهای الهیاتی است. اندیشمندان اسلامی برای حل این چالش به معنا و مفاهیم تشکیکی این الفاظ متوسل شدهاند. ملاصدرا، با مبانی فلسفی خود، برای حل این مسئله نظری را طرح کرده که میتوان آن را الهیات تشکیکی نامید. توماس آکویناس متفکر مسیحی در توجیه نسبت این الفاظ نظریهای را بیان نموده که به الهیات تمثیلی معروف است. این نظریه در جوامع علمی غربی و اسلامی مورد نقدهایی قرار گرفته است. با تحلیل معناشناختی واژههای کلیدی نظریۀ آکویناس و تبیین محتوای آن میتوان نشان داد که دیدگاه او با تفاوتهایی همان نظریۀ الهیات تشکیکی است. او در این زمینه از ابنسینا متأثر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر دعا بر جهان قانونمند از دیدگاه استاد مطهری و النور استامپ
نویسنده:
ام هانی جراحی، عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
قضا و قدر
,
علیت
,
دعا
,
فلسفه دین
,
نظم طبیعی جهان
,
استامپ
کلیدواژههای فرعی :
سنت اسلامی ,
قوانین طبیعی ,
کرامت ,
استجابت دعا ,
اختیار انسان ,
تعین گرایی ,
عدم قطعیت ,
فیزیک جدید ,
الهیات مسیحی ,
بداء ,
ارتباط مستقیم خداوند با جهان ,
دعای حاجت ,
نا تعین گرایی ,
ابعاد عالم ,
معناداری دعا ,
موثر بودن دعا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
از مسائل مرتبط با «دعای حاجت»، چگونگی تأثیر این نوع دعا بر جهان مادّی است، جهانی تحت حاکمیت قوانین استثناناپذیر. از یک سو، اجابت دعا امری قطعی تلقی میشود و از سوی دیگر، قوانین جهان طبیعت نقضناپذیر محسوب میگردد. در باب این مسئله، مقاله به بررسی تطبیقی آرای دو متفکر، استاد مرتضی مطهری و النور استامپ، میپردازد، دو متفکری که جهان را قانونمند و در عین حال دعا را نیز مؤثر میدانند. یافتههای تحقیق نشان میدهد باور به «اختیار» از مهمترین مبانیای است که هر دو فیلسوف به آن پایبندند. تفاوت مهم دو اندیشمند دیدگاه آنها در باب تعینگرایی است. استاد مطهری به تعینگرایی قائل است و از طریق بحث قضا و قدر میکوشد پاسخی برای مسئلۀ پیشگفته بیابد، در حالی که النور استامپ تعینگرایی را انکار میکند و با پذیرش عدم قطعیت، راه خود را برای علت معدّ دیدن خداوند علاوه بر علت مفیض بودن او باز میکند و از این طریق مسئلۀ دعا را پاسخ میگوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تربیتی انبیا (ع) در سیر معرفتی انسانها از دیدگاه غزالی
نویسنده:
میترا (زهرا) پورسینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
امام محمد غزالی
,
نقش تربیتی انبیا
,
تسویه نفس
,
باطن شرع
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
علم نفس ,
نبوت ,
ادراک حسی ,
کمال نفس ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
نفوس انسانی ,
حسن و قبح شرعی ,
هرمنوتیک ,
جهان شناسی غزالی ,
چکیده :
از دید غزالی، انبیا (ع) تأثیری بنیادین در رساندن سایر انسانها به عالیترین مرتبۀ معرفتی دارند. این تأثیر، علاوه بر این که در حوزۀ تعلیم حقایق به انجام میرسد، تأثیری تربیتی است که با ایجاد تغییر در ساحتهای عاطفیـارادی انسانها ساحت معرفت را به مرتبۀ یقین و به سطح مکاشفه میرساند. نقش تربیتی انبیا هدایتگری «سفری» است که انسان در نفس خود به سوی حقیقت در پیش میگیرد تا «قابلیت» دریافت حقایق را بیابد. رسیدن به این قابلیت مستلزم «تسویه» و «اعتدال» و «انسجامی نفسانی» است، تا وی «یکسره» به حقیقت توجه یابد. انسانها در مواجهه با نبی قالب زبانی مکاشفۀ او را دریافت میکنند. تبعیت از دستورات شرع و پیروی از حرکات و سکنات و اقوال و افعال انبیا انسانها را در سفری معرفتی همراهی میکند که غایت آن ظهور عالیترین مرتبۀ معرفتی در ایشان است. در این مرتبه است که طالبان معرفت میتوانند به «فهم» و «تأویل» باطن حقایق شرع و معرفت به واقعیتهای روحانی دست یابند، که شامل موجودات روحانی و ربط و نسبتهای میان موجودات و معنای وجود آنها میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فهم دینی کرکگور از «سوبژکتیویته»
نویسنده:
محمد اصغری، ندا محجل
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سورن کرکگور
,
سوبژکتیویته
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه دین
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
جهش ایمان ,
حضرت ابراهیم(ع) ,
سپهر دینی ,
سپهر اخلاقی ,
شور ,
نظریه مطابقت ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
سپهر زیبایی شناختی ,
چکیده :
در این مقاله سعی شده است فهم دینی کرکگور از «سوبژکتیویته» با استناد به گفتههای او به ویژه در دستنوشتهها و سایر نوشتههایش تبیین شود. او مفاهیم کلیدی نظیر «مسیحیت»، «حقیقت»، «شور»، «خدا»، و «ایمان» را برای توصیف و تبیین «سوبژکتیویته» به کار میبرد. برای مثال تلقی وی از مسیحیت به مثابۀ «سوبژکتیویته» با تلقی رایج و عمدتاً تاریخی از مسیحیت که عمدتاً درک ابژکتیو از آن دارند کاملاً متفاوت است. مسیحیت از نظر این متفکر عمدتاً در قالب آموزهها مطرح میشود و چیزی که برای او حائز اهمیت است مسیحی شدن است، نه این که مسیحیت چیست. کرکگور به دنبال آن است که در برابر سوبژکتیویتۀ فلسفی (معرفتشناختی) فلسفۀ مدرن نظیر تفکر دکارتی و کانتی موضعی انتقادی اتخاذ کند. باید گفت که کرکگور با سوبژکتیویته سروکار دارد، نه سوبژکتیویسم که یک مسئلۀ معرفت شناختی است و او علاقهای به آن ندارد. بنابراین هدف این مقاله این است که ماهیت دینی سوبژکتیویته و فهم دینی از آن را در نوشتههای این متفکر دانمارکی نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید