جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه فلسفه دين
> 1401- دوره 20- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
سال 1401
دوره 20 , شماره 1
سال 1400
دوره 19 , شماره 2
دوره 19 , شماره 1
سال 1399
دوره 18 , شماره 2
دوره 18 , شماره 1
سال 1398
دوره 17 , شماره 2
دوره 17 , شماره 1
سال 1397
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1396
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1395
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1394
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1393
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1392
دوره 11 , شماره 1
دوره 10 , شماره 2
سال 1391
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1390
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1389
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1388
دوره 7 , شماره 2
دوره 7 , شماره 1
سال 1387
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1386
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1385
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1384
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1383
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1382
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
واکاوی تجربه الهیات مدرسی در مواجهه با پدیدههای اقتصادی: رهیافتهایی از نظریه قیمت عادلانه
نویسنده:
محمد حسین بهمن پور خالصی ، محمد جواد شریف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مدرسیان مجموعهای از متکلمان مسیحی بودند که عمدتاً طی قرون دوازدهم تا هفدهم میلادی کنشگری فعالی در اروپا داشتند. از جمله آموزههای چشمگیر در ادبیات مدرسی نظریه قیمت عادلانه است، که میتوان آن را یکی از پربسامدترین نظریهها در تاریخ عقاید اقتصادی نیز برشمرد. این مطالعه در تلاش است تا با مراجعه به متون کلاسیک مدرسی به بازخوانی نظریه قیمت عادلانه در اندیشه اقتصادی متفکران مدرسی بپردازد و از این روزن تجارب عمومی الهیات مدرسی در مواجهه با پدیدههای اقتصادی را بررسی کند. برای این منظور، نظریه قیمت عادلانه از ریشههای شکلگیری آن در حکمت عملی مدرسی تا سطحیترین صورت آن به عنوان یک نهاد اقتصادی بررسی میشود تا بتوان به این سؤال پاسخ گفت که چگونه الهیات میتواند در ساحت عملی خود تا سطحیترین اعتبارات اقتصادی نقشآفرینی کند. نتایج این مطالعه نشان میدهد متفکران مدرسی در ساحت نظریِ الهیات عملی دستاوردهای چشمگیری برای ترویج الهیات از طریق تألیفات و آموزشهای خود در مدارس داشتند و در ساحت عملی آن نیز سعی در عملیسازی الهیات در بنیادهای انسانی جامعه از طریق ساخت اعتبارات و نهادهای مختلفی همچون قیمت عادلانه داشتند. در این راستا نظریهٔ سعادت دوگانهٔ انسان در الهیّات مدرسی تأثیر مهمی در شکلگیری موضوعات اقتصادی به مثابهٔ بخشی از حکمت عملی مدرسی داشته است. به رغم این دستاوردها، عدم فهم نظاممند ایشان از پدیدهای مدرنی چون نظام سرمایهداری و نیز عدم تلاش برای تحقق عملی آموزههای خود در ساخت اجتماعی و اقتصادی جامعه از جمله کاستیهای مواجهه ایشان به شمار میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یادآوری رنجهای اولیای الهی در مقام تسلّی سوگوار: با نگاهی ویژه به مصائب حسین بن علی علیهالسلام
نویسنده:
سجاد خاکی صدیق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
رواندرمانگران و محققان معتقدند که بسیاری از افراد در دورۀ سوگ، زمانی که شخصی با از دست دادن عزیز خود احساسات و شرایط جدیدی را تجربه میکند، پنج مرحله روانی را از سر میگذارند. یکی از آن پنج مرحله را «خشم» نامیدهاند. در این مرحله فرد سوگوار خشمگینانه به دنبال پاسخ پرسشهایی است که پس از فقدان عزیزش برای او به وجود آمدهاند. او که خود را مستحق چنین رنجی نمیبیند، از خود و دیگران میپرسد چرا خداوند عزیزش را از او گرفته است؟ چرا زندگی را به کام او تلخ میکند؟ حالت روانیای که فرد در مرحلۀ خشم تجربه میکند و پرسشهایی که به تبع این شرایط برای او مطرح میشوند رابطۀ او با خداوند را دچار چالش میکند. این وضعیت از نظر فیلسوفان دین نیز دور نمانده است. طبق یک تقسیمبندیِ کلاسیک، فیلسوفان دین مسئلۀ شر را در دو ساحت بررسی میکنند: نظری و وجودی. پرسشهای فرد سوگوار و رنجی که به زعمِ او در قالب شری گزاف بر او رخ مینماید در ساحتِ وجودی شر مطرح میشود. حالاتی که در این ساحت تجربه میشود شک یا عدم باور به وجود خدا در فرد را تقویت میکند. بعضی از فلاسفه نظیر آلوین پلانتینگا معتقدند که بحثهای فلسفی در ساحت وجودی شر نتیجهبخش نیست، بلکه به طور عملی باید مراقبتهایی معنوی صورت پذیرد. در همین راستا بحثهای دامنهداری به نام الهیات شبانی در مسیحیت وجود دارد. به نظر میرسد که یادآوری رنجها و مصیبتهایی که اولیای الهی متحمل شدهاند به جهتدهی نگرش فردِ سوگوار کمک میکند. به بیان دیگر او با تأمل در این یادآوریها میتواند معنایی برای سوگ خود بیاید و خاطرش کمی تسلی یابد. مصائب و رنجهای حسین بن علی علیهالسلام در ماجرای عاشورا را میتوان بدین منظور یادآوری کرد. به نظر میرسد که در روایات و سنت عملی شیعیان مؤیداتی برای این نگاه به ماجرای عاشورا وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر الهیات هواخواهی، با تأکید بر هواخواهان ایرانی گروه موسیقی کرهای اکسو
نویسنده:
محمدجواد بادین فکر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
با این فرض که الهیات عملی درباره کنشهای فردی و جمعی انسانها به روشی الهیاتی میاندیشد، میتوان در بستر آن به یکی از صورتهای مدرن و الهیاتی فرهنگ مدرن یعنی الهیات هواخواهی پرداخت. ریشههای تاریخی الهیات هواخواهی را باید به پیش از دوران مدرن بازگرداند. امروز در فرهنگ غرب ریشههای هواخواهی مدرن را به رفتار حواریون مسیح (ع) بازمیگردانند. همچنین میتوان صورتهای خاصتری از آن را در سدههای نخستین تمدن اسلامی میان فرق عرفانی پیدا کرد. در این مقاله، با استفاده از رویکرد نظری پل تیلیش در خصوص الهیات فرهنگ، به تبیین رفتارهای مناسکی هواخواهان مدرن میپردازیم. یکی از تفاوتهای مشهود هواخواهی مدرن و رسانهای با هواخواهی در فرهنگ سنتی ارتباط هواخواه با سلبریتی به میانجی متن رسانهای است. اما در الگوی سنتی، حضور فیزیکی اصل اساسی شکلگیری ارتباط میان هواخواه و مراد بود. به این منظور در این مقاله با استفاده از رفتارهای هواخواهانِ ایرانی یکی از گروههای موسیقی پاپ کرهای به تبیین برخی از ویژگیهای الهیات هواخواهی در ساحت فرهنگ مدرن میپردازیم. همچنین اشاره میکنیم که تمایزات هواخواهی مدرن با هواخواهی سنتی چیست. به خصوص در فرهنگ ایرانی-اسلامی اساساً ما شاهد هواخواهیهای مطلوبی هستیم که مبنای آن الهیات توحیدی است، اما اکنون شاهد هواخواهی با جنس الهیات سکولار هستیم. در این مقاله به این سؤال اصلی پاسخ خواهیم داد که کنش هواخواهی از چه جهت باید با رویکرد الهیات عملی و الهیات فرهنگ به عنوان یک رفتار قدسی در زندگی روزمره بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر الهیات عملی اسکاندیناوی بر ملتسازی و دولتسازی رفاه
نویسنده:
رضا رحمتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دولت، ملت و رفاه در سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک، اگرچه وامدار جنبش قانونی اساسی، جنبش حقوق مدنی، جنبش شهروندی و... بوده است، با این حال شدیداً با سنتهای اجتماعی گره خورده است، که از جمله آنها جنس خاصی از هویت دینی است. الهیّات عملی اسکاندیناوی به سبب این که توانسته بود، بر خلاف فرانسه و انگلستان و اروپای قارهای، مانع از منازعهٔ دولت-کلیسا شود، سنتهای اجتماعی متعددی را تبدیل به الگوهای سیاسی کرد. به سبب درهمتنیدگی دولت-کلیسا و سایر نیروهای اجتماعی که در حد واسط این رابطه قرار میگرفتند (از جمله دهقانان آزاد و کارگران)، ایدهٔ دولت رفاه یا (حتی با تسامح) کلیسای رفاه در اسکاندیناوی شکل گرفت، ایدهای که سبب صورتبندی دولت نیز شد. بنابراین میتوان گفت دولت-ملتسازی و علاوه بر این دولتسازی رفاه در اسکاندیناوی به واقع دولت-ملت و دولتسازی با پیکربندی دولت-کلیسا به عنوان یکی از جلوههای دولت، در کنار دولت-دهقانان و دولت-کارگران بوده است. بنابراین شکل خاصی از همبستگی بین نیروهای سیاسی و اجتماعی در جامعه اسکاندیناوی شکل گرفت که بازتاب همه این نیروها در دولت نوردیک تبدیل به مدل خاص همبستگی و حکمرانی در این جامعه شد. از این رو ناسیونالیسم اسکاندیناوی مدل منحصربهفردی از ناسیونالیسم را ارائه میدهد. سؤالی که اینجا شکل میگیرد این است که الهیات عملی اسکاندیناوی چه تأثیری بر شکلگیری دولت رفاه در سوئد، نروژ و دانمارک داشته است؟ الهیات عملی لوتری به واسطه تأثیرش بر تعریف ملت به عنوان منبعی برای هویت ملی، از یک سو، و به واسطه خوانشهایی شبیه به رسالت کار، رسالت بهرهوری و رسالت تولید، از سوی دیگر، منبعی برای دولتسازی رفاه در منطقه اسکاندیناوی بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لیبرالیسم و مبانی الهیاتی نظم اجتماعی
نویسنده:
مصطفی زالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این جستار به مبانی الهیاتی نظم اجتماعی نزد سه تن از فیلسوفان لیبرال میپردازد: اسمیت، کانت و رالز. این سه فیلسوف هر یک به نحوی متفاوت امکان تحقق نظم اجتماعی را به گونهای از الهیات گره زدهاند. نزد اسمیت، تحقق نظم بازار آزاد به استعارۀ دست پنهان گره میخورد، استعارهای دال بر منفعت عمومی خودخواهی شخصی در بازار آزاد که برآمده از طرحی الهی برای جهان است. کانت نیز برای تحقق خیر والا (همسویی اخلاق و سعادت) وجود خدا را اصل موضوع قرار میدهد. در نهایت، رالز نیز تضمین تحقق اصول عادلانه در جهان اجتماعی و امکان تحقق نظم اجتماعی اخلاقی را در پیوند با دریافتی خاص از طبیعت الهی و به دنبال آن نسبتی خاص میان انسان و خدا میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطهری و جایگاه شر در حرکت تکاملی تاریخ
نویسنده:
فاطمه جمشیدی ، میثم سفیدخوش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم تاریخ، که در دوران مدرن عظمتی فراسوی مجموعهای از رخدادها پیدا کرده بود، در سدۀ اخیر موضوع تأمل متفکران ایرانی بسیاری از جمله مرتضی مطهری نیز قرار گرفت. وی متأثر از نگرشهای رومانتیک که در آن زمان رواج یافته بودند اعتقاد داشت که تاریخ دارای حرکت تکاملی است، اما از آنجا که متفکری مسلمان بود میکوشید تا این حرکت را مطابق آنچه خودش «جهانبینی اسلامی» میخواند تبیین کند. در این تبیین، مفهوم قرآنی خلیفةاللهی انسان و نیز دو مفهوم برنامه تشریعی و برنامه تکوینی خداوند برای انطباق آدمی با جریان تاریخ برجسته هستند. انسان، به عنوان خلیفۀ الهی در زمین، مسئول ساختن تاریخ است. ولی برای این که در این عملِ ساختن به بیراهه نرود و مسئولیت تاریخی خود را به درستی به انجام آورد دو برنامه تکوینی و تشریعی پیش پای او قرار داده شده است که هم راهنمای او هستند و هم مشتمل بر عناصر آزمایندۀ او در این مسیر. بررسی اقوال مرتضی مطهری دربارۀ مفاهیم مذکور نشان میدهد که وی در جای جای بحثهای خود پای مفهوم شرور را به میان میآورد و میکوشد نسبت آنها را با طرح تکاملگرایانۀ خود روشن کند. ما در این مقاله از نسبت شرور و جریان حرکت تاریخ در نگاه مرتضی مطهری میپرسیم. بررسی اولیۀ ما نشان میدهد که مرتضی مطهری با پیوند فلسفۀ تاریخ با مبحث شرور نوعی «الهیّات عملی تاریخنگرانه» را فراهم میآورد که در آن اراده الهی با اراده انسانی پیوند مییابند تا جریان تاریخ را رقم زنند و آن را به هدفش نزدیکتر سازند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربرد تجربیات زنانه در الهیات فمینیستی: جسمانیت، فرهنگ و زبان
نویسنده:
مریم السادات سیاهپوش ، زهرا جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در راستای ارائۀ خوانشی از الهیّات که معطوف به تجربۀ زنانه باشد، توجه الهیدانان به سه ساحت جلب شد. در ساحت نخست، در تاریخ فلسفه غرب همواره جسمانیت زنانه متناظر با طبیعت دانسته شده و با جلوه دادن عقلانیت به مثابه حق انحصاری مردانه، زنان از تحصیل در حوزۀ الهیّات منع شدهاند. الهیدانان فمینیست بر آن هستند که ضمن به رسمیت شناختن جسمانیت زنانه، راهی برای ورود به عرصۀ عقلانیت بگشایند. افزون بر این، در همین ساحت است که الهیدانان فمینیست بدن زنان را منبعی برای بازتاب الهیّات فمینیستی دانسته و تجربیاتی را که از طریق بدن خود به دست میآورند به عرصههای گوناگون الهیّاتی تعمیم داده و حتی به بازتفسیر وجه زنانۀ خدا پرداختهاند. ضمناً ایشان در این راستا دست به ارائه آیینهای جدید دینی با هدف ایجاد فضایی معطوف به تجربیات جسمانی میزنند تا به رویدادهای مخصوص بدن زنان وجهی دینی ببخشند. در ساحت دوم، توجه الهیدانان فمینیست پساساختارگرا به تکثر فرهنگی جلب شده و تأثیر فرهنگهای گوناگون را بر تجربیات زنانه از دین مد نظر قرار دادهاند. در این ساحت، کوشش میشود تا با نظر به شخصیتهای متون مقدس که تجریبات زنان از فرهنگهای غیرغربی را در بر دارند، تفسیری چندفرهنگی ارائه شود که طیف فراگیرتری از زنان را شامل شود. در ساحت سوم، در متون مقدس از یک سو زبان جنسیتی بوده و تصوری مردانه از خدا در ذهن مؤمنان ایجاد میکند و از سوی دیگر نگارش این متون به دست مردان عمدتاً از تجربیات زنانه غافل مانده است. پژوهش حاضر، در مقام یک پژوهش بنیادی-کاربردی، بر آن است که کاربرد تجربیات زنانه در الهیّات فمینیستی به مثابه الهیّاتی عملی را با نظر به سه ساحت یادشده مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی الهیات عملی بر مبنای متافیزیک عمل در اندیشه علامه طباطبائی
نویسنده:
مهدی ساعتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
معناشناسی الهیات عملی متوقف است بر انگارۀ عمل و نسبت آن با الهیات. متافیزیکِ عمل به بررسی شأن هستیشناختی عمل، جایگاه آن در میان سایر امور و نسبت آن با سایر اشیاء میپردازد. با نگاهی منظومهوار به آثار علامه طباطبائی، میتوان دیدگاه ویژهای در باب متافیزیک عمل از آن استخراج کرد. از نظر طباطبائی، عمل -به مثابۀ یک هویت خارجی- نوعی حرکت است، حرکتی که دارای یک سلسله مبادی در درون آدمی است. مشخصۀ عامل مختار این است که با وساطتِ افکاری برساخته (امور اعتباری) عمل میکند. حرکت انسان چیزی بر اشیای بیرونی نمیافزاید، بلکه صرفاً نحوۀ نسبتِ انسانِ بدنمند با بیرون از خود را تغییر میدهد. هر تغییری در جهان به تغییرات دیگر و در نتیجه به تغییر وضع جهان میانجامد. پس انسان جهان را از طریق افکار برساخته تغییر میدهد. هر آن چیزی که از سنخ اندیشه است و میخواهد به گونهای به ساحت کنش آدمی وارد شود باید از معبر امور اعتباری گذر کند. روشن است که الهیات در وهلۀ اول ساحتی نظری و مربوط به حوزۀ باورها است. مسئله این است که الهیات چگونه وارد این معبر میشود، چگونه مبنا و مبدأ عمل واقع میگردد، و به دیگر سخن چگونه مبدأ تغییر جهان میگردد، و چه مزیتی بر سایر مبادیِ نظری عمل دارد. به باور طباطبائی دین ترجیحات همسو با هستی و آفرینش را به انسان گوشزد میکند. بر این اساس میتوان به معناشناسی الهیات عملی رسید: الهیات عملی دانشِ تبیین و توجیه نحوۀ ترجح مبدأ الهیاتیِ عمل در شکلگیری کنشهای فردی و اجتماعی آدمی است. آدمی مادامی که عملی را راجح نیابد دست به انتخاب آن نمیزند. دنیای جدید انسان را به ترجیحات گوناگونی دعوت میکند، و الهیات عملی در این میان میتواند نقش سرنوشتسازی داشته باشد، بدین صورت که نشان دهد چگونه عمل دینی، قطع نظر از تکلیف بودنش، با وضع بشر هماهنگ است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل معرفتشناسانۀ دینگریزی
نویسنده:
زهرا بهارلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دینگریزی، سکولاریسم، جدایی دین از سیاست، جدایی دین از علم و در نهایت جدایی دین از زندگی، همگی حامل پیامی واحد هستند: ما از دین بیزاری میجوییم. فارغ از این که دینگریزی تاریخچهای بس عظیم دارد، اینک در جوامع امروزی باوری موجه تلقی میشود. چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید. بیایید به جای آن که در باب معرفتشناسی و آسیبشناسی دین بحث و بررسی کنیم، باورها و نظریات دینگریزان را مورد بررسی و تحلیل معرفتشناسانه قرار دهیم. توجیهات دینگریزانه چیست؟ چرا دینگریزی در جوامع کنونی مقبولیت و پذیرش عام دارد؟ آیا باورهای دینگریزانه موجه است؟ از آنجا که محبوبیت دینگریزی در جوامع روند رو به رشدی دارد، چه بسا تحلیل و بررسی معرفتشناسانۀ باورهای دینگریزانه مسیر را در باب معرفت دینی هموارتر سازد. اگر بنا باشد جهل دربارۀ دین سرنوشتی چون اعتقاد به گزارههای دینگریزانه رقم زند، نادرستی این گزارهها دریچهای بر آگاهی از جهل دینی است. بیزاری از دین میتواند ناشی از مواردی همچون جهل و ضعف معرفتی دین، آمیختگی برخی خرافات با آموزههای دینی و یا تبلیغ نادرست باشد. لذا در صورت زدودن چنین خرافات و تأکید بر رابطۀ عقل و دین و تفکر عقلانی در باب آموزههای دینی و همچنین تبلیغ درست شاید بتوان دینگریزی را در جوامع دینی به حداقل رسانید. این مقاله در نظر دارد نظریات و باورهای دینگریزانه را زیر ذرهبین نقد معرفتشناسانه قرار دهد تا توجیهات و موجهات آن را بررسی کند. یقیناً در بطن توجیه و شواهد باورهای دینگریزانه جهل و فهم نادرست دین جا خوش کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«الهیات مادرانگی» در کتاب مقدس و قرآن کریم
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پرسشهای مهم پیشاروی «الهیات مادرانگی» چنین هستند: پرسش نخست: چه رابطهای میان «مادرانگی» و «زنانگی» برقرار است؟ «آیا مادری جزء ضروری یا جنبه ذاتیِ زنانگی است»، به گونهای که اگر زنی خود را از مادر بودن رها سازد، معنایش این باشد که از زن بودن خود جدا شده است؟ اگر اینگونه باشد، آن دسته از زنانی که نمیتوانند بچهدار شوند یا نمیخواهند بچهدار شوند، زنِ کامل یا حتی زن به حساب نمیآیند؟ پرسش دوم: چه رابطهای میان «دغدغه مادرانگی» و «شغل زن» وجود دارد؟ یک مادر چگونه میتواند میان «زندگی حرفهای» و «زندگی مادرانۀ» خود تعادل مناسبی برقرار کند؟ آیا مشارکت زن در اجتماع نظام طبیعی الهی را نقض میکند؟ آیا تحصیل و اشتغال زن به طراحی الهی از تن و بدن زنانه تعدی میکند؟ پرسش سوم: آیا «مادرانگی» یک هویت «واسطه» است یا یک هویت «مستقل»؟ آیا مادر به دلیل این که واسطه الهی برای آفرینش است، از خود هیچ هویت مستقلی ندارد؟ شاید این یکی از مفروضات جامعه مردسالار یا استعمار مردانه باشد. «الهیات مادرانگی در مسیحیت» در واکنش به این پرسشها شکل گرفت و گسترش یافت و ادبیات گستردهای را تحت عنوان «Motherhood Theology» ارائه کرد. در اسلام الگوی متمایز و شناختهشدهای از الهیات مادرانگی در اختیار نداریم، اما با تکیه بر همین الگوی استخراجشده از الهیات مادرانگی در مسیحیت، به سراغ قرآن کریم و سیره پیشوایان دین میروم تا طرح کلی الهیات مادرانگی را ترسیم کنم. باشد که بعدها این طرح نو بیشتر ساخته و پرداخته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید