جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
تعداد رکورد ها : 1333
عنوان :
فلسفه حقوق بشر از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
عقل نظری
,
عقل عملی
,
اختیار
,
نظام حقوقی اسلام
,
حق حیات
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
عقل استنباطی
,
قرآن
,
وحی
,
معرفت گزاره ای
,
حقوق مشترک
,
هستی شناسی اسلامی
,
فلسفه حقوق
,
حقوق بشر
,
معرفت شناسی اسلامی
,
رابطه عقل نظری و عملی
,
فلسفه حقوق بشر
,
قاعده ملازمه
,
حق آزادی
,
حق عدالت
,
آیت اله جوادی آملی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
بعد معرفتی حقوق بشر
,
بعد تاریخی حقوق بشر
,
هستی شناسی توحیدی
,
اختیار تکوینی
,
اختیار تشریعی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اختیار
,
اختیار انسان
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی اسلامی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
وحی الهی
,
حقوق بشر اسلامی
,
حقوق بشر غربی
,
آزادی و حق
,
معرفت شناسی اسلامی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مهدی حائری یزدی
,
فلسفه (خاص)
,
قرآن
,
عبدالله جوادی آملی
,
ایمانوئل کانت
,
فلسفه حقوق
,
معرفت گزاره ای(مقابل معرفت غیر گزاره ای)
,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی)
,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
حمید پارسانیا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حقوق بشر از زمینههای وجودی معرفتی و غیر معرفتی بهره میبرد که زمینههای وجودی معرفتی آن عبارتند از: مبانی، منابع و مبادی یا پایههای اعتقادی که آن هم شامل پایههای هستیشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی میشود. فلسفه حقوق بشر به دو معنا میتواند مطرح شود: یکی دانشی درجه دوم که از پیوند حقوق بشر با مبانی و پایههای اعتقادی آن سخن میگوید. فلسفهٴ حقوق بشر در این معنا، بخشی از روششناسی بنیادین حقوق بشر است. دیگری دانشی درباره مبانی و پایههای اعتقادی و متافیزیکی حقوق بشر است که صحت و سقم آنها را میسنجد فلسفه حقوق بشر در صورت اخیر، بخشی از متافیزیک خواهد بود.<br /> در این مقاله، ابتدا از حداقل پایههای اعتقادی لازم برای تدوین جهانی حقوق بشر سخن میرود و از آن پس مبادی هستیشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی حقوق اسلامی بشر به بحث گذاشته میشود. سپس منابع و مبادی متخذ از آن اصول تبیین میشود و در نهایت با مقایسهای تطبیقی، امتیازهای حقوق بشر اسلامی در قیاس با اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و اخلاق زیستمحیطی با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد تقی اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اسلام
,
ارزش ذاتی
,
خلافت الهی
,
کره زمین
,
اخلاق زیست محیطی
,
بحران زیست محیطی
,
شعورمندی کره زمین
,
سلطه بر طبیعت
,
عالم طبیعت
,
خلافت الهی
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
,
اخلاق اسلامی
,
بحران محیط زیست
,
حقوق حیوانات
,
اکوسیستم
,
علامه مجلسی
,
شیخ حر عاملی
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
استقلال طبیعت
,
عبدالله جوادی آملی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
حضرت عیسی(ع)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
طبیعت
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
محیط زیست گرایی سبز روشن
,
محیط زیست گرایی سبز تند
,
منزلت اخلاقی موجودات
,
اکوفمینیسم
,
ارزش محیط زیست
,
مراکز غایت شناختی حیات
,
حفاظت گرایان
,
قداست طبیعت
,
بوم شناسی مسیحی
,
جنسیت مادی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مهمترین چالش و معضلی که بحث اخلاق در محیط زیست را دامن زده، پدید آمدن مخاطره یا بحران زیستمحیطی است که بر اثر توسعهٔ زندگی مادی انسان پدید آمده است. دغدغهمندان و پژوهشگران این عرصه مباحثاتی را در جهت چگونگی برطرفسازی این مخاطره یا نحوهٔ مدیریت آن به راه انداختهاند که مهمترین آنها به نحوهٔ بازنگری مسائل اخلاقی در محیط زیست، شناخت رابطهٔ اخلاقی صحیح انسان با سایر موجودات طبیعی، ریشهیابی معضلات و مشکلات زیستمحیطی، و نقد اخلاق سنتی مردانهٔ غربی در مواجهه با محیط زیست بازمیگردد. در این مقاله ضمن گزارش روشن این مباحثات، سعی شده خطوط کلی منظر اسلامی در آنها با نظر به آثار حضرت استاد آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) ترسیم شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت متعالیه از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
رضا لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ایمان
,
حکمت متعالیه
,
سعادت
,
عقل عملی
,
صبغه
,
احیاگری دینی
,
راه مستقیم
,
الشفاعة
,
اختیار
,
العمل الصالح
,
حب دنیا
,
محدوده عقل
,
فطرت(کلام)
,
اختیار
,
شفاعت
,
احیای دین
,
اختیار انسان
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
کمال نهایی انسان
,
لقاء الله
,
قرآن
,
نا آرامی
,
علامه مجلسی
,
سعادت در حکمت متعالیه
,
حکمت متعالیه
,
صراط
,
قرآن
,
خود سازی
,
طاعت
,
حب دنیا
,
رؤیت حق تعالی
,
معناشناسی سعادت
,
وجودشناسی سعادت
,
معرفت شناسی سعادت
,
عبدالله جوادی آملی
,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
استعانت
,
آیت اله جوادی آملی
,
شفاعت مشروط
,
گردشگری آگاهانه
,
حفظ سعادت
,
تهذیب نفس
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
سعادت از دغدغهها و آرمانهای اصلی آدمی است و انسانها همواره به دنبال حقیقتِ سعادت و راه رسیدن به آن بودهاند. به نظر میرسد سعادت متعالی را بتوان حداقل از سه جهت تبیین کرد: یکی از جهت معناشناسی؛ دوم از منظر وجودشناسی و بررسی حقیقی بودن سعادت، ارادی و فطری بودن آن و عوامل مؤثر در نیل به آن و سوم از حیث معرفتشناسی و بررسی راه آگاه شدن از سعادتمندی خود و چگونگی مراقبت از آن، کافی نبودن عقل برای رساندن آدمی به سعادت و نقش سعادت در معرفتشناسی. این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این سه مسئله از منظر آیتالله جوادی آملی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توسعه کوثری در چهارچوب اخلاق الاهی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
رضا حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق دینی
,
اخلاق دینی
,
حی متأله
,
قرآن
,
نظام اخلاقی
,
اخلاق قرآنی
,
الگوی پیشرفت
,
جامعه اسلامی
,
نظام سرمایه داری
,
پیشرفت اقتصادی
,
اخلاق مصرف
,
توزیع درآمد
,
مصرفگرایی
,
واردات و صادرات
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
توزیع ثروت
,
اخلاق دینی
,
اخلاق دینی
,
جوامع غربی معاصر
,
نظام اخلاقی اسلام
,
دین و اقتصاد
,
توسعه کوثری
,
توسعه تکاثری
,
علامه مجلسی
,
قرآن
,
قناعت
,
نعمت های الهی
,
عبدالله جوادی آملی
,
سرمایهداری
,
اقتصاد اسلامی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
اخلاق الهی
,
اخلاق اقتصاد اسلامی
,
مصرف
,
آیت اله جوادی آملی
,
ارزش های الهی
,
اخلاق طبیعی
,
جامعه نبوی (ص)
,
عقل نیمه تجریدی
,
هدف تولید
,
سید رضا حسینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
«توسعهٴ اقتصادی» یکی از جنبههای توسعه به مفهوم وسیع آن است که در دورهٴ جدید، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، عالیترین هدف و آرمان اجتماعی بسیاری از کشورهای جهان بوده است. توسعهٴ اقتصادی از کشورهای غربی آغاز گردید و بر مبانی اعتقادی، انسانشناختی و اخلاقی خاصی استوار است، از این رو، برای بسیاری از اندیشمندان مسلمان، این سؤال مطرح گردید که آیا اصولاً توسعهٴ اقتصادی امری ممدوح است؟ اگر چنین باشد، آیا چنین چیزی با عقاید و اخلاق اسلامی، سازگاری دارد؟ هدف این مقاله، بررسی این مسأله از دیدگاه حکیم متأله آیت الله جوادی آملی است. یافتههای مقاله، نشان میدهد که از دیدگاه ایشان، دو نوع توسعهٴ اقتصادی وجود دارد که یکی ممدوح است (توسعهٴ کوثری) و دیگری، مذموم (توسعهٴ تکاثری). توسعهٴ کوثری توسعهای است که در درون خود، متضمن رشد مستمر تولید، پیشرفت فنی، شکوفایی علمی و فراوانی امکانات رفاهی است؛ اما در عین حال، بر اخلاق و ارزشهای الاهی نیز مبتنی است. از این رو، نه تنها امری مجاز، که واجب است. ایشان برخی مختصات نظری چنین توسعهای را در حوزههای مختلف، از جمله در تولید، توزیع و مصرف، بیان نموده، معتقدند با تلاش علمی بیشتر در گزارههای ارزشی و دانشی اسلام، میتوان الگوی کاملی از چنین توسعهای را طراحی و اجرا کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق تبلیغ دین در عصر حاضر؛ ارزشها و معضلها (بایستههای اخلاقی تبلیغ دین از منظر آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
حسن بوسلیکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
سکولاریسم
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
تبلیغ دین
,
هدایت خلق
,
فطرت انسان
,
فطرت(کلام)
,
قرآن
,
اخلاق کاربردی
,
اخلاق اسلامی
,
ساده زیستی
,
منش اخلاقی
,
احساس
,
اخلاق دینی
,
سخنوری
,
سکولاریسم
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اخلاق تبلیغ دین
,
رابطه عقل و تجربه
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عقل ( جوهر )
,
قرآن
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
تبشیر و انذار
,
احساس (معرفت شناسی)
,
تخیل(راه های معرفت)
,
آیت اله جوادی آملی
,
بایسته های تبلیغ دینی
,
پیام دین
,
مراعات اعتدال
,
عقلانیت آموزه های دینی
,
حد نصاب علمیت
,
مطابقت عمل با گفتار
,
مریدپروری
,
چشمداشت مالی
,
تبلیغ جهانی دین
,
حق گویی
,
جذب حداکثری
,
ترویج عقلانیت
,
ترویج روح تعبد
,
دین باوری جامعه
,
اخلاق کاربردی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
محور اصلی این پژوهش، ارزشها و اصول اخلاقی در تبلیغ دینی است. این پژوهش با روش کتابخانهای بهانجام رسیده است و تلاش شده از آثار آیت الله جوادی آملی به مسائل اصلی پژوهش، پاسخ داده شود. مسائل اصلی این پژوهش، در دو محور پیگیری شده است: نخست، با توجه به آسیبهای عینی و عصری تبلیغ دینی، بر چه ارزشهای اخلاقیای باید تأکید کرد؟ دوم، راه برونرفت از تعارضهای اخلاقی در عرصهٴ تبلیغ دینی چیست؟ در پاسخ به محور نخست، بر اصولی همچون «تلاش برای ابلاغ پیام دین نه هدایت مردم»، «امانتداری در ابلاغ پیام»، «مطابقت عمل با گفتار» و «پرهیز از خود محوری در دعوت» تأکید شده است. در پاسخ به محور دوم، به اخلاق تبلیغ همچون یکی از شاخههای بومی اخلاق کاربردی، توجه شده است. تلاش بر این بوده است که پارهای تعارضهای موجود در عرصهٴ تبلیغ معرفی شود. آنگاه با توجه به دیدگاههای آیت الله جوادی آملی راهحلهایی برای این معضلات بهدست داده شود. در این محور، مسائلی همچون «تبلیغ دینی در آوردگاهی به وسعت جهان»، «عقل یا احساسات» و «ترویج عقلانیت یا روح تعبد» محل توجه بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 201
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی تئوری خطای جی. ال. مکی در فرا اخلاق (بر اساس مبانی آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
اکبر حسینی قلعه بھمن
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
انسان مختار
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اختیار انسان
,
اختیار
,
جی ال مکی
,
نسبیت اخلاقی
,
احکام اخلاقی
,
قرآن
,
تحلیل مفهومی
,
گزاره اخلاقی
,
حکم اخلاقی
,
تحلیل پدیدارشناختی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
نظریه خطا
,
ناواقع گرایی اخلاقی
,
حقایق اخلاقی
,
معقول ثانیة فلسفی
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
شفابخشی قرآن
,
اخلاق، جعل درست و خطا
,
مفهوم انتزاعی
,
دیدگاه شک گرانه
,
ارزش اخلاقی عینی
,
حقایق غیراخلاقی
,
عجیب بودن ارزشهای اخلاقی
,
اختلافات اخلاقی
,
صدق احکام اخلاقی
,
تحلیل عینی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اختیار
,
اهل بیت(ع)
,
اختیار انسان
,
انسان مختار
,
نسبیت اخلاق
,
نسبیت گزارههای اخلاقی
,
صدق گزارههای اخلاقی
,
پوزیتیویسم منطقی
,
قرآن
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
جی. ال. مکی
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
جی. ال. مکی، در کتاب معروف خود در باب فلسفه اخلاق به نام اخلاق: جعل درست و خطادیدگاه شکگرایانهای را مطرح میکند که براساس آن، از آنجا که احکام و گزارههای اخلاقی صدقشان را منوط به عینیت ارزشها و حقایق اخلاقی کردهاند، و عینیت این حقایق به دو دلیل عجیب بودن حقایق اخلاقی و نسبیت ارزشهای اخلاقی مورد انکار قرار گرفته است، این احکام کاذب هستند. وی در این کتاب عنوان دیدگاه خودش را نظریه خطا گذاشته است که در این نوشتار در تلاش هستیم با استفاده از مبانی متفکران مسلمان از جمله حضرت استاد آیت الله جوادی آملی (حفظهالله) این دیدگاه را به نقد و بررسی بگذاریم. البته روشن است که نزد متفکران مسلمان، حقایق اخلاقی واقعیتهایی هستند که با مفاهیم انتزاعی از سنخ معقولات ثانیۀ فلسفی از آنها حکایت میشود و وجود این امور در عالم، همانند وجود حقایقی که با مفاهیم انتزاعی قابل تبیین هستند، قابل بیان میباشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ابعاد اخلاقی امنیت بین الملل از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
وحدت
,
قوانین الهی
,
فطرت(کلام)
,
عبادت
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
شرک
,
مدنی بالطبع
,
روابط بین الملل
,
حقوق بین الملل
,
جهان شمولی اسلام
,
نظام بین الملل
,
امنیت بین الملل
,
امنیت متعالیه
,
امنیت متدانیه
,
قوانین بین الملل
,
امنیت
,
حکومت اسلامی
,
شهوات
,
قرآن
,
حبل الله
,
عدالت(فقه)
,
صلح
,
دوستی
,
غضب
,
عبدالله جوادی آملی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه سیاست
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
آیت اله جوادی آملی
,
نظریه توحش طبیعی و تمدن فطری
,
کمالات عقلی
,
فطرت مداری انسان
,
اعتصام به حبل الله
,
دعوت به صلح
,
سفارش به اخوت ایمانی
,
رژیم ارباب رعیتی
,
رژیم ربانی
,
رعایت پیمان
,
نجف لک زایی
شاپا (issn):
2383-3025
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مردمسالاری دینی در اندیشه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
منصور میراحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولایت فقیه
,
انسان
,
علم الهی
,
دموکراسی
,
حکومت اسلامی
,
انبیاء
,
انسان در اسلام
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
مردم سالاری دینی
,
قرآن
,
وحی
,
حکومت علوی
,
جامعه اسلامی
,
جامعه دینی
,
دموکراسی غربی
,
صفات خدا
,
سیره پیامبر اکرم(ص)
,
فقیه جامع الشرایط
,
آیت اله جوادی آملی
,
عبدالله جوادی آملی
,
صفات الهی
,
انبیاء(ع)
,
علم الهی
,
انسان
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی اسلامی
,
وحی الهی
,
حکومت اسلامی
,
ولایت فقیه و دموکراسی
,
عقل ( جوهر )
,
قرآن
,
ولایت فقیه
,
عبدالله جوادی آملی
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
عقل فطری
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از واژه مردمسالاری دینی، برداشتهای متعددی ارائه شده است. در برخی از این برداشتها، مردمسالاری دینی امری ترکیبی در قالب دموکراسی روشی تبیین شده و در برخی دیگر، به مثابه امری بسیط تلقی شده است. برداشت آیتالله جوادی آملی از این اصطلاح در دسته دوم قرار میگیرد که آن را ترکیبی از دموکراسی و دین نمیدانند؛ بلکه دارای سرشتی واحد و برگرفته از دین میشمارند.<br /> مقاله حاضر با مطالعه آثار آیتالله جوادی آملی تلاش میکند به گونه ای روشمند، برداشت وی از مردمسالاری دینی را استخراج نموده، مفهوم آن را در کنار مفاهیم هستی، وحی، عقل، انسان و جامعه که مهمترین مفاهیم در منظومه فکری و مفهومی ایشان است، بازسازی و ارائه نماید. مردمسالاری دینی الگویی از نظام سیاسی است که بر پایه اصل خضوع مردم در ساحت قدس الهی، در چارچوب هدایت دین و نهاد دینی، تدبیر عقلانی مردم و حاکمیت آنها به رسمیت شناخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صورت پردازی مفهوم انسان و چگونگی تاثیر آن بر اندیشه سیاسی؛ هابز و جوادی آملی
نویسنده:
احمد شفیعی، عبدالله حاجی زاده، محسن سلگی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, پاییز و زمستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبدالله جوادی آملی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
قدرت مطلق
,
قانون الهی
,
توماس هابز
,
حقوق طبیعی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
امامت
,
تکلیف (افعال الهی)
,
خلافت
,
انسان
,
زندگی اجتماعی
,
میثاق اجتماعی (قرارداد اجتماعی)
,
پادشاه
,
پرومته
,
انسان شناسی جدید (مسائل جدید کلامی)
,
انسان محق(کلام جدید)
,
انسان و حق
,
انسان و خدا
,
سرشت انسانی
,
شیخ حر عاملی
,
قرآن
,
امام معصوم (ع)
,
تفسیر تسنیم (کتاب)
,
انسان شناسی غربی
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلسفه سیاست
,
خ. امام هفتم(حضرت امام کاظم ع)
,
توماس هابز
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
آیت اله جوادی آملی
,
تفسیر انسان به انسان
,
جهان بینی دینی
,
تفسیر مکانیکی انسان
,
انگیزه انسان از عمل
,
سید حسین نصر
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تسنیم، سَنام معرفت قرآن
نویسنده:
علی اسلامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
تمثیل در قرآن
,
تقریب
,
بطن قرآن
,
آیات متشابه
,
فرضیّه علمی
,
هماهنگی عقل و نقل
,
اهل بیت(ع)
,
راه کشف و شهود
,
قرآن
,
اخلاق علمی
,
تفسیر قرآن
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
حدیث تفسیری
,
معیار حدیث تفسیری
,
ظاهر و باطن قرآن
,
منابع تفسیری
,
آیات محکم
,
علامه طباطبایی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
سوره مطففین
,
آیات متشابه
,
آیات محکم
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر باطن قرآن
,
تفسیر تسنیم (کتاب)
,
عبدالله جوادی آملی
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
بحث روایی
,
آیت اله جوادی آملی
,
همگرایی آیات قرآن
,
سنت قطعی در تفسیر
,
تطبیق قرآن
,
آیات کلیدی قرآن
,
تحدید در قرآن
,
تعین در قرآن
,
جامع نگری تفسیر
,
استنباط علمی
,
مخاطب محوری تفسیر
,
بحث تفسیری
,
نفی اصالت حس
,
تفسیر المیزان (کتاب)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
تفسیر گرانسنگ تسنیم، محصول تحقیق، تنظیم و تدوین درس تفسر قرآن کریم حضرت آیت الله جوادی آملی ـ دام ظله ـ در حوزهٴ علمیهٴ قم است. تا زمان تألیف این نوشتار 16 جلد از آن منتشر شده است و تا پایان قرآن به حدود 80 جلد خواهد رسید.<br /> تسنیم تا کنون چندین بار در درون و بیرون کشور حایز رتبهٴ برتر شده است؛ از جمله در سال 1385(هـ .ش) به عنوان «تحقیق برتر در عرصهٴ مطالعات اسلامی و قرآنی» از سوی «آیسیسکو» برگزیده شد.<br /> نام تسنیم برگرفته از آیه 27 سورهٴ «مطفّفین»، و تسنیم نام چشمه ای بهشتی است که شراب طهور مقرّبان الهی از آن می جوشد. آن مفسر حکیم، تفسیر خود را از آن رو تسنیم نامیدند که وحی قرآنی، این سلطان علوم، چشمه.سار پرجوششی است که از زلال ناب آن حکمت و همه دانش ها بهره مندند و اعتبار و ارزش خود را باز می یابند.<br /> از بزرگ ترین شاخصه های ساختاری و محتوایی تسنیم روشمند بودن آن است. در این تفسیر، ذوق و سلیقهٴ شخصی، استحسانات عقلی و عرفی و پیش فرض های علوم گوناگون بر قرآن تحمیل نشده و دخالتی در تفسیر آیات ندارند. در نوشتار حاضر امور زیر بررسی شده اند:<br /> 1. ویژگی های ساختاری و محتوایی تسنیم. 2. مقایسهٴ تسنیم با المیزان و بیان وجوه اشتراک آن دو و امتیازها و نوآوری های تسنیم. 3. اخلاق علمی مفسّر تسنیم. 4. تسنیم و مفسر آن از نگاه دیگران. 5. منابع و مآخذ تسنیم.<br /> نوشته پیش رو ثمره بررسی های روش شناسانهٴ مؤلف درباره تفسیر تسنیم است که برخی از مباحث آن از نصوص روش.شناسانهٴ بنانی و بیانی استاد مفسر و برخی از تأمل در این اثر نورانی استفاده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
تعداد رکورد ها : 1333
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید