جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1333
واکاوی مناسبات علم و دین در نگاه هانس کونگ
نویسنده:
حمید رضانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1394
صفحات :
از صفحه 29 تا 49
شأن اخلاقی در آثار آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
علی پاکپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک) , مسئولیت اخلاقی , حق اخلاقی , فعل اختیاری , جایگاه انسان , محیط زیست در اسلام , محیط زیست , قرآن , اخلاق , شان اخلاقی , اخلاق محیط زیست , ارزش اخلاقی , اخلاق زیست محیط اسلامی , پیامبر , فلسفه اخلاق اسلامی , جایگاه انسان در قرآن , نظریه حیات ارگانیک , تشکیک‌ در وجود , انسانیت ژنتیکی , آیت اله جوادی آملی , معیار شأن اخلاقی , نظریه فاعلیت اخلاقی , نظریه مدرک بودن , نظریه رابطه بنیاد , نظریه مری آن وارن , ارزش وجودی , تشکیک در اخلاق , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , انسان کامل (کلام) , اسلام و محیط زیست , علامه مجلسی , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , خلق , وحدت تشکیکی وجود , قرآن , فضایل اخلاقی , مسئولیت پذیری , عبدالله جوادی آملی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , فلسفه اخلاق (عام) , حضرت عیسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع) , ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
چکیده :
شأن اخلاقی موجودات، بحثی مهم در فلسفهٴ اخلاق است که امروزه از جنبه‌های مختلفی بدان توجه می‌شود. شأن اخلاقی در اصطلاح، همان جایگاه مسؤولیت‌آفرین موجودات است که در حدود، ثغور و معیار آن، نظریه‌های متعددی عرضه شده است. اهم نظریات مرتبط با این بحث، عبارت است از:<br /> نظریهٴ انسانیت ژنتیکی، با معیار «وجود انسانی»؛ نظریهٴ فاعلیت اخلاقی، با معیار «فاعل اخلاقی»؛ نظریهٴ احساس‌محور، با معیار «موجود مدرک»؛ نظریهٴ حیات ارگانیک، با معیار «موجود زنده»؛ نظریهٴ بوم شناسی عمیق، با معیار «موجودات زیست‌کره»؛ و نظریهٴ رابطه‌بنیاد، با معیار«موجود دارای روابط اجتماعی یا اکوسیستمی».<br /> این نوشتار با توجه به نظریه‌های موجود، می‌کوشد بر اساس آثار و آرای استاد جوادی آملی، معیار «وجود» را حد نصاب شأن اخلاقی موجودات معرفی کند و بر اساس تشکیک در وجود، از تشکیکی بودن شأن اخلاقی موجودات بحث و نتیجه‌گیری نماید. به نظر می‌رسد محدودهٴ شأن‌ اخلاقی در این نگاه، بسیار گسترده است؛ از یک سو انسان، و در جانب برتر خدا و ملکوتیان را در بر می‌گیرد و از سوی دیگر در جانب فروتر حیوانات و حتی گیاهان و در تفسیر عرفانی، همهٴ موجودات را شامل می‌شود.
صفحات :
از صفحه 202 تا 220
امنیت از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , انسان , ابلیس , اندیشه سیاسی , صورت , جور , حجت باطنی , خودشناسی , جهاد با نفس , اصل علیت , علت تامه , علل چهارگانه , علت ناقصه , علت غایی , علت فاعلی , علت مادی , قرآن , امنیت متدانیه , امنیت اقتصادی , امنیت فرهنگی , امنیت متعارف , علت فاعلی امنیت , علت مادی امنیت , علت صوری امنیت , علت غایی امنیت , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , انحطاط امنیتی , تولید امنیت , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , رؤیت خدا , اهل بیت(ع) , انسان , ابلیس , امنیت , امنیت اقتصادی , امنیت جهانی , امنیت فرهنگی , امنیت ملی , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , محمد بن یعقوب کلینی , علم نفس , اجزاء علت تامه , ماهیت علت غایی , علیت , احکام علل اربعه , قرآن , مجاهده , ظلم , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , ارسطو , فلسفه سیاست , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , نجف لک زایی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
امنیت یکی از مؤلفه‌های مهم اجتماعی است و بررسی آن از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی محور این مقاله است. با توجه به اینکه ایشان در هیچ یک از آثار خود بحث مستقلی در این باره مطرح نکرده است، نگارنده این پرسش را به روش استنباطی پاسخ می‌دهد که تکیه اصلی این روش بر فهم و تجزیه و تحلیل آثار متفکر موردنظر در چارچوب مکتب فکری اوست. از این‌رو چارچوب نظری علل اربعه برگرفته شده از فلسفه اسلامی، پشتیبان نظری مباحث این پژوهش است. امنیت به عنوان یک امر حادث، چهار علت دارد: علت مادی، علت صوری، علت فاعلی و علت غایی. با توجه به رویکردهای فلسفی آیت‌الله جوادی آملی در پرتو مکتب حکمت متعالیه، نگارنده تلاش می‌کند نگرش امنیتی متعالی ایشان در محورهای چهارگانه مذکور را با نگرش امنیتی متدانی و متعارف مقایسه کند.
صفحات :
از صفحه 19 تا 52
حل معمای شر در آثار استاد آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1389
چکیده :
هویت هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی مقوله شرّ و پاسخ‌گویی به شبهات مربوط به آن در حوزه ذات، صفات و افعال الهی همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است.بدین رو فیلسوفان و متکلمان برای دفاع از اصل بنیادین عدل الهی، پیوسته در مقام پاسخ به ایرادات بوده‌اند.<br /> استاد متأله، آیت الله جوادی آملی با نگاهی جامع و مبتنی بر قرآن، برهان و عرفان ، ضمن تبیین ماهیت شرّ و تفکیک میان راهکارها و فلسفه شرور ؛دو راهکار اساسی (عدمی بودن شرّ و دیگری نظام احسن) را برای حل مساله ارائه می‌دهند.جستار حاضر، به تبیین این امر در آثار استاد می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 109 تا 132
بازنگاری نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی (همراه پاسخ به برخی شبهات)
نویسنده:
محمد علی اکبری، مرتضی واعظ جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
چکیده :
تعارض علم و دین، یکی از موضوعات همچنان بحث‌برانگیز، در میان پژوهشگران عرصۀ دین است. مقصود از علم، علم تجربی و مقصود از دین، مجموعه معارفی است که پیامبر خدا با یافت حضوری به آن دست یافته است و ما با عقل یا نقل، در پی فهم آن هستیم. در نظریۀ آیت‌الله جوادی آملی، با اثبات الهی و دینی بودن (به معنای عام) تمام داده‌های تجربی (داده‌های یقینی یا اطمینان‌آور) و اثبات دینی بودن (به معنای خاص) داده‌های تجربی مربوط به حیطۀ عمل مکلفان، و وجود راه‌حل‌های اصولی برای رفع تعارض ظاهری بین یافت‌های تجربی و دینی، مسألۀ تعارض علم و دین به صورتی بدیع، حل شده است. رسیدن به این نتیجه، مرهون مقدماتی است که به عنوان مبانی فهم نظریۀ ایشان، دانستنش ضروری است. این نوشتار، تلاشی است در تبیین برخی از اصول موضوعه‌ای که ما را در فهم نظریۀ مورد بحث، یاری می‌کند. با توضیح برخی از مبانی حضرت استاد، روشن می‌شود که بسیاری از اشکالاتی که بر نظریۀ ایشان گرفته می‌شود، ناشی از توجه نداشتن به مبانی فکری ایشان است.
صفحات :
از صفحه 5 تا 36
هویت بخشی دین به انسان از دیدگاه علامه جوادی آملی
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
انسان , حکمت , انسان شناسی , خلافت الهی , اسماء الهی , اعتقاد , حجت الهی , دین , خودشناسی , حی متأله , هدفمندی زندگی , دین حق , هستی شناسی(فلسفه) , سر روح , هویت دینی , قرآن , اخلاق , هویت , کنش (عمل - فعل) , انسان شناسی اسلامی , رفتار دینی , غایت شناسی , تعریف انسان , فقر مطلق کائنات , فطرت الهى , آیت اله جوادی آملی , معرفت نفس(خودآگاهی) , کرامت انسانی الهی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , دین و هویت , فقر معرفتی انسان , دعوت الهی , تکوین انسان , تطور انسان , کرمنا بنی آدم , محمد بن یعقوب کلینی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , 03. انسان شناسی Human nature , دین حق (در مقابل دین باطل) , خلافت الهی , روح ملکوتی , علم نفس , ایمان (فرجام شناسی) , انسان , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی اسلامی , هویت شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) , علامه مجلسی , سید رضی , محمدتقی مصباح یزدی , محمد بن یعقوب کلینی , اسمای حسنی , قرآن , فضایل اخلاقی , معرفت , عبدالله جوادی آملی , دین اسلام (ادیان سامی) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , رحیم دهقان سیمکانی
چکیده :
شکل ­گیری هویّت هر فرد مرهون دو عنصر کلیدی شناختن خود و داشتن هدفی مشخّص است، که دو محورِ تحقیق در عرصۀ معرفت‌شناختی و غایت‌شناختی را بر انسان لازم می­سازد. علامه جوادی آملی، ضمن ارائۀ تعریفی جامع از انسان بر مبنای دین به «حیّ متالّه»، به هویّت‌بخشیِ دین به انسان هم در عرصۀ معرفت­شناختی به لحاظ شناختِ خود و هم در عرصۀ غایت‌شناختی پایبند است: در عرصۀ معرفتی، همان‌گونه که انسان در هستیِ خود فقر محض بوده، به لحاظ معرفتی نیز عین فقر است و بدون تعریف شدن از سوی خداوند سبحان ممکن نیست خود را بشناسد و هویّت خود را دریابد. در عرصۀ غایت شناختی نیز، حرکت انسان به سوی مظهریّت اسماء حسنای حق بوده و انسانیّت انسان یا هویّتِ او در پایان این سیر جوهری مشخّص می‏شود. این دو عرصه نشان خواهد داد که تنها فردی از انسانیّت و هویّت حقیقیِ انسانی برخوردار خواهد بود که به لحاظ اعتقادی دین درست و حق را برگزیده باشد و به لحاظ اعمال و اخلاق بر مبنای رفتارهای صحیح دینی عمل کند.<br /> این مقاله در دو محورِ عمدۀ خودشناسی و غایتمندی و با تمرکز به آثار علّامه جوادی آملی نقش دین در هویّت‌بخشی به انسان را تبیین نموده است. روش این مقاله در مراجعه به آرا، استنادی و در تبیین محتوا، تحلیلی و تبیینی است.
صفحات :
از صفحه 85 تا 110
اخوت انسانى و پیامدهاى اخلاقى آن در عرصه جهانى (برپایه اندیشه آیت الله جوادى آملى)
نویسنده:
جبیب الله بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
چکیده :
اخوت انسانی بر اساس مؤلفه­ های مشترک و فراگیرِ فطری میان آدمیان شکل می‌گیرد؛ بنابراین می­تواند نوعی اخلاق حداقلی به وجود آورد که در عین حال، در عرصهٴ عام جهانی مؤثر باشد. برادری میان انسان­ها، نوعی ازخودگذشتگی (self-sacrifice) در روابط انسانی را در پی دارد و همزیستی جهانی را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، برادری، روابط انسانی میان ابنای بشر را قوام می‌بخشد و با تمهید مؤلفه­های انسانی، زمینه را برای صورت­بندی «اخوت دینی» و «اخلاق ایمانی» در جوامع دینی (یک­دینی، یا چنددینی) فراهم می­سازد. در حقیقت، اخوت ایمانی و دینی صورتِ کمال‌یافته‌ای از اخوت انسانی است؛ نه تنها زمینهٴ ستیز میان آدمیان را از بین می­برد (کارکرد سلبی)، بلکه به دلیل کمالی که در آن نهفته، انسجام و پیوستگی میان انسان­های غیردیندار را نیز امکان‌پذیر می­سازد (کارکرد ایجابی).
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
قرائت های نوین وحی در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1392
چکیده :
وحی و مباحث مربوط به آن، همگام با نزولش کانون تحلیل متفکران قرار گرفته است، در فهم ماهیت وحی دونوع تحلیل ارائه شده است. الف) تحلیلی الهی، ب) تحلیلی بشری. کسانی که تحلیل بشری از وحی ارائه می دهند آن را به دو بیان، سنتی ونوین، در دو دوره، عصر نزول و دوران معاصر مطرح کرده اند. پژوهش پیش رو ناظر به تفسیر تحلیل گران نوین وحی بوده بدنبال ارائه پاسخی به این پرسش است که دیدگاه استاد نسبت به قرائت های نوین وحی دراندیشه نومعتزلیان (تجربه نبوی) چیست؟ استاد جوادی آملی از منظر عقل و نقل به سؤال فوق پاسخ داده اند. ایشان معتقدند قرآن خود تنها مرجع صالح برای پاسخ گویی به این پرسش است. دراندیشه استاد، معرفت وحیانی و شعور پیامبری «حقیقتی فوق بشری» و «فراروانشناختی» دارد. پیامبر (ص) بوسیله «ارتباط خاص» خود با خداوند این معرفت را دریافت می کند. خداوند نیز کلام وحیانی خود را با واسطه یا بدون واسطه به پیامبر (ص) نازل می کند.
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
بررسی اخلاق از دیدگاه اریک فروم با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، مژگان فغفوری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نظام هستی , اسلام , فلسفه اخلاق (اِتیک) , سعادت , جهان بینی مادی , انسان شناسی , الحاد , جهان بینی , علم اخلاق , دین , روانکاوی , جهان بینی الهی , جایگاه انسان , حیات دنیوی , 03. انسان شناسی Human nature , جهان بینی مادی , اهل بیت(ع) , جهان بینی اسلامی , حیات دنیوی , سیره ائمه اطهار علیهم السلام , کمال نهایی انسان , قرآن , مارکسیسم , اخلاق اسلامی , اریک فروم , جامعه موعود , وجدان , داستان آدم و حوا , سعادت و نیکبختی , تورات (عهد عتیق) , سوسیالیسم , انسان شناسی اسلامی , سیره معصومان (ع) , فرمان الهی , طبع انسان , شادخواری , انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) , اومانیسم (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی اسلامی , دین و اخلاق , سوسیالیسم , علامه مجلسی , محمدتقی مصباح یزدی , حسن حسن زاده آملی , سعادت اخروی , علم اخلاق , قرآن , اصطلاحنامه اخلاق اسلامی , حکمت , کفر , تفسیر تسنیم (کتاب) , انسان و جامعه شناسی , عبدالله جوادی آملی , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , فلسفه اخلاق (عام) , مارکسیسم , اریک فروم , کارل مارکس , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , انسانگرایی‌ = اومانیسم (مکتب فلسفی) , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , سلامت روح , تفکر انحرافی , بعد روحانی انسان , تمرد از فرمان الهی , انسان معیار همه چیز , وظیفه اخلاقی , روح الله شاکری زواردهی
چکیده :
هر نظام اخلاقی برپایهٔ مبانی نظری بر ایدئولوژیک خاص خود استوار است. در نوشتار حاضر به این مسئله پرداخته شده است که اریک فروم (1980 ـ 1900 م) این مبانی را جهت تدوین نظام اخلاقی ـ تربیتی خود از آموزه‌های اومانیستی اتخاذ کرده است. لذا گزاره‌های اخلاقی آن منحصر به حیات دنیوی انسان است و پیامدهای اخلاقی حاصل از این نظام نیز متناسب با جامعه‌ای اومانیست می‌باشد.<br /> از آنجایی که رواج اخلاقیاتِ اومانیستی، ضمن دورکردن افراد از منابع حقهٔ اخلاقی در اسلام، زمینه‌های پیدایش تفکرات انحرافی و الحادی را در حوزهٔ اخلاق و عرفان پدید می‌آورد، بررسی پایه‌های فکری این نویسندهٔ شهیر، به‌ویژه با تکیه بر معارف حقهٔ اسلامی، خالی از فایده نیست. بدان جهت که مباحث اخلاق اسلامی از گستردگی قابل توجهی برخوردار است، دیدگاه‌های اخلاقی حضرت آیت الله جوادی آملی که برپایهٔ کلام حق تعالی و سیرهٔ معصومین است در جهت نقد دیدگاه‌های فروم در این مقاله مورد اتکا قرار گرفته است.<br /> آیت الله جوادی آملی، بر ابعاد روحانی و جسمانی وجود انسان و خلود بُعد روحانی او تأکید دارند؛ و ازاین‌رو عمل به آموزه‌های اخلاقی اسلام را علاوه بر عالم حاضر، در حیات جاودانه و اخروی انسان نیز مؤثر می‌دانند.<br /> نوشتار حاضر به تفاوت مبانی دیدگاه‌های اخلاقی اریک فروم با دیدگاه اخلاقی اسلام در مسیر تدوین اصول دستیابی انسان به نیکبختی می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
  • تعداد رکورد ها : 1333