جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
سفره قرآنی: تأثیرات غذا بر جسم انسان از منظر قرآن
نویسنده:
زینب درودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع مورد بحث تغذیه و آثار آن بر سلامت انسان از نظر قرآن است. یکی از اصول حقیقی و روشن در زندگی همه ی انسان ها، سلامت جسم و روان است که این از بزرگ ترین و گران بهاترین موهبت های الهی است. به همین خاطر خداوند از سر لطف برای بندگان خود نعمت های طیّب نازل نموده تا انسان ها از این نعمت ها، طبق طبع و مزاج خود بهره بگیرند، و همچنین با رعایت آداب غذا خوردن سلامتی خود را تضمین نمایند. البته درصد بیشتر سلامت جسم و روان انسان بستگی به دوران جنینی وی دارد. بدین منظور، که اگر مادر در دوران بارداری برای تغذیه ی خود اهمیت بیشتری قائل شود؛ و از تمامی مواد غذایی مورد نیاز، جنین استفاده کند و همچنین از گناه کردن به خصوص غیبت که در واقع خوردن گوشت مردار به شمار می رود، دوری کند، نه تنها در تربیت فرزند خود موفق خواهد بود، بلکه فرزندی سالم و دارای چهره ای زیبا خواهد داشت. مورد دیگری که سلامت انسان را در بزرگسالی تأمین می کند ،اولین غذایی است که مصرف می کند، و آن شیر مادر است، که دارای فواید بسیار از جهات مختلف، هم برای نوزاد و هم برای خود مادر می باشد. بعد از دوران شیر خوارگی مصرف انواع میوه جات و سبزیجات و فرآورده های حیوانی شروع می شود، که هریک از این مواد غذایی دارای خواص و ارزش غذایی متفاوتی می باشند. از جمله مواد غذایی که در قرآن به آن ها اشاره شده است؛ انواع میوه جات مانند: اَنار، انجیر، انگور، ترنج، خرما، زیتون، موز و سبزیجات نیز مانند: پیاز، خیار، ریحان، زنجبیل، سیر، عدس،کدو، گندم، لؤلؤ و مرجان، ترنجبیل و گزانگبین و همچنین از عسل به عنوان ماده ای مغذّی نیز یاد شده است. در ادامه به بحث در مورد گوشت های حلالی پرداخته ایم که در قرآن از آن ها نام برده شده است از جمله: گوشت بز، بلدرچین، شتر، گاو، ماهی، مرغ، میگو و گوشت های حرام مثل: گوشت مردار، گوشت های بدون ذبح شرعی و گوشت خوک. البته با توجه به مقتضای زمان و روی آوردن به غذا های آماده، نیاز به بررسی در مورد فواید و مضرات فرآورده های گوشتی از جمله سوسیس و کالباس و... واجب دانسته می شود. مواد خوراکی، چه گیاهی و یا گوشتی بر جسم و روان مصرف کنندگان خود تأثیرات بسزایی دارند. که در مورد خواص درمانی هر یک از میوه ها و دیگر خوراکی های قرآنی در کتاب های مختلفی به خصوص کتب تفسیری مثل: تفسیر نور، نمونه، نورالثقلین، مجمع البیان و ... و همچنین کتب روایی از جمله بحار الانوار و وسائل الشیعه روایات بسیاری داریم که مهم ترین روایات را در این مجموعه گردآوری کرده ام. کتاب های دیگری نیز از جمله طب النبی و طب الرضا و کتاب هایی که پزشکان آن ها را نگاشته اند استفاده شده و از سایت های مختلف نیز بهره برده ام، با بررسی این کتاب ها به این نتیجه رسیدم که زمانی انسان می تواند به عبادت معشوق خود بپردازد که روح و جسم سالم داشته باشد و آنانی که دوستدار سلامتی هستند، باید به تغذیه ی خود اهمیت زیاد قائل شوند. واژگانی که در این مجموعه به کار رفته اند از این قرار است.
سلام و تحیت در قرآن و سنت
نویسنده:
محبوبه سیستانی دیزقندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این رساله با عنوان سلام و تحیت در قرآن و سنت با هدف تبیین معنا و مفهوم سلام در آیات قرآن ، سخنان معصومین علیهم السلام و زیارات تنظیم شده است جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و مطالعه ی کتاب ها و منابع مختلف بوده و روش تحقیق از نظر جهت گیری کلی ، در مسیر تحقیقات توصیفی قرار می گیرد . در ارتباط با این موضوع با وجود منابع اندک ، از منابع روایی می توان به کتاب بحارالانوار علامه ی مجلسی ، اصول کافی محمد بن یعقوب کلینی و مستدرک الوسائل میرزا حسین نوری اشاره کرد و از جمله کتابهای شرح زیارات در این زمینه ، کتاب جلوه های لاهوتی محمد باقر تحریری که شرح زیارت جامعه کبیره است ، اسرار عاشقان و مقامات عارفان مرتضی زاهدی و ادب فنان مقربان از عبدالله جوادی آملی که این دو شرح زیارت عاشورا هستند می باشد و از کتابهای تفسیری می توان تفسیر نمونه ناصر مکارم شیرازی و تفسیر المیزان از علامه طباطبایی را نام برد . تحیت و درود از اموری نیست که مختص به اسلام باشد بلکه مصادیق مختلف آن در میان اقوام وملل مختلف و همچنین در عصر جاهلیت نیز سابقه داشته است اما بعد از ظهور اسلام ، سلام که نوعی تحیت و درود است و از مصادیق تحیت محسوب می شود به عنوان عامل ارتباط ، تقدیم جامعه ی بشری شد . علتهای تشریع سلام را می توان در برقراری روابط اجتماعی سالم و ایجاد رابطه ی دوستی و محبت بین مسلمین خلاصه کرد ، برای سلام کردن آداب مختلف فقهی و غیر فقهی توسط معصومین علیهم السلام بیان شده است که اهمیت این سنت شریف و لزوم اهمیت دادن به آن را می رساند و در راستای تشویق مسلمانان به انجام این امر مهم ، ثواب و پاداشی برای آن در نظر گرفته شده است که در لسان معصومین علیهم السلام زیاد دیده می شود . سلام به عنوان پر محتواترین و موثرترین عامل ارتباط جمعی در میان انسانها دارای پیامدها و ثمرات ارزشمند و بسیار گسترده ای در ابعاد مختلف زندگی انسان می باشد . سلام واژه ای است که در آیات قرآنی و روایات زیاد دیده می شود و با تامل در این واژه مشخص می شود که این واژه و هر واژه ی قرآنی دیگر دارای ترجمه خاصی نیست بلکه دریافتن معنا و مفهوم آن در هر سخن و آیه ای رسیدنی و به معرفت شخص بستگی دارد اما بعد از شناخت ابعاد و مفاهیم سلام برای احیای میثاق فراموش شده ای که در ازل از انسان گرفته شده می بایست سلام را با همه توان و معرفت به محضر ائمه ای که خود سلامند تقدیم داشت و بدین وسیله روح و جان خود را ثیقل داده و درجه ای بر درجات خود افزود .
سلامت خانواده از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
محمدرضا امینی حاجی آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف اصلی این پایان نامه بیان این موضوع مهم و اساسی است که تنها راه رفاه، عزت، سعادت، تعادل و سربلندی خانواده ها و به تبع آن جوامع بشری در دنیا و آخرت درک و اجرای فرامین الهی است که با تمسک به قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حاصل می شود مبدین منظور پس از بیان مبانی و چارچوب روش علمی تحقیق در این رساله، با تقسیم مباحث به سه بخش مفاهیم، مصادیق و مؤلفه های سلامت خانواده، راههای رسیدن به سلامت خانواده از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. بدین ترتیب الفاظ سلامت، خانواده و سلامت خانواده از نظر لغوی و اصطلاحی به اختصار بررسی و آنگاه معیارها الگوهای سلامت خانواده ارائه شده است . مباحث مربوط به مؤلفه های سلامت خانواده به چند دسته جزئی تر قبل، هنگام و بعد از ازدواج، وظایف و روابط اعضای خانواده و نیز روابط اجتماعی تا پایان زندگی تقسیم شده اند؛ هر چند عومل استحکام و تزلزل خانواده ها نیز فهرست وار مطرح شده است. بدین ترتیب سعی شده اکثر قریب به اتفاق موضوعات مربوط به سلامت خانواده در اسلام به نوعی مطرح شود. سلامت خانواده به مؤلفه های سلامت جسمی، روحی، اجتماعی و اعتقادی تقسیم شده و تأکید شده سلامت اعتقادی مهمترین جزء سلامت خانواده است که در جوامع بشری یا به آن توجه نشده و یا کم توجهی شده است. از آنجا که بحث سلامت خانواده یک موضوع بین رشته ای است، سعی شده از یافته ها و برخی از نظریات علمی معتبر ومورد قبول شرع مقدس در رشته های علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه شناسی و... نیز استفاده شود. برای مطالعه بیشتر علاقه مندان در پایان بسیاری از مباحث منابعی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی معرف شده است. در فصل پایانی فصل دوازدهم براساس مباحث مطرح شده در فصول قبل مدل سلامت خانواده به صورت توصیفی، تئوریکی و نموداری به طالبان علم عرضه شده است. با ایمان واقعی هر یک از اعضای خانواده به اصول دین و عمل به فروع آن و دستورات الهی که در قرآن و احادیث نبوی و علوی و منابع فقه پویا نهفته است عمل صالح و روابط متقابل فردی و اجتماعی سالم، هدف، نهایی سلامت خانواده که همانا متخلق کردن اعضای خانواده به صفات حضرت حق و رسیدن به قریب ربوبی و رضای الهی است به یاری پروردگار متعال محقق می شود.
سنت استخلاف اقوام در قرآن
نویسنده:
سعیده ساروخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مردم همه جوامع، ملیتها و ادیان در برابر ستم حکام ظالم خود دل به نصرت الهی می بندند و به این معتقدند که در یک عصر تاریک و بحرانی جهان که فساد و بیدادگری و بی دینی همه جا را فرا می گیرد یک نجات دهنده بزرگ جهانی طلوع می کند و به واسطه نیروی فوق العاده غیبی اوضاع آشفته جهان را اصلاح می کند و خداپرستی را بر بی دینی و مادیگری غلبه می دهد. این نوید خوش را در تمام کتابهایی که به عنوان کتاب آسمانی باقی مانده اند مانند کتابهای مقدس زردشتیان، تورات یهودیان، انجیل مسیحیان و کتب مقدس بوداییان می توان دید و بالاخره این همان وعده ای است که خداوند در قرآن به مردمان مؤمن فرموده که ایشان را جانشین ستمکاران خواهد کرد آنچنانکه قبل از این در مورد پیروان گذشته نیز این وعده محقق شده است ولی درباره امت اسلامی مژده های دیگری نیز در بر دارد مثلا پس از حکومت فرعون و قبطیان که پیروان موسی(ع) در سرزمین قبطیان مصر سکونت نمودند احکام توریه بر مردم کاملا حاکم و فرمانروا نبود فقط بنی اسرائیل از مبارزات طولانی آسوده و ایمن گشتند ولی درباره امت اسلامی، عصر و زمانی پیش خواهد آمد که دین اسلام و برنامه مکتب عالی قرآن در قلوب عموم مردم فرمانروا گردد و مورد رضایت و انقیاد سلسله بشر خواهد شد که عموم مردم از این دین مرضی اسلام و برنامه قرآن پیروی نموده و کسی به تمرد و مخالفت با اصول اعتقادی آن برنخواهد خواست بلکه بطور عمومی در مقام انقباد و اطاعت بوده و برای همیشه فرمانروا خواهد بود. قرآن برای اثبات این ادعا و هم برای اینکه ستمکاران را متنبه نماید در جاهای متعدد سرگذشت اقوامی را که این سیر تکاملی تاریخی را گذرانده اند نقل می فرماید که ایشان چگونه به گناهانی گرفتار بودند و به نصیحت پیامبران و خیرخواهان جامعه عمل نکردند تا سرانجام به گونه ای از عذاب خداوند گرفتار شده و نسل آنان منقرض و نابود می گردد. حتی در مواردی سرزمینهایی که از این اقوام باقی مانده را ذکر، و مردم را دعوت فرموده تا از این سرزمینها عبور کرده، این آثار را ببینند و از آن عبرت بگیرند. این رساله در موضوع استخلاف امتها ابتدا به شرح گونه های مختلف بیان شده به معنی جانشینی امتها در قرآن پرداخته است پس از آن رفتاری را که مردم ستمکار از خود نشان می دهند که به واسطه آن موجبات عذاب الهی را به گفته قرآن فراهم می کنند و شکلهای مختلف عذابهای هلاک کننده بررسی شده و در انتها سرگذشت اقوام هلاک شده از جمله قوم حضرت نوح، قوم عاد، قوم ثمود، قوم حضرت شعیب و قوم فرعون از زبان قرآن آورده شده است.
زندگی اجتماعی پیامبر اکرم از منظر قرآن
نویسنده:
محمد اعجاز نگری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با موضوع «زندگی اجتماعی پیامبر| از منظر قرآن» و در چهار بخش تنظیم شده است: بخش اول (کلیات) دارای دو فصل است: در فصل اول تعریف سیره، سنت و زندگی جامعه و در فصل دوم زندگی انفرادی، اجتماعی، جایگاه و اهمیت زندگی دنیوی و اجتماعی، ضرورت تمسک به الگوی الهی و قرآنی و مراحل زندگی پیامبر اسلام| بیان شده است. بخش دوم به زندگانی پیامبر| از ولادت تا بعثت اختصاص دارد و مشتمل بر سه فصل است: فصل اول به اوضاع اجتماعی جزیرةالعرب، ارزش های جامعة حجاز قبل از ولادت پیامبر| و حوادث مهمی که در آستانه ولادت پیامبر| رخ داده بود اشاره دارد. فصل دوم در مورد ولادت پیامبر| و دوران جوانی آن حضرت است و در فصل سوم، عقاید پیامبر و خانوادة آن حضرت| (قبل از بعثت) و همچنین آئینی که پیامبر| قبل از بعثت از آن پیروی می کردند مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم در چهار فصل تنظیم شده و بعثت پیامبر|، شیوه های تبلیغ پیامبر گرامی اسلام| و رفتار و اخلاق ایشان را مورد بررسی قرار داده است. بخش چهارم به زندگانی پیامبر| از هجرت تا رحلت اختصاص دارد.
زندگی حضرت مسیح در قرآن
نویسنده:
مهدیه مویّدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
حضرت مسیح منجی یهود نامیده می شدند. مژده آمدن این پیامبر اولوالعزم برای قوم یهود، سالها قبل داده شده بود. یهودیان و بنی اسرائیل در دوران سخت قبل از تولد مسیح بی صبرانه منتظر ظهور منجی قوم خود بودند. تولد ایشان متفاوتِ با سایر انسانها ونیز پیامبران دیگر است. تولد ایشان همراه با معجزه ای از جانب پروردگار جهانیان است. ایشان از مادری پاکدامن و عفیف و بدون پدر متولد شدند. به اذن خداوند متعال مریم به منجی یهود باردار شد و برای بدنیا آوردن کودک خود از شهر بیت- المقدس بیرون رفت. گفته شده است محل تولد حضرت مسیح شهر کربلا می باشد. مریم? بعد از فارغ شدن به میان قوم خود بازگشت و در حالی که بنی اسرائیل او را شماتت و سرزنش می کردند حضرت مسیح لب به سخن گشودند و هرگونه اتهام را از مادر گرامیشان دور کردند و به نبوت خود اذعان داشتند. حضرت مریم از ترس پادشاه زمان- هیردوس- به همراه فرزند خویش بیت المقدس را ترک نمود و به مصر رفت و در سن سی سالگی به بیت المقدس بازگشت و به هدایت بنی اسرائیل و دعوت آنان به حق پرداخت. حضرت مسیح از همان آغاز تولد به نبوت رسیده بودند. در احادیث آمده که ایشان از هفت سالگی رسالت خود را شروع نمودند. کتاب مقدس ایشان انجیل است که بر ایشان نازل شده است. حضرت مسیح در طول دوران نبوت خود یارانی را تربیت کرد که به حواریون شهرت پیدا کردند. گروهی از بنی اسرائیل و عالمان آنها که از موج گرایش مردم به حضرت و عمق پیدا کردن عقاید ایشان در بین تمام مردم هراس داشتند نقشه قتل ایشان را کشیدند. اما حضرت مسیح به اذن خداوند از این ماجرا مطلع شدند و خداوند ایشان را در شبی که می خواستند بنی اسرائیل ایشان را به قتل برسانند به آسمان بالا برد و شخصی شبیه به ایشان گشت و بنی- اسرائیل به شبهه افتادند. در احادیث آمده که ایشان در آخرالزمان به همراه مهدی موعود? به زمین باز می گردند و پشت سر ایشان نماز می خوانند و در آن روز همه مسیحیان به ایشان ایمان می آورند. حضرت مسیح در قرآن با صفات و ویژگی هایی یاد شده اند که در این تحقیق به معرفی آنها نیز پرداخته شده است. همچنین سخنان ایشان با بنی اسرائیل و سخنان خداوند با ایشان هم در این تحقیق ذکر شده است. ارائه زندگی نامه حضرت مسیح با استناد به قرآن کریم و بیان ویژگی های ایشان در قرآن کریم باعث شناخت هرچه بهتر و به دور از انحراف ایشان می شود. زیرا قرآن کریم بدون تحریف و کم و زیادی در اختیار ماست و بهترین مفسر آن هم که همانا احادیث می باشند در دسترس ما می باشد. در این کار تحقیقی از کتب روایی نظیر بحارالانوار، اصول و فروع کافی و کتب تاریخی نظیر تاریخ کامل، تاریخ بیهقی و کتاب های تفسیر مانند المیزان، مجمع البیان، تفسیر عیاشی استفاده شده است. روش مورد استفاده در این تحقیق، روش بنیادی و توصیفی است و از طریق بررسی اطلاعات ثبت شده قبلی- روش کتابخانه ای- انجام شده است.
زندگی نامه و روش شناسی علامه میرزا ابوالحسن شعرانی (ره) در علوم قرآن و تفسیر
نویسنده:
محمدجواد توکلی خانیکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
آن چه از نظر می گذرد درباره زندگی نامه و روش علامه فقید، میرزا ابوالحسن شعرانی(ره) در تفسیر و علوم قرآنی است که با تتبع در آثار ایشان و به خصوص تفاسیر سه گانه، مجمع البیان، منهج الصادقین و تفسیر ابوالفتوح رازی و نثر طوبی تدوین شده است. مطالب شامل یک مقدمه و چهار فصل است، فصل اول درباره کلیاتی چون: تعریف موضوع، نوع تحقیق، اهمیت و هدف موضوع و... می باشد و مابقی برسه محور استوار است. فصل دوم: شرح حالی است از زندگی نامه و حیات علمی ایشان که در دو قسمت مورد بررسی قرار گرفته است. درفصل سوم بیان نکاتی کلی درباره تفسیر و انگیزه علامه از مباحث تفسیری و دیدگاه ها و روش های تفسیری و گرایشهای مختلف تفسیری بررسی شده است. فصل چهارم بحث درباره علوم قرآنی که ابتدا کلیاتی درباره علوم قرآنی و بعد از آن سه دیدگاه علامه شعرانی(ره) درباره مباحثی از علوم قرآنی مطرح شده است.
زهد از دیدگاه قرآن و سنت، اثرات و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
بی بی طاهره حامد سجادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
لا تمدن عینیک الی ما متعانا به ازواجاً منهم زهرة الحیوة الدنیا لنفتنهم فیه و رزق ربک خیر و ابقی. زهد از ریشه زَهَدَ و زَهِدَ یَزهَدُ و زُهِدَ یَزهُدُ زُهداً و زَهادة فی الشی عنه. به معنای: از آن دوری جست و کناره گیری کرد. زهد در اصطلاح عبارت است از بی رغبتی به دنیا و این که با قلبت طالب دنیا نباشی مگر به قدر ضرورت جسم. زهد واقعی با سه نوع ترک حاصل می شود: ترک دنیا ترک زینت و ترک خواسته های نفسانی زهد به معنای مصطلح اخلاقی آن در قرآن بکار نرفته است. گرچه در آیه 20 سوره یوسف واژه زاهدین به کار رفته که البته معنای آن با زهد اخلاقی کمی فاصله دارد. زاهد کسی است که قدرت و نیرو داشته باشد که از تجملات و ثروتها و موقعیت های دنیا به نفع شخصی خود استفاده کند اما نکند. پیامبر صلی الله علیه و آه و سلم به ابوذر چنین می فرمایند: «من لباس خشن می پوشم و به روی زمین می نشینم، انگشتان خود را بعد از خوردن غذا می لیسم و بر الاغ سوار می شوم و دیگری را در پشت سر خود سوار می کنم. هر کس از شیوه رفتار من روی بتابد از من نیست. به حضرت علی علیه السلام گفته شد زهد در دنیا چیست؟ فرمود: «از حرام دوری کن». رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: شکننده لذتها را بسیار یاد آورید. پرسیدند: یا رسول الله آن چیست؟ فرمودند: مرگ. امام علی علیه السلام فرمودند: یقین مایه باروری زاهد است. آنچه در پارسایی اهمیت دارد، این است که قلب انسان فریفته و متعلق به دنیا نباشد، نه این که انسان از مال دنیا، آهی، در بساط نداشته باشد. پرهیزگاران و بندگان ناب و ویژه خداوند آنهایی هستند که در همه حال پروردگار خود را به خاطر داشته و یک لحظه از آئین انسانیت و مقررات دین غفلت نمی کنند. حملات سنگین مرگ در برابر روح فعالشان بس ناچیز و کوچک است.
زهد از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
زکیه خیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این رساله « مفهوم زهد از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن» می باشد و زهد یکی از فضایل اخلاقی شمرده شده که مورد تأکید آیات و روایات است و هدف از این بحث؛ آشنا شدن بیشتر با این موضوع و کاربرد عملی آن در زندگی روزمره می باشد و از طرفی هدف از زهد، اصلاح ساختار روحی بشر است که این ساختار روحی در پرتو ایمان به خداوند و زهد اسلامی رشد و تعالی لازم خویش را بازیافته است. بنابراین پرداختن به آن و آگاهی از مسائل مربوط به آن ضروری به نظر می رسد. از منابع مورد استفاده از این رساله شامل کتاب های تفسیری از جمله: مجمع البیان، مخزن العرفان، المیزان، نور و ... هم چنین جامع التفاسیر می باشد و کتاب های اخلاقی از جمله: اخلاق شبر، معراج السعاده، سیمای اخلاق در آیینه قرآن و احادیث، مخزن الئالی، منهاج البیان، اخلاق عملی و .. . اشاره کرد. از کتاب های روایی می توان به اصول کافی، مصباح الشریعه، میزان الحکمه، غررالحکم، مستدرک الوسایل، وسایل الشیعه، و از جمله جامع الاحادیث شیعه اشاره کرد. هم چنین از کتاب نهج البلاغه با ترجمه دشتی و فیض الاسلام استفاده شده است و در این رساله سعی شده تا حدودی مفهوم زهد، اهمیت و فضیلت زهد- و برخی آثار آن- نیز روشن شود. این نوشتار در چهار بخش و ده فصل تنظیم شده است که عبارتند از: بخش اول: دارای دو فصل است که فصل اول به مفهوم زهد در لغت و اصطلاح و فصل دوم به مفهوم زهد در قرآن و سنت پرداخته است. بخش دوم: شامل سه فصل است که فصل اول: درباره اهمیت و فضیلت زهد در قرآن و سنت، فصل دوم: حقیقت زهد در قرآن و سنت، فصل سوم: فلسفه زهد و ارتباط آن با رهبانیت است. بخش سوم: مشتمل بر دو فصل است که فصل اول آن اقسام و مراتب و اصول و پایه های زهد و فصل دوم ویژگی های زهد اسلامی را مطرح می کند. بخش چهارم: از سه فصل تشکیل شده که فصل اول آن آثار و پیامدهای فردی و اخلاقی زهد، فصل دوم: آثار اجتماعی زهد، فصل سوم عوامل پیدایش و تقویت زهدگرایی می باشد. نتایج به دست آمده از این تحقیق عبارتست از این که هدف همه ی انسان ها رسیدن به کمال که خداوند است، می باشد و کارهایی که باید برای رسیدن به هدف انجام داد این است که فرد خواسته های نفسانی خود را کنترل کند و نفس را از لذت های دنیا باز دارد، به دنیا بی رغبت باشد و حب دنیا را نفی کند و دنیا را وسیله ای برای رسیدن به آخرت قرار دهد، زیرا که زهد تنها با معرفت نسبت به ذات مقدس الهی حاصل می شود.
زکات از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
معصومه قلیچی کشتان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
زکات، یک نوع مالیات و حقوق واجبه که از نه چیز وصول می شود، اطلاق می گردد که در یک زمان خاص محقق می شود و یکی از منابع عالی اسلامی است بر اغنیاء واجب شده تا بدین وسیله فقر مستضعفین از بین برود و ثروت جامعه به طور مساوی بین تمام مردم تقسیم شود. محدوده تحقیق در خصوص زکات از دیدگاه قرآن و روایات می باشد. این پایان نامه در 6 فصل تنظیم شده است که کلیات تحیق شامل تعاریف لغوی و اصطلاحی واژه زکات، اهداف و دامنه تحقق و پیشینه تحقیق می باشد. اقتصاد و زکات، رابطه بین زکات و اقتصاد را بیان می کند و این که چه نقشی را از بین بردن فقر ایفا می کند؟ دست اندرکاران حکومت اسلامی باید بدانند که از منبع مالی [ زکات] اسلامی چگونه استفاده کنند که دچار مشکل نشوند. با برنامه ریزی صحیح از افراط و تفریط اقتصاد جامعه جلوگیری کنند. زکات از دیدگاه قرآن: خداوند منان با نزول آیات، و این که در بین آیات بیش از 30 آیه در مورد زکات وجود دارد جایگاه و منزلت زکات را در نزد خداوند برای ما مشخص می سازد. زکات در قرآن بعد از نماز آمده که نسبت به آن تأکید فراوانی شده است. خدای متعال در آیات خود این مطلب را به ما می فهماند که در اموال اغنیاء سهمی برای فقرا وجود دارد و در این مورد نباید با منت حقشان را پرداخت، بلکه باگشاده رویی با مسکینان برخورد کنیم. زکات از دیدگاه روایات: پیامبران و ائمه ( ع) به این نکته توجه داشته اند که ما نباید فقط به اصول دین بپردازیم بلکه باید فروع را هم در نظر داشته و به آن اهیمت بدهیم و زکات یکی از مهمترین اعمال فرعیه ماست. احادث و روایات متفاوتی در این مورد توسط راویان به ما رسیده و اهمیت آن را بازگو کرده است، و این مشخص می کند که پرداخت زکات در هر عصری و برای هر شخص مسلمانی واجب می باشد. احکام کلی زکات می باشد که باید بر اساس رعایت کامل شرایط و موازین احکام زکات را بپردازیم در چه موقع، چه شرایطی، به چه کسی و به چه اندازه باید به احکام زکات رجوع شود. تجزیه و تحلیل و نتیجه بحث، نقد و بررسی کلی مسئله مورد بحث زکات و نتیجه ای که از آن بدست می آوریم را شامل می شود. نتیجه این که با پرداختن به فلسفه زکات، پرداختن زکات را در این مردم ترویج دهیم و یک نوع دفاع از قشر ضعیف جامعه می باشد و اغنیاء باید بدانند که حق مستضعفان در اموال آنها وجود دارد و این که تصور می کنند با پرداخت زکات از ثروتشان کاسته می شود، سخت در اشتباهند. واژه کلیدی: 1)زکات، پاک و پاکیزه گردیدن. فقه، بلایی است که شیطان با آن انسانها را می ترساند. ایثار اقتصادی، یک حرکت عمومی دائمی الهی است که همه انسانها به آن نیاز دارند. اسراف، بیرون شدن از حد است، اما بیرون شدن از حد اعتدال به طرف زیاده روی در خصوص انفاق. انفاق، بذل مال و صرف آن در رفع حوائج خویشتن و دیگران است. قوام، به فتح قاف حد وسط معتدل است، به کسره ما به قوام هر چیز است. صدقه، بخشش بری رضایت خداوند. غنی، تأمین تمام نیازمندیهای که توده های مردم در هر زمان متناسب با شرایط زمان و مکان خود احتیاج دارند. زکوه: اصل زکوه چنانچه طبرسی و راغب گفته به معنی نمو و زیاده است. همچنین است قول قاموس و اقرب و صحاح زکاه را نمو کردن گفته است. زکوه از اسماء مشترکه است و بر عین و معنی و معنی هر دو اطلاق می شود. ناگفته نماند زکوه در قرآن گاهی به معنی طهارت و پاکیزگی آمده گاهی به معنی مدح است. ناگفته نماند پاکیزگی و مدح که ذکر شد مخالف معنی اولی که نمو و زیارت باشد نیست، بلکه پاکیزگی همان نمو نفس و ترقی و ارتقاء آن است. فقراء آنها کسانی اند که درآمدشان به مخارچ سالانه کفایت نمی کند می توانند کسر مخارج خویش را از زکاه دریافت دارند. مساکین مسکین کسی است که حالش از فقیر بدتر است یعنی کسانیک درآمدی ندارند. ناقص العضوند، مضطر و آواره عاملین زکاه حکم زکاه آنست که حاکم شرع برای جمع آوری آن و نیز برای توزیع و مصف آن مأموراین هستند از طرف خود تعیین کند.
  • تعداد رکورد ها : 18137