جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
زیان ها و آثار دنیادوستی و راه های کنترل آن در قرآن و سنت
نویسنده:
ملیحه میسمی خرازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق با موضوع زیانها و آثار دنیا دوستی و راه های کنترل آن در قرآن و سنت به روش کتابخانه ای و با هدف رسیدن به راه های کنترل دنیا دوستی و روش استفاده از آن ها بصورت عملی گردآوری شده است که ضرورت جامعه ما نیز هست. در بخش اول ابدا به چیستی دنیا پرداخته شد که با بررسی دنیا ممدوح یا مذموم، فریبندگی دنیا، حقیقت دنیا و سبب زیاد شدن حب دنیا و گرفتن سهم و بهره از دنیا، دنیا گذرگاه مقوت به این نتیجه رسید؛ دنیا گذرگاهی برای رسیدن به آخرت است و آبادانی آخرت یا خرابی آ« بستگی به نوع عمل کرد فرد، در دنیا دارد پس دنیاف مذموم و ممدوح نیست بلکه انسان است که دنیای ممدوح یا مذموم را می سازد. در فصل دوم به نشانه ها و صفات افراد دنیا دوست پرداخته شده که افرادی پر خوراک و پرخنده و پر خواب هستند که در طاعت کسالت دارند آرزوی طولانی دارند که ترک محاسبه نفس نموده و کم نفقه و تعقل و پرگو می باشند، از خدا ترس ندارند و عجب و تکبر و خودستایی بی مورد دارند بدی دیگران را بازگو می کنند و در راحتی شکر ندارند و در بلا صبر ندارند. در فصل سوم زیانهای دنیا دوستی را بررسی نمود که اضطراب و طغیان و غرور و ترفندهای منافقان در مسائل مادی است، کفر و جهنم، غفلت از آخرت در خطر بودن دین و رفتن شیرینی مناجات و حرص و ترس از مرگ نیز زیانهایی است که به انسان دنیا دوست وارد می شود. بخش دوم که ضرورت جمعه ما است راه های کنترل دنیادوستی بررسی شده که در فصل اول با جستجو در آیات و روایات به این نتیجه رسیدم نگاه واقعی به دنیا می توان مهمترین عامل کنترل دنیا باشد یعنی اگر انسان باور کند در دنیا مهمان غریبی است که باید دل از این دنیای ناپایدار برکند و دنیا را مانند خواب خوش و یا همچون پلی بدون بازگشت و خود را مسافری ببیند که در دنیای ناچیز چند روزی می ماند توان پیدا می کند تا برای خروج دوستی دنیا از قلب اقدام کند در فصل دوم که روش عملی کنترل دنیادوستی یعنی زهد و بی رغبیتی به دنیا را بررسی می کند اهمیت و اثر آن به اثبات می رسد و عوامل بی رغبتی و زهد به دنیا را بررسی نمود که اندیشه و شناخت اولین عامل بی رغبتی است که یک راه عقلانی توصیه شده توسط امیرالمومنین نیز بیان شده یاد مرگ، توجه به سختی های دنیا و قبول اینکه روزی بدست خداوند است، توجه به آخرت نیکو، مصرف ثروت برای کسب آخرت، توجه به عاقبت قارون و حب دنیا از عوامل بی رغبتی به دنیا دانسته شده است. در بخش سوم فواید بی رغبتی به دنیا بررسی شده تا فرد تشویق به دل کند از دنیا شود که حب دنیا راس همه خطاهاست در این فصل کاهش تنیدگی، آسودگی خاطر، چشیدن شیرینی ایمان و تنظیم زندگی از اثرات بی رغبتی به دنیا دانسته شده و این تحقیق به این نتیجه می رسد باید دنیا و دنیا دوست را شناخت اثر دنیادوستی را دانست تا با نگاه واقعی به دنیا و زهد پیشه گی زندگی آسوده و معنوی و منظمی داشت که هدف آن کسب رضای الهی و آبادانی آخرت باشد.
زیبایی و جمال از نظر قرآن و حدیث
نویسنده:
اسماعیل حاجیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع پایان نامه حاضر دیدگاه قرآن و معصومین(ع) درباره زیبایی و هنر است و مباحث آن عبارتند از:جمال الهی، جلوه جمال در هستی و طبیعت، جمال انسانی، جلوه های جمال در بهشت، جمال معنوی بهشت، تزین و تجمل، اشاره کوتاهی به هنر.
زید بن ثابت و روایات قرآنی او
نویسنده:
حسین قضوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پاپان نامه در چهار فصل به بررسی زندگی زید و روایات قرآنی او پرداخته است. در فصل اول، زندگی زید در تمام ابعاد اعم از شخصی، سیاسی و علمی گزارش شده است. در فصل دوم، نقش زید در کتابت و جمع قرآن از زمان رسول خدا(ص) تا زمان خلفا به ویژه زمان عثمان نقد و بررسی گردیده است. در فصل سوم، قرائات ویژه زید از کتب قرائات و تفسیر گردآوری و بررسی شده است. در فصل چهارم، با عنوان روش تفسیری زید و روایات او به بیان منابع تفسیری و ویژگی های تفسیری او اهتمام شده و در پایان روایات تفسیری زید از کتب تفسیری اهل سنت استخراج شده و به ترتیب سوره ها نقل گردیده است.
سؤال های خدا در قرآن و نقش آن ها در فرآیند هدایت
نویسنده:
عمران عبّاسپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر، تحقیقی است درباره بخشی از گزاره های قرآن کریم که به صورت پرسش، از طرف خداوند متعالی بیان شده است. در بخش اوّل این رساله، درباره شأن قرآن کریم این پرسش ها مطرح شده است: آیا وجود متون وحیانی و همین طور خود قرآن کریم ضرورت دارد؟ آیا الفاظ قرآن معنادار هستند؟ آیا معانی قرآن را همه می فهمند؟ درباره چند صفت از صفات قرآن، چنین پرسش هایی مطرح است. در بخش دوم، درباره پرسش های خداوند در قرآن و نقش آن ها در فرایند هدایت بحث شده است. ابتدا «سؤال» را از جنبه های گوناگون بحث، و معانی حقیقی و مجازی آن و همچنین هدف از «سؤال» را بررسی کرده ایم. در ادامه، به بحثی درباره هدایت قرآنی پرداخته، آن گاه «آیات سؤالی» و «نقش آیات سؤالی در هدایت» را مورد به مورد بررسی کرده ایم.
سؤال و جواب در قرآن
نویسنده:
محمد رضا آرامش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر در پنج فصل به بررسی شیوه سؤال و جواب در قرآن کریم پرداخته است: فصل اول، توحید: سؤال و جواب در باب رازقیت و مالکیت و محیی و ممیت بودن خداوند، در باب خواندن خدا به نام الله یا رحمن،...؛ فصل دوم، نبوت: سؤال و جواب خداوند با فرشتگان در باب خلقت آدم(ع)، داستان ذبح گاو بنی اسرائیل،...؛ فصل سوم، معاد: ذبح ابراهیم چهار پرنده را و احیای آنها بوسیله خدا، پرسش از هنگام وقوع قیامت و پاسخ بدان،...؛ فصل چهارم، احکام: سؤال و جواب پیرامون عادات ماهانه زنان، سؤال در باب شراب، قمار و انفاق، سؤال در باب ایتام، پرسش و پاسخ در باب هلالهای ماه،...؛ فصل پنجم، اخلاق: داستان حضرت سلیمان(ع) و بلقیس، در عهدبستن خدا با انسان به عدم پرستش شیطان و پرستش خداوند و اینکه فقط این صراط مستقیم است، درباره کسانی که به سوی خدا دعوت می کنند، در نهی از غیبت کردن و تشبیه آن به خوردن گوشت مرده برادر...
قشربندی اجتماعی در قرآن (بر اساس مطالعه تطبیقی تفسیر المیزان و نمونه)
نویسنده:
اکرم چیتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در پژوهش حاضر نابرابری و قشربندی اجتماعی در قرآن بر اساس مطالعه تطبیقی در تفسیر المیزان و نمونه مورد بررسی قرارگرفته و هدف از انجام این بررسی کشف رویکردی از قشربندی اجتماعی در قرآن بر اساس تفاسیر مذکور و مقایسه آن رویکرد با دیدگاههای رایج قشربندی اجتماعی است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارند که بین دیدگاه تفسیر المیزان و نمونه در زمینه قشربندی اجتماعی مشابهتهای رویکردی به وجود آمده که دارای این مشخصات است: نابرابری اجتماعی در جامعه، مادامی که منشأ آن تفاوتهای اکتسابی و غیراکتسابی مشروع، قانونی و عادلانه و لازمه تقسیم کار اجتماعی عادلانه باشد، ضروری و برای بقاء جامعه اجتناب ناپذیر است. منابع نابرابری در زندگی انسان غیر از مشیت و خواست خداوند عبارتند از: اختلاف در خلقت و تفاوت در استعداد و علائق شخصی و تلاش انسان. قشربندی اجتماعی و دسته بندی افراد جامعه بر اساس عوامل مختلف اجتماعی است که خاصیت وجودی این دسته بندیها انجام کارکردهای مختلف جامعه است.
رویکرد خاورشناسان به قرآن کریم
نویسنده:
طیبه یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
قرآن کریم، معجزه جاویدان پیامبر اسلام و منشور ابدی این رسالت پس از 15 قرن همچنان کانون توجه و پژوهش و بررسی اندیشمندان مسلمان است. بخش بسیار چشمگیری از مطالعات خاور شناسان به شناختن قرآن کریم (به ویژه تفسیر و تر جمعه) به منزله کتاب مقدس مسلمانان که غریبان خصومت دیرینه ای با این کتاب مقدس داشته و دارند معطوف می شود. که از جنگهای صلیبی به این سو، راهبان و مبلغان مسیحی با هدف خدشه وارد کردن به اسلام وتغییر معنای قرآن کریم و وارد کردن انواع شبهه ها به قرآن کریم به ترجمه آن روی آورده اند. قدیمی ترین ترجمه متعلق به ترجمه لاتینی کلیسای کلونی می باشد که زمینه را برای ترجمه قرآن به زبان های مختلف اروپایی فراهم کرده است. و همچنین این تحقیق در دو بخش و چندین فصل رویکرد خاور شناسان به قرآن کریم را مورد بررسی قرار می دهد که به شرح ذیل می باشد: بخش اول: کلیات که شامل تعریف و اهمیت و هدف شرق شناسی می باشد. بخش دوم: انگیزه های مستشرقین(استعمار، تبشیر، علمی). فصل سوم: پیشینه شرق شناسی که شامل سیر تاریخ،... فصل چهارم: دوره های شرق شناسی، شبهات واتهامات مستشرقین به قرآن،... بخش دوم: معرفی چند خاور شناس قرآن پژوه(گوستاوفلوگل، تیودرنولدکه، رژی بلاشر) فصل دوم: ترجمه قرآن به زبان های اروپایی(قرون وسطایی،تازه، معاصر).
رویکرد قرآن به اقوام و تمدنهای بشری
نویسنده:
حوریه صناعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
جایگاه کنونی کشور ما در معادلات منطقه ای و جهانی، موقعیتی استثنایی برای جامعه فراهم آورده است قرارگیری در عصر ارتباطات و جهانی شدن و تعاملات فرهنگی با دیگر ملل جهان از یکسو و برخورداری ملت ما از ارزشها و اعتقادات خاص از سوی دیگر، باعث می شود که جامعه ما هر روز با مسأله تازه ای مواجه شود. در چنین شرایطی نیاز به بررسی و شناخت اولویتها در مسأله تمدن سازی دینی به وضوح احساس می شود. در این پژوهش سعی شده است به کمک آیات قرآن مجید و شناسایی معیارهای تمدن برتر از نظر قرآن به بخش ی از این نیاز پاسخ داده شود. شیوه کار به صورت شناسایی اقوام و تمدنهای مطرح قرآن، شناخت مکانی و با ستان شناسی آنها، جامعه شناسی اقوام و سپس استخراج اصول کلی حاکم بر تمدنها بوده است. بررسی توجه قرآن به ساحت معنوی زندگی انسانها و رسالت پیامبران در بهبود زندگی معنوی و مادی آنا را نشان می دهد. به عنوان نتیجه نهایی می توان گفت اگر مشکلات اعتقادی جامعه ای حل شود، مسائل مادی به بهترین صورت تأمین خواهد شد واگر مردم جامعه ای با رویکرد معنوی به صورت برنامه ریزی شده تلاش کنند، موفقیتشان حتمی است.
زمینه ها و شیوه های حاکمیت اسلام در عصر ظهور از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
طیبه صداقتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سئوال است که عوامل مؤثر در پیروزی امام مهدی چیست ؟ در این باره می توان به وجود زمینه های اجتماعی قبل از ظهور امام و شیوه های اعمال شده از جانب امام در هنگام ظهور اشاره نمود. از جمله زمینه های هم سو با اهداف امام در عصر کنونی می توان به انقلاب اسلامی با خا ستگاهی الهی اشاره کرد که منجر به خیزش جهانی عدالتخواه گردیده است، حفظ و تربیت این جنبش گام موثری در پیروزی امام است. همچنین بشارات مذکور در قرآن و عهدین، جهانیان را چشم به راه موعودی نجات بخش گردانیده که می تواند موجب گرایش جمع کثیری از مردم در آن زمان به امام شود. از زمینه های نا همگون با اهداف امام، تلخ کامی های پیش ازظهور است که در قرآن، روایات و عهدین به آنها اشاره شده، معطوف نمودن اذهان عمومی به سوی موعودی نجات بخش می تواند عامل موثری دیگری در گرایش مردم تحت فشار به امام واقع شود. از شیوه های موثر که امام در نهضت خویش به کار می گیرد می توان به تقدم راهبرد فرهنگی بر نظامی، استفاده از سلاحی برتر، و بهره جویی از شیوه های فرا طبیعی اشاره نمود. نتیجه این پژوهش: مدیریت و بهره برداری صحیح از زمینه های اجتماعی موجود در قبل از ظهور و شیوه های طبیعی و فرا طبیعی اعمال شده از جانب امام منجر به حاکمیت اسلام در عصر ظهور می گردد.
زمینه ها و پیامدهای گناه در منظر قرآن و سنت
نویسنده:
نرجس تفقدی عابدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان پایان نامه : زمینه ها و پیامد های گناه در منظر قرآن و سنت می باشد . در این رساله پیرامون زمینه های گناه ،پیامدهای آن در دنیا و راه های گناه زدایی مطالبی از منابع معتبر جمع آوری و مکتوب گردیده است. گناه مهم ترین عامل تخریب رابطه با خداست و گناه شناسی گامی بلند در رفع این مانع می باشد لذا بر آن شدیم تا تحقیقی پیرامون زمینه ها و پیامد های گناه ارائه دهیم . هدف از این پژوهش به تصویر کشاندن عوامل زمینه ساز گناه ،تبیین پیامدهای آن و ارائهی راه هایی برای گناه زدایی است . از آن جا که در این پژوهش از آیات و روایات و کتب اخلاقی استفاده شده روش تحقیق بر اساس نگرش ،کاربردی و بر اساس راهبرد ، توصیفی و تحلیلی و براساس روش ،کتابخانه ای است. بنابراین با بررسی آیات و روایات ، گناه به معنای مخالفت با قانون الهی است و اگر محیط های اجتماعی ،فرهنگی – تربیتی و اقتصادی به طور صحیح پایه ریزی نشده باشد زمینهی ارتکاب گناه فراهم شده و پیامدهایی برای فرد وجامعه به همراه خواهد داشت و سبب می شود که فرد دچار قساوت قلب شده تا حدی که منکر مقدسات دین شود . کار به جایی می رسد که نسیان و سرگردانی در کارها، سراسر وجودش را فرا گرفته و مرگ زود هنگام به سراغش می آید . جامعهی انسانی نیز از پیامد های گناه بی نصیب نیست بلکه دلیل نزول بلا و از دست دادن نعمت های الهی ، مسلط شدن افراد شرور و درنهایت سلب امنیت اجتماعی، گناه افراد جامعه است . البته خدای غفور و رحیم برای گناه زدایی راه هایی در مقابل انسان قرار داده است . آدمی با کمک توبه ،نماز ،روزه ،حج ،محبت اهل بیت) علیهم السلام، ، زیارت قبور آن ها ،عزاداری وگریستن برمصائب اهل بیت ،قرائت قرآن ،درود فرستادن بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم ) و آل پیامبر ( صلی الله علیه وآله و سلم ) ،اخلاق خوب ،شهادت در راه خدا ،وضو می تواند گناهان گذشته خود را محو نماید همچنین با کمک تفکر ،پناه بردن به خدا ،دعا ، تقویت ایمان و یقین ، انجام ریاضت های شرعی ، مراقبه ، مشغول کردن نفس و یاد مرگ می تواند باگناه مقابله کند تا آلوده به نکبت گناهان نشود . لذا از طریق آگاهی از زمینه ها و پیامد های گناه و راه های گناه زدایی موجبات پاکسازی جامعه فراهم می شود .
  • تعداد رکورد ها : 18137