جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
زیان ها و آثار دنیادوستی و راه های کنترل آن در قرآن و سنت
نویسنده:
ملیحه میسمی خرازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق با موضوع زیانها و آثار دنیا دوستی و راه های کنترل آن در قرآن و سنت به روش کتابخانه ای و با هدف رسیدن به راه های کنترل دنیا دوستی و روش استفاده از آن ها بصورت عملی گردآوری شده است که ضرورت جامعه ما نیز هست. در بخش اول ابدا به چیستی دنیا پرداخته شد که با بررسی دنیا ممدوح یا مذموم، فریبندگی دنیا، حقیقت دنیا و سبب زیاد شدن حب دنیا و گرفتن سهم و بهره از دنیا، دنیا گذرگاه مقوت به این نتیجه رسید؛ دنیا گذرگاهی برای رسیدن به آخرت است و آبادانی آخرت یا خرابی آ« بستگی به نوع عمل کرد فرد، در دنیا دارد پس دنیاف مذموم و ممدوح نیست بلکه انسان است که دنیای ممدوح یا مذموم را می سازد. در فصل دوم به نشانه ها و صفات افراد دنیا دوست پرداخته شده که افرادی پر خوراک و پرخنده و پر خواب هستند که در طاعت کسالت دارند آرزوی طولانی دارند که ترک محاسبه نفس نموده و کم نفقه و تعقل و پرگو می باشند، از خدا ترس ندارند و عجب و تکبر و خودستایی بی مورد دارند بدی دیگران را بازگو می کنند و در راحتی شکر ندارند و در بلا صبر ندارند. در فصل سوم زیانهای دنیا دوستی را بررسی نمود که اضطراب و طغیان و غرور و ترفندهای منافقان در مسائل مادی است، کفر و جهنم، غفلت از آخرت در خطر بودن دین و رفتن شیرینی مناجات و حرص و ترس از مرگ نیز زیانهایی است که به انسان دنیا دوست وارد می شود. بخش دوم که ضرورت جمعه ما است راه های کنترل دنیادوستی بررسی شده که در فصل اول با جستجو در آیات و روایات به این نتیجه رسیدم نگاه واقعی به دنیا می توان مهمترین عامل کنترل دنیا باشد یعنی اگر انسان باور کند در دنیا مهمان غریبی است که باید دل از این دنیای ناپایدار برکند و دنیا را مانند خواب خوش و یا همچون پلی بدون بازگشت و خود را مسافری ببیند که در دنیای ناچیز چند روزی می ماند توان پیدا می کند تا برای خروج دوستی دنیا از قلب اقدام کند در فصل دوم که روش عملی کنترل دنیادوستی یعنی زهد و بی رغبیتی به دنیا را بررسی می کند اهمیت و اثر آن به اثبات می رسد و عوامل بی رغبتی و زهد به دنیا را بررسی نمود که اندیشه و شناخت اولین عامل بی رغبتی است که یک راه عقلانی توصیه شده توسط امیرالمومنین نیز بیان شده یاد مرگ، توجه به سختی های دنیا و قبول اینکه روزی بدست خداوند است، توجه به آخرت نیکو، مصرف ثروت برای کسب آخرت، توجه به عاقبت قارون و حب دنیا از عوامل بی رغبتی به دنیا دانسته شده است. در بخش سوم فواید بی رغبتی به دنیا بررسی شده تا فرد تشویق به دل کند از دنیا شود که حب دنیا راس همه خطاهاست در این فصل کاهش تنیدگی، آسودگی خاطر، چشیدن شیرینی ایمان و تنظیم زندگی از اثرات بی رغبتی به دنیا دانسته شده و این تحقیق به این نتیجه می رسد باید دنیا و دنیا دوست را شناخت اثر دنیادوستی را دانست تا با نگاه واقعی به دنیا و زهد پیشه گی زندگی آسوده و معنوی و منظمی داشت که هدف آن کسب رضای الهی و آبادانی آخرت باشد.
دنیادوستی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
سکینه بافنده بیلند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق با عنوان دنیا دوستی نوشته شده است که با هدف آشنایی بیشتر افراد با مسأله دنیا دوستی ، و راه حل های رهایی از دنیاپرستی تدوین شده است. امید است که بحث های موجود در این رساله و بیان راه کارهای آن مورد استفاده نسل جوان قرار گیرد، روش تحقیق، روش کتابخانه ای می باشد. در نگارش این تحقیق از کتب متنوع حدیثی مانند بحار الانوار نوشته محمد باقر مجلسی، کتب لغوی مانند فرهنگ فارسی نوشته محمد معین، کتب تفسیری مانند تفسیر نمونه اثر ناصر مکارم شیرازی ، استفاده شده است. انسان در طبیعت زندگی می کند ، به متاع دنیا و مظاهر آن نیازمند است، هیچ کس نمی تواند بدون بهره مندی از متاع دنیا زندگی کند از طرفی بعضی آیات قرآن دنیا را نکوهش کرده و مذموم دانسته است پس چطور با دنیا برخورد کنیم؟ آیا دنیا ممدوح است یا مذموم؟ حقیقت آن است که اگر رابطه انسان با دنیا براساس خواسته هایش باشد اینگونه دنیا شر محض و مخرب آخرت است ولی اگر رابطه با دنیا بر مبنای قواعد الهی باشد اینگونه رابطه با دنیا رابطه ای خدایی است و این چهره از دنیا سازنده آخرتی آباد است. امام علی علیه السلام نیز دنیا را از لحاظ حلال و حرام آن، شادی و گریه برای دنیا، سود و زیان آن و... مورد بحث قرار داده و خلاصه کلامشان این است که دنیا گرایی و دلبستگی به دنیا مذموم است ولی دنیایی که وسیله ای برای رسیدن به آخرت باشد دنیایی پسندیده می باشد. اهل دنیا افرادی پرخور و پرخواب و پرخنده و پرخشم اند، عذر خواه نیستند و عذر کسی را نمی پذیرند و... دنیاپرستان به خاطر حس دنیاطلبی خود حاضر ند دست به هر عملی بزنند تا منافعشان حفظ شود. با تمسخر مؤمنان ، تبعیض در احکام، افترا و دروغ بستن بر حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم تکذیب انبیاء، سستی در جهاد، تجمل گرایی عوامل زیادی وجود دارد که انسان را به رقابت بر سر دنیا می کشاند از جمله همنشینی با دنیا دوستان، روی آوردن به ثروت و دارایی ، آرزوهای دور و دراز، غفلت از مرگ و قیامت و... انسان، با هوش و درایت و تدبیری که دارد باید این عوامل را بشناسد و با شناخت درست پیدا کردن از دنیا و گذشتن از آرزوهای دور و دراز و با تدبر در آیات قرآن و سنت رسول خدا و... خود را از این خصلت ناپسند ( دنیا گرایی) رها کند.
  • تعداد رکورد ها : 2