جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
عنوان فارسی: ملاحظات جنسیتی در برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر آموزه های قرآنی با محوریت تفسیر المیزان
نویسنده:
معصومه جیریایی شراهی، جمیله علم الهدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مشاهده متن استخراج دیدگاه اسلامی در مورد تفاوت های جنسیتی یا برابری جنسیتی، استنباط مولفه های اصلی و متمایز دیدگاه اسلامی درباره جنسیت و استخراج دلالت های آن برای برنامه ریزی آموزشی از اهداف پژوهش حاضر هستند. در این پژوهش برای استنباط دیدگاه قرآن درباره تفاوت های جنسیتی و ملاحظه های آن در تعلیم و تربیت، از روش تحلیلی - توصیفی محتوای متن استفاده شده است و سپس یافته های تحقیق توسط صاحب نظران به کمک اجرای پرسشنامه اعتباریابی شده است.مولفه های استخراج شده از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) پیرامون جنسیت حاکی از آن هستند که دیدگاه قرآنی تفاوت جنسیتی یا تساوی جنسیتی را به طور مطلق بر نمی تابد. زن و مرد از دیدگاه قرآنی دو صنف از نوعی واحد هستند و از این رو، علاوه بر اشتراک در بسیاری از ویژگی های جسمی، روحی، حقوق و تکالیف دارای تفاوت هایی نیز در این موارد هستند. خداوند متعال هدف خود از تفاوت جنسیتی را شناختن یکدیگر و - نه ستم و فخرفروشی - می داند، هیچ جنسیتی بر جنس دیگر برتری ندارد مگر آنکه با تقواتر باشد. این بدان معناست که نگاه توحیدی به مرد و زن باید مورد توجه برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد.
صفحات :
از صفحه 51 تا 76
سنت های «املاء، امهال، استدراج» در قرآن و احادیث
نویسنده:
محمدنقی رفعت نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر، تحقیقی پیرامون سنّت امهال و استدراج از منظر قرآن و حدیث می باشد. نویسنده رساله خود را در ضمن چهار فصل تنظیم کرده است. وی ابتدا مفهوم استدراج و سنّت را بررسی می نماید، سپس به قلمرو و ارتباط معنایی آن با دیگر سنّت های الهی می پردازد. زمینه های عذاب استدراج و آثار آن در زندگانی فردی و اجتماعی، و راه های پیش گیری از فرو غلطیدن در این ورطه هولناک از دیگر مطالب کتاب می باشد. وی سپس به مصادیق تاریخی گرفتاران به عذاب استیصال از جمله اقوام ستمگر گذشته، همچون قوم نوح، عاد، ثمود، فرعونیان، قوم سبأ، اصحاب باغ سوخته، و قوم لوط می پردازد و فرجام این اقوام (در سلب نعمت ها و یا هلاکت ذلّت بار آنان) را سنّت الهی در مهلت اوّلیه و سپس سلب نعمت از آنان می داند. نویسنده در پایان شبهات سنّت امهال و استدراج را بررسی نموده و به آن پاسخ داده است.
عقلگرایی در تفاسیر قرن چهاردهم بر مبنای المیزان، المنار، فی ظلال القرآن و الجواهر
نویسنده:
شادی نفیسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تفسیر دوره معاصر سر آغاز مرحله‌ای نوین در تفسیر به شمار می‌آید. تفسیر این دوره دستخوش تحولی عظیم از حیث کمیت و کیفیت شده است . شکی نیست که این تحولات به خودی خود روی نداده‌اند. تحولات سیاسی و اجتماعی، مبارزات ضد استعماری، فعالیتهای مبشران و مستشرقان، ظهور مکاتب جدید اجتماعی - اقتصادی و فلسفی و همچنین آشنایی با کلام جدید مسیحیت و یافته‌های نوین علوم از جمله عوامل مهمی هستند که آگاهی و نگرش اندیشمندان مسلمان را دگرگون کردند و تفسیر آنها را از قرآن، این کتاب جاودانه الهی، دستخوش تغییر ساختند و زمینه را فراهم آوردند تا سبکهای مختلف تفسیری شکل گیرد، روشهای جدید تفسیر ابداع شود، مفاهیم و مباحث قدیم از منظری جدید، دگرباره مطرح گردد و مباحثی نوین بویژه مباحث اجتماعی سیاسی و علمی - به تفسیر راه یابد که این همه را می‌توان در نتیجه اهمیت یافتن عقل و یافته‌های آن دانست . مروری بر تفسیر برجسته‌ترین مفسران این دوره، علامه طباطبایی در المیزان، عبده و رشیدرضا در المنار، طنطاوی در الجواهر و سیدقطب در فی ظلال، از دو موضوع مهم قرآنی - آیاتی که از طبیعت سخن می‌گویند و آیاتی که در بر گیرنده امور غیبی (جن، ملائکه، معجزات ، امور خارق‌العاده، عذابهای الهی) هستند - به خوبی ما را به جایگاه عقل و یافته‌های آن در تفسیر این دوره رهنمون می‌سازد و به ما می‌نمایاند که تا چه اندازه بهره بردن از دانش جدید و اتکاء به مبانی و اصول عقلی می‌تواند ما را در درک کلام خداوند مدد رساند.
سوگند در قرآن
نویسنده:
غلامحسن مجذوبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مباحث این پایان نامه عبارتند از: معنای لغوی سوگند در ادبیات فارسی و عربی، تاریخچه و فلسفه سوگند، ارکان سوگند یعنی مقسم، مقسم به و مقسم علیه ، نکته های تربیتی و اخلاقی سوگندهای قرآن،ویژگیهای مقسم به و مقسم علیه و ارتباط این دو بایکدیگر، تفاوت عهد و توسل و سوگند، انگیزه های قسم در قرآن و جایگاه سوگند در داوری در اسلام و ملل گذشته .
سوگندهای قرآن
نویسنده:
حسینعلی ترکمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه به بحث پیرامون سوگندهای قرآن پرداخته و موضوعات زیر در آن بحث و بررسی شده است: معنی لغوی قسم، حروف قسم، مفهوم اصطلاحی قسم در نزد فقها، شرایط سوگند شرعی، فلسفه ایرادسوگند و انگیزه آن، عناصر لازم در سوگند، سوگند به همه اشیاء، سوگند به حقانیت رسالت پیامبر، سوگند به رستگاری یا نگونبختی، سوگند به حقانیت وحی، سوگندبه عذاب دنیوی کفار.
سوگندهای قرآنی
نویسنده:
عابد حسین
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با عنوان «جایگاه سوگند در قرآن کریم» در پنج فصل تنظیم شده است: در فصل اول، بعد از بیان مسئله، پیشینة سوگند، ضرورت تحقیق و اهداف آن توضیح داده شده است. در فصل دوم، مباحثی همچون: معنای لغوی «قسم» و واژه های هم افق آن، تعریف اصطلاحی آن و ارکان قسم مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم، انواع سوگند در قرآن از لحاظ معنی و محتوا شرح داده شده است. در فصل چهارم به ارتباط مقسمٌ به و مقسمٌ له و تفسیر آیات سوگند پرداخته شده است. در فصل پنجم، ضمن بیان اهداف سوگندهای قرآنی به این سؤال پاسخ داده شده است که: چرا خداوند کریم در قرآن، اسلوب قسم را به کار گرفته است؟
تحلیل شکاف بین ایمان و عمل صالح از منظر قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان و تبیین راهکارهای تربیتی کاهش آن
نویسنده:
اعظم مرادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پژوهش، با هدف «تحلیل شکاف بین ایمان و عمل‎صالح از منظر قرآن کریم، بر اساس تفسیر المیزان و ارائه‎ی راهکارهای تربیتی کاهش آن» انجام شده است. دو سوال اصلی این تحقیق، عبارت از تعیین علل پیدایش شکاف میان ایمان و عمل‎صالح و همچنین شناسایی راهکارهای تربیتی کاهش آن از منظر قرآن کریم، بود. انجام بررسی‎های دقیق نشان داد که علل پدید آورنده‎ی شکاف میان ایمان و عمل‎صالح، در دو دسته‎ی کلی علل نظری و عملی قرار می‎گیرند. نسیان و عدم تعقل از جمله مهم‎ترین علل نظری و عدم عزم و اراده و حب دنیا به عنوان اصلی‎ترین علل عملی شکاف میان ایمان و عمل‎صالح تعیین شد.در جستجوی راهکارهای تربیتی کاهش شکاف میان ایمان و عمل‎صالح، تحریک روحیه‎ی رشدخواهی و تقوا به عنوان مهم‎ترین راهکارهای معطوف به علل نظری و همچنین صبر و توکل و دنیاشناسی به عنوان مهم‎ترین راهکارهای معطوف به علل عملی، مشخص شد.
ساده زیستی و مظاهر آن در قرآن و حدیث
نویسنده:
اعظم حاجی محمدلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
‫پژوهش نشان می دهد که در پرتو ایمان به خدا و آشنایی با زهد اسلامی سیمای راستین آن درسایه رهنمودهای قرآن و سنت نبوی و ائمه معصومین (ع) می توان رشد وتعالی لازم را برای تشنگان زلال معارف حیات بخش اسلامی میسر ساخت. روش نمونه گیری فیش برداری از منابع اصلی و معتبر، روش پژوهش استفاده از قرآن کریم - کتب حدیثی و تفاسیر و کتابهای اخلاقی و ابزار اندازه گیری کتابخانه می باشد. با بررسی زهد در آیات قرآن کریم و در روایات ائمه اطهار و همچنین نهج البلاغه و اینکه زهد در قالب رهبانیت دردین مبین اسلام مردود می باشد، آثار و فواید زهد مثبت در شخصیت و زندگی فردی و اجتماعی انسان روشن می شود، و می توان عوامل تقویت زهدگرایی را از طریق باورهای دینی باز شناخت. نتیجه پژوهش نشان می دهد که اسلام با بیان زهد در اطلاح ساختار روحی واخلاقی انسان در رابطه با مسایل مادی و دنیوی می پردازد و انسان را به گونه ای پرورش می دهد تا بتواند بین دنیای مادی و معنوی و همچنین بین دنیاگرایی و آخرت گرایی توازن اصولی برقرار سازد بطوری که بیش از حد لازم به دینا نگراید و از آخرت که هدف اصلی است غافل نباشد.‬
سایه های شوم آثار گناه در سرنوشت ملت ها در قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پایان نامه آثار گناه در سرنوشت ملت ها در قرآن و روایات می باشد. آشنا شدن با گناه و آثار شومی که از خود به جای می گذارد و شناختن راه های بازدارنده ی گناه از جمله اهدافی است که این تحقیق دنبال می کند که در نتیجه ی علم به آن ها از پیامدهای گناه جلوگیری شود. تا از این رهگذر ثابت کنیم که دین اسلام کامل ترین دین و بهترین راهنما و دارای جامع ترین برنامه ها برای یک زندگی است. این موضوع از دامنه ی نسبتاً وسیعی برخوردار است، در این تحقیق با توجه به فرصت و نیز توانمندی خود سعی شده است به صورت مختصر و مفید مطالب بیان شود و هر کجا که نیاز به توضیح بیشتری داشت، کمی شرح داده ایم. مجموعه ی حاضر دارای دو بخش است: بخش اول به زمینه ها و آثار گناه می پردازد که دارای دو فصل است. در فصل اول به گناه در لغت و اصطلاح و زمینه های پیدایش گناه که عبارتند از: فرهنگی- تربیتی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، روانی و سیاسی است، می پردازد. در فصل دوم به آثار گناه که عبارتند از: کفر، کوتاهی عمر، عدم نزول باران، تسلط ستمگران، حبس دعا، ناامیدی و عدم توفیق توبه، قساوت قلب و تاریکی دل است، می پردازد بخش دوم عاقبت گناهکاران و راه های کنترل گناه می باشد و شامل دو فصل می باشد. فصل اول عاقبت گناهکاران که عبارتند از: فرعون، قارون، اصحاب سبت، قوم عاد، ثمود، سبا، قوم نوح ( ع)، قوم لوط ( ع)، قوم شعیت ( ع)، اصحاب رس و مسلمانان اسپانیا را بیان می کند. فصل دوم راه های کنترل گناه می باشدکه عبارتند از: تفکر، یاد خدا، توجه به حضور خدا، خودشناسی، ایمان به معاد، توبه، شکر، حیا، وجدان اخلاقی، امر به معروف و نهی از منکر، حکومت و دولت. نتیجه اینکه با آشنا شدن به آثار گناه و عواقبت سوء آن، از انجام آن ها جلوگیری می شود و انسان ها از یک زندگی سعادتمند بر طبق برنامه های انسان ساز دینی بهره مند شوند.
تبیین وجوه اشتراک وافتراق المیزان و المنار در بحث اعجاز قرآن و تحلیل مبانی و لوازم آن وجوه
نویسنده:
علی داداش بهمنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
از دیدگاه المنار و المیزان قرآن معجزه است و اعجاز قرآن امری درونی و به خاطر استنادش به وحی الهی و به سبب الفاظ و معانی خود قرآن است و اعجاز به خاطر تصرف الهی در قلوب مردم نیست. از دیدگاه هر دو مولف همه سوره‌های قرآن معجزه است؛ اما علامه طباطبایی علاوه برآن، هر کلامی که مشتمل بر غرض مهم و مستقل است را نیز معجزه می‌داند. از نظر هر دو لفظ و معنای قرآن کریم معجزه است. پدیدآورندگان هر دو کتاب وجوه اعجاز قرآن کریم را موارد زیر می‌دانند: 1- اعجاز بیانی قرآن کریم (بلاغت و نظم منحصر به فرد قرآن کریم)؛ 2- اعجاز قرآن در محتوا و معارف، که این وجه شامل اعجاز علمی قرآن کریم نیز می‌شود؛ 3- هماهنگی و عدم تناقض در آیات؛ 4- هماهنگی قرآن کریم با عقل؛ 5- اخبار غیبی قرآن کریم؛ 6- امی بودن پیامبر6. وجوه اعجاز قرآن کریم از دیدگاه آنها در ظاهر یکی است؛ اما تبیین این وجوه از دیدگاه ایشان متفاوت است. تأکید المنار بر وجه بلاغت قرآن است و امی بودن را به عنوان مستقل ذکر نمی‌کند. المیزان مهمترین وجه اعجاز قرآن را که باعث ماندگاری آن به عنوان معجزه همیشگی است، محتوا و معارف والای قرآن کریم می‌داند. از دیدگاه هر دو هماهنگی با علم تجربی قطعی، یکی از وجوه اعجاز قرآن کریم است؛ اما المنار به خاطر علم‌زدگی در بسیاری از موارد درباره معجزات انبیا، تحلیل مادی ارائه می‌دهد. المیزان برای جایی که تفسیر آیه با علم روز سازگار نیست، ملاک بیان می‌کند.
  • تعداد رکورد ها : 18137