جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
تواتر تاریخی در حوزه قرآن و حدیث : با تأکید بر نقد دیدگاه خاورشناسان و اخباریان
نویسنده:
محمد حسن احمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رویکرد تاریخی نگری خاورشناسان در ورود به مسائل دینی و از جمله علوم قرآنی به‌ویژه مسئله تاریخ و تفسیر قرآن کریم، با آسیب جدی عدم نگاه ساختاری به مکتب تاریخ‌نگاری اسلامی مواجه است. این رویکرد البته در محافل اخباری‌گری نیز مشاهده می‌شود. علت این آسیب را می‌توان تفکیک تاریخ از حدیث و ارائه تعریفی ناقص از مفهوم حدیث دانست. تواتر تاریخی نیز یکی از شاخصه‌های تاریخ‌نگاری اسلامی است که در رویکرد تاریخی نگری باید موردتوجه باشد. تواتر، اصطلاحی اسلامی است که بر مبنای آن اعتبار تاریخ بیشتر از آنکه بر گزاره‌های منفرد تاریخی باشد بر متواترات تاریخی بنا نهاده شده است. تواتر تاریخی البته توسعه معنایی دارد و صرفا شامل تواتر لفظی نمی‌شود. تحلیل‌های خاورشناسان و رویکرد اخباریان در حوزه تاریخ قرآن و روایات تفسیری تاریخی، به مسئله تواتر بی‌توجه بوده و یکان یکان اخبار تاریخی را صرفا بر مبنای مقام بیانشان، مبنای تحلیل خود قرار داده‌اند.
فرجام سوء اصرار بر گناه در دنیا از نظر قرآن و حدیث
نویسنده:
یوسف پاکخصال
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه درباره آثار شوم اصرار بر گناه درزندگی دنیا ازنظر آیات قرآن و احادیث معصومین(ع)است و در پنج فصل با عناوین ذیل تنظیم شده است: گناه و مصادیق آن در قرآن، اصرار بر گناه، گناهان و مصائب بیدارگر، آثاردنیوی اعمال، آثارسوء اصراربرگناه دردین .
فرجام قومیتهای قرآن
نویسنده:
فاطمه دالوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
قرآن عنوان کاملترین کتاب آسمانی، بهترین هدایتگر انسانها به سوی روشنایی است. داستان زندگی پیشینیان و فرجام و عاقبت قومیتها یکی از روشهای عینی و الگوهای واقعی است که بوسیله آنها قرآن در صدد هدایت و موعظه بشر بوده است. فرجام قومیتهایی که بر اثر نعمت و قدرت دچار غرور شده و از اطاعت خداوند سرپیچی کرده اند و گرفتار عذاب الهی شده اند و یا فرجام کسانی که ایمان به خدا و نور حق در دلشان رخنه کرده و موجبات سعادت آنها فراهم شده است. در این تحقیق هدف اصلی معرفی قومیتها و آشنایی با فرجام آنهاست. تفکیک قومیتها و مرتب کردن آیات مربوط به داستان ها از سوره های متعدد قرآن. در ضمن مطالب در صدد پاسخگویی به دو سؤال عمده بوده ایم: 1-
فرهنگ برابرهای فارسی واژه های قرآن ، بر اساس بخش اول (النوبه الاولی )تفسیر کشف الاسرار میبدی
نویسنده:
جلال پویان خواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
از جمله کتابهای کهن فارسی که یک دوره کامل تفسیر و تاویل آیات قرآن مجید را در بر دارد تفسیرکبیر کشف الاسرار و عدة الابرار اثر رشیدالدین میبدی است . از رهگذر این تفسیر و تفسیرهای شبیه به آن است که ما به برابرهای شیوا از لغات قرآنی و نکاتی ظریف بر می خوریم که ترجمه را جاندار ، زیبا و دقیق کرده است و مترجمان را راهنمایی نیکو برای خروج از تنگناهای سخن است و توانایی زبان فارسی را برای بیان معانی گوناگون می رساند در ترجمه آیات واژه های قدیمی فارسی قابل توجه است و در تدوین لغت نامه جامع برای زبان فارسی مورد نیاز می باشد. رساندن معنی روشنی و نزدیک بودن به فهم ، خوش آهنگی ، زیبایی و روانی صفات اکثر لغات نو ساخته یا مستعمل بوسیله میبدی است . بدین جهت بسیاری از آنها هم امروز می تواند به جای لغات بیگانه بکار رود یا به عنوان معادلی اصیل در بر آنها قرار گیرند.برای تالیف این پایان نامه ابتدا معادل های واژه های قرآنی از ابتدا تا انتهای قرآن مجید استخراج شد. وهر کدام را در مقابل لغات مورد نظر قرار گرفت . ضوابط تفکیک واژگانی قرآنی در این پایان نامه بر اساس کتاب گرانقدر المعجم الاحصایی تالیف دکتر محمد روحانی بوده است و بخش اول تفسیر ده جلدی کشف الاسرار مآخذ اصلی این پایان نامه است .
«بازتن‌یابی»؛ نگاهی قرآنی ـ فلسفی
نویسنده:
محمد تقی فعالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها- دانشگاه معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جنبش‌های نوپدید معنوی دارای مبانی مشترکی هستند. یکی از بنیادهای مهم عرفان‌های نوظهور، مسئله «تناسخ» یا «بازتن‌یابی» است. تناسخ از مسئله‌های مهمی است که مورد توجه ویژه متفکران مسلمان اعم از فیلسوفان، متکلمین، عارفان و مفسران بوده است.<br /> مقالة حاضر قصد دارد پس از بررسی معناشناسی و تحلیل انواع تناسخ، به بررسی دلایل آن بپردازد. دلایل مطرح شده دراین‌باره سه دسته‌اند؛ برخی عقلی یا فلسفی‌‌‌اند، بعضی دیگر نقلی ـ اعم از قرآنی یا روایی ـ ‌اند. البته در پاره‌ای از دلایل نقلی نیز شبهة امکان تناسخ، وجود دارد. مقالة پیش‌رو به تحلیل و بررسی هر سه دسته دلیل می‌پردازد.
بررسی تطبیقی نمودهای خودشکوفایی در قرآن و روان‌شناسی
نویسنده:
علیرضا بخشایش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
چکیده :
افراد در جامعه با یکدیگر متفاوتند. هر کدام هدف خاصی را دنبال می­کنند و بر این اساس هدف، روش و مسیر متفاوتی را در زندگی انتخاب می­کنند. برخی افراد، بسیار معتقد و مستحکم هستند و در عین حال که در زندگی شخصی موفق­اند و استعدادهای وجودی خود را شکوفا کرده­اند، در جامعه نیز افرادی خلاق و حامی دیگران هستند. آنها انسان­های کامل و خود ساخته‌ای هستند که در روان­شناسی انسان­گرایی (نیروی سوم)، به آنها انسان‌های خودشکوفا گفته می­شود. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه­ای به توصیف ویژگی­های خودشکوفایان از منظر قرآن و روان­شناسی پرداخته می­شود و در عین حال، کوشش می­شود تا معیارهای جامعی بر اساس آیات قرآن برای خودشکوفایی ارائه گردد. با بررسی جامع آیات در تفاسیر قرآن، نتایج مؤید آن است که انسان کامل، انسانی است که علاوه بر انجام واجباتی مانند نماز، زکات و ترک گناه و معصیت، مسؤولیت­هایی را بر عهده می­گیرد که فراتر از وظایف مؤمنان است. او کسی است که در جهت تکامل فردی و اجتماعی می­کوشد. با توجه به جامع بودن دیدگاه قرآن و نظر به جهانی بودن رسالت آن، شایسته است که دیدگاه قرآن به­جای نظریه­های مطرح شده توسط بشر در زمینه خودشکوفایی استفاده شود.
صفحات :
از صفحه 57 تا 72
دلالت های «ثمَّ» در قرآن کریم
نویسنده:
عسگر بابازاده اقدم,حسین تک تبار فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
قانونگرایی در قرآن و حدیث
نویسنده:
ترابی نوره زاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مطالب اصلی این پایان نامه در چهار بخش آمده است: بخش اول (فواید قانونگرایی): ضمانت حیات وبقای جامعه، توسعه و ترقی جامعه، سعادت و بهروزی،عدالت اجتماعی ؛ بخش دوم (مضرات قانون گریزی) :یأس و سستی افراد منضبط، ایجاد زمینه گسترش قانون شکنی و از بین رفتن حیات انسانهای ضعیف ؛ بخش سوم (علل عدم پایبندی به قانون): عوامل مربوط به قانون، علل مربوط به مجریان و عوامل مربوط به مردم ؛بخش چهارم (راههای نهادینه کردن قانون): راههای حکومتی مثل نظارت، آموزش و حمایت قانونی ازاقشار ضعیف و قوه قهریه، و راههای مردمی مانندنظارت همگانی و تعاون و همکاری.
قرآن از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
حیدر صابر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه با هدف معرفی ابعاد گوناگون قرآن بر اساس آیات و روایات در پنج فصل با این موضوعات تنظیم و تدوین یافته است: فصل اول، نام های قرآن: قرآن، کتاب، فرقان و ذکر؛ فصل دوم، اوصاف قرآن: حکیم، موعظه، احسن الحدیث، نور، تبیان کل شی ء، عربی، مصدق،...؛ فصل سوم، ویژگی های قرآن: جهانی بودن، جاودانگی و. . ؛ فصل چهارم، نزول دفعی و تدریجی قرآن؛ فصل پنجم، فضیلت قرآن و آداب تلاوت آن.
قرآن در روایات کافی
نویسنده:
مرضیه ببریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در چهار بخش با این موضوعات نظام و نگارش یافته است: بخش اول، شرح حال کلینی؛ بخش دوم، جایگاه قرآن در روایات کلینی: یادگیری قرآن، چگونگی خواندن قرآن، ثواب خواندن قرآن، عمل به قرآن، محتوای قرآن، نزول قرآن بر یک حرف، امتیاز قرآن بر سایر کتب، چگونگی ختم قرآن، آثار و فضایل قرآن، شأن نزول بعضی از سور؛ بخش سوم، تفسیر و تأویل در روایات کافی: معنای لغوی و اصطلاحی تفسیر و تأویل و رابطه ی میان آن دو، گونه های تفسیر در روایات کافی (پاسخ به سئوالات قرآنی، توضیح مفردات و استدلال به آیات قرآن)، گونه های تأویل در روایات کافی (مراد متکلم، مصادیق، لوازم کلام)؛ بخش چهارم، تحریف قرآن در روایات کافی؛ معانی تحریف، ریشه ی تفکر تحریف، عقیده ی علمای شیعه در مورد تحریف، استدلال شیعه بر تحریف ناپذیری قرآن، بررسی اشکالات وارد بر روایات کافی، بررسی نمونه هایی از روایات کافی حاکی از شبهه ی تحریف
  • تعداد رکورد ها : 18137