جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
قیامت در قرآن و سنت
نویسنده:
نبی الله پورحسرت
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در چهار فصل نوشته شده است. فصل اول درباره مرگ و حاوی موضوعات ذیل است : معنای موت در قرآن، ماهیت مرگ، یاد مرگ و آثار آن، مرگ از دیدگاه ائمه، مرگ صالحان و کافران. فصل دوم درخصوص برزخ و شامل مباحث زیر است: معنای لغوی برزخ، مؤمن و کافر پس از مرگ به دیدار اهل خودمی آیند، فلسفه برزخ و .... فصل سوم تحت عنوان معادمشتمل بر مباحث پیشینه اعتقاد به معاد در آیین زردشت و یونان باستان و هندوها، دلائل اثبات معاد وبررسی شبهات منکران معاد جسمانی و فصل چهارم باعنوان قیامت محتوی موضوعات زیر است: تصویرقیامت در قرآن، علائم قیامت در روایات، نفخ صور،سنجش اعمال، تجسم اعمال و اوصاف بهشت وبهشتیان و سیمای دوزخ و دوزخیان و ... .
لا جبر و لا تفویض از نظر قرآن و حدیث
نویسنده:
علی محمد جلوه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه دارای سه بخش با این عنوان هاست: بخش اول، دیدگاههای مختلف و نقد و بررسی آنها: نظری به تاریخچه جبر و اختیار، توضیحی درباره چگونگی امر بین الامرین، اختیار امانت بزرگ الهی، شواهدی بر اختیار؛ بخش دوم، شبهات مختلف و پاسخ آنها: در این بخش هشت شبهه جبریون مطرح و به آنها پاسخ داده شده است؛ بخش سوم، بداء در قرآن و حدیث: تعریف بداء، فایده بداء، نمونه های بداء در قرآن کریم، بداء در احادیث.
لباس و احکام آن در قرآن و روایات
نویسنده:
عزیزاله کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش « لباس واحکام آن در قرآن وروایات » می باشد .این پژوهش در صدد آن است تا با استفاده از آیات وروایات مربوطه به اهداف ذیل دست یابد : بررسی معنا ومفهوم لباس ومعانی ساختارهای آن در قر آن ، بررسی تاریخچه ی لباس وفلسفه ی پوشش ، بررسی سیره وروش بزرگان دین در مسأله پوشش و لباس ، بررسی خصوصیات لباس زن مسلمان ، بررسی احکامی چند در باره ی لباس مانند لباسهای ممنوعه ، لباس نماز گزار وحج گزار، اسراف وتجمل پرستی در لباس وبخشش لباس ، بررسی ارزش اخلاقی لباس ، بررسی مفهوم لباس شهرت و لباس تقوی و بررسی خصوصیات لباس در آخرت . روش این تحقیق با توجه به امکانات وهدف تحقیق ، روش توصیفی تحلیلی است . پس از گرد آوری اطلاعات وتجزیه وتحلیل آنها نتایج زیر حاصل شده است : لباس عبارت است از آنچه که بر تن پوشند ، پوشاک ، پوشش وجامه . ساختارهای ( لبس / لباس) در قرآن به صورت فعل در معانی پوشیدن و مشتبه ساختن وبه صورت اسم در دو معنای حقیقی ومجازی به کار رفته است . پوشش ولباس که یک امر فطری بوده ، برای پوشاندن بدن وحفظ آن از سرما وگرما وآلودگی ومایه ی آبرو وآراستگی انسان است . بزرگان دین ما همواره بر ساده پوشی وپاکیزه گی لباس تأ کید فراوان داشته واین سیره وروش آنان بود . در بخش « لباس زن مسلمان » مشخص شد که لباس آنان نباید نازک و بدن نما باشد ونیز منظور ا ز خُمُر و جلباب وفلسفه ی حجاب تبیین شد. ودر بحث ازاحکام لباس، لباسهای ممنوعه بر شمرده شد که از آن جمله است : پوشیدن لباس جنس مخالف ، پوشیدن لباس حریر برای مردان ، پوشیدن لباس نازک و بدن نما ، پوشیدن لباس شهرت و پوشیدن لباس برای مباهات. ودر ادامه به ویژگیهای لباس نماز گزار و مُحرم( حج گزار )اشاره شده وپاره ای از آداب لباس پوشیدن وکفش پوشیدن بیان شده است . در بخش پنجم مشخص شد که منظور از لباس تقوی که بهترین لباسهاست ، انجام کارهای شایسته ، ترس از خدا ، لباس جهاد ولباس ایمان به خدا می باشد ونیز اینکه لباس بهشتیان از ابریشم می باشد و لباس کفار وجهنّمیان از آتش است . پژوهشگر در انجام این تحقیق با محدودیتهایی چون نبود امکانات نرم افزاری در محل سکونت مواجه بوده است . در پایان پیشنهاد می گردد که تحقیقی مجزا از دیدگاه قر آن وروایات در باره ی « وسایل زینتی وزینت آلات »که رابطه ی نزدیکی با بحث پوشش و لباس دارد ، صورت گیرد .
لباس در قرآن و روایات و احکام آن
نویسنده:
ابراهیم کاملی خلجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه متشکل از پنج فصل و حاوی مباحث ذیل است: لباس نشانه فرهنگ و تمدن، انواع لباس درقرآن، فتنه های شیطانی، لباس در روایات، احکام پوشیدن لباس. این پژوهش از جمله معدودپایان نامه های کاربردی است و با غرض اشباع خلائی فرهنگی تدوین شده است.
لزوم اطاعت از والدین از نظر قرآن و سنت
نویسنده:
منصوره عزیزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در ده بخش با این موضوعات تنظیم و تدوین یافته است: بخش اول، انسان و زندگی: انسان از دیدگاه های متفکرین غربی و یهود و مسیحیت و اسلام، زندگی از دیدگاه غیردینی و دینی؛ بخش دوم، عوامل سازندگی: عوامل متافیزیک (خدا، فرشتگان، جن، شیطان)، عوامل غیرانسانی، عوامل انسانی (والدین، بستگان، مربیان، دوستان و همسالان، رهبران)، عوامل پیش بینی نشده؛ بخش سوم، اهمیت حقوق والدین: از نظر جوامع گذشته و امروز، و از نظر اسلام؛ بخش چهارم، مفهوم طاعت و کلمات جانبی آن اعم از مترادف و متضّاد، مرزهای طاعت، آیات حاوی فرمان اطاعت از والدین، آیات مربوط به عدم اطاعت از والدین؛ بخش پنجم، توصیه به طاعت در روایات؛ بخش ششم، طاعت در دعاها؛ بخش هفتم، روش اولیای الهی در خصوص والدین و سیره ی عملی آنها: روش سایر ادیان، روش پیامبر(ص) و ائمه(ع)، روش بزرگان اسلام؛ بخش هشتم، فواید و اهمیت طاعت: آثار خیر اطاعت از والدین؛ بخش نهم، عوارض ناشی از تخلّف از اطاعت از والدین: عوارض فردی و اخلاقی، اجتماعی، دینی و معنوی؛ بخش دهم، جمع بندی و تلخیص
لعن در قرآن
عنوان :
نویسنده:
طاهره رضایی راینی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مسئله لعن و تبری یکی از ضروریات اجتماعی و از راههای سوق دادن مردم به حق و حقیقت و دوری از فساد و تباهی است. عنوان رساله حاضر«لعن در قرآن» می باشد و هدف از این رساله این است که با مفهوم لغت در قرآن آشنا شویم و آنرا از مفاهیم دیگری مثل سبّ جدا کنیم. برای روشن شدن این مسئله آیاتی که پیرامون لعنت در قرآن کریم آمده، مورد بررسی قرار گرفته است. این رساله در یک مقدمه و شش فصل تنظیم گردیده. در مقدمه به هشت مسئله از کلیات تحقیق پرداخته شده است. فصل اول به عنوان معنا شناسی واژه لعن و مترادفات آن می باشد. در این فصل واژه لعن و سبّ از نظر لغت مورد بررسی قرار گرفته و به ارتباط بین این دو واژه اشاره شده و سایر واژه های مترادف با لعن مانند: تبرّی، بعد، تباب و ... معرفی و به پیشینه لعن نیز اشاره شده است. فصل بعدی این رساله به عواملی که باعث ملعون شدن می گردد اختصاص یافته و علل ملعون شدن گروههای مختلفی که در قرآن مورد لعن قرار گرفته اند، اعم از پیشینیان و معاصران پیامبر(ص) بررسی شده است. اقسام لعن و احکام مربوط به لعن و سبّ در فصل سوم مورد بررسی قرار گرفته است و از جمله پیرامون حکم لعنت مسلمان و مؤمن، گنهکاران، مخالفین، افراد معینّ و مستحقین لعن و ... و همچنین حکم سبّ بر انسان ها بحث شده و در آخر سخن غزالی درباره لعنت مورد نقد قرار گرفته است. در فصل چهارم به آثار و عواقب لعن و سبّ اشاره شده است. آثار لعن مانند: کم شدن مال و اهل، عدم توفیق بر ایمان و هدایت، شکست اهل باطل و ... و آثار سبّ همچون: ایجاد عداوت و دشمنی، تحریک انسان(جاهل) بر مقابله به مثل، به شمار آوردن انسان در زمره فاسقین و... در فصل پنجم به معرفی هیجده گروه از ملعونین در قرآن پردامهریزییییزرزطزرطرظطیببییبیبیبخته شده است همچون: شیطان، کافران، اهل کتاب، اقوام گذشته همچون قوم عاد و فرعون، ظالمان، منافقان، دروغگویان و ... و در فصل آخر نیز خلاصه و نتیجه گیری تحقیق ذکر شده و در مجموع می توان گفت که در آیات و روایات خداوند و معصومین(ع) اوصاف و افراد و گروههای مختلفی را مورد لعنت قرار داده اند و از آنجا که قرآن و معصومین(ع) به عنوان راهنما و هدایتگر انسان در مسائل مختلف می باشند می توان نتیجه گرفت که لعن کردن بر این اوصاف و افراد و گروه هایی که مستحق لعنت بوده اند جایز می باشد.
لعن و نفرین در قرآن
نویسنده:
محمدمهدی مشایخی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهشی دربارة لعن و نفرین از دیدگاه قرآن است. نویسنده پس از ذکر کلیات، در فصل دوم به بیان معنای لعن در قرآن که دوری از رحمت الهی و برابر با عذاب خداوند است پرداخته، سپس واژگان دیگری که با لعن مرتبط هستند همچون برائت، رجم، غصب، بُعد، خسأ و سحق تبیین می کنند. وی در ادامه به آیات مربوط به لعن و لعن کنندگان اشاره می کند و آورده است که ماده لعن گاهی به خدا و گاهی به غیر او مانند ملائکه، ناس، داود، عیسی، مؤذن، پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت اسناد داده شده است و نیز در فصلی دیگر اسباب لعن را یادآور می شود که استکبار، آزردن خدا و پیامبر، قتل عمدی مؤمن، پیمان شکنی، کفر، کتمان بینات، نفاق، قطع رحم، شرک، ولایت کافران، از جمله آن ها می باشند و بیان می کند که چون تمام این اسباب از مصادیق و یا مؤلفه های کفر، ظلم و عصیان است، بنابراین می توان لعن را از آثار کفر، ظلم و معصیت دانست. در پایان نویسنده پیامدهای لعن را به دنیایی و آخرتی تقسیم می کند و اشاره ای به کارکردهای فردی و اجتماعی لعن نیز می نماید.
قرآن و نبرد با یهود
نویسنده:
میر رضا جبارزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر قصد دارد دیدگاه قرآن را در رابطه با نحوه تعامل پیامبر(ص) با یهودیان صدر اسلام ونیز دیدگاه قرآن را در رابطه با نبرد نهایی مسلما نان با یهودیان آخر الزمان آشکار سازد. در این اثر سعی شده است، سیره پیامبر اعظم(ص) در مواجهه با یهودیان عصر خویش (بنی قینقاع، بنی نضیر، بنی قریظه و خیبر) به ویژه تحلیل جنگهایی که با آنها داشته اند، بر اساس مستندات قرآنی به همراه گزارشهای کتب تاریخی معتبر، مورد بررسی قرار گیرد. جهت طرح این بحث مقدمتاً مباحثی کلی در باب جهاد، ویژگی های بنی اسرائیل در قرآن و زمینه های نبرد با یهود، ذکر شده است. دیدگاه قرآن در رابطه با سرانجام قوم یهود که در آیات 4 الی 7 سوره اسرإ به آن اشاره شده است، نیز از دیگر اهداف این پایان نامه می باشد. لذا در فصل آخر، پیشگویی قرآن از دو انحراف اجتماعی بنی اسرائیل در آخر الزمان که منجر به فساد و برتری جویی این قوم در زمین می گردد، مورد بررسی قرار گرفته است. که به دنبال این دو فتنه و فساد، خداوند بندگانی مؤمن و نیرومند را بر ایشان مسلط ساخته تا آنها را سخت مجازات کنند و آنان را به کیفر اعمالشان برسانند.
قرآن و هنجارهای اجتماعی, اخلاقی
نویسنده:
مهرناز حاجی تر خانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش شامل تبیین جنبه اجتماعی مواردی از هنجارهای اخلاقی از دیدگاه قرآن کریم، نهج البلاغه و احادیث دیگر معصومین? است. در این مجال، هنجارهایی مورد نظر قرار گرفته اند که حالت زیربنایی دارند یا پژوهش گران کمتر به آن توجه داشته یا در جامعه مورد بی مهری قرار گرفته اند. این پژوهش به روش کتاب خانه ای انجام گرفته است و پس از کلیات که در دو بخش مقدمه علمی و پیش درآمد عرضه می شود، به بحثی در مورد مطالب کلی اخلاق و سپس معرفی هنجارها می پردازد. در نهایت، با بررسی ارتباط تعدادی از هنجارهای اجتماعی اخلاقی، ارتباط میان آن ها را اثبات می کند.
قرآن و چگونگی پاسخ گویی به نیازهای زمان
نویسنده:
ابراهیم کلانتری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر به بررسی چگونگی پاسخ گویی قرآن به نیازهای زمان پرداخته و شامل چهار فصل با این مباحث است: فصل اول، پیش فرض ها: ختم نبوت، جامعیت قرآن، جهانی و جاودانگی قرآن، وحیانی بودن الفاظ قرآن، ربط قرآن به فرهنگ عصر نزول؛ فصل دوم، عمق و ژرفای قرآن نخستین رمز جاودانگی آن: ژرفای قرآن در روایات و آیات و نگاه دانشمندان، امکان راهیابی به ژرفای قرآن، ضوابط راهیابی به ژرفای قرآن، زمینه های راهیابی به ژرفای قرآن، بهره گیری های بی ضابطه از بطون، بطون قرآن و مشکل فهم های متکثر؛ فصل سوم، پیوند جاودانه قرآن و عترت دومین رمز جاودانگی قرآن: اکمال دین خاتم با تشریع اصل امامت، ثمرات اصل امامت در حیات جاودانه قرآن؛ فصل چهارم، اجتهاد مستمر رمز سوم جاودانگی: اجتهاد در لغت و اصطلاح و روایات و آیات و نگاه دانشمندان، حجیت ظواهر قرآن، شرایط اجتهاد در قرآن، منابع اجتهاد در قرآن، نقش زمان و مکان در اجتهاد، هویت ثابت انسان در جریان زمان، ابزار کارآمدی اجتهاد در بستر زمان.
  • تعداد رکورد ها : 18137