جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2251
ذخیرة فی علم الکلام
نویسنده:
علی بن الحسین علم‌ الهدی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بيروت: مؤسسة التاریخ العربی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
كتاب «ذخيرة العالم و بصيرة المعلم» كه به كتاب الذخيرة شهرت يافته و گاه از آن به «الذخيرة فى علم الكلام» نيز تعبير مى‏ شود، يكى از مهم ترين كتب كلامى سيد مرتضى محسوب مى‏ شود. سيد مرتضى اين كتاب را بعد از ديگر كتاب كلامى خويش؛ يعنى «الملخص فى اصول الدين» نگاشته است. او كتاب اول را كه در صدد بيان عقائد شيعه در اصول دين بود، نوشته كه متاسفانه ناقص مانده است. لذا او در اين كتاب قصد داشته آنچه را كه در كتاب اول بيان ننموده است را بيان كند و در واقع اين كتاب مكمل و متمم كتاب اول مى‏ باشد. اهميت اين كتاب به اين است كه مى ‏توان گفت كتاب الذخيرة، تنها كتاب مولف در كلام است كه به عموم مسائل كلامى پرداخته و نظرات خود را در آنها بيان نموده است. اين كتاب بعد از مولف مورد توجه علماء شيعه واقع شده است و از آن استفاده نموده ‏اند و گاه بر آن شرح نوشته ‏اند كه از آن جمله مى‏ توان به شرح شاگرد سيد مرتضى يعنى حلبى بر اين كتاب نام برد. مباحث مربوط به توحيد (اسماء و صفات)، مباحث مربوط به عدل (افعال و آجال و...) مباحث مربوط به نبوت، مباحث مربوط به امامت و مباحث مربوط به معاد، از مباحثي هستند كه در اين كتاب به آن پرداخته شده است.
ترجمه و شرح کشف المراد جلد 2
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه انتشارات دارالعلم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد»، از کتاب‌ های کلامی شیعه مشتمل بر مباحث فلسفی و کلامی در عقاید امامیه اثر علامه حلی می باشد. مکتوب حاضر ترجمه و شرح مباحث کلامی کتاب شریف «کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد»، مشتمل بر مقصد سوم تا ششم است. مقصد اول (در باب امور عامه) و دومِ (در باب جواهر و اعراض) کشف المراد، امروزه از مدار درس و بحث خارج و متون فلسفی ای مانند بدایة الحکمة، نهایة الحکمة و شرح منظومه جایگزین آن شده است، به همین دلیل نیز مترجم از ترجمه و شرح آن قسمت صرف نظر نموده است.
شفاء (الالهیات)
نویسنده:
حسین بن عبدالله ابن سینا
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الشفاء - الالهيات» یکی از مشهورترین کتاب های فلسفی و از جمله تالیفات شیخ الرئیس ابوعلی سینا مي باشد که سال ها در اروپا تدریس می شده است و هم اکنون در حوزه های علمیه تدریس می شود. «الشفاء (الالهيات)»، بخشى از كتاب گران‌ سنگ شفاى بو على است. اين كتاب به زبان عربى و حاوى مباحث فلسفه اعلی يا الهیات بالمعنی الاعم مى‌ باشد. تأثير اين بخش از شفاء، نه تنها در شرق كه در غرب نيز بسيار شگفت‌ انگيز بوده است؛ به گونه ‌اى كه متفكرين غربى، آن را مقدم بر ساير اجزاى شفاء، به زبان لاتينى ترجمه كرده‌ اند.
مظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الکمالیة
نویسنده:
صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی ملاصدرا؛ مصحح: محمد خامنه ای
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«المظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الکمالیة» نام رساله مختصر صدر المتالهین است که در مباحث فلسفی و همراه شواهدی از آیات و روایات نگاشته شده است. «المظاهر الالهیة فی اسرار العلوم الکمالیة»، رساله‌ اى است موجز و استدلالى از صدر المتالهین، در مباحث حکمت متعالیه که با روش فلسفى و شواهد از آیات و اخبار، به زبان عربى نوشته شده است. این کتاب در واقع خلاصه همه مباحثى است که آخوند در کتاب اسفار و دیگر کتب خود؛ همچون مبدا و معاد و شواهد الربوبیة مطرح کرده است. فصول و مطالب این کتاب از آن رو که مباحث مبدا و معاد را به رشته تحریر کشیده است، گویى آیینه‌ اى از ظهور فیض ربانی و تجلی رحمانی را به نمایش مى‌ گذارد و حکمت جویان را به سیر و سفر در ظهورات اسماء و صفات مى‌ برد. به اعتقاد پروفسور هانری کوربن المظاهر الالهیة گزارشى است از مجموع مطالب فلسفى و کلامى از زاویه حیات معنوى. این کتاب را مى‌ توان یکى از بهترین کارهاى ملاصدرا برشمرد، نه به سبب انبوه مسائل فلسفى، بلکه به سبب ظرافت‌ ها و ریزه کارى‌ هایى که در آن به کار رفته است. در عین حال یک دوره حکمت متعالیه و حکمت عرشیه و قدسیه است.
شرح المنظومة المجلد 5
نویسنده:
هادی بن مهدی سبزواری؛ مصحح: حسن حسن زاده آملی؛ محقق: مسعود طالبی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نشر ناب,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«شرح المنظومة» اثر فلسفی ملاهادی سبزواری است. مقصود حكیم سبزواری از این تألیف، ایجاد زمینه و دیدگاه عمومی، منطقی، فلسفی و عرفانی برای ورود و فهم به درس اسفار اربعه ملاصدرا بود. وی با زبردستی و مهارت خاص موفق به انجام این امر شد و در قالب شعرهای زیبا این كار را انجام داد. هیچ كتابی پس از تألیف شرح منظومه، تاكنون نتوانسته جایگزین آن از حیث روش و مبانی گردد. مطالب كتاب كه در هفت مقصد تدوین شده است بدین شرح می باشد: مقصد اوّل: در امور عامه. مقصد دوم: در جواهر و اعراض. مقصد سوم: در الهیات به معنی الاخص. مقصد چهارم: در طبیعیات. مقصد پنجم: در بنوات و منامات. مقصد ششم: در معاد. مقصد هفتم: در علم اخلاق. هر مقصد خود به چند فریده و هر فریده به چند غرر تقسیم می شود.
قول السدید فی شرح التجرید
نویسنده:
محمد مهدی حسینی شیرازی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دار الایمان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«القول السديد في شرح التجريد»، كتابى است كلامى با نگرش فلسفى كه توسط محمد بن المهدى الحسينى الشيرازى شرح شده است. اصل كتاب تجريد الاعتقاد از محقق حكيم خواجه نصيرالدين الطوسى است. اين كتاب به زبان عربى نگاشته شده، آقاى الحسينى شيرازى در شرح كتاب از كتاب كشف المراد آيت الله علامه حلى و همچنين شرح الجديد، استفاده نموده است. اين كتاب با اينكه مشى فلسفى دارد؛ اما از جمله كتب كلامى محسوب مى ‏شود، زيرا بسيارى از مسائل كلامى در آن عنوان شده است، همچنين اين علم را كلام مى‏ نامند، زيرا كه اولين مسأله ‏اى كه از آن سخن به ميان آمده است، متكلم بودن خداوند سبحان است.
نکت الاعتقادیة و رسائل أخری
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «النکت الاعتقادیة» اثر شیخ مفید، به بررسی مباحث عقیدتی مانند توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت مي پردازد. اين كتاب مانند دیگر کتاب‌ های شیخ مفید از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است و جایگاه ارزشمندی را در میان دیگر تالیفات شیعه به خود اختصاص داده است. دوران شیخ مفید دوران تضارب آرا و عقاید گوناگون بوده است. در آن دوران، بر اثر فتوحات بزرگ دولت اسلامی، ملت‌ های فراوان با علوم، عقاید و افکار گوناگون وارد جامعه اسلامی شده بودند. یکی از آن علوم، فلسفه و استدلال‌ های عقلی بود که بعضی مغرضین آن را وسیله‌ ای برای تهاجم به افکار و عقاید اسلامی قرار دادند. شیخ مفید مانند برخی دیگر از علما و اندیشمندان بزرگ اسلامی در صدد دفع این حمله و تهاجم فرهنگی جدید برآمد و با پاسخ گویی به شبهات عقیدتی از همان راه عقل و استدلال، فلسفه را نیز در خدمت دین درآورد و از سلاح دشمن برای دفاع از دین و اصول آن استفاده برده و به وسیله آن یکی از ارکان مهم دین را که عقل و استدلال است رونق بخشید.
نوادر الأخبار فیما یتعلق بأصول الدین
نویسنده:
ملامحسن فیض کاشانی؛ محقق: مهدی انصاری قمی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«نوادر الاخبار فيما يتعلق باصول الدين» يا النوادر اثرى است، از علامه فيض كاشانى، كه پس از نگارش وافى به فكر اختصار و گزيده كتاب وافى افتاد و در پى اين مقصد كتاب شافى را نگاشت و چون در اين دو كتاب تنها روايات فقهى را از كتاب اربعه نقل كرده بود، به فكر افتاد با استفاده از ساير منابع و كتب، روايات اصول اعتقادى و فروع فقهى را در دو كتاب مستقل به شيوه كتاب شافى؛ يعنى با اختصار، گرد آورد. و در پى اين فكر، بخش روايات مربوط به اصول اعتقادى را در كتاب مورد بحث گرد آورده و در پايان كتاب آرزو كرد كه موفق به گردآورى قسمت فقهى اين طرح شود كه ظاهرا بدان توفيق نيافته است. روايات كتاب در هفت بخش به شرح زير تنظيم شده است: 1- كتاب العقل 2- كتاب العلم 3- كتاب التوحيد 4- كتاب نبوت و امامت 5- كتاب الفتن 6- كتاب ابناء القائم 7- كتاب المعاد تمامى روايات اين كتاب بدون سند آورده شده و مولف تنها به ذكر نام كتابى كه از آن نقل مى‌ كند، اكتفا كرده است. مولف در اين كتاب در تفسير و توضيح روايات، تنها به بيان معانى لغات مشكله پرداخته است و فقط در موارد بسيار اندكى به توضيح روايات و يا بيان وجه جمع بين روايات مى‌ پردازد.
رسالة فی قواعد العقائد
نویسنده:
محمد بن محمد نصیرالدین طوسی؛ محقق: علی خازم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان: دار الغربه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب قواعد العقائد از جمله بهترین آثار کلامی خواجه نصیر الدین طوسی، فیلسوف و متکلم شیعی است که درباره عقائد فرق اسلامی به ویژه شیعه امامیه نگاشته شده است. این کتاب علی‌ رغم حجم کمی که دارد، در واقع عصاره و چکیده مهم‌ ترین دیدگاه‌ های فرقه‌ های اسلامی و فلاسفه متکلمین مسلمان در باب مسائل کلامی است چرا که مشاهده می‌ کنیم که خواجه طوسی با عبارتی کوتاه به مساله‌ ای که در آن بین ارباب فرق و فلاسفه و متکلمین اسلامی اختلاف دیدگاه عمیق وجود دارد اشاره کرده یا نظریه‌ ای را به مذهب خاصی نسبت می‌ دهد.
تیسیر المطالب فی أمالی أبی طالب
نویسنده:
یحیى بن حسین بن هارون؛ محقق: عبدالله بن حمود عزی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
صنعاء: مؤسسة الامام زید بن علی الثقافیة,
چکیده :
کتاب «تیسیر المطالب فی امالی ابی طالب» اثر ابوطالب یحیی بن حسین؛ کتابی است حدیثی از شیعه زیدیه که توسط شیخ شمس الدین جعفر فرزند احمد بن عبد السلام از علما و مجتهدین زیدیه، نگاشته شده است. مؤلف در این کتاب احادیث کتاب «الامالی» را در باب معجزات پیامبر اکرم (ص) و فضائل و شمائل وی و همچنین فضایل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) و ائمه اطهار را جمع آوری نموده است. سپس احادیثی در زمینه فضل علم و قرآن کریم، ترغیب به حفظ احادیث، ایمان و خصال و اخلاق فرد مؤمن، خطبه‌ ها و مواعظ، فضیلت مساجد، فضیلت حج، امر به معروف و نهی از منکر، صله رحم، و آداب معاشرت، نشانه‌ های قیامت، شفاعت پیامبر اکرم (ص)، بهشت و جهنم و سایر موارد بدان افزوده و آن را در شصت و چهار باب ترتیب داده است.
  • تعداد رکورد ها : 2251