جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
>
امام شناسی
>
امامت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 2444
عنوان :
ولایت و امامت از منظر عقل و نقل: براهین قرآنی (1)
نویسنده:
محسنی ، فرید
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
فیض فرزان,
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
شابک (isbn):
9786229592106
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت و امامت از منظر عقل و نقل: براهین قرآنی (2)
نویسنده:
محسنی ، فرید
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
فیض فرزان,
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
شابک (isbn):
9786229592113
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت و امامت از منظر عقل و نقل: براهین قرآنی (3)
نویسنده:
محسنی ، فرید
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
فیض فرزان,
زبان :
عربی , فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
شابک (isbn):
9786229592120
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیخ مفید [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Tamima Bayhom-Daou.
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Oxford: Oneworld,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
امامت
,
معتزله (اهل سنت)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
شابک (isbn):
1-85168-3836
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعه درسگفتار «امامت و نظريه موسوم به "علمای ابرار"»
مدرس:
حسن انصاری
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
اصل امامت
,
ابرار
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الشیعة بین الاشاعرة و المعتزلة
نویسنده:
هاشم معروف حسنی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
الغیبة: نعمانی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
الاربعین فی اصول الدین: فخر رازی
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار(کلام) ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
رجعت ,
عصمت ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
احادیث عصمت انبیا ,
امامت ,
حسن و قبح ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
کلام ,
نبوت ,
وجوب لطف ,
وعد و وعید ,
اراده الهی ,
زیدیه ,
سمع الهی ,
کیسانیه(غلات شیعه) ,
عصمت امام (ع) ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
مرتکب گناه کبیره ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
آیات جبر و اختیار ,
فرق اسلامی (فرق) ,
احادیث عصمت امام ,
بصر الهی ,
شماره ديويي:
297/41
چکیده :
الشّیعَة بَیْنَ الْاَشاعِرَة وَ الْمُعْتَزِلَة کتابی کلامی به زبان عربی نوشته سید هاشم معروف الحسنی. این کتاب علاوه بر ذکر تاریخ تشیع و فرقههای منتسب به آن به مباحث کلامی و اعتقادی عمدهترین فرقههای اسلامی نظیر اشاعره و معتزله پرداخته و از تاریخ و چگونگی پیدایش آنها سخن گفته است. محتوای کتاب در پنج بخش اصلی تدوین یافته و نویسنده در ذیل آن به مباحث مربوطه پرداخته است. بخش اول: نخستین فرقههای اسلامی بخش دوم: خوارج بخش سوم: فرقههای منتسب به شیعه (مغیریه، منصوریه، جناحیه، خطابیه، غرابیه، نمیریه، سبعیه، کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه) بخش چهارم: مذاهب اعتقادی (مرجئه، معتزله، اشاعره) بخش پنجم: مذاهب و عقاید (صفات سلبیه، صفات ثبوتیه، رؤیت خداوند، نبوت، امامت، عصمت، شفاعت، احباط، مرتکب گناه کبیره، وعد و وعید، بدا، رجعت و ...)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در سوره «یس» آیه 68 میخوانیم: «وَ مَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِى الْخَلْقِ اَفَلا یَعْقِلُونَ; هرکس را طول عمر دهیم، در آفرینش واژگونه اش مى کنیم (و به ناتوانى کودکى باز مى گردانیم) آیا اندیشه نمى کنند؟!» این آیه با طول عمر امام زمان(عج) چگونه سازش دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آيه مزبور در حقيقت يك ناموس طبيعى و قانون الهى را توضيح مى دهد; يعنى، انسان ها مطابق سير طبيعى، پس از آن كه به سر حدّ تكامل جسمى رسيدند، تدريجاً نيروهاى خود را يكى پس از ديگرى از دست داده و به ضعف و ناتوانى روز اوّل بازگشت مى كنند. اين «منحنى»
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
امکان طول عمر انسان
,
مهدویت
کلیدواژههای فرعی :
طول عمر امام مهدی(ع) ,
راز طول عمر ,
آیه 68 یس ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام حسین(ع) مظهر اراده الهی در مقادیر امور است
نویسنده:
محمد اسدی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
ایکنا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
امام شناسی
,
امامت
,
مهدویت
,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع )
کلیدواژههای فرعی :
آیه 4 قدر ,
إِرادَةُ الرَّبِّ فِی مَقادِیرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَیْکُمْ وَتَصْدُرُ مِنْ بُیُوتِکُمْ ,
زیارتنامه اول امام حسین(ع) ,
آیه 7 روم ,
چکیده :
مراسم سوگواری ایام شهادت امام حسین(ع) شب گذشته هجدهم مردادماه با سخنرانی محمد اسدی گرمارودی، استاد دانشگاه صنعتی شریف در حسینیه عمادزاده برگزار شد که گزیده مباحث آن را در ادامه میخوانید؛ موضوع بحث این چند شب «امام حسین(ع) مظهر اراده الهی» است. این عنوان را از فرازی از زیارتنامه امام حسین(ع) استفاده کردم. فرازی از زیارت این است که شما خطاب به امام حسین(ع) عرض میکنید: «إِرادَةُ الرَّبِّ فِي مَقادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ وَتَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُمْ». یک سطر بیشتر نیست ولی از نظر معرفت مقام امام، مطالب عمیقی در این یک سطر نهفته شده است. معرفتی که از این عبارت حاصل میشود انسان را به درجهای میرساند که میتواند گوشههایی از معرفتی که سلمان و اباذر و مقداد نسبت به ائمه داشتند و بر اساس آن اظهار ارادت میکردند به دست بیاورد. در مورد این عبارت باید چند مطلب را مورد بررسی قرار دهیم: یکی اینکه «اراده رب» به چه معنا است و چرا نفرمود «اراده الله»؟ این یک نکته بسیار عمیق و ارزنده است. نکته دوم اینکه مقصود از مقدرات امور چیست؟ نکته سوم اینکه معنای این سخن که اراده رب در مورد مقادیر امور بر شما نازل شده است و قرار است از ناحیه شما صادر شود چیست. ما در سوره قدر میخوانیم: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»، یعنی در شب قدر ملائکه مامور الهی که عهدهدار اداره این عالم هستند با سردستهشان که روح است خدمت امام عصر(عج) نازل میشوند و مقادیر امور عالم را از آنکه خداوند امور را به او واگذار کرده است، میگیرند. پس این معنا در سوره قدر هم نهفته شده است. اگر در این زیارت مامور هستیم اینگونه با امام سخن بگوییم چه پیامی، چه درسی و چه نتیجهای برای نحو تفکر و عمل ما ایجاد میکند؟ زیارت یک کلاس درس است زیارت هم در عالم حیات با زندهها مطرح است و هم در رابطه با کسانی که از دنیا رفتند. ما در زیارت زائر داریم که زیارت میکند و مزور که زیارت میشود. اگر بعد از مرگ یک انسان به قبرستان میروم به اقتضای سطح اموات، زیارت درجات مختلفی پیدا میکند. اگر کسی که در قبر به زیارتش رفتم و برایش طلب مغفرت کردم در عالم برزخ مقامی دارد که میتواند به من افاضه کند، این نوع دیدن و زیارت یک کلاس درس است. اگر شما در عالم حیات نزد یک انسان اندیشمند میروید به اقتضای سطح ظرفیت و دریافت مطلب از این دیدار بهره میبرید ولی اگر یک کودک به دیدن آن شخصیت برود، توقع نداریم اندازه شما از این دیدار برداشت کند. پس بهرهای که افراد از زیارت میبرند بر اساس سطح زائر و مزور درجات مختلف پیدا میکند. تفاوت معنای مَظهر و مُظهر قبل از اینکه وارد تبیین عبارت شوم اول روی عنوان «مظهر اراده الهی» بحث کنم. امام حسین(ع) مُظهر و مَظهر اراده حق در مقادیر امور است. فرقی که اهل فن بین مُظهر و مَظهر میگذارند این است که میگویند اگر عاملی که امر پنهانی و باطنی را آشکار میکند و ظاهر میسازد با اراده و انتخاب و قدرت خودش این کار را کند مُظهر است. اگر صحبت از اراده و انتخاب و خواست خود فرد نباشد، عملا شکلی قرار میگیرد که به آن مَظهر میگویند. لذا ما اهل بیت(ع) را هم مُظهر میدانیم و هم مَظهر. ما در عالم حقایقی داریم که باطنش خیلی دقیقتر از ظاهرش است و مشکل بسیاری از ما انسانها ظاهربینی است چنانکه آیه قرآن میفرماید: «يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ»، اگر از یک انسانی که سطحینگر است و متوجه مسائل و حقایق نیست بپرسید دریا چیست میگوید کفهایی که بالا و پایین میرود در حالی که کف دریا اثر دریا است، خود دریا نیست. وقتی جناب خضر کشتی را سوراخ کرد، وقتی جناب خضر مامور شد جان آن جوان را بگیرد، وقتی جناب خضر مامور شد دیوار در حال خراب شدن را تعمیر کند یک ظاهری داشت و یک باطنی. در این شرایط حتی برای حضرت موسی به عنوان یک پیغمبر سوال ایجاد شد که این چه کاری است که خضر میکند چون باطن کار حضرت خضر برایش روشن نبود. امام حسین(ع) مظهر اراده رب بر این اساس روشن میشود ارزش هر مظهری به اندازه امری که ظاهر میکند اهمیت دارد. طبق این بیان از زیارتنامه، امام حسین(ع) مظهر اراده رب در رابطه با مقادیر امور است، یعنی هیچ پنهانی در این عالم وجود نیست که خداوند درکش را به امام حسین(ع) نداده باشد و اگر کسانی لایق باشند، از محضر امام حسین(ع) به اندازه لیاقتشان از آن حقایق برخوردار میشوند. به همین دلیل حضرت یک نگاهی به حر میکند و حر به عنوان انسانی که روبروی امام زمانش ایستاده بود از این رو به آن رو میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
البیاض الإبراهیمی: احتجاجات کلامیة و تاریخیة فی الإمامة - الجزء الثانی من القسم الاول: فی عهد ابی بکر
نویسنده:
تَأْلِيفُ عَدَدٍ مِنْ عُلَمَاءِ اَلْقَرْنِ اَلثَّانِي عَشَرَ اَلْهِجْرِيِّ؛ تحقیق: لجنة من المحققین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
البیاض الإبراهیمی: احتجاجات کلامیة و تاریخیة فی الإمامة - الجزء الاول من القسم الاول: فی عهد ابی بکر
نویسنده:
تَأْلِيفُ عَدَدٍ مِنْ عُلَمَاءِ اَلْقَرْنِ اَلثَّانِي عَشَرَ اَلْهِجْرِيِّ؛ تحقیق: لجنة من المحققین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 2444
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید