جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
03. انسان شناسی Human nature
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
تعداد رکورد ها : 1258
عنوان :
فص حکمة مَلکیه فی کلمة لوطیه
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
حضرت لوط(ع)
,
فص لوطی
,
اسرار قدر
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
مؤمنان ,
صحیفه کامله سجادیه ,
عالم تکوین ,
هدایت تکوینی ,
هدایت تشریعی ,
کمال حقیقی انسان ,
هدایت باطنی ,
توکل ,
ولایت الله ,
کفار ,
عالم تکوین ,
مخلوقات ,
هدایت الهی ,
هدایت تشریعی ,
هدایت تکوینی ,
استخلاف ,
مقام رسالت ,
ملک (اسماء ذات الهی) ,
آیه سلام علی آل یاسین ,
کمال انسان ,
مؤمنان ,
انسان کامل (کلام) ,
قرآن ,
ضعف ,
استخلاف ,
نزاع ,
سوره هود ,
تضاد ,
انسان کامل ,
قوة ( لا انفعال ) ,
هدایت ,
قرآن ,
سوره هود ,
کافر ,
تضاد ,
توکل ,
بلند همتی ,
شهود وحدت ,
وحدت خالق ,
مقام ابراهیم ,
همت ,
مخلوقات ,
عالم وحدت حقیقی ,
عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) ,
مقام وحدت(مقابل مقام کثرت) ,
مقام ابراهیم(ع) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام همت ,
وحدت جهان ماده ,
زیارت آل یاسین ,
تضاد عالم تکوین ,
نزاع تشریعی ,
تصرف در عالم ,
ضعف ذاتی انسان ,
فص هودی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
فص لوطی مشتمل بر حکمتی است که بر قلب حضرت لوط به حسب اسم غالب بر او، افاضه شده است. این حکمت مستفاد از تمنای قوت و شدتی است که قرآن کریم به او نسبت میدهد. قیصری اهم مطالبی را که این فص به آنها میپردازد، سه مطلب میداند: 1. ذاتی بودن ضعف برای انسان و دیگر مخلوقات؛ 2. مانع شدن کمال معرفت در تصرف انسان کامل به همت؛ 3. بیان اسرار قدر. از جمله مطالب مهم دیگری که این فص به آنها میپردازد، تبیین تضاد تکوینی اشیاء و نزاع تشریعی مؤمنان و کفار است. در این تبیین با حفظ جایگاه شهود وحدت، دلایل شکلگیری نزاع تشریعی در موطن کثرت توضیح داده میشود.مطالب این نوشتار مطابق متن فص لوطی و شرح قیصری سامان یافته و با همان نظم و ترتیب پیش رفته است، این فص به مسائلی میپردازد که در بیشتر حوزههای علوم انسانی، محل بحث و گفتوگو است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه تعالیم وحیانی در تبیین وجودی انسان نزد ملاصدرا
نویسنده:
عبداله صلواتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی ملاصدرا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
علم نفس
,
انسان شناسی دینی
,
انسان شناسی فلسفی
,
حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
تشکیک ,
تعالیم وحیانی ,
بعد معنوی انسان ,
نگرش وجودی ,
کثرت نوعی انسان ,
کمال حقیقی انسان ,
وحدت نوعی ,
تبدلات وجودی ,
قرآن ,
مقام رضا ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
انواع انسان ,
اوصاف اعتباری انسان ,
اوصاف غیراعتباری انسان ,
انسان متعارف ,
انسان ملکی ,
انسان شیطانی ,
انسان بهیمی ,
انسان سبعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
اغلب معارف وحیانی در فلسفه به مثابه فرع و موید لحاظ می شود، اما در حکمت متعالیه این معارف از آغاز تا انجام به عنوان رکن پژوهش، فیلسوف را همراهی می کند. حکیم حکمت متعالیه گاهی در طرح مساله، زمانی در برهان و برخی مواقع در رهیافت خویش وامدار آیات و روایات است و در دوره ای فلسفه اش به موقعیتی رهنمون می شود که فارغ از معارف وحیانی در تبیین پدیده ها کارآمدی خود را از دست می دهد. این جستار درصدد آن است که بیان کند ملاصدرا به مثابه فیلسوف مسلمان در مقام معرفت به انسان و در امتداد نگرش وجودی خویش به انسان و طرح انواع انسانی با بهره گیری از آموزه های دینی نگاه فلسفی به انسان را تعالی بخشیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل رابطه تربیت اخلاقی و جنسیت مبتنی بر انسانشناسی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مهدیه مستقیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
اخلاق و جنسیت
,
اهداف تربیت اخلاقی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
کمال ذاتی ,
انسان شناسی ,
اراده ,
انسان شناسی عرفانی ,
جهان بینی عرفانی ,
حی متأله ,
فمینیسم ,
03. انسان شناسی Human nature ,
صفات الهی ,
جهان بینی عرفانی ,
علم نفس ,
اهل بیت(ع) ,
اراده انسان ,
استکمال نفس انسانی ,
انسان شناسی اسلامی ,
صفات خدا ,
فمینیسم پست مدرن ,
عدالت گرایی ,
فمینیسم ,
فمینیسم برابری ,
برابرانگاری جنسیتی ,
عدالت گرایی جنسیتی ,
حکمت عملی ,
تعلیم و تربیت قرآنی ,
اراده ,
انسان شناسی اخلاق ,
حکمت عملی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
برابرانگاری افراطی جنسیتی ,
نابرابرانگاری افراطی جنسیتی ,
متمایزانگاری ارزش اخلاقی ,
تمایزگرایی جنسیت ,
بایستگی تمایزگرایی جنسیتی ,
کمال ابزاری ,
فمنیسم اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
نظریه عدالتگرای علامه جوادی آملی، در تقابل با نظریات رقیب (برابرانگاری و نابرابرانگاری افراطی) که به نفی مطلق یا اثبات مطلق تمایزگرایی جنسیتی در حوزه تربیت اخلاقی میپردازد، از شاخصهها و امتیازات چشمگیری برخوردار است. تحلیل مفهوم تربیت اخلاقی از منظر ایشان به نفی کلی تمایزگرایی منجر نمیشود. بررسی رابطه جنسیت با هویت انسانی زن و مرد بر اساس مبانی انسانشناسی ایشان در هر سه رویکرد قرآنی، فلسفی و عرفانی، برابرانگاری را در عرصه بسیار وسیعی از این قلمرو، ثابت میکند. سنجش رابطه جنسیت با سه جنبه اصلی تربیت اخلاقی (یعنی اصول، اهداف و ارزشهای اخلاقی) نیز وسعت محدوده برابرانگاری را تأیید مینماید؛ اگرچه میباید برای تمایزگرایی جنسیتی نیز متناسب با تفاوتهای تکوینی در شیوههای تربیت اخلاقی، سهم محدودی در نظر گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین ابعاد انسان عرفانی در مثنوی مولوی
نویسنده:
قدرت اله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
انسان شناسی عرفانی
,
مولانا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان کامل (کلام)
,
حقیقت انسانی(عرفان نظری)
,
انسان شناسی مولوی
کلیدواژههای فرعی :
اسرار الهی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
امامت ,
خلافت الهی ,
ولایت انسان کامل ,
حقیقت (اسماء ذات الهی) ,
اختیار انسان ,
حقیقت نفس انسانی ,
فیض حق ,
گرایش به مقام انسان کامل ,
حکومت اسلامی ,
بدن ,
روح نفسانی ,
طاعت ,
طریقت ,
مراتب خلقت ,
اسم حق ,
خود حیوانی ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
اوصاف وجودی انسان ,
اوصاف معرفتی انسان ,
عظمت انسان ,
چکیده :
انسان شناسی عرفانی از مهم ترین ویژگی های اندیشه مولوی در مثنوی معنوی است. از این رو یکی از تلاش های او بررسی دو بعد اساسی مادی و معنوی انسان، بالاخص بعد روحی و معنوی و تاثیر آن در آینده و سرنوشت وی است. به همین دلیل مولوی انسان را بواسطه داشتن صفاتی چون عقل، اختیار، آزادی و عشق از دیگر موجودات امتیاز می دهد و این را نشانه عظمت وی در جهان هستی دانسته و او را اشرف مخلوقات و خلیفه خدا می داند که یکی از ویژگی های اساسی وی کمال جویی است. در انسان شناسی عرفانی مولوی، انسان کامل، بالاخص با نظر به ویژگی های کمال جویی انسان، مرکزیت می یابد. از این رو او ابعاد گوناگون وجودی، معرفتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی انسان کامل را بررسی می کند. از جهت وجودی، انسان کامل کسی است که به کمال حقیقی نائل شده، فانی در حق، باقی به حق، بی نیاز مطلق از غیر، دارای قدرت تصرف در جهان، صاحب مرتبه وساطت و شناخت، و دارای حق و وظیفه دستگیری و نجات بشر است؛ چرا که به امر حق می تواند در سرنوشت آدمی دخالت کند. از جهت معرفتی قوای شناسائی او به تکامل رسیده، از حکمت و عقل بحثی گذشته و به عقل شهودی و کلی رسیده، به اسرار الهی رسیده است. و نیز در چهارچوب معیارهای شریعت گام در طریقت الهی نهاده تا به حقیقت نهایی رسیده است. از این رو موفق به رهبری و هدایت آشکار و نهان در قالب نبوت، ولایت و امامت در هر زمانی است تا واسطه فیض حق با خلق باشد و آنها را به سعادت حقیقی برساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل نسبت «انسان» با «عالم» در فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
محمد بیدهندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی ملاصدرا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
جهان شناسی فلسفی
,
حکمت متعالیه
,
جهان شناسی ملاصدرا
,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر)
,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
ادراک عقلی ,
اتحاد عاقل و معقول ,
استکمال نفس ,
عوالم هستی ,
معاد(کلام) ,
نظام هستی ,
ادراک عقلی ,
عالم عقول ,
انسان کامل (کلام) ,
ادراک خیالی ,
سلوک معنوی ,
عوالم وجود ,
ادارک حسی ,
حرکت جوهری ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن ,
نوع انسان ,
مراتب وجود(خاص) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
عالَم اجسام(قسیم عالم معانی و ارواح و مثال) ,
مقام نفس ,
باطن انسان ,
ارتباط ذهن و عین ,
انفتاح و گشودگی ,
دوگانگی انسان و عالم ,
موجود عینی ,
عالم داری انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در انسان شناسی ملاصدرا، كه به شدت متأثر از عرفان اسلامی است، انسان تنها موجودی است كه دارای ماهيت مشخص و معين نبوده و همواره به سوي فعليت ها و امكان های بی نهايت كه در پيش روی دارد، مفتوح و منكشف است. ملاصدرا از طريق كشف و شهود و به كمك اصول فلسفه متعاليه به ويژه دو اصل حركت جوهری و اتحاد عاقل و معقول در پی تبيين نسبت انسان با عالم برآمده است. در هستی شناسی ملاصدرا فرض انسان بدون عالم و عالم بدون انسان امري غيرممكن می نمايد. وی معتقد است انسان و مراتب وجودی او متناظر و مطابق با عالم و مراتب وجودی آن است، به گونه ای كه احكام هر يك در خصوص ديگری صدق می كند. نگارنده در اين نوشتار نخست رويكرد خاص ملاصدرا به انسان و به ويژه آدمی در برابر حقايق عينی و عوالم وجودی و سپس «انفتاح و گشودگی» صفت حذف دوگانگی بين انسان و عالم و تبيين ملاصدرا از رابطه ذهن و عين به عنوان ثمره اصلی رويكرد يادشده را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 14
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان و تولد معنوی
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، راضیه عروجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی دینی
,
تولد معنوی
,
موت ارادی
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
امامت ,
محبت ,
حیات معنوی ,
لقاء الله ,
نفس مطمئنه ,
مرگ سرخ ,
ابوت معنوی ,
ولادت دوباره ,
قیامت ,
قرآن ,
ریاضت ,
عارفان (مسلمان) ,
مقام نفس اماره ,
مقام نفس لوامه ,
ایمان ,
نفس ملهمه ,
موت ابیض ,
موت اسود ,
موت اخضر ,
فنای اختیاری ,
مرگ اجباری ,
انواع ولادت ,
ولادت طبیعی ,
لقاء خاص ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
ولادت معنوی، حیات دوباره ای است که انسان می تواند در همین نشئه دنیایی به آن دست یابد. این تولد منوط به ایجاد تحولاتی در حوزه معنویت و به تعبیری، ولادت طفل جان از دامن ایمان است که ولایت او را پیامبر اکرم (ص) و به تبع او پیر راهدان، بر عهده دارد. ولادت ثانی مراتب تکامل نفس است که از امارگی به مقام اطمینان می رسد و یکایک صورت ها و پوشش های ناراست را از خود می زداید و سرانجام به صورت الهی و ملکوتی خود دست می یابد. ولادت معنوی محصول مرگ ارادی است؛ این مرگ نوعی فنای اختیاری و میراندن نفسانیات و شهوات است که در پرتو آن، روح به زندگی دیگر دست می یابد. در این ولادت، نفس انواع مرگ را که رهایی از بندها و تعلقات گوناگون است، تجربه می کند تا به حیات معنوی و طیبه دست پیدا کند. در مرگ اختیاری انسان به نحوی به قیامت راه می یابد و آنچه را که آدمی با مرگ اجباری در می یابد، در همین نشئه، بالعیان مشاهده می کند. آنچه عارف را وا می دارد به مرگ اختیاری تن دهد، جوشش و فوران عشق و میل به اتحاد با مبدا خود است. شوق به اتصال، عارف را به وصال پیش از وصال و مرگ پیش از مرگ، دعوت می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«حی بن یقظان» و استلزامات فردی و جمعی آن
نویسنده:
مرتضی بحرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه
,
تفرد
,
سلامان و ابسال
,
حی ابن یقظان
,
نوشته های رمزی سنت اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
ادراک سعادت عقلی ,
راه کشف و شهود ,
قصه الغربه الغربیه ,
فلسفه مشرقی ,
ابزارسازی ,
کشف آتش ,
فلسفه اسلامی ,
فلسفه مشاء ,
موت بدن ,
سیاست مدن ,
عقل(منطق) ,
منشاء زبان ,
امکان اجتماعی شدن ,
تفکر اشراقی اجتماعی ,
مدینه اشراقی ,
رسائل رمزی ابن سینا ,
فرد آرمانی ,
مترجمین حی بن یقظان ,
اختراع لباس ,
تقدم عمل اجتماعی بر فردی ,
انتقال حکمت ,
چکیده :
داستان رمزی حی بن یقظان («حی»، رمزی از عقل و «یقظان»، رمزی از خداوند) به گونهای روایت شده است که میتوان آن را به وجوه مختلف و حتی متفاوت تفسیر نمود. میتوان برخی از این تفاسیر را چنین خلاصه کرد: الف) اثبات جاودانگی نفس ناطقه انسان؛ ب) نظریهپردازی دوگانه در باب ابتدای خلقت انسان؛ ج) بررسی رابطه میان فرد و اجتماع و ارائه این نظریه که منشأ جامعه فرد است؛ د) شرح غربت و تنهایی انسان. این دو تفسیر اخیر، بر اساس مقایسه رساله حیّ بن یقظان ابنطفیل با کتاب تدبیرالمتوحّد ابنباجّه صورت گرفته است. طی تفسیر اخیر، انسان موجودی گمشده در این جهان است که به دنبال پیدا کردن خویش است. اگر انسان بتواند خودش را پیدا کند میتواند به مراحل کامل انسانیت برسد. نکته مهم روایت حی ابن یقظان این است که انسان در جستجوی خویش، به اموری دست پیدا میکند که همگی وجوه اجتماعی دارند: تقلید اصوات و وضع لغت، اختراع لباس، تهیه مسکن، آماده ساختن وسایل و ابزار دفاعی مانند چوب دستی و نیزه، بهرهگیری از حیوانات اهلی؛ کشف آتش و به کار بردن آن در پختن غذا و رفع نیازمندیهای دیگر، آگاهی انسان به اهمیت اعضا و جوارح خود و همچنین تشریح آنها و سرانجام کشف نقش اساسی قلب در ساختمان بدن که میتواند استعارهای از وجود رهبر و ضرورت یا حاکم در جامعه باشد. در این مقاله، تلاش میشود تا به روش تحلیل فلسفی، و با تمرکز بر تفسیر داستان حی بن یقظان و مقایسه آن با سلامان و ابسال، به شرح غربت انسان پرداخته شود و وجوه اجتماعی آن نیز به بحث گذاشته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی انسان شناسی
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه، رضا میرزایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی دینی
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
امامت ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
اهل بیت(ع) ,
مردم شناسی ,
بحران های انسان شناسی ,
انسان شناسی فلسفی ,
انسان شناسی علمی ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
علم اخلاق ,
انسان شناسی اخلاقی ,
انسان شناسی غربی ,
عرفان عملی ,
علوم انسانی (سایر) ,
عرفان نظری ,
ضرورت انسان شناسی ,
پیش فرضهای انسان شناسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
انسان شناسی یکی از مهم ترین دانش های الهی و بشری است که در حوزه معارف بشری و دینی تاثیر به سزایی دارد. تحلیل چیستی انسان شناسی بر پایه پیشینه، تعریف، ضرورت و انواع آن صورت می پذیرد. مطلب قابل توجه این که انسان شناسی دارای انواع فلسفی، دینی، علمی، عرفانی و اخلاقی است. هریک از انواع انسان شناسی گرفتار بحران هایی است و تنها انسان شناسی دینی است که هیچ بحرانی در حوزه آن راه نیافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأویل سهروردی از حقیقت حب در قرآن
نویسنده:
نرگس اسکندری وفایی؛ سحر کاوندی؛ طاهره کمالی زاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
حب به خدا
,
حب در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نفس اماره ,
حقایق باطنی قرآن ,
03. انسان شناسی Human nature ,
کمال حقیقی انسان ,
معرفت و محبت ,
معرفت شناسی اسلامی ,
هوای نفس ,
معرفت شناسی سهروردی ,
حقایق باطنی ,
انسان شناسی اشراقی ,
وجودشناسی اشراقی ,
جهان شناسی اشراقی ,
تأویل از نظر سهروردی ,
ازلیت منشأ عشق ,
مجانست در محبت ,
محبت و نفس اماره ,
حب و انتظام نظام جهان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
هدف از این نوشتار، اثبات وجود شواهد قرآنی بر آرای سهروردی، در باب «حب» و «عشق» است. بدینمنظور پس از تبیین حقیقت حب از منظر سهروردی و با اشاره به آیات قرآنی مربوط به حب و عشق میکوشیم این دیدگاه را با آیات قرآن تطبیق دهیم و نیز تأویل و تفسیر آیات مذکور را بیان کنیم. سهروردی خود قائل به نوعی تأویل است که در آن فهم معنای حقیقی متن، بستگی به سطح فهم و ادراک خواننده دارد. در این نوشتار دیدگاه سهروردی بر اساس جایگاه وجودشناسی، معرفتشناسی و جهانشناسی حب بررسی شده است. از لحاظ وجودشناسی و طبق نظر سهروردی، حب حقیقتی مستقل است و منشأ ازلی دارد که مجانست در آن شرط نیست. در معرفتشناسی اشراقی، معرفت، پایه و اساس محبت دانسته شده و در جهانشناسی او، نظام جهان و نیز سعادت و شقاوت نفس بر اساس محبت تفسیر میشود. رسیدن به کمال انسانیت صرفاً به واسطه عشق امکانپذیر خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسئله ازخودبیگانگی از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
انسیه ماهینی، ابوالفضل کیاشمشکی، عبدالحسین خسروپناه، رضا حاجی ابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی ملاصدرا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
سعادت اخروی
,
علم اخلاق
,
خود فراموشی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
قوس نزول و صعود ,
از خود بیگانگی ,
خودفراموشی ,
مراتب نفس ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
مسخ ,
غفلت از خدا ,
بازگشت به اصل ,
الهیات(کلام جدید) ,
تناسخ ملکوتی ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
خود سازی ,
زهد ,
ذکر ,
طاعت ,
علم نافع (مقابل علم غیر نافع) ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
فنا ,
مراتب قوای نفسانی ,
ناخودشناسی ,
حیات مطلوب ,
جهل به معرفت نفس ,
غفلت از مرتبه عقلی ,
عدم شناخت خداوند ,
عدم شناخت معاد ,
عدم بصیرت ,
اشتغال به امور جسمانی ,
انس با دنیا ,
پیروی از انبیاء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
این مقاله درصدد است به مسئله ازخودبیگانگی از دیدگاه ملاصدرا بپردازد. هرچند ملاصدرا از اصطلاح «ازخودبیگانگی» بهصراحت نام نبرده، اما اصطلاحات معادلی مانند خودفراموشی، ناخودشناسی و غفلت از خویشتن در آثار وی یافت میشود. با تحلیل سخنان ملاصدرا در مباحث قوس نزول و صعود، بازگشت به اصل، غفلت از خود عقلی، مراتب قوای انسانی و تناسخ ملکوتی میتوان ازخودبیگانگی را استنباط کرد. ملاصدرا در حکمت متعالیه، درصدد تعالی و تکامل انسان است. غایت انسانشناسی ملاصدرا علامتگذاری راه و مسیر کمال انسان است تا آدمی به نهایت کمال وجودی خود برسد و آن، همان سعادت انسان و حیات مطلوب اوست. حال اگر انسان به معرفت نفس نائل نگردد و طریق تهذیب نفس پیشه نکند، در مسیر کمال قرار نمیگیرد، بلکه روز به روز از خویشتن خویش فاصله گرفته و با خود بیگانه میشود و در نتیجه پیامدهای ناگوار فراوانی در پی خواهد داشت. بنابراین سعی شد با تکیه بر افکار صدرالمتألهین، ضمن بررسی پیامدها و علل ازخودبیگانگی، راهکارهای رفع آن نیز بیان شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
تعداد رکورد ها : 1258
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید