آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
04. گزیده متکلمان و فیلسوفان مسیحی
>
پولس رسول (از رسولان مسحیت و از مهمترین چهره ای سراسر تاریخ مسیحی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 88
عنوان :
تحولات مفهومی ملکوت خدا در کتاب مقدس
نویسنده:
حسین حیدری، محمد آقاجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت عیسی (ع)
,
ملکوت خدا در کتاب مقدس
,
ملکوت آسمان
,
الهیات مسیحی
,
آموزه ملکوت خدا
کلیدواژههای فرعی :
حکومت الهی ( افعال الهی ) ,
رؤیت خدا ,
اراده الهی ,
انجیل ,
تورات ,
ابلیس ,
انجیل لوقا ,
انجیل متی ,
انجیل مرقس ,
انجیل یوحنا ,
دوره آخرالزمان ,
حکومت الهی ,
شرور ,
قرآن ,
مکاشفه یوحنا (کتاب) ,
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
اعمال رسولان ,
حکومت صالحان ,
جهان شناسی گنوسی ,
فرجام جهان ,
حکومت شیطان ,
ملکوت خدا در تورات ,
پادشاهی یهوه ,
ملکوت خدا در انجیل ,
اسارت شیطان ,
نامه به قرنتیان ,
اراده شیطان ,
جهان شناسی انجیل ,
صاحب قدرت موت ,
تصفیه باطن ,
اسارت روح ,
دمیورگ ,
معنای عینی ملکوت ,
معنای عرفانی ملکوت ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
عیسی مسیح (ع) در مواعظ و سخنانش بارها ظهور زود هنگام ملکوت خدا را نوید می داد، اما از همان آغاز دعوت، هم یاران و هم دشمنان وی، ماهیت دقیق این مفهوم را درنیافتند و از آن برداشت سیاسی- اجتماعی کردند. مسیح برای تسهیل درک این مفهوم، از تمثیل و زبان مجاز بهره گرفت، اما دشمنانش با دستاویز قرار دادن موضوعاتی از این دست، مقدمات محاکمه او را فراهم کردند و او را به قیام برای برپایی سلطنت متهم ساختند. این نوشتار با رهیافت معناشناسانه نخست پیشینه مفهوم آخرالزمانی ملکوت خدا یا ملکوت آسمان در حال حاضر را در عهد قدیم و عهد جدید و آموزه های گنوسی بررسی می کند و به مقایسه آنها می پردازد. بر اساس یافته های مقاله، منظور عیسی مسیح از ملکوت خدا، استقرار سلطنت خداوند بر جهان هستی است. وی به رسالت برگزیده شد تا ضمن بشارت به ملکوت الهی، مقدمات استقرار پادشاهی مطلق و بی چون و چرای الهی بر زمین را، که اکنون در آسمان برقرار است، فراهم نماید. در فرجام جهان، اراده الهی بر دنیا حاکم، و سلطنت شیطان از هستی زایل می شود و در نتیجه، ملکوت و پادشاهی الهی به تمام معنا بر روی زمین حکمفرما می گردد. افزون بر دو معنای مذکور، این اصطلاح گویای مفهوم عرفانی شهود، و یقین افراد به قدرت تصرف مطلق خداوند است که در جهان کنونی تنها تعداد اندکی بدان عارف و واقف اند و همگان در پایان جهان آن را در خواهند یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای نتایج ایمان از دیدگاه پولس و فخر رازی
نویسنده:
قربان علمی، حامد نظر پور نجف آبادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
ایمان
,
پولس
,
ایمان
,
نتیجه ایمان
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
مسیح ,
ادیان ابراهیمی ,
محبت ,
عزت ,
غفران ,
آرامش ,
ادیان ابراهیمی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
دین مسیح ,
محبت ,
قرآن ,
کلام مسیحی ,
آرامش روحی ,
بهشت ,
قرآن ,
عزت نفس ,
استغفار ,
وعده الهی ,
الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش) ,
امنیت دنیا ,
امنیت آخرت ,
رزق کریم ,
آسایش ابدی ,
اتحاد با مسیح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از مسائل مهم ادیان ابراهیمی مسئله ایمان است. پولس رسول و فخر رازی، دو متفکر در دو حوزه دینی اسلام و مسیحیت، در این باره به تفصیل اظهار نظر کردهاند. پولس رسول در بحث از نتایج ایمان از نجات، عادل شمردگی، زندگی جدید، ایمنی از شرور و دشمنان، آرامش و دریافت وعدههای خداوند سخن میگوید. فخر رازی نیز معتقد است ایمان عقاب کفر را از بین میبرد. وی آمرزش گناهان، امنیت دنیا و آخرت، رزق کریم، بهشت و آسایش ابدی، عزت و محبت را از نتایج ایمان میداند. نظرات این دو متفکر درباره نتایج ایمان قابل مقایسه است؛ این مقاله، با روش توصیفی، تحلیلی و مقایسهای به بررسی دیدگاههای آن دو در باب نتایج ایمان میپردازد. این بررسی نشان میدهد که هر دو نجات، آرامش، امنیت، آمرزش گناهان و زندگی جدید را از نتایج ایمان میدانند. البته تفاوتهایی در نظرات آنها نیز وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پدران صحرا و چگونگی تاثیرگذاری آنان بر عرفان مسیحی
نویسنده:
علی بادامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدران صحرا
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
عرفان مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
سکوت ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
گنوس ,
محبت ,
دعا ,
تواضع ,
صبر ,
روزه ,
توکل ,
ریاضت ,
ابلیس ,
طاعت ,
پارسایی ,
مهار خشم ,
الهیات مسیحی ,
گناه ذاتی ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
تثلیث مسیحی ,
زهد و فقر ,
رهبانیت مسیحی ,
مهمان نوازی ,
تصلیب ,
صحرا ,
عشق به فقرا ,
عشق به مسیح ,
قرائت کتاب مقدس ,
اقسام انسان ,
کتاب انستیتوها ,
تطهیر آتش الهی ,
خدایان یونانی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
این نوشتار ناظر به معرفی پدران صحرا، اندیشه ها، آموزه ها و ویژگی های عرفانی آنان است. در عرفان مسیحی تعدادی از پدران همانند آنتونی کبیر، پاخامیوس قدیس، یوحنا کاسین، ماکاریوس قدیس، اریجن، شمعون و ... به عنوان نمایندگان واقعی رهبانیت به شمار می روند به گونه ای که شرح حال و اقوال آنان دائر مدار عرفان مسیحی بوده و هست. از بین آنان آنتونی به عنوان بانی رهبانیت شرق در تعالیم خود تاکید ویژه ای بر گنوسیس (شناخت) داشت و از پاخامیوس قدیس به عنوان تدوین کننده قوانین رهبانیت یاد می شود. از ویژگی های عرفان پدران صحرا قداست مفهوم صحرا در ادبیات آنان و توجه ویژه شان به ریاضت، فقر، و طاعت است آنها مهمترین راه های کنترل نفس را روزه گرفتن، نیایش و دعا، مهمان نوازی و تواضع می دانستند، افزون بر این از دیگر صفات عرفان پدران صحرا می توان به محبت، توکل، پارسایی، عشق به فقرا، عشق به مسیح، صبور بودن، قرائت کتاب مقدس، اعتقاد به تثلیث و مهار خشم اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استدلال های مدافعان خطاناپذیری کتاب مقدس
نویسنده:
محمد حقانی فضل، عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
خطاناپذیری کتاب مقدس
,
الهام(افعال الهی)
,
الهیات مسیحی
,
وحی
کلیدواژههای فرعی :
فناناپذیری کتاب مقدس ,
انجیل ,
تورات ,
انجیل متی ,
انجیل یوحنا ,
مسیحیان ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
مدارا ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
عرفان و شریعت ,
پلوس ,
چکیده :
کتاب مقدس از همان ابتدای مسیحیت جایگاهی رفیع و بی همتا در دیانت مسیحیان داشت و برای بسیاری از مؤمنان مسیحی هنوز این جایگاه را حفظ کرده است. اما پس از رنسانس، به تدریج تحقیق درباره کتاب مقدس، نویسندگان آن، شیوه نگارشی آن و حتی خطاها و تناقضات آن گسترش یافت؛ تا حدی که پس از عصر روشنگری، کتاب مقدس در زیر تیغ نقادان همچون دیگر آثار بازمانده از روزگار باستان، حلاجی و واشکافی می شد. در نتیجه این نقادی ها، جایگاه کتاب مقدس متزلزل شد و حجیت آن به بحران گرفتار شد. از سویی مسیحیانِ معتقد در برابر این موج انتقادی، به مقابله پرداخته اند و استدلال هایی در دفاع از خطاناپذیری کتاب مقدس اقامه کرده اند و از سوی دیگر نقادان به نقد کتاب مقدس و حتی استدلال های مدافعان این کتاب پرداخته اند. مقاله حاضر چهار استدلال از مهم ترین دلایل مسیحیان در اثبات خطاناپذیری کتاب مقدس را تبیین و نیز بررسی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه و ظهور عرفان مسیحی
نویسنده:
علی بادامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
عرفان مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
یهوه ,
گنوس ,
قوم بنی اسرائیل ,
عالم ماده ,
انجیل ,
تورات ,
انجیل متی ,
میراث یهودی ,
پسر خدا ,
سفر پیدایش ,
فلسفه نوافلاطونی ,
فلسفه افلاطون ,
گناه ذاتی ,
مکاشفه عرفانی ,
ثنویت گنوسی ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
عشای ربانی (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
دین یهود (ادیان سامی) ,
الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش) ,
تثلیث مسیحی ,
عرفان یهودی ,
دین اورفیوسی ,
حواریون ,
اسارت بنی اسرائیل ,
تعالیم عرفانی مسیح ,
زندگی زاهدانه مسیح ,
جامعه یهودی ,
خاستگاه یهودی عرفان مسیحی ,
جامعه قمرانی ,
جامعه انجیلی ,
جامعه یهود فلسطینی ,
طریقه تراپوتا ,
جنبه باطنی دین یهود ,
ادیان رمزی ,
ادیان رمزی یونانی ,
دیداخه ,
متون مکاشفه ای ,
متون آپوکریفایی ,
نظریه عشق افلاطون ,
زهد عرفانی ,
تجرد در مسیحیت ,
ایمان به آزادی روح ,
عرفان مسیح محور ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
عرفان در حیات دینی مسیحی از آغاز پیدایش مسیحیت شکل گرفت و در طی تکون و تطور خود از دو منبع درونی و بیرونی اثر پذیرفت. این پژوهش درصدد برشمردن عناصر شکل دهنده عرفان مسیحی در سده های اولیه است که در دو بخش بررسی می شود: بخش اول به میراث یهودی، یعنی ارتباط تاریخی و محیطی دو جامعه یهودی و مسیحی، شباهت های آن دو جامعه در باب عقاید دینی، مراسم و آیین ها، تاثیر کتاب مقدس عبری و نقش فیلون، و سپس تاثیر ادیان رمزی و متونی چون دیداخه، متون مکاشفاتی و آپوکریفایی و نیز آیین های گنوسی و هرمسی بر عرفان مسیحی می پردازد و در ادامه به تاثیر مکاتب افلاطونی و نوافلاطونی در گرایش مسیحیت به عرفان اشاراتی می شود. در بخش دوم در بیان تحول درونی به تاثیر انجیل ها، تعالیم عرفانی مسیح، پولس و یوحنا اشاره شده است. این پژوهش نشان می دهد که عرفان مسیحی به رغم اثرپذیری از منابع بیرونی، بیشتر از انجیل ها و تعالیم عرفانی، اخلاقی و زندگی زهدانه مسیح متاثر بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پولس و شریعت
نویسنده:
بابک خاصه خان، حبیب بشیرپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پولس
,
شریعت عیسی علیه السلام
,
شریعت موسی(ع)
,
عقاید یهودیت
,
الهیات جامع ادیان
,
الهیات مسیحی
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
الهیات عرفانی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
یهوه ,
قوم بنی اسرائیل ,
ائمه بنی اسرائیل ,
تعالیم مسیح(ع) ,
انجیل ,
تورات ,
مسیحشناسی (مسیحیت) ,
نفی شریعت ,
گناه ذاتی ,
آموزه نجات ,
هلاخا (شریعت یهود) ,
فریسیان (معتقد به اجراى بى چون و چراى شریعت موسى، مخالف یونانی زدگی) ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
غسل تعمید (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
تثلیث مسیحی ,
عرفان مسیحی ,
عرفان یهودی ,
طور سینا ,
تصلیب ,
مسیحیت اولیه ,
انتظار ظهور مسیح ,
کوه صهیون ,
برتری یهود ,
شریعت طبیعی ,
شریعت گناه ,
گناه جسمانی ,
حقیقت مسیح (ع) ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
با آنکه دیدگاه پولس درباره شریعت هسته اصلی الهیات او را تشکیل نمی دهد، اما این موضوع یکی از بحث برانگیزترین و در عین حال پردامنه ترین مباحث الهیاتی است. بسیاری از الهی دانان و متکلمان بر این عقیده اند که او منکر شریعت، و به ویژه شریعت موسوی بود و به تعبیری او شریعت را عامل رهایی نمی شناخت. برخی دیگر نیز او را تحریف کننده تعالیم مسیح می دانند. اما به واقع آرای او درباره شریعت برخاسته از نوع مسیح شناسی اوست و بدون توجه به این نکته، درک دیدگاه او در زمینه شریعت، درکی ابتر و ناقص خواهد بود. نکته دیگری که باید در نظر داشت آن است که چنانکه آندر هیل معتقد است، پولس را باید بیشتر یک عارف دانست تا یک متکلم و الهی دان عقل گرا. از این رو، او به موضوع شریعت از منظر یک عارف می نگریست و نه از منظر یک متکلم. هم چنین باید این نکته را در نظر داشت که او با باز تعریف مفاهیم دین یهود، به ویژه شریعت آن، در پی برقراری پیوند میان یهودیان و غیر یهودیان بود. در این مقاله تلاش شده است تا نشان داده شود که نفی شریعت توسط پولس امری نسبی است و نه مطلق، و این که میزان توجه افراد به شریعت با توجه به موقعیت قومی، دینی و ایمانی آنان تغییر می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روانشناسی گناه و رستگاری [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Paul Vincent Axton
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه، با استفاده از کار اسلاوی ژیژک در تعامل با پولس رسول، استدلال می کند که پولس، در رومیان 6-8، گناه را به عنوان دروغی که موضوع را خارج از مسیح پایه گذاری می کند و نجات را به عنوان افشای و جابجایی این دروغ می داند. یکی به بدن مسیح پیوسته است. در این درک، رستگاری را می توان اساساً در قالب غلبه بر بیگانگی از خدا، همسایه و خود از طریق مشارکت در تثلیث (پذیرش پدر از طریق پسر به وسیله روح) مشاهده کرد که در مقابل سوژه گناهکار قرار می گیرد. در بیگانگی درونی او و بیگانگی او از خدا و دیگران، با یک میل فریبکارانه مرگ است که زندگی را در شریعت و نه در خدا می یابد. اهمیت الهیاتی خاص ژیژک (همراه با پیشینیانش زیگموند فروید و ژاک لاکان) نشان دادن ماهیت فراگیر و سیستماتیک این دروغ (فصل 1) و توصیف آن است که او آن را در رومیان 7 (فصل 2) می یابد. اهمیت کلی که این گزارش برای الهیات ممکن است داشته باشد این است که مفهوم گناه را به عنوان یک فریب (تجسم نفس) با منطق، پویایی و ساختار خاص خود، شبیه به موضوع روانکاوی، و به نوبه خود، می توان درک کرد. به عنوان مکان و وسیله ای که موضوع گناه و ماهیت ویرانگر آن توسط زندگی جدید در مسیح درک می شود و جابجا می شود (فصل 3). گناه و رستگاری، تحت این مفهوم، مقوله های پزشکی قانونی نیستند، بلکه با واقعیت زیسته هویت، یعنی سوژه ای معطوف به مرگ یا زندگی، ارتباط دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صلح: میل به خدا
نویسنده:
هری هوبنر - مترجم: محمد ابراهیم باسط
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صلح
,
ادیان توحیدی
,
الهیات مسیحی
,
صلح
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
صلح نخستین
,
صلح مسیح (ع)
,
The Desire of God
کلیدواژههای فرعی :
طبیعت انسان ,
تعالیم مسیح(ع) ,
انجیل ,
شهر خدا (کتاب) ,
سنت ارسطویی ,
ایجاد صلح ,
پولیس (πολις) ,
فلسفه ارسطو ,
دوستی ,
صلیب کشیدن عیسی مسیح ,
عقل سکولار ,
صلح به مثابه هدف ,
صلح به مثابه سبک زندگی ,
جامعه سکولار مدرن ,
دوستی ارسطویی ,
پیروی از مسیح (ع) ,
صلح نخستین آفرینش ,
صلح آفرینی مسیحی ,
تراز کردن امیال ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
اگر بخواهیم چنان که متون مسیحی گفتهاند صلحآفرین باشیم باید در صلح نخستین آفرینش خداوند مشارکت بجوییم. در دین مسیحی سنتی وجود دارد که در پی کاستن از تمایز بین صلح بهمثابۀیک هدف و صلح بهمثابۀیک سبک زندگی است و میخواسته صلح را یک فرمان بیچونوچرا ببیند. این سنت صلح را یک دعوت مسیحی میداند، دعوت به بازگشت به صلح نخستین خداوند در آفرینش. هرچند صلح هرگز کاملاً بر روی زمین محقق نمیشود، بیمعناست که بگوییم نمیتوان به نحوی آن را در وجودِ زمانی و مکانی به بیان آورد و بیمعناست که بخواهیم آن را بدون توسل به صلح نخستینی که خداوند در آفرینش قرار داده است محقق کنیم. به علاوه این برداشت از صلح یک مفهوم بنیادین و مشترک در هر سه دین بزرگ توحیدی است؛ جدا از این که مفهومی که ارسطو از دوستی اجتماعی بیان میکند نیز قرابتهای تنگاتنگی با آن دارد. اینها در حالی است که در جامعۀ سکولار مدرن نه اثری از صلح به معنای توحیدی آن دیده میشود و نه از دوستی ارسطویی. اما ساختار جامعۀ معاصر میتوانست به گونهای دیگر باشد، و بهرهبرداری از منابع عمیق و صلحآفرینِ سنتهای دینیمان میتواند در این کار به ما یاری کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحول وجودی انسان در عهد جدید
نویسنده:
اسماعیل علی خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تحول وجود انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال انسان
,
انسان شناسی دینی
,
عرفان مسیحی
,
انسان شناسی عرفان مسیحی
,
انسان شناسی انجیل
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
اتحاد ,
رؤیت قلبی خدا ,
حیات جدید ,
اتحاد خدا با مسیح(ع) ,
انجیل ,
تقدیس ,
تورات ,
رویت سعیده ,
عادل شمردگی ,
سفر پیدایش ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
انسان شناسی جدید (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
گناه ذاتی ,
تشبه به مسیح ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
تثلیث مسیحی ,
سالک ,
صلیب کشیدن عیسی مسیح ,
حیات جاودانی ,
اتحاد با مسیح ,
ازدواج روحانی سالک ,
نورانی شدن ,
فرزندی خدا ,
تولد تازه ,
الگوی آرمانی ,
فرزندان معصیت ,
فرزندان غضب ,
تقدیس توسط انسان ,
نور متجسد ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
از موضوعات مهم در ادیان توحیدی، سلوک و تحول معنوی انسان است. این تحول را در مسیحیت میتوان با رویکردهای متفاوت عرفانی، کلامی و کتاب مقدسی مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر، این سلوک معنوی را می توان از ابعاد گوناگون، نظیر جایگاه آن در دین، تأثیر آن در زندگی دنیوی و اخروی، راه های تقرب و سلوک به خدا و... مورد بررسی قرار داد. اما یکی از پرسشهای مطرح در اینجا این است که خود این سلوک به چه معنا و از چه سنخی است. سخن در این است که چه رخ میدهد که سالک الی الله به کمال دست مییابد؛ آیا تحولی حقیقی در او رخ داده است یا تشریفاً او را کامل و مقرب خدا میخوانند؟ در مسیحیت و مشخصاً عهد جدید، این سلوک عرفانی و کمالی، تحولی وجودی، حقیقی، تشکیکی و در عین حال بیشتر اعطایی است و با واژگانی نظیر تقدیس، اتحاد با خدا و مسیح و نورانی شدن بیان میشود؛ که شاکله این نوشتار را شامل می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهود و خداگونگی در عرفان مسیحیت شرقی
نویسنده:
سید نادر محمدزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رویت قلبی خداوند
,
خداگونگی
,
مذهب ارتدوکس (مذاهب مسیحی)
,
عرفان مسیحی
,
عرفان شرقی
,
عرفان مسیحیت شرقی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
انجیل ,
تورات ,
مسیحشناسی (مسیحیت) ,
کلیسای ارتدوکس ,
قوای الاهی ,
خدای نور ,
خدای تاریکی ,
الهیات مسیحی ,
عشای ربانی (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
غسل تعمید (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
آموزه ی تجسد مسیحی(دامنه ادیان پیشرفته) ,
تثلیث مسیحی ,
سالک ,
تشبه با خدا ,
عارف مسیحی ,
اراده سالک ,
خدای دیدنی - نادیدنی ,
ذات و قوایم قدیم ,
شهود مسیح ,
معادشناسی مسیحی ,
تطهیر روح ,
نمادپردازی تاریکی ,
عروج الاهی ,
نمادپردازی نور ,
اشراق الاهی ,
نور مشهود ,
هیکل خدا ,
صورت و شباهت الاهی ,
تدریجی بودن خداگونگی ,
خداگونگی در قوای الاهی ,
خداگونگی در جسم و جان ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در کلیسای ارتدکس هدف عارف مسیحی از سلوک، شهود و رسیدن به مرتبه خداگونگی است. در هنگام شهود، قوا و تجلیات خدا برای سالک، مشهود و در عین حال ذات خدا، نامشهود و وصف ناشدنی است. از این رو، در الاهیات کلیسای ارتدکس خدا به دو صورت نور و تاریکی نمادپردازی شده است. آموزه خداگونگی، به معنای رسیدن به شباهت الاهی و دریافت موهبت تشبه به خدا و اتحاد الاهی، نقطه محوری الاهیات و عرفان مذهب ارتدکس است که با آموزه نجات مرتبط است؛ در اینجا نیز تشبه با خداوند یعنی تشبه با قوای الاهی نه با ذات الاهی. در خداگونگی به طور همزمان فیض خداوند و اراده سالک مشارکت دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 88
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید