آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ط:قرن سوم میلادی
>
فلوطین(افلوطین)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 171
عنوان :
خوانشی بر مقایسۀ نسبت واحد و کثیر با تکیه بر مفهوم واحد و احد در نظام فکری افلوطین و علامه طباطبایی
نویسنده:
ریحانه مرادی پور ، حسین کلباسی اشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
واحد و کثیر دو مفهوم مهم و اساسی در تفکر الهیاتی بهشمار میآیند که تبیین ارتباط و نسبت میان آنها همواره یکی از دغدغههای اساسی متفکران این حوزه بوده است و هر متفکری مبتنی بر نظام فکری خویش به آن پرداخته است. افلوطین به عنوان یک متفکر الهیاتی متأثر از نظام فکری افلاطون مفهوم واحد را به عنوان مفهومی مافوق وجود، توصیفناپذیر، درکناشدنی، بسیط و وحدت محض طرح میکند که بهواسطۀ کمال و تعالی مافوق خویش به نحو ضروری از طریق فیضان، آفرینش را ایجاد نموده است. وی اینگونه، تلاش داشته در عین حفظ استقلال واحد، نسبت کثرات به آن را نیز توجیه کند. علامه طباطبایی که نه تنها با تکیه بر نظام فکری متعالیه، بلکه بهواسطۀ بینش عمیقی که در نتیجۀ سالها همنشینی با قرآن به آن دست یافته است، با طرح مفهوم احد به عنوان اصلیترین مفهوم در نظام توحیدی، وحدت خداوند را وحدت حقه میداند. ایشان البته با طرح مفهوم تجلی و ظهور، نسبت احد با کثرات را نیز تبیین نموده است. نگارندگان جستار پیشرو میکوشند در عین بررسی اوصاف و ویژگیهای احد و دلایل اثبات آن در نظام فکری افلوطین و علامه طباطبایی، چگونگی حل مسألۀ ربط واحد و کثیر با توجه به احد و اوصاف احد نزد این دو متفکر را مقایسه و تطبیق نمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت جهان
نویسنده:
مرتضی حسینی شاهرودی، وحیده فخار نوغانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت جهان
,
جهان ممکن
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
اخوان الصفا ,
وحدت حقیقی عالم ,
وحدت ذاتی عالم ,
اعتبارات وحدت ,
وحدت خالق ,
برهان خلأ ,
نفی تعدد عوالم مساوی و متماثل ,
وحدت ااتصالی عالم ,
وحدت حرکت ,
وحدت نظام عالم ,
نظریه تعدد جهان ,
نظریه امکان گرایی ,
نظریه فعلیت گرایی ,
طبیعت کلی ,
نظریه کپرنیکی عالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نظریه وحدت جهان در تاریخ اندیشه بشری به صورتهای گوناگونی مطرح شده است. پیروان این نظریه از راه های متعددی به اثبات این نظریه پرداخته اند. در برابر این نظریه، مفهوم جهان های ممکن مطرح است که به نوعی بر تعدد جهان ها دلالت دارد. در این نوشتار سعی شده است تا این دو نظریه مطرح شده، دلایل آن ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صادر اول از دیدگاه پروکلس و صدر المتالهین
نویسنده:
سعید رحیمیان، زهرا اسکندری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود
,
ملاصدرا
,
صادر اول
,
صادر اول
,
پروکلس
,
حکمت متعالیه
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
واحد و کثیر
کلیدواژههای فرعی :
تشکیک در وجود ,
الله ,
سنخیت ,
حکمت نوافلاطونی ,
وحدت شخصی وجود ,
خیر اعلی ,
وجود منبسط ,
اصل توحید ,
اصل علیت ,
توحید ذاتی ,
توحید ذات ,
بساطت ذات ,
صدور ,
عقل اول ,
اصل توحید ,
بساطت ذات الهی ,
وحدت شخصی وجود ,
قاعده بسیط الحقیقه ,
پیدایش کثرت از وحدت ,
فیض حق ,
تشان ,
قاعده «الواحد» ,
فیض (صدور) ,
آموزه فیض ,
مبدا اول ,
بساطت واجب ,
فلسفه نوافلاطونی ,
عقل اول ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
وحدت تشکیکی وجود ,
توحید ذاتی ,
برهان بسیط الحقیقه ,
فیض الهی ,
خیر محض ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
نظریه صدور ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
اصل علّیت ,
فوق وجود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
یکی از مهمترین مسائل فلسفی برای همه مکاتب، از جمله مکاتبی که قائل به مبدئی الهی و واحد برای عالم هستند، تبیین کیفیت پیدایش عالم و چگونگی صادر شدن کثرات از واحد است. در این میان، فلاسفه مسلمان با توجه به اصل توحید، همچنین لزوم سنخیت میان علت و معلول و بر اساس قاعده الواحد به بحث درباره صادر اول پرداختهاند. صدرالمتالهین یکی از فلاسفه مسلمان است که برای نخستین بار صادر اول را وجود میداند. در میان فلاسفه غرب نیز برای نوافلاطونیان دغدغه اصلی، چگونگی کثیر شدن واحد است. پروکلس (ابرقلس- بروقلس. 410-485م) یکی از مهمترین نوافلاطونیانی است که در قرن پنجم پس از میلاد میزیسته است. وی که مهمترین شخصیت نوافلاطونی پس از فلوطین است، سالیان دراز ریاست حوزه آتن را بر عهده داشته است. پروکلس نخستین نوافلاطونی است که مشخصاً صادر اول را وجود میداند. این نوشتار مقایسهای است میان دیدگاه ملاصدرا و پروکلس در باب صادر اول.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الفلسفة الأخلاقية: من سؤال المعنی إلی مأزق الإجرا
نویسنده:
مجموعة مؤلفين؛ اشراف وتحریر: سمیر بلکفیف
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
رباط / الجزائر / بیروت: دارالامان / منشورات الاختلاف / منشورات ضفاف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (عام)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آرای ابن سینا و ساموئل کالریج در مورد تمایز میان خیال و تخیل
نویسنده:
حسن بلخاری قهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ساموئل تیلور کالریج
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
فلسفه هنر
کلیدواژههای فرعی :
اشارات و تنبیهات ,
صانع ,
علم نفس ,
ادراک حسی ,
ادراک عقلی ,
صور معقوله ,
تداعی ,
تداعی صور (معانی) ,
افعال نفس ,
صورت غیر حسی ,
عقل فعال ,
خود حیوانی ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حس مشترک ,
حافظه ,
متخیله ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
سیره ادبی ,
استعاده ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بحث خیال از جمله مهم ترین و اصلی ترین مباحث فلسفه هنر در حوزه ادبیات و هنر است. از افلاطون تا به امروز، فیلسوفان و متفکران، آرای مهم و متفاوتی در زمینه خیال ارایه نموده اند. پیش از رنسانس، در منظر اندیشمندان غربی، این معنا صرفا در ساحت فلسفه مورد بحث قرار می گرفت، اما همراه با تحولات علمی و ادبی، نظریه پردازی در عرصه خیال، به حوزه نقد ادبی و نیز نظریه پردازان عرصه شعر و هنر نیز کشیده شد. از جمله این نظریه پردازان، ساموئل تیلور کالریج شاعر و نویسنده انگلیسی است که در سال 1817، با نگارش کتاب سیره ادبی، تئوری خود درباره تمایز میان خیال و تخیل را ارایه نمود. از دیدگاه بسیاری از منتقدان و متفکران، وی اولین کسی بود که این تمایز را مطرح نمود. این مقاله با بررسی آرای ابن سینا در کتاب شفا و تامل در آرای وی، تبیین نموده است که هشت صد سال پیش از کالریج، این ابن سینا بود که متفاوت با آرای اسلاف خویش، تمایز میان خیال و تخیل را مطرح نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
في الفكر الديني الجاهلي قبل الاسلام 1979
نویسنده:
محمد ابراهيم الفيومي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قاهره: عالمه الکتب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه دینی
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
01- قرآن کریم
,
ملل و نحل (شهرستانی)
,
جامع البیان فی تفسیر القرآن (معروف به تفسیر طبری) : طبری
,
تفسیر روح المعانی : آلوسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای چگونگی پیدایش عالم در آراء افلوطین و ملاصدرا
نویسنده:
فاطمه سلیمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه وحدت و کثرت
,
علیت
,
وحدت وجود
,
فیض الهی
,
تجلی الهی
,
نظریه اضافه اشراقی
کلیدواژههای فرعی :
احد ,
حکمای پیش سقراطی ,
خیر محض ,
بهره مندی ,
جهان شناسی فلسفی ,
نظام هستی ,
خالق ,
تشان ,
هستی شناسی اسلامی ,
فلسفه الهی ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
فلسفه نوافلاطونی ,
الهیات بالمعنی الاخص ,
احکام وحدت ,
احکام کثرت ,
عقول ابداعیه ,
عقل اول ,
اصالت وجود ,
برهان بسیط الحقیقه ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
منشأ جهان ,
جهان شناسی یونانی ,
صدور ذاتی وجود ,
صدور عقل از واحد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
یکی از مهمترین مسائلی که هنگام دقت فلسفی، ذهن انسان با آن روبرو میشود، این مسأله است که موجودات کثیر چگونه از مبدأ هستی پدید آمدهاند و کیفیت تکوین عالم توسط خداوند به چه صورت است؟ در این مقاله سعی شده با پیگیری روند تاریخی این مسأله (البته بهطور خلاصه) به دیدگاه مشخص و معینی که به تفصیل به بیان کیفیت پیدایش عالم میپردازد (یعنی نظریه «فیضان») برسیم. بنیانگذار این دیدگاه افلوطین است. او اولین کسی است که نحوه فیضان هستی از مبدأ اول را بحث میکند و اساس جهانشناسی خود را نیز بر همین مسأله بنیان میگذارد و بدین ترتیب از طریق کتاب «اثولوجیا» (که خلاصهای از انئادهای افلوطین است) تأثیر به سزایی بر تفکر فیلسوفان اسلامی میگذارد. اوج تأثیر این دیدگاه را در حکمت متعالیه میتوان مشاهده کرد. صدرا بر اساس اصول فکری خود و اصطلاحات خاص حکمت متعالیه، توانست ابداع فیضی را تحلیل نموده و ضمن ارائه طرح کلی از عوالم هستی به نظریه «وحدت وجود» در فلسفه خود برسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 54 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ای میان بسیط الحقیقه از دیدگاه ملاصدرا و منادشناسی لایب نیتز
نویسنده:
علی اصغر زکوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
مناد
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
الهیات لایب نیتس
,
حکمت متعالیه
,
برهان بسیط الحقیقه
,
لایبنیتس
,
مناد نخستین
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
وحدت وجود ,
حرکت جوهری ,
الله ,
اصالت وجود ,
عقلگرایی ,
مطلق وجود ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
الهیات مسیحی ,
فقر وجودی ,
خداجویی ,
بساطت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
ادراک ,
ادراک انسان ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
بازنمایی ,
وجود مقید ,
اصل جهت کافی ,
هماهنگی پیشین بنیاد ,
الهیات مسیحی ,
بساطت واجب ,
حرکت جوهری ,
امکان فقری ,
وجود محدود ,
اصالت وجود ,
بساطت ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
وحدت تشکیکی وجود ,
نظام احسن ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
وجود حق مطلق (اسماء ذات) ,
قرآن ,
حقایق واقع ,
وجود کامل مطلق ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
حقایق عقل((لایب نیتس)، مقابل حقایق واقع لایب نیتس) ,
حقایق واقع((لایب نیتس)، مقابل حقایق عقل لایب نیتس) ,
اصل جهت کافی((لایب نیتس)، اصطلاح وابسته) ,
فعلیت محض ,
وحدت معرفت ,
حقایق عقل ,
اصل کمال ,
ادراک پنهان ,
ادراک آشکار ,
ادراک بسیط ,
ادراک مرکب ,
شعور عمومی موجودات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
با توجه به نقش مهم قواعد فلسفی در نظام های مابعدالطبیعی، توجه صدرالمتالهین شیرازی به قاعده بسیط الحقیقه و لایب نیتز به مفهوم بساطت، سوال تحقیق این است که: چه شباهت ها یا تفاوت هایی میان مفهوم بسیط الحقیقه صدرایی و مناد لایب نیتز وجود دارد و این دو فیلسوف با پی گیری این دو مفهوم و لوازم آن، به چه نتایجی دست یافتند؟ با یک بررسی همه جانبه و تطبیقی در آثار این دو فیلسوف، معلوم می شود که به لحاظ تلازم میان مفهوم بساطت و مفاهیمی هم چون وحدت، کلیت و جامعیت، هر دوی آن ها معتقدند خداوند به عنوان بسیط الحقیقه یا مناد نخستین و فعلیت محض کل اشیا است، کمالات همه موجودات را داراست و از نقایص آن ها مبراست. او جام جهان نماست همان طور که، جهان آینه خدا نماست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاهیات عرفانی از دیدگاه علاء الدوله سمنانی و بوناونتوره
نویسنده:
قاسم کاکایی، حمید محمودیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
عرفان اسلامی
,
شناخت عرفانی خداوند از نظر علاء الدوله سمنانی
,
شناخت عرفانی خداوند از نظر بوناونتوره
کلیدواژههای فرعی :
وحدت وجود ,
حکمت اشراق ,
کمال انسان ,
تشبیه ,
تنزیه ,
کشف و شهود ,
اشراق الهی ,
قرآن ,
وحدت شهود ,
لطایف سبعه ,
انسان نورانی ,
لطیفه خفیه ,
نسبت نص و عقل ,
سفر روح به سوی خدا ,
لطیفه روحیه ,
عسیای وجود تو ,
محمد وجود تو ,
لطیفه حقه ,
هفت وادی عطار ,
هفت مقام بوناونتوره ,
تهذیب نفس ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
این مقاله درصدد است به اجمال، نظریات دو عارف در دو سنت دینی را مورد بررسی تطبیقی قرار دهد؛ یکی شیخ علاء الدوله سمنانی، عارف و متکلم قرن هشتم هجری، که نظریه وی در برابر نظریه «وحدت وجود» ابن عربی به «وحدت شهود» مشهور شد و سپس در آرای کسانی هم چون سید محمد گیسو دراز و احمد سرهندی بسط پیدا کرد و دیگری قدیس بوناونتوره، الهی دان و عارف قرن سیزدهم میلادی از فرقه فرانسیسیان که رابطه جهان، انسان و خداوند را در آثار خویش به ویژه در کتاب سفر روح به سوی خداوند به گونه ای تبیین کرده است که بی شباهت با نظریه «وحدت شهود» نیست. در الاهیات به طور کلی و الاهیات سلبی به نحو خاص شباهت های قابل تاملی بین این دو عارف مسلمان و مسیحی وجود دارد که این مقاله به آن می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت از دیدگاه ابن مسکویه و افلوطین
نویسنده:
حمیده عاشوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی دیدگاه اندیشمندان و فلاسفه بزرگ مغرب زمین و مسلمانان درباره سعادت انسان و راه نیل به آن با تاکید بیشتر بر نظرات دو اندیشمند افلوطین و ابن مسکویه درباره سعادت و شرح تفسیر آن می باشد. روش پژوهش روش کتابخانه ای بوده است. طرح پژوهش در این پایان نامه ابتدا نظرات فیلسوفان بزرگ درباره سعادت به اختصار و نظرات افلوطین و ابن مسکویه به تفصیل بیان شده و سپس به بررسی و انتقاد از آنها پرداخته شده است. نتیجه کلی اینکه از دیدگاه افلوطین سعادت انسان در زندگی عقلانی و نیل به عالم معقولات الهی است که با تهذیب نفس و پرورش روح آدمی حاصل میشود. از دیدگاه ابن مسکویه سعادت دو مرتبه تامه و ناقصه دارد و برخوردار شدن از تمنیات مادی توام با توجه به معنویات را مرتبه ناقصه و ترک همه تعلقات دنیوی و سیر در عالم الوهیت و نیل به جوار رحمت الهی را سعادت تامه میداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 171
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید