جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
سیره وروش پیامبر (ص) در برخورد با مخالفان
نویسنده:
مصطفی نامداری کرم اله
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این پژوهش «سیره ورفتار پیامبر (ص) دربرخورد با مخالفین » است واین تحقیق برآن است که با توجه به آیات قرآن کریم ودیگر منابع اسلامی به بررسی تحلیلی مسئلۀ «سیره ورفتار پیامبر (ص) دربرخورد با مخالفین » بپردازد. ضمن بیان تحلیلی وروشن از ابعاد مختلف درمورد «سیره ورفتارپیامبر (ص) دربرخورد با مخالفین » بااستفاده از آیات وروایات ،اهمیت این تحقیق مشخص می شود.این پژوهش برآن است تابا استفاده از آیات وروایات به بحث تحلیلی درموارد ذیل بپردازد: 1- بررسی معنای سیره وروش 2-بررسی برخورد پیامبر (ص) با مشرکان 3- بررسی برخورد پیامبر(ص)با مستهزئان 4- بررسی برخورد پیامبر(ص) بامنافقان 5- چگونگی برخورد پیامبر با یهود6- بررسی برخورد پیامبر (ص) با مسیحیان 7- تحلیل وبررسی برخورد پیامبر (ص) با مرتدان 8- چگونگی رفتار وبرخورد پیامبر (ص) بامجوسان . باتوجه به ماهیت موضوع اهداف تحقیق وامکانات موجود ،ازمیان روشهای پژوهش از روش توصیفی تحلیلی ،برای انجام تحقیق استفاده گردیده است .پس از مطالعه ، سابقه موضوع درکتب مرتبط با آن از جمله قرآن کریم ،کتب تفسیری وکتب معتبر حدیثی وتاریخی وجمع آوری اطلاعات ازطریق فیش برداری وتجزیه وتحلیل آنها با استفاده از دیدگاه صاحبنظران ،مفسران واسلام شناسان نتایج زیر حاصل گردید: 1-سیره : ازماده سَیر به معنای حرکت ورفتار وسیره به معنای نوع راه رفتن است ، همانند جَلسه که برنشستن به صورت عام وجِلسه به سبک ونوع نشستن دلالت دارد.ازسیره می توان به منطق عملی نیز تعبیر کرد ،منظور ازآن منطق مشخص ومعیار معین دررفتار است که درشرایط مختلف ازآن جدا نمی شود وبراساس آن عمل می کند. 2- پیامبر (ص) دربرخورد با مشرکین درروز فتح مکه رفتاری نجیبانه ودرخور یک پیامبر از خود نشان داد به گونه ای که همۀ آنها را بخشید وحتی تعدادی از آنهایی را که مهدور الدم اعلام کرده بود مورد عفو قراردادوحتی بعدازفتح مکه وغزوۀ حنین به آنها غنائم بخشید. 3- سیرۀ پیامبر (ص) بامستهزئان وحرمت شکنان مانند مرتدان قابل توجه است زیرا ایشان با آن همه آزارواذیتی که ازمردم مکه دیده بودند در روزفتح مکه همۀ آنها را عفو کردبجز مسخره کنندگان ومستهزئان که آنها رابانام مشخص نمود وفرمود هرکجا که آنها را یافتید آنها رابه هلاکت برسانید که آنها از قاعدۀ رحمت به دورند. 4-شیوه های برخورد پیامبر (ص) بامنافقان به چند گونه بوده است که این موارد شامل : الف:مدارابامنافقان ب:بی اعتنایی به منافقان ج: برخورد احتیاط آمیز با منافقان د: جلوگیری از فتنه انگیزی منافقان ر:شدت عمل وگوشمالی منافقان بوده است. 5- پیامبر (ص) پس از هجرت به مدینه سعی برمصالحه وهم پیمان بودن با یهودیان راداشتند وحتی دربعضی از کارشکنی ها وپیمان شکنی های آنها با آنها به مدارارفتار می نمود ولی بعداز پیمان شکنی های مجدد،تحریک قریش برعلیه اسلام ،حرمت شکنی ها وحرکتهای ضداسلامی به شدت با آنها برخورد کرده وطی عملیاتهای نظامی تمام قلعه هاودژهای آنها را فتح کرده وبعضی از آنها را تبعید کرده وبعضی رابه هلاکت رسانید. 6- شدت برخورد پیامبر (ص) با مسیحیان نسبت به یهودیان کمتر بودزیرا که مسیحیان نسبت به یهودیان حق پرست تربوده اند وحتی بعضی از پادشاهان آنها بنابر گواهی تاریخ دین اسلام راپذیرفتند ولی به لحاظ شرایط آن را مخفی نگه داشته اند وآنها پیامبر (ص) را به عنوان فرستادۀ الهی قبول داشته اند وباآنها پیمانهایی منعقد نمود. 7- سیره وبرخورد پیامبر (ص) با مرتدان قابل توجه است ،رفتار پیامبر (ص) با اهل مکه شهری که درآن بیست سال ایشان رابه انواع گوناگون آزاروتحقیر کرده بودند ، نجیبانه ودرخوریک پیامبر رحمت بود وبسیاری از بدخواهان ودشمنان راعفو کردند، اماتعدادی راازاین قاعده مستثنی کردند ودستور دادند هرکجا که اینها رایافتید به قتل برسانید تا نشان دهد که درنقض اصول دین هیچ عفو وگذشتی وجود ندارد وبا شدت با متخلفین برخورد می شود ودراین مورد هیچ گونه نرمش وتساهلی ازخود نشان نمی داد. 8- پیغمبر(ص) درزمان حیات خودشان پس از چند سالی که از هجرت آن حضرت به مدینه گذشت وبعد ازصلح حدیبیه زمانی که پیامبر (ص) از جانب مکه مطمئن شد که خطری مسلمانان را تهدید نمی کند رسالت جهانی خود را با نوشتن نامه هایی به سران وپادشاهان کشورهای مختلف اعلام کرد ،که یکی از این نامه ها رابه پادشاه ایران نوشت که مردم ایران درآن زمان مجوس بودند ، دراین راستا دراثر تبلیغات اسلامی عدۀ زیادی ازمجوسان مسلمان شدند
بررسی تطبیقی آرای ابن سینا و ساموئل کالریج در مورد تمایز میان خیال و تخیل
نویسنده:
حسن بلخاری قهی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بحث خیال از جمله مهم ترین و اصلی ترین مباحث فلسفه هنر در حوزه ادبیات و هنر است. از افلاطون تا به امروز، فیلسوفان و متفکران، آرای مهم و متفاوتی در زمینه خیال ارایه نموده اند. پیش از رنسانس، در منظر اندیشمندان غربی، این معنا صرفا در ساحت فلسفه مورد بحث قرار می گرفت، اما همراه با تحولات علمی و ادبی، نظریه پردازی در عرصه خیال، به حوزه نقد ادبی و نیز نظریه پردازان عرصه شعر و هنر نیز کشیده شد. از جمله این نظریه پردازان، ساموئل تیلور کالریج شاعر و نویسنده انگلیسی است که در سال 1817، با نگارش کتاب سیره ادبی، تئوری خود درباره تمایز میان خیال و تخیل را ارایه نمود. از دیدگاه بسیاری از منتقدان و متفکران، وی اولین کسی بود که این تمایز را مطرح نمود. این مقاله با بررسی آرای ابن سینا در کتاب شفا و تامل در آرای وی، تبیین نموده است که هشت صد سال پیش از کالریج، این ابن سینا بود که متفاوت با آرای اسلاف خویش، تمایز میان خیال و تخیل را مطرح نمود.
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
  • تعداد رکورد ها : 2