آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ذ. قرن پنجم قمری
>
سید مرتضی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 317
عنوان :
معناشناسی واژه عدالت در نهجالبلاغه
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنای عدالت در نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
عدالت ,
میزان ,
جور ,
اعتدال ,
راستی ,
حقانیت ,
قسط ,
اجرای عدالت ,
حقانیت (مسائل جدید کلامی) ,
اجرای عدالت ,
میزان ,
عدالت(فقه) ,
انصاف ,
راستی ,
عدالت در زندگی ,
پایداری حکومت ,
جورستیزی ,
بغی و عدوان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2383-0867
چکیده :
یکی از زیربناهای اساسی حکومت اسلامی که بهنوعی در حیطۀ مدیریت اسلامی قرار دارد، اصل عدالت است. بهگونهای که هر حکومتی، برای سندیتیافتن و مشروعیت خویش، ناگزیر از اجرای عدالت است. به همین دلیل، این مسئله در اندیشۀ سیاسی امام علی (ع) جایگاه ویژهای دارد و بارزترین جلوۀ آن در کتاب نهجالبلاغه نمود پیدا میکند. در حقیقت، عدالتی که در این کتاب، اساس دیدگاه امیرمؤمنان (ع) قرار گرفته، با عدالتی که مدّ نظر لغتشناسان و اندیشمندان سایر مکاتب است، متفاوت است و با مفاهیم دیگری عجین شده است. در مقالۀ حاضر، برآنیم تا ضمن بیان این تفاوتها، جایگاه عدالت و مفهوم آن را در جهانبینی سیاسی و اجتماعی و دینی این بزرگوار، تحلیل و بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت پیامبر(ص) و سوره عبس
نویسنده:
محمد حسن صرام مفروز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی
,
عصمت پیامبر اکرم (ص) در سوره عبس
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
قرآن ,
خلق عظیم ,
تفسیر عصمت ,
آیات مثبت عصمت ,
آیات منافی عصمت ,
اوصاف پیامبر اکرم (ص) ,
تخریب شخصیت پیامبر اکرم (ص) ,
شأن نزول آیات عصمت ,
جعل روایت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
عصمت پیامبر(ص) از موضوعاتی است که در مباحث قرآنی, به ویژه در خلال تفسیر آیاتی که در ظاهر با عصمت آن حضرت منافات دارند، به تفصیل مورد بحث و کنکاش قرار گرفته است. آیات دهگانه نخست سوره عبس از جمله این موارد است، با این تفاوت که میتوان ادعا کرد برخلاف آیات دیگر که به خوبی تبیین شده، تفاسیری که در ذیل آیات مذکور آمده است، همه ابهامات مطرح پیرامون تنافی آیات یادشده با عصمت پیامبر و اخلاق بزرگوارانه ایشان را نمیزداید و روح تشنه انسان حقیقتجو را سیراب نمینماید. در این مقاله، ابتدا آرای تفسیری مشهور پیرامون آیات و ابهامات و نواقص هر کدام مطرح شده، سپس عصمت پیامبر(ص) در آیات یاد شده با بیانی متفاوت، به گونهای که تمامی ابهامات را برطرف نماید، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بداء بین رد و اثبات
نویسنده:
حسین نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بدا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
اخلاق دینی
,
امامیه و بداء
,
اهل سنت و بداء
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
قضا و قدر ,
شیخ صدوق ,
فخر رازی ,
علامه طباطبایی ,
امامیه ,
اجل مسمی ,
اجل غیرمسمی ,
محو و اثبات ,
وضوح کامل ,
ظهور بعد از خفا ,
مسئله جف القلم ,
بداء در لغت ,
بداء در اصطلاح ,
ادله امامیه در اثبات بداء ,
کتاب التفسیر الکبیر ,
بداء در تکوین ,
نسخ در تشریع ,
اعمال ناروا ,
کتاب صحیح بخاری ,
روایات اهل بیت در مورد بداء ,
ادله منکران بداء ,
محال بودن اطلاق بداء بر خداوند ,
اجل غیر مسمّی ,
قرآن ,
علم پیشین الهی ,
جعفر بن محمد، امام ششم ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
در «بداء» دو نظر وجود دارد. امامیه «بداء» را از ارکان اصیل عقاید اسلامی میدانند که چهار دلیل بر این مدعا میتوان اقامه کرد و مهمترین آنها آیه محو و اثبات است. علمای اهل سنت بهشدت با این عقیده مخالفاند و بر آناند که «بداء» موجب علم بعد از جهل میشود و این در مورد خداوند روا نیست. معنای لغوی «بداء» همان ظهور بعد از خفاست، البته امامیه چنین معنایی را قصد نمیکنند؛ معنایی که آنان از «بداء» اراده میکنند «تغییر مسیر آدمیان با اعمال آنان است» و این مطلب مورد قبول همگان است. لذا آنچه انکار شده است مورد اعتقاد نیست و آنچه مورد اعتقاد است نفی نشده است. بدین جهت این نزاع بیشتر نزاعی لفظی است تا نزاعی معنوی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رد الكبیر علی مزاعم إلهي ظهير المجلد2 : دراسة نقدية فی الرد علی كتابه الشيعة وأهل البيت
نویسنده:
التأليف في مركز الزهراء الإسلامي؛ تحقیق و مراجعه یوسف السلطان
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: مرکز الزهراء الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فدک
,
احسان الهی ظهیر
,
مطاعن عمر
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه - دفاعیهها و ردیهها
,
آزار حضرت فاطمه (س)
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب رد شبهات
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
تهذیب الاحکام
,
الکامل فی التاریخ
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
فروع کافی
,
02- نهج البلاغه
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
کلیدواژههای فرعی :
ازدواج عمر بن خطاب با ام کلثوم ,
تصرف فدک ,
غصب فدک ,
خطبه فدکیه ,
آزار حضرت فاطمه (س) توسط ابوبکر ,
غضب فاطمه علیها السلام بر ابوبکر بن ابی قحافه ,
غضب فاطمه علیها السلام بر عمر بن خطاب ,
آیه مواریث ,
تملک انفال ,
وراثت انبیاء ,
و ورث سلمیان داود ,
سکوت امیرالمومنین ,
دفع شبهات ,
حدیث رضایت و غضب خدا با رضایت و غضب فاطمه ,
آیه یرثنی و یرث من آل یعقوب (رد نظریه عدم ارث انبیا) ,
کد کنگره:
BP 212 /5 /ظ9 ش9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخ به شبهات المجلد1
نویسنده:
جمعی از نویسندگان
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
شبهات کلامی
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب رد شبهات
کلیدواژههای فرعی :
پیامبر شناسی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
شفاعت ,
علایم ظهور امام زمان (عج) ,
استجابت دعا ,
احوال عالم برزخ ,
احوال عالم قیامت ,
عمومیت علم الهی ,
نبوت خاصه ,
قدرت الهی ,
افعال امام زمان (عج) بعد قیام ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
شرور و رحمت الهی ,
احوال معاد ,
احوال قبر ,
رحمت الهی ,
علم واجب ,
مسایل فقهی ,
تراشیدن ریش ,
اجرت بر تراشیدن ریش ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
شفاعت ائمه علیهم السلام ,
قیام امام زمان (عج) ,
چکیده :
این کتاب به همت پژوهشکده تحقیقات اسلامی عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چند مجلد و چند محتوا تولید شده است که در این جلد به شبهات اعتقادی و عقایدی پاسخ داده می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملخص فی اصول الدین
نویسنده:
نويسنده:علی بن حسین علم الهدی ؛ محقق: محمدرضا انصاریقمی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران - تهران: مرکزنشردانشگاهی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کتب کلام شیعه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
وافی
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
الذخیرة: سید مرتضی
,
الغدیر: علامه امینی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
صفات الهی ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
اصول عقاید معتزله ,
امتناع رؤیت ,
توحید ذاتی(کلام) ,
حسن و قبح ,
عقاید اشاعره ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
مرجئه قدریه ,
آیات توحید ,
برهان حدوث ,
سمع الهی ,
اختیار انسان ,
حیات الهی ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
شرور و عدل الهی ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از حدوث ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از رویت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
شابک (isbn):
964-01-1055-8-
چکیده :
«الملخص في أصول الدين»، از مهم ترين كتب كلامى سيد مرتضى است، بلكه مى توان گفت از بسيارى جهات اين كتاب بر ديگر كتب كلامى سيد مقدم است، چرا كه اين كتاب مشتمل است بر معظم مباحث توحيد، صفات بارى تعالى، عدل و ديگر مباحثى كه مورد اختلاف شيعه، اشاعره، معتزله، مرجئه، قدريه و غير اين ها است. اما ديگر تاليفات كلامى مولف چنين نيستند، براى مثال كتاب الشافى فى الامامة گرچه كتابى است مبسوط، اما تنها اختصاص يافته است به مباحث امامت و كتاب الذخيره، گرچه جامع اصول اعتقادى است؛ اما در آن مباحث خيلى مختصرى مورد بررسى واقع شده اند، بلكه چنانكه مولف در آخر كتاب الذخيره گفته است، الذخيره تكملة الملخص مى باشد و تفصيل مطالب را مولف به الذخيره ارجاع مى دهد. مولف اين كتاب را بعد از كتاب الشافى و بخشى از آن را قبل از الذخيره و بخش ديگر را همزمان با الذخيره نگاشته است. اول كتاب ناقص است و مطلب بدون مقدمه از «قدمها يرجع الى ذاتها...» شروع مى شود كه احتمالا چند صفحه اى از نسخه موجود حذف شده است. در مورد انتساب كتاب الملخص، به سيد مرتضى هيچ اختلافى نيست، چنانكه شاگرد بلافصل او؛ يعنى شيخ طوسى در رجال خود، كتاب الملخص را از تاليفات استاد خود ذكر نموده است. همچنين نجاشى، صاحب تأسيس الشيعه و كشف الحجب نيز اين كتاب را به سيد نسبت داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریه عوض از دیدگاه معتزله و امامیه
نویسنده:
حمیدرضا سروریان، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفضل(افعال الهی)
,
استحقاق
,
اعتبار
,
الم ابتدایی
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
ثواب و عقاب ,
حسن و قبح ,
عدلیه ( شیعه ) ,
معتزله (اهل سنت) ,
عقلیه ((امامیه )، شیعه اثنی عشری) ,
عدلیه (معتزله) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
انسان و سایر جانداران به رنج هایی دچار می شوند که خود در پیدایش آنها نقشی ندارند. در اصطلاح متکلمان عدلیه، از چنین رنج هایی به «آلام ابتدایی» تعبیر می شود. از نظر عموم متکلمان معتزله و امامیه تمام آلام ابتدایی منسوب به خداوند نیکوست. درباره علت نیکویی آلام ابتدایی، دو نظریه مقابل وجود دارد: نظریه اول دیدگاه اکثر متکلمان معتزله و امامیه است که برای نیکو بودن آلام ابتدایی افزون بر اعتبار (لطف و مصلحت)، عوض را ضروری می دانند. نظریه دوم دیدگاه برخی از آنان است که مصلحت موجود در الم ابتدایی را، برای نیکو بودن آن کافی می دانند و دیگر استحقاقی نیست تا عوض را ضروری نماید. هردو دیدگاه مورد چالش قرار می گیرند. دیدگاه نخست به طور مطلق صحیح نیست؛ زیرا آن چه برای مکلفان در زمینه آلام ابتدایی می توان مطرح کرد ثواب است و برای آنان، عوض به صورت تفضلی، آن هم در صورت نایل نشدن به ثواب، تبیین پذیر است و در مورد غیرمکلفان (حیوانات، کودکان، مستضعفان فکری ، دیوانگان) نیز اگر الم ابتدایی در حق خودشان لطف باشد، عوض استحقاقی قابل قبول نیست ولی اگر الم ابتدایی، در حق دیگران لطف باشد، و یا لطف آن نوعی باشد می توان عوض استحقاقی را پذیرفت و سرانجام می توان گفت: نظریه ثواب و عوض مکمل یکدیگرند تا تبیین کننده نیکویی تمام آلام ابتدایی باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قاعده لطف از دیدگاه سیدمرتضی
نویسنده:
قربانعلی کریم زاده قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید مرتضی علم الهدی
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف
,
کارکرد قاعده لطف
کلیدواژههای فرعی :
شرایط لطف ,
فعل قبیح ,
تشریع ,
عصمت ,
امداد غیبی ,
تکلیف (افعال الهی) ,
وجوب امامت ,
وجوب لطف ,
تکوین ,
گناه ,
حسن آلام ,
طاعت الهی ,
عنایت ,
مداخله الهی ,
مبانی لطف ,
استحاله نقض غرض ,
استحاله تخلف معلول از علت ,
دوری از معصیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
ابوالصلاح حلبی: تقی بن نجم بن عبیدالله
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالحسین امینی
,
امام خمینی
چکیده :
قاعده لطف یکی از قواعد کلامی است که مورد توجه متکلمان مسلمان واقع شده است و آنان در حل و فصل برخی از مسائل کلامی از این قاعده سود جسته اند. در حوزه مطالعات کلامی در میان متکلمان شیعی، می توان دو رهیافت از این قاعده را مشاهده کرد. برخی از متکلمان قلمرو آن را در امر تکوین و تشریع دانسته و از آن در تثبیت و تبیین مسائل مهم کلامی مانند، ضرورت بعثت، وجوب تکلیف ابتدائی، ضرورت عصمت در نبی و امام (ع)، ضرورت امامت، توجیه آلام و ... استفاده نمودند. بعضی دیگر، این قاعده را از منظر خاص مورد توجه قرار داده و آن را از متعلقات تکلیف دانسته اند. این پژوهش ابتدا به رویکردهای متکلمان شیعی درباره قاعده می پردازد و به دنبال آن، این مساله در اندیشه های کلامی سیدمرتضی از متکلمین سده چهارم و پنجم هجری قمری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این پژوهش معلوم شده است، لطف در منظر سیدمرتضی، یک نوع امداد و مداخله الهی در حوزه تکلیف است که به قصد تشویق به اطاعت و دوری از معصیت صورت می گیرد که این عنایت الهی از یک سو با اصل آزادی انسان منافات نداشته و از سوی دیگر از جنس افعال تکوینی است که بعد از ثبوت تکلیف در حق بنده ارزانی می شود. این مهم ترین یافته پژوهش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی عصمت انبیا از دیدگاه (شیخ صدوق، سید مرتضی، علامه طباطبایی و علامه عسکری)
نویسنده:
یعقوب هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عصمت انبیاء (ع )
,
نگرش دینی
,
religious attitudes
,
religious attitudes
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
سید مرتضی عسکری
,
امام خمینی
چکیده :
مسأله اصلی در این تحقیق بررسی عصمت انبیا علیهم السلام از دیدگاه چهار نفر از بزرگان شیعه شیخ صدوق، سید مرتضی، علامه طباطبایی و علامه عسکری می باشد. در فصل اول: کلیات و برخی از واژگان کلیدی بحث ذکر می شود واژه عصمت در لغت به معنای منع کردن و بازداشتن است و در اصطلاح علم کلام نیز از آن به لطف الهی و ملکه ای نفسانی یاد می شود که انسان برخوردار از آن را از هرگونه خطا و گناه باز می دارد. در فصل دوم ادله عقلی و نقلی عصمت انبیا از دیدگاه افراد یاد شده مورد بحث قرار گرفته و روشن گردیده که ادله عقلی و نقلی فراوان بر عصمت انبیا وجود دارد و عصمت را برای آنها ثابت می کند. در فصل سوم پس از بررسی عوامل مختلف عصمت رابطه عصمت با اختیار از دیدگاه این چهار نفر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و بیان شده که عصمت با اختیار معصوم منافات ندارد و باعث سلب اختیار از او نمی شود از همین رو عصمت یک نوع فضیلت برای صاحب آن تلقی می شود. در فصل چهارم: قلمرو عصمت انبیا از دیدگاه افراد یاد شده مورد بحث و تحقیق قرار گرفته مبنی بر اینکه قلمرو عصمت انبیا شامل عصمت در تلقی حفظ و ابلاغ وحی و همچنین عصمت از هر نوع خطا و گناه می شود اما در عصمت از سهو و نسیان میان این چهار شخصیت اختلاف است شیخ صدوق سهو و نسیان در امور عادی را که مشترک بین پیامبر و سایر مردم است بر پیامبر جایز می داند. بر خلاف دیگران که هیچ نوع سهو و نسیانی را بر انبیا علیهم السلام جایز نمی دانند. در فصل پنجم بررسی و نقد برخ از مهمترین شبهات عصمت انبیا علیهم السلام بیان شده است. در فصل ششم به جمع بندی و آوردن خلاصهای از مطالب گذشته پرداخته شدهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وراثت اصطفائی مقامات الهی
نویسنده:
محمد سند, محمد فرید انصاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت موروثی
,
امامت
,
خلافت
,
عقاید اهل سنت
,
نبوت
,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر)
,
امامت ذریه ابراهیم ( ع )
,
عقاید شیعه امامیه
,
علم امام به کتاب
,
وراثت (امامت)
,
ولایت عامه پیغمبر صلی الله علیه و آله
,
ولایت اهل بیت(ع)
,
آیه اولو الارحام
,
نبوت حضرت محمد (ص)
,
ولایت پیامبر(ص)
,
وارث نبی
,
اصطفاء
,
وراثت اصطفائی مقامات الهی
,
ملک عظیم
,
وراثت در قرآن
,
وراثت انبیاء
,
شرایط وراثت اصطفائیه
,
وراثت مالی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 016 نمل ,
آیه 128 اعراف ,
آیه 35 فاطر ,
آیه 32 فاطر ,
آیه 222 بقره ,
آیه 6 احزاب ,
آیه 32 احزاب ,
آیه 33 سوره احزاب (تطهیر) ,
آیه 233 بقره ,
آیه 27 احزاب ,
آیه 5 مریم ,
آیه 6 مریم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
یکی از دلایل عمده حجیت اهل بیت علیهم السلام و ولایت آنان بر دین و امت، ارث بردن ایشان از پیامبر (ص) است؛ به طوری که اصل وراثتِ مقامات و مناصب الهی پیامبر (ص)، این ولایت را برای اهل بیت علیهم السلام اثبات می کند. در آیه شریفه «النَّبِی أوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أنْفُسِهِمْ وَ أزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ وَ أُولُوا اْلأرْحامِ بَعْضُهُمْ أوْلى بِبَعْضٍ فی كِتابِ اللهِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُهاجِرینَ إلاّ أنْ تَفْعَلُوا إلى أوْلِیائِكُمْ مَعْرُوفًا كانَ ذلكَ فِی الْكِتابِ مَسْطُورًا»،خداوند متعال ضمن اشاره به ولایت عامه پیامبر (ص) بر امت، این نکته را بیان می دارد که اولوا الارحام از اهل بیت پیامبر (ص) در دستیابی به این مقام و منصب (ولایت بر امت) نسبت به مؤمنین ـ خواه از مهاجرین و خواه از انصار ـ اولویت دارند. نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که اهل بیت علیهم السلام ـ غیر از مقام نبوت و رسالت ـ وارث همه مقامات الهی، غیبی، اعطایی و لدنی پیامبر (ص) هستند و این مسئله، منافاتی با وراثت اموال که از مفهوم لفظ وراثت برداشت می شود ندارد. در مصادیق آن چه که انبیا به ارث می گذارند بین اهل سنت و امامیه اختلاف زیادی وجود دارد؛ چنان که برخی آن را فقط در علم و نبوت خلاصه کرده اند و برخی نیز میراث پیامبران را همانند میراث سایر مردم ـ یعنی هر آن چه که از مورّث به وارث منتقل می شود اعم از اموال و حقوق قابل انتقال ـ پنداشته اند. اما قول صحیح آن است که ارث را شامل تمامی موارد فوق بدانیم؛ طوری که هم مقامات معنوی را دربرگیرد ـ مثل علم و نبوت ـ هم شئون مالی را و هیچ دلیلی که ارث را مخصوص یکی از این دو دسته بدانیم وجود ندارد. در این نوشتار، ابتدا اقوال فریقین را در این باب ذکر می کنیم و سپس با استفاده از آیات قرآن، نظریه امامیه را در مسأله وراثت انبیا به اثبات می رسانیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 32 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 317
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید