مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مفاهیم ماهوی حسی مفاهیم ماهوی شهودی مفاهیم نظری
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 16
نقد و بررسی مبانی تجربه‌گرایی در علوم انسانی
نویسنده:
علی مصباح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
حواس ظاهری , انسان شناسی , نقد , روش شناسی , علوم انسانی , روش شناسی علوم انسانی , معقول ثانی , اعتباریات , تبیین (منطق) , حس گرایی , قوه عاقله (عقل) , نمادهای زبانی , تفهم , فیزیک , معقولات اولی , نمود عینی , روش شناسی علوم اجتماعی , طبیعت ‌گرایی , شیمی , حکم کلی , معقول ثانیة فلسفی , زیست‌شناسی , موضوع علوم انسانی , تجربه گرایی علوم انسانی , منطق روش شناسی علوم , حالات و انفعالات , حالات انسان , فعل معنادار , رفتار معنادار , تاریخ علوم , نماد زبانی , تجربه‌گرایی = آمپریزم (فلسفه) , محمدتقی مصباح یزدی , 03. انسان شناسی Human nature , تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) , روش شناسی , طبیعت گرایی فلسفی , روش شناسی علوم انسانی , محمدتقی مصباح یزدی , امور اعتباریه صرف , تفهم , علوم انسانی (سایر) , معرفت شناسی علوم اجتماعی , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , حس گرایی (مانع معرفت) , عقل(قوه عاقله) , حواس خمس(اصطلاح وابسته) , سید محمود نبویان , ویلیام جیمز (William James)
چکیده :
«تجربه‌گرایی» به عنوان اولین رویکرد در علوم انسانی، مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفت، و هنوز هم،‌ باوجود نقدها و رقیب‌های جدی، روش غالب در تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی است. موافقان و مخالفان تجربه‌گرایی در علوم انسانی از شیوه‌ها و راهبردهای مختلفی برای اثبات نظر خویش و ابطال نظریات مخالف بهره برده‌اند: از تغییر در موضوع علوم انسانی، تا تحول در هدف آنها، تا دگرگونی در مبانی هستی‌شناختی یا معرفت‌شناختی آنها. به نظر می‌رسد نکته‌ای کلیدی که منتقدان تجربه‌گرایی در علوم انسانی از آن غفلت ورزیده‌اند، بررسی و تحلیل ماهیت موضوع علوم انسانی و لوازم روش‌شناختی آن است.‌ توجه به این نکته می‌تواند برخی کاستی‌های تجربه‌گرایی را آشکار کند.<br /> نقطهٔ عزیمت این مقاله را این اصل روش‌شناختی تشکیل می‌دهد که روش هر علم وابسته به موضوع آن است، و ماهیت موضوع است که نوع روش تحقیق مناسب را تعیین می‌کند. بر این اساس، سعی می‌شود تا ماهیت موضوع علوم انسانی، تحلیل، و عدم تناسب روش تجربی با آن نشان داده شود. راهبرد این نوشتار برای این کار، تحلیل منطقی مفاهیمی است که در موضوعات مسائل علوم انسانی به‌کار می‌روند تا نشان دهد این موضوعات شامل مفاهیمی از سنخ معقولات اولیٰ، معقولات ثانیهٔ منطقی، و اعتباریات محض‌اند و مطالعهٔ هر دسته از آنها نیازمند روشی ویژه و منحصربه‌فرد می‌باشد. از این‌رو، پیشنهاد نوشتار حاضر، آن است که روش تجربی هرچند در بررسی و مطالعهٔ برخی از موضوعات علوم انسانی، کارآیی محدود و مناسب خود را دارد، لکن نمی‌تواند به عنوان تنها روش مطلوب و مفید در این علوم مورد تأکید و توجه قرار گیرد؛ بلکه عمدهٔ مسائل علوم انسانی به روش‌هایی دیگر نیازمندند تا بتوانند همهٔ موضوعات خویش را بررسی کرده، به اهداف خود دست یابند.
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
کیفیت پیدایش و انتزاع مفاهیم کلی
نویسنده:
غلامرضا ابراهیمی مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , علم حصولی , ادراک عقلی , عقل فعال , ادراک حصولی , ملاصدرا , ابن سینا: ابوعلی سینا , مشاء , صورت نوعیه , ادراک (معرفت شناسی) , معقول ثانی , مفاهیم منطقی , ادراک حسی (معرفت شناسی) , مفاهیم فلسفی , علم حصولی , علم حضوری , ادراک انسان , ادراک حسی , ادراک عقلی , ادراک کلیات , ادراک معقول , ادراک کلیات , مفاهیم ماهوی , ابن ‌سینا , معقولات اولی , معقولات ثانی , صورت خیالی , صورت عقلی , مفهوم کلی , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , ادراک حضوری موجودات عقلی , حکمت متعالیه , فلسفه مشاء , صورت جزئی , صورت جسمی , صورت نوعی , عقل فعال , کلی , عبدالله جوادی آملی , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه) , عقل فعال از نظر ملاصدرا , شناخت کلی , خیالات حسی , فاعلیت افاضی , مفهوم سفیدی , مفهوم سیاهی , مفهوم تصوری , مفهوم تصدیقی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
از دیدگاه اکثر فلاسفه اسلامی، منشأ همه مفاهیم کلی ماهوی، صورت‌های جزئی است که از طریق ادراک حصولی یا حضوری به وجود آمده است. وقتی مفهوم کلی را با مفهوم جزئی مقایسه می‌کنیم، این سؤال مطرح می‌شود که ذهن چگونه از موارد محدود و جزئی به شناخت کلی می‌رسد؟ دیگراینکه چگونه یک مفهوم که در ابتدا بر بیش از یک فرد صدق نمی‌کند، در مرحله ادراک عقلی بر بی­نهایت افراد صدق می‌کند؟<br /> فلاسفه اسلامی برای تبیین این مطلب، نظریات مختلفی ارائه کرده‌اند که دو نظریه معروف در این باب از ابن‌سینا، فیلسوف شاخص حکمت مشاء و ملاصدرا بنیان‌گذار حکمت متعالیه، با اقبال و پذیرش بسیاری از فلاسفه دیگر مواجه شده است. در این مقاله، ضمن بررسی دو نظریه فوق، آرای مختلف فلاسفه اسلامی در این باب بررسی می‌شود.
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
بررسی کارکرد هوش مصنوعی ضعیف در اقسام علم و آگاهی با توجه به مبانی معرفت شناسی صدرائیان
نویسنده:
حسین مطلبی کربکندی، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , معرفت شناسی ملاصدرا , هوش مصنوعی (AI) , رایانه , علم به جزئی , علم حضوری , علم نفس , ادراک حسی , قیام حلولی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صورت حسی , علم واجب , علامه حلی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , عبدالله جوادی آملی , سید جلال آشتیانی , سید حسین طباطبائی بروجردی , فلسفه دین , فلسفه علم , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , تصور(مقابل تصدیق) , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری) , مطلق علم , ذهن شناسی ملاصدرا , مطلق آگاهی , عینیت کارکرد , تساوی کارکرد , کارکرد ناقص , فاقد کارکرد , تقسیم بندی علم , تصورات حقیقی , تصورات اعتباری , هوش مصنوعی ضعیف , تصورات حقیقی جزئی , محمد بنیانی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
اعتباری بودن ماهیت، چرا و چگونه؟
نویسنده:
عباس نیکزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, تابستان / 1384
کلیدواژه‌های اصلی :
اصالت , اعتباریت , مفاهیم فلسفی , اعتبارات ماهیت , مفهوم منطقی , واسطه در عروض , هلیات بسیطه , محکی بالعرض , شناخت حقایق اشیا , انتزاع مفاهیم متعدد , حیثیات , حد عدمی , منشا انتزاع , محکی بالذات , مصداق بالذات , اصالت توأم وجود و ماهیت , حکایت از حد وجود , صدق مجازی , براهین اعتباریت ماهیت , وعاء اعتبار , برهان تشخص , صدق بر کثیرین , برهان علم حضوری , مثار کثرت , ابتنای حمل بر اصالت وجود , مویدات اصالت ماهیت , ما به ازای خارجی , ماهوی بودن خط، سطح و حجم , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , امتناع ماهیت بر خدا , هستی شناسی اسلامی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , فلسفه الهی , ماهیت , ذاتی , اعتباریت ماهیت , اصالت وجود , حمل شایع , حمل اولی , توحید صفات کمالی خدا , وجود (اسماء اول عرفان نظری) , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , سفسطه(اصطلاح وابسته) , ادراک بی واسطه بدون مفهوم((علم حضوری)، قسیم ادراک بی واسطه بدون تعریف و بدون استدلال) , وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 67 تا 86
واقع گرایی اخلاقی با تأکید بر اندیشه صدرایی
نویسنده:
بهروز محمدی منفرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, بهار/ 1392
صفحات :
از صفحه 99 تا 118
حیثیت تقییدی در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
حکمت متعالیه , جوهر (منطق) , معقولات , معقول ثانی , واسطه در ثبوت , معقولات ثانی منطقی , اطلاق ذات , وجود فی نفسه , واسطه در عروض , وجود لنفسه , حیثیت تقییدی شانی , حیثیت تقییدی نفادی , معقولات اولى , محمول بالضمیمه , معقول ثانیة فلسفی , محمول بالصمیمه , حیثیت تقییدی , حیثیت تقییدی مجازی , حیثیت تقییدی انضمامی , حیثیت تقییدی حقیقی , حیثیت تقییدی اندماجی , بما هو جسم , وجود اصیل , موجود بالعرض , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه طباطبایی , حکمت متعالیه , ماهیت , جوهر , محمول بالضمیمه , تشخص , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه) , محمول من صمیمه(مقابل محمول بالضمیمه) , علی افضلی , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
از اصطلاحات دقیق که در حل برخی مسایل اساسی در فلسفه صدرایی نقش بس مهمی دارد، حیثیت تقییدی است و طرح و بررسی اقسام آن رابطة جواهر و اعراض، صفات وجوبی با ذات واجب، معقولات ثانیه فلسفی با متن وجود، ماهیات با متن وجود و بالاخره شؤون متکثره هستی با متن وجود واحد را به روشنی تبیین می­کند. این نوشته در صدد تبیین حیقیت تقییدی و اقسام چندگانه آن است.
صفحات :
از صفحه 31 تا 52
تحلیل و بررسی فطرت در آثار استاد شهید مطهّری
نویسنده:
بهزاد آروانه، محمد داوودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
مرتضی مطهری , حواس ظاهری , طبیعت , صبغه , سرشت , غریزه , گرایش های فطری , ادراک فطری , تصورات فطری , فطرت ادراکی , گرایش به مقام انسان کامل , لوح سفید , تصدیقات فطرى , اقسام ادراکات فطری , عقلیون , گرایش های مقدس , اجتماعیون , رشد فطرت , انحراف فطرت , تجربه‌گرایی = آمپریزم (فلسفه) , درباره مرتضی مطهری , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , 03. انسان شناسی Human nature , فطرت(کلام) , روح انسانی , فطرت کمال محض خواهی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , فلسفه جدید , استعداد فطری , حنیف , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , ارسطو , افلاطون , رنه دکارت , جان لاک , ادراکات عقلی(مقابل ادراکات حسی) , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , بدیهیات اولیه , مُثُل افلاطونی(اصطلاح وابسته) , محمد داوودی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 101 تا 126
فلسفه چيست؟
نویسنده:
محمد سربخشى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره, اردیبهشت/1395
صفحات :
از صفحه 15 تا 30
  • تعداد رکورد ها : 16