مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
حس باطن(اصطلاح وابسته)
خودآگاهی
علم حضوری آگاهانه(قسیم علم حضوری نیمه آگاهانه و ناآگاهانه)
علم حضوری اجمالی(مقابل علم حضوری تفصیلی)
علم حضوری تفصیلی(مقابل علم حضوری اجمالی)
علم حضوری ناآگاهانه(قسیم علم حضوری آگاهانه و نیمه آگاهانه)
علم حضوری نیمه آگاهانه(قسیم علم حضوری آگاهانه و ناآگاهانه)
معلوم حضوری(اصطلاح وابسته)
مکاشفه(معرفت شناسی)
وجدانیات(اصطلاح وابسته)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 133
عنوان :
مبانی صدرالمتألهین در اثبات تکثر مراتب شناخت خداوند
نویسنده:
روح اله زینلی، علیرضا نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت اشتدادی نفس
,
01. خداشناسی (کلام)
,
رؤیت خدا
,
وجود ربطی
,
فلسفه اسلامی
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
وجودانگاری علم
کلیدواژههای فرعی :
وجود رابطی ,
ذات الهی ,
صفات الهی ,
حکمت متعالیه ,
مقام فناء ,
ادراک((شناخت کامل)، اصطلاح وابسته) ,
شناخت حصولی باری تعالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از مسائل مطرح در مبحث شناخت خداوند، وجود دیدگاههای مختلف و بهعبارت دیگر تکثر مراتب در این زمینه است. چرایی این تکثر با وجود وحدت و بساطت باریتعالی و همسانی ظاهری فاعلهای شناسا در وجود، پرسشی خواهد بود که نیازمند تحلیل و بررسی است. ملاصدرا بر اساس سه مبنای عینالربط بودن معلول به علت، وجودانگاری علم و حرکت اشتدادی و مبدئیت نفس در ادراک نتیجه گرفته است که همۀ موجودات از جمله نفس در همۀ مراتب خود به خداوند علم دارند. از آنجایی که علم از سنخ وجود بوده و نفس در حرکتی اشتدادی در حال تکامل است و با علوم خود اتحاد دارد، هر فرد انسانی درکی از خداوند (با توجه به مرتبهای که در آن قرار دارد) خواهد داشت. این شناخت طیف گستردهای از شناختهای حصولی، حضوری و شهودی را دربر میگیرد. دیدگاه وی با اشکالهایی نیز مواجه است که در مقاله به آنها پاسخ داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 533 تا 552
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناجات عارفان؛ جستاری در چیستی و گستره معرفت خدا (3)
نویسنده:
محمدتقی مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذات الهی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
محدوده عقل ,
ادراک حضوری خداوند ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
چیستی معرفت ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
معنای علم حضوری به خدا ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
علم حصولی به خدا ,
مصادیق علم حضوری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
شناخت به دو شکل حصولی و حضوری صورت می گیرد. اولیای خدا، خدای متعال را نه از طریق مفاهیم ذهنی و صفات غایبانه او، که از طریق خودش و علم حضوری یافته و می شناسند. بدین سان، می توان با توسعه مصادیق حضوری، فهم درستی از مفاهیم و آموزه های ناب اهل بیت علیهم السلام به دست آورد. علم حضوری دارای شدت و ضعف می باشد. گاه آگاهانه و یا نیمه آگاهانه است، گاهی هم علم حضوری به دلیل عظمت وجودی و کمال شخص مدرک، به حدی است که همه حقایق علم هستی، مشهود انسان راه یافته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه خطاناپذیری مشاهدات عرفانی
نویسنده:
رضا حسینی فر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان عملی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
عرفان نظری
,
مشاهده عرفانی(مقابل مکاشفه و محاضره)
,
خطاناپذیری مشاهده عرفانی
,
ملاک مشاهده عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
ابلیس ,
علم حصولی ,
مکاشفه ,
سالک ,
وسوسه شیطان ,
الهامات قلبی ,
علم حصولی ,
راه کشف و شهود ,
ابلیس ,
دریافت شهودی حقیقت ,
قرآن ,
خطاپذیری ,
صدق منطقی (خبری) ,
صدق منطقی (خبری) ,
قرآن ,
حقیقت ,
سالک ,
حقیقت ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
علوم فطری حصولی(مقابل علوم حضوری فطری) ,
علوم حضوری فطری(مقابل علوم فطری حصولی) ,
علم حضوری ,
دریافت شهودی ,
صیانت از خطا ,
ضرورت میزان ,
علوم حصولی ,
میزان خاص ,
میزان عام ,
صیانت علوم عقلی ,
صدق اخلاقی (مخبری) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
با توجه به روش عرفان که مبتنی بر دریافت شهودی و علم حضوری است، رسالت مهم عرفانپژوهان و فیلسوفان علم، پرداختن به ماهیت «مشاهدات عرفانى» و پاسخگویی به پرسشها و ابهامهای فراوان این «روش» دستیابی به حقیقت است. از جمله این مباحث، امکان خطا در مشاهدات عرفانى، و در صورت محتمل بودن خطا، بررسی «میزان»هاى صیانت از خطا در مشاهدات است. این نوشته بر آن است که ضمن نقد نظریه «خطاناپذیری مشاهدات عرفانی» و با تحلیل و بررسی سخنان بزرگان این وادی، ضرورت وجود «میزان» را برای مشاهدات عرفانی، به اثبات برساند. روشن است که پس از اثبات ضرورت وجود میزان، شمارش و تبیین گستره کارامدی این میزانها، دارای بحثها و فروع فراوان است که باید در جاى دیگرى بدان پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه معرفت شناسی در فلسفه اسلامی
نویسنده:
بیوک علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انواع علم
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
علم(حصولی و حضوری)
,
معرفت شناسی در فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
معرفت شناسی پسینی ,
معرفت شناسی پیشینی ,
ماهیت علم ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) ,
معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) ,
فرایند شناخت ,
علم گزاره ای ,
راه های حصول علم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
از زمان کانت به این سو، معرفت شناسی در کانون توجه فیلسوفان قرار گرفته و دل مشغولی اصلی آنان به شمار می رود. هنر اساسی کانت در عطف توجه فیلسوفان، به نقش فعال فاهمه بود. تا آن زمان، تصور عمومی ذهن را منفعل محض می دانست که آینه وار جهان واقع را چنانکه هست به آدمی می نمایاند. اگر دستگاه ادراکی انسان فعال است و معرفت، حاصل فعل و انفعال ذهن است، سهم و حظ هر یک از دو جنبه یاد شده چقدر است؟ و به دنبال آن، باید مشخص کرد که محدوده فاهمه کجاست؟ وارزش معرفت چیست؟ این سؤالها و نظایر آن امروزه در دانش مستقلی بررسی می شود، که یکی از شاخه های پایه در فلسفه است. اگر چه فیلسوفان مسلمان دانش مستقلی در معرفت شناسی به وجود نیاورده اند، اما بسیاری از پرسشهای معرفت شناختی را به صورت استطرادی پاسخ داده اند. مقاله حاضر، نگاهی گذرا به کارنامه فیلسوفان مسلمان در مسئله معرفت شناسی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت ذات الهی از نظر شاه نعمتالله ولی
نویسنده:
فاطمه فرهانیان، صدرالدین طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رب (اسم، اسماء افعال الهی)
,
معرفت ذات الهی
,
انسان
,
فلسفه اسلامی
,
وجود (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
ذات الهی ,
اتحاد عالم و معلوم ,
توحید ذاتی ,
سالک ,
مقام ذوق ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
چکیده :
از نظر شاه نعمتالله ولی، ادراک ذات الهی توسط حس، وهم، خیال و عقل ناممکن است. اما با کشف و مشاهدۀ تام میتوان به معرفت ذات الهی رسید. معرفت ذات فقط از طریق خود ذات امکانپذیر است؛ یعنی ذات الهی توسط غیر نمیتواند شناخته شود؛ زیرا غیری وجود ندارد تا بتواند عارف ذات شود. انسان با فنا از وجود مقید خود به ذات حق باقی میگردد. اما تعین از انسان کاملاً مرتفع نمیشود، فقط شاهد اتصال وجود مقید خویش به وجود مطلق میگردد. حاصل این شهود رفع دوئیت میان او و ذات است و چون ذات از خویش غایب نیست، عارف ذات میشود. اما این معرفت او از حیث بشریت و وجود مقید او نیست، بلکه از آن حیث است که به ذات واصل است. پس در واقع ذات است که عارف ذات است و انسان شاهد این معرفت میشود. در این صورت، هم عین انسان باقی است و هم معرفت ذات امکان دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 125
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حاکم آرمانی و عالم خیال در حکمت سیاسی اشراقی
نویسنده:
احمد بستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
حاکم آرمانی
,
عرفان اسلامی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه سیاست
,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت)
,
اندیشه سیاسی در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
عرفان و سیاست ,
سلوک عرفانی ,
عقل فعال ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
نظریه اضافه اشراقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
شهاب الدین سهروردی با تاسیس حکمت اشراقی تحولی عظیم در تاریخ اندیشه ایرانی ایجاد کرد. حکمت اشراقی نگرش نوینی فراهم آورد که بر وجوه مختلف حیات فکری ایرانیان، و از جمله اندیشه سیاسی ایرانی، تاثیری جدی و تعیین کننده برجای گذاشت. نظام وجودی و معرفتی اشراقی میدان فلسفی و فضای نوینی فراهم آورد که در ذیل آن شرایط امکان پیدایش افقی نو در تاریخ اندیشه سیاسی ایرانی فراهم گشت. از آنجا که مهم ترین پرسش در فلسفه سیاسی اسلامی به حاکم آرمانی و خصوصیات او مربوط می شود، شیخ اشراق با عرضه پاسخی جدید به این پرسش تحولی در تاریخ اندیشه سیاسی فراهم آورد. تا پیش از سهروردی، نظریه حکومت فیلسوف، که به ویژه به دست فارابی و حکمای سیاسی مشایی بسط داده شد، نظریه غالب در فلسفه سیاسی اسلامی بود؛ اما، شیخ اشراق برای نخستین بار به طرح لزوم حکومت «قطب» که همان انسان کامل عرفانی است، پرداخت و اعتقاد داشت تنها در صورت حکومت چنین فردی نظام سیاسی هماهنگ با سامان عالم و تحت تدبیر الهی قرار خواهد گرفت. عنایت سهروردی به لزوم حکومت چنین فردی بر مبانی وجودشناختی و معرفت شناختی مبتنی است که در علم الانوار اشراقی تدوین گشته اند و همان گونه که هانری کربن (1903-1979)، سهروردی شناس برجسته معاصر، توضیح داده است، «عالم خیال» را باید یکی از مهم ترین عناصر آن دانست. در پژوهش حاضر می کوشیم ضمن تبیین اندیشه سیاسی سهروردی و بازسازی نگرش وی به مساله حاکم آرمانی و ویژگی های وی، نسبت میان عالم خیال، به مثابه عالمی مابین عوالم معقول و محسوس که پشتوانه وجودی شهود اشراقی است، با بحث حاکم آرمانی و مشروعیت سیاسی او در آیین سیاسی اشراقی پیوند برقرار کنیم و نشان دهیم در اندیشه سیاسی اشراقی مهم ترین ویژگی حاکم آرمانی را باید در ارتباط وی با عالم خیال، به مثابه دریچه ای بر عوالم برتر و واسطه ای برای تحقق تدبیر الهی بر روی زمین جستجو کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین رویکردها و فرایند روششناختی حکمت اشراق
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
عقل ( جوهر )
,
روش شناسی فلسفی
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
نقل (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
شکاکیت(مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه الهی ,
عارفان (مسلمان) ,
عرفان نظری ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
چکیده :
در عصر سهروردی متکلمان، فقها و صوفیان به مخالفت با فلسفه برآمدند؛ در چنین موقعیتی، سهروردی نظامی معرفتی بنا گذاشت که در آن عرفان و قرآن و برهان در کنار یکدیگر قرار گیرند. او ضمن تبیین اعتبار عقل، نقل و شهود، به عنوان سه منبع برای پاسخ به پرسشهای معرفتی؛ نظامی فکری از سنخ حکمت و فلسفه عرضه نمود و یافتههای این سه منبع را به صورتی منسجم و هماهنگ در کنار یکدیگر قرار داد. این انسجام و عدم التقاط، ناشی از فرایند روششناسی حکمت اشراق است که از یک سو مبانی و اعتبار منابع معرفت را با رویکرد عقلی اثبات میکند و بنابراین از سنخ حکمت و فلسفه است؛ و از سوی دیگر برای یافتههای شهودی و نقلی اقامه برهان میکند، و چون مدعی است حکمت حقیقی حاصل دریافت از انوار ملکوت است؛ اشراقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از خیال شناسی ابن عربی تا معرفت شناسی صدرایی
نویسنده:
نفیسه اهل سرمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
ابن عربی
,
تجرد مثالی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خلاقیت نفس
,
عرفان نظری
,
خیالشناسی
,
فلسفه و عرفان
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
کلیدواژههای فرعی :
اشکال وجود ذهنی ,
حرکت اشتدادی نفس ,
ادراک کلیات ,
قوای باطنی نفس ,
علم نفس ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
خیال(معرفت شناسی) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
علم به مادیات ,
معرفت شناسی صدرا ,
مراتب تکاملی نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ابنعربی و ملاصدرا خیال را در معانی مختلفی به کار بردهاند که خیال منفصل و متصل، از شایعترین موارد کاربرد آن است. سایر کاربردها عبارتاست از خیال، «نامی برای ما سوی الله»، «هریک از موجودات»، «مرتبهای در صقع ربوبی»، «نفس»، «یکی از قوای نفس» و «مرتبهای از مراتب تکاملی نفس». در ایــن مقاله که با عنایت به سه معنای اخیرشکل گرفته است، کوشش میشود تا تصویری از کارکردهای خیال در نفسشناسی و پس از آن در معرفتشناسی صدرا ترسیم شود. بدینترتیب که یکبار از خیالشناسی تا نفسشناسی و سپس از آن تا معرفتشناسی حرکت میکنیم و بار دوم راه خیالشناسی را بهطور مستقیم تا معرفتشناسی تعقیب میکنیم. با این بیان، خلاقیت نفس و حرکت جوهری آن که متأثر از حوزه خیال هستند خود پیامدهایی در باب معرفتشناسی دارند که از آن جمله است: رابطه صدوری نفس و صورتهای ادراکی و حل اشکالات وجود ذهنی. بهعلاوه خلاقیت نفس در باب تعلیم و تربیت نقش برجستهای ایفا میکند. تغییر در ملاک کلیت و جزئیت، علم به مادیات، اثبات و حل اشکالات وجود ذهنی و علم حضوری از جمله ثمرات تجرد مثالی در حوزه معرفتشناسی است. البته در تمامی این مباحث، توجه خاص نگارنده بر روشن نمودن تأثیر عرفان ابنعربی بر حکمت صدرایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معانی حق در فلسفه ابن سینا
نویسنده:
محسن حبیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حق
,
ابن سینا
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه بوعلی
,
صدق
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
نظریه مطابقت
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
اتحاد عاقل و معقول و عقل ,
راه کشف و شهود ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
عنایت ,
غسل شهید (خاص) ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
فارابی حق را به سه معنا مورد استفاده قرار داده و ابنسینا نیز به تبع او همین معانی را برای حق در نظر گرفتهاست. دو معنای وجودی و یک معنای معرفتشناسانه. حق به معنای وجود مطلق (دائم) و وجود بالفعل و حق به معنای صدق. قول یا اعتقاد (حکم) را هنگامی که مطابِق واقع است صادق و هنگامی که واقع مطابَق با آن است حق مینامند. فلاسفه مسلمان بالاتّفاق مطابقت را به عنوان ملاک صدق در نظر گرفتهاند. ضمناً ابنسینا از بُعد عقل عملی نیز برای حکمت، شأن عملی قائل است. عدالت به عنوان رکن اصلی عقل عملی است و او در حکمت عملی حق را ملاک عدل گرفتهاست. با وجود آنکه ابنسینا رویکرد استدلالی را در فلسفه اخذ کردهاست اما بهنحوی نگاهی اشراقی و عارفانه نیز دارد. سومین لحاظی که حق نزد ابنسینا مورد توجه قرارگرفته بُعد شهودی و عرفانی حکمت است. ابنسینا در کنار اعتقاد راسخ به علم حصولی (مبتنی بر صورت ذهنی) به علم حضوری قائل است. نزد شیخ حق وجه وجودی نیز دارد، پس با اعتقاد به علم حضوری است که حق با بُعد معرفتشناسانه اتّصال و به معنای دقیقتر اتحاد مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأمّلی در ماهیت تصدیق
نویسنده:
مجتبی قربانی ، احمد غفاری قره باغ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکم ( جزء قضیه )
,
معرفت
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
تصور(مقابل تصدیق)
,
تصدیق(مقابل تصور)
کلیدواژههای فرعی :
اصل ( قضیه ) ,
محکی بالعرض ,
صدق ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
نسبت حکمیه((اجزاء قضیه)، قسیم موضوع و محمول و حکم) ,
محکی بالذات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
علم به حضوری و حصولی تقسیم میشود. در علم حضوری، علم و معلوم عین هم هستند؛ اما در علم حصولی، علم غیر از معلوم است. علم حصولی را به حضور صورت شیء در عقل تعریف کردهاند. علم حصولی به تصور و تصدیق تقسیم میشود. در باب ماهیت تصدیق، دیدگاههای مختلفی مطرح است که میتوان آنها را به سه دسته کلی، تقسیم کرد. یک گروه تصدیق را امری مرکب و اعم از حکم و تصورات محکومعلیه و محکومبه میدانند. دسته دوم تصدیق را به تصور همراه با حکم و دسته سوم آن را به حکم و اذعان تعریف میکنند؛ هرچند در تبیین ماهیت حکم و تفسیرِ تصور همراه حکم، اختلاف وجود دارد. تصدیق عبارت است از فهم صدق قضیه. از طرفی تصور صدق نیز علم به صدق قضیه است. با دقت در تفاوتهایی که بین فهم صدق و تصور صدق وجود دارد، میتوان ماهیت تصدیق را شناسایی کرد. با شناخت ماهیت تصدیق راه برای بازتعریف علم حصولی هموار میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 133
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید