مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
1. ادیان religions
>
ادیان آریایى
>
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی)
آنیمیسم یونان باستان (ادیان یونان باستان)
آیینهای دین یونانی (ادیان یونان باستان)
توتم پرستی یونان باستان (ادیان یونان باستان)
دین اولمپی (ادیان یونان باستان)
دین ختونی (از ادیان یونان باستان)
کیش توُخه(از ادیان یونان باستان)
کیشهای سِرّ(از ادیان یونان باستان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
دین یونان باستان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jane Ellen Harrison
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
لندن: ,
کلیدواژههای اصلی :
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی)
,
ادیان یونان باستان (ادیان ابتدایی)
,
ادیان یونان باستان (ادیان خاموش)
,
آیینهای دین یونانی (ادیان یونان باستان)
,
آیینهای دین یونانی (ادیان خاموش یونان باستان)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دایره حروف الفبای ضائرات الاحروف الابجدیه: رساله عملی در جادوی حروف منسوب به هرمس
نویسنده:
Cécile Bonmariage (editor), Sébastien Moureau (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Brill,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه یونان
,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی)
,
آیین هرمسی (کیشهای سِرّ یونان باستان)
شابک (isbn):
9789004315846
چکیده :
چکیده ماشینی : Louvrage présente la première édition catique, traduction annotée and étude du kitb dirat al-aruf al-abjadiyya attribué à hermès, texte de Magie pratique basée sur la science des lettres (علم العرفه). این کتاب چاپ و ترجمه انتقادی کتاب دیرة العروف الابجدیه، رساله ای از جادوی حروف عملی منسوب به هرمس را ارائه می دهد و به هرکس که علاقه مند به سنت های جادویی است راهی برای درک پیچیدگی های علم حروف (علم الحروف) می دهد. urf).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدایان افلاطون
نویسنده:
Gerd Van Riel
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه افلاطون
,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی)
,
مثال خیر (وابسته اخص دیدگاه اخلاقی افلاطون)(فلسفه اخلاق)
,
Demiurge دمیورژ - صانع عالم (در افلاطون) (مجتبوی)
شابک (isbn):
9780754607007
چکیده :
چکیده ماشینی : این کتاب مطالعه جامعی در آموزههای الهیاتی افلاطون ارائه میکند و ارزیابی مجدد مهمی از جایگاه خدایان افلاطون و رابطه بین متافیزیک و الهیات از نظر افلاطون ارائه میکند. گرد ون ریل با بررسی دیدگاه افلاطون در مورد دین و رابطه دین و اخلاق شروع به بررسی شیوه های نوآورانه افلاطون در بیان خدایان می کند. این الهیات تعدادی از گرایشهای متفاوت را نشان میدهد - خدایان را بهعنوان بازیگران اخلاقی کامل، بهعنوان اصول کیهانشناختی یا اجرام آسمانی در حالی که به بازنماییهای سنتی انسانسازی وفادار میمانند. دیدگاه های افلاطون با تأکید بر خوبی خدایان در کارکردهای کیهانی و اخلاقی آنها یکپارچه نشان داده می شود. ون ریل نشان می دهد که تفسیرهای اخیر از الهیات افلاطون کاملاً متافیزیکی است و از الگوهای ارسطویی شروع می شود. خوانش جدید متون اساسی به این نتیجه می رسد که در افلاطون خدایان اصول متافیزیکی نیستند، بلکه ارواح هستند که نظم متافیزیکی را به واقعیت محسوس منتقل می کنند. اصول متافیزیکی نقش یک دستور سرنوشت ساز را بازی می کنند که خدایان باید از آن پیروی کنند. این کتاب برای خوانندگان علاقه مند به الهیات فلسفی و تاریخ فکری ارزشمند خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فكر الديني عند اليونان
نویسنده:
عصمت نصار
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
مراجع
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: دار الهداية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
حکمت یونان باستان ,
الهیات یونانی مآب ,
فکر دینی ,
اعتقاد به الوهیت حاکم ,
حکمای یونان ,
اساطیر یونان ,
فلسفه یونان ,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی) ,
فرهنگ یونان ,
مسلک اخلاقی یونان ,
شابک (isbn):
977-5937-87-6
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امر تراژیک، شاخصۀ فلسفی تراژدی
نویسنده:
علیرضا محمدی بارچانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تراژدی
,
نمایش
,
شناخت تراژیک
,
فلسفه یونان
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه و تراژدی
کلیدواژههای فرعی :
سیرت ,
گفتار عارف ,
امر تراژیک ,
ایلیاد ,
میتوس ,
مُثُل ,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی) ,
اجزای تراژدی ,
قهرمان تراژدی ,
عنصر تراژیک در جهان ,
جهان بینی تراژیک ,
انسان شناسی یونانی ,
انسان یونانی ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
از نظر ارسطو اجزای کیفی تراژدی شامل میتوس (پیرنگ)، سیرت، گفتار (بیان)، اندیشه، منظر نمایش و آواز است. او سه جزء میتوسِ هر تراژدی را دگرگونی (peripeteia)، بازشناخت (Angenorsis) و واقعه دردانگیز/ فاجعه (catastrophe) برمی شمارد که سبب هلاک یا رنج قهرمان تراژدی می شود. ارسطو در نگرش منتقدانه خود به تراژدی در پی یافتن شاخصه های فلسفی آن است. مطالعه تراژدی های یونان بوستان به ما نشان خواهد داد «امر تراژیک»، «حس تراژیک زندگی» یا «عنصر تراژیک» حاکم بر جهان تراژدی، قهرمانان تراژیک را در سیطره خود قرار داده است. در این راستا با ارایه نظرات میشل ویینی، کلیفورد لیچ، ماکس شلر، جفری برتون، آرتور شوپنهاور، گئورگ لوکاچ، لوسین گلدمن، والتر کاوفمن، هاینتس کیندرمن، و ورنر یگر درصدد تبیین امر تراژیک به عنوان مهم ترین شاخصه فلسفی تراژدی برخواهیم آمد و آنگاه با توجه به نظرات جورج اشتاینر، گیلبرت موری، ورنر یگر، جرالد الس، و کلیفورد لیچ وجوه تراژیک در تراژدی های آیسخولوس را نشان خواهیم داد و درخواهیم یافت امر تراژیک به عنوان هسته و جوهره اصلی تراژدی از سوی آیسخولوس راهی است برای رسیدن قهرمان تراژیک به شناخت تراژیک، یعنی «رنج بردن برای آموختن». و با «تحلیل فلسفی امر تراژیک» نشان خواهیم داد که تراژدی نویسان به تراژدی به عنوان فرمی نمایشی در زمینه ای دراماتیک می نگریسته اند، یعنی زمینه ای که ارکسترا (صحنه نمایش) را همچون جهان تلقی می کند، جهان نمایش. همچنین تلاش خواهیم کرد تا آشکار سازیم تراژدی نویس، افزون بر جنبه دراماتیک، از منظر فلسفی هم به تراژدی نگریسته است و «امر تراژیک» در نگرش فلسفی، به محدودیت، فرجام ناگوار، زجر و رنج قهرمان تراژیک و دستیابی اش به فقدان و شناختی رنج آور معنا می شود، لذا دو انگاره تراژیک بودن جزئی جهان و تراژیک بودن کل جهان را در پایان بررسی و تحلیل خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی قهرمانان تعزیه و تراژدی
نویسنده:
شیده احمدزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیر ( خیر و شرّ )
,
تعزیه
,
ادبیات ایران باستان
,
تراژدی
,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی)
,
ادبیات
,
مطالعات هنر
کلیدواژههای فرعی :
جبر ,
سرنوشت ,
خدایان ,
اهل بیت(ع) ,
اسطوره ,
آئین قربانی ,
اهریمن ,
کتارسیس ,
هنر نمایشی ,
نمایش آیینی ,
قهرمانان اساطیری ,
تعزیه در اسلام (آیینهای اسلامی) ,
قیام عاشورا ,
هنر کلاسیک ,
قهرمان تراژدی ,
ادبیات و تاریخ ,
تراژدی یونانی ,
نمایش اخلاقی ,
تعزیه امام حسین (ع) ,
چکیده :
تراژدی و تعزیه دو هنر نمایشی کلاسیک محسوب می شوند که به علت تجانس و وابستگی به مذهب، اسطوره و رفتارهای آیینی قابل بررسی تطبیقی می باشند. به عبارت دیگر این دو هنر نمایشی نه تنها به لحاظ تکوین و پایگاه نمایشی که در ساختار و برخی عناصر نمایشی نیز نقاط مشترک بسیاری دارند. اما در بررسی تطبیقی به نقاط اختلاف نیز بر می خوریم. در مطالعه هنر نمایش کلاسیک دو تمدن ایران و یونان با دو بینش فلسفی و اجتماعی متفاوت روبه رو هستیم. نمایش های تراژیک ایران از یک نوع تعارض برونی برخوردارند که دو قطب ایزدی و اهریمنی یا اولیا و اشقیا را در نمایش به وجود می آورند. کشمکش میان دو نیروی خیر و شر به نوبه خود بعدی اجتماعی ـ سیاسی به این نمایش ها می دهد در حالی که در تراژدی های یونان تعارض میان انسان و خدایان می باشد و مضمون اصلی قانون خدایان است. در تحلیل خصوصیات قهرمانان نیز عناصری مانند مظلومیت، معصومیت و پاک نژادی نیز در دو بافت فرهنگی متفاوت تعبیر می شوند چرا که جبر و سرنوشت به دو شیوه متفاوت در این دو نوع نمایش نشان داده می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کمال پذیری انسان؛ نقطه عزیمت در گفتمان ادیان
نویسنده:
محمدکاظم شاکر، فاطمه موسوی حرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال حقیقی انسان
,
انسان کامل (کلام)
,
انسان شناسی دینی
,
ادیان شرق (در مقابل ادیان غرب)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین کنفوسیوس(دامنه ادیان پیشرفته)
,
ادیان چین باستان (ادیان خاموش)
کلیدواژههای فرعی :
کرمه ,
حدیث من عرف نفسه ,
یوگا ,
صفات الهی ,
حیات ابدی ,
انجیل ,
تورات ,
انسان آرمانی ,
اهورامزدا ,
خداگونگی ,
کمال پذیری انسان ,
عرفان اسلامی ,
نیروانا ,
حکمت عملی ,
فلسفه یونان ,
خلود ,
قرآن ,
گناه ذاتی ,
تائو ,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی) ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
انسان آزاده ,
انسان قدیس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
کمال پذیری انسان به مثابه چهارراهی است که راه های اصلی مهم ترین ادیان شرقی و غربی، اعم از الهی و غیر الهی، را به هم پیوند می زند و، بنابراین، می تواند نقطه عزیمت درخوری برای گفت وگوی ادیان واقع شود. در ادیان معروف تعابیر مختلفی از کمال و انسان کامل وجود دارد. در آیین بودا از انسان کامل با نام های «ارهات» و «انسان آزاده»، در اندیشه مردم چین باستان و آیین کنفوسیوس، با نام های «تائو»، «انسان آزاده» و «انسان قدیس» و در زرتشت با نام «انسان آرمانی» تعبیر شده است. اما از منظر اسلام انسان نسبت به سایر اجزای عالم از اعتبار و اهمیت خاصی برخوردار است، به گونه ای که اگر به نهایت کمال خود برسد، از سایر آفریده ها، حتی کروبیان ملأ اعلی و فرشتگان عالم فراتر می رود. زیرا دیگر مخلوقات الهی دارای ظرفیت کمال پذیری محدودی هستند، اما انسان چون می تواند مظهر کل اسماء و صفات الهی شود کمال پذیری او نامحدود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هنر و خرد
نویسنده:
فردوس حاجیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه هنر
,
مطالعات هنر
,
هنر والا
,
هنر مخرب
کلیدواژههای فرعی :
خدایان ,
دعا ,
خلاقیت ,
قدرت هنر ,
هنر پیشرو ,
قالب هنری ,
دین و هنر ,
قرآن ,
آیین (مراسم) ,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی) ,
دینهای روم باستان (ادیان آریایی) ,
ادیان مصر باستان (ادیان خاموش) ,
هنر معاصر ,
هنر و تقدس ,
هنر و زندگی ,
هنر سکولار ,
نیایش و هنر ,
هنر نمایش ,
چکیده :
در طول تاریخ، هنر همواره انسان را همراهی کرده است. انواع متفاوت هنری، بسته به زمان های متفاوت و جوامع مختلف، اشکال گونه گون داشته است. گرچه هنر، بخشی از زندگی انسان را تشکیل می دهد اما نقش آن در زندگی مهم تر و عمیق تر از امور روزمره است. این اهمیت هنر به صورت های متنوع دیده می شود، اما در هر صورت نوعی تقدس به هنر بخشیده است. زمانی برای شکار و برکت زراعت، از هنر بهره می گرفتند و زمانی هم در کلیسا جهت آموزش های مذهبی به مردم از آن استفاده می کردند. حتی در جوامع سکولار معاصر هم، هنرمندان بازمانده تقدس از دست رفته به شمار می روند. علت تقدس هنر، در ذات آن نهفته است. زیرا هنر بر آن است که به انسان تعالی ببخشد و از مرزهای روزمرگی فراتر ببرد. نکته ای که باید در آن تامل کرد این است که اهمیت هنر در جوامع گوناگون، سبب شده که بر قدرت اجتماعی آن هم افزوده شود. متاسفانه این حسن، بری از عیب نبوده و نیست. از ابتدای تاریخ و احتمالا ماقبل آن، افراد و گروه هایی تلاش کرده اند تا با استفاده از این قدرت عظیم، بر مردم تسلط یابند و جهت تحقق خواسته های نفسانی خود از هنر، استفاده ابزاری نمایند. این دشواری بزرگی است که هنر همیشه با آن روبرو بوده و هست. از هنر که وظیفه اش اعتلای روح و معنویت بشر و سرانجام رها کردن او از تعلق به امور دنیوی است، برعکس در جهت تحمیق و تحکم بر انسان ها استفاده شده است. این پژوهش می کوشد تا مرز میان هنر والا و هنر مخرب را ترسیم نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعه الميسره فى الأديان والمذاهب والاحزاب المعاصره .ج2
نویسنده:
مانع بن حماد الجهنى
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ ادیان
,
ادیان (دایره المعارفها)
کلیدواژههای فرعی :
ادیان ,
14. ادیان religions ,
عقاید اصلی (در مقابل عقاید فرعی) (ادیان) ,
ادیان غیر توحیدی ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
مذاهب ,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته) ,
ادیان الهی (در مقابل ادیان غیرالهی) ,
ادیان غیر الهی (در مقابل ادیان الهی) ,
ادیان زنده (در مقابل ادیان خاموش) ,
ادیان شرق (در مقابل ادیان غرب) ,
ادیان غرب (در مقابل ادیان شرق) ,
آیین های ادیان ژاپنی (آیین ادیان) ,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی) ,
ادیان هند (ادیان آریایی) ,
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی) ,
ادیان یونان باستان (ادیان ابتدایی) ,
ادیان اروپای باستان (ادیان ابتدایی) ,
ادیان آفریقایی (ادیان ابتدایی) ,
ادیان چین باستان (ادیان خاموش) ,
ادیان مصر باستان (ادیان خاموش) ,
ادیان یونان باستان (ادیان خاموش) ,
تاریخ ادیان ,
دین پژوهی ,
تاریخ مذاهب ,
ادیان غیر ابراهیمی (ادیان الهی) ,
چکیده :
این دایرهالمعارف شامل اطلاعاتی در مورد مذاهب و ادیان مختلف از باستان تا دوران معاصر است که خواننده را با فرقه ها و گروه ها و مذاهب و ادیان مختلف آشنا می سازد. در این کتاب، از رمز و راز بینالنهرین تا ذنبودیسم، به تمام ادیان بزرگ از سراسر جهان دست خواهید یافت. کشف نگرشها، آرمانها، هنر و معماری آیین هندو، سیک، بودیسم، یهودیت، مسیحیت و اسلام در این دایرهالمعارف میسر گردیده است. موسوعه المیسره، موسوعهای است که در زمینه فرقهها و مذاهب اسلامی تدوین شده است. این موسوعه، امکان پژوهش در زمینه فرقهها و مذاهب اسلامی را برای محققان فراهم آورده است این موسوعه زیر نظر مانع بن حُماد الجهنی در دو مجلد قطع وزیری در 1227 صفحه به زبان عربی از سوی «دارالندوه العالمیه» در ریاض، چندین بار چاپ و منتشر شده است. از نظر شکلی و ساختار ظاهری، معمولاً در دائرهالمعارفها پس از سدة هفدهم، از شیوة رایج الفبایی در تنظیم مطالب استفاده میشود، لیکن در این دائرهالمعارف نه تنها این شیوه رعایت نشده است، بلکه اساساً مشخص نیست که بر مبنای چه شیوهای موضوعها و مقالهها ردیف شدهاند. اگر تاریخ پیدایش هر فرقه در نظر بوده است که این مسئله نیز رعایت نشده است. اگر بر مبنای موضوعی و رشتهای، تنظیم شده است که اینگونه هم نیست. بنابراین، ترتیب مقالهها توجیه مشخصی ندارد. هرچند برخی درباره تفاوت میان دائرهالمعارف و موسوعه گفتهاند: نظام تألیف در دائرهالمعارف بر حروف هجایی استوار است و از حرف الف شروع و به یا ختم میشود، ولی موسوعه، به این نظم الفبایی ملتزم نیست و مؤلف هر نظامی را که بخواهد بسته به ذوق و سلیقهاش برمیگزیند. از نظر ساختار شکلی، این موسوعه، از یک مقدمه و شش قسم و یک خاتمه تشکیل شده است که هر قسم شامل چند فصل است. هر فصل نیز یک مقدمه و چند زیرمجموعه دارد. در این دایره المعارف در پایان هر مقاله، بعضی از منابع معرفی شده است، افزون بر آن، نویسندة هر مقاله مشخص نیست و در هیچ جا نویسندگان معرفی نشدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره دمتر- پرسفونه
نویسنده:
ابوالقاسم اسماعیل پور، مهدیه سید نورانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان یونان باستان (ادیان آریایی)
,
اسطوره دمتر - پرسفونه
,
ادیان باستان روم
کلیدواژههای فرعی :
حاصلخیزی و باروری ,
پرسفونه ,
زئوس ,
هادس ,
هلیوس ,
الئوسیس ,
تریپتولموس ,
مادر زمین ,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته) ,
دمتر ,
ایامبه ,
ایزد بانوان باروری ,
اسرار آگرا ,
آژیرمس ,
جشن هالوآ ,
کلوئیا ,
پروئروسیا ,
تسموفوریا ,
اسکیروفوریا ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
این مقاله در ابتدا به معرفی شخصیت های اصلی که در این اسطوره نقش اساسی و کلیدی را ایفا می کنند، می پردازد؛ شخصیت هایی همچون ایزد بانو دمتر، پرسفونه و ایزد جهان زیرین، هادس. پس از آن، داستان اصلی این اسطوره که ربوده شدن پرسفونه توسط ایزد دوزخ، هادس، است، بازگو می شود و در ضمن بیان ماجرای اصلی از ایزدان و شخصیت هایی فرعی تر نیز سخن به میان می آید. داستان تا جایی پیش می رود که بازگشت مجدد ایزد بانو پرسفونه به روی زمین، منجر به سرسبزی و جوان شدن دوباره زمین می شود، از این رو پس از آن به بررسی و تحلیل اسطوره و تطبیق نکات نمادین آن با تغییر فصول و چرخش حیات طبیعت و انسان پرداخته می شود. در آخر نیز به دلیل روی دادن این داستان در محلی به نام الئوسیس، سخن از آیین های الئوسیسی و نیز جشن های کشاورزی به میان می آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید