مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
2. فرق sects
>
فرق اسلامی (فرق)
>
7- فرق جدید
>
سلفیه (فرق اسلامی)
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
سلفیه اعتدالی (فرق اسلامی)
سلفیه اعتدالی زیدیه یمن (فرق اسلامی)
سلفیه تقریبی اخوان المسلمین مصر (فرق اسلامی)
سلفیه تکفیری وهابی عربستان (فرق اسلامی)
سلفیه جهادی سید قطبی (فرق اسلامی)
محمد بن عبدالوهاب (فرق اسلامی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
تعداد رکورد ها : 514
عنوان :
اسلامی سازی معرفت: بررسی دیدگاه های اسماعیل راجی الفاروقی
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان بینی اسلامی
,
قرآن
,
اسلامی سازی علم و معرفت
,
روش شناسی اسلامی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
علوم اسلامی (سایر)
,
اسماعیل راجی الفاروقی
,
عقب ماندگی مسلمانان
کلیدواژههای فرعی :
ادیان توحیدی ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
فرهنگ اسلامی ,
جامعه اسلامی ,
کشورهای اسلامی ,
معرفت الهی ,
الهیات طبیعت ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
معرفت انسانی ,
اصلاح نظام آموزشی ,
ادبیات اسلامی سازی معرفت ,
ادبیات انگلیسی - اسلامی ,
بحران هویتی مسلمانان معاصر ,
اسلام و علوم تجربی ,
بحران تفکر معاصر مسلمانان ,
اولویت های اسلامی سازی معرفت ,
چکیده :
جریان اسلامی سازی معرفت که از حدود دو قرن پیش آغاز شده طرف دارانی جدی در برخی ملل اسلامی و عربی دارد، از جمله اسماعیل راجی الفاروقی و همفکران او توجه خاصی به این امر کرده اند. آن ها در مقام نظریه پردازی بر بازخوانی میراث علمی گذشته، شناسایی علل عقب ماندگی مسلمانان معاصر، تاسیس روش شناسی اسلامی ملهم از قرآن، ایجاد ادبیات انگلیسی- اسلامی و اصلاح نظام آموزشی کنونی جوامع اسلامی تاکید کرده اند، و در عمل، برخی موسسات و دانشگاه های اسلامی، انجمن های علمی و اسلامی و موارد شبیه آن ها را تاسیس کرده اند و برای شناسایی استعدادهای کشورهای اسلامی کنفرانس هایی برگزار کرده اند و در مجموع توانسته اند ادبیات اسلامی سازی معرفت را به متفکران جهان اسلام معرفی کنند؛ اما نگرش های قشری و گاه سلفی گری و انتظارات روش شناختی نابه جای آنان از قرآن برای تمهید نظریه های علمی شان مانع از موفقیت این اندیشه شده است. در این مقاله، ضمن بررسی دیدگاه ها و اقدامات فاروقی و هم فکران او درباره اسلامی سازی معرفت، ابعاد مثبت و منفی آن بررسی و نقد شده است، تا ابعاد امکان استفاده از تجربیات آنان در اسلامی سازی علم در عصر حاضر آشکار شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد سلفیه در دیدگاه آنان نسبت به مسوولیت انبیا به امتشان
نویسنده:
علی الله بداشتی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه (فرق اسلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابوالاعلی مودودی و جریان نوسلفی گری
نویسنده:
علی امیرخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکومت اسلامی
,
جاهلیت
,
17. فرق کلامی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
جهاد ( فقه)
,
اجتهاد
,
13. علم کلام
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
سلفیه اعتدالی (فرق اسلامی)
کلیدواژههای فرعی :
بازسازی میراث ,
دارالعلوم دیوبند ,
خلافت همگانی ,
عزاداری برای امام حسین (ع) ,
وحدت اسلامی ,
حکومت طاغوت ,
شرک در الوهیت ,
فلسفه انقلاب اسلامی ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
آزادی اندیشه ,
انسداد باب اجتهاد ,
مراتب توحید ,
وحدت وجود ,
رهبانیت ,
وجوب جهاد ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
تئو دموکراسی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
نوسلفیه یکی از جریانهای کلامی معاصر است که ضمن پذیرش کلیات سلفی گری، برخی از اصول و مبانی سلفیه را به نقد کشیده یا تعدیل کرده است. ابوالاعلی مودودی با نگاهی نو به مسائل دینی و مذهبی و با شکستن مرزهای باورهای جزمی سلفی و ارائه برداشتهای نو و متفاوت، برخی از باورهای سلفیه را به نقد کشیده و از بنیانگذاران جریان نوسلفیه به شمار می آید. وی «جاهلیت» را از دوره پیش از بعثت به یک فرهنگ فرازمانی تعریف کرد و ویژگی های آن را مطرح ساخت. مودودی با ارائه الگوی «تئو دمکراسی» و مطرح کردن نظریه «جواز خروج بر حاکم ظالم» و همچنین با ارائه تفسیری متعادل از تئوری «عدالت صحابه»، و نیز با به رسمیت شناختن «مذاهب اربعه و مذهب جعفری» و «وحدت اسلامی»، بنیادهای نظری این جریان را تبیین کرد. مقاله حاضر در پی آن است تا مهم ترین مبانی اندیشههای نوسلفی مودودی را با روش توصیفی ـ تحلیلی تبیین کند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر اندیشه های کلامی ابن تیمیه بر وهابیت
نویسنده:
محمد عیسی محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
توسل
,
شفاعت
,
کلام
,
نذر
,
زیارت
,
کلام
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
وهابیه
,
وهابیه
,
احمد بن عبدالحکیم
,
661-728ق.
,
وهابیه
,
احمد بن عبدالحکیم
,
درباره ابن تیمیه
چکیده :
تحقیق حاضر مباحثی است با رویکرد کلامی در مورد تاثیر اندیشههای کلامی ابن تیمیه بر وهابیت، این نوشتار به زندگی ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب پرداخته است. این دو شخص دارای اندیشههای افراطی بودند که باها با نقد و محکومیت علمای عامه روبرو شدند.نوشتار حاضر سپس به بیان دیدگاه کلامی ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب در محور توحید و شرک بحث کرده است. با تفسیر نادرستی که این دو عالم از توحید و شرک داشتند به تخطئه مسلمانان پرداختند و بخش بزرگی از امت اسلامی را متهم به بدعتگرایی و شرک کردند. و با تفسیری که از شفاعت داشتند آن را منحصر به خدا کردند که تنها از خدا بخواهیم تا انبیا، صالحان شهدا و را شفیع ما قرار دهد و نباید از خود شفیعان خواسته شود. با این تفسیر به اعتقادات مسلمانان دیگر حمله کردند.همچنین با برداشت سطحی که از توسل دارند و آن را منحصر به خدا، انبیا و اولیا و ... در حال حیات دنیوی کردند. بنابراین بعداز رحلت پیامبر (ص) توسل به آن حضرت و به مقام و منزلت او را جایز ندانستند و توسل به پیامبران را بعد از وفات مصداق شرک پنداشتند. ابن تیمیه و به دنبال او محمد بن عبدالوهاب با برداشتی که از متون دینی داشتند فتوا به تحریم زیارت مشاهد مانند قبر مطهر پیامبر و اهل بیت دادند. از این رو دستور تخریب قبور انبیا و اولیادادند و ساختن گنبد را حرام و نماز در کنار قبور را باطل شمردند. و تنها سفر به قصد مسجدالحرام، مسجد الاقصی و مسجد النبی را جایز دانسته اما سفر به قصد زیارت حرم پیامبرو اهل بیت را بدعت و حرام دانسته و رفتن به قبرستان را فقط برای دعا کردن بر اموات و عبرت گرفتن مجاز دانستند. وهابیت در مورد نذر و قسم نیز تحت تاثیر اندیشههای ابن تیمیه قرار گرفتهاند و چون او نذر برای انبیا و اولیا را جایز نمیدانند و قسم خوردن به غیر خدا را حرام میدانند. رساله حاضر این بحث را در دو بخش به چالش کشانده است. بخش اول شامل دو فصل میباشد : فصل اول : کلیات بحث (مقدمه، سابقه تحقیق، هدف تحقیق، روش تحقیق سوالها و فرضیههای تحقیق) فصل دوم زندگینامه ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب.2- بخش دوم شامل سه فصل است : فصل اول : توحید و شرک.فصل دوم: شفاعت و توسل. فصل سوم زیارت قبور، نذر و قسم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر ارزش عقل از نگاه سلفیان و اخباریان
نویسنده:
بهادر مهرکی؛ علی محمد ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اجتهاد
,
عقل(منطق)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
کلیدواژههای فرعی :
حکم شرعی ,
نص گرایان ,
ظاهرگرایی ,
اصول فقه ,
مسائل مستحدثه ,
صفات الهی ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
حکومت امام علی (ع) ,
حکم عقلی ,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله ,
قرآن ,
ناسخ و منسوخ ,
محکم و متشابه ,
مسایل مستحدثه فقهی ,
13. علم کلام ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فلسفه دین ,
فلسفه اصول ,
اهمیت اجتهاد ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
سندیت حدیث ,
عقل در سنت سلفیان ,
عقل در سنت اخباریان ,
سنت اجتهاد امامیه ,
سلفیان اهل تسنن ,
پیشینه سلفی گری ,
عقل در تشیع ,
اخباری گری شیعه ,
فقیه اخباری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
جعفر سبحانی
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
نظر به تقارب اندیشۀ دو گروه سلفیان و اخباریان، از یک سو، و تمایز مبنایی آنان، از سوی دیگر، مقایسۀ آرای آنها مورد پرسش قرار گرفت که سؤال محوری جستار کنونی است. لذا، تلاش بر آن است تا جایگاه خرد در فهم مسائل دینی از نگاه آنان مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در این بررسی معلوم شد که سلفیان تنها بر ظواهر احادیث نبوی و سیرۀ عالمان سلف تکیه دارند و اخباریان ظواهر روایات معصومان (ع) را اصل میدانند. بهعلاوه، هر دو گروه تعقل و اجتهاد را در فهم مسائل دینی قبول ندارند. در نقد آرای آنان میتوان گفت: اوّلاً علیرغم توصیههای فراوان نصوص دینی به تعقل و اهمیت آن، عقلانیت نزد آنان نادیده انگاشته شده است؛ ثانیاً با توجه به آیات محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ و... و موضوع سندیت و دلالت احادیث و نیاز به پاسخگویی به مسائل مستحدثه، ضرورت توجه به اجتهاد امری بدیهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریان شناسی فرقه های سلفی در خاورمیانه و شمال آفریقا : دوره سوم، شماره 9 : حبل المتین
نویسنده:
یوسف باقری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کشورهای اسلامی
,
سلفی اصلاحی
,
سلفی تقلیدی
,
سلفی جهادی
,
فرقه های سلفی
کلیدواژههای فرعی :
اصول سلفیه ,
حسن البنا ,
گروه های تکفیری تروریستی ,
سید قطب و اخوان المسلمین ,
آیه 18 فاطر ,
گریه بر میت ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
سلفیه جهادی سید قطبی (فرق اسلامی) ,
سلفی تقلیدی ,
سلفیه صوفی ,
خشونت فرقه ای ,
خشونت ایدئولوژیک ,
خشونت واکنشی ,
چکیده :
رشد جریان های افراطی در منطقه خاورمیانه و به طور کلی کشورهای اسلامی، در دو دهه اخیر امری کاملا محسوس و البته خارج از منطق روابط بین الملل (مبتنی بر موازنه قوا میان دولت ملت ها) بوده است. این جریان ها که موسوم به «سلفی» هستند به گروه ها و دسته بندی های متفاوتی چون سلفی تقلیدی، اصلاحی، عرفانی و جهادی تقسیم می شوند. در دو دهه اخیر در صحنه معادلات منطقه جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا بازیگران غیردولتی موثری بوده اند. عواملی نظیر آموزه های افرادی چون ابن تیمیه، پدیده حضور قدرت های فرامنطقه ای در این مناطق، تحولات مربوط به بیداری اسلامی و بحران سوریه و عراق باعث دیده شدن بیشتر این گروه ها بخصوص گروه های جهادی تکفیری شده است. در همین راستا، در قسمت اول این نوشتار به تقسیم بندی این گروه ها در قالب خاستگاه، دال های هویتی و حوزه فعالیت و هدفشان خواهیم پرداخت. در انتها نیز در دو جدول مطالب مطرح شده با جزئیات بیشتری تحلیل و تبیین خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریه تأویل در قرآن با تکیه بر دیدگاه ابن تیمیه، علامه طباطبایی و معرفت
نویسنده:
محسن لاجوردی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماء خدا
,
تفسیر
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
علم تأویل
,
آیت الله معرفت (ره)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
ابن تیمیه، احمدبن عبدالحلیم
,
درباره علامه طباطبایی
,
درباره ابن تیمیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این پایان نامه با توجه به موضوع ان که بررسی نظریه تاویل با تکیه بر دیدگاه ابن تیمیه, علامه طباطبایی و ایت الله معرفت بود مراحل زیر انجام گردیده است.در بخش 1 ,فصل 1 با مراجعه به کتابهای لغت معنای لغوی تاویل و تفسیر را بررسی نموده و بعد از مقایسه این دو با یکدیگر در بخش دوم با مراجعه به کتب تفسیری معنای اصطلاحی تفسیر را از دیدگاه مفسران اورده ایم. سپس امکان یا عدم امکان را از دیدکاه دانشمندان اسلامی و همچنین نقش تاویل در تفسیر را از نظر اندیشمندان قران پژوه معاصر بررسی نموده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که لغت تاویل به معنای برگرداتدن یک کلمه به اصل ان و تفسیر به معنای اشکار ساختن لفظ مشکل است. در فصل دوم ارا هریک از سه داشمند نامبرده در موضوع را به تفکیک و بر اساس تقدم زمانی بررسی کرده ایم وبه این منظور در بخش اول دیدگاههای ابن تیمیه و در بخش دوم نظرات علامه طباطبایی و ودر بخش سوم ارا ایات الله معرفت درباره موضوعات مختلفی که در بحث تاویل مطرح است از جمله محکم و متشابه , تعریف تاویل و شایستگان تاویل بررس نموده ایم و نتیجه گیری در این موارد را به فصل بعد موکول می کنیم.درفصل سوم نظرات این سه دانشمند علوم قرانی که در فصل قبل امده بود با هم مقایسه نموده و پس از نقد نظرات هریک از ان ها را که صحیح تر به نظر می رسید پذیرفته ایم. البته این دیدگاه ها در بعضی موارد مشترک بود. سپس نظر هر یک از انها درباره چند نمونه از مصادیق تاویل ایات قران مورد بررسی و نقد قرار داده ایم و سپس در قسمت نتیجه پایان نامه با ارائه نظرات سه دانشمند مورد بحث , پیش فر ض های پایان نامه که عدم تاثیر تاویل در تفسیر و علت اختلاف نظر این دانشمندان در این باره به اثبات رسید.در اخر به این نتیجه رسیده ایم که این سه دانشمند قران پژوه در بخشی از موضوعات نضر مشترک دارند ولی در برخی از موارد مانند تعریف تاویل , در مصادیق تاویل بعضی از ایات اختلاف نظر دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلفیة بین أهل السنة و الإمامیة
نویسنده:
محمد کثیری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بيروت: مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
سلفیه
,
اصول سلفیه
,
17. فرق کلامی
,
نقض فتاوی وهابیت
,
عقاید اهل سنت
,
حشویه (مرجئه شکاک)
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
حنبلی
,
اختلافات مذهبی
,
شیعه شناسی
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
کتب رد وهابیت
کد کنگره:
BP 238/5 /ک2س8
چکیده :
كتاب «السلفيه بين أهل السنة و الإمامية»، مقارن 1417 ق به زبان عربى در علم كلام نگارش يافته، مولف با مطالعات تطبيقى به نقد و تفسير سلفيه و تاريخ و پيشينه اين مذهب پرداخته، نظر اهل سنت و شيعه اماميه را در رد عقايد و افكار آنها مورد بررسى قراد داده است. كثيرى در مقدمه خود مى نويسد، در كشور مغرب عربى مذهب مالكى رواج داشته و مردم نسبت به ديگر مذاهب اسلامى آگاهى چندانى ندارند، وجود اختلافات فكرى و عقيدتى جديد سبب تشتت آراء و افكار اختلاف در احكام فقهى پراكندگى جامعه شده است. اين مسئله ذهن او را به خود مشغول كرده، براى خروج از اين بحران، تصميم به تحقيق و بررسى علل و اسباب آن مى گيرد و تلاش مى كند كسانى كه اين بحران ها را هدايت مى كنند، بشناسد و چون در كشور مغرب مراجع و مصادر لازم و كافى براى شناخت مذاهب اسلامى كم بوده است، به شرق مسافرت كرده و كتاب حاضر را كه جواب صدها سئوال در زمينه عقايد و مذاهب است، مى نگارد (به رشته تحرير در مى آورد). وى در ادامه مى گويد: او سعى كرده علت اختلافات دينى و اسباب و عوامل آن را در عصر حاضر روشن كند. و كسانى كه پشت پرده فتنه هاى مذهبى را هدايت كرده و جنگ هاى طايفه اى را به راه انداخته و وحدت مسلمانان را از بين برده اند، بشناساند. سپس مى نويسد: سر منشاء اختلافات و فتنه ها را بايد در نحوه شكل گيرى مذهب حنفى جستجو كرد. بايد نحوه دعوت و انتشار و ارتباط آن با مخالفين مورد بررسى قرار گرفته، عقايد و خصوصيات فقهى آن نقد و بررسى گردد تا چگونگى شكل گيرى سلفى ها روشن شود. به گفته مولف هدف اين كتاب پاسخ بسيارى از مغالطات سلفى هاست، روشى كه ريشه در مذهب حنبلى دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إختلاف فی اللفظ و الرد علی الجهمیة و المشبهة
نویسنده:
عبدالله بن مسلم ابن قتیبه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت : دار الکتب العلمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جبریه (مذاهب کلامی)
,
13. علم کلام
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
خلق قرآن ,
01. خداشناسی (کلام) ,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology ,
صفات الهی ,
رؤیت خدا ,
مشبهه (صفاتیه) ,
تشبیه ,
جسمیت الهی ,
جَهْمِیّه ,
قدر ,
عرش الهی ,
احادیث و روایات ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
کد کنگره:
1364 3الف17الف/BP203/6
چکیده :
«الاختلاف فى اللفظ و الرد على الجهمية المشبهة» اثر ابو محمد كاتب دينورى معروف به ابن قتيبه است كه به زبان عربى، پيرامون كلام سلفيه نوشته شده است. كتاب حاضر رساله اى است مختصر كه در 20 بخش تنظيم گشته است. موضوع هايى كه در اين كتاب مورد بحث قرار گرفته، به طور كلى اين هاست: قدر، تشبيه، خلق قرآن، رؤيت خداوند، عرش الهى و بررسى احاديث مختلف در اين باب. انبوهى از اطلاعات موجود در تأويل مختلف الحديث و حتى بسيارى از عبارات آن عيناً در اين كتاب تكرار شده است. مطلب ديگرى كه در اين كتاب مورد بحث است، انحراف متوكل از على (ع) و متمايل شدن او به منحرفين از حضرت مى باشد. همچنين از لوازم قول به جسم داشتن خداوند بحث مى كند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی راهبردهای سلبی سلفيه در تصحيح مکتب اثبات صفات
نویسنده:
حميد ايماندار ، حسن زرنوشه فراهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
سلفیه (فرق اسلامی)
چکیده :
استقصای همهجانبه راهبردهاي سلبي سلفيه در تصحيح مکتب اثبات صفات ميتواند يکي از محورهاي نقد منصفانه اين مکتب باشد. تلاش اتباع جريان سلفيگري در تأييد مکتب اثبات، ذيل راهبردهاي سلبي ايشان بر سه محور اساسي بنا شده است: ۱. انکار يا توجيه تأويلات پرشمار منقول از ائمه سلف؛ ۲. تشريح ادله امتناع تأويل صفات الهي؛ ۳. مخدوش نمودن اصول مکاتب ديگر در تفسير صفات. سلفيه در جهت توجيه تأويلات سلف، به راهبردهاي متعددی، همچون تقييد صفات ظاهري به قرائن لفظي و معنوي، تشکيک در مراد جدي آيات، ترجيح بلامرجح روايات مثبِت تأويل و اقناع مخاطب به محظوريت برخي تأويلات دست يازيدهاند. به علاوه با استناد به اصولي نااستوار و خدشهپذير، از قبيل عدم جواز تأخير بيان از وقت حاجت، مقبول نبودن تکليف امت به فهم تکلفآميز صفات و توافر نصوص روايي مؤيد ظاهرگروي، به تبيين ادله امتناع اجرای مکتب تأويل پرداختهاند. در نهايت ميتوان گفت راهبرد سلبي سلفيه در نقد مکاتب مخالف نيز نارساييها و اشکالاتي مبنايي دارد؛ ازجمله استعمال مغالطات واضح و مکرر در استدلالات، معرفي مغرضانه و هدفمند مکاتب ديگر در جهت بزرگنمايي مفاسد مترتب بر آنها، مناقشه در پارهاي جزئيات غير ضروري تحت عنوان لزوم تهذيب عقيده توحيدي، ظاهرگروي افراطي در تفسير صفات، تعامل شعارگونه، جزمانديشانه و گاه متعصبانه با اصول و غايات مکتب اثبات صفات و افتادن در ورطه توجيهات بينتيجه و تکلفآميز.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
تعداد رکورد ها : 514
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید