مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
ادبیات عرفانی
اصطلاحات عرفانی
تاریخ عرفان اسلامی
تفسیر عرفانی
عارفان (مسلمان)
عرفان شیعی
عرفان عملی
عرفان نظری
عرفان و شریعت
کرامت (عرفان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 747
عنوان :
شيعه در اسلام (طبع جديد)
نویسنده:
علامه طباطبایی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
موسسه بوستان كتاب ( مركز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
شیعه شناسی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
کتب کلام شیعه
,
الغیبة: نعمانی
,
الغیبة: شیخ طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
تاریخ پیدایش شیعه ,
01. خداشناسی (کلام) ,
راههای خداشناسی ,
احقیت علی به خلافت ,
اصل امامت ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
خلافت رسول ,
زیدیه ,
اختیار انسان ,
شناخت امام زمان(عج) ,
قیام امام زمان (عج) ,
عرفان اسلامی ,
صفات خدا ,
حکومت اسلامی ,
حکومت امام علی (ع) ,
کلمات ظاهر قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر ظاهر قرآن ,
قضا و قدر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
شيعه در اسلام، اثر علامه سيد محمدحسين طباطبايى در موضوع موقعيت «شيعه» در جهان اسلام است كه به همت سيد هادى خسروشاهى بازيابى و تنظيم و از سوى انتشارات بوستان كتاب منتشر شده است. كتاب شيعه در اسلام، يكى از آثار مفيد و بسيار ارزشمند مرحوم علامه سيد محمدحسين طباطبايى است. اين كتاب اساسا براى معرفى تشيع به مغربزمين تألیف شده؛ چرا كه اغلب مطالعات و تحقيقات انديشمندان مغربزمين، پيرامون شيعه، عارى از تعصب و غرضورزى نيست؛ چون مصادر تحقيقى آنان از اهل سنت و يا از فرقه اسماعيليه مىباشد. اين كتاب، يك تحقيق جديد با هدفى تازه است و هدف آن شناساندن شيعه و جوانب گوناگون آن به افرادى است كه با عالم فكرى اسلامى و شيعى آشنايى ندارند و مايلند از ديدگاهى كلى، نظرى جامع به اين بخش مهم از اسلام بيفكنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی هستی شناختی امام خمینی در رتبه بندی موجودات عالم ناسوت
نویسنده:
علی کریمیان صیقلانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عوالم هستی
,
بساطت وجود
,
طبقه بندی موجودات
,
عالم ناسوت
,
جهان شناسی امام خمینی
,
وحدت هستی
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی ,
تجلی اسماء و صفات الهی ,
سیر استکمالی نفس ,
اسمای الهی ,
مظهریت صفات حق ,
عرفان اسلامی ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
شعور موجودات ,
عرفان در اندیشه امام خمینی ,
گرایش عرفانی امام خمینی ,
تسبیح گویی موجودات ,
شعور عمومی موجودات ,
حجاب عقلی ,
سریان ذات و صفات ,
اندیشه فلسفی امام خمینی ,
ساحت های هستی ,
رابطه ساحات هستی ,
تجلی خدا در طبیعت ,
سریان علم در هستی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
امام خمینی ضمن نگاه انتقادی به هرم رتبه بندی موجودات در فلسفه کلاسیک، معتقد است معیار برتری موجودات بر یکدیگر، میزان توسعهیافتگی علمی در کشف عوالم هستی است و نه تنها موجودات دیگر نیز در برخورداری از این صفت با نوع انسان مشترک هستند، بلکه چه بسا برخی موجودات عالم ناسوت، شعور و خرد توسعهیافتهتری نسبت به برخی افراد انسان داشته و باید آن موجودات خاص را از برخی انسانها برتر بدانیم. نتیجه تبعی این دیدگاه، این است که ایشان قضیه مشهور «[نوع] انسان مطلقا اشرف موجودات امکانی است» را محل تأمل میداند. پرسش اصلی این پژوهش این است که امام راحل بر اساس چه مبانی فکری، چنین نظری دادهاند؟ به نظر میرسد اصلیترین بنمایه فکری این ایده، مبنای وحدت و بساطت هستی، و نیز سریان صفات و کمالات وجودی در همه موجودات عالم ناسوت و به ویژه، سریان علم به عوالم هستی به عنوان اصلیترین معیار توسعهیافتگی موجودات امکانی است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی انتقادی تفسیر قلب به عقل در شارحان ابن عربی
نویسنده:
علی کیادربندسری، نصرالله حکمت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس)
,
عقل منفعل
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
عقل مستفاد
,
رابطه قلب و عقل
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
عرفان ابن عربی ,
عرفان اسلامی ,
شارحان نظریه های عرفانی ابن عربی ,
دل در عرفان اسلامی ,
انسان شناسی ابن عربی ,
تفاوت عقل و قلب ,
عقل در فلسفه اسلامی ,
تفسیر قلب به عقل ,
چکیده :
ایده ی قلب در آثار ابن عربی از مهمترین و محوری ترین آراء اوست که تمام اندیشه های معرفت شناختی وی در نسبت با آن قابل فهم هستند. این ایده که از سوی اکثر شارحان ابن عربی با ارجاع به دیدگاه حکمای مسلمان نسبت به عقل مورد فهم قرار گرفته اغلب به صورت عبارت اخرای عقل مستفاد در تلقی فیلسوفان اسلامی درک شده است. تفسیری که با توجه به اهمیت ایده ی قلب در آراء و افکار ابن عربی باید مورد ارزیابی قرار گرفته و استواری آن با توجه به اندیشه های ابن عربی در متن آثارش به طور دقیق سنجیده شود. در این مقاله تلاش میشود تا ضمن ارزیابی انتقادی این تفسیر، فهم ایده ی قلب به مثابه ی عقل قابل و همچنین به مثابه ی عقل در معنای فهم عرفی و عمومی از این کلمه نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 239 تا 259
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن عربی و دیگر شرایع در مقام «دیگری»
نویسنده:
علی اصغر مصلح، حامده راستایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه میان فرهنگی
,
عرفان نظری
,
دیگری (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
ارتباط عرفان و شریعت ,
عرفان ابن عربی ,
شریعت حضرت محمد(ص) ,
نسخ شرایع سابقه ,
تساهل و تسامح دینی ,
عرفان اسلامی ,
شمول بهره مندی از حقیقت(دین شناسی) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
اختلاف ادیان ,
مفهوم دیگری در دنیای اسلام ,
ایده دیگری ,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین) ,
چکیده :
در پهنه جهان اسلام، در ساحات گوناگون عرفان و علوم باطنی، حکمت و دانشهای عقلی، اخلاق نظری، کلام و معارف عقیدتی، قرآن، فقه و حدیث و علوم نقلی و حتی دانش تاریخ میتوان از «دیگری» سخن گفت و موضع اندیشمندان مسلمان را در این موضوع در هر حیطه به طور جداگانه به نظاره نشست. آنچه در این مقاله مطرح است، بررسی مسئله «دیگری» در ساحت دیگر شرایع از نظرگاه محیی الدین ابنعربی است. بدین منظور، پرسش از حقانیت یا عدم حقانیت ادیان به آثار ابنعربی عرضه گردیده و مبنای فکری او در برابر مسئله دیگر شرایع مورد بررسی قرار گرفته است. پرسشی که هرچند برای خود او به عنوان مسئله مطرح نبوده است اما بررسی آن، رویکرد ابنعربی را به عنوان یک عارف مسلمان در مواجهه با دیگر شرایع نشان میدهد و از جمله فروع دیدگاه او در برابر مقوله عام «دیگری» به شمار میآید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 221
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و تحلیل صورتبندی برهان فطرت عشق در تفکر آیتالله شاهآبادی
نویسنده:
حمید شاه آبادی، محمد رضا اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاعده تضایف
,
اثبات خدا
,
آیه الله شاه آبادی
,
برهان فطرت عشق به کمال
کلیدواژههای فرعی :
راههای خداشناسی ,
فطرت حب کمال صرف ,
فطرت خدا شناسی ,
کمال مطلق ,
عرفان اسلامی ,
براهین خداشناسی ,
فلسفه اسلامی ,
مقام محبت ,
براهین ملازمه عامه ,
نقد برهان فطرت عشق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
در سنت تفکر اسلامی برهان فطرت در اثبات وجود خدا، برهانی ملهم از آموزههای قرآنی و مبتنی بر رویکردی انسانشناسانه است. گرانیگاه برهان فطرت، التفاتی مضمر در نفس انسان نسبت به کمال بحت و مطلق است. آیتالله شاه آبادی به عنوان یک فیلسوف مابعد صدرایی، کوشیده تا معطوفیت ذاتی نفس به مفهوم کمال را در آمیزش با قاعدۀ فلسفیِ تضایف در تفکر اسلامی، همچون تمهیدی جهت اقامۀ استدلالی برای اثبات وجود متعلق التفات نفس به کار گیرد. در مقالۀ پیش رو استدلال مذکور (برهان فطرت عشق)، در قالب دو قیاسِ اقترانی و استثنایی صورتبندی شده و لوازم و مقومات آن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر محیى الدّین عربى بر صدرالمتألّهین و فلسفه او
نویسنده:
علی زمانی قمشه ای
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ملاصدرا و عرفان ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
احکام کلی وجود
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
فتوحات مکیه ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
علم به علت ,
علم به معلول ,
خلق جدید ,
علم الهی ,
کلام نفسی خدا ,
حکمت ایرانی-اسلامی ,
بقاء نفس ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
کلام خدا از نظر ملاصدرا ,
عرفان نظری ,
اسفار اربعه (فلسفه) ,
درخت طوبی ,
تأثیر ابن عربی بر ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
چکیده :
عرفان اسلامى از آغاز ظهور قرن به قرن تکامل یافت در هر قرنى عرفاى بزرگى ظهور کردند و به آن کمال بخشیدند و به سرمایه اش افزودند. البته این تکامل سیرى تدریجى داشت ولى در قرن هفتم به دست محیى الدّین با حرکت جهشى به نهایت کمال خود رسید. او عرفان را وارد مرحله جدیدى کرد که سابقه نداشت. محیى الدّین بیش از دویست کتاب نگاشته مهم ترین کتابهاى او یکى (فتوحات مکیّه) است که درحقیقت یک (دایرةالمعارف) عرفانى است و دیگرى کتاب (فصوص الحکم) است. ملاّصدرا با همه احترامى که براى ابن عربى قائل است امّا از آن جا که خود پژوهشگرى است بى نظیر و داراى نبوغى سرشار در پاره اى مسائل نظر ابن عربى را رد مى کند و در برخى مسائل سخن او را به عنوان تأیید بر پژوهش خویش مى آورد و در مسائلى چند چنین مى نماید که از او تأثیر پذیرفته است. بنابراین نمى توان او را پیرو بى چون وچراى ابن عربى دانست و این واقعیّتى است که ما در سرتاسر نوشته ها و آثار ملاّصدرا بویژه در اسفار با آن روبه رو هستیم. بارى نگارنده به مقتضاى حوصله تنگ این مقاله دیدگاههاى هر دو دانشمند بزرگ را برپایه مسائل مطرح شده در اسفار ملاّصدرا پى مى گیرد و از سایر نگاشته هاى او چشم مى پوشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 284 تا 312
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منفیت و نقدِ سنّت با تکیه بر سنّت عرفانی
نویسنده:
منیره طلیعه بخش، غلامحسین غلامحسین زاده، علیرضا نیکویی، مهدی معین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
عرفان نظری
,
نقد سنت
,
سنت (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
تاریخی گرایی ,
سنت گرایان ,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین) ,
سنت و تجددگرایی ,
عرفان اسلامی ,
گفتمان سنت گرا و تجددگرا ,
گوش دادن موثر ,
سنت و مدرنیته ,
تاریخیت گروی (مسائل جدید کلامی) ,
بنیادگرایی (مسائل جدید کلامی) ,
هرمنوتیک گادامر ,
عدم مطلق ,
سنت تاریخی ,
بنیاد ,
وجود و زمان ,
مساله سنت و تجدد ,
سنت در معنای تاریخی ,
Hermeneutical Philosophical Tradition ,
سنّتگرایی ,
هرمنوتیک شلایرماخر ,
زمان حال اصیل ,
وقت (عرفان) ,
بی بنیاد ,
سنت نزد عرفا ,
مغاک ,
بنیاد غیر متافیزیکی ,
سنت زایا ,
چکیده :
نحوهای که امروزه از سنت پرسش میشود و در آن اندیشه میرود، بیبنیاد (groundless) است. بیبنیادی شاخصۀ دوگانۀ سنت یا تجدد است. در حالی که بنیاد اصیل، بهواسطۀ تجربۀ دقیقۀ «نفی» بنیادی مغاکی/ عدمی است. رویکردهای بیبنیادی چون «هرمنوتیک رمانتیک، تاریخگری، بنیادگرایی و سنتگرایی» سنت را امری سپریشده فهم میکند در حالی که «هرمنوتیک فلسفی، تاریخمندی و سنتمندی» سنت را گذشته حاضر در اکنون میدانند. این رویکردها مستلزم قائل شدن به بنیاد و سرآغاز مغاکی/ عدمی و محدث، فهم زمان بهمثابۀ تکرار گذشته در حال و وجود بهمثابۀ وجودِ پیشِدست و در نتیجه مبتنی بر وقت، نقد و احضار هستند. در سنت اسلامی نخستین جرقههای این مواجهه اصیل را میتوان در نقد حقیقتِ آفاقی و سنتِ فرادست و تأکید بر کشف و شهود از سوی جریان تصوف و عرفان ردیابی کرد. عارفان حقیقت رویکرد خویش به سنت را «نقد» میدانستند که امری مقدم بر ارزیابی است و به فراخوانی وجودی حاضر اشاره دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«دیگری» از نظرگاه ابنعربی
نویسنده:
حامده راستایی جهرمی، علی اصغر مصلح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شقاوت اخروی
,
اَسماء (عرفان نظری)
,
فلسفه میان فرهنگی
,
ظهور اسماء(قسیم صفات و اعیان ثابته)
,
سعادت
,
دیگری (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
سعادت و شقاوت ,
عرفان ابن عربی ,
عرفان اسلامی ,
شمول بهره مندی از حقیقت(دین شناسی) ,
سعادت از نظر ابن عربی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
تعینات اسمائی(مقابل تعین ذاتی) ,
مظاهر اسماء(مقابل مظاهر صفات) ,
کثرتگرایی دینی ,
مفهوم دیگری در دنیای اسلام ,
ایده دیگری ,
چکیده :
هر چند موضوع «دیگری»، در بین اندیشمندان مسلمان به عنوان یک مسئلۀ مستقل مطرح نبوده است لکن ظرفیت طرح این بحث بین همه نحلههای فکری در جهان اسلام به ویژه عرفان وجود دارد. بر این اساس میتوان برای نمونه پرسش از «دیگری» را به آثار ابنعربی به عنوان نمایندۀ عرفان اسلامی عرضه کرد و مبانی فکری او را در این زمینه جستجو کرد. مبانیای همچون بحث مظهریت اسماء الهی، گسترده پنداشتن عرصۀ سعادت و نیز دست-نیافتنی دانستن تمام حقیقت، که میتواند موضع این عارف نامور را در قبال «دیگری» روشن سازد. از مهمترین مبانی هستیشناسی ابنعربی در رویکردش نسبت به «دیگری»، بحث مظهریت اسماء و «دیگری» را از مظاهر اسماء الهی دانستن است. پرهیز از انحصارگرایی در باب حقانیت و «دیگری» را اهل سعادت و نجات دانستن نیز نگاه مثبت به «دیگری» را به دنبال دارد. تأکید ابنعربی بر ناآشکارگی حقیقت و عدم حضور آن نزد گروه یا فرقهای خاص، جستجوی حقیقت در آیین «دیگری» را به دنبال خواهد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهاد الأكبر أو جهاد النفس
نویسنده:
روح الله موسوي خمیني
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار الامام الخمینی قدس سره,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
خود سازی ,
عزت نفس ,
ریاضت ,
مراقبه ,
معاتبه ,
معاقبه ,
مجاهده ,
خود شناسی ,
مداهنه نفس ,
هدف سیر و سلوک ,
آثار سلوک ,
خودسازی از دیدگاه امام خمینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
کد کنگره:
BP 250 /خ8 ج9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسانشناسی عرفانی و پايههای هستی شناختی آن
نویسنده:
محمدرضا اسفندی، احمد سعيدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
انسانشناسی عرفانی و پایههای هستی شناختی آن (عرفان)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
علم نفس ,
وحدت شخصی وجود ,
علم اجمالی واجب ,
مبانی عرفان ,
علم نفس ,
اعیان ثابته ,
عرفان عملی ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
تجلی واحد القهار ,
مقام توحید(عرفان) ,
علم اجمالی((منشا علم تفصیلی)، مقابل علم تفصیلی) ,
انسان کامل ,
چکیده :
به اعتقاد عارفان، انسان نسبت به ساير مخلوقات خداوند از ويژگي جامعيت برخوردار است و بهدليل اين جامعيت، هر يک از کمالات حقتعالي که در تعينات ديگر بروز و ظهور ميکند، در تعين انساني هم هست و ظهور دارد. ازاينرو، اهلمعرفت انسان را نمونه و نسخة کوچک عالم برميشمارند و عالم را يک انسان مفصل و بزرگ تلقي ميکنند. اين نوع نگاه به انسان و جايگاهي که در اين نگاه براي انسان در ميان ماسويالله در نظر گرفته ميشود و نقش و نسبتي که براي انسان نسبت به خداوند و نسبت به ديگر تجليات او معرفي ميگردد، مبتني بر نوع خاصي از هستيشناسي است. هم انسانشناسي عرفاني و هم هستيشناسي خاصي که در پس آن قرار دارد بهصورتهاي مختلفي در آثار عرفاني بررسي شدهاند؛ ولي بهظاهر در هيچ يک از آثار عرفاني يا دربارة عرفان، بخش مستقلي به پايههاي هستيشناختي انسانشناسي عرفاني اختصاص نيافته و رابطة مباني مزبور با آموزههاي انسانشناسي عارفان بهصورت ويژه تنقيح نشده است. هدف اساسي از اين پژوهش، بيان رابطة ميان دو بخش اصلي مباحث عرفاني، يعني هستيشناسي و انسانشناسي عرفاني است و بدين منظور، ابتدا به مباحثي از بنيادهاي هستيشناسي و سپس به پارهاي از مباحث انسانشناسي عارفان پرداخته، و رابطة اين مباحث را بهاجمال بررسي و تبيين نمودهايم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 747
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید