مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
ادبیات عرفانی اصطلاحات عرفانی تاریخ عرفان اسلامی تفسیر عرفانی عارفان (مسلمان) عرفان شیعی عرفان عملی عرفان نظری عرفان و شریعت کرامت (عرفان)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 242
چشم اندازهای اومانیستی در عرفان ایرانی
نویسنده:
شریفیان مهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران جنوب, تابستان/ 1394
صفحات :
از صفحه 161 تا 198
مطالعه تطبیقی حضرات خمس از دیدگاه قیصری و امام خمینی
نویسنده:
سید محمود یوسف‌ثانی، حسین زحمتکش زنجانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 125 تا 142
مواجهه فلسفی ملاصدرا با عرفان ابن‌‌عربی
نویسنده:
عبدالله صلواتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/ 1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , اسفار , قیصری , علیت , حکمت متعالیه , معاد جسمانی , ابن سینا: ابوعلی سینا , قضا و قدر , علم خدا , عین ثابت , نگرش وجودی , تنوع روشی ملاصدرا , نگاه تفکیکی ملاصدرا , نگاه تاویلی ملاصدرا , ممکن اعتباری , ممکن انتزاعی , اتصال عارف به حق , شبکه معرفتی وجودی , نگاه نقادانه ملاصدرا , علم به مبدا و معاد , عرفان انگاری ملاصدرا , نگاه وجودی ملاصدرا , روش ملاصدرا , اهل بیت(ع) , علم ازلی الهی , معاد جسمانی , قضا و قدر , قرآن , قاعده بسیط الحقیقه , عرفان اسلامی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , حکمت متعالیه , اعیان ثابته , برهان بسیط الحقیقه , قرآن , عبدالله جوادی آملی , سید جلال آشتیانی , ملا مهدی نراقی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ابن عربی , اصل علّیت , امامان معصوم علیهم السلام , عبدالله صلواتی , میرداماد , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
بی‌تردید ملّاصدرا از مکتب ابن‌عربی به طور گسترده‌ای تأثیر پذیرفته است؛ از این رو، برخی ملّاصدرا را نه مؤسس یک نظام فکری که تابع ابن‌عربی دانسته‌اند. چگونه می‌توان با وجود استفاده گسترده ملاصدرا از ابن عربی، حکمت متعالیه او را فلسفه‌ای مستقل دانست؟ این پرسش پایه این جستار است. دستاورد این پژوهش نیز عبارت است از اینکه: مکتب فلسفی ملّاصدرا در عین پذیرش اولیۀ اقوال عرفانی ابن‌عربی، وجوه تمایزی نیز نسبت به آن دارد؛ تمایزهایی در محورِ نگرش وجودی و تنوع روشی و تأکید بر برهان. همچنین، از آنجا که فلسفۀ ملّاصدرا به مثابه شبکۀ معرفتی مشتمل بر نگرش، مسائل، روش و هدف است، در پی دگردیسیِ برخی جنبه‌های عرفان ابن عربی در فلسفه ملاصدرا، دیگر جنبه‌های فلسفه او نیز دست‌خوش تغییرشده است.
صفحات :
از صفحه 61 تا 84
بررسی دیدگاه ابن عربی درباره خاتم الاولیا
نویسنده:
محمد نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی, تابستان/ 1386
صفحات :
از صفحه 93 تا 124
تعالی و حلول در فلسفه اسپینوزا با تکیه بر عرفان اسلامی
نویسنده:
شهناز شایان فر، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1388
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
رهیافت عرفانی به قرآن و مبانی آن با تأکید بر آیات‌الاحکام
نویسنده:
محمد نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1393
صفحات :
از صفحه 99 تا 124
تعالی و حلول در فلسفه ی اسپینوزا با تکیه بر عرفان اسلامی
نویسنده:
شهناز شایان فر، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , الله , ابن سینا: ابوعلی سینا , اسپینوزا , حلول , عرفان ابن عربی , وجود مطلق , ثنویت دکارتی , صفات ذاتی , موجود مطلقا نامتناهی , عرفان اسلامی , همه -خداانگاری اسپینوزا , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , صفات ذاتیه ( الهی ) , وجود حق مطلق (اسماء ذات) , جوهر مادی , عرفان اسلامى , ارسطو , محمد سعیدی مهر , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , جرج برکلی , هری اوسترین ولفسن , کارل یاسپرس , ابن عربی , باروخ اسپینوزا , آندره لالاند , موسی بن میمون (Maimonides) , صفات ذاتی(مقابل صفات حالی) , فلسفه اسپینوزا , علت داخلی , صور تعالی , صور حلول , تعالی حالتی , تعالی منطقی , تعالی معرفتی , ضرورت الهی , کل و مجموع عالم , طبیعت مخلوق , شئ ممتد , اسمای فعل , اصالت کثرت , جوهر روحانی , جوهر مادی , تمایز ذات و ظهور , تئیسم حلولی , حلول صعودی , حلول نزولی , حلول حضوری , صفات نامتناهی , شهناز شایان فر , تعالی , ملاصدرا شیرازی , همه‌خدایی (پان‌تِئیسم)
چکیده :
در نظام یکتاگوهری اسپینوزا، تاکید بر برخی واژگان محوری از جمله طبیعت، جوهر، ‌علت داخلی (علت حلولی)، و طرح حضور ماده در خدا (= خدا به عنوان شی ممتد) سبب شده تا در عصر حیات او و پس از آن، قرائت های حلولی از فلسفه او پدیدار شود و او متهم به همه خدایی گردد؛ در حالی که اسپینوزا بارها خویش را از این اتهام مبرا دانسته و شواهد مختلفی در آثار او بر برائت او از چنین اتهاماتی گواهی می دهد. با نظر به فلسفه اسپینوزا به عنوان کلیتی مشتمل بر رهیافت، مبانی و شبکه زبانی خاص، می توان به قرائت های حلولی برآمده از برخی عناصر زبانی، از جمله خدا به عنوان علت داخلی، خدا به عنوان شی ممتد و خدا به عنوان طبیعت، پاسخ داد. در جستار حاضر، با تکیه بر عرفان اسلامی، صور مختلفی از تعالی و حلول ارایه می گردد. افزون بر آن اشکالات وارد بر تعالی در فلسفه اسپینوزا، بر اساس نظام فلسفی او، نقد و بررسی می گردد و با نظر به ساختار کلی فلسفه اسپینوزا و ویژگی هایی که او برای خدا در نظر می گیرد، می توان تصویری متعالی از خدا در نظام فلسفی او ترسیم نمود؛ از این رو گرچه خدای اسپینوزا از تعالی وجودی یا واقعی برخوردار نیست، از بین صور تعالی، در فلسفه اسپینوزا سه صورت از تعالی (تعالی حالتی، تعالی منطقی و تعالی معرفتی) قابل طرح است. گفتنی است این مقاله جهت تبیین و تحلیل مطالب، افزون بر آرای اسپینوزا، از برخی اصطلاحات و تعابیر فلسفه اسلامی و عرفان بهره جسته است.
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
  • تعداد رکورد ها : 242