مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
پژوهش تاریخی (روش)
پژوهش های تاریخی
تاریخ اجتماعی
تاریخ تشیع
تاریخ سیاسی
تاریخ نگاری
تقویم اسلامی
تمدن اسلامی
سیره معصومین(ع)
عصر امامت
عصر خلافت
عصر غیبت
عصر نبوت
نسب شناسی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
تعداد رکورد ها : 1629
عنوان :
عبدالله بن سبأ : إشكالية النص و الدور الأسطورة
نویسنده:
ابراهيم بيضون
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: دار المورخ العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
کلیدواژههای فرعی :
فرقه ناجیه ,
حقانیت مذهب شیعه ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
سرگذشت نامه ها ,
جعل و تحریف ,
تاریخ امامیه ,
باورهای امامیه ,
مانیفست امامیه ,
وجود تاریخی ابن سباء ,
تهمت شرک به شیعه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلیل ظهور اسلام در قوم عرب
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جواب اين سوال منفي است و ظهور اسلام در ميان عرب ربطي به نسب اعراب نداشته است. بلي پيامبر(ص) خود از نسل حضرت اسماعيل(ع) است. ولي اين مسأله دخالت مستقيم در نبوت پيامبر(ص) نداشته است. در تمام ملل و اقوام ، انبيايي ظهور کرده اند و اين سنت خدا بوده است که
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
تمدن اسلامی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیره امام على و تساهل و تسامح
نویسنده:
حسین عبدالمحمدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تساهل و تسامح
,
سیره امام علی علیه السلام
,
اخلاق اسلامی و دینی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اهل بیت(ع) ,
اقامه حدود ,
اقامه عدل ,
حاکمیت دینی ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
مکاتب اخلاقی ,
اسلام و لیبرالیسم ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
شرح صدر ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
ناکثین ,
قاسطین ,
مارقین ,
تساهل نسبی ,
انعطاف ناپذیرى در اصول اخلاقی ,
تساهل و حقوق شخصى ,
نظام سیاسی دینی ,
غارت بیت المال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
تساهل و تلورانس در فرهنگ غرب داراى مبانى و فرايند تاريخى خاصى است كه با آنچه در فرهنگ اسلامى تحت اين عنوان مطرح شده تفاوت ماهوى دارد. در مكاتب گوناگون سخن از تساهل و عدم تساهل مطلق نيست. در هيچ مكتبى سازش و تحمل رفتار مخالف و يا نابردبارى در برابر آن به طور مطلق تجويز نشده است بلكه بحث از تساهل و عدم تساهل نسبى است. بنابراين مهم تبيين موارد تساهل و عدم تساهل در مكاتب مختلف است. از آن جا كه سيره على (عليه السلام) تجسم عينى اسلام است، براى راه يابى به موارد تساهل و عدم تساهل در مكتب اسلام مى توان سيره آن حضرت (عليه السلام) را مورد توجه قرار داد. نبشتار حاضر با اين هدف به سيره على (عليه السلام) نگريسته و اجمالا روشن كرده است كه امام على (عليه السلام) با تمام وجود به اصول اساسى دين پاى بند بود و مداهنه و سازش درباره آن ها را روا نمى دانستند و در برابر ناقضان حدود الهى، تهديدكنندگان عدالت اجتماعى و توطئه گران براندازى نظام دينى سخت نامتساهل بودند. در عين حال، در مورد حقوق شخصى و مناظرات علمى بسيار با سعه صدر و متساهل بودند. در اين خصوص، نمونه هايى از سيره آن بزرگوار ارائه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه فریقین در مورد قصص انبیا در قرآن
نویسنده:
الهه مزرعه یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفاسیر شیعه
,
معارف اسلامی
,
فریقین
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
تفاسیر اهل سنت
,
مخالفت
,
حدیث
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
قَصص ( قرآن )
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
انبیاءالله
,
انبیاءالله
چکیده :
در این پژوهش ابتدا بحث کوتاهی در مورد واژگان «انبیا» و «قصص» صورت گرفته است.سپس مبانی که در قصص مد نظر مفسرین بوده مانند اعتقاد به نقش هدایتی قرآن، اعتقاد به عصمت انبیا و حجیت قول صحابه و ... تدوین گردیده و در ادامه ویژگی های پیامبران در قرآن بیان شده، و به خصوص آن چه درقصص به آن توجه شده مانند مخلص، صالح و صدیق و ... توضیحاتی گفته شده ، همچنین به موارد اختلاف در ویژگی های هر یک از انبیا نیز اشاره شده است. سپس به بررسی ماخذ فریقین پرداخته که به دو بخش راویان و کتب تقسیم شده و در ضمن آن تعدادی از راویان روایت ها و کتاب های فریقین معرفی شده است. براساس مطالب مذکور مشخص می گردد که اهل سنت دو دیدگاه متفاوت نسبت به برخی از مبانی و راویان دارند. در ادامه داستان پیامبران پیگیری شده و برای بررسی تطبیقی قصص در تفاسیر، آرا آنها را به دو گروه، قسمت نموده؛ گروهی که از مطالب مخالف عصمت و مقام انبیا و اسرائیلیات در تفسیرشان سخن گفته و آنها را به دیده ی قبول نگریستند و گروهی دیگر که این داستان ها را نپذیرفتند ؛ ودر بخش نقد و بررسی این قصص، دلایل ایشان، در رد این داستان ها مطرح شده است.پس از انجام این پژوهش می توان بیان داشت که منشا و دلیل اصلی اختلاف در داستان ها مربوط به مبانی و ماخذ مفسرین است،و نیز مشخص گردید که اهل سنت دو دیدگاه نسبت به قصص انبیا دارند،که یکی از این دو گروه ،به دیدگاه شیعه نزدیک است ولی نظر اکثر اهل سنت مخالف شیعه می باشد.از تفاسیر شیعه، متاسفانه تفاسیری چون تفسیر مقاتل بن سلیمان با نظر اهل سنت بیشتر هماهنگ است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و آن قوم دیگر…
نویسنده:
سید ابوالحسن حسینى ادیانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دعوت به اسلام
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اسلام آوردن
,
قوم در قرآن
,
قوم دیگر
کلیدواژههای فرعی :
پیشگوئی در قرآن ,
مهدویت ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
ایرانیان ,
قوم عرب ,
ملت ها در قرآن ,
قوم غیرمعین ,
چکیده :
يكى از ابعاد اعجاز قرآن، پيشگويى از حوادث آينده است كه از موضوعات گوناگونى خبر داده. يكى از آن سخن از قوم ديگرى است كه در خدمت اسلام قرار خواهند گرفت. آيات متعددى در قرآن هستند كه از مفاد آنها نوعى اظهار بىاعتنايى به مردم عرب در قبول دين اسلام استنباط مىشود و مفاد آن آيات اين است كه اسلام نيازى به شما ندارد؛ به فرض كه شما اسلام را نپذيريد، اقوام ديگرى در جهان هستند كه آنها از دل و جان اسلام را خواهند پذيرفت، بلكه از مجموع اين آيات چنين استنباط مىشود كه قرآن كريم آن اقوام ديگر را از قوم عرب براى اسلام مناسبتر و آمادهتر مىداند. البته عنوان «قوم ديگر» يك عنوان كلى است و برخى احتمال دادهاند كه اين آيات شامل همه اقوام و ملتهايى مىشوند كه در طول تاريخ مسلمان شدهاند و همه نيروهاى مادى و معنوى و ذوق و استعداد و فكر و ابتكار خود را در اختيار آن قرار دادهاند، ولى اين احتمال ناتمام است؛ زيرا درست است كه لفظ «قوم» اسم جمع بوده و بر گروه و جمعيت دلالت مىكند، ولى از نظر لفظ مفرد و نكره آمده است؛ يعنى دلالت بر گروه و قوم غيرمعين مىكند؛ يعنى يك قوم از بين اقوامى كه مسلمان شدند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) در عهدین
نویسنده:
محسن پورمحمد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
پیامبرشناسی
,
پیامبر اکرم (ص) در عهدین
کلیدواژههای فرعی :
قرآن و زندگی پیامبر ,
اهل بیت(ع) ,
روح القدس ( روح ) ,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء) ,
انجیل ,
تورات ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
قرآن ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
نامه های پیامبر اکرم (ص) ,
پیامبر موعود در عهد عتیق ,
اسناد مکشوفه بحرالمیت ,
چکیده :
خداى سبحان در آيه 157 سوره اعراف چنين فرموده است: «الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسوُلَ النَّبِىَّ الاُمِّىَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكتوباً عِندهُم فِى التَّوراةِ وَ الاِنجيلِ يَأمُرُهُم بِالمَعروفِ وَ يَنهَاهُم عَنِ المُنكَرِ... .» از اين آيه شريفه استفاده مى شود كه اهل كتاب در عصر نزول قرآن، بشارت به حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) را در كتاب هاى خود مى يافته اند. همچنين بر اساس آيه سوره مباركه صف، حضرت عيسى (عليه السلام) خود را مبشر پيامبرى به نام «احمد» مى داند: «وَ اِذْ قَالَ عيسىَ بنُ مريمَ يَا بني اِسرَائيلَ اِنّي رَسوُلُ اللَّهِ اِليكُم مُصدِّقاً لِمَا بَينَ يَدَىَّ مِنَ التَّوراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُول يَأتي مِنْ بَعدِى اسْمُهُ اَحمَدُ فَلمَّا جَاءَهُم بِالبَيِّنَاتِ قَالُوا هذَا سِحرٌ مَبينٌ.» (صف: 6) اين آيات و نظاير آن ما را از مراجعه به تورات و انجيل موجود بى نياز مى سازد. گذشته از آن، كسى كه اندك آشنايى با عهدين موجود داشته باشد به يقين مى داند كه اين كتب اندك شباهتى با تورات و انجيل مورد نظر قرآن ندارند، حتى به زحمت مى توان آن ها را تركيب و صورت محرفى از آن ها از تورات و انجيل واقعى دانست. عهدين موجود «سيره مانندى» بيش نيستند كه در طول قرن هاى متمادى، نويسندگان بسيارى آنها را به رشته تحرير در آورده اند. بنابراين، جستجو از بشارت هاى قرآنى در اين كتاب ها اساسا خطاست. با وجود اين، شواهد و قراينى در آنها وجود دارد كه به خوبى، بر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) قابل تطبيق است. اين شواهد و قراين هم در عهد عتيق و هم در عهد جديد قابل پيگيرى است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گذرى بر تاریخ تشیع در قرن اول و دوم هجرى
نویسنده:
غلامحسین محرمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صدر اسلام
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
تاریخ تشیع
کلیدواژههای فرعی :
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
سکوت امام علی(ع) در یوم الخمیس ,
افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین ,
قرن اول هجری ,
قرآن ,
دعوت به اسلام ,
تاریخ شیعه قرن دوم هجری (هشتم میلادی) ,
امویان ,
عباسیان ,
تاریخ سیاسی ,
تاریخ سیاسی شیعه ,
اسلام ناب ,
آغاز تشیع ,
مصداق شیعه ,
نقش قریش در واقعه سقیفه ,
صحابیان شیعی ,
تشیع در عصر عباسیان ,
فزونى شیعیان در عصر عباسیان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
امام خمینی
چکیده :
تشيع، مرامى جز اسلام راستين و به تعبير امام خمينى (رحمه الله) «اسلام ناب محمدى»، نيست كه خداى تعالى آن را بر پيامبرش، محمد مصطفى (صلى الله عليه وآله)، نازل كرده و به وسيله آن حضرت، قوانين و مقررات آن را تشريع فرموده و به دينى جز اسلام راضى نشده: «و رضيت لكم الاسلام ديناً» (مائده: 5) و دينى جز آن را نپذيرفته: «الدين عندالله الاسلام فمن يبتغ غير الاسلام ديناً فلن يقبل منه» (آل عمران: 3) چنان كه پيامبران پيشين نيز كيشى جز اسلام نداشتند و به مكتبى جز اسلام دعوت نمى كردند: «ما كان ابراهيم يهودياً و لانصرانياً لكن كان حنيفاً مسلماً» (آل عمران: 2). اين مقال بر آن است كه با نگاهى گذرا بر تاريخ تشيع، در قرن اول و دوم هجرى، به تولد و توسعه آن در بستر اسلام اشاره نمايد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام على(ع) و تساهل خواص
نویسنده:
جواد سلیمانى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیره امام علی علیه السلام
,
تساهل سیاسی
,
حکومت اسلامی
,
حکومت امام علی (ع)
,
سیره علوی (امام علی ع)
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مرگ پیغمبر ص ,
اهل بیت(ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
صدر اسلام ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
امویان ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
تاریخ سیاسی ,
اندیشه سیاسی ,
جنگ های امام علی(ع) ,
رفتار امام علی با خلفا ,
تساهل با بنى امیه ,
تساهل در اجراى حدود الهى ,
تعطیل حدود الهى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
انديشه تساهل و تسامح كه در قرون اخير ابتدا در مغرب زمين مطرح شد، و سپس توسط برخى روشن فكران و نويسندگان در جامعه ما مطرح گرديد، رويكردى تازه نيست، صفحات تاريخ صدر اسلام نشان مى دهد برخى از چهره هاى سرشناس سياسى پس از رحلت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) در برخورد با مخالفان و منافقان و به طور كلى، عناصر غيرخودى شيوه اى متساهلانه در پيش گرفته، در اجراى حدود و نحوه تقسيم بيت المال روش آسان گيرى را برگزيدند. در مقابل، حضرت على (عليه السلام) و اصحاب ايشان با اين سياست مخالف بوده و با هرگونه گذشت در اجراى حدود و تقسيم غيرعادلانه و بخشش هاى نارواى بيت المال و سازش با منافقان و عناصر غيرخودى مبارزه كرده اند. در اين نوشتار، به برخى از نزاع هاى امام على (عليه السلام) با خواص سماحت جو اشاره گرديده و جزئيات برخى از حوادث توضيح داده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنگ هاى ارتداد و بحران جانشینى پس از پیامبر(ص)
نویسنده:
على غلامى دهقى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیکار با اهل رده
,
خلافت بعد از رسول الله (ص)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
تاریخ سیاسی
کلیدواژههای فرعی :
حضرموت ,
مدینه ,
هنگام رحلت پیامبر (ص) ,
بنی تمیم ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
خلافت ابوبکر ,
ارتداد ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
جنگ های رده ,
رده نگاری ,
اختلاف ابوبکر با صحابه ,
ارتداد بحرینیان ,
گونه های ارتداد ,
انگیزه های ارتداد ,
چکیده :
اهميت پرداختن به تاريخ اسلام و زدودن ابهام ها و روشن نمودن واقعيت ها بر كسى پوشيده نيست. اين پژوهش درباره موضوعى است كه در تاريخ اسلام، به «واقعه ردّه» شهرت يافته و از جمله مسائل مورد اختلاف ميان انديشمندان، به ويژه عالمان شيعه و سنى، مى باشد. اين پژوهش با بررسى دقيق منابع اسلام و به دور از هرگونه تعصب به اين نتيجه رسيده است كه مسلما گروهى از شورشيان عليه خلافت ابوبكر در مدينه از دين برگشته و مرتد شده بودند، اما گروه زيادى داراى انگيزه هاى سياسى و اقتصادى بودند و اسلام و احكام آن را قبول داشتند، به خصوص آن كه عده اى با انديشه شيعى در پى يافتن جانشين واقعى رسول خدا (ص) بودند. ولى متأسفانه ابوبكر بين اين گروه ها هيچ فرقى نگذاشت و همه را به بهانه ارتداد سركوب نمود. اواين كار را جز براى تثبيت حكومت خود و سوق دادن اذهان مسلمانان از بحرانى كه با آن مواجه بودند كه همان بحران جانشينى بود، نكرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صلح و آشتى در عصر پیامبر اکرم (ص)
نویسنده:
حامد منتظرى مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
بیعت حدیبیه
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
صلح
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
فدک ,
عصر نبوی ,
خاورشناسی ,
بیعت رضوان ,
صدر اسلام ,
امت اسلامی ,
جامعه دینی ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
حکومت اسلامی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
جنگ خندق ,
بنی ضمره ,
بنی مدلج ,
یهود عربستان ,
چکیده :
«صلح» يكى از دلنشين ترين واژه ها براى همه انسان ها به شمار مى آيد. در اين حال، برخى از خاورشناسان برآنَند كه اسلام را «آيين شمشير» معرفى كنند. البته، عدم رويكرد به آشتى هاى رسول اكرم (ص)، نيز بستر مناسبى را براى اين اتهام فراهم ساخته است. در اين سطور، يكايك صلح هاى پيامبر (ص) شناسايى و بررسى مى شود. اين مهم، با تكيه بر روش تاريخى، و بر اساس روند حوادث انجام مى يابد. صلح پرآوازه «حديبيه» تنها يكى از صلح هاى مورد شناسايى است و در اين نوشتار، موارد متعدد ديگرى مورد اشاره قرار مى گيرد كه از نظر زمانى، در دو بخش «پيش» و «پس» از حديبيه واقع شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
تعداد رکورد ها : 1629
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید