مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 299
راهبردهای اصلاح رفتارهای اقتصادی با تاکید بر بازخوانی آموزه های اقتصاد اسلامی در حکومت علوی
نویسنده:
فیض اله اکبری دستک ,نرگس سعیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
احکام و تکالیف آیین مقدس اسلام در ابعاد و زمینه های گوناگونی قابل بررسی و الگوبرداری است؛ از این رو علاوه بر احکام فردی و جنبه های اخلاقی، برای اداره هر چه بهتر جامعه از بعد اقتصادی نیز راهکارهای عملی و نظری قابل توجهی را ارائه می نماید که الگوها و راهبردهای کلان اسلامی را می توان در سیره پیامبر اکرم (ص) و پیشوایان معصوم (ع) جستجو نمود. بر این اساس مقاله حاضر آموزه های اقتصادی اسلام را با تاکید بر سیره عملی امام علی (ع) که خود در راس حکومت جامعه اسلامی بوده و به مدیریت آن پرداخته، مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد؛ بنابراین با مطالعه و تدبر در سیره اقتصادی و مدیریتی امام علی (ع) می توان سیاست ها و راهبردهای اقتصادی آن حضرت در اداره جامعه را در دو بخش نظری از قبیل: تبیین الگوی جامع اخلاق کارگزاران اقتصادی همچون خدامحوری، امانت داری، قانون مداری و نیز در بخش عملی از قبیل: تقسیم عادلانه بیت المال، بستر سازی تولید و اشتغال، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و نیز تقویت سیستم های نظارتی اقتصاد محور جستجو کرد.
صفحات :
از صفحه 19 تا 49
واکاوی مفهوم تبعیض نژادی و راهبردهای مقابله با آن بر مبنای فرمایشات حضرت علی (ع)
نویسنده:
مرجان کیان ، فهیمه نظام الاسلامی ، سحر موسی وند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، تببین و تشریح دیدگاه های حضرت علی درباره مسئله تبعیض نژادی به عنوان یکی از مهمترین چالش های فراروی بشر است. بدین منظور از روش پژوهش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. نمونه مورد بررسی، متن کامل نهج البلاغه، اسناد و منابع معتبر علمی- دینی از طریق روش کتابخانه ای و الکترونیکی است. بر اساس یافته ها می توان اذعان داشت که حضرت علی ملاک برتری بین افراد بشری را تقوا می دانند. برای رفع معضل تبعیض نژادی، چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی، راهکارهایی از جمله اتحاد و همبستگی همه جانبه، تشریک مساعی مبتنی بر تقوا، ترویج فرهنگ مشورت و... به دست آمد. بر اساس فرمایش های حضرت علی هر جایی که ردپایی از روحیه غرور و استکبار باشد، حق افراد مظلوم و ستمدیده پایمال می شود. باوجود آنکه نژادپرستان ارزش هایی مثل رنگ، پوست، زبان، نژاد، استعداد، قومیت و ملیت را عامل برتری می دانند، در دین اسلام معیار برتری انسان ها، پرهیزکاری و تقوا است.
صفحات :
از صفحه 105 تا 135
سیره حکومتی امام علی (ع) در برخورد با مخالفان
نویسنده:
علیرضا دره کی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
دوران پنج سالۀ خلافت امام علی دارای ویژگی های خاصی است. وقوع حوادث بزرگ در پایان خلافت عثمان و چند سال خلافت امام علی باعث شده است از سوی بعضی از محققین به عنوان دوران فتنه نامیده شود. افراد و جریان های تأثیرگذار در این حوادث هر یک با انگیزه های خاصی وارد وقایع شده و نقش ویژه‌ای در آفرینش آن ایفا نموده‌اند. دسته بندی مخالفان و عملکرد آنان در برابر حکومت امام علی علل و انگیزه های مخالفت آنان که به طور عمده عدول از موازین و معیارهای اسلامی را نشان می دهد و نیز رفتار امام در برابر آنان در این مقاله مورد توجه قرار گرفته و کوشش شده است با بررسی موارد مذکور زوایای جدیدی از حوادث دوران فتنه مورد ارزیابی قرار گیرد. اقدامات امام علی بیشتر شامل راهنمایی و توجیه مخالفان، عدم اجبارآنان، منزوی کردن و بی اعتنایی به آنان است. در موارد خاص بسته به شرایط و نوع مخالفت ها برخورد قهرآمیز صورت گرفته است.
صفحات :
از صفحه 61 تا 94
ارتباط بین دین و سیاست در نهج البلاغه و کارکردهای آن
نویسنده:
نرگس رایجی پارسایی,فاطمه فغان نوملی,آتنا کاردل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اندیشمندان و علمای اسلام به پیوستگی دو حوزه دین و سیاست معتقدند؛ چرا که سیاست به عنوان وسیله ای برای تحقق بخشیدن به اهداف متعالی دین، ارتباط عمیق و خدشه ناپذیری با آن دارد. سخنان امام علی (ع) در سراسر نهج البلاغه نیز حاوی این مطلب است که ایشان، سیاست اصلی حکومت خویش را بر مبنای عدالت اجتماعی، اقتصادی و احیای ارزش های دینی و اخلاقی بنا نهاد و حاکمیت را نه سلطه گری که مسوولیت و امانت الهی می دید. وحدت و یکپارچگی امت اسلام نزد امیر مومنان (ع)، از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است تا آنجا که پس از 25 سال، باز هم به سکوت خود ادامه می دهد و جهت جلوگیری از تفرقه، رنجش خاطر خویش را همچون استخوانی در گلو تحمل می نماید. در حکومت داری ایشان مباحثی چون اقامه مساوات و عدالت، صداقت و صراحت و عدم استبداد نسبت به مردم، بسیار مهم تلقی می شد. سایر جنبه های ارتباط دین و سیاست، در شخصیت ایشان به عنوان «حاکم جامعه اسلامی» نمایان می شود که در سه بخش سیره اخلاقی، اجتماعی و سیاسی به آن پرداخته شده است. نگرش دینی به کلیه مسائل از جمله سیاست، رنگ و بوی دینی می بخشد. نهج البلاغه -که بیانگر احوال و سخنان گرانمایه امام علی (ع) است- سرشار از مطالبی است که نشان دهنده آمیختگی دین و سیاست می باشد و نمود آشکار آن در شخصیت و سیره عملی مولای متقیان مبین آن است که ایشان در کوچک ترین مساله زمامداری، با مسامحه برخورد نکرد و از سیاست به عنوان ابزاری جهت نیل به اهداف دین مبین اسلام بهره گرفت.
صفحات :
از صفحه 79 تا 110
عمدة عیون صحاح الأخبار فی مناقب إمام الأبرار
نویسنده:
یحیی بن حسن ابن بطریق
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
چکیده :
«عمدة عيون صحاح الأخبار في مناقب امام الأبرار» در موضوع مناقب اميرالمؤمنين على (ع) و برخى از اهل‌ بيت پيامبر (ص) به دست يحيى بن حسن اسدى حلى، معروف به ابن بطريق (م 600) تدوين شده و بنا به گفته مؤلف در مقدمه كتاب نام كامل آن چنين است: عمدةُ عيون صحاح الأخبار في مناقب إمام الأبرار أميرالمؤمنين علي بن أبي‌ طالب وصيُ المختار صلى الله عليه و على الأئمة من ذريته الأطهار. العمده يكى از بهترين تأليفات در موضوع فضائل معصومين است كه در اواخر قرن ششم هجرى تأليف شده و فقط روايات اهل سنت را مرجع و منبع خود قرار داده است. ابن بطريق تقريبا تمام آنچه را در كتب معتبر اهل سنت اعم از صحاح و مسانيد آمده جمع نموده و ضمن نقل آنها مطالب محتاج به توضيح را توضيح داده است. ابن بطريق، كتاب خود را از منابعى نظير صحيح مسلم و بخارى، الجمع بين الصحيحين حميدى، الجمع بين الصحاح الستة ابو الحسن رزين بن معاويه عبدرى، مسند ابن حنبل، تفسير قرآن ثعلبى و مناقب ابن مغازلى نقل كرده و در ابتداى كتاب، سلسله سند خود را به هر يك از كتب فوق ذكر كرده است‌. در هر فصل نيز ترتيب نقل روايات بر اساس تقدم زمانى كتب است، مثلا ابتدا روايات ابن حنبل را نقل كرده، سپس بخارى، مسلم و ثعلبى را.
أسنی المطالب فی مناقب سیدنا علی بن ابی طالب کرم الله وجهه
نویسنده:
محمد بن محمد جزری؛ محقق: محمدهادی امینی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: مکتبة الإمام أمیرالمؤمنین علیه السلام العامة ,
چکیده :
اين كتاب مجموعه‌ اى از احاديث در فضيلت على (ع) است كه از طريق راويان و منابع اهل سنت نقل شده و ابن جزرى عالم قرن هشتم و نهم آنها را جمع‌ آورى كرده است. نام اصلى اثر روشن نيست، از اين رو كسانى كه آن را منتشر كرده‌ اند نامى برگرفته از مقدمه مؤلف براى آن برگزيده اند. نخستين چاپ اين اثر كه به سال 1324 ق در مكه منتشر شده، با نام «اسنى المطالب فى مناقب سيدنا على بن ابى‌ طالب» عرضه شده است. محمد هادى امينى از روى همين نسخه چاپى و با مقدمه و تعليقات خود، به سال 1402 ق كتاب را در اصفهان منتشر مى‌ كند. آنگونه كه پيداست طهطاوى نسخه‌ اى خطى در اختيار داشته كه غير از نسخه چاپ مكه است كه مرحوم امينى هم از آن بهره برده است. بخشى از اين اخبار به نقل از خود آن حضرت از رسول خداست اما در اين ميان رواياتى كه از نظر شيعه نادرست است هم آمده است، مانند روايتى كه شيخين را بزرگ پيران بهشت مى‌ داند يا حديثى كه از ظهور رافضه پيش‌ گويى مى‌ كند و به پيامبر (ص) نسبت داده‌ اند. مؤلف پس از نقل هر روايت، ضمن اشاره به منابع آن، به درايت و جرح و تعديل راويان توجه داده و در اين باره به تفصيل گراييده است. بنابراين كتاب حاضر فقط نقل روايت نيست و اظهار نظرهاى مؤلف را هم در بر دارد. محمد هادى امينى كه از محققان معاصر است، در پاورقى‌ هاى مفصل اين اثر، آدرس احاديث را استخراج و همچنين ترجمه مختصرى از راويان و منابع شرح حال آنان را ذكر كرده و در مواردى به نقد روايات مى‌ پردازد.
یاد خدا در سیره نظامی رسول خدا (ص)، امیرمؤمنان علی (ع) و امام حسین (ع)
نویسنده:
علی امین رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
پژوهش در سیره معصومان علیهم السلام برای معرفی آن اسوه های حقیقی به جامعه، ضروری است. سیره آن بزرگواران را میتوان در ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بررسی کرد. یکی از محورهای سیره معصومان علیهم السلام، سیره نظامی آن بزرگواران است که ابعاد مختلفی دارد. یک بعد آن توجه به خدا و استمداد از او در تمام شرایط نظامی است. در این نوشتار ابعاد سیره معصومان علیهم السلام در این موضوع بررسی شده است. بدین منظور پس از جمع آوری نمونه های فراوانی از سیره آن بزرگواران به دسته بندی و تجزیه و تحلیل آن پرداخته شد. در روش آن بزرگواران توجه به خداوند، استمداد از او و توجه دادن دیگران به این امر، در تمام شرایط نظامی اعم از آماده سازی سپاه، سختیهای میدان جنگ، شکست ها، پیروزیها و مقابله با توطئه ها و فتنه ها، بسیار پررنگ و برجسته است.
ترجمه الغارات
نویسنده:
ابراهیم بن محمد ثقفی؛ مترجم: عبدالمحمد آیتی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی,
چکیده :
کتاب الغارات پیوسته مورد توجه محدثین و مورخین و ادبا و نویسندگان بوده است چنانکه ابن ابی الحدید قسمت اعظم بخش تاریخی آن را در شرح نهج البلاغه آورده است و علّامه مجلسی بسیاری از آن را در بحار الانوار به مناسبت هایی نقل نموده. در زمان ما نسخه های الغارات بکلی نایاب بود مگر نسخه ای که در اختیار محقق ارجمند شادروان محدث ارموی قرار گرفت. آن بزرگوار با تبحر و احاطه ای که بر کتب احادیث و تواریخ داشت موفق شد آن را با حواشی و تعلیقات مفصل و سودمند در دو مجلد به چاپ برساند، که الحق کاری است بس شگرف. اخیرا خطیب عبد الزهراء نسخه دیگری در کتابخانه ظاهریه دمشق یافت و چاپ دیگری از این کتاب ارائه داد. با حواشی مختصرتر و ساده تری و این ترجمه از روی نسخه چاپ ایشان انجام پذیرفته و بیشتر حواشی، ترجمه حواشی ایشان است و نیز مترجم از تحقیقات جناب محدث نیز بسیار استفاده کرده است. کتاب حاضر به بررسی تاریخی نبردها، اصحاب و بخشی از سیره ی زندگانی اخلاقی و سیاسی امیر المؤمنین علی (ع) پرداخته است. در این کتاب مباحثی همچون داستان محمد بن ابی بکر، سخن علی (ع) در باب شهادت خویش و سایر مباحث تاریخی مد نظر بوده و بررسی شخصیت های دوران علی (ع) مورد توجه قرار گرفته است.
شیوه همسری در خانواده نمونه
نویسنده:
ناصر مکارم شیرازی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: نسل جوان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از مشکلات طاقت فرسائی که جامعه امروز ما با آن رو به‌ رو است، مسئله تشکیل خانواده و ازدواج جوانان است که روز به روز به‌ صورت پیچیده‌ تر و پر دردسرتری در می آید. در حالی که راه حل این مشکل بزرگ در اسلام به روشنی ارائه شده است و ما به منزله کسانی هستیم که در کنار سرچشمه زلال، تشنه و از تشنگی رنج می‌ بریم. «شیوه همسری در خانواده نمونه» نوشته آیت الله ناصر مکارم شیرازی، اشاره‌ هائی به انواع مشکلات این مسأله و سپس شرح گوشه‌ های جالب و ظریف و آموزنده‌ ای از زندگی پر افتخار علی علیه السلام و بانوی اسلام فاطمه زهرا علیها السلام به عنوان رهنمونی برای حلّ آنها دارد. به این ترتیب هم به «دردها» اشاره شده، هم به «طرق درمان».
امامت از دیدگاه نهج البلاغه
نویسنده:
عباسعلی عمید زنجانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران : بنیاد نهج البلاغه,
چکیده :
کتاب «امامت از دیدگاه نهج البلاغه» نوشته عباسعلی عمید زنجانی است. در بخش آغازین این کتابچه شرحی از مفهوم لغوی امامت به دست داده شده، سپس با استناد به سخنان امام علی (ع) در نهج‌ البلاغه نکاتی در باب ابعاد و عناصر تشکیل دهنده امامت فراهم آمده است. عناصر و ابعاد مورد بحث عبارتند از : عنصر تعیین کننده، عنصر نقش دهنده، مرکزیت و قطبیت امام در امت، و امامت به منزله مسئولیت بزرگ نه مقام.
  • تعداد رکورد ها : 299