مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
>
اولیاء الله
>
معصومین(ع)
>
اهل بیت(ع)
آل عبا
آل محمد (ص)
ائمه شیعه(ع)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
تعداد رکورد ها : 965
عنوان :
نقش رسول اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) در تشریع احکام فقهی
نویسنده:
حسنعلی اخلاقی امیری، هادی هاشمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
10. شریعت/ Šarīʿa
,
اهل بیت(ع)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
مسایل جدید فقهی (مسائل جدید کلامی)
,
احکام فقهی
,
اصطلاحنامه فقه
,
ولایت
,
تشریع احکام فقهی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ولایت ائمه(ع) ,
ولایت پیامبر(ص) ,
تفویض امر خلق به عباد ,
حلال و حرام ,
حدیث قرب نوافل ,
قرآن ,
مبلغ دین ,
مبین دین ,
حق تشریع حکم فقهی ,
حق تشریع پیامبر (ص) ,
حق تشریع ائمه (ع) ,
تقسیمات تفویض ,
بعد هستی شناختی دین ,
بعد معرفت شناختی دین ,
ما فرض الله ,
ما فرض النبی ,
جایگاه معصوم در وحی ,
فروع فقهی دین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
بر اساس مبانی دینی، تشریع و وضع احکام فقهی در اختیار خداوند متعال به عنوان خالق نظام آفرینش و پروردگار انسانها است؛ ولی همواره در بین اندیشمندان اسلامی این بحث از صدر اسلام مطرح بوده که آیا حق جعل و تشریع احکام فقهی در اختیار پیامبراکرم، و امامان معصوم نیز قرار گرفته و یا آنان به عنوان مبلغ و مبین احکام بوده و اجازه وضع قوانین نداشتهاند؟ گروهی با تمسک به روایات متعدد و برخی ادله دیگر قائل به این حق برای معصومان ـ با این اختلاف که برخی فقط برای پیامبر، و برخی تعمیم به امامان داده اند ـ شدهاند و گروهی دیگر بر اساس ادله عقلی چنین نظری را مردود شمردهاند. در این نوشتار ضمن اشاره به برخی از ادله دو گروه، در جمعبندی این نظریات و تقویت احتمال نزاع لفظی بودن این اختلاف و توجه هر کدام از قائلین به معنایی از تشریع، پرداخته شده است که در از بین بردن این نزاع تأثیرگذار خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقة الارتداد و کیفیة احکامه فی فقه الامامیه
نویسنده:
علی محامد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فقه امامیه
,
الارتداد
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
کتاب جواهر الکلام ,
حکم مرتد ,
اهل بیت(ع) ,
الأحکام الحکومیة ,
توبه مرتد ,
المرتد الفطری ,
الملی ,
الرجوع عن الدین ,
محدودیة الحکم ,
سب النبی ,
قرآن ,
نزول قرآن ,
حد شرعی ,
ارتداد در قرآن ,
ارتداد در روایات ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
در این مقاله به بیان حقیقت کفر و برخی مسائل مربوط بدان (منجمله شبهات که روشن کننده موضوع و احکام مرتبط بدان است) پرداخته خواهد شد. سپس اشاره ای به تاریخ این بحث در کلام اهل لغت و فقه و در آیات و روایت خواهد شد. که تمام این موارد ناظر به این معنا است که کافر به کسی گفته می شود که عامدا و عالما از دین خارج شده و قلبا منکر دین شده است. در ادامه به بررسی امر فطری و قلبی اهتمام خواهد شد و فرق میان آنها بر اساس احکام و سنت تبیین خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عقلانیت در مدیریت فرهنگی از نگاه اسلام
نویسنده:
احمدرضا خزایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و شرع
,
قرآن
,
مدیریت فرهنگی
,
دین و فرهنگ
,
عقلانیت ارتباطی
,
عقل(فقه)
کلیدواژههای فرعی :
عقل در قرآن ,
ظاهر دین ,
حسن و قبح ,
اهل بیت(ع) ,
جامعه اسلامی ,
احکام شرعی ,
اجتهاد ,
عقل در روایات ,
استنباط احکام شرعی ,
مدیر فرهنگی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
در این نوشته تلاش می کنیم تا ضمن تعریف عقل ، فرهنگ، مدیریت فرهنگی و مدیریت از دیدگاه اسلام، جایگاه عقل عملی در مدیریت فرهنگی را بررسی نماییم. سوال اصلی این است که نقش عقلانیت در مدیریت فرهنگی چیست؟ پاسخ این است که عقل با توجه به موضوع اجتهاد و حجیت آن در عرض ادله استنباط احکام شرعی بوده و همچنین در فهم برخی از مصالح و مفاسد و ملاکات احکام و حسن و قبح و وجود ملازمه میان حکم شرع و عقل و تفسیر و تاویل متون، در مدیریت فرهنگی جامعه و مقابله با آسیب های اجتماعی و... نقشی اساسی ایفا میکند. طبق نظر اکثر اندیشمندان اسلامی این اصل پذیرفته شده است که آیات و احادیث را می توان با محک عقل سنجید و اگر با عقل مخالفت داشته باشد، باید تأویل شوند. همچنین این مبنا که ظواهر دینی در برابر براهین عقلی، مقاومت ندارد مورد قبول همه متفکران اسلامی است. در پایان ویژگیهای مدیر فرهنگی را از دیدگاه آیات کریمه مورد بررسی قرار دادهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لطفاً تنها بر طبق سنت و تفاسیر اهل سنت بفرمایید که اهل بیت مطرح شده در نظر آنان چه کسانی هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : واژۀ "اهل البیت" دو بار در قرآن کریم ذکر شده است.[1] یک بار برای خاندان ابراهیم (ع) و آیۀ دیگر که مورد بحث است، آیۀ 33 سورۀ احزاب است. در آخر این آیه، خداوند از ارادۀ خود بر تطهیر اهل البیت، خبر می دهد. در طول تاریخ این آیه از جنبه های مختلف م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
13. علم کلام
,
اهل بیت در منابع اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
گرایش اهل سنت به اهل بیت ,
تعامل اهل سنت با اهل بیت ,
تعامل اهل سنت با اهل بیت (ع ,
احادیث اهل بیت در کتب اهل سنت ,
اهل سنت - نظریه درباره اهل بیت ,
اهل بیت شناسی اهل سنت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وقتی ما پیامبر و اهل بیتش را تجلی ذات خدا می دانیم و معتقدیم وجودشان چیزی غیر از الله را ندا نمی دهد و این را در جلسه مداحی توضیح می دهیم، پس خواندن شعری به این مضمون نباید اشکال داشته باشد: "عاشقم فارغ ز گمراهی شدم/ شکر حیدر حیدراللهی شدم"؛ چون مطلب را توضیح دادیم و همه می دانند مقصود چیست و ما با مولا علی به الله می رسیم، آن وقت الله پرستی معنای زیبایی پیدا می کند. می خواستم نظر شما را بدانم که آیا باز با توضیح دادن این مطلب، گفتن این اشعار اشکال دارد؟ چنان که از معصومین (ع) روایت شده که نحن اسماء الحسنی.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از نظر ما ائمۀ معصومین (ع) بندگان مخلص خدا و از مصادیق انسان کامل (نسخه عملی آیات قرآن) هستند که در اثر کمال عبودیت و بندگی به این درجه رسیده اند. آنان داعی الی الله و واسطه بین خلق و خدا هستند که مردم از طریق آنها می توانند با خدای خود آشنا شوند و ا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
دوستی اهل بیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر تطبیقی آیه شریفه انفال
نویسنده:
علی محامد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انفال
,
سوره اَنفال
,
آیه 1 انفال
,
ملک پیامبر (ص)
,
ملک ائمه (ع)
کلیدواژههای فرعی :
نسخ آیه ,
اهل بیت(ع) ,
تفسیر تطبیقی ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر اهل سنت ,
تفسیر شیعه ,
خمس ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
آیه فئ ,
آیات خمس ,
اقسام انفال ,
مالک انفال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
,
علامه حلی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدجواد مغنیه
,
امام خمینی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
یکی از مباحث مورد اختلاف میان مفسرین فریقین بحث پیرامون چیستی و مالکیت انفال و نسخ آیه شریفه انفال است. انفال از بزرگ ترین منابع مالی حکومت اسلامی است که آیه آغازین سوره انفال بدان تصریح نموده است. برخی از مفسران بر آن اند که بین آیه انفال و آیه خمس تعارض وجود دارد؛ از این رو آیه انفال به وسیله آیه خمس نسخ شده است. این مقاله با بررسی دیدگاه های فقها و مفسرین فریقین و مفهوم شناسی واژه انفال، با استفاده از قرائن سیاقی، ادله روایی، شان نزول آیه و... به این نتیجه رسیده است که انفال ملک پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) است و هیچ گونه تنافی و تعارضی میان آیات خمس و انفال وجود ندارد و در آیه انفال نسخی صورت نگرفته است. همچنین در این مقاله افزون بر بیان رابطه آیه انفال با آیه فیء، به شبهات مطرح شده در باره انفال پاسخ داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط بداء با اراده و علم الهی از جهت معناشناختی
نویسنده:
محمد الله نیا سماکوش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
بداء
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
معناشناسی بداء
کلیدواژههای فرعی :
شب قدر ,
تغییر در ذات الهی ,
اراده الهی ,
اهل بیت(ع) ,
داعی ,
اختیار انسان ,
قضا و قدر ,
لوح محفوظ ,
عینیت صفات با ذات ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
علم واجب ,
قدرت واجب ,
قرآن ,
حب ,
رضا ,
معناشناسی اراده الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
موضوع «بداء» از جمله مباحثی است که در سه علم فلسفه، کلام و اصول فقه کاربرد دارد. در حوزه کلام، به دنبال طرح مباحث مربوط به علم و اراده الهی، این موضوع مطرح میگردد. بداء از معتقدات امامیه است و سایر فرق به آن تصریح نداشته و گاهی اعلام مخالفت نیز نمودهاند اما ناخواسته به محتوای آن اعتراف داشتهاند. از این رو پیوند بداء با اراده الهی از لحاظ معناشناختی نزد تشیّع، مورد بررسی قرار گرفت و معلوم گردید که با در نظر گرفتن اراده خداوند به عنوان صفت فعل، صرف نظر از این که به معنای داعی، حُب و رضا، نفس فعل (تکوین) یا عین علم الهی باشد، کاملاً با مفهوم بداء همخوانی داشته و قابل توجیه و تفسیر صحیح است. ضمن آن که قبول بداء، به معنای پذیرفتن هیچ گونه تغیر و تبدّل در ذات خداوند نبوده و جهل یا عدم قدرت را نیز برای ذات احدیت به دنبال ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه اشاعره درباره «افعال انسان» بر اساس نظریه صدرالدین شیرازی
نویسنده:
کاظم محسنی، حسن بطحایی، یدالله دادجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
صفات الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
افعال انسان
,
معتزله (اهل سنت)
,
امر بین امرین
,
حکمت متعالیه
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
01- لا جبر و لا تفویض بل أمر بین أمرین
کلیدواژههای فرعی :
کسب ,
افعال عباد ,
اذن الهی ,
معتزله (اهل سنت) ,
امر بین امرین ,
اهل بیت(ع) ,
تفویض ,
حسن و قبح عقلی ,
برهان مبتنی به قاعده الشیء ما لم یجب لم یوجد ,
قدرت الهی ,
اراده انسان ,
خالق افعال عباد ,
انسان مختار ,
حسن و قبح ذاتی ,
حسن و قبح شرعی ,
علیت ,
اصالت وجود ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فاعلیت طولی ,
کاسب بودن انسان در افعال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
از مسایل مهم کلامی و فلسفی افعال اختیاری انسان است. پرسش این است که با توجه به توحید افعالی و اینکه جهان هستی تنها یک فاعل حقیقی دارد و تأثیر استقلالی منحصر در خداست، انتساب افعال به انسان چگونه قابل توجیه است؟ متکلمین اشاعره با اذعان به توحید افعالی، بر این باورند که همه افعال بندگان، مخلوق خداوند است و انسان تنها کسب کننده فعلی است که خداوند آن را به دست انسان ایجاد میکند. معتزله به انگیزه نفی بدیها از خداوند، منکر صدور فعل عبد از خدا شدهاند و منشاء افعال اختیاری را عبد میدانند. برخی فلاسفه نسبت افعال اختیاری انسان را به خدا به صورت فاعلیت طولی دانسته اند، ولی صدرالمتألهین با استفاده از دلایل عقلی و مبانی وحیانی، در صدد جمع بین اختیار انسان و توحید افعالی برآمده است. در این پژوهش ضمن بیان مبانی اشاعره درباره افعال اختیاری انسان و تحلیل و نقد آن، مبانی ملاصدرا درباره افعال اختیاری انسان تبیین میشود و رابطه آن با توحید افعالی با توجه به دلایل عقلی و نقلی مورد تحلیل و پژوهش قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 66
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مساله قضا و قدر و رابطه آن با جبر و اختیار در تفسیر کبیر و المیزان
نویسنده:
جواد پاک، محمد تقی رفعت نژاد، رحمت الله عبداله زاده آرانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
آیات قضا و قدر
,
اراده الهی
,
تفسیر کبیر
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
قضای الهی ,
عذاب الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حسن و قبح ,
معاد(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
حاکمیت الهی ,
اراده انسان ,
کلام اشعری ,
امر اعتباری ,
امر حقیقی ,
علم واجب ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
عالم اعتبار ,
کیفیت اراده الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
وجود آیات متعدد پیرامون مساله قضا و قدر الهی و آزادی و اختیار انسان باعث رواج گفتگوها در میان متکلمان، حکما و مفسران اسلامی و ارائه عقاید و آرای متفاوتی شده است. این امر در تفاسیر کلامی از نمود بیشتری برخوردار است. در این میان فخر رازی و علامه طباطبایی به عنوان نمایندگان دو مکتب تفسیری اشاعره و امامیه برداشت های متفاوتی در این باره داشته اند؛ فخر رازی با تکیه بر مبانی کلامی اشعری صدور تمامی افعال انسان در زندگی فردی و اجتماعی و وقوع همه حوادث عالم را به دلیل تعلق قضا و قدر الهی امری حتمی و ضروری و تخلف از آن را محال دانسته و طباطبایی با استدلال به آیات و روایات و دلایل عقلی هیچ گونه ملازمه ای میان این دو قائل نیست. افزون بر این، اعتقاد یا عدم اعتقاد به مسائلی چون نقش آیات قرآن در تفسیر یکدیگر، نقش سیاق آیات در فهم صحیح، برخورداری قرآن از زبان خاص، حجیت سخنان اهل بیت علیه السلام در تفسیر، حجیت عقل در تفسیر و حسن و قبح عقلی، بخشی از دلایلی است که موجب برداشت های متفاوت فخر رازی و طباطبایی از آیات مرتبط با مساله مذکور شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش واسطه فیض در تفویض تکوینی
نویسنده:
عادل مقدادیان، محمدجواد شمس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفویض تکوینی
,
واسطه فیض
,
فیض الهی
,
عرفان عملی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اسرار الهی ,
امانت الهی ,
هستی شناسی عرفانی ,
صحیفه کامله سجادیه ,
اذن الهی ,
خلافت الهی ,
عالم تکوین ,
کرامت ,
اختیار الهی ,
اراده الهی ,
اهل بیت(ع) ,
حیات ,
انسان کامل (کلام) ,
بداء ,
اسماء مستأثره الهی ,
قرآن ,
مقام تفویض ,
عالم تشریع ,
تفویض در تشریع ,
تصرف اختیاری ,
تفویض در تکوین ,
تفویض عرفانی ,
ولایتنا ولایة الله ,
امین بودن واسطه فیض ,
حجج الهی ,
مقام خلیفه اللهی ,
خالقیت واسطه فیض ,
معجزه و خلقت ,
واسطه فیض عامل بقا ,
رازقیت واسطه فیض ,
حیات بخشی واسطه فیض ,
ممیت بودن واسطه فیض ,
تفویض تکوینیات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
واژه «تفویض» در نظام عرفانی به دو گونه به کار می رود: گاه تفویض در سیر صعود و مرحله ای از مرتبه معاملات است که پس از ایجاد روحیه توکل، و در افقی بالاتر باید در سالک الی الله ایجاد شود؛ اما دومین معنای تفویض در عرفان، در سیر نزول و به معنای واگذاری امور به اختیار «واسطه فیض» است. این نوع تفویض اجمالا به معنای اجازه و اذن الهی در تصرف اختیاری است و خود شامل دو نوع است: «تفویض در تکوین» یا همان تاثیرگذاری و فاعلیت واسطه فیض به اختیار خویش در امور آفرینش؛ و دوم «تفویض در تشریع» که به معنای اذن الهی است برای دخالت واسطه فیض در دین گذاری و تشریع و انجام هر چه به مصلحت و مسبب رشد خلق خدا است. در این مقاله به بررسی مفهوم «تفویض تکوینی» برای واسطه فیض می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
تعداد رکورد ها : 965
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید