مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
>
قواعد عامه کلامی
>
1- قاعدة التحسین و التقبیح: قاعده حسن و قبح
>
قاعده حسن و قبح عقلی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 153
عنوان :
عدل : دراسة معاصرة
نویسنده:
ابوالقاسم ديباجي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الثقلین,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
عدل الهی
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
کتب کلام شیعه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار(کلام) ,
احباط و تکفیر ,
عقاید اشاعره ,
عقاید شیعه ,
قاعده حسن و قبح شرعی ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
وعد و وعید ,
عدل تکوینی الهی ,
حسن و قبح افعال ,
حسن و قبح اخلاقی ,
حسن و قبح ذاتی ,
آیات وعد و وعید ,
شمول وعید ,
قضا و قدر ,
چکیده :
کتاب حاضر درباره اصل عدل که جزء اصول اساسی تشیع و یکی از موضوعات بسیار مهم دین مبین اسلام می باشد که در این کتاب مفصلا به آن پرداخته است و موضوعات مهمی از قبیل عدل ، عدل الهی در قرآن ، حسن و قبح عقلی و شرعی ، قضا و قدر ، جبر و اختیار ، امر بین الامرین در این کتاب مطرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادلة الجلية في شرح الفصول النصيرية
نویسنده:
عبدالله نعمة
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الفکر اللبنانی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
ادله توحید (کلام) ,
افعال الهی ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
شریعت حضرت محمد(ص) ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
امتناع رؤیت ,
حسن و قبح ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
شفاعت ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
ضرورت نبوت ,
عصمت پیامبر (ص) ,
عصمت امام (ع) ,
وحدانیت الهی ,
حشر وحوش ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
خداشناسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول العقیدة بین المعتزلة و الشیعة الامامیة
نویسنده:
عائشه یوسف مناعی؛ مقدمه نویس: عبدالجواد فلاطوری
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
دوحه (قطر): دار الثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
17. فرق کلامی
,
اصول عقاید معتزله
,
امامت
,
عقاید معتزله
,
معتزله (اهل سنت)
,
نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
عدل الهی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
کتب کلامی معتزله
,
الغیبة: نعمانی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
تاریخ طبری
,
عصمت انبیا از نظر معتزله
کلیدواژههای فرعی :
حسن و قبح ,
شفاعت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
قاعده حسن و قبح شرعی ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
وعد و وعید ,
اراده الهی ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
تشبیه ,
جَهْمِیّه ,
رافضه ((مغیریه )، شیعه) ,
سمع الهی ,
منزلت بین منزلتین ,
تنزیه الهی ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
علم الهی ,
معجزات انبیا ,
الم ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
قرآن مجید ,
عقل ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
چکیده :
كتاب «اصول العقیدة بین المعتزلة و الشیعة الامامیة» تألیف عایشه المناعی با زبانی عربی به بررسی مقایسه ای میان اصول عقاید معتزله و شیعه امامیه می پردازد. نویسنده مطالب کتابش را در چهار باب تقسیم بندی کرده است و در هر باب ضمن دو فصل به ایراد مطالبش پرداخته است. در باب اول به بررسی تاریخی معتزله و امامیه اشاره کرده است و از این رهگذر به وجه تسمیه هر یک گریزی زده است. در باب دوم به دیدگاه های دو فرقه راجع به عقل و نص توجه کرده و در باب سوم به اصولی که میان دو فرقه معتزله و شیعه امامیه مشترک است پرداخته است. نویسنده در این باب به توحید و عدل که میان دو فرقه مشترک هست اشاره کرده و ذیل توحید مباحثی از قبیل وجود خداوند، صفات ثبوتیه و تنزیه و تشبیه را گنجانده است. در قسمت عدل نیز مطالبی همچون حسن و قبح و افعال بندگان را بیان نموده است. مؤلف در باب چهارم به اصولی که میان دو فرقه مورد اختلاف است پرداخته و به مسائلی نظیر وعده و وعید، المنزلة بین المنزلتین، الامر بالمعروف و النهی عن المنکر و نبوت و امامت اشاره کرده و در خاتمه میزان تأثیر و تأثیر این دو فرقه از یکدیگر در دوره های مختلف را بیان نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دروس في العقائد الاسلامية
نویسنده:
ناصر مكارم شيرازی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مدرسة الامام علي بن ابي طالب عليه السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
اصل امامت
,
اصل توحید
,
اصل عدل
,
اصل معاد
,
اصل نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
معرفت اصول دین
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
احکام خداشناسی ,
جبر و اختیار(کلام) ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
راههای خداشناسی ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
امر بین امرین ,
حریت(شرایط امامت) ,
ضرورت نبوت ,
عصمت امام (ع) ,
اختیار انسان ,
علم الهی ,
معجزات حضرت محمد(ص) ,
جاودانگی روح ,
مشکلات ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
احوال معاد ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات جمالی(مقابل جلالی) ,
آیات اختیار انسان ,
حدیث ثقلین ,
مقام ختم اولیاء ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ناصر مکارم شیرازی
چکیده :
دروس في العقائد الإسلامية، اثر آیت الله ناصر مكارم شيرازى است كه به زبان عربى و در عصر حاضر نوشته شده است. اين كتاب پيرامون اصول اعتقادات نگارش يافته است. ساختار كتاب، پس از مقدمه مؤلف، به پنج فصل تقسيم يافته است: فصل اول، در معرفت خداوند، فصل دوم، در عدل الهى، فصل سوم تا پنجم، در شناخت نبوت، امامت و معاد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقیدة الشیعة الإمامیة : عرض و دراسة
نویسنده:
هاشم معروف الحسینی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالکتاب اللبنانی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
تعلیم اصول دین(افعال انبیاء)
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
کتب کلام شیعه
,
الغیبة: نعمانی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وافی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
اعتقادات: صدوق
کلیدواژههای فرعی :
عصمت ,
احادیث عصمت انبیا ,
شفاعت ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
احقیت علی به خلافت ,
اصل امامت ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
انحصار ائمه در اثنی عشر ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
خلافت رسول ,
شیعه اثنی عشری ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
ائمه شیعه(ع) ,
خلافت امام علی(ع) ,
سؤال قبر ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
حدیث غدیر ,
امامت امام علی(ع) ,
شیعه شناسی ,
احادیث عصمت امام ,
قضا و قدر ,
معراج پیامبر(ص) ,
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
مصنف کتاب حاضر یعنی هاشم معروف علت تالیف کتاب حاضر یعنی کتاب عقائد شیعه امامیه را اینطور بیان می کند که اخیرا کتابی مشاهده کرده از از مستشرق فیلسوف به رونلدسون که در آن به قل خودش عقائد شیعیان عراق و ایران را بررسی و ضبط کرده است و حال آن که که کتاب ایشان کتابی است نه بر له بلکه بر علیه شیعه است چون استناد کرده به کتب غیر معتبر و ذکر چیزهایی که اصلا در مذهب تشیع وجود ندارد و خواسته چهره درخشان تشیع را کِدر کند به همین خاطر کتاب حاضر با نیت تبیین درست عقائد شیعه نوشته شد که در آن به کتب صحیح و مهم تشیع استناد شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معتزلة بین الحقیقة و الوهم
نویسنده:
احمد فرج الله
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
تاریخ معتزله
,
کتب کلامی معتزله
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
کلیدواژههای فرعی :
افعال اختیاری انسان ,
افعال انسان ,
جبر determinism ,
حسن و قبح ,
قاعده حسن و قبح شرعی ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
منزلت بین منزلتین ,
ایمان فاسق ,
حدوث قرآن ,
چکیده :
کتاب معتزله بین الحقیقه و الوهم کتابی است که به بررسی فرقه معتزله از لحاظ تاریخی و کلامی می پردازد و در این کتاب موقف ایمانی و سیاسی معتزله مورد بررسی قرار می گیرد، آراء برخی از بزرگان را در مورد معتزله ذکر و مورد کنکاش قرار می دهد و اساسا مصنف در این کتاب با مطرح کردن مسائل کلامی اسلامی و اختصاصی معتزله به دنبال اثبات این حقیقت است که معتزله وهم و خیال و ساختگی نیست بلکه حقیقت و واقعیت است و جزء مذاهب دقیق و عقلی اسلامی با اصول عقائد مشخص است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبادیٔ و أصول المعارف الإلهیة ، دراسة منهجیة مقارنة
نویسنده:
فاضل الصفار
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
الغیبة: نعمانی
,
شفاء: ابن سینا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
احادیث شفاعت ,
توحید صفاتی ,
توحید عملی ,
توحید نظری ,
حسن و قبح ,
شفاعت ,
قاعده حسن و قبح شرعی ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
اصل امامت ,
اصل عدل ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
امر بین امرین ,
امکان وحی ,
برهان نظم ,
توحید احدی ,
3- توحید ربوبی ,
وحی ,
توحید در طاعت ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید حقیقی (الهیات بامعنی الخص) ,
توحید ذاتی ,
توحید عبادی ,
توحید علمی (الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید خالقی ,
توحید افعالی (اخلاق) ,
توحید الوهی ,
وحی و عقل ,
چکیده :
کتاب حاضر درباره عقائد اسلامی و اصول دین بحث می کند . بحث از توحید و مراتب آن، عدل و مسائل پیرامون آن از جبر و اختیار تا حسن و قبح ، از امامت و مسئله عصمت امام و... بحث مهم نبوت و در آخر بحث معاد و مسائل پیرامون آن در این کتاب بحث می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صراط الحق، فی المعارف الاسلامیة والاصول الاعتقادیة المجلد2
نویسنده:
محمد آصف المحسنی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
ذوی القربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
وسائل الشیعه
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار(کلام) ,
قاعده حسن و قبح شرعی ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
اصل توحید ,
اصل عدل ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات سلبی(عرفان نظری) ,
شابک (isbn):
978-964-518-196-1
چکیده :
جلد دوم از مجموعه سه جلدی به بررسی بخشی از صفات الهی (سلبی-ثبوتی) می پردازد و در دو بخش دیگر به بررسی توحید و عدل به طور مفصل می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إرشاد البشر فی شرح الباب الحادی عشر
نویسنده:
سليمان بن أحمد آل عبدالجبار القطيفی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه طلیعه نور,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
معاد
,
نبوت
,
عدل
,
امکان واجب الوجود
,
معرفت اصول دین
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی)
,
باب حادی عشر: علامه حلی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب چاپی عربی (باب حادی عشر)
کلیدواژههای فرعی :
1- قاعدة التحسین و التقبیح: قاعده حسن و قبح ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
مهدویت ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
علم الهی ,
حیات واجب ,
اعجاز قرآن ,
اعجاز بیانی قرآن ,
بازگشت از سفر گناه با توبه ,
حقیقت کلام الهی ,
شابک (isbn):
978-964-2560-63-9
چکیده :
این شرح دارای ویژگیهایی است که از مهمترین آنها موارد ذیل را میتوان برشمرد: سادگی و وضوح عبارات که از بارزترین ویژگیهای آن است؛ نویسنده در نوشتن این اثر از حالت اطناب مملّ و اختصار مخلّ دوری کرده و شرح را به شکل منسجم با طبیعت عبارت در اصل متن علامه حلی نگاشته است. نویسنده، بهقدر امکانش سعی کرده متعرض آرای بعضی از علما و محققان بزرگ این فن در مسائلی که محل اختلاف است، گردد و سپس آنچه از نظر خودش حق و صحیح است را بیان نماید. ارائه مبانی و نظرات دیگر مکاتب کلامی مانند اشاعره و معتزله و... و همچنین آرای حکما و فیلسوفان که این امر باعث میشود پژوهش حاضر با ارائه مکاتب متعدد، عمیقتر و اثرگذارتر شود. استشهاد به آیات کریمه و روایات شریفه در میان ارائه مباحث؛ این امر بحث را از حالت محض عقلانی خارج میکند و برای نمونه میتوان به مباحثی که در فصل امامت کتاب مطرح شده است، اشاره کرد. نظم در ارائه مباحث شرح و دوری از تشویش و تعقید، با قرار دادن عناوین فرعی در مقدمه و هفت فصل در محتوای مطالب کتاب و بحث از مسائل مربوط به هر عنوان با مسائلی که با عبارت متن علامه حلی منسجم باشد و دربردارنده مسائل مربوط به آن مباحث باشد. نویسنده شرحش را در هماهنگی با عبارت متن در یک مقدمه و هفت فصل نگاشته است؛ او در مقدمه از وجوب شناخت اصول دین، در فصل اول از اثبات واجب الوجود، در فصل دوم از صفات ثبوتیه، در فصل سوم از صفات سلبیه، در فصل چهارم از عدل، در فصل پنجم از نبوت، در فصل ششم از امامت و در فصل هفتم از معاد بحث کرده است.[۲]. فهرست موضوعات و فهارس عامه شامل فهرستهای: آیات، احادیث و روایات، اشعار، اعلام، ادیان و فرق و مذاهب و طوایف، اماکن و مصادر تحقیق در آخر کتاب ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسی حسن و قبح از منظر ابن سینا
نویسنده:
رفیده قاضی خانی، جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
موضوع حسن و قبح اخلاقی از دیدگاه ابنسینا، اخیراً در مقالات برخی از محققان فلسفه اخلاق موردتوجه قرار گرفته و بحثهای خوبی در این زمینه مطرح شده است. رویکرد عمده این پژوهشها، اثبات نظریه «واقعگرایی اخلاقی» و توجیه نشانههای «ناواقعگرایی اخلاقی» در آراء ابنسینا است؛ یعنی موضوع حسن و قبح در ابنسینا، از جنبه وجودشناختی مورد پژوهش قرار گرفته و رابطه دیدگاه اخلاقی وی با نظریه «حسن و قبح ذاتی» بررسی شده است؛ اما بحث معرفتشناختی دراینباره، یعنی تحلیل ویژگیهای معرفت اخلاقی و نحوه حصول آن از منظر ابنسینا، چندان موردتوجه نبوده است. بر اساس دیدگاه مشهور در بحث معرفتشناسیِ حسن و قبح، نظریه «حسن و قبح شرعی» به اشاعره و نظریه «حسن و قبح عقلی»، به معتزله و شیعه و عموم فلاسفه اسلامی استناد پیدا میکند؛ ولی درباره ابنسینا نشانههایی خلاف این دیدگاه وجود دارد؛ زیرا ابنسینا گرچه با یک رویکرد معتزلی، معرفت اخلاقی را عقلی و برهانی میداند، اما همچون اشاعره، شریعت و آموزههای دینی را منبع معرفت یقینی در حکمت عملی و اخلاق تلقی میکند. شواهد متعددی وجود دارد که نشان میدهد دیدگاه اخلاقی ابنسینا از منظر معرفتشناختی، یک نظریه ترکیبی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 153
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید