آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2107
بررسی تطبیقی مقولات کانت و نظریه استاد مطهری در معقولات ثانویه فلسفی
نویسنده:
عبدالله نصری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
صفحات :
از صفحه 273 تا 292
ویژگى هاى نظام مطلوب مدیریت نقدینگى جامعه در اسلام
نویسنده:
سید جواد میرزازاده, سعید فراهانى فرد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مدیریت نقدینگى جامعه تأثیر مهمى در متغیرهاى کلان اقتصادى و به تبع آن، در تحقق اهداف اقتصادى دارد. نظام مدیریت نقدینگى جامعه در اسلام داراى ویژگى هایى است که آن را از نظام مدیریت نقدینگى متعارف متمایز مى کند. هدف این تحقیق تبیین این ویژگى ها و مشخصه هاست. این مقاله با تبیین مبانى و اهداف مدیریت نقدینگى جامعه اسلامى و بیان مؤلفه هاى مؤثر بر میزان نقدینگى، به ارائه ویژگى هاى نظام مطلوب مدیریت نقدینگى در اسلام مى پردازد و بیان مى دارد که تغییرات حجم نقدینگى و جهت گیرى آن باید از طریق ابزارهاى مشروع و با ملاک مصالح عمومى، متناسب با نیازهاى واقعى اقتصاد و حجم کالا و خدمات و تأمین کننده اهداف این نظام (مانند عدالت، تثبیت قیمت ها، اشتغال و رشد اقتصادى) باشد.
صفحات :
از صفحه 13 تا 28
خرید و فروش پول، تنزیل سفته و استفاده از حیله‌های شرعی با تأکید بر دیدگاههای امام خمینی و شهید مطهری
نویسنده:
محسن خزعلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اساس کار بانکداری بر تحصیل سود و ربح و تقسیم آن بر سپرده های افراد (مشتریان بانک) است. نظر به اینکه فعالیتهای بانکی در جمهوری اسلامی ایران باید بر مبنای معاملات غیر ربوی باشد ، این مقاله موضوع خرید و فروش پول به زیاده و با مدت را از این منظر که آیا می تواند به عنوان حیله شرعی جایز باشد یا خیر ، مورد بررسی قرار می دهد. ضمنا این مقاله با توجه به تصریح امام خمینی مبنی بر مشروع نیودن راههای فرار از ربا ، نتیجه می گیرد که بعضی از فتاوای موجود در رساله ایشان نیز لازم است ، اصلاح شود.
تبادل یا تهاجم فرهنگی ریشه یابی و سیاست گذاری
نویسنده:
مهدی ادیبی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
سؤال این است که چرا ملتی قصد جذب و حل‌ فرهنگهای دیگر را در فرهنگ خود داشته و با تحقیر فرهنگهای دیگر درصدد نشر و گسترش فرهنگ خودی می‌باشد؟ اگر فرهنگ صنعتی غرب،فرهنگ مسلطی در جهان‌ محسوب می‌شود،آیا حق دارد به نام فرهنگ برتر بر فرهنگهای بومی و ملی مناطق دیگر جهان بتازد و ضمن قلع و قمع کردن عناصر فرهنگی آنها،خود را بر آنها تحمیل نماید؟ وظیفه و عکس العمل مردم و فرهنگ مورد تهاجم چیست؟آیا ملتی که خود سابقهء فرهنگی دیرینه داشته و سالها و قرنها در مقابل یورشهای اقوام مختلف و فرهنگ آنها مقاومت و ایستادگی کرده،می‌تواند با فرهنگ بیگانه احتیاجات و نیازهای خود را برآورد؟ سابقهء این تهاجم از چه موقع و به چه مقصودی صورت گرفته است؟ آیا باید همهء انتقادات و اعتراضات ما علیه مهاجم‌ صورت گیرد یا باید کمی هم خود را مورد سرزنش و نکوهش‌ قرار دهیم که چرا در درون جامعه زمینه‌های آماده و خلأهای‌ فرهنگی وجود دارد که دشمن بتواند از آن نقاط به عنوان نقاط کور وارد فرهنگ و روح و روان مردم ما گردد؟به دنبال این‌ مقدمه کوتاه به حول قوه الهی،قصد و هدف آن است که در صفحات آینده این مقاله،به پاسخی روشن برای موارد مطرح‌ شده برسیم و در خاتمه پیشنهادهایی برای مقابله یا پیشگیری‌ ارائه نماییم.
صفحات :
از صفحه 48 تا 54
بررسى اجمالى ربا
نویسنده:
سید محمدکاظم رجایی, محمد رجایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بحث در تبيين مسائل اقتصادی همواره از مباحث مهم و بعضا جنجال برانگيز بوده است. تاجايی كه جنبه مشخصه بعضی از مكاتب نقطه نظرات اقتصادی آنها است. در رابطه با اقتصاد اسلامی، هم قبل از انقلاب و به ويژه بعد از انقلاب اسلامی مباحث زيادی مطرح شده ولی بايد اذعان داشت كه هنوز كار اساسی برای تبيين اقتصاد اسلامی در ابعاد مختلف آن صورت نگرفته و مباحث بيشتر جنبه كلی داشته است. در ميان مباحث اقتصاد اسلامی، ربا از اهميت ويژه‌ای برخوردار است. زيرا از يك طرف يكی از عمده‌ترين وجوه فارق بين اقتصاد اسلامی و سرمايه‌داری است و از طرفی ديگر وجود و عدم آن می تواند نقش تعيين كننده‌ای در سياست‌های اقتصادی داشته باشد تا جائی كه ‌اكثريت اقتصاددانان سرمايه‌داری از آن به عنوان عامل تخصيص دهنده منابع و تعادل اقتصادی نام می برند. درباره اين موضوع هم گرچه كارهای ارزشمندی از طرف بعضی صاحبنظران صورت پذيرفته ولی موضوع همچنان نياز به تلاش جدی دارد. در اين مقاله ابتدا استدلال بعضی مكاتب معروف و نظريات اقتصادی همراه پاسخ آن مطرح، و سپس جنبه فقهی مسئله مورد بررسی قرار گرفته است.
کاربرد توکل در تحمل افزایی با تاکید بر مشکلات خانواده
نویسنده:
محمدتقی سبحانی نیا ,عباداله عمادی ,علی ملکوتی نیا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پرسش اساسی این است که راه افزایش توانمندی انسان در تحمل مشکلات چیست؟ آموزه های قرآن و حدیث، یکی از راه ها را «توکل به خدا» دانسته است. در همین راستا، مقاله پیش رو، به تبیین روان شناختی مفهوم توکل و نقش آن در «تحمل افزایی» انسان در سختی های زندگی می پردازد. نتیجه پژوهش روشن می سازد که توکل در حوزه شناخت ها و عواطف فرد تغییراتی ایجاد می کند که از همان رهگذر، توانایی تحمل وی را افزایش می دهد. در حیطه شناخت و نگرش فرد، شخص توکل کننده دارای نوعی تفسیر و ارزیابی می شود که به سبب آن عواطف مثبت «آرامش» و «نیرومندی» در او شکل می گیرد. این عواطف، منطبق با مولفه های «تحمل» است. این نتایج از مسیر فرایند «زمینه ها» و فرایند «پیش نیازها» توکل به دست آمده و در حوزه مشکلات خانواده، بر تحمل افزایی اعضا در مواجهه با «رویدادهای ناگوار» و «رفتارهای ناگوار» تطبیق داده شده است.
صفحات :
از صفحه 177 تا 208
نگاهی تطبیقی به نظریه‌ی فطرت در اندیشه‌ی مولانا و مرتضی مطهری
نویسنده:
سیده اکرم اصحابی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در نهاد بشر گرایش هایی وجود دارد که فصل ممیز او از حیوانات است ، در فرهنگ قرآنی از آنها به «فطرت» تعبیر می‌شود. مولوی اساس انسان را بر مبنای فطرت پاک الهی می داند و برای وجود انسان مقام والایی ، قائل است، برخلاف دیگر عرفا که اصولا انسان را با گرایشهای غریزی و امیال نفسانی تعریف می کنند و لذا توصیه به مهار و سرکوب تمایلات نفسانی می‌دهند. مطهری نیز انسان را واجد فطریاتی می داند که منشأ آنها به یک فطرت یعنی کمال مطلق برمی گردد. دراین مقاله با روش توصیفی- تحلیلی این نتیجه بدست آمد که هر دو اندیشمند، منشاء فطریات را ربوبیت الهی می‌دانند .همچنین، وجود انسان صحنه تعارض و کشاکش بین قوای معنوی و فطری با امور پست وغریزی است وتنها زمانی انسان در خود احساس پیروزی می کند که قوای فطری بر بخش دانی وجودش غلبه کند. هنگامی که انسان از خود واقعی و فطرت الهی خود دور می شود ،دچار بی قراری ،یاس و حرمان می گردد. همچنان که عواملی مانند امور مادی ، محیط و القائات جامعه می تواند سبب انحراف و دوری از فطرت گردد عواملی همچون وجود انبیا یکی از مهمترین عوامل بازگشت به فطرت اولیه انسان است.
كلام جديد
عنوان :
نویسنده:
عبدالله ابراهیم زاده آملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
كلام و فلسفه جديد- چنان كه خواھد آمد- ھمان كلام و فلسفه پیشینى و قديم است به اضافه نوآوريھاى پديد آمده در جھات گوناگون آن و به ويژه در مسائل، كه آن نیز به دلیل نیاز گسترده مخاطبان براى پاسخ به مسائل نوى دينى است كه به صورتھاى گوناگون از قبیل طرح پرسشھا، شبھات و مانند آن خود را نشان مىدھد و نیازمند تبیین و پاسخگويى است. گامى ديگر در مسیر پاسخگويى به اين نیاز مخاطبان فرھیخته و گرامى در گستره سپاه، بسیج و ساير نھادھاى مرتبط با آنھا است، كه ،« كلام جديد » اين متن به نام در ھشت فصل ( 16 واحد) تھیه و تدوين گرديد. فصل نخست به معرفى كلام جديد و مسائل پیرامونى آن اختصاص دارد. ھفت فصل ديگر تحت عناوين اخلاق و دين، دين و تكلیف، دين و آزادى، علم و ايمان، توسعه و دين، اقتصاد و دين و سیاست و دين، به بررسى رابطه دين با مسائل مزبور مىپردازد و در خلال آن به بسیارى از پرسشھا و شبھات پیرامون آنھا نیز پاسخ مىدھد
اتحاد ملی - انسجام اسلامی در کلام مطهر
نویسنده:
مرتضی مطهری؛ تدوین: مجتبی حاجی‌ جمالی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: شهید حسین فهمیده,
چکیده :
بدون شک امروزه، نیاز مسلمانان به اتحاد و اتفاق از مبرم‌ترین نیازها است و درد اساسی جهان اسلام، همین کینه‌های کهنه‌ی میان مردم مسلمان می‌باشد که دشمن، همیشه از آن‌ها برای ایجاد جدایی بین مسلمانان جهان استفاده کرده است. مفهوم اتحاد اسلامی که در صد سال اخیر میان عالمان و فاضلان مومن و روشن‌فکر اسلامی مطرح است این نیست که فرقه‌های اسلامی به خاطر اتحاد اسلامی از اصول اعتقادی و یا غیر اعتقادی خود صرف‌نظر کنند و به اصطلاح مشترکات همه‌ی فرقه‌ها را گرفته و مختصات را کنار بگذارند، چرا که این کار هم غیر منطقی و هم غیر عملی است. طراحان این ایده هستند که فرقه‌های اسلامی در عین اختلاف‌هایی که در کلام و فقه و غیره با یک‌دیگر دارند به واسطه‌ی مشترکات بیش‌تری که در میان آن‌هاست، می‌توانند در مقابل دشمنان خطرناک اسلام دست برادری داده و جبهه‌ی واحدی تشکیل دهند. نویسنده در آثار خویش موضوع وحدت مسلمانان را از دیدگاه پیامبر (ص) مطرح می‌کند و آن‌گاه هویت واقعی و ملاک وحدت مسلمانان از نظر اسلام، علت شکست عرب‌ها در برابر اسراییل وموضوع تعصب‌های ملی و انترناسیونالیسم اسلامی را بررسی می‌کند. وی در ادامه نظر علامه امینی، آیت ا... بروجردی سید جمال‌الدین اسدآبادی و از همه مهم‌تر، نظریه‌های شهید مطهری در خصوص وحدت مسلمانان را بیان می‌کند و بحث‌هایی از جمله سکوت علی (ع) در زمان خلافت ابوبکر، مساله‌ی فلسطین امروزی و دیگر موضوع‌های مرتبط با اتحاد اسلامی در جهان را مطرح می‌سازد.
محمد وعلی النبی والإمام
نویسنده:
مرتضی المطهری
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالارشاد,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب حاضر درباره حضرت رسول اکرم و امیرالمومنین علی علیه السلام می باشد. اهم فصول این کتاب عبارتند از: سیره نبوی ، وحی و نبوت، نبی امّی، جاذبه و دافعه علی ع ، عدالت علی ع ، عدل در اسلام ، اساس حقوق اولیه در اسلام و... از مهمترین بخش های این کتاب ارزشمند می باشد.
  • تعداد رکورد ها : 2107