جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
>
تصور(مقابل تصدیق)
>
تصور کلی(مقابل تصور جزئی)
>
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
عنوان :
كاوشی در مفهوم تصوری «خدا» در منابع روایی
نویسنده:
محمدرسول ایمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صمد (اسماء تنزیه الهی)
,
خالق (اسماء فعل)
,
خالق کل (اسماء فعل)
,
الله (اسماء ذات)
,
برَهمن
,
نور الانوار
کلیدواژههای فرعی :
برهان عدم تناهی واجب الوجود ,
الوهیت خدا ,
انیت واجب الوجود ,
صمدیت ,
هدایت ,
13. علم کلام ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
واجب الوجود من جمیع الجهات ,
مائیت الهی ,
چکیده :
موضوع اين نوشتار بررسي مهمترين عناوين بهکاررفته براي اشاره به خداوند در کلمات معصومان در منابع روايي است. اين عناوين اگر بهمثابه مفاهيمي پايه کانون بررسي و تأمل قرار گيرند، ما را به تحصيل مفاهيم تصديقي نابتري از احکام ذات، صفات و افعال خداوند رهنمون ميشوند و در ترسيم نظام منسجمتري از خداباوري اسلام به کار ميآيند. در اين نوشتار ابتدا احاديثي که در منابع روايي، صفتي منحصربهفرد را به خداوند نسبت دادهاند، جمعآوري شدهاند و آنگاه با تحليل مفاد اين صفات، تلاش شده تا کاملترين مفهوم استخراج شود. بر اساس مهمترين يافته اين پژوهش، سه عنوان «خالِقُ کل شَيءٍ»، «نُورُ السماواتِ وَالْأَرْض» و «الصمَد»، از مهمترين عناوين بهکاررفته در روايات براي اشاره به خداوند هستند و از ميان آنها عنوان «الصمَد» از قابليتهاي مفهومي بيشتري برخوردار است. «صمد» در روايات به نوعي از هستي اشاره دارد که اصل انيت و تحقق است و هيچ حدي را در مرز و متن وجود نميپذيرد و عليرغم تنزه از تعين ماهوي، ميتواند محور و مقصود عبادات و مناجات بندگان قرار گيرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطقیات للفارابی المجلد2: الشروح المنطقية
نویسنده:
ابو نصر محمد بن محمد الفارابی؛ تحقیق محمدتقی دانش پژوه؛ اشراف سید محمود المرعشی النجفی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مکتبه سماحه آیة الله العظمی المرعشی النجفی الکبری ـ الخزانة العالمیه للمخطوطات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ابو نصر فارابی
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه منطق
,
کتب منطق
,
منطق قدیم
کلیدواژههای فرعی :
صدق و کذب ,
ماهیت معقوله ,
قضایا ,
قضیه متصله مرکب از دو حملیه ,
قیاس ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
جایگاه قیاس در منطق ارسطو ,
ملاک صدق و کذب ,
اندیشه فارابی ,
کد کنگره:
BC 50 /م81 ف2
چکیده :
المنطقیات، تألیف ابونصر فارابى (259-339)، بنیادگذار فلسفه در سرزمین اسلام که او را استاد دوم (معلم ثانی) خواندهاند، است. کتاب به زبان عربی با مقدمه فارسی و تحقیق محمدتقی دانشپژوه در سه جلد با عناوین النصوص المنطقية، الشروح المنطقية و الشروح علی النصوص المنطقية منتشر شده است. جلد دوم مشتمل بر گزارش فارابى بر «العبارة و القياس ارسطوست».مصحح در مقدمه در توضیح گزارشهای فارابی بر منطق ارسطو متذکر میشود که: «فارابى بهجز شرح العبارة و القياس، شرح الإيساغوجي هم دارد که بندى از آن را ابن المطران در «بستان الأطباء» آورده و من آن را در دیباچه منطق ابن مقفع گذاردهام»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش نظام مفاهیم سهروردی در مسئلۀ ارتباط میان ذات و صفات نورالانوار
نویسنده:
آی سودا هاشم پور، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذات الهی
,
صفات الهی
,
صفات خدا
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی)
,
نسبت ذات و صفات خدا
کلیدواژههای فرعی :
حکمت اشراق ,
نورالانوار ,
صفات خدا ,
قسطاس ,
فلسفه اسلامی ,
ماهیت کلی ,
عینیت صفات با ذات ,
مفاهیم اعتباری ,
معقول ثانیة فلسفی ,
نفی زیادت و عینیت صفات با ذات ,
حکمة الاشراق (کتاب) ,
حمل مفهوم بر مصداق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
این نوشتار به دنبال بررسی جایگاه و نقش نظام مفاهیم سهروردی، یعنی تقسیمات معقول اولی و ثانی در باب مسئله ارتباط ذات و صفات نورالانوار است تا از این رهگذر، دیدگاه فلسفی وی را بر اساس شالوده و محکمات تفکرش تبیین نماید. عبارات سهروردی در این باره به صورتهای مختلفی بیان و تفسیر شده، برخی دالّ بر اثبات عینیت ذات با صفات نورالانوار و برخی دیگر منکر آن است. عدم تفکیک مفاهیم و معقولات ثانی منطقی و فلسفی در فلسفه سهروردی و معیارهایی که در مورد اعتبار مفاهیم ارائه میکند، اعتقاد به عینیت ذات و صفات نورالانوار را با خدشهای جدی مواجه میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسي مفاهيم فلسفي در انديشه علامه طباطبائي و آيتالله مصباح
نویسنده:
زينب درويشي، محمدحسين ايراندوست، حسن معلمي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مفاهیم فلسفی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه اسلامی
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
معرفت شناسی اسلامی(قسیم معرفت شاسی مسیحی، یهودی، بودایی و هندویی)
,
نهایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
بدایة الحکمة: علامه طباطبایی
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم (علامه طباطبایی/ مرتضی مطهری)
,
درباره علامه طباطبایی
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
کلیدواژههای فرعی :
وجود و عدم ,
امکان فقری ,
نظام علی و معلولی ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
علم حضوری(راه های معرفت) ,
تصور(مقابل تصدیق) ,
تصدیق(مقابل تصور) ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) ,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه) ,
اصل علّیت ,
وجود ذهنی ,
وجود ذهنی(اصطلاح وابسته) ,
وحدت ,
کثرت ,
فلسفه تطبیقی ,
معرفت شناسی مفاهیم فلسفی (فلسفه) ,
معناشناسی مفاهیم فلسفی (فلسفه) ,
هستی شناسی مفاهیم فلسفی (فلسفه) ,
فعل نفسانی (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
تحليل و بررسي معقولات ثاني از گذشتۀ دور در ميان فيلسوفان مطرح بوده است. معرفتشناسي مفاهيم فلسفي به بررسي نحوه انتزاع اين مفاهيم ميپردازد و در نوشتار حاضر، با روش توصيفي ـ تحليلي، معرفتشناسي مفاهيم فلسفي در انديشه علامه طباطبائي و آيتالله مصباح واکاوي شده است. از رهگذر اين جستار مشخص ميشود که علامه طباطبائي نخستين فيلسوفي است که نحوه انتزاع مفاهيم فلسفي از جمله مفهوم وجود و عدم را مطرح ساخته است. به باور وي، مفاهيم فلسفي با بهرهگيري از علم حضوري انتزاع ميشوند. آيتالله مصباح برخلاف علامه طباطبائي، علم حضوري و تجربه دروني را براي انتزاع هريک از نخستين مفاهيم فلسفي کافي نميداند، بلکه معتقد است که علاوه بر آن بايد با هم مقايسه شوند و رابطه خاصي ميان آنها در نظر گرفته شود. به باور آيتالله مصباح، روش علامه طباطبائي در انتزاع مفاهيم فلسفي از عموميت برخوردار نيست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روششناسی بنیادین و کاربردی علم اقتصاد اسلامی در مقایسه با نامگرایی روششناختی اقتصاد متعارف
نویسنده:
محمدعلی فراهانی فرد، حمید پارسانیا، علی اصغر هادوی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علوم اقتصادی
,
اقتصاد اسلامی
,
نامگرایی معرفتشناختی
کلیدواژههای فرعی :
ادراک کلیات ,
فردگرایی روش شناختی ,
فلسفه اسلامی ,
حکمت متعالیه ,
ماهیت کلی ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) ,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
فردگرایی(اصطلاح وابسته) ,
نامگرایی معرفتشناختی ,
روش بنیادین و کاربردی ,
نام گرایی هستی شناختی ,
نام گرایی روش شناختی ,
نام گرایی پولی ,
چکیده :
این مقاله به بررسی نامگرایی معرفتشناختی و آثار آن در علم اقتصاد متعارف میپردازد. نامگرایی تأثیراتی بر روش کاربردی علم اقتصاد دارد که تفکر فرضیهای و فردگرایی روششناختی از جمله آنهاست. این روش کاربردی موجب آثاری مانند شکلگیری نظریه جامعه مدنی، تغییر معنای عدالت توزیعی و نظریه مطلوبیت و تمرکز بر اقتصاد خرد در تحلیلها گشته است. در مقابل، حکمت عملی اقتصاد اسلامی میتواند با بهرهبردن از روش بنیادین حکمای اسلامی، به روش کاربردی متناسب با خود دست یابد. حکمت اسلامی بهویژه حکمت متعالیه با نقد نامگرایی، کلیات را دارای صدق و حکایت از خارج میداند. روش کاربردی اقتصاد اسلامی بر اساس هستیشناسی موضوعات شکل میگیرد و در هر موضوع تابع نوع هستی آن موضوع است. بنابراین تنها در موضوعات مادی که قابلیت تجربه دارد، از روش تجربی و قیاس استثنایی استفاده میکند و دیگر روشها در موضوعات دیگر کاربرد دارد. از سوی دیگر ادله نقلی در روش کابردی اقتصاد اسلامی دارای جایگاه ویژهای است. این روش کاربردی آثاری در پی دارد که شناخت جوهر انسان و ارتباط آن با کنش اقتصادی از جمله آنهاست. این نوشته با روش کتابخانهای و تحلیلی انتقادی نامگرایی و آثار آن را در اقتصاد متعارف بررسی نمود، روش کاربردی جایگزین مناسب را برای حکمت عملی اقتصاد اسلامی پیشنهاد میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معقولهای ثانی
نویسنده:
محمد فنائی اشکوری
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مفاهیم کلی
,
فلسفه اسلامی
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
کتب فلسفی
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
شرح منظومه: سبزواری
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
بدایة الحکمة: علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اصالت ماهیت ,
بداهت وجود (مفهوم وجود) ,
وجود ربطی ,
امور عامه ,
مقولات عشر ,
اصالت وجود ,
اصطلاحنامه منطق ,
الفاظ ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
چکیده :
معقولهای ثانی فلسفی، ابزارهای نگرش فلسفیاند که فیلسوف آنها را برای کشف و تبیین اسرار و حقایق جهان هستی به کار میگیرد. بسیاری از اندیشمندان اعتبار فلسفه را در گرو ارزش و اعتبار این دسته از مفاهیم میپندراند. از این رو، یکی از مباحث بنیادین درباره حقیقت فلسفه پژوهش درباره اعتبار معقوهای ثانی فلسفی است. معقول در اصطلاح فلسفه و منطق به مدرکات مفاهیم کلی گفته میشود که توسط عقل درک میشوند، برخلاف محسوسات و متخیلات که جزییاند و توسط حواس درک میشوند. معقولات ثانی فلسفی نقش مهمی در تفکر بشر دارند، به گونهای که انکار این دسته از معقولات تفکر بشر را با بنبست مواجه میکند. تفاوت عرفان و ادبیات از نگاه کاکایی انتشار چکیدهای از تمامی آثار بوردیو بخشی از فهرست: فصل اول:معقول ثانی در فلسفه اسلامی فصل دوم:سهروردی و مفاهیم اعتباری فصل سوم:طوسی و مسئله معقول ثانی فصل چهارم:معقول ثانی در فلسفه اصالت وجودی ملاصدرا فصل پنجم:فلاسفه پس از ملاصدرا و معقول ثانی فصل ششم:معقول ثانی در اندیشه توماس اکوئیناس
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعه آثار استاد شهید مطهری جلد 10
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
فلسفه اسلامی
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
شرح منظومه: سبزواری
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
مجموعه آثار شهید مطهری
کلیدواژههای فرعی :
حدوث و قدم ,
وجود فی نفسه ,
احکام مواد ثلاث ,
امکان فقری ,
امکان استعدادی ,
امکان ذاتی ,
اصالت وجود ,
تقابل تضایف ,
احکام امکان ,
کلی ممکن الافراد ( امکان عام ) ,
کلی ممکن المصداق ( امکان خاص ) ,
تضایف ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه) ,
ضرورت بالقیاس(وابسته اخص باید و نباید)(فلسفه اخلاق) ,
قواعد حدوث و قدم ,
ممکن اخس (وابسته اخص قاعده امکان اشرف)(حکمت اشراق) ,
ضرورت بشرط محمول ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
مجموعه آثار استاد شهید مطهری جلد دهم مجلد نهم و دهم که مربوط به بخش فلسفه میباشند، دربردارنده کتاب «شرح مبسوط منظومه» بوده که در اصل، تقریر درسهای منظومه حاج ملا هادی سبزواری توسط استاد میباشند. در بین درسها، سؤالاتی از طرف حضار مطرح شده و استاد پاسخ گفتهاند که این پرسش و پاسخها در پاورقی کتاب قرار گرفتهاند و اکثر این سؤالات مفید و راه گشاست. شرح مبسوط منظومه، خصوصیاتی دارد که از آن جمله است: ظهور برخورد فلسفه اسلامی و فلسفه غرب در برخی موضوعات، بعضی تقریرات نوین و ابتکاری و برخی نظریات ابداعی استاد که برای اولین بار در فلسفه اسلامی مطرح میشود و نیز شیوه بیان استاد که آسان کننده مسائل معضل و نشان دهنده تسلط ایشان بر فلسفه میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ی برهان تجردنفس ابن سینا و غزالی
نویسنده:
نسرین سراجی پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
تجرد نفس ناطقه
,
فلسفه بوعلی
,
بساطت نفس
,
استجلاء((شهود)، مقابل جلاء ظهور)
,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابنسینا بر مبنای مفاهیم معقول و تقسیمناپذیری آن، برهانی براثبات تجرد نفس ارائه داده و این برهان مورد نقد و بررسی غزالی قرار گرفته است. غزالی در کتاب کیمیای سعادت برهانی را برای اثبات تجرد نفس عرضه میکند که با برهان ابنسینا متفاوت و بر مفهوم خدا و معرفت الهی مبتنی است. مفاهیم معقول که ابنسینا به انواع آن اشاره میکند، به نحو مطلق شامل هر نوع مفهوم معقولی میشود که قابلیت تقسیم عقلی و معنایی دارد؛ ولی قابلیت تقسیم کمی ندارد. غزالی معرفت الهی را که به دلیل بساطت و وحدت ذاتی نه قابل تقسیم عقلی و نه قابل تقسیم کمی است، جایگزین مفهوم معقول میکند. مقدمه دوم تقریر غزالی، یعنی محل صور معقول انقسامناپدیر است، با مقدمه دوم برهان ابنسینا یکی است. به همین دلیل اشکالاتی که غزالی بر این مقدمه وارد کرده است، بر تقریر او نیز وارد است. منحصر کردن صور معقول به معرفت الهی هرچند مسیر عقل و کشف را به هم نزدیک میکند؛ ولی مخاطبان خود را منحصر به گروه خاصی میکند، در حالیکه مخاطب ابنسینا عقل مشترک انسانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل میرداماد از معقول ثانی و رابطة آن با اعتباری انگاری وجود
نویسنده:
مرتضی جعفریان؛ احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتباریت
,
الوجود
,
ماهیت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصیل بودن
,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
اعتباری((مقابل اصیل)، اصطلاح وابسته)
چکیده :
میرداماد برای اولین بار مفاهیم معقول دوم را به نحوی تعریف یا تفسیر می کند که با ویژگیهای مفاهیم فلسفی سازگار بوده و آنها را در بگیرد. در تعریف میرداماد، معقولهای اول مفاهیمی هستند که به امور متمایز و عینی در عالم واقع دلالت دارند و در مقابل معقولهای دوم منطقی و فلسفی مابه ازایی در عالم واقع ندارند و به هیچ امر عینی مستقل و متمایزی اشاره نمیکنند. در نظریه میرداماد معقول دوم بودن یک مفهوم معادل اعتباری بودن و مابهازای عینی نداشتن و معقول اول بودن معادل اصیل بودن و عینی بودن مدلول آن است. از دیدگاه او مفاهیم ماهوی و نسبتها و لوازم سلبی و ثبوتی آنها معقول اول و مفهوم وجود هم معقول دوم شمرده میشود. در واقع اعتباری بودن وجود به معنای معقول دوم بودن مفهوم وجود و اصالت ماهیت به معنای معقول اول بودن مفاهیم ماهوی است. تعریف میرداماد از معقول های دوم با تعریفی از معقول دوم که بر اساس تقدم دلالت بر امر عینی و بالذات خارجی صورت گرفته، شباهت بسیاری دارد. نظریه میرداماد با دشواریهایی در زمینه مواجه است که ناشی از عدم توجه به معانی و اعتبارات گوناگون وجود و معقول دوم شمردن همه آنها است. نظریه او در مورد توجیه امکان حمل وجود به واجب الوجود نیز با تعارضاتی مواجه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی مبانی تجربهگرایی در علوم انسانی
نویسنده:
علی مصباح
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
علوم انسانی (سایر)
,
تجربه گرایی علوم انسانی
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
حواس ظاهری ,
انسان شناسی ,
نقد ,
روش شناسی ,
روش شناسی علوم انسانی ,
معقول ثانی ,
اعتباریات ,
تبیین (منطق) ,
03. انسان شناسی Human nature ,
حس گرایی ,
قوه عاقله (عقل) ,
نمادهای زبانی ,
تفهم ,
فیزیک ,
معقولات اولی ,
نمود عینی ,
روش شناسی علوم اجتماعی ,
طبیعت گرایی ,
شیمی ,
روش شناسی ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
روش شناسی علوم انسانی ,
امور اعتباریه صرف ,
تفهم ,
حکم کلی ,
معقول ثانیة فلسفی ,
زیستشناسی ,
موضوع علوم انسانی ,
معرفت شناسی علوم اجتماعی ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
عقل(قوه عاقله) ,
حواس خمس(اصطلاح وابسته) ,
منطق روش شناسی علوم ,
حالات و انفعالات ,
حالات انسان ,
فعل معنادار ,
رفتار معنادار ,
تاریخ علوم ,
نماد زبانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
«تجربهگرایی» به عنوان اولین رویکرد در علوم انسانی، مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفت، و هنوز هم، باوجود نقدها و رقیبهای جدی، روش غالب در تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی است. موافقان و مخالفان تجربهگرایی در علوم انسانی از شیوهها و راهبردهای مختلفی برای اثبات نظر خویش و ابطال نظریات مخالف بهره بردهاند: از تغییر در موضوع علوم انسانی، تا تحول در هدف آنها، تا دگرگونی در مبانی هستیشناختی یا معرفتشناختی آنها. به نظر میرسد نکتهای کلیدی که منتقدان تجربهگرایی در علوم انسانی از آن غفلت ورزیدهاند، بررسی و تحلیل ماهیت موضوع علوم انسانی و لوازم روششناختی آن است. توجه به این نکته میتواند برخی کاستیهای تجربهگرایی را آشکار کند. نقطه عزیمت این مقاله را این اصل روششناختی تشکیل میدهد که روش هر علم وابسته به موضوع آن است، و ماهیت موضوع است که نوع روش تحقیق مناسب را تعیین میکند. بر این اساس، سعی میشود تا ماهیت موضوع علوم انسانی، تحلیل، و عدم تناسب روش تجربی با آن نشان داده شود. راهبرد این نوشتار برای این کار، تحلیل منطقی مفاهیمی است که در موضوعات مسائل علوم انسانی بهکار میروند تا نشان دهد این موضوعات شامل مفاهیمی از سنخ معقولات اولیٰ، معقولات ثانیه منطقی، و اعتباریات محضاند و مطالعه هر دسته از آنها نیازمند روشی ویژه و منحصربهفرد میباشد. از اینرو، پیشنهاد نوشتار حاضر، آن است که روش تجربی هر چند در بررسی و مطالعه برخی از موضوعات علوم انسانی، کارآیی محدود و مناسب خود را دارد، لکن نمیتواند به عنوان تنها روش مطلوب و مفید در این علوم مورد تأکید و توجه قرار گیرد؛ بلکه عمده مسائل علوم انسانی به روشهایی دیگر نیازمندند تا بتوانند همه موضوعات خویش را بررسی کرده، به اهداف خود دست یابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید