جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
>
احوال عالم آخرت
>
احوال عالم برزخ
>
سؤال قبر
>
سؤال نکیر و منکر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
شرح المواقف القاضی عضدالدین عبدالرحمن الایجی المجلد 8
نویسنده:
تالیف السید الشریف علی بن محمد الجرجانی .و معه حاشیتا السیالکوتی والچلبی علی شرح المواقف ضبطه و صححه محمود عمر الدمیاطی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت : دارالکتب العلمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
امامت
,
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
فلسفه اسلامی
,
صفات سلبیه ( الهی )
,
صفات ثبوتیه ( الهی )
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
صفات الهی ,
حسن و قبح ,
رؤیت خدا ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
کلام ,
نبوت ,
اراده الهی ,
تکلیف ما لا یطاق ,
حیات ,
معاد روحانی ,
امتناع تکلیف ما لا یطاق ,
نص امام ,
سؤال نکیر و منکر ,
عذاب قبر ,
اعاده معدوم ,
معاد(فلسفه) ,
اسماء واجب(حکمت نظری) ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قبح تکلیف مالا یطاق ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از مکان ,
کد کنگره:
BP205/4/ع6م8023 1377
چکیده :
الموقف الخامس:مبحث الهيات در هفت مرصد بيان مىشود كه عبارتند از:المرصد الاول:موضوع ذات در سه مقصد بيان مىشود كه شامل:اثبات صانع،ذات حق تعالى كيفيت وجود حق تعالى با ماهيت. المرصد الثانى:صفات سلبيه خداوند در هفت مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:تصور مكان و جهت براى خداوند،جسم نبودن خداى تعالى،رابطه جوهر و عرض با خداوند، رابطه زمان با خدا،اتحاد وجودى خداوند،امتناع مقوم بودن حدوث حق تعالى به ذات او،اتفاق عقلا بر عدم اتصاف حق تعالى به عرض محسوس و غير محسوس المرصد الثالث:توحيد المرصد الرابع:صفات وجودى حق تعالى در هشت مقصد بيان مىشود كه عبارتند از: اثبات صفات حق تعالى،قدرت حق تعالى،علم حق تعالى،زنده بودن حق تعالى،مريد بودن حق تعالى،سميع و بصير بودن حق تعالى،متكلم بودن حق تعالى، صفات مورد اختلاف حق تعالى. المرصد الخامس:امور جايز براى حق تعالى در دو مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:رؤيت و كلام حق تعالى،علم به حقيقت حق تعالى. المرصد السادس:افعال حق تعالى در هشت مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:اختيار بندگان، توليد و فروعات آن،امورى كه قرآن كريم به آنها تصريح كرده است،اراده خداوند،حسن و قبح،افعال الله،تكليف ما لا يطاق،عدم تعليل افعال حق تعالى به اغراض،اسم،اسماء حق تعالى الموقف السادس:سمعيات در چهار مرصد بيان مىشود كه عبارتند از:المرصد الاول:نبوت در 9 مقصد بيان مىشود كه شامل:معناى نبى،حقيقت معجزه،امكان بعثت،اثبات نبوت،عصمت انبياء،حقيقت عصمت،عصمت ملائكه،برترى انبياء بر ملائكه،كرامات انبياء. المرصد الثانى:معاد در 12 مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:اعاده معدوم،حشر اجساد، معاد روحانى،مخلوق بودن بهشت و جهنم در حال حاضر،حسن و قبح افعال،عذاب و عقاب،احباط عمل،عفو الهى،شفاعت،توبه،احياء مردگان در قبر و سؤال نكير و منكر و عذاب قبر،صراط و ميزان و حساب و قرائت كتاب و حوض و شهادت اعضاء. المرصد الثالث:اسماء در سه مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:حقيقت ايمان، زيادت و نقصان ايمان،كفر،مرتكب كبيره. المرصد الرابع:امامت در شش مقصد بيان مىشود كه عبارتند از:وجوب نصب امام،شروط امامت،شرائط امام،امام حق بعد از رسول اللهافضل ناس بعد از رسول الله. المقصد السادس:مبحث افضليت امام افضل بر مفظول بيان مىشود. المقصد السابع:تعظيم صحابه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقالات الاشعری
نویسنده:
محمد بن حسن بن فورک؛ محقق: احمد عبدالرحیم سایح
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اشاعره
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
آراء کلامی ,
مؤمن و کافر ,
روح مؤمن و کافر ,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology ,
ارواح ,
اسمای الهی ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
آجال ,
امامت ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
عالم جزا ,
وعد و وعید ,
اراده الهی ,
صفات انسان ,
خلق افعال ,
معجزات انبیا ,
سؤال نکیر و منکر ,
عذاب قبر ,
کلام اشعری ,
معتقدات اشعری ,
اصطلاحنامه فقه ,
عقل ,
جدل ,
حقیقت کلام الهی ,
احکام اسمای الهی ,
کلام الهی ,
شابک (isbn):
977-341-181-8
چکیده :
کتاب «مقالات الاشعری» تالیف محمد بن حسن بن فورک اصفهانی (متوفای ۴۰۶ قمری) از بزرگترین متکلمان اشعری مي باشد. اين كتاب، یکی از مهمترین منابع برای دستیابی به آراء و اندیشه های ابوالحسن علی بن اسماعیل اشعری (متوفای ۳۲۴ قمری) متکلم مشهور و صاحب مکتب کلامی اشاعره است. ابن فورك در این کتاب عقاید اشعری را بر اساس آثار او که امروزه غالب آنها در دست نیست، نقل و بازسازی کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابکار الافکار فی اصول الدین المجلد 4
نویسنده:
سیفالدین الآمدی؛ تحقیق احمد محمد المهدی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دارالکتب و الوثاق القومیه، مرکز تحقیق التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
معاد(کلام)
,
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
احباط و تکفیر ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
نبوت ,
خلود ,
عقاب ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
سؤال نکیر و منکر ,
عذاب قبر ,
عقاب اصحاب کبائر ,
دلالت معجزه ,
جهنم ,
بهشت ,
صراط ,
میزان ,
ثواب ,
میزان ,
ملائکه نکیر و منکر ,
کد کنگره:
205/3 /آ8الف2ّ
چکیده :
أبكار الأفكار في أصول الدين، تأليف ابوالحسن على بن ابى على بن محمد بن سالم، معروف به سيف الدين آمدى(551-631 ق)، متكلم بزرگ اشعرى است. اين اثر دائرةالمعارفى كلامى است، كه با قلمى شيوا، رسا و به دور از اغلاق در بيان مطالب و نقل و نقد اقوال و نظم فصول و ابواب به شكلى روشمند نگارش يافته است. «ابكار الافكار»، مهمترين اثر كلامى آمدى و بلكه از مهمترين آثار كلامى اشعريان و حتى جهان اسلام به شمار مىآيد و بر آثار كلامى اشعرى پس از خود تأثير قابل توجهى داشته است.اين كتاب، به يك اثر مرجع و بنيادين براى دورۀ پس از خود بدل گشت كه به دورۀ كلام متأخران شناخته مىشود. آمِدی در ابکار الافکار میکوشد تا دیدگاههای نحلههای کلامیِ مختلف اسلامی و گاهی آرای ادیان آسمانی دیگر را نقل کند که از آنها با عبارت مِلّیّون یاد میکند. در جایی که اجماع میان همه ملل و نحل را گزارش میکند. تعبیر قد اجمع العقلاء را به کار میگیرد. گاهی برای نشاندادن رأی فرق اسلامی در برابر ملل غیراسلامی میگوید رأی اسلامیان چنین است. در برخی موضوعات نام اشخاص را میبرد؛ مثلاً، جبّایی، نظّام، هشام بن حکم، اشعری، باقلانی، جوینی و... ؛ گاهی به جای اشخاص نام یک فرقه را میبرد، برای نمونه، خوارج، امامیّه، معتزله، اشاعره، حشویّه، کرامیّه، واقفیه و... ؛ گاهی دیدگاه فلاسفه را با تعبیر مثلاً ذَهَبتِ الفلاسفة نقل میکند. تقریبا در اکثر قریب به اتفاق موارد، دیدگاه معتزله یک سویمهم بحث است. گاهی تمامی متکلّمان در برابر فلاسفه قرار داده میشوند. در بسیاری از موارد برای اشاره به رأی موردپسند خود، که موافق اسلاف اشعری وی است تعبیر مذهب اهل حق را به خدمت میگیرد. همیشه دیدگاهها را به صورت منظم و دستهبندی شده و در چندین مسلک و تقریبا به ترتیب تاریخی گزارش میکند. از دیگر ویژگیهای روش آمدی در این کتاب آن است که پس از نقل آرا و اقوال واردِ نقض و ابرامشده، از جهات متعددی همچون جهت لغوی، معنایی، نصّ و نقل، اجماع و عقل به نقد و بررسی آنها میپردازد. پس از تحریر محل نزاع و نقد و بررسی اقوال یا همه را ردّ میکند و رأی تازهای میآورد یا در آن توقف کرده، فروتنانه اعتراف میکند که این همه آن چیزی است که در بساط و توشهاش یافت میشود و ادامه راه را بر آیندگان میسپارد.ن نتیجه اینکه کتاب ابکار الافکار به یک اثر پایه و بنیادین برای دوره پس از خود بدل گشت که به دوره کلام متأخران شناخته میشود. شیوه تحقیق آرا و تقریر مطالب و اخذ موضع آمدی در ابکار الافکار نیز، جالب و خاص اوست. گذشت که وی در خلاف و جدل، منطق و فلسفه دارای تخصص و آثار عدیده است که حاکی از گرایش عقلی و روح نقدیِ او است. نیز، گفته آمد که وی به بررسی پارهای از قواعد مهم فلسفی همت گماشت و با وجود این به جدل و نیز منطق اهتمام ویژه ورزید. این امر یادآور سلف بزرگ او امام محمد غزالی (م504) است که به رغم نقد تند و حتی دشمنی با فلسفه و فیلسوفان توجه فوقالعادهای به منطق معطوف ساخت که آن هم دانشی برآمده از یونان و ابزار کار فیلسوفان بود. امّا ماجرا به همین جا ختم نمیشود. آمدی در مخالفت تند با جریان باطنیّه از یکسو و بهخاطر تمایل به تصوف از سوی دیگر نیز یادآور غزالی است. این امر از یکسو تأثیرپذیری وی را از غزالی و تمسک او را به جدل و منطق برای هماوردی با فلسفه و کلامِ عقلانیِ معتزله نشان میدهد. از دیگر سو، رویکرد عقلی ـ نقلیِ او را به مباحث کلامی مینُمایاند. كتاب در پنج جلد و هشت قاعده تنظيم شده است. شایسته ذکر است که مصحح و محقق کتاب پانوشتهای مفید فراوانی اعم از ذکر منابعِ مطالب مذکور در متن و نیز ارائه توضیحاتی جهت روشن شدن برخی ابهامها یا معرفی افراد یا مکاتب و فرق آورده و به این نحو بر کمال اثر افزوده است. همچنین فهرست تمام موضوعات اصلی هر مجلّد در پایان آن ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منالعقیده الیالثوره المجلد 4 : ؛ التاریخ العام (النبوة و المعاد)
نویسنده:
حسن حنفی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: المرکز الثقافی العربی؛ دار التنویر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
عقاید شیعه
,
نبوت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب روشنفکران عرب
کلیدواژههای فرعی :
معجزه ,
احباط و تکفیر ,
توبه ,
شفاعت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
کرامت ,
احباط ,
حفظ وحی(افعال انبیاء) ,
سِحر ,
ضرورت نبوت ,
معاد جسمانی ,
سؤال نکیر و منکر ,
عذاب قبر ,
آتش جهنم (کلام) ,
بازگشت مردگان ,
قیامت ,
احوال بهشت ,
جهنم ,
بهشت ,
اعجاز قرآن ,
مرگ (فقه) ,
امکان نبوت ,
اظهار معجزه (افعال انبیاء) ,
سیره نفسیه نبی صلی الله علیه و آله ,
کد کنگره:
BP217/4 /ح86م8 1367
چکیده :
«من العقيدة الى الثورة»، كتابى است پنج جلدى، به زبان عربى، در باره كلام نومعتزليان، نوشته دكتر حسن حنفى، از متفكران معاصر مصرى متعلق به جريان چپ اسلامى. مؤلف، در اين كتاب به آراى كلامى معتزله در چارچوب پروژه فكرىاش در بازخوانى و تجديد علم كلام توجه نشان داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفة المعاد المجلد 2
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی؛ مترجم: عبدالرحیم مبارک
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
دار الحجة البیضاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب عرفان نظری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
کلیدواژههای فرعی :
احتضار ,
حالت احتضار ,
توبه ,
معاد(کلام) ,
اعمال اولیای خدا ,
عالم برزخ ,
کلام ائمه (ع) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
سؤال قبر ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
صفات اولیاء الله ,
سؤال نکیر و منکر ,
عذاب قبر ,
نکیر و منکر ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
بقاء نفس ,
خوف از مرگ ,
بدن انسان ,
ذهن انسان ,
نفس انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
چکیده :
«معرفة المعاد»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می رود. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان های جذاب و شیرینی اشاره می کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوين و مباحث جلد دوم عبارتند از: المجلس الثامن: النجاة فی الایمان بالله طوعاً و اتباع احکام الدین تعبداً، المجلس التاسع: لیس علی اولیاء الله خوف و لا حزن و لا سکرات موت، المجلس العاشر: الحاق المؤمنین باولیاء الله و المنکرین باولیاء الشیطان، المجلس الحادی عش: ممیزات عالم الطبع و عالم المثال و عالم القیامة، المجلس ثانی عشر: ممیزات عالم الطبع و عالم البرزخ و عالم القیامة، المجلس الثالث عشر: مفترق طریقی السعادة و الشقاء یضبح فی البرزخ طریقا و احداً، المجلس الرابع عشر: تجلی الانسان و اعماله فی عالم البرزخ فی صورتهما الملکوتیة
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا انسانی که مرده ولی هنوز دفن نشده، فشار قبر ندارد؟ و سوال و جوابی از او نمیشود؟ مثل کسانی که در جنگ می میرند و سال های سال کسی جنازه آنها را پیدا نمی کند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه قبر در بسيارى از روايات به معناى برزخ است و منظور از فشار قبر يا سؤال و جواب نكير و منكر در شب اول قبر شب اول انتقال انسان از اين دنيا به عالم برزخ است. در نتيجه اول شبى كه انسان از دنيا رفته شب اول برزخ (قبر) او حساب مى شود و آنچه كه مربوط به ف
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فشار قبر
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
فشار قبر ,
نکیر و منکر ,
حقیقت سؤال نکیر و منکر ,
سؤال نکیر و منکر ,
نکیر و منکر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
افرادي كه جسد آنها دفن نميشود يا ميسوزند و يا به دار كشيده ميشوند و قبري ندارند، شب اول قبر و حوادث آن و نكير و منكر براي آنها چگونه ممكن است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مسئله سؤال و فشار قبر يك عقيده عمومي اسلامي است كه همه فرق اسلامي به آن معتقدند. سؤال و فشار مربوط است به بدن مثالي است نه بدن فيزيكي. توضيح: روح انسان در دنيا متعلق است به بدن جسماني و به وسيله اين بدن كارهايش را انجام ميدهد. با سر رسيدن اجل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
سؤال قبر
,
فشار قبر
کلیدواژههای فرعی :
بدن برزخی ,
بدن جسمانی ,
حقیقت سؤال نکیر و منکر ,
سؤال نکیر و منکر ,
بدن مثالی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا تمام افراد قادر به پاسخگويي به سئوالات «نکير و منکر» هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آن چه مسلم است انسان با تمام اعمالش در آن عالم حاضر مي شود. چنانچه کوله بارش از اعمال صالح و نيک باشد همان اعمال به داد او مي رسد و زبانش را گويا مي کند و در غير اين صورت زبانش به لکنت مي افتد. چنانچه امام علي بن الحسين (ع) مي فرمايد: «... وَ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
سؤال نکیر و منکر
,
نکیر و منکر
کلیدواژههای فرعی :
نکیر و منکر ,
حقیقت سؤال نکیر و منکر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا سئوالات نکير و منکر در شب اول قبر عمومي است؟ و براي افرادي که در قعر دريا فرو مي روند چگونه خواهد بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بلي، سئوالات نکير و منکر در شب اول قبر، حتمي است و هر کس به هر نحوي و در هر کجا روح از بدنش جدا شود با استقرار در قبر «نکير و منکر» به سراغشان خواهند آمد چنانچه روايتي از حضرت علي (ع) است که مي فرمايد: فرو گذار نمي شود احدي از مردم که در شرق
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
سؤال نکیر و منکر
,
نکیر و منکر
کلیدواژههای فرعی :
سوال قبر ,
نکیر و منکر ,
حقیقت سؤال نکیر و منکر ,
سؤال قبر ,
سؤال قبر مسلمان ,
سؤال قبر غیر مسلمان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجه تسميه اين نام براي بازپرسان قبر چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : «نکير و منکر» گويند چون از منکران خدا و پيامبر و امام سئوال مي کنند و همچنين از انجام دهندگان منکرات و زشتي ها سئوال مي کنند. «بشير و مبشّر» گويند چرا که بشارت دهنده و مژده آور براي اهل ايمان و نيکوکاران هستند. (1) منبع: تصویر برزخ و برزخیان د
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
نکیر و منکر
کلیدواژههای فرعی :
نکیر و منکر ,
حقیقت سؤال نکیر و منکر ,
سؤال نکیر و منکر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید