جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
وجود
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 180
عنوان :
داوری در داوری ملاصدرا میان عرفا و حکما در مسئله ذات حق
نویسنده:
حسین غفاری، غلامعلی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
ملاصدرا
,
عرفا
,
وجود مطلق
,
لابشرط مقسمی
,
مرتبه ذات حق
,
01. خداشناسی (کلام)
,
حکما
,
عرفان اسلامی
,
وجود بشرط لا
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
وجود ,
اصالت وجود ,
ذهن و عین ,
شناخت خدا ,
واجب الوجود ,
کلی طبیعی ,
حقیقت واجب ,
اعتبارات ماهیت ,
ذات احد ,
واقعیت خارجی ,
وحدت تشکیکی و شخصی وجود ,
قید ذات ,
لا بشرط قسمی ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تبیین هستی شناسانه مرتبه حق از مسائل بنیادین مکاتب فکری دینی ازجمله عرفا و فلاسفه است. با پیدایش عرفان نظری عرفا در مقام تحویل شهود به معرفت حصولی برآمده و با پذیرش و تبیین اعتبارات وجود، ذات حق را، مرتبه لابشرط مقسمی معرفی کردهاند. حکما حقتعالی را وجود بشرط لا میدانند، و این مسئله از نقاط مورد اختلاف حکما و عرفا به شمار میآید. در این میان ملاصدرا و عدهای بهتبع او سعی کردهاند با تفسیر وجود لابشرط مقسمی به حقیقت وجود، تأویل لابشرط مقسمی مفهومی به کلی سعی و تحویل تشکیک خاصی به وحدت شخصی، میان اعتقاد حکما و عرفا جمع نموده و تعارض میان دیدگاه عرفا و حکما را رفع کنند. در این مقاله با روش تطبیقی تحلیلی نشان دادهایم که اولاً: حکما نهتنها با عرفا همعقیده نیستند، بلکه اساساً اعتبار لابشرط مقسمی را مفهومی اعتباری میدانند و آن را به عنوان مرتبهای واقعی در هستی قبول ندارند و ثانیاً: بر اساس مبانی حکمی دیدگاه عرفا ناشی از خلط حیطه معرفتشناسی با وجود شناسی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشابه بین عالم صغیر و عالم کبیر از نظر اخوان الصفا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
انسان
,
وجود
,
علوم طبیعی
,
اخوان الصفا
,
عالم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب عالم و ارتباط آن با خداوند از نظر اخوان الصفا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
وجود
,
خدا
,
خلقت
,
اخوان الصفا
,
عالم
,
موجودات
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان وحدت شخصی وجود در حکمت متعالیه
نویسنده:
حسین سوزنچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود
,
ملاصدرا
,
وحدت شخصی وجود
,
حکمت متعالیه
,
وحدت
,
وحدت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
اصالت ماهیت ,
ذات الهی ,
برهان عدم تناهی واجب الوجود ,
قاعده فرعیه ,
حیث تعلیلی ,
علیت ,
اصالت وجود ,
تساوق شیئیت و وجود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
وحدت وجود یکی از مهم ترین مدعیات عرفاست که همواره با بحث ها و چالش های فراوانی همراه بوده است. در میان نظام های فلسفی در جهان اسلام، ملاصدرا، که توجه خاصی به آرای عرفانی داشت، بر این باور بود که اولین کسی است که توانسته وحدت وجود را تبیین فلسفی کند. اما بعدها در شرح مراد ملاصدرا اختلافاتی پدید آمد؛ در اینکه وی توانسته بود وحدت تشکیکی وجود را اثبات کند، بحثی نبود، اما بحث بر سر این بود که آیا وحدت تشکیکی وجود همان وحدت وجود موردنظر عرفاست؟ برخی از پیروان این نظام فلسفی بر این باور بودند که تنها تبیین معقول از وحدت وجود، همان وحدت تشکیکی وجود است و دسته دوم قایل شدند که مدعای اصلی عرفان بیش از این است و ملاصدرا در نظام فلسفی خود توانسته است از وحدت تشکیکی وجود گذر کند و به مدعای اصلی عرفان، یعنی وحدت شخصی وجود برسد.یک راه مهم برای قضاوت بین این آرا، بررسی فلسفی ادله و لوازم سخن موافقان و مخالفان امکان وحدت شخصی وجود در حکمت متعالیه است. در این مقاله ابتدا به سه دلیل طرفداران گذر از وحدت تشکیکی وجود به وحدت شخصی وجود پرداخته می شود؛ سپس براهینی که به عنوان مناقشه بر پذیرش وحدت شخصی وجود در نظام حکمت متعالیه قابل طرح است، بررسی خواهد شد و در نهایت، قضاوت می شود که آیا در حکمت متعالیه و با استفاده از ادله عقلی فلسفی می توان وحدت شخصی وجود را به عنوان امری فراتر از وحدت تشکیکی وجود پذیرفت یا خیر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هستی شناسی وجود و ماهیت از نظر ابن رشد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
وجود
,
ابن رشد
,
هستی
,
نظریه
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عشق در عرفان اسلامی از دیدگاه عبد الرحمن جامی : دوره 57 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
سوسن آل رسول
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق از نظر عبدالرحمان جامی
کلیدواژههای فرعی :
وجود ,
عشق ,
نفس اماره ,
حقیقت مطلق ,
عشق مجازی ,
قرآن ,
مثنوی هفت اورنگ ,
عرفان اسلامی ,
قرآن کریم ,
عرفان اسلامى ,
مراتب خلقت ,
مسیر کمالیه موجودات ,
اشعه اللمعات ,
لوامع جامی ,
لیلی و مجنون جامی ,
صعود به کمال ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
عشق و محبت از اساسی ترین مباحث عرفان نظری و عملی است. در واقع، تجلی عشق است که تمام مراتب خلقت را ایجاد می کند و به ظهور می رساند، و در مسیر کمالیه موجودات به سوی حق نیز همین عشق است که ایجاد حرکت و کمال می کند و مرتبه به مرتبه، آنها را تا خود حق می رساند. پس می توان عشق را یک بار در قوس نزول و یکبار در قوس صعود نگریست. در این مقاله با استخراج و تحلیل آراء جامی از مجموعه آثارش – نه فقط در یک غزل یا قصیده یا متن عرفانی – دیدگاه عرفانی وی نسبت به عشق، این عنصر مهم در عرفان اسلامی مشخص می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین برخی از اصول معتبر در عرفان نظری
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حصولی
,
اصول عرفان نظری
,
ادراک شهودی
,
علم حصولی
,
ظهورات(قسیم هویت غیبی)
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حکمت متعالیه ,
حرکت جوهری ,
وجود ,
جایگاه انسان در جهان ,
صدرالدین محمد قونوی ,
هویت مطلق خدا ,
حق مخلوق به ,
کارایی عرفان نظری ,
اعتبار سنجی علم حصولی ,
تقسیم معلوم ,
اطوار و امکان شهود ,
حقیقت واجب ,
اقسام ترکب ,
معنای حق ,
امکان شهود ,
میزان شهود ,
شهود حضوری ,
رسالت عرفان نظری ,
مفاهیم ذهنی ,
جایگاه عقل در عرفان نظری ,
قرآن ,
حکمت متعالیه ,
حرکت جوهری ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
جایگاه برهان عقلی در عرفان نظری ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
نوشتار حاضر، پارهای از رهگشاییها و فواید عرفان نظری را در مواجهه با علم حصولی و ادراکات شهودی برمیرسد. برای تبیین جایگاه عرفان نظری و کارایی آن در اعتبار سنجی علوم حصولی و رهیافتهای شهودی، آشنایی با برخی قواعد و اصول عرفان نظری ضرورت دارد. بدین رو نوشتار حاضر، در نوزده پاره، برخی از این اصول و قواعد را به بحث و بررسی میگذارد و به اجمال آنها را معرفی و مستند میکند. جایگاهشناسی عرفان نظری در میان دریافتهای حصولی و شهودی، از دیگر مباحث این رساله کوتاه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محاوره ثیاتیتوس لافلاطون او عن العلم
نویسنده:
افلاطون
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دار غریب للطباعه و النشر و التوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
وجود
,
تعریف علم
,
برهان عقلی
,
معرفت
,
تفسیر عقلی
,
علم و معرفت
,
محاوره
,
محاوره سفسطایی
,
محاوره سیاسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت شخصی وجود ابن عربی و لوازم آن
نویسنده:
مهدی طاهریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
وحدت
,
وجود
,
واقعیت
,
لوازم اشیا
,
مظاهر
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عرفان نظری
چکیده :
مفهوم کلی وحدت شخصی وجود ابن عربی این است که وجود دارای واقعیت عینی و خارجی است و مصداق عینی آن فقط حق یا خداست و همه موجودات دیگر در واقع تجلیات و مظاهر او هستند. این دیدگاه لوازم مخصوص به خود را دارد که در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین اثبات وجود خدا در آثار اسپینوزا
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان
,
وجود
,
علت
,
اسپینوزا
,
جوهر (منطق)
,
حالت
,
برهان وجودی
,
براهین خداشناسی
,
عقل شناسی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
مفهوم تصوری خدا
کلیدواژههای فرعی :
ممکن الوجود ,
کتاب اخلاق اسپینوزا ,
کتاب اصول فلسفه دکارت ,
براهین جهان شناختی ,
واجب الوجود بالذات ,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ) ,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ) ,
صفات نامتناهی خداوند ,
رساله مختصره ,
واقعیت مطلق خدا ,
چکیده :
اسپينوزا با اعتقاد به تک جوهری خدا را تنها حقيقت جوهری عالم و بقيه موجودات را حالات صفات او دانست. وی در براهينی که بر وجود خدا اقامه کرده است، از دو روش انّی و لمی استفاده کرده است و از ميان آن دو اتقان برهان لمّی را بيشتر می داند. اين براهين به طور عمده در سه اثر او آمده است: «اصول فلسفه دکارت»، «رساله مختصره» و «اخلاق». برهان مهم او بر وجود خدا برهان وجودی است و تقرير او از اين برهان مشابه تقرير دکارت از آن است. نسبت ساير براهين او با برهان وجودی محل بحث است، به طوری که برخی شارحان انديشه او اين براهين را در عرض برهان وجودی و برخی آن ها را تقريرهای ديگری از برهان وجودی دانسته اند. در اين مقاله براهين او در آثار يادشده و نيز نظر چند تن از شارحان فلسفه او بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 180
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید