جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
>
اخلاق باور
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 49
عنوان :
اخلاقِ باور، رهیافتی به پیوند اخلاق و معرفت شناسی : سال چهارم، شماره 11 : پژوهشنامه اخلاق
نویسنده:
غلامحسین جوادپور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرینهگرایی
,
کلیفورد
,
وظیفه
,
قرینه
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اخلاق باور
,
باور صادق موجه
,
اخلاق و معرفت شناسی
,
تبیین و نقد اخلاق باور
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
کلیدواژههای فرعی :
اراده معطوف به باور ,
رابطه ایمان و اراده ,
فرایند باور ,
اخلاق کاربردی ,
شبکه باور ,
عقل و ایمان ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
اراده گرایی(اصطلاح وابسته) ,
زودباوری ,
اخلاق کاربردی ,
چکیده :
تعامل دانش ها با یکدیگر، زمینه تولید علوم بین رشته ای و مسئله های ذوابعاد شده است که در فلسفه علوم مختلف به بررسی آنها پرداخته می شود. معرفت شناسی یکی از بنیادی ترین دانش هاست که پیش از بررسی مسایل علوم مختلف به آن نیازمندیم؛ اما گاهی پیوند خاصی بین مسایل معرفت شناسی و دانش های دیگر برقرار می شود که اخلاق باور، بیانگر یکی از آنهاست. در قرن نوزدهم، ویلیام کلیفورد این ایده را مطرح کرد که اعتقاد ورزیدن بدون فراهم آوردن قرائن و شواهد کافی به سود آن، امری خطا و اخلاقاً نادرست است. او این مسئله را طی مقاله ای منتشر نمود و تحولی در معرفت شناسی معاصر ایجاد کرد. رهیافت وی، بایسته های معرفتی را صبغه اخلاقی می دهد که این پژوهش به بررسی مهم ترین پایه ها و نقدهای آن می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی دوباره به قرینهگرایی (بررسی رابطه عقل و ایمان از دیدگاه کلیفورد همراه با تحلیل و بررسی قرینهگرایی) : سال 8، شماره 11 : فلسفه دین
نویسنده:
یحیی کبیر، میثم مولایی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان و عقل
,
توجیه باور دینی
,
اخلاق باور
,
قرینهگرایی
,
کلیفورد
,
توجیه باور دینی
,
عقل و دین
,
اخلاق باور
,
باور دینی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
باور پایه ,
گزاره های دینی ,
الحاد ,
وجود خدا ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
معقولیت باور ,
باور کاذب ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی) ,
ابطال ناپذیری گزارههای دینی ,
اثبات وجود خدا ,
شکاکیت دینی ,
صدق گزارههای دینی ,
خدای مطلق ,
اصل زودباوری ,
ملحدان ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
ایمان ,
باور مبنایی زمینه ای ,
ایمان ورزی ,
وظایف عقلانی ,
ملاک معقولیت ,
چیستی دلیل ,
قراین کافی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
مساله رابطه عقل و ایمان همواره به عنوان جدالی جدی و اساسی در تاریخ اندیشه رخ نموده است. این نزاع از عصر روشنگری به بعد با جدیت و محوریت بیشتری روبه رو شد و تا عصر حاضر، اهمیت خود را حفظ کرده است. از جمله پاسخ هایی که به حل این نزاع داده شده است، پاسخ قرینه گرایان است. به اعتقاد گروهی از ایشان، باورهای دینی که خاستگاه شان ایمان است، نامعقول اند و در نتیجه، ایمان ورزی امری خطاست. در میان نظریه پردازان معاصر اقبال زیادی به رویکرد قرینه گرایانه کلیفورد شده است. مقاله وی با عنوان «اخلاق باور» تاکنون و با گذشت زمان بسیاری از انتشار آن، همچنان دارای نفوذ در محافل فلسفی بوده و تا امروز دیدگاه های موافق و مخالف بسیاری را در این زمینه برانگیخته است. بنابراین، همراه با تشریح قرینه گرایی به تقریر کلیفوردی از این رویکرد خواهیم پرداخت. در این نوشتار می کوشیم تا پس از بررسی ماهیت باورهای دینی، انتقاد قرینه گرایی را بر این باورها طراحی کنیم و در پی آن، واکاوی و تحلیل اصل قرینه گرایی به اجزای سازنده آن، یعنی اصل معقولیت و اصل اخلاق باور، را مورد موشکافی قرار می دهیم. در این روند نقشه ای جامع از چگونگی نقد باورهای دینی از سوی قرینه گرایان منکر وجود خدا ارائه خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسی فضیلت: ماهیت، خاستگاه و رویکردها
نویسنده:
زهرا خزاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی فضیلت محور
,
فضیلت معرفتی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فضیلت گرایی معرفتی
,
معرفت شناسی فضیلت گرا (مقابل معرفت شناسی اصلاح شده)
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
اخلاق نیکوماخوس ,
باور اخلاقی ,
باور ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
قرینهگرایی ,
اخلاق ,
نظریه انسجام گرایی ,
نظریه انسجام گرایی ,
فضایل اخلاقی ,
اخلاق باور ,
معرفت شناسی تحلیلی ,
اعتمادگرایی (معرفت شناسی) ,
ایمان ,
وثاقت گرایی فضیلت محور ,
مسئولیت گرایی ,
ارزیابی باور ,
ویژگی معرفتی باور ,
شناخت قابل اعتماد ,
مقاله هرم و قایق ,
درون گرایی معرفتی ,
برون گرایی معرفتی ,
فلسفه اخلاق جدید ,
اخلاق رواقی ,
قوای شناختی ,
صاحب باور ,
اخلاق رواقی ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
معرفتشناسی فضیلت به مجموعهای از رویکردهای اخیر به معرفتشناسی اطلاق میشود که برخلاف معرفتشناسی تحلیلی، به جای تمرکز بر ارزیابی باور بر ارزیابی معرفتی ویژگیهای صاحب باور تمرکز دارد. این مقاله در صدد است تا ماهیت معرفتشناسی فضیلت را تبیین کرده و مهمترین رویکردهای آن را توضیح دهد. تبیین فضیلت معرفتی به عنوان قوای شناختی قابل اعتماد و ویژگیهای مَنِشی، دو رویکرد اعتمادگرایی و مسئولیتگرایی را در معرفتشناسی فضیلت شکل داده است. به دلیل اینکه ارائه تبیین صحیح از ماهیت این نوع معرفتشناسی در گرو فهم ماهیت فضیلت معرفتی است، این مهم بیش از بقیه عناصر معرفتی مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله در ابتدا به خاستگاه معرفتشناسی فضیلت میپردازد و در پایان ضمن اشاره به نقدهای وارد بر این نوع معرفتشناسی از جمله دوگانگی تبیین فضیلت معرفتی، فهم ماهیت معرفتشناسی فضیلت و کارآمد بودن آن را در گرو ارائۀ تعریفی جامعتر، منعطفتر و منطقیتر از فضیلت معرفتی میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 253 تا 271
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اخلاق در بینشها با تکیه بر اندیشه تفسیری آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
قاسم سبحانی فخر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
سعادت
,
سعادت انسان در اسلام
,
اخلاق باور
,
اخلاق اسلامی
,
معرفت اخلاقی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
سعادت اخروی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
معرفتشناسی اخلاقی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق باور
,
معرفت شناسی اخلاقی
,
معرفت گرایی ارزشی
,
آیت اله جوادی آملی
,
رابطه اخلاق و باور
,
پیدایش بینش
کلیدواژههای فرعی :
صبغه ,
ملکات نفسانی ,
نفس اماره ,
حب دنیا ,
ارزش اخلاقی رفتار ,
فطرت(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
دین و فطرت ,
فطرت بشری ,
رفتار انسانی ,
شریعت و فطرت ,
سودجویی ,
ملکه ,
خلق ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
حب دنیا ,
کوردلی ,
سرگردانی ,
دنیاپرستی ,
فطرت(سرشت دینی) ,
اخلاق و رفتار ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
سیر نزولی نفس ,
کژبینی ,
بینش شیطان محور ,
بینش خدا محور ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از منظر دین، سعادت انسان معلول بینشها و باورهای درست و اخلاق و رفتار برخاسته از فطرت و مطابق با خواست شریعت است. همانگونه که اخلاق و رفتار آدمیان پیامد نوع بینشها و باورهای آنان است، بر بینشها و باورهای آنان نیز اثرگذار است؛ رفتار یک انسان بهتدریج موجب پیدایش صفات و ملکاتی مثبت یا منفی میگردد. صفات و ملکات منفی، بینشی متناسب با خود پدید میآورد که گاهی به انکار حقیقتِ روشن میانجامد. صفات و ملکات مثبت، موجب تثبیت و تقویت بینشهای فطری و عقلی و سبب تابش نور معرفت و حکمت بر دل میگردد. ریشه اخلاق و رفتار منفی، حب دنیا، و ریشه اخلاق و رفتار مثبت، دوری از حب دنیا است. این حقیقتی است که قرآن و سنت، بر آن تصریح کردهاند و موجب پیدایی قالبی خاص برای اندیشه عالمان مسلمان، بهویژه حکیمان و عارفان در باب معرفتشناسی شده است. مقاله حاضر با تکیه بر اندیشه آیت الله جوادی آملی این حقیقت قرآنی را توضیح میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه معرفت شناسی اصلاح شده بر مبنای تقریر پلانتینگا
نویسنده:
جابر موسوی راد، هادی یساقی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور پایه
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
توجیه باور دینی
,
پلانتینگا
,
مبناگروی سنتی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه ایمان به خدا (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
نظریه مبناگروی
,
مبناگروی اصلاح شده
,
باور دینی پایه
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
معرفت شناسی باور پایه
کلیدواژههای فرعی :
پلورالیسم ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
تضمین ,
گرایش فطری ,
نسبیگرایی معرفتی ,
کثرت گرایی دینی ,
مبناگروی حداکثری ,
اخلاق باور ,
مبناگروی قوی(مقابل مبناگروی ضعیف) ,
مبناگروی ضعیف(مقابل مبناگروی قوی) ,
اعتقاد پایه ,
قضایای پایه ,
قضیه بی نیاز از استدلال ,
قضیه حضوری ,
قضیه بدیهی ,
انتقاد کدو تنبل بزرگ ,
مدل تضمین آکوئیناس - کالونی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در طی قرون متمادی فیلسوفان بسیاری مبناگروی سنتی را پذیرفته و از آن در استدلالات خود بهره می گرفتند. در مقابل برخی فیلسوفان جدید مانند پلانتینگا نظریه معرفت شناسی اصلاح شده را ارائه داده اند. مطابق این نظر قضایای پایه به تعداد محدودی که مد نظر مبناگروان سنتی است، محدود نمی شود. بلکه قضایای بیشتری را شامل می شود که از جمله آن ها اعتقاد به وجود خداوند است. مطابق این نظر، ضرورتی ندارد که فیلسوفان برای اثبات وجود خداوند، دلیل بیاورند؛ بلکه وجود خدا خود قضیه ای پایه و بی نیاز از استدلال است. پلانتینگا برای اثبات مدعای خود، با سه دلیل، مدعای مبناگروان سنتی را رد می کند. اما در این مقاله اثبات شده که دلائل سه گانه وی درست به نظر نمی آید. سپس پنج دلیل در نقد دیدگاه پلانتینگا آورده شده است؛ دلائلی که خود پلانتینگا به برخی از آن ها پاسخ داده است، اما به نظر می رسد که هیچ یک از پاسخ های وی قانع کننده نباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی زمینه ها و دامنه های حقوق معرفتی انسان از دیدگاه کلیفورد
نویسنده:
قاسم پورحسن,مریم شادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق باور
,
کلیفورد
,
دلیل گرایی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق معرفتی
,
اخلاق باور
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
چکیده :
یکی از مهم ترین دغدغه ها و مسائل معرفت شناسی، شیوة حصول باورهاست و یکی از مهم ترین رهیافت های نیل به این مقصود را دبلیو. کی. کلیفورد ارائه کرده است؛ وی با اتخاذ رویکرد دلیل گرایی قوی، در پی ریزی بنیان جدیدی برای پذیرش باور، نقش عمده ای داشت. عمده ترین نقطة اتکای وی در این مسیر پیوند میان اخلاق و معرفت شناسی است، به نحوی که هر خطای معرفتی خطایی اخلاقی خواهد بود. معیارهایی که وی برای رعایت حریم حقوق معرفتی، معرفی می کند بسیار سخت گیرانه و دقیق است. ترسیم دقیق فراز و نشیب های تفکر وی و بایدها و نبایدهایش در این موضوع، نشان از آن دارد که کلیفورد با دقت عملی خاصی به باورهای خویش و باورهای اطرافیانش می نگرد. او با صبر و حوصله و هم چون مصلحی که به دنبال اصلاح و دانستن و از همه مهم تر یافتن حقیقت است با شجاعت و تهور خاص خودش به تفکیک باورهای سره و ناسره می پردازد، هرچند او در کنار همة این دقت ها و بی تکلفی ها در پذیرش باورهای درست، خود را از شناخت برخی باورهای حقیقی محروم کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد درون گروانه و برون گروانه پلانتینگا درباره معقولیت باور به خدا : الهیات تطبیقی
نویسنده:
مهدی فرجی پاک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلانتینگا
,
رویکرد برون گروانه
,
باور به خدا
,
عقلانیت باور به خدا
,
توجیه باور دینی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
رویکرد درون گروانه
,
معیار معرفتی باور
کلیدواژههای فرعی :
باور تضمین شده ,
باور پایه ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
انسجام گروی ,
مبناگروی سنتی ,
تضمین ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
تجربه گروی دینی ,
نظریه انسجام گرایی ,
نظریه مبناگروی ,
اخلاق باور ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
تجربه دینی ,
عقلانیت معرفتی ,
مصداق باور خطاناپذیر ,
بی نیاز انگاری ,
باور بدیهی ,
استدلال تجربه دینی ,
حس خداشناسی ,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
بینیازانگاری، یکی از دیدگاههای مهم معرفتشناختی درباره معقولیت باور به خدا به شمار میآید. به طور کل، میتوان گفت بر اساس این دیدگاه، باور به وجود خداوند نیازمند هیچگونه استدلال عقلانی نیست. تقریرهای متعددی از این دیدگاه ارائه شده است: یکی از تقریرهای دیدگاه بینیازانگاری را میتوان دیدگاه تجربهگرایی دانست که از سوی افرادی، همچون: سوئینبِرن، آلستون و پلانتینگا ارائه شده است. پلانتینگا درباره معقولیت باور به خدا، دیدگاه معرفتشناسی اصلاح شده را مطرح میکند. تقریر پلانتینگا، در طول آثار وی دو بیان متفاوت داشته است: او در آثار اولیه خود، با اتخاذ رویکردی درون گروانه از مسأله توجیه، به نقد دیدگاه مبناگروی کلاسیک پرداخته و با طرح تبیینی دیگر از این دیدگاه، باور به خدا را بدون ارائه استدلال عقلانی معقول دانسته است؛ در حالی که در آثار اخیر خود، با ردّ موضع درونگروانه درباره مسأله توجیه، به رویکرد برونگروانه معتقد شده و با ارائه مفهوم تضمین، باور به خدا را بینیاز از استدلال معرفی میکند. این مقاله به ذکر این دو رویکرد متفاوت پلانتینگا در خصوص معقولیت باور به خدا میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 176 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیش زمینه های معرفت شناختی اخلاق باور
نویسنده:
غلامحسین جوادپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی)
,
اراده گرایی
,
اخلاق باور
,
قرینهگرایی
,
درون گرایی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اخلاق باور
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
چکیده :
معرفت شناسی دانش متکفل شناخت است که از ماهیت، صدق و توجیه باورها سخن می گوید. در میان نظریه های توجیه، ایده اخلاق باور بر آن است که در فرآیند باور کردن و اکتساب عقاید، بایسته های فراوانی حاکم است که تخلف از آنها علاوه بر خطای معرفتی بودن، گناهی اخلاقی نیز شمرده می شود و بنابراین مساله ای اخلاقی - معرفت شناختی است. کسی که به اخلاق باور فتوا می دهد، مبناهایی را در معرفت شناسی اتخاذ کرده که در صورت رد شدن آنها جایی برای این ادعا باقی نمی ماند. این پژوهش به برخی از مهم ترین پیش-زمینه های معرفتی اخلاق باور و نیز نظریه های رقیب آنها می پردازد که از آن جمله قرینه گرایی، درون گرایی، وظیفه گرایی و اراده گرایی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی بر چیستی تنوعپذیری باورها و مبانی نظری آن
نویسنده:
روح الله چاوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
کثرت گرایی معرفتی
,
تنوع در باورها
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اخلاق باور
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
صدق ,
توجیه و ارزیابی باور ,
نظریه تصویری زبان ,
یقین عقلی ,
شک ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
هرمنوتیک نسبی گرا ,
محدودیت شناخت ,
نظریه عمل گرایانه صدق ,
اظهار باور ,
رابطه زبان و باور ,
بازی زبانی ,
رابطه وجودشناسی و معرفت شناسی ,
اخلاق باور ,
نسبیگرایی ,
پوزیتیویسم منطقی ,
تناقض در باورها ,
آگنوستیسیسم ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از مهمترین ارکان کثرتگرایی معرفتی، کثرتگرایی در باورهاست. از همینرو، وقتی سخن از کثرتگرایی معرفتی به میان میآید از پرداختن به مسئله کثرتگرایی در باورها ناگزیریم. شاید بتوان ادعا کرد، یکی از مهمترین وجوه معقولیت کثرتگرایی در باورها، وجود قابلیت تنوع در خود باورهاست. به نظر میرسد، تردید و عدم یقین در خصوص برخی باورها، احتمالاً با امکان تنوع در باورها ارتباط دارد. باورهایی که قطعی نیستند و درباره آنها یقین نداریم، میتوانند باورهای غیریقینی دیگری را در کنار خود تحمل کنند. اما این مسئله باید به نحوی تبیین شود که روی در جانب بیسر و سامانی و نسبیگرایی افراطی نداشته باشد. میتوان با تحلیل پدیده باور و چگونگی بروز تنوع در آن، امکانی برای ارزیابی باورها یافت؛ البته نوعی از ارزیابی که ما را به مطلقگرایی و انکار تنوع سوق ندهد. با تحلیل پدیده باور درخواهیم یافت که باورکننده، موضوع باور و اظهار باور، سه رکن اصلی این پدیده هستند. با این وصف، میتوان برای تبیین تنوعپذیری در باورها از مبانی نظری مرتبط با هر یک از این سه رکن بهره برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 49
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید