جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عدالت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 146
عنوان :
تربیت اجتماعی و پایههای اخلاقی آن در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
مهدی سلطانی رنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
تربیت دینی
,
اخلاق دینی
,
قرآن
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
انسان ,
تربیت اجتماعی ,
تقوا ,
عدالت ,
وحدت ,
ملکه نفسانی ,
کرامت آدمی ,
رضای الهی ,
رستگاری ,
فطرت ,
جامعه اخلاقی مطلوب ,
اخلاق ,
اخلاق اجتماعی ,
اخلاق اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
اسلام دینی اجتماعی است و احکام فردی آن نیز آهنگ اجتماعی دارد و از آنها برای اصلاح و تقویت روابط اجتماعی و تحقق اخلاقی تربیت اجتماعی و اجرای اهداف مقدس جامعه بهره میگیرد. هدف اسلام در این سیر، تنها ساختنِ فرد دیندار نیست؛ بلکه ساختن جامعه دیندار نیز هست، جامعهای که روابط اجتماعی آن براساس اهداف و احکام دین سامان گیرد، جامعهای ارزشمند است که در آن سعادت فرد با سعادت جامعه پیوند خورده است و تربیت اجتماعی با دو مقوله مسئولیتهای اجتماعی و ایمان اسلامی، ارتباطی قوی و انفکاک ناپذیر دارد. توجه به پایههای اخلاقی با رویکرد قرآنی به مثابه عاملی مهمّ در تثبیت و ایجاد جامعه مطلوب اسلامی و پایداری تربیت صحیح اجتماعی بهشمار میآید و تقوا، عدالت اجتماعی، وحدت و امنیت اجتماعی، مهمّترین این پایهها محسوب میشوند. مرحوم علامه طباطبایی از جمله مفسران و حکمایی است که در اندیشههای تفسیری و فلسفی خویش توجه خاصی به بحث یادشده نموده و معتقد است که پایههای اخلاقی از لوازم اعتقادی و عملی در تربیت اجتماعی انسانها بهشمار میآید. ایشان جامعه بدون اخلاق و تربیت اجتماعی و جامعه بدون توجه به پایههای اخلاقی را عامل سُستی و بیبنیادی انسانها در عرصه ایمان و عمل نیک شمرده است که در این صورت، جامعه رو به انحطاط رفته و فساد و هرج و مرج در آن گسترش مییابد. سعی نگارنده در این مقاله آن است که پایههای اخلاقی تربیت اجتماعی انسانها در قرآن را از دیدگاه علامه طباطبایی بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 235 تا 260
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از «عدل» در اصول دین چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«عدل» در لغت به معناى «میانهروى» و اجتناب از افراط و تفریط است و اگر با «عن» متعدّى شود، به معناى عدول و انصراف میآید. این واژه به معناى «مثل» و «هماندازه» (معادل) نیز به کار گرفته میشود و گاه به معناى «بدل و جانشین» و «فدیه» است.[1] لکن در علم ک
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل
,
اصول دین
,
معنای لغوی عدل
,
01. خداشناسی (کلام)
,
عدل الهی
کلیدواژههای فرعی :
پاداش احسان ,
عدالت ,
میانه روی ,
جزا و پاداش ,
جزا ,
قسط و عدل ,
جزاء اعمال ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نقش راه بردی فرهنگ در زمینه سازی ظهور
نویسنده:
بهرام اخوان کاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
معنویت
,
انقلاب اسلامی
,
عدالت
,
تمدن
,
اخلاق
,
امام خمینی
,
زمینه سازی
,
دولت مهدوی
,
اعتلای فرهنگ
,
مولفه های فرهنگی
,
اصلاح انحرافات
چکیده :
بعد توحیدی و معنوی فرهنگ، وجه غالب آن است. به همین دلیل می توان ادیان الهی را مهم ترین خاستگاه فرهنگ های خلاق و مولد به شمار آورد. فرهنگ و فرآیند اصلاح فرهنگی نقش بی بدیل و راه بردی در زمینه سازی ظهور دارد و انقلاب اسلامی و فرهنگی ایران نیز وقتی موفق خواهد بود که در راستای دست یابی به این اهداف اصلاحی و فرهنگی حرکت کند.این نوشتار این مدعا را اثبات می کند که آسیب پذیری و انحطاط در جوامع فعلی، بیشتر از ناحیه فرهنگی است تا تمدنی و تکنیکی. به همین دلیل احیای فرهنگی و اعتلای جوانب معنوی فرهنگ، نقش بی بدیل و راه بردی در زمینه سازی ظهور و حتی در دولت مهدوی دارد و می توان تحقق توحید و سپس عدالت را در اصلاح انحرافات اعتقادی و رفتاری، از مهم ترین مولفه های فرهنگی و راه بردهای دولت مهدوی به شمار آورد. افزون بر این، سایر مولفه های دیگر نیز به تفصیل در این مقاله تشریح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شناسی واژه عدالت در فقه امامیه
نویسنده:
زین العابدین نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
عدالت و ملکه
,
عدالت و صغائر
,
عدالت و مروت
,
عدل الهی
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
کلیدواژههای فرعی :
عدالت صحابه ,
عدالت از منظر امام علی (ع) ,
مروت در فقه ,
ملازمت تقوا ,
آراء فقها درباره عدالت ,
عدم ظهور فسق ,
شیوه احراز عدالت در فقه ,
استقامت در شریعت ,
سید ابوالقاسم خویی ,
تعریف عدالت به ستر ,
رابطه عدالت و حالات نفس ,
عدالت و ملکه ترک گناه ,
عبدالله بن ابی یعفور ,
رابطه عدالت و کف نفس ,
عدالت فقهی ,
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
فقهای امامیه درباره مفهوم عدالت آرای گوناگونی ارائه دادهاند. به طور کلی اختلاف آنها دراین باره در سه حوزه اساسی قابل طرح است: 1. فقهایی چون شیخ انصاری و امام خمینی، مفهوم عدالت را از قبیل ملکه دانستهاند؛ در مقابل، فقهایی مانند وحید بهبهانی و مرحوم خویی، ملکه بودن عدالت را نپذیرفته و اشکالات فراوانی بر آن وارد نمودهاند؛ 2. مشهور فقها، گناهان صغیره را در صورت عدم اصرار مضر عدالت نمیدانند؛ اما در مقابل، برخی از فقها همانند شیخ عبدالکریم حائری و مرحوم خویی، صغائر را به طور مطلق منافی عدالت دانستهاند؛ 3. مشهور فقهای متأخر مروت را در مفهوم عدالت شرط نمودهاند؛ در مقابل، فقهایی مانند صاحب جواهر و امام خمینی مروت را در عدالت شرط نمیدانند. در این نوشتار با بررسی دلایل مسئله از آیات، روایات و اصول و بازخوانی کلمات فقها، اثبات شده است که اولاً مفهوم عدالت از قبیل ملکه است؛ ثانیاً ارتکاب صغائر به عدالت لطمهای نمیزند؛ ثالثاً مروت در عدالت شرط نمیباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقدمه ای بر جایگاه عدالت در اندیشه های سیاسی اسلام
نویسنده:
بهرام اخوان کاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
خلافت
,
ابعاد عدالت در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
عدلیه (مذاهب کلامی) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
عدل تکوینی الهی ,
استبداد ,
عدالت سیاسی ,
عدالت در نظر افلاطون ,
تعریف عدالت ,
اندیشه سیاسی در اسلام ,
عدالت در ایران باستان ,
اختلاف عدلیه و اشاعره ,
عدالت در شیعه ,
عدالت در اهل سنت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
این مقاله با ارائه عمدهترین تعاریف و نظریات مرتبط با مفهوم بنیانی عدالت در اندیشه های سیاسی اسلام، سعی دارد تا جایگاه و نوع تعامل مفهوم مزبور را با موضوع خودکامگی و استیلای قدرتهای حاکم در تاریخ نظامهای سیاسی- اسلامی، تبیین کند. در واقع، عدالت در منابع اصلی و فرعی اسلامی و آرای اندیشمندان این دیانت، تعاریف متعددی شده ولی در عمدهترین تعریف، به معنای: «قراردادن هر چیز در جای خویش و حق را به حقدار رساندن و ایفای اهلیت و رعایت استحقاقها» است. همچنین، با تأخیر منفی که خودکامگی در ممانعت از شکوفایی نظریات عدالت در اندیشه و عمل داشته و سیر قهقرایی آن را از آرمانگرایی به واقعگرایی سبب شده است، این نظریه را میتوان استنباط کرد که در افزایش خودکامگی و ناامنی در نظام سیاسی، منجر به رکود و محجوریت کار برد نظریات عدالت و تحویل عملی آنها از آرمانگرایی به واقعگرایی شده و کارکرد آنها را به صورت معیار و ابزار کنترل خودکامگی اجازه نداده است». در واقع، هر چه میزان خودکامگی وتغلب نظامهای اسلامی بیشتر شده، نظریات عدالت نیز – بویژه در حوزه عمل و در دنیای اهل سنت – دچار رکودها و ناکامی و افول افزونتری از آرمانگری به واقعگرایی منحط شده و نتوانتسه است به عنوان مکانیزمهای کنترل خودکامگان، نقش معیار گونه خود را ایفا کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدالت و خودکامگی در فلسفه سیاسی فارابی
نویسنده:
بهرام اخوان کاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
فلسفه سیاسی فارابی
,
فلسفه سیاست
,
مدینه فاضله فارابی
,
عدالت از دیدگاه فارابی
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
مدینه فاضله ,
رییس مدینه ,
فارابی ,
فلسفه سیاسی اسلامی ,
عدالت در نظر افلاطون ,
مدینه فاسقه ,
ویژگی های مدینه فاضله ,
عینیت فضیلت و عدالت ,
افلاطون و فارابی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در اندیشه سیاسی فارابی، عدالت از مفاهیم کلیدی است و حتی در محتوایی بسیار متنوع تر و گسترده تر از فلاسفه یونان طرح می شود. موضوع اصلی اندیشه وی برعکس افلاطون، عدالت نیست، بلکه سعادت است. بحث او با خداشناسی، نبوت و مسائل مربوط به آن دو آغاز می شود، و به عدالت می انجامد که فرعی از همین مباحث است و با آنها ارتباطی تنگاتنگ دارد. فارابی ضمن ارائه تعریف های گوناگون از عدالت، سعی دارد تا عدالت عقلی را با آموزه های دینی هماهنگ سازد. وی ماهیت عدالت در مدینه های مضادّ را به معنای تغلب و استیلا می داند. در این جوامع به جای عدالت و تعاون - که موجد رابطه صحیح سیاسی است - جور، تغالب و تغلب جریان دارد. و این، همان بیماری سبعی وعامل انحطاط در روابط اجتماعی و نظام سیاسی است. فارابی مشکل بنیادین نظامهای سیاسی دوره اسلامی را در انحطاط خلافت اسلامی، جدایی بین نظر و عمل، انحراف از مسیر عدالت، و استیلای اندیشه تغلب در این دو حوزه می داند. هدف تلاش فلسفی وی، بررسی علل انحطاط خلافت و بحران آن از این ناحیه است. فارابی در فلسفه سیاسی خود از عدالت به نفع خودکامگی و تغلب عقب نشینی نکرده است. شرح و نفی شدید «مدینه های مضادّ»، از سوی وی، شرح و نفی جوامع مدنی عصر او واعتراض فیلسوفانه و زیرکانه به وضعیت موجود و ردّ مشروعیت حکام ستمگر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم و شاخصه های عدالت سیاسی در گفتمان سیاسی امام خمینی (ره) (با تاکید بر نظریه عدالت سیاسی راولز)
نویسنده:
محمدحسین جمشیدی، مسعود درودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
اسلام
,
امام خمینی
,
عدالت سیاسی
,
گفتمان سیاسی
,
جان راولز
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
مفهوم عدالت، همواره در طول تاریخ به عنوان مفهومی بنیادین اما کلی مطرح شده و دارای انواع مختلفی است. در این مقاله کوشیده ایم با عنایت به شاخصه های عدالت سیاسیِ «جان راولز»، ویژگی های این شاخه از عدالت را در گفتمان سیاسی امام خمینی (ره) بررسی می کنیم. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که عدالت سیاسی در گفتمان سیاسی امام خمینی (ره) دارای چه جایگاهی و چه شاخصه هایی است؟ بر این اساس، ایشان امنیت همگانی، مشارکت عمومی و حق گزینش برابر را به مثابه شاخصه های جهان شمول عدالت سیاسی مطمح نظر قرار می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 205
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در مورد عدالت در ادیان ابراهیمی مطالبی بنویسید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دعوت به عدالت همواره در سرلوحه تعاليم انبياء، حاکميت اوصيا و ائمه ـ عليهم السلام ـ قرار داشته است قرآن که قانون اساسي اسلام است روي مساله عدالت در همه زمينه ها تکيه فراون کرده است و عدالت در قرآن همدوش توحيد و معاد و به عنوان هدف تشريع نبوت، فلسفه ام
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
ادیان ابراهیمی
,
مقایسه اسلام با سایر ادیان
کلیدواژههای فرعی :
عدل الهی ,
عدل تشریعی الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علت این که سنیها عدالت را جزء اصول دین به شمار نمیآورند، چیست؟ چه اختلافی در این زمینه بین شیعه و سنی وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اهل تسنن در مسايل اعتقادي به دو گروه كلي اشاعره و معتزله تقسيم ميشوند، امّا در ميان آنها گروههايي به نام هاي وهابيت، ماتريدي و اهل حديث يافت ميشوند كه از جهت مباني و مسايل اعتقادي با دو گروه معتزله و اشاعره مشتركاتي دارند. اشاعره كه امروز اكثر اهل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
اصول دین
,
عقاید اهل سنت
,
عقاید شیعه
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
اصل عدل ,
نگاه تشیع به عدل ,
نگاه اهل سنت به عدل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اقسام عدالت کدامند و چه کسانی و در چه اموری باید عدالت پیشه کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يكي از عامترين مفاهيم اخلاقي و قطعي ترين ارزش هاي اخلاقي، مفهوم عدل است كه در مقابل آن مفهوم ظلم قرار دارد. عدالت يعني اِعطاءُ كل ذي حقٍ حقّه[1] هر كسي را حقي كه سزاوار او است، به او بدهند، نه كم و نه زياد.اين تعريف از عدالت تعریفی كلامي است. عدالت د
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
فضایل اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
عدالت ,
عدالت اجتماعی ,
اقسام عدالت ,
عدالت فردی ,
القسط ,
عدالت درونی ,
عدالت در قرآن ,
آثار عدالت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 146
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید