جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهش نامه عرفان
> 1397- شماره 18
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 16 , شماره 31
دوره 15 , شماره 30
سال 1402
دوره 15 , شماره 29
دوره 14 , شماره 28
سال 1401
دوره 14 , شماره 27
سال 1400
دوره 0 , شماره 26
دوره 0 , شماره 25
دوره 0 , شماره 24
سال 1399
دوره 0 , شماره 23
دوره 0 , شماره 22
سال 1398
دوره 0 , شماره 21
دوره 0 , شماره 20
سال 1397
دوره 0 , شماره 19
دوره 0 , شماره 18
سال 1396
دوره 0 , شماره 17
دوره 0 , شماره 16
سال 1395
دوره 0 , شماره 15
دوره 0 , شماره 14
سال 1394
دوره 0 , شماره 13
دوره 0 , شماره 12
سال 1393
دوره 0 , شماره 11
دوره 0 , شماره 10
سال 1392
دوره 0 , شماره 8
سال 1391
دوره 0 , شماره 7
دوره 0 , شماره 6
سال 1390
دوره 3 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1389
دوره 2 , شماره 3
دوره 0 , شماره 2
سال 1388
دوره 0 , شماره 1
عنوان :
عرفان خراسان و ابنعربی، تفاوتهای نظری
نویسنده:
محمد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان و عقل
,
وحدت شخصی وجود
,
وحدت شهود
,
عرفان در مکتب خراسان
,
عرفان اسلامی
,
وحدت وجود
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
تشبیه ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
اخلاص عارفان ,
اخلاص مطلق ,
فنا ,
تصوف عاشقانه ,
کبرویه (کبراویه از صوفیه) ,
عالَم وحدت(مقابل عالَم کثرت) ,
عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) ,
مقام سکر ,
مقام صحو ,
تنزیه الهی ,
صحو ثانی ,
چکیده :
هرچند نمیتوان بررسی تاریخی دقیقی درباره خاستگاه تصوف خراسانی و تشخص آن در قرون اولیه دربرابر طریقتها و مکاتب عرفانی عراق و شام صورت داد ولی میتوان استقلال این مکتب را چه قبل و چه بعد از ابنعربی به رسمیت شناخت، تأثیر و تأثرات آن را در مواجهه با مکتب ابنعربی و شارحانش بررسی نمود، عرفان نظری آن را بیشتر شناخت و با عرفان نظری محیی الدینی مقایسه کرد. اوج مخالفتهای صوفیه را با وحدت وجود، میتوان در عرفای خراسانی یافت؛ تا آنجا که دربرابر آن، نظریه «وحدت شهود» را مطرح کردند. بهرغم این مخالفتها، گرایش تدریجی عرفای خراسانی به ابنعربی نیز موضوع بسیار مهمی است. با در کنار هم گذاشتن حقایقی از این دست، میتوان نظام فکری کاملاً متفاوتی برای صوفیانِ رسمیِ دارای سلسله در نظامهای سنتیِ خانقاهی ترسیم کرد، دربرابر عرفان نظری ابنعربی و شارحانش. پیدایش نظریه «وحدت شهود» دربرابر وحدت وجود، تنها با بررسی اینگونه از تفاوتها قابل توجیه خواهد بود. انگیزههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مواردی از این دست، در برابر تفاوتهای چشمگیر نظری رنگ میبازند و درنتیجه، بر عمق مخالفتهای ابتدایی عرفای مکتب خراسان در این باب افزوده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه میبدی پیرامون شیطان در دو نوبت شرعی و عرفانی کشف الاسرار : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
محمد بهنام فر , نیره پاکمهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابلیس
,
عرفان اسلامی
,
هرمنوتیک
,
تفسیر عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان و شریعت
,
شیطان
,
شیطان در عرفان
,
صفات شیطان
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار(کلام) ,
امر الهی ,
اراده الهی ,
خلق آدم (ع) ,
منازل سلوک ,
نافرمانی شیطان ,
دفاع از ابلیس ,
تفسیر عرفانی خلقت آدم ,
عمومیت قضا و قدر ,
ابلیس از نگاه شرع ,
تقاوت امر و اراده الهی ,
واژگان عرفانی درباره ابلیس ,
چکیده :
در کشفالاسرار آیات قرآن از منظر دو رویکرد شرعی و عرفانی تفسیر شده است. نویسنده این تفسیر با درنظر گرفتن اینکه دو حوزه مختلف شرع و عرفان دیدگاههایی متفاوت و گاه متضاد نسبت به یک پدیده دارند، بهطور ناخودآگاه در هر یک از این دو حوزه فکری تحت تأثیر جهانبینیهای پذیرفته شده همان حوزه واقع گشته و آیات، مسائل و پدیدههای مشترک قرآنی با ورود به هر رویکرد در راستای دیدگاههای آن، مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفته است. نمونهای از این رویکردهای دوگانه، در نگرش نویسنده نسبت به پدیده شیطان مشاهده میشود. ازاینرو این مقاله بر آن است تا با بررسی صورتبندی گفتمانی میبدی در دو نوبت شرعی و عرفانی کشف الاسرار، دوگانگی رویکرد نویسنده نسبت به شیطان و جهانبینیهای همراستا با هر حوزه فکری در این اثر نسبت به این پدیده را مورد کاوش قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل روششناختی تفسیر عرفانی و مبانی آن از منظر صدرالدین قونوی : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان ، جواد جعفریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
زبان عرفانی ,
مسایل جدید هستی شناسی ,
هستی شناسی اسلامی ,
تفسیر باطن قرآن ,
نزول تدریجی ,
نزول دفعی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
بطون(احکام وجود) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
امکان فهم قرآن ,
تفاوت مراتب فهم ,
استعمال لفظ در اکثر معنای واحد ,
قاعده وضع الفاظ برای معنای عام ,
معنای عرفانی طهارت ,
چکیده :
با تتبع در آثار تفسیری جهت رسیدن به تأویلات عرفانی دو روش کلی وجود دارد؛ اول روش کشفی الهامی که مختص به صاحبان ذوق و اهل کشف و شهود است که مدعیاند حقایق باطنی کتاب تکوین و کتاب تشریع را شهود کرده و تطابق کامل بین این دو کتاب را با تمام وجود در درون خود، حس کردهاند و لذا از آیات قرآنی حقایقی را میفهمند که دیگران از فهم آن عاجزند. روش دوم، کاربست روشهای فنی عمومی است، بدین معنا که حتی کسانی که اهل کشف و شهود نیستند بهوسیله این روشها بتوانند به برخی از معانی باطنی قرآن راه پیدا کنند و حتی اگر حقیقت آن را هم نفهمند، بتوانند از طریق قواعد و مبانی مورد پذیرش عموم مردم به آن علم پیدا کنند. محقق قونوی از هر دو روش برای فهم نصوص دینی بهره برده است. لیکن بیشترین تأکید مقاله حاضر، بر روش فنی عمومی وی است چرا که این روش میتواند مورد استفاده عموم متفکران اسلامی واقع شود. به نظر نگارندگان مبانی این روش تفسیری قونوی را میتوان به سه دسته کلی تقسیم نمود: مبانی هستیشناسی، معرفتشناسی و زبانشناختی. این نوشتار ضمن تبیین این مبانی درصدد تبیین این نکته است که روش تفسیر عرفانی قونوی مبتنیبر اصول استواری است که در کنار جهتگیری عرفانی و توجه به جنبههای باطنی و معنوی و کشف اسرار و اشارات، از نگرش زبانشناختی در تفسیر آیات و احادیث نیز غفلت نکرده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرگ ارادی (تسلط بر نفس) : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
مسعود معتمدی ، ملک محمد فرخزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
موت ارادی
,
ریاضت
,
مجاهده
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
نگاه عرفانی به اخلاق ,
رهبانیت ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
کم خوری ,
قناعت ,
اخلاص عارفان ,
عصیان ,
یَمَه ,
آموزههای دین جین ,
آیینِ عزلتگزینی (آیینهای مسیحی) ,
ادبیات عرفانی ,
اصطلاحنامه تصوف ,
ملامتیه (از صوفیه) ,
رتبه نفس(قسیم رتبه سر و روح) ,
کشتن نفس (در مقابل غلبه بر نفس) ,
آموزههای مسیحی ,
ارتباط عارف با خلق ,
چکیده :
مرگ ارادی یا موت اختیاری، یا مرگ پیش از مرگ، اصطلاحاتی عرفانی است که صوفیه در تأویل آیات: «فَتُوبُوا إِلَی بَارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ» و «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا» و یا احادیثی مانند: «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا» میآورند و آن را عبارت از تسلط بر نفس و خواستههای نفسانی میدانند، و طبق تعاریفی، آن را به موتهای ابیض، اسود، احمر و اخضر تقسیم میکنند، درعینحال راهکارهایی نیز برای رسیدن به این مهم به مریدان خویش میدهند. تعبیر ولادت ثانی هم برداشتی دیگر از این اصطلاح است. در ادیان و مکاتیب دیگر نیز مراحلی را برای انقیاد و حتی قمع کلی نفس پیشنهاد میدهند، اما در عرفان اسلامی برخلاف بیشتر آنها تسلط و در اختیار گرفتن نفس مد نظر است نه نابودی آن. گفتنی است نوعی دیگر از مرگ ارادی در تصوف مطرح است که پس از موت اختیاری در معنای تسلط بر نفس، عارف را حادث میشود، و آن موت اختیاری در مفهوم اطلاع و آگاهی از زمان واقعی مرگ جسمانی است که در مجالی دیگر بیان خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاصدرا و جمع دیدگاه عرفا و حکما در صادر اول : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
محمد موسوی ، غلامعلی مقدم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظام هستی
,
صادر اول
,
عرفان اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
عقل اول
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خلق ( ایجاد )
,
تعیّنات (عرفان نظری)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط)
کلیدواژههای فرعی :
امتناع صدور کثرت از وحدت ,
ارواح فلکی ,
تشان ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
حکمت متعالیه ,
احکام وحدت ,
احکام کثرت ,
حرکت جوهری ,
علیت ,
وحدت عددی ,
وحدت وجود ,
توحید عوام ,
اعیان ثابته ,
احکام اعیان ثابته(عرفان نظری) ,
استهلاک در حق(اعیان ثابته) ,
امتناع صدور ماده جسمانی از قوه جسمانی (مطلقا ) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
صادر اول از مسائل مهم فلسفی نزد قائلان به ترتیب در آفرینش است. مکاتب مختلف الهی و بشری در این باره سخن گفته اند، در حوزۀ معارف اسلامی عرفا وجود منبسط و حکما عقل اول را به عنوان صادر اول معرفی نموده اند، ملاصدرا به روشی خاص، میان نظر عرفانی و حکمی در این مسئله جمع نموده و به وحدت این دو دیدگاه رأی داده است، در این مقاله به روش تحلیلی- انتقادی مواضع سلبی و ایجابی وجه جمع او را دربارۀ صادر اول بررسی کرده ایم. حرکت علمی او در این باره از موضعی سلبی در همراهی با حکمت متعارف، آغاز و با رویکردی ایجابی به حکم به اتحاد عقل و وجود منبسط به عنوان صادر اول ختم می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان و تصوف در منظومۀ فکری علامه مجلسی : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
هادی وکیلی ، قاسم قریب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
تفسیر عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
عرفان شیعی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان و شریعت
,
عرفان نظری
,
انتقادات علامه مجلسی از عرفان
,
انتقاد از تصوف
کلیدواژههای فرعی :
سماع ,
جبر determinism ,
زهد ,
ذکر جلی ,
ذکر خفی ,
خرقه ,
خانقاه ها ,
چله نشینی ,
احادیث عرفانی شیعه ,
احادیث عرفانی جعلی ,
رابطه تصوف و سیاست ,
تقسیم تصوف به تصوف شیعه و سنی ,
رابطه صوفیه و ائمه(ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
عرفان اسلامی برخلاف دیگر شاخه های علوم اسلامی، تنها درمیان قشر اندیشمند و عالم باقی نماند و با مخاطب قرار دادن عموم مردم، جریانی باعنوان تصوف را در جامعۀ اسلامی ایجاد کرد. بحث بر سر شرعی بودن یا نبودن عرفان اسلامی، عالمان متشرع را در دو گروه مخالفان و موافقان عرفان نظری قرار داد. در دورۀ صفوی اندیشه های ضد تصوف در آثار عالمان متشرع و فقیهان، بیشتر نمایان می شد که با انگیزه های مذهبی و روشنگری پیوند داشت. درحالی که گروهی مانند محمدطاهر قمی و میرلوحی از اساس با اندیشه های عرفا مخالف بودند، عالمانی چون ملا محسن فیض کاشانی و ملاصدرا با تمایز نهادن میان اندیشه های عرفان نظری و عملکرد صوفیان بازاری و عوام به دنبال استفاده از نظریه های عرفانی در تفسیر متون دینی بودند. علامه محمدباقر مجلسی دیدگاه و موضعی میان دو گروه عالمان پیشگفته اتخاذ نمود. وی با تمایز نهادن میان اندیشههای عرفان نظری و مناسک صوفیان عوام، رسوم و اعتقادات گروه دوم را مطلقاً باطل و غیرشرعی و عقلی اعلام کرد؛ ازسویدیگر، در برخورد با بزرگان عرفان و اندیشه های آنان، اصل تفسیر عرفانی برمبنای مکتب امامان شیعه(ع) را پذیرفت. تقسیم جریان تصوف به شیعه و اهلسنت و تبیین آموزه های پذیرفته شده مشترک میان تشیع و تصوف، دو محور اصلی بومی کردن عرفان نظری توسط علامه مجلسی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 225 تا 249
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه صبر در منظومۀ فکری نجم دایه : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
حبیب الله عباسی ، صدیقه پوراکبر کسمایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحات عرفانی
,
تفسیر عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام صبر
کلیدواژههای فرعی :
صفات انبیا ,
تحمل متاعب(صفات انبیاء) ,
علم لدنی(کلام) ,
صبر جمیل ,
پیر (عرفان) ,
منازل سلوک ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
علم لدنی(معرفت شناسی) ,
علم ظاهر ,
صبر مذموم ,
صبر محمود ,
صبر خداوند ,
صبر بر نفس ,
چکیده :
برای شناخت و فهم هر منظومۀ فکری گریزی از کشف دال های مرکزی و دقیقه های پیرامون آن نیست؛ زیرا دال های مرکزی مثل ثوابت نجومی موجب انسجام و چفت و بست عناصر و اجزای مختلف آن می شود. در جستار حاضر صبر را که از مضامین اصلی و پرتکرار زندگانی بشری و از دال های مرکزی و پربسامد منظومه فکری نجم دایه به شمار می رود در آثار مختلف او کاویدیم. برای تبیین این مهم با روش تحلیلی اسنادی و دو رویکرد بینامتنی و قرائت متنی سعی کردیم ابتدا به تبارشناسی لغوی و اصطلاحی آن در فرهنگهای لغت تکزبانه و دوزبانه و عهدین و قرآن و حدیث بپردازیم تا نشان دهیم هر منظومۀ فکری پایه های خود را بر پایه باورها و یافته های پیش از خود بنا می کند و در ائتلاف با فرهنگ های پیش از خود تکوین مییابد. در پایان به این نتیجه رسیدیم نجم دایه که خود از محدثان مبرز زمان خویش بوده صبر را از مقامات رسولالله(ص) دانسته است و از سه منظر صبر بر طاعت، صبر در معصیت و صبر در مصیبت بدان نگریسته و آن را ادامه زهدی دانسته که در نهایت منجر به رضای الهی میگردد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نگرش دین مدارانه صوفیانه نجم دایه که نشانگر بعد دانشمندی اوست با بهره مندی از بینش مندی که زائیده استراتژی تأویلگرایی وی است توانسته تفسیر و برداشت نوینی از این دال مرکزی گفتمان های شریعتی و زهدی و طریقتی ارائه دهد و به تعبیری آن را از آن خود کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمایز عرفان عملی و اخلاق از حیث موضوع : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
فاطمه طباطبایی ، رضا عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
علم نفس
,
عرفان و اخلاق
,
حکمت عملی
,
علم نفس
,
حکمت عملی
,
عرفان عملی
,
منازل سلوک
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
رتبه نفس(قسیم رتبه سر و روح)
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق اسلامی و دینی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
خلق ,
فعل قوی ( نفس ) ,
اعتدال ,
عرفان و شریعت ,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس) ,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
نفس صاحب قوا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این نوشتار به این مسئله پرداخته شده است که بین «عرفان عملی» و «اخلاق فلسفی» با دو رویکرد معرفتشناختی و وجودشناختی، چه نسبتی برقرار است. به همین جهت و با پیشفرض علم دانستن اخلاق فلسفی و عرفان عملی، تعاریف هریک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و مشخص شد عرفان عملی «مجموعه گزارههای باید و نبایدی مربوط به باطن سالک» و اخلاق فلسفی «مجموعه گزارههای باید و نبایدی مربوط به نفس صاحب قوا» است و ازآنجاکه «باطن سالک» در هر دو رویکرد مذکور، جامعتر از «نفس صاحب قوا» است، این نتیجه حاصل شد که حوزه عرفان عملی گستردهتر از اخلاق است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه و نحوۀ تعامل فکر و ذکر در سنت اول عرفانی : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
احسان رییسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فکر و ذکر از مباحث مهم عرفان اسلامی بهشمار میروند که در هر دو سنت عرفانی جایگاه ویژهای در سیر استکمالی سالکان دارند. در سنت اول عرفانی بخشی از آرای عارفان در باب فکر و ذکر بهتبیین هر یک از آنها و بیان جایگاه و اهمیتشان در سیر و سلوک اختصاص یافته و بخش دیگری از دیدگاهها رابطۀ فکر و ذکر و نحوۀ تعاملشان با یکدیگر را شرح و تبیین کرده است. اگرچه برخی عارفان سنت اول فکر و ذکر را بهمنزلۀ دو بال برای سالک برشمردهاند اما دربارۀ نحوۀ تعامل این دو، دیدگاههای گوناگون و گاه متعارضی در سنت اول عرفانی بیان شده است. بهدلیل جایگاه مهم فکر و ذکر در سلوک و نیز اهمیت تعامل این دو در سیر استکمالی ضروری است که وجوه گوناگون تعامل و ارتباط فکر و ذکر با یکدیگر در سنت اول عرفانی تبیین شود و دلیل اختلاف آرای عارفان در باب فکر و ذکر بیان گردد. این مقاله آرای مختلف مشایخ سنت اول عرفانی را در باب نحوۀ ارتباط و تعامل فکر و ذکر بررسی و دلیل تشتت این دیدگاهها را تبیین ساخته است. در باب اختلاف دیدگاههای عرفای سنت اول در باب فکر و ذکر میتوان گفت بدان جهت که فکر و ذکر هر دو مراتبی دارند، نظریات هر یک از عارفان ناظر بهمرتبهای بوده و بر این اساس آرای ایشان در این باب گوناگون است و گاه متعارض مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 72 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی دلایل و شواهد کاربرد «اسم خدا» به معنای اسم عینی در احادیث اهل بیت (ع) : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
کاووس روحی برندق , مطهره بصراوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
باحث اسما و صفات الهی از پردامنهترین مباحث الاهیاتی است. این مقاله برای اثبات کاربرد اسم خدا در معنای غیر لفظی، با روش کتابخانهای در گردآوری مطالب، و شیوه اسنادی در نقل دیدگاهها، و روش تحلیل محتوا (توصیفی -تحلیلی) در تجزیه و تحلیل دادهها، استدلالهای برگرفته از احادیث از اهل بیت(ع) را گونهشناسی و تحلیل نموده و به این نتیجه دست یافته است که از مجموع روایات اهل بیت(ع) در جوامع روایی شیعی، قراین و دلایل گوناگون - از قبیل: استناد آثار تکوینی به اسمای الهی، معرفی امور تکوینی به عنوان اسم خدا، استقرار در ذات و بیرون نیامدن از حیطه ذات الهی، برگرفته شدن اسمای الهی از یکدیگر، اتصاف به اوصاف غیر متناسب با اوصاف اسم لفظی، و ظهور خدا از مظهریت اسم برای اولیا و تحقق اولیا به حقیقت اسم - دلیل بر کاربرد اسم خدا در معنای تکوینی و عینی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 253 تا 273
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید