جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
قبسات
> 1393- دوره 19- شماره 74
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 8
سال 1403
دوره 29 , شماره 112
دوره 29 , شماره 111
سال 1402
دوره 28 , شماره 110
دوره 28 , شماره 109
دوره 28 , شماره 108
دوره 28 , شماره 107
سال 1401
دوره 27 , شماره 106
دوره 27 , شماره 105
دوره 27 , شماره 104
دوره 27 , شماره 103
سال 1400
دوره 26 , شماره 99
دوره 26 , شماره 102
دوره 26 , شماره 101
دوره 26 , شماره 100
سال 1399
دوره 25 , شماره 98
دوره 25 , شماره 97
دوره 25 , شماره 96
دوره 25 , شماره 95
سال 1398
دوره 24 , شماره 94
دوره 24 , شماره 93
دوره 24 , شماره 92
دوره 24 , شماره 91
سال 1397
دوره 23 , شماره 90
دوره 23 , شماره 89
دوره 23 , شماره 88
دوره 23 , شماره 87
سال 1396
دوره 22 , شماره 86
دوره 22 , شماره 85
دوره 22 , شماره 84
دوره 22 , شماره 83
سال 1395
دوره 21 , شماره 82
دوره 21 , شماره 81
سال 1394
دوره 20 , شماره 78
دوره 20 , شماره 77
دوره 20 , شماره 76
دوره 20 , شماره 75
سال 1393
دوره 19 , شماره 74
دوره 19 , شماره 73
دوره 19 , شماره 72
دوره 19 , شماره 71
سال 1392
دوره 18 , شماره 70
دوره 18 , شماره 69
دوره 18 , شماره 68
دوره 18 , شماره 67
سال 1391
دوره 17 , شماره 66
دوره 17 , شماره 65
دوره 17 , شماره 64
دوره 17 , شماره 63
سال 1390
دوره 16 , شماره 62
دوره 16 , شماره 61
دوره 16 , شماره 60
دوره 16 , شماره 59
سال 1389
دوره 15 , شماره 58
دوره 15 , شماره 57
دوره 15 , شماره 56
دوره 15 , شماره 55
سال 1388
دوره 14 , شماره 54
دوره 14 , شماره 53
دوره 14 , شماره 52
سال 1387
دوره 13 , شماره 48
دوره 13 , شماره 47
سال 1386
دوره 12 , شماره 46
دوره 12 , شماره 45
دوره 12 , شماره 44
دوره 12 , شماره 43
سال 1385
دوره 11 , شماره 42
دوره 11 , شماره 41
دوره 11 , شماره 39-40
سال 1384
دوره 10 , شماره 38
دوره 10 , شماره 37
دوره 10 , شماره 36
دوره 10 , شماره 35
سال 1383
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
دوره 9 , شماره 32
سال 1382
دوره 8 , شماره 30-31
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
دوره 8 , شماره 27
سال 1381
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
دوره 7 , شماره 23
سال 1380
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 20-21
دوره 6 , شماره 19
سال 1379
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 15-16
سال 1378
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1377
دوره 3 , شماره 8-9
دوره 3 , شماره 7
دوره 3 , شماره 10-11
سال 1376
دوره 2 , شماره 5-6
دوره 2 , شماره 3
دوره 0 , شماره 4
سال 1375
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
رابطه علم و دین در مسئله کیهان شناسی از دیدگاه المنار و المیزان
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا، محسن آزادی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علم تجربی
,
المنار
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
کیهانشناسی
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
گزاره های قرآنی ,
گزاره های تجربی (فلسفه) ,
پیدایش سیارات ,
زمین مرکزی بطلمیوس ,
حرکت و سکون خورشید ,
کروی بودن زمین ,
رجم شیاطین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
چگونگی رابطه علم و دين از ديدگاه مفسران اسـلامی را مـی تـوان در تفسـير آيـات كيهانی قرآن كريم و رويارويی آن با علوم تجربی جستجو كرد. دراين ميان المنـار و الميزان به عنوان مهمترين تفاسير معاصـر، رويكردهـای متفـاوتی دربـاره ايـن مسـئله دارند. محمد رشيد رضا بر اين باور است كه يكی از جنبه های اعجـاز قـرآن كـريم، اعجاز علمی آن است. اين پيش فرض، او را بـرآن داشـته تـا در رويـارويی بـا علـوم تجربی، بيشتر در صدد اعلام همنوايی ميان گزاره های دينی ويافته های تجربی برآيد و از چالش جدی با اين علوم پرهيز كند. در برابر، علامـه طباطبـايي روشـمندتر بـا علوم تجربی برخورد می كنـد و بـرای ايـن مهـم، معيارهـايی ازجملـه لـزوم پشـتيبانی فرضيه های علمی با براهين يقينی دارد. اين معيارها موجب شـده گـاه بـه مفـاد علـوم تجربی توجهی نكند و گاه با اين علوم حتی معرفت دينی را تأويل كند. با اينهمه بـه سبب ابهام در جنبه های معرفت شـناختی مسـئله، رويكـرد هـيچ كـدام از دوتفسـير از كارآمدی لازم برای ترسيم الگويی جامع برخوردار نيستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه علم دینی
نویسنده:
علی اکبر رشاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دینی
,
معرفت دینی
,
نظریه ابتناء
کلیدواژههای فرعی :
دین ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
مبادی علوم(اصطلاح وابسته) ,
تکون معرفت دینی ,
چکیده :
علــم دينــی بــر اســاس نظريــه مختــار راقــم، از لحــاظ منــابع «كثــرت گــرا» و «آميخت ساختگان»، از حيث معرفت شناسـی «واقـع گـرا» و «واقـع نمـا»، از نظـر منطـق «ديالكتيك ـ ديناميكال» (هم افزا و پيوسته پويا، انبوه شونده وفرگشت يابنده)، از جنبه سنجشوری «آزمون پـذير» و تصـحيح شـونده از نقطـه نظـر ارزشـی «اخـلاق مـدار» و «غيربحرانزا» (هرچند به لحاظ گزاره ها می تواند احياناً خطاپذير باشـد؛ امـا از جهـات «مبانی»، «منابع»، «موضوع» و «مقاصد و غايات» مقدس است) و سـرانجام اينكـه علـم دينی، بخشی از «معرفت دينی بالمعنی الأعم» قلمداد می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گستره عصمت از منظر علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی
,
عصمت انبیاء از سهو
,
گناه
,
عصمت امام (ع)
,
وحی الهی
,
گستره عصمت انبیا
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
حضرت موسی (ع) ,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء) ,
قرآن ,
فراموشی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یكی از دقيق ترين ابعاد عصمت پيامبران مسئله عصمت از سهو خطاست. هرچنـد قسم خاصی از سهو، بازتـاب گسـترده ای ميـان فقهـا و متكلمـان دارد، دربـاره ابعـاد ديگر اين مسئله، مانند عصمت پيامبران در امور عادی، اجتمـاعی و حكـومتی بـه ارائه نظريات كلی بسـنده شـده اسـت. مقالـی حاضـر مـی كوشـد بـا روش توصـيفی ـ تحليلی و به شيوه مطالعه كتابخانه ای و ميدانی، ديدگاه علامه طباطبـايی را در ايـن زمينه گزارش و بررسی كند. پژوهش حاضر نشان خواهد داد نظر علامه طباطبايی در رابطه با عصمت پيامبران از خطا و نسيان در امـور خـارج از شـريعت، بـا نظـر مشهور متكلمان شيعی همخوانی ندارد. ايشان عصمت از خطا و نسيان را امری خارج از ادله عصمت می شمارد ومعتقد است ادله عصـمت ايـن امـور را اثبـات نمـی كنـد؛ بنابراين برهانی نيز بر آن اقامه نكرده است. ايشان در موارد گوناگون نه تنها از امكـان خطا بلكه وقوع آن در غير پيامبر اكرم خبرداده است. ادله عقلی و نقلی و شـواهد تاريخی، ناتمام بودن نظر علامه را آشكار می كند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم و معرفت به خداوند از منظر ابومعین نسفی در ترازوی نقد
نویسنده:
عین الله خادمی,محمد الله نیا سماکوش,سید علی سادات فخر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
ابومعین نسفی
کلیدواژههای فرعی :
دین ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
تقلید ,
علم اکتسابی ,
کلام ,
محدث اکتسابی ,
چکیده :
همزمان با بنيان گذاری اشاعره، ابومنصور ماتريدی سمرقندی ( متوفای 333 ق) مذهب كلامی ماتريديه را تأسيس كرد. او نظريه های متفاوت، ولی نزديك به مذهب كلامی اشعری ارائه داد. يكی از اين نظريه ها، مسئله معرفت به خداست. يكی از شارحان برجسته انديشه های ابومنصور ماتريدی، ابومعين نسفی است. نقد تعريف های متكلمان از علم و معرفت، يكی از فعاليت های اوست. مسئله اصلی او شناخت تمايز مفهومی ميان دو اصطلاح علم و معرفت و راه های دستيابی به آنهاست. نسفی می كوشد ديدگاه متفاوتی ارائه دهد و ميان ايمان و معرفت نيز رابط های استوار و عقلانی ترسيم كند. برخی از نظريه های ابومعين درخور توجه است؛ ولی درنهايت نتوانسته دستگاه استوار و نظريه بديلی برای علم و معرفت به خدا ارائه دهد كه متمايز از ديدگاه های نظريه پردازان بزرگ اشعری و معتزلی باشد؛ ازاينرو تعاريف آنها را با اندكی تغيير می پذيرد. به رغم وجود ديدگاه هایی قابل دفاع، مهمترين نقدهای جدی در بررسی آرای ابومعين، استفاده هماهنگ و منطقی نكردن از تعريف واژگانی علم و معرفت،تعريف دوری علم و معرفت، تكيه خلل پذير بر« علم محدث استدلالی » و « علم محدث ضروری»، مخالفت جدی با الهام و شهود به عنوان راه رسيدن به معرفت، نداشتن دلايل موجه برای نفی شهود، اضطراب در تعريف ايمان و عدول از تعريف معرفت در قول به وجود معارف فراعقلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوع و ماهیت علوم انسانی و جایگاه آن در منظومه علوم با تأکید بر آرا و نظریات فارابی
نویسنده:
محمدحسین کاظمینی، محمدامین هنرور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
موضوع علم
,
فارابی
,
علوم انسانی (سایر)
,
هدف علم
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
علوم حقیقی ,
علوم اعتباری ,
فلاسفه اسلامی ,
علم واجب ,
علم اخلاق ,
طبقه بندی علوم ,
علوم عملی ,
رویکرد گزاره ای ,
رویکرد مجموعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
پرسش از چيستی، نخستين گام در داشتن تصوری صحيح و دقيق از يك علم است و برای تحليل دقيق تر آن علم، شناخت جايگاه، موضوع و غايت آن علم، سه متغير كليدی ديگر به شمار می روند. علوم انسانی كه مجموعه ای از دانش های مشخص و معين است، از يك سو متناسب با نيازها و غايات انسانی با اراده و آگاهی انسان تحقق می يابند و در مديريت اجتماعی و سعادتمندی انسان نقشی مستقيم دارند و از سوی ديگر جايگاه و اهميتی بی بديل در جوامع دارد؛ ازاينرو فهم و تحليل چيستی آن با توجه به جايگاه، موضوع و غايت اين علم، مبتنی بر بنيان ها و مبانی معرفتی اسلام، امری ضروری به نظر می رسد. در اين نوشتار سعی شده است با تأكيد بر آرا و نظريات فارابی، فيلسوف و انديشمند تأثيرگذار در اين حوزه، با تبيين جايگاه علم انسانی در منظومه علوم و نيز تحليل موضوع و غايت آن، تعريفی دقيق از اين علوم ارائه شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی، مقایسه و ارزیابی ساخت گرایی کتزو پراودفوت در باب ماهیت تجربه عرفانی
نویسنده:
مسعود اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استیون کتز
,
وین پراودفوت
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
ماهیت معرفت عرفانی
,
ذات گرایان
,
ساخت گرایان
کلیدواژههای فرعی :
تبیین (منطق) ,
یوگا ,
متعلَّق تجربه ,
نظام الاهیاتی ,
تکون تجربه عرفانی ,
تاثیر تفسیر در تجربه ,
چکیده :
كتز (مهمترين شخصيت در ساختگرايی عرفان) بر عليت ضروری ميان پيش زمينه ها و تجارب عرفانی تأكيد می كند و اين امور را صورتبخش ماده تجربه كه ناشی از عاملی بيرونی است می داند و زمينه ها را در قوام خود تجربه نيز به عنوان جزء تشكيل دهنده، حاضر می شمرد. پراودفوت با وجود مخالفت با عليت ضروری يادشده در ديدگاهی مشابه زمينه ها را دخيل در متن تجربه و شكل دهنده به آنها می داند و باور دارد اين زمينه ها در مرحله تعبير، تفسير و تبيين نيز دخالت اساسی دارند و چون تجربه عرفانی از اين امور قابل تمايز نيست، در هريك از اين مراحل نيز توسط پيش زمينه ها ساخت يافته می شود. درنتيجه در اين دو ديدگاه به رغم تفاوت هايشان، تجارب عرفانی، ماهيت مشتركی ندارند و آنچه اشتراكات در اين زمينه به شمار می رود، آنچنان فرعی و دور از ماهيت آن تجارب است كه پذيرش ذات و ماهيتی واحد را برای همه آنها روا نمی دارد. اين ديدگاه با وجود توجه درست خود به تفاوت های تجارب عرفانی و امكان دخالت پيش زمينه ها در تجارب و تعبير و تفسير آنها، در شكلِ كلی پذيرفته نيست و اشكالات مهمی بر آن وارد است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظام توحیدی قرآن نافی جاودانگی عذاب مجرمان
نویسنده:
محمد اسدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کافر
,
آیات عقاید
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
فطرت(کلام)
,
جهنم
,
عقاب
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
خلود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
نظام احسن ,
خلق آدم (ع) ,
آیات و روایات ,
دلایل جاودانگی عذاب ,
دلایل عقلی عذاب جاودانه ,
نظریه منکران خلود ,
دلایل نقلی منکران خلود ,
حکمت و علم خدا ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
خلود برخی مجرمان در عـذاب جهـنم، يكـی از اعتقـادات مشـهور طرفـداران اديـان آسمانی است كه از ابتـدا تـاكنون از سـوی برخـی انديشـمندان كـاوش شـده اسـت . معضل اصلی اين مسئله از يكسو به تنافی حكم عقل با ظـواهر آمـوزه هـای وحيـانی بر سر خلود در آتش جهنم است كه موجب شده چالشی پديد آيد كه در اين زمينـه يا خلود به معنای جاودانگی را انكار كرده اند يا گروهی خواسته انـد آن را بـه شـكل عقلانی تقرير كنند و از سوی ديگر تنافی آن با برخی صفات حق همچـون رحمـت، عدالت و حكمت خداونـدی اسـت كـه درآيـات قرآنـی پـی در پـی بـه ايـن صـفات خداوندی اشاره شده است. اين چالش سبب شده برخی عارفان كه بـه كفـه رحمـت بی انتهای الهی چشم دوخته اند، برای برون رفـت از ايـن مشـكل چـاره انديشـی كننـد. هدف اصلی اين نوشته مبناسازی برای نفی ابديت عقاب مجرم ونقد ادلـه طرفـداران جاودانگی عذاب، به ويژه دليل اصلی برخی فلاسفه مبنی برتحول ذات مجرم بـراثـر گناه است؛ ذاتی كه سبب جاودانگی اودر عذاب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلود در عذاب با تکیه بر تقریری متفاوت از آموزه تجسم اعمال
نویسنده:
محمدرضا بلانیان، محمدحسین دهقانی محمودآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هویت انسان
,
خلود
,
عذاب
,
عمل انسانی
کلیدواژههای فرعی :
آیات خلود ,
اراده الهی ,
گناه ,
جایگاه نیت ,
صفات کمالیه الهی ,
فطری بودن توحید ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
امكان و وقوع وعيد الهی در خصوص برخی عذاب های اخروی، به ويژه آن دسـته از عذاب ها كه به خلود و جاودانگی متصف شده انـد، معركـه آرای متفـاوت مفسـران و متكلمان مسلمان و غيرمسلمان بوده و هست. اين مقاله پس از مرور ديـدگاه موافقـان و مخالفان اين موضوع و بررسی ادله طرفين، بر آن است كه با ابتنـا بـر برخـی مبـانی حاصل از حكمت متعاليه، تفسيری متفاوت از عذاب های دار جحيم ارائه كند. مسـير اين تفسير از بازتعريف هويت انسانی، عمل انسانی و تقريری متفاوت از مسئله تجسم اعمال می گذرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 196
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 8
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید