جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
امامت پژوهی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 275
سال 1401
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 31
سال 1400
دوره 11 , شماره 2 پیاپی 30
دوره 11 , شماره 1 پیاپی 29
سال 1399
دوره 10 , شماره 2 پیاپی 28
دوره 10 , شماره 1 پیاپی 27
سال 1398
دوره 9 , شماره 2 پیاپی 26
دوره 9 , شماره 1 پیاپی 25
دوره 8 , شماره 24
دوره 8 , شماره 23
سال 1396
دوره 7 , شماره 22
دوره 7 , شماره 21
سال 1395
دوره 6 , شماره 20
دوره 6 , شماره 19
سال 1394
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
سال 1393
دوره 4 , شماره 16 زمستان 93
دوره 4 , شماره 15 پاییز 93
دوره 4 , شماره 13,14 بهار وتابستان 93
سال 1392
دوره 3 , شماره 9 بهار 92
دوره 3 , شماره 12 زمستان 92
دوره 3 , شماره 11 پاییز 92
دوره 3 , شماره 10 تابستان 92
سال 1391
دوره 2 , شماره 8 زمستان 91
دوره 2 , شماره 7 پاییز 91
دوره 2 , شماره 6 تابستان 91
دوره 2 , شماره 5 بهار 91
سال 1390
دوره 1 , شماره 4 زمستان 90
دوره 1 , شماره 3 پاییز 90
دوره 1 , شماره 2 تابستان 90
دوره 1 , شماره 1 بهار90
عنوان :
وحدت و جماعت در گستره قیام امام حسین علیهالسلام
نویسنده:
سیدرضا مویدی ، محمدامین حاکمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
حفظ جماعت از جمله آموزههای اصیل اسلامی است که همواره در میان مسلمانان جایگاهی ویژه داشته است؛ آموزهای که امروز بیشتر با نام «وحدت» شناخته میشود. ائمه معصومین _ صلوات الله علیهم اجمعین _ دستورات و سفارشهای متعددی در حفظ جماعت و اجتناب از تفرقه داشتهاند. اما جالب توجه است که حکّام جور هم عموماً از این اصل به مثابۀ دستآویز، و در مواردی به عنوان اهرم فشار سیاسی سوءاستفاده کردهاند. در این میان، امام حسین علیه السلام در یکی از خطیرترین برهههای تاریخ اسلام، آموزۀ حفظ جماعت مسلمین را در حرکت خود لحاظ کرده و در سخنان خود بدان اشاره فرموده است. قول و فعل آن حضرت در مسیر مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا، شامل دلالتهایی است که با مطالعۀ آن، میتوان الگویی از حفظ جماعت را ترسیم کرد. این پژوهش میکوشد با دلالتپژوهی گزارههای تاریخی و روایی مربوط به نهضت سیدالشهدا علیه السلام، عناصر و مختصات این اصل را استخراج کند. یافتههای این پژوهش که مستخرج از گزارههای تاریخی و روایی است، دربردارندۀ جماعت حول امام، ویژگیهای کلی جماعت و نهایتاً مفهوم مقابل جماعت؛ یعنی تفرقه است. نتیجه آنکه در این عرصۀ مفهومی، وحدت بر مدار امام معنا مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 271 تا 302
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامت باطنی در بصائرالدرجات و الارشاد
نویسنده:
مریم احدیان ، فتحیه فتاحی زاده ، عبدالحسین خسروپناه ، پروین بهارزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الإرشاد (شیخ مفید)
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
18- بصائر الدرجات: صفار قمی (متون مرجع شیعه امامیه)
چکیده :
امیرمعزی، یکی از معروفترین شیعهپژوهان اروپا، در کتاب «راهنمای ربانی در تشیع نخستین» امامیه را به دو سنت باطنگرایانِ غیرعقلگرا؛ یعنی مکتب قم، و عقلگرایانِ ظاهرگرا در مکتب بغداد تقسیم میکند و مدعی است مفهوم «عقل» در امامیۀ نخستین علاوه بر عقل استدلالی برای دریافت امور فراعقلانی نیز کاربرد داشته است؛ ولی در مکتب متکلمان بغداد فقط محدود به عقل استدلالی شد. در نتیجه، اعتقاد به امور فراعقلانی و باطنی از جمله علم الهامی و نیروهای معجزهگرِ امامان؟عهم؟ مربوط به شیعۀ نخستین است و در مکتب بغداد این اعتقاد مطرود شد. از آنجا که آثار امیرمعزی، منبع مطالعاتی دانشپژوهان غربی بوده، لازم است با مطالعۀ علمی، نظریۀ وی ارزیابی شود تا تشیع حقیقی به جهانیان معرفی گردد. در این پژوهش، ادعای امیرمعزی دربارۀ تغییر مفهوم «عقل» در مکتب قم و مکتب بغداد بررسی و نقد شد. همچنین روایات «علم غیب و قدرت مافوق طبیعی امامان» در دو کتاب حدیثی این دو مکتب؛ یعنی «بصائر الدرجات» و «الإرشاد» تحلیل شد. طبق این تحلیل مشخص شد، بسیاری از روایات علم غیب و قدرت امام در مکتب بغداد نیز طرح شده و طرد کامل روایات این حوزه؛ چنانکه امیرمعزی مدعی است، هرگز صورت نگرفته است. همچنین با بررسی آرای کلامی متکلمان بغداد روشن شد مخالفتهای ایشان با برخی معارف باطنی نه به دلیل فراعقلانی بودن این عقاید، بلکه به دلیل اختلاف در مبنای پذیرش روایات از جمله عدم حجیت خبر واحد بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 231
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی روایات علائم حتمی ظهور و بداء پذیری در آنها
نویسنده:
علی طاهری دهنوی ، سیدمجتبی جلالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بداء، ظهور و تغییر یافتن آن چیزی است که بر اساس عوامل قضای مشروط الهی مورد تقدیر قرار گرفته است. بداء از معتقدات شیعیان است که در پرتو آن، قدرت مطلق خدای تعالی قابل اثبات و از مباحث مهمّ عصر حاضر است. مسئلۀ پژوهش، تحلیل روایات علائم حتمی ظهور امام زمان عجّ الله تعالی فرجه و وقوع بداء در آنهاست که به روش توصیفی _ تحلیلی صورت پذیرفته است. در روایات متعدد نشانههای حتمی و غیرحتمی ظهور حضرت حجت عجّ الله تعالی فرجه ذکر شده است که از نشانههای حتمی به: صیحۀ آسمانی، خروج سفیانی، خروج یمانی، قتل نفس زکیه و خسف بیداء اشاره شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آنند با توجه به بررسی سندی و دلالت روایات موجود در حتمیت علائم ظهور، ممکن است که در خصوص ضعف سندی و ناتمام بودن دلالت آنها و بالتبع تقسیمبندی علائم به حتمی و غیرحتمی، مناقشه صورت گرفته و ارتباط لازم و ملزومی میان روایات مدعیِ حتمی بودن آن و زمان ظهور زیر سؤال برود؛ پس این احتمال مطرح میشود که از روایات موجود در باب حتمیت نشانههای ظهور، لزوم تحقق این علائم از جانب خداوند قابل اصطیاد نبوده و چون محتوم شدن امور به ارادۀ الهی است، امکان وقوع بداء وجود داشته باشد. در نتیجه با قطع نظر از التزام به عدم رخداد بداء در اصل وقوع نشانههای حتمی، میتوان به امکان بداء در برخی جزئیات و ویژگیهای آن، اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 393 تا 428
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه ابن خلدون در رد آموزه مهدویت
نویسنده:
سکینه رستگار مقدم ابراهیمیان ، حمید پارسانیا ، صدیقه محمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مهدویت یکی از مهمترین آموزههای اعتقادی ادیان بزرگ، بهویژه اسلام است که روایات بسیاری از طریق شیعه و اهلسنت بر آن وجود دارد و این آموزه جزو معتقدات شیعه و بسیاری از اهلسنت است و شماری بسیاری از عالمان اهلسنت، آن را جزو مسائل اعتقادی شمردهاند. با این حال، در قرون اخیر، برخی از دانشمندان اهلسنت، به انکار مهدویت پرداخته که مشهورترین و متقدمترینِ آنان، ابنخلدون است. ابنخلدون، این آموزه را بر اساس علم عُمران و نظریۀ عصبیتِ خود انکار کرده و البته در ضمن آن کوشیده است به نقد و ردّ روایات مهدویت نیز بپردازد. این نوشتار با روش تحلیلی _ انتقادی، به نقد دیدگاه ابنخلدون پرداخته و مدعیات او را در این باب به نقد کشیده و روشن ساخته است که روایات مهدویت در شیعه و اهلسنت، به حدّ تواتر است و دانشمندان متقدمِ این دو فرقه، این روایات را در آثار خود گرد آوردهاند. همچنین، این نوشتار به نقد دیدگاه ابنخلدون در باب مهدویت از باب عصبیت پرداخته و اصل عصبیت را فاقد وجهۀ دینی و در تضاد با آموزههای اسلامی معرفی کرده و البته بر فرض اذعان به عصبیت، دولت مهدوی را از بالاترین درجۀ عصبیت، که همانا عصبیتِ ایمانی است، برخوردار دانسته است. شایان ذکر است، نظریۀ ابنخلدون در قرن اخیر، واکنشهای بسیاری را برانگیخته و شماری از دانشمندان اهلسنت به تبعیت از وی، به انکار مهدویت پرداخته و البته شمار بسیاری دیگر، به ردّ دیدگاه ابنخلدون پرداختهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 359 تا 390
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات صحت سند صحیفه امام رضا علیه السلام منقول از دارقطنی
نویسنده:
عباس دهرویه ، سیدمحمدطباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
سند صحیفۀ امام رضا علیه السلام که در قرن چهارم هجری از دارقطنی، عالم بزرگ اهلسنت، نقل شده، در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد. برخی، عبدالله بن احمد، از راویان این صحیفه را مورد جرح قرار دادهاند. در این نوشتار پس از بررسی دقیق راویان، ثابت شد که وی علاوه بر اینکه جرحی ندارد، از عالمان و فقیهان صاحب تألیف و مورد وثوق علمای شیعه و سنی بود. بر اساس یافتهها، تنها دلیل جرح این راوی، محتوای این صحیفه بود که شامل برخی از احادیث فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام و ادلۀ اثبات خلافت بلافصل ایشان است. با رجوع به شرح احوالات عبدالله بن احمد در کتب تراجم، عیان شد که منشأ جرح و اتهام کذب به این راوی، ابنجوزی است که به دشمنی با خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله و شیعیان، معروف بود. با بررسی تفصیلی اقوال عالمان جرح و تعدیل در سدههای مختلف، این مطلب به اثبات رسید که قریب به اتفاق عالمان سنی، رأی ابنجوزی در مورد عبدالله بن احمد را نپذیرفته، روایت او را در کتب خودشان نقل کردهاند. بنابراین آنچه قطعی است، رفع اتهام کذب از عبدالله بن احمد در سند این صحیفۀ شریف است. فقط کسانی کلام او _ مبنی بر کذاب بودن عبدالله بن احمد _ را تکرار کردهاند که دشمنیشان با اهلبیتِ رسول خدا؟صل؟ عیان بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 329 تا 356
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه ناصر الدین البانی مبنی بر حرمت توسل به زندگان و اموات
نویسنده:
مصطفی صالحی اردکانی ، علی صالحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
اصل جواز توسل به عنوان آموزهای مشروع، مورد قبول تمام فرق اسلامی است؛ اما دربارۀ پارهای از مصادیق آن اختلاف نظر وجود دارد. سه مورد از مصادیق مورد اتفاق توسل بدین شرح است: تقرب به خدا با توسل به اسماء و صفات الهی، توسل به اعمال صالح، و توسل به دعای صالحان در حال حیات ایشان. از میان مذاهب اسلامی، عموم سلفیان، با تبعیت از ابنتیمیه، توسل به اموات را مطلقاً ممنوع و مصداق بدعت میدانند و درباره زندگان نیز توسل به ذوات و جاه و مقام ایشان را مردود و از مصادیق شرک دانستهاند. با توجه به مخالفت عموم مسلمانان با این موضع، برخی از صاحبنظرانِ معاصرِ سلفی سعی در مستدل کردن دیدگاه خود و پاسخ به اعتراض مخالفان داشتهاند. در این مقاله ادلۀ این گروه، با تأکید بر دیدگاههای ناصرالدین البانی، مورد نقد و بررسی قرار گرفته و ناکافی بودنشان مستدل شده است. رویکرد مقاله، بررسی دلالی و سندی روایات مربوط به توسل است که مورد استناد مخالفان و موافقان بوده است. اثبات مشروعیت توسل، حتی بر اساس مصادر مورد قبول سلفیان، میتواند زمینهساز کاستن اختلاف نظرهایی شود که درگیریهای مذهبی دیرین و سوءاستفادۀ جریانهای تکفیری معاصر را در پی داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 237 تا 268
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روایات تاریخی درباره مادر امام سجاد(علیه السلام)
نویسنده:
غلامحسن محرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مادران ائمه بانوانی برجسته و برگزیده بوده اند که خدای تعالی آنها را برای مادری بهترین انسان های روی زمین و حجت های خود انتخاب کرده است؛ در کنار حضرت زهرا، سرور زنان عالم، بر اساس مشیت خدا برخی از آنها به صورت کنیزانی زرخرید از مناطق دوردست به خانه های ائمه راه یافته اند، و وجه مشترک همه ی آنها تعالی شان در اوصاف انسانی است. از جمله ی این بانوان، مادر امام سجاد (علیه السلام) است. تعیین تبار مادر امام سجاد(علیه السلام)، یکی از مشکل ترین مسائل تاریخی در سیره و تاریخ زندگی ائمه است. با اینکه همه منابع در کنیز ام ولد بودن مادر امام سجاد (علیه السلام) اتفاق دارند، ولی در اینکه او چه کسی بوده، شاهزاده ایرانی، کنیز معمولی از منطقه ی سیستان یا کابل اختلاف نظر وجود دارد. البته روایات شاهزاده بودنش مشهور است. روایاتی که دلالت دارند او شاهزاده ایرانی و از دختران آخرین پادشاه ساسانی است، در زمان اسارت او در زمان حکومت عمر یا عثمان و یا امیرمومنان اختلاف وجود دارند. با این حال علامه مجلسی روایت امام باقر (علیه السلام) را که مشهور است، پذیرفته، ولی معتقد است، این اسارت در زمان عثمان بوده و ناسخان به اشتباه نام عمر را به جای نام عثمان نوشته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 305 تا 326
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبار سنجی احادیث تقدّم اسلام امیرالمؤمنین علیه السلام در منابع اهل سنت
نویسنده:
حسین غفوریان ، محسن طبسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دربارۀ امیرالمؤمنین علیه السلام مناقب و فضایل بسیاری در کتب اهلسنت ذکر شده است که بر افضلیت آن حضرت بر سایر صحابه دلالت کنند. یکی از این فضایل، «نخستین مسلمان بودنِ امیرالمؤمنین علیه السلام است که امتیاز و افتخار بزرگی به شمار میرود و امیرالمؤمنین علیه السلام در این زمینه گوی سبقت را از همگان ربوده است. در این پژوهش، «احادیث تقدم اسلامِ امیرالمؤمنین علیه السلام از منابع اهلسنت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اعتبار این احادیث با توجه به اصول و مبانی ایشان در علوم حدیث اثبات خواهد شد. همچنین با بررسی معارضات و پاسخ به شبهات گفته شده درباره این احادیث، بطلان ادعای مخالفان مبنی بر نخستین مسلمان نبودن حضرت علی علیه السلام ثابت خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 97
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روایت رضایت دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله از خلیفه اول
نویسنده:
ناصر خوشنویس ، زینب السادات حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بنا بر گزارشهای معتبر اهلتسنن، حضرت زهرا؟سها؟ بر خلیفۀ اول، خشم گرفتند و تا آخر زندگی شریفشان با او سخن نگفتند. این واقعیت تاریخی تا حدود اواسط قرن دوم هجری مورد اتفاق علمای اهلتسنن بود؛ ولی از آن زمان تا اواسط قرن پنجم هجری، با ظهور نقلی متفرّد، موج جدیدی برای اثبات رضایت نهایی حضرت زهرا؟سها؟ از خلیفۀ اول شکل گرفت؛ روایتی که بعد از گذشت سالها، همچنان دستاویز گروهی از علمای عامه است. این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی، قدیمیترین اسناد در مورد این ادعا را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که علاوه بر ضعف سندهای روایات، متن آنها با گزارش صحیحین نیز تعارض داشته و لذا بر اساس مبانی عامه مقبول نیست. همچنین به شبهاتی همچون بیاطلاع بودن عایشه، سماع شعبی از امیرالمؤمنین؟ع؟، اعتبار مرسلات تابعین، نقل شعبی از ثقات و تقدم مثبت بر نافی، پاسخ داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مفهومی خطبه شقشقیه، با تأکید بر برجسته سازی به شیوه استعاره و کنایه
نویسنده:
محمد موسوی بفروئی ، محمد غفوری منش ، احمد زارع زردینی ، راضیه نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سومین خطبۀ نهج البلاغه، «شقشقیه» نام دارد که در آن، بالاترین مقاصد کلامی در زیباترین قالبهای بلاغی ارائه شده است. یکی از قالبهای ادبیِ اعجاببرانگیز، استفاده از استعارهها و کنایههای متعددی است که امام علی علیه السلام در طی این سخنرانی به کار گرفته است. با بررسی استعارهها و کنایههای مذکور دریافت میشود که این کلام از سطح سخن معیار و هنجار، فراتر است و موجب برجستهسازی در ذهن مخاطب میشود. البته برجستهسازی از طریق شگردهای مختلفی صورت میپذیرد که پژوهش پیش رو، تنها شگردهای استعاره و کنایه را با محوریت چیستی اغراض مفهومی امام علی علیه السلام مورد تحقیق قرار داده است. روش این مقاله توصیفی _ تحلیلی است و نتایج آن نشان میدهد که بررسی هر یک از برجستهسازیهای استعاری و کنایی در خطبۀ شقشقیه، مخاطب را به اغراض و مقاصد عمیقی رهنمون میسازد؛ مقاصدی چون: جایگاه حقیقی امامت، دیدگاه امام علیه السلام دربارۀ مردم و حکومت، برخی از ویژگیهای رفتاری خلفای پیشین، و نیز به تصویر کشیدن وضعیت کنونی و گذشته. پی بردن به این گونه اغراض، نقش بسزایی در جهت تحلیل گفتمان امامتِ امام علی علیه السلام در تفکر شیعی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 275
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید