جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه اديان
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
تعداد رکورد ها : 266
سال 1402
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 33
سال 1401
دوره 16 , شماره 31
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 32
سال 1400
دوره 15 , شماره 30
دوره 15 , شماره 29
سال 1399
دوره 14 , شماره 28
دوره 14 , شماره 27
سال 1398
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
سال 1397
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
سال 1396
دوره 11 , شماره 22
دوره 11 , شماره 21
سال 1395
دوره 10 , شماره 20
دوره 10 , شماره 19
سال 1394
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1393
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1392
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1391
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1389
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1388
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1387
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1386
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
انسان آرمانی در رامایانه و شاهنامه
نویسنده:
مریم جعفری، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
انسان آرمانی
,
رامایانه
,
والمیکی
,
شاهنامه
,
شاهنامه فردوسی
کلیدواژههای فرعی :
ایران باستان ,
مدینه فاضله ,
خداپرستی ,
خیرخواهی ,
اهورامزدا ,
ویشنو ,
وفاداری ,
خردگرایی (فلسفه) ,
دوراندیشی ,
تاریخ ایران ,
ایرانشهر ,
دادگری ,
نقالی ,
ادبیات حماسی ایران ,
ودا ,
سروده های ودا ,
لقب رستم ,
مهابهارته ,
فرهنگ پهلوانی ,
ادبیات حماسی هند ,
قوالی ,
کشتریه ,
تاریخ ایران پیش از اسلام ,
بی نیازی ,
سامان بخشی ,
پهلوان خداشناس ,
نگهبان ایرانشهر ,
آرمانشهر ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
انسان آرمانی در حماسه های اقوام کهن، در وجود قهرمانان حماسه ها متجلی می شود، که هر یک از آنان بازتاب تفکر و ارزش های اخلاقی جامعه خویشتن است. حماسه سرایان بزرگی چون والمیکی و فردوسی در اثر خود به خلق چنین انسان آرمانی پرداخته اند. قهرمانان رامایانه و شاهنامه در واقع انسان را در مراتب گوناگون خویش نشان می دهند. در بررسی ویژگی های شخصیتی چنین انسان آرمانی، صفاتی چون خداپرستی، خردمندی، دادگری، بی نیازی، وفاداری، خیرخواهی و دوراندیشی بسیار بارز و برجسته اند. گر چه این ویژگی ها تا حدودی در هر دو اثر به طور یکسان یافت می شوند، اما هر کدام با توجه به پیشینه فرهنگی سرزمین خود بروزی متفاوت دارند. برخی ویژگی ها مانند وفاداری در انسان آرمانی رامایانه برجسته تر به چشم می آید، حال آن که فرهمندی ویژگی خاص انسان آرمانی شاهنامه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره های آفرینش انسان در مصر و بین النهرین
نویسنده:
جواد فیروزی، سمیه حقیقت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اساطیر بین النهرین
,
روانشناسی دین
,
آئین بین النهرین
,
ادیان مصر باستان (ادیان خاموش)
,
فلسفه دین
,
اسطوره های آفرینش انسان
کلیدواژههای فرعی :
منشا خلقت انسان ,
تمدن بین النهرین ,
تمدن بابل ,
نوشته های اهرام ,
تمدن مصر ,
آفرینش انسان از اشک ایزد ,
آتوم ایزدی ,
آفرینش انسان به دست خنوم ,
کهن الگوی مادر ,
کهن مادر اولیه ,
منظومه آفرینش انسان ,
اسطوره گله و غله ,
اسطوره توفان و داستان آفرینش ,
تمدن اکد ,
اسطوره اتر حسیس ,
اسطوره انوما الیش ,
الاهه مادر ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
اسطوره ها روایت های مقدسی هستند که از دوره های باستان به جا مانده اند. در این اسطوره ها جهان بینی انسان گذشته بازتاب یافته است. یکی از مهم ترین دغدغه ها این بوده که انسان چگونه و چرا آفریده شده است. از تمدن های مهم دوران باستان دو تمدن مصر و بین النهرین در محدوده زمانی نزدیک به هم پدید آمده اند و در پیدایش اسطوره ها و تحول و جا به جایی آنها نقش بسزایی داشته اند. برای دانستن اندیشه مصریان در مورد آفرینش انسان، دو دسته متن در دست است، نوشته های اهرام و تابوت نوشته ها که بر دیوارهای اهرام و کناره های تابوت ها بر جا مانده اند. اساطیر بین النهرین نیز بر روی لوحه های گلی و آثار هنری نوشته و نگهداری شده اند. بررسی اسطوره های مصر و بین النهرین و مشاهده تشابه ها و تفاوت های آنها، ما را با نگرش آن تمدن ها به آفرینش انسان و فرایند آن آشنا می سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنادرمانی دینی رنج در مثنوی معنوی و بهشت گمشده
نویسنده:
ارسطو میرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
بهشت گمشده میلتون
,
روان درمانی
,
کتاب درمانی
,
رهایی از رنج
,
رنج
,
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
,
معنا درمانی رنج
,
دین و رنج
کلیدواژههای فرعی :
زندگی دنیوی ,
امتحان الهی ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
رضای الهی ,
میکائیل ,
انجیل ,
تورات ,
آدم و حواء ,
سفر پیدایش ,
اراده قدرت ,
قرآن ,
صبر ,
گناه ذاتی ,
کتاب ایوب ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
حکام دین یهود ,
مزامیر (کتاب) ,
رنج در قرآن ,
شخصیت اخلاقی ,
مصائب مسیح (ع) ,
معنادهی به رنج ,
مواجهه با رنج ,
اراده معطوف به معنا ,
اراده معطوف به لذت ,
تحمل مصائب ,
رنج در کتاب مقدس ,
رنج در مثنوی ,
حقیقت باطنی انسان ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
رنج واقعیت بدیهی و اجتناب ناپذیر زندگی انسان است و یکی از اهداف دین و دانش بشری کاهش و تسکین رنج بوده است. معنادرمانی یک رویکرد نوین روان درمانی است و یکی از اهداف آن تسکین یا تسهیل تحمل رنج از طریق یافتن معنا برای آن است. مسیحیت و اسلام، مانند ادیان دیگر، هم وجود رنج و چگونگی پیدایش آن را تبیین کرده اند و هم راه های مواجهه با رنج، پذیرش یا غلبه بر آن را به پیروان خود توصیه می کنند. متون ادبی دینی با توان تاثیرگذاری خاص خود در انتقال معنای تسکین دهنده ای که ادیان برای رنج قائل هستند می توانند در معنادهی به رنج بسیار موثر باشند. روان درمانگران از اوایل قرن نوزدهم به اهمیت کتاب در فرایند روان درمانی واقف شدند و اکنون بیش از نیم قرن از زمان تدوین مبانی نظری «کتاب درمانی» می گذرد. در این میان متون ادبی دینی با الهام از جهان بینی دینی و تاثیرگذاری بر هر دو قلمرو شناختی و عاطفی مخاطب خود می توانند کاربرد فراوان داشته باشند. بهشت گمشده و مثنوی معنوی به ترتیب دو متن ادبی دینی بسیار مهم و نافذ در فرهنگ های مسیحی و اسلامی هستند. بنابراین سرایندگان این دو منظومه با توجه به منابع اصلی الهام خود باید بتوانند در تسکین رنج خوانندگان شان بسیار موثر باشند. این تحقیق نشان می دهد که در این زمینه مثنوی معنوی بسیار کاربردی تر از بهشت گمشده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و تجربه امر قدسی از نگاه میرچا الیاده
نویسنده:
مهدی لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه امر قدسی
,
میرچا الیاده
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
دین ,
عالم طبیعت ,
تورات ,
اسطوره ,
آیین ,
مکان مقدس ,
زمان مقدس ,
پدیدار شناسی تجربه دینی ,
تاریخ مقدس ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
تاریخ ,
پدیدار دینی ,
قوم عبرانی ,
اسطوره شناسی دین ,
ریخت شناسی مقدس ,
ریخت شناسی نامقدس ,
کتاب مقدس و نامقدس ,
محور کیهانی ,
زمان اساطیری ,
تقدس طبیعت ,
دیالکتیک مقدس ,
دیالکتیک نامقدس ,
نمونه های ازلی ,
جهان بینی دینی ,
انبیاء عبری ,
ظهور مسیحا ,
داستان ابراهیم (ع) ,
قدرت مقدس حیات ,
خدای عبری ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
میرچا الیاده (1907-1986م) یکی از مهم ترین دین پژوهان و سرشناس ترین محققان در زمینه اسطوره شناسی و نمادگرایی است. وی مجموعه آثار بدیعی پیرامون موضوعات دینی در زمینه هایی چون یوگا و آیین های شمنی، و ریخت شناسی و الگوهای عام تجربه دینی پدید آورد. افزون بر این، الیاده نظراتی درباره امر مقدس و کارکرد خاص دین دارد. به باور او، کار خاص دین و شعائر دینی چیزی جز افزایش مواجهه آدمی با امر قدسی نیست. عملکرد دین کمک به ظهور امر مقدس است که در ظرف طبیعت، مظاهر طبیعی و تاریخ رخ می نماید. انسان ابتدایی استعداد ویژه ای در کشف امر قدسی در طبیعت داشت، چندان که از دیدگاه او جای جای طبیعت محل ظهور امر قدسی به شمار می آمد. این در حالی است که قوم عبرانی ظهور امر قدسی را نه در طبیعت، بلکه در تاریخ می یافت. در این چشم انداز جدید، امر قدسی خود را در فراز و نشیب های تاریخی بهتر می نمایاند و این مساله پیامدهای قابل توجهی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحولات مفهومی ملکوت خدا در کتاب مقدس
نویسنده:
حسین حیدری، محمد آقاجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت عیسی (ع)
,
ملکوت خدا در کتاب مقدس
,
ملکوت آسمان
,
الهیات مسیحی
,
آموزه ملکوت خدا
کلیدواژههای فرعی :
حکومت الهی ( افعال الهی ) ,
رؤیت خدا ,
اراده الهی ,
انجیل ,
تورات ,
ابلیس ,
انجیل لوقا ,
انجیل متی ,
انجیل مرقس ,
انجیل یوحنا ,
دوره آخرالزمان ,
حکومت الهی ,
شرور ,
قرآن ,
مکاشفه یوحنا (کتاب) ,
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
اعمال رسولان ,
حکومت صالحان ,
جهان شناسی گنوسی ,
فرجام جهان ,
حکومت شیطان ,
ملکوت خدا در تورات ,
پادشاهی یهوه ,
ملکوت خدا در انجیل ,
اسارت شیطان ,
نامه به قرنتیان ,
اراده شیطان ,
جهان شناسی انجیل ,
صاحب قدرت موت ,
تصفیه باطن ,
اسارت روح ,
دمیورگ ,
معنای عینی ملکوت ,
معنای عرفانی ملکوت ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
عیسی مسیح (ع) در مواعظ و سخنانش بارها ظهور زود هنگام ملکوت خدا را نوید می داد، اما از همان آغاز دعوت، هم یاران و هم دشمنان وی، ماهیت دقیق این مفهوم را درنیافتند و از آن برداشت سیاسی- اجتماعی کردند. مسیح برای تسهیل درک این مفهوم، از تمثیل و زبان مجاز بهره گرفت، اما دشمنانش با دستاویز قرار دادن موضوعاتی از این دست، مقدمات محاکمه او را فراهم کردند و او را به قیام برای برپایی سلطنت متهم ساختند. این نوشتار با رهیافت معناشناسانه نخست پیشینه مفهوم آخرالزمانی ملکوت خدا یا ملکوت آسمان در حال حاضر را در عهد قدیم و عهد جدید و آموزه های گنوسی بررسی می کند و به مقایسه آنها می پردازد. بر اساس یافته های مقاله، منظور عیسی مسیح از ملکوت خدا، استقرار سلطنت خداوند بر جهان هستی است. وی به رسالت برگزیده شد تا ضمن بشارت به ملکوت الهی، مقدمات استقرار پادشاهی مطلق و بی چون و چرای الهی بر زمین را، که اکنون در آسمان برقرار است، فراهم نماید. در فرجام جهان، اراده الهی بر دنیا حاکم، و سلطنت شیطان از هستی زایل می شود و در نتیجه، ملکوت و پادشاهی الهی به تمام معنا بر روی زمین حکمفرما می گردد. افزون بر دو معنای مذکور، این اصطلاح گویای مفهوم عرفانی شهود، و یقین افراد به قدرت تصرف مطلق خداوند است که در جهان کنونی تنها تعداد اندکی بدان عارف و واقف اند و همگان در پایان جهان آن را در خواهند یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پولس و شریعت
نویسنده:
بابک خاصه خان، حبیب بشیرپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پولس
,
شریعت عیسی علیه السلام
,
شریعت موسی(ع)
,
عقاید یهودیت
,
الهیات جامع ادیان
,
الهیات مسیحی
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
الهیات عرفانی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
یهوه ,
قوم بنی اسرائیل ,
ائمه بنی اسرائیل ,
تعالیم مسیح(ع) ,
انجیل ,
تورات ,
مسیحشناسی (مسیحیت) ,
نفی شریعت ,
گناه ذاتی ,
آموزه نجات ,
هلاخا (شریعت یهود) ,
فریسیان (معتقد به اجراى بى چون و چراى شریعت موسى، مخالف یونانی زدگی) ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
غسل تعمید (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
تثلیث مسیحی ,
عرفان مسیحی ,
عرفان یهودی ,
طور سینا ,
تصلیب ,
مسیحیت اولیه ,
انتظار ظهور مسیح ,
کوه صهیون ,
برتری یهود ,
شریعت طبیعی ,
شریعت گناه ,
گناه جسمانی ,
حقیقت مسیح (ع) ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
با آنکه دیدگاه پولس درباره شریعت هسته اصلی الهیات او را تشکیل نمی دهد، اما این موضوع یکی از بحث برانگیزترین و در عین حال پردامنه ترین مباحث الهیاتی است. بسیاری از الهی دانان و متکلمان بر این عقیده اند که او منکر شریعت، و به ویژه شریعت موسوی بود و به تعبیری او شریعت را عامل رهایی نمی شناخت. برخی دیگر نیز او را تحریف کننده تعالیم مسیح می دانند. اما به واقع آرای او درباره شریعت برخاسته از نوع مسیح شناسی اوست و بدون توجه به این نکته، درک دیدگاه او در زمینه شریعت، درکی ابتر و ناقص خواهد بود. نکته دیگری که باید در نظر داشت آن است که چنانکه آندر هیل معتقد است، پولس را باید بیشتر یک عارف دانست تا یک متکلم و الهی دان عقل گرا. از این رو، او به موضوع شریعت از منظر یک عارف می نگریست و نه از منظر یک متکلم. هم چنین باید این نکته را در نظر داشت که او با باز تعریف مفاهیم دین یهود، به ویژه شریعت آن، در پی برقراری پیوند میان یهودیان و غیر یهودیان بود. در این مقاله تلاش شده است تا نشان داده شود که نفی شریعت توسط پولس امری نسبی است و نه مطلق، و این که میزان توجه افراد به شریعت با توجه به موقعیت قومی، دینی و ایمانی آنان تغییر می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 67
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتابشناسی آثار سعدالدین حمویی
نویسنده:
عالیه نوری، محمد جواد شمس، محمد تقی فعالی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعدالدین حمویی
,
آثار سعدالدین حمویی
کلیدواژههای فرعی :
اسماء ,
اهل بیت(ع) ,
ولایت ائمه(ع) ,
نسخ خطی ,
نسبت نامه خرقه ها ,
کتابخانه مجلس شورای اسلامی ,
اسماء واجب(حکمت نظری) ,
قرآن ,
سوره طارق ,
اجازه نامه ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
نقشبندیه (از صوفیه) ,
کبرویه (کبراویه از صوفیه) ,
کتابخانه آستان قدس رضوی ,
کتابخانه ینی جامع ,
رساله مرادالمریدین ,
سجنجل الارواح و نقوش الالواح ,
کتابخانه جارالله افندی ,
کتابخانه دانشگاه تهران ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
نوشتار حاضر جستاری در زمینه کتابشناسی عارف نامدار سده 7 ق، شیخ سعدالدین حمویی (587- 650ق) است که در چهار بخش کتاب ها و رساله ها، اجازه نامه ها، نسبت نامه خرقه ها و نامه ها تنظیم شده و مشتمل بر اطلاعاتی در زمینه زمان و مکان تالیف، موضوع آثار و گزارشی از تالیفات اوست. افزون بر 54 کتاب و رساله ای که از وی برجای مانده، این پژوهش به ذکر آثاری از نسخه خطی 726 کتابخانه ینی جامع می پردازد که حاوی 8 اثر بدون عنوان و منسوب به سعدالدین، و 12 اثر دیگر ازوست که تاکنون نشانی از آنها یافت نشده است. همچنین در بخش اجازه نامه ها، نسبت نامه خرقه ها و نامه ها، برخی اشتباهات در ارجاعات منابع رفع شده و اطلاعات جدیدی از محل دقیق نگهداری آنها ارائه گردیده و 6 مورد از نامه ها برای نخستین بار معرفی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرستشگاه های عیلامی بر اساس کتیبه های شیلهک - اینشوشینک
نویسنده:
میلاد جهانگیرفر، فرزانه گشتاسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عیلام باستان
,
دین عیلام باستان
,
پرستشگاه های عیلامی میانه
,
کتیبه های شیلهک - اینشوشینک
کلیدواژههای فرعی :
معماری عیلامی ,
گور ,
شوش ,
زیگورات ,
تخت گاه ,
پرستشگاه ,
اقامتگاه ,
تزئینات معماری عیلامی ,
کیدینوی ها ,
ایگیهالکی ها ,
شوتروکی ها ,
دولت عیلام ,
محوطه مقدس ,
کیزوم ,
اکدی ,
پرستشگاه بیشه ,
آجر پخته شده ,
پرستشگاه بیرونی ,
سوهتیر ,
آپادانا ,
کوپوم کیدویه ,
دروازه خدایم اینشوشینک ,
کونیگ ,
نینوا ,
دروازه ,
اشتام ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
با آنکه منابع دست اول در ارتباط با دین عیلام باستان بسیار اندک است، ولی می توان از آثار معماری باقی مانده و در نوشته های عیلامی، و نیز نوشته های بین النهرینی درباره عیلامیان، اطلاعات جالبی به دست آورد. یکی از بزرگ ترین گروه نوشته های برجای مانده، متعلق به شیلهک- اینشوشینک (1120-1150 پ. م.) از شاهان عیلامی میانه و سومین پادشاه سلسله شوتروکی، است. این پادشاه در کتیبه های خود به خدایان گوناگون و پرستشگاه های متعدد اشاره می کند. بیشترین پرستشگاه های مذکور در کتیبه های وی، توسط شاهان پیشین ساخته شده بودند و چون در حال تخریب بودند وی آنها را بازسازی کرده است. آنچه در این نوشتار بررسی می شود، پرستشگاه های عیلامی بر اساس کتیبه های شیلهک- اینشوشینک است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیروانه در هینه یانه و مهایانه
نویسنده:
یحیی نصرتی، ابوالفضل محمودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین بودایی
,
نیروانا
,
آیین بودای مهایانه (مذاهب بودایی)
,
سلوک در عرفان بودایی
,
طریقت هینه یانه
کلیدواژههای فرعی :
هینه یانه ,
مهایانه ,
مکشه ,
بدهیستوه ,
لاوجود ,
عدم مطلق ,
هستی نا متعین ,
پوُنیَه (سنسکریت، (آموزههای بودایی)) ,
سَنساره (آموزههای بودایی) ,
آتمَن ,
برَهمن ,
چرخه بازپیدایی ,
آموزه نجات در بودیسم ,
توقف آگاهی ,
ویسودهی مگه ,
راه هشت بخشی شریف ,
اشوه گهوشه ,
مادهیه میکه ,
نیروانه عام ,
دهر مه کایه ,
نیروانه با اندکی ناخالصی ,
نیروانه بدون ناخالصی ,
نیروانه بی مکان ,
فنا در بودیسم ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
هدف غایی دین ورزی و سلوک بودایی نجات از رنج و چرخه بازپیدایی است. آموزه نیروانه اصلی ترین آموزه مشترک مکاتب و طریقت های بودایی در تبیین آن هدف است. چندین رویکرد در تفسیر معنای این آموزه وجود دارد. رویکردهای سلبی، اثباتی و متناقض نما از مهم ترین آنهاست. هر کدام از طریقت های هینه یانه و مهایانه، علی رغم اشتراک شان در پذیرش این اصل، از این آموزه تفسیرهای خاص خودشان را دارند. می توان گفت مفهوم نیروانه در طریقت مهایانه نسبت به طریقت هینه یانه بسط معنایی بیشتر داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 193
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمادشناسی فرقه اهل حق با تاکید بر سروده های نامه سرانجام
نویسنده:
پروین دخت اوحدی حائری، محمد علی جودکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل حق ( غلات )
,
نامه سرانجام
,
فلسفه اهل حق
کلیدواژههای فرعی :
نفس ناطقه ,
اوستا ,
سیمرغ ,
عقول عشره ,
قرآن ,
خروس ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
تاریخ تصوف ,
صوفیان (صوفیه) ,
هاتف غیب ,
عدد هفت ,
نمادهای اهل حق ,
نمادشنای اهل حق ,
مفاهیم نمادین اهل حق ,
گویش گورانی ,
کتاب شاهنامه حقیقت ,
کتاب آثار الحق ,
زبان رمزی اهل حق ,
زبان نمادین اهل حق ,
نمادهایی آئینی اهل حق ,
نمادهای جانوری اهل حق ,
پلنگ ,
باز سفید ,
نمادهای عددی اهل حق ,
نمادهای حروفی اهل حق ,
حقایق بسیط اعیان ,
عدد چهارده ,
خلقت از نظر اهل حق ,
رنگ های نمادین اهل حق ,
صدف و مروارید ,
گلیم و کول ,
کوه نزد اهل حق ,
درخت نزد اهل حق ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
در متون بازمانده اهل حق، به ویژه در نامه سرانجام، نوعی زبان رمزی و نمادین به کار گرفته شده است. در این متون عناصری نظیر رنگ ها، اشیاء، مظاهر طبیعی و سایر مفاهیم کارکردی نمادین یافته اند. بررسی، رمزگشایی و ارزیابی این نمادها پاره ای از زوایای پنهان این فرقه را در خصوص جهان بینی، باورها و آیین هایشان روشن می کند. یافته های بررسی نشان می دهد نمادها و نشانه های به کاررفته در این فرقه نیز جهت ارتباط بین ذهنیت و عینیت و انتقال برخی تجربه های عرفانی و بیان نوعی قدرت فراطبیعی استفاده شده است. سرایندگان این متون از برخی عناصر که با فرهنگ ایرانی و نیز فرهنگ عامیانه پیوند دارد بهره گرفته اند. ارزیابی این نمادها منشا ایرانی و التقاطی این فرقه و تاثیرپذیری آن از برخی از نحله های صوفیه را تبیین می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
تعداد رکورد ها : 266
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید