جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1333
اخلاق توحیدی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
مصطفی خلیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, پاییز/1391
صفحات :
از صفحه 125 تا 145
رابطه عقل و دین از دیدگاه غزالی و اشارات آن در تربیت دینی تربیت دینی بر اساس باورهای ایمان‌گرایانه غزالی
نویسنده:
علی خالق خواه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
معتزله , شریعت , تربیت دینی , ایمان‌گرایی = فیدئیسم (معرفت‌شناسی) , اشاعره , انسان شناسی , ایمان و عقل , امام محمد غزالی , تدین , تربیت اخلاقی , تربیت عقلانی , عقل‌گرایی , 03. انسان شناسی Human nature , شریعت توحیدی , اشاعره (اهل سنت) , معتزله (اهل سنت) , قرآن , توجیه , استدلال , توجیه اخلاقی , استدلال اخلاقی , ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) , توجیه (مسائل جدید کلامی) , ایمان گرایی معتدل , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , عقل و دین , غلامحسین ابراهیمی دینانی , علم اخلاق , قرآن , طهارت قلب , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابوحامد غزالی طوسی , عارفان (مسلمان) , عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) , استدلال علّی(اصطلاح وابسته) , عقلانیت معتزلی , ایمان‌گرایی‌ معتدل , تجربه‌ دینی , توجیه عقلانی , ایمان گرایی غزالی , تربیت دینی عوام , تربیت دینی خواص , اصل عادت و تقلید , اصل عمل محوری , پرورش قوه استدلال , اصل خردورزی , اصل تقدم الهام بر تعلیم , اصل التزام شریعت با طریقت , اصل ارتباط شریعت با طریقت , تهذیب نفس , هانری کربن , هانری کوربن (Henry Corbin)
چکیده :
در این مقاله دیدگاه ایمان‌گرایانة غزالی و آثار و دلالت‌های این دیدگاه در تربیت دینی بررسی شده است. بدین منظور، نخست منطق ترجیح موضع ایمان‌گرایی بر سایر رویکردهای تربیت دینی تشریح شد. سپس، با تکیه بر پیشینة فکری غزالی در باب اشاعره، تصوف، و مخالفت او با فلسفه، تصریح شد که غزالی انسان‌ها را از یک‌دیگر متفاوت می‌داند و این تفاوتْ سبب می‌شود که هر فردی برای پذیرش باورْ توجیه‌های گوناگونی داشته باشد. بر اساس همین تفاوت‏ها، برخی بر آن‌اند که برای ایمان‌ آوردن هیچ گونه استدلالی ضروری نیست. برخی عقلانیت و استدلال را برای باورمندی به‌ کار می‌گیرند و بعضی نیز، از دیدگاه غزالی، ساحت برتر ایمان، یعنی عرفان، را برای دین‌داری برمی‌گزینند. هر یک از این ساحت‌ها اگر مبتنی بر شریعت باشد، می‌تواند در انسانْ ایمان ایجاد کند و هر یک از این دیدگاه‌ها، به تبع مبانی خود، می‌تواند اشارات مختلفی در تربیت دینی داشته باشد. در این مقاله، تربیت دینی بر اساس سه گروه بررسی و مشخص شد: عوام، خواص اهل برهان، خواص اهل عرفان. هر یک از گروه‏های مذکور ویژگی‌ها، اهداف و اصولی دارند.
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
بررسی و تحلیل معناداری زندگی از دیدگاه علامه جعفری مبتنی بر انسان شناسی دینی
نویسنده:
غلامحسین خدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1393
صفحات :
از صفحه 67 تا 86
بررسی تطبیقی چیستی مفهوم خدا از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
قاسم اخوان نبوی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1389
صفحات :
از صفحه 29 تا 39
نظریه یادآوری و مبانی آن در عرفان اسلامی با تأکید بر دیدگاه عین القضات و مولوی
نویسنده:
مرتضی شجاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1389
صفحات :
از صفحه 29 تا 54
تحلیل انتقادی کاربرد «حکمت الهی» در کلام شیعه
نویسنده:
جنان ایزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , محمدتقی مصباح یزدی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , ضرورت معاد , روش شناسی علم کلام , غایت خلقت , فعل انسان , غرض در افعال الهی , جبر و اختیار(کلام) , عدلیه (مذاهب کلامی) , فعل عبث , اشاعره (اهل سنت) , حسن و قبح , معتزله (اهل سنت) , وجوب امامت , وجوب علی الله , هدایت تشریعی , هدایت تکوینی , ضرورت نبوت , لطف , اختیار انسان , حکمت الهی , عدل الهی , عدل تشریعی الهی , عدل تکوینی الهی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , شیخ مفید , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , افعال واجب(حکمت نظری) , صفات فعلیه , قرآن , امام خمینی , علامه حلی , 13. علم کلام , محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی) , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , صفات ذات اضافه , علم کلام شیعه , واجب علی الله , حکمت و معاد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 137 تا 158
تفسیر صدرالمتألهین از آموزۀ امر بین امرین بر مبنای مسئلۀ وحدت و کثرت
نویسنده:
مرتضی طباطبائیان نیم آورد؛ نفیسه اهل سرمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1395
صفحات :
از صفحه 221 تا 238
  • تعداد رکورد ها : 1333