جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
بررسی احکام و تشابه در آیات قرآن کریم
نویسنده:
یدالله ملکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه درباره محکم و متشابه در قرآن است و طی آن موضوعات ذیل مورد بحث قرار گرفته اند؛معنای لغوی و اصطلاحی احکام و تشابه، نظرات علمای گذشته درباره محکم و متشابه، آیا در قرآن متشابه وجود دارد؟ حکمت وجود متشابهات در قرآن چیست؟تفسیر آیه هفت سوره آل عمران، معنای تأویل و فرق آن با تفسیر چیست؟ راسخان در علم چه کسانی اند؟ آیافواتح سور جزو آیات متشابه است؟
بررسی اهم تعارض های میان قرآن و انجیل متی
نویسنده:
بشیر سلیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف بررسی تعارضهای قرآن و انجیل متی و مقایسه مبانی فکری و ایدئولوژیکی دو دین اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش به صورت کتابخانه ای است. طرح پژوهش بررسی اهم تعارضهای میان قرآن و انجیل متی است. نتایج نشان میدهد، تعارض اساسی و جدی میان قرآن و انجیل متی نیست بلکه تعارض میان قرآن با الاهیات پولسی است ( یعنی انجیل یوحنا و رسایل پولس ) لذا می توان به نزدیکی این دو دین بیشتر فکر کرد و زمینه برای گفتگوی میان این دو دین هموار است.‬
بررسی بشارت و انذار در قرآن با نگاهی به کتاب مقدس
نویسنده:
محمدرضا مهدوی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش بررسی الفاظ بشارت و انذار و مشتقات آن در قرآن از جهت تعداد٬ مکی و مدنی٬ مخاطبین بشارت وانذار٬ علت وسبب بشارات و انذارها٬ همچنین وجوه اشتراک و افتراق بشارت و انذار قرآن با کتاب مقدس(تورات و انجیل) است.روش نمونه گیری بااستفاده از منابع کتابخانه ای و تفاسیر مختلف انجام شد.پژوهش با استفاده از روش کتابخانه ای همچون قرآن کریم٬ کتاب مقدس٬ تفاسیر و قاموس کتاب مقدس انجام شد.طرح پژوهش در ابتدا به استخراج کلمات و مشتقات و آیات مربوط به بشارت و انذار پرداخته سپس با طبقه بندی وتحلیل آنها به اهداف مورد نظر رسیده است.نتایج به بررسی فهم معانی لغوی و اصطلاحی بشارت و انذار و مخاطبین آنها مانند مومنین ٬ مسلمین٬ متقین ٬ محسنین٬ بشارت به حضرت ابراهیم٬ زکریا٬ مریم٬ عیسی در بعد بشارت و انذار کفار٬ ظالمین قائلین به تثلیت و سبب بشارت و انذار و مقایسه وجوه اشتراک و افتراق بشارت و انذارهای قرآن و کتاب مقدس و بعد از آن تشویق و تنبیه و ارتباط آن با بشارت پرداخته است.
ابن یمین فریومدی و تأثیر قرآن و حدیث در دیوان او
نویسنده:
علی محمد مؤذنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
چکیده :
ابن یمین فریومدی از شاعران شیعی مذهب قرن هشتم است که درقطعه پردازی فارسی از مقام والایی برخوردار است . اشعارش به سبب اشتمال بر اخلاق و نصایح و مبارزه با مفاسد اجتماعی ‘مقام بزرگی در شاعری برای او کسب نموده است . اشعار او با توجه به آبشخورهای فرهنگی و مذهبی اش تحت تأثیر آیات مبارکات قرآنی و احادیث نبوی بویژه در فضایل حضرت علی (ع) و ائمه اطهار(ع) به فراوانی و به صورت های گوناگون از قبیل تلمیح ‘اقتباس‘حلّ‘درج‘و تضمین قرار گرفته است . در این مقاله سعی شده است که جلوه هایی از این تأثیرپذیری را به نمایش گذارد که بیشتر آنها در فضایل امیرمؤمنان علی (ع) است .
صفحات :
از صفحه 83 تا 96
تفسیر قرآن به سنّت در کلام امیرالمؤمنین علی
نویسنده:
صمد عبداللهی عابد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعت فرهنگی,
چکیده :
تفسیر قرآن به سنّت در مرحلة بعد از تفسیر قرآن به قرآن و در طول آن است و معیّت آن دو با هم، لازم و ملزوم است. یعنی حجّیّت قرآن به جهت اینکه کلام خداست، ذاتی است ولی حجّیّت سنّت را خداوند در قرآن تجویز فرموده است.<br /> بدان جهت که نمی توان همه آیات قرآن را با خود قرآن تفسیر کرد که لازمه اش کفایت قرآن و عدم نیاز به سنّت و اهل بیت(ع) است، چاره ای جز رجوع به سنّت معصومین برای تفسیر قرآن نیست که آن، یکی از بهترین و ضروری ترین راه های شناخت قرآن و یکی از منابع تفسیر قرآن است. ولی از آنجا که بحث ما، بررسی روایت تفسیری علی (ع) است، لذا مقصود ما در این مقاله، احادیث تفسیری است که علی(ع) از پیامبر(ص) نقل می کند و آن اقسامی دارد که عبارتند از:<br /> الف ـ تفسیر قرآن با تکیه بر فضیلت آیات.<br /> ب ـ بیان مقصود و معانی کلمات و اصطلاحات.<br /> ج ـ بیان مصداق (مصداق انحصاری، مصداق اکمل، یکی از مصادیق).<br /> د ـ تفصیل مطالب و تبیین داستان های قرآنی.<br /> هـ ـ بیان تأویل آیه.<br /> و ـ بیان شأن نزول آیه.<br /> ز ـ بیان امور تاریخی و پیشگوئی آینده.<br /> ح ـ تطبیق<br /> ط ـ تمثیل و ... .
صفحات :
از صفحه 79 تا 109
السنن الالهیه من وجهة نظرالقرآن
نویسنده:
بلال محمد سلمان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی سنن الهی از دیدگاه قرآن کریم است. این تحقیق که به روش کتابخانه ای انجام یافته، مشتمل بر یک مقدمه و سه فصل است. در مقدمه مباحثی همچون مفهوم لغوی و اصطلاحی سنت، اهمیت موضوع و استعمال سنت در قرآن کریم بررسی می شود. فصل اول تحت عنوان کلیات اختصاص به بیان انواع سنت های الهی( سنن تکوینی و سنن انسانی)، اشکال و ویژگیهای سنن دارد. درفصل دوم، رابطه سنت ها با مسائلی نظیر هدایت قرآن و اراده خداوند بررسی می شود. نهایتا" فصل سوم، به مباحثی مانند عدم تناقض میان سنن و اراده آدمی، نقش آدمی در تغییر و دگرگونی و ساختار مجتمع بشری درخلال سنتهای الهی می پردازد. براساس یافته های تحقیق ضوابط و قوانینی که خداوند برای اداره موجودات بویژه انسان وضع نموده است سنن الهی نامیده می شود. قرآن کریم با طرح مساله سنن برآن است تا ارتباط منطقی میان مخلوقات و نیز حاکمیت اصل علیت رابرنظام هستی ثابت نماید و از سوی دیگر ر پی اثبات وجود یک نظام متکاملی است که بخش های مختلف آن یکدیگر را براساس قانون و ضابطه در جهان هستی کامل می کنند. قرآن از پیروز سنت های نادرست و گمراه کنند برحذر می دارد وبه سوی سنت های صحیح هدایت می نماید. سنت هایی که انسان رابه برپایی قسط و عدل فراخوانده و هدف آن پرورش و تربیت انسان هایی دین مدار و نیز بنیان نهادن جامعه ای براساس ارزشهای والای انسانی است. سنن انسانی عبارت است از یک سلسله شرطهایی که در نظام هستی نهاده شده که در تحقق آن اراده آدمی نقش محوری دارد. بدین سان جبر الهی و یا تصادفات تاریخی در وقوع این سنن نقشی ندارد و هیچ گونه تعارضی میان این سنت ها و اراده انسان وجود ندارد چراکه این سنت ها در واقع نتیجه و دستاورد اراده و عمل آدمی است.
 التکافل الاجتماعی فی القرآن والحدیث
نویسنده:
محمد حسن کعبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
 اقسام رزق در قرآن و روایات
نویسنده:
مرتضی طاهری بروجنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیقی در بیان رزق و روزی انسان و اقسام آن از دیدگاه آیات و روایات است. نویسنده مفهوم رزق را عطیه و بخشش که به صورت های مختلف در اختیار انسان قرار می گیرد دانسته که گاهی به صورت مزد و حقوق ماهانه، گاهی به صورت هدایا و نذورات که موجب بقاء و دوام زندگی انسان می شود. وی مفهوم رزق را منحصر در امور مادی مثل خوردنی ها و آشامیدنی ها نمی داند بلکه معتقد است امور معنوی مثل علوم و معارف را نیز شامل می شود. نویسنده در ادامه به تفاوت بین بندگان در بهره مندی از نعمت ها می پردازد و این تفاوت را لازم می داند؛ زیرا در صورتی که همه افراد از نظر مالی در یک سطح قرار بگیرند، هیچ فردی برای دیگری کار نمی کرد، بنابراین امور دنیا متوقف می گردید از این رو این تفاوت بر اساس حکمت الهی است. نویسنده رزق را به دو قسم دنیایی و آخرتی تقسیم کرده و سپس رزق آخرتی را به سه قسم، رزق برزخی، رزق جسمانی در قیامت و رزق روحانی در قیامت منقسم کرده است و هر یک را شرح داده است
 افکار گرایشهای جاهلیت در قرآن
نویسنده:
مریم یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیقی که در دست است با عنوان افکار و گرایشهای جاهلیت در قرآن نمودی از زندگی عرب جاهلی و محیط پیدایش اسلام را به ما نشان می دهد که با دقت در آن نقش اسلام در شخصیت بخشی به انسان و اهمیت این دین الهی آشکارتر می شود. این تحقیق به روش کتابخانه ای و با استفاده از فیش برداری گردآوری شده و مشتمل بر دو بخش است: بخش اول: کلیات و مفاهیم است که شامل دو فصل می باشد: فصل اول: معنای لغوی و اصطلاحی جاهلیت، و فصل دوم با عنوان جغرافیای فرهنگی اجتماعی عصر جاهلی به بیان اوضاع جغرافیایی شبه جزیره عربستان و آداب و صفات اعراب جاهلی می پردازد. بخش دوم: با عنوان افکار و گرایشهای جاهلیت در قرآن مشتمل بر5 فصل می باشد. در این بخش سعی شده گوشه ای از عادات عرب جاهلی که در قرآن نیز به آن اشاره شده مورد توجه قرار گیرد. و در ذیل هر عنوان آیه قرآنی مرتبط با آن یا نظر اسلام بیان شود و در واقع به گونه ای مقایسه ای صورت گیرد میان آیین حیات بخش اسلام و دوران تاریک قبل از آن در جاهلیت. در فصل اول اعتقادات و مذاهب اعراب جاهلی مورد توجه قرار گرفته که در ابتدا گذری به ادیان موجود در شبه جزیره عربستان در عصر جاهلی چون یهود، مسیحیت، مجوس، صابیی و آیین حنیف داریم و بعد گونه های پرستش اعراب جاهلی چون بت پرستی، فرشته پرستی، پرستش جن و اجرام آسمانی مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم مناسک و آداب نیایش اعراب جاهلی بیان شده است. مباحثی چون نماز، تلبیه، قربانی، طواف و احرام حج و... به چشم می خورد. فصل سوم به بیان گونه هایی از فحشا و منکرات در زندگی اعراب جاهلی می پردازد و اموری چون جنگ و خونریزی، دیه، قصاص، تعصبات قبیلگی، ربا، شرابخواری، قمار و زنا را مورد توجه قرار می دهد. در فصل چهارم به بیان گوشه هایی از خرافات و بدعتهای عجیب آنها در مورد حیوانات و اشیاء و... پرداختیم. و در فصل پنجم با عنوان نظام خانواده در جاهلیت در ابتدا نگاهی به شخصیت زن در آن دوران داریم و به اموری چون ارث زنان و شیوه برخورد اعراب با دختران اشاره می کنیم. بعد نکاح و امور مربوط به آن و طلاق و انواع آن و اموری مرتبط با آن بررسی شده و در پایان به بیان سنت فرزند خواندگی در بین عرب جاهلی می پردازیم
 البحث القرآنی فی تراث شهید المحراب السید محمد باقر الحکیم
نویسنده:
محمد حیدر حمودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یعتبر الشهید السیّد محمّد باقر الحکیم& من الشخصیّات اللامعة ذات الاهتمامات القرآنیّة الواسعة، ومن ذوی الإنتاج القرآنی المتمیّز، رغم نشاطاته السیاسیّة والجهادیّة التی کانت تشغل حیّزاً کبیراً من عمره المبارک. لقد استطاع& أن یجمع بین کلّ هذه الاهتمامات المتنوّعة، وأن یبلور لنفسه شخصیّة ذات نتاجات قرآنیّة متمیّزة، رغم الظروف التی کان یعیشها، هذا ما وصلنا إلیه من خلال دراسة تاریخ حیاته، وسیرته الدراسیّة والعلمیّة وظروف واقعة، وتکامل ذهنیّته التی تلاقحت مع ذهنیّة عددٍ من الأعاظم الذین وقفنا علی مدی علاقته بهم، وتفاعله معهم فی أفکارهم ورؤاهم ومناهجهم، وذلک فی القسم الثانی من الرسالة. کما اعتنینا بدراسة تراثه فی القسم الأوّل باستعراض واستقراء ورصد الموضوعات والکتب القرآنیّة، وجمع الموضوعات القرآنیّة اللازمة، وحاولنا تلخیص وتنظیم أفکاره ومنهجه فیما تناوله& من موضوعات وکتب قرآنیّة، ضمن منهج تفصیلی أوضحناه خلال الرسالة، وأهمّ النتائج التی توصّلنا إلیها هی کما یلی: أوّلاً الاهتمام بفهم وإیضاح النظریّة القرآنیّة فی کلّ مجال من المجالات التی کان یتعرّض لها وتطرح له لیتّخذ فی ذلک المجال موقفاً علمیّا، أو عملیّاً فردیّاً أو إجتماعیّاً. ثانیاً الاهتمام باستجلاء موقف أهل البیت(علیه السلام) و إیضاح مدی علاقتهم بالقرآن الکریم، وطرح الرؤی والنظریّات من منظور الثقلین، تأکیداً لما طرحه الرسول| من تعاضدهما، وبلورة فکرة أنّ أهل البیت(علیه السلام) هم التجسید العملی والتفسیر الصحیح لمبادئ القرآن و أنّهم القرآن الناطق. ثالثاً السعی المتواصل لاکتشاف النظم الإسلامیّة فی شتّی المجالات. رابعاً الاهتمام بإبراز عظمة القرآن الکریم ببیان قدرته علی مجاراة تطوّرات الحیاة. خامساً الاهتمام بالتربیة الإسلامیّة بشکل خاصّ، والاعتناء بتربیة الذّات، وتربیة المجتمع الإسلامی والنخب المحیطة به. سادساً التوجّه المتعدّد الأبعاد، وعدم الاقتصار علی بُعد خاص من أبعاد الإسلام بل طرح الإسلام ککلّ لا یتجزّأ، وتربیة النفس علی تعدّد الاهتمامات، بحیث أصبحت نتاجاته ذات خصائص فریدة، منها: الموسوعیّة (بشتّی معانیها)، وکونها ذات طابع قرآنی (تنظیری وتحلیلی)، والإبداع فی المضمون والمنهج، أو فی کلیهما، وکونها ذات علاقة حمیمة بالواقع الحیاتی وقضایا الساعة، وذات طابع تقریبی وحدوی، ولغة علمیّة أصیلة، وأدب رفیع.
  • تعداد رکورد ها : 18137