جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 اسما و صفات قرآن از نگاه قرآن و سنّت
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه، در پیِ شناخت دقیق اسامی و صفات قرآن، این کتاب سعادت بخش است که معجزه جاوید و ماندگار رسول خدا، و دریای بی کران معارف الهی است که طراوت و تازگی آن، در هر عصری نمایان است و در طول تاریخ، از زوایای گوناگون مورد تدبّر و اندیشه قرار گرفته است؛ زیرا هر آیه آن برای عنایت بشر، انگیزه آور است. یکی از دریچه های حقیقت نمای قرآن، اسما و صفات آن است که آشکارا، پرده از راز نزول آن برمی دارد و در طالب خود، اشتیاقی وصف ناپذیر می آفریند. این پایان نامه، از یک «مقدّمه»، سه «فصل» و سه «ضمیمه» تشکیل شده است. هر فصل نیز خود، دارای بخش های مختلفی است. دو فصل آغازین، در واقع، مقدّماتی برای ورود به بحث اصلی «اسما و صفات» است. فصل اوّل در باب شناخت کلّی قرآن کریم است و موضوعات مرتبط با آن را روشن می کند. این فصل از بخش هایی تشکیل شده است. بخش نخست، درباره وحی و تعریف آن در لغت و اصطلاح و معنای وحی در قرآن کریم و کیفیت وحی است. بخش دوم، معنای پیامبرِ امّی و بررسی واژه «امّی» و دلایل امّی بودن پیامبر خدا را برمی رسد. بخش سوم به جاوید بودن اعجاز قرآن و این که معجزه، لازمه نبوت است، می پردازد و پس از آن، تعریف و شرایط معجزه و داوری مشرکان در اعجاز قرآن را می آورد. بخش چهارم، مربوط به نگارش و جمع و تدوین قرآن کریم و معنای جمع و مراد از جمع درباره قرآن و ذکر فضایل سوره ها و استعمال لفظ کتاب در قرآن (بر اساس احادیث) است. در فصل دوم، گردآورنده، در پی آن است که فهم قرآن را ممکن جلوه دهد و در برابر نظر برخی (اخباریان) که آن را منحصر به عدّه خاصّی دانسته اند که از موهبت عصمت الهی برخوردار بوده اند، با ارائه دلایلی، امکان فهم آن را توسط عموم بشر، اثبات کند. نویسنده، در این باب به ادلّه اصولیان و اخباریان استشهاد نموده و با بیان مثال هایی، مطلب را پایان داده است. در فصل سوم - که متن اصلی این مجموعه را تشکیل می دهد - با مطالعه دقیق قرآن، تعداد واژگانی که می توان به عنوان اسم یا صفتِ این کتاب مقدّس آسمانی برشمرد، مورد شناسایی قرار گرفته و یکْ یکِ آن کلمات از لحاظ کاربرد معناشناختی در عرفِ مردمِ عرب زبان و اعتبار استعاره ای آنها از دیدگاه معتبرترین و کهن ترین کتب لغت، مورد تحقیق واقع شده و وجه تسمیه یا توصیف قرآن به آنها با استشهاد به سخن مفسّران گران مایه ، بیان شده است. ضمیمه اوّل، جدول مقایسه ای اسما و صفات را نشان می دهد و دیدگاه عدّه ای از اندیشمندان را به همراه آیات مورد استشهاد آنان، بیان می کند. ضمیمه دوم، اسامی و صفات قرآن را به تفکیک خاص و یا مشترک بودن یا غیر آن، به عنوان نتیجه حاصل از پایان نامه، به تصویر کشیده است. ضمیمه سوم، گویای نمودار ستونی از واژگانی است که به منزله اسامی و صفات قرآن، شناخته شده است. ترتیب کلمات در این نمودار، بر اساس ترتیب نزولی سوره های قرآن است که این الفاظ در آنها به عنوان نام و یا صفت قرآن به کار رفته است.
 اصلاحات اجتماعی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سید نورحسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بررسی معیارهای قرآنی اصلاحات اجتماعی و معیارهای مطلوب جامعه اسلامی می باشد. در این تحقیق نخست تعریفی از جامعه ایده آل اسلامی و مؤلفه های مهم مانند عبودیت، ایمان، اقامه قسط و عدل، دین مداری، امنیت، عدم سوء ظن و ... ارایه گردیده سپس ریشه ها و علل مفاسد اجتماعی مبانی مشخصه های مهم اصلاحات اجتماعی و عوامل فردی و اجتماعی آن تبیین شده است. نویسنده اجرای صحیح عدالت و مبارزه با فقر و گسترش ارزش های دینی را از مهمترین دستاوردهای اصلاحات اجتماعی دانسته و معیارهای اصلاحات صحیح اقتصادی و اجتماعی از منظر قرآن کریم و سیره معصومان (علیهم السلام) را بررسی نموده است.
 اشتغال زن از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
مهین روزبهانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث اصلی پایان نامه حاضر در شش بخش تدوین شده اند: بخش اول (جواز اشتغال زنان): تساوی زنان ومردان در گوهر انسانی، حق مالکیت زنان و اطلاق سفارش به کار برای مردان و زنان ؛ بخش دوم (ضرورت اشتغال زنان) : نیازمندیهای خاص زنان، تناسب برخی از کارها با روحیات زنان و امرار معاش خانواده های بی سرپرست ؛ بخش سوم (اشتغال زنان و وظایف خانوادگی) : اشتغال زنان و وظایف شوهرداری واشتغال زنان و وظایف تربیت فرزند ؛ بخش چهارم(اشتغال زنان و محیط کار) : آداب حضور زنان در محل کار، مشاغل مناسب با تواناییها و روحیات زنان،مشاغل نا مناسب با تواناییها و روحیات زنان ؛ بخش پنجم (فواید اشتغال زنان) : تهذیب اخلاق زنان وبکارگیری نیمی از نیروی کار جامعه ؛ بخش ششم(آفات اشتغال زنان و راههای رفع آنها) : فساد اخلاقی وپرده دری،وخستگی و کاهش قدرت انجام وظایف خانه .
 اظهار حق از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
لیلا کاویانپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع پایان نامه اظهار حق از دیدگاه قرآن و سنت می باشد و با توجه به اینکه جامعه جهانی کنونی ما کم و بیش از آنچه باید بیان شود خودداری می کند و چه بسا در این مسیر افراد دچار خسارتهای فراوانی شوند و عده ای دیگر بی تفاوت از کنار قضیه بگذرند و بدون آنکه کار مثبتی انجام دهند؛ چرا که حق از اموری است که با شناخت آن و ضرورت بیان و جامه عمل پوشاندن آن هر وجدان آگاهی را به تحقیق این امر وا می دارد. بنابراین سعی شده است با استفاده از آیات قرآن و اخبار رسیده از اهل بیت علیهم السلام که تکیه گاه اصلی در اکثر مباحث است این موضوع بررسی شود. از جمله به معانی حق و ارتباط حق گویی با عدالت اجتماعی، و همچنین واکنش افراد در برابر حق و ویژگی های افراد حق گو و مذموم بودن کتمان حق و عوامل ناشی از آن و معنای پیروزی حقیقی و رسیدن به این پیروزی و بررسی صفات مبلّغان حق و شیوه عملکردشان پرداخته شده است. در نهایت به یکی از پیامدهای ترک اظهار حق اشاره شده است و منابع مورد استفاده بیشتر کتب روایی و تفاسیر و کتابهای پیرامون این موضوع به صورت کتابخانه ای می باشد. اظهار حق یکی از مواردی است که قرآن و روایت به آن تأکید فراوانی کرده است. حقگویی یک حرکت انقلابی است که فرد با انجام آن می تواند از خیلی از ضررها جلوگیری کند و در خیلی از امور مثمر ثمر باشد. بیان حق از مواردی است که آیات و روایات آن را امری واجب دانسته و بی تفاوتی نسبت به آن و کتمان حق را از گناهان عظیم شمرده است. خداوند روحیه حقیقت جویی را در قطرت انسان نهاده است و همواره پیامبران را برای راهنمایی و سعادت بشر فرستاده است و آنها را از مبلغ حق و الگو برای انسان قرار داده است. تا بدین ترتیب افراد با اطاعات از دستورات آنها با امیال و خواسته هایشان را در راه صحیح هدایت کرده و رورحیه حق جویی را پروش داده و به تکامل برسند. بنابراین در مرتبه اول باید به شناخت حق بپردازند و بار علمی اش را در این زمینه بالا ببرد و آنگاه از عواملی چون هوای نفس، عناد و دشمنی و ... که سد را ه وی به سعادت و کمال هستند پرهیز کند. و برای رسیدن به پیروزی حقیقی به خداوند متعال و ائمه اطهار علیهم السلام توسل بجوید. کلید واژه ها: اظهار حق: بیان کردن راستی، یعنی آنچه که شایسته گفتن است و گفتن امر واجب به معنای اظهار صدق و درستی و بیان آنچه که اسلام به آن امر فرموده است.
 اصول ومبانی ترجمه قرآن کریم
نویسنده:
رحیم درگه ایلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قرآن کریم در نهایت بلاغت و شیوایی بر خاتم پیامبران، محمدمصطفی(ص) نازل شده است و در معنا و محتوا بی نظیر و فراتر از حد تصور است .این تحقیق بر آن است تا با مراجعه به منابع معتبر اسلامی « اصول ومبانی ترجمه قرآن کریم » را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد . پژوهش حاضر، در پنج فصل ترتیب یافته است: در فصل اول: طرح تحقیق درفصل دوم: مرورمطالعاتی مطرح می شودودر فصل سوم: روش تحقیق که روش تحقیق این پژوهش توصیفی تحلیلی ذکرشده و فصل چهارم این پژوهش، به چهار بخش تقسیم شده است: در بخش اول : مفهوم ومعنای ترجمه وپیشینه آن وهمچنین انواع ترجمه توضیح داده شده ، ودر بخش دوم : دیدگاه ونظرات موافقان ومخالفان ترجمه قرآن کریم ذکر شده ، ودر بخش سوم : بهره گیری از اصول و مبانی لازم و مناسب ترجمه ، لغزشگاه های ترجمه قرآن ، ترجمه و گزاره های قرآنی ، مهارتهای واژه گزینی در ترجمه قرآن ، مشکلات مترجم ، بهترین راهکار های ترجمه و رعایت مبانی کلامی و فقهی در ترجمه ارائه شده ، ودر بخش چهارم : به بررسی برخی از اشکالات مترجمان پرداخته شده است. ودرفصل پنجم نیز نتیجه گیری ، محدودیتها وپیشنها دات تحقیق آورده شده و یک ترجمه خوب، ترجمه ای است که علاوه بر رعایت دقیق معنا و نکته هایی ادبی، از نظر آهنگ و احساس هم به گونه ای باشد که مخاطب احساس کند متن به زبان اصلی است و خداوند به طور مستقیم با او سخن می گوید. از مهمترین محدودیتها عدم دسترسی به منابع کافی در مورد موضوع تحقیق می باشد .واز محققین پیشنهاد می شود که این موضوع را به صورت جزئی تر بررسی کنند.
 اسلوب استثنای متصل و منقطع به «الا» در قرآن
نویسنده:
امیرمقدم متقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قاعده«استثناء» که یکی از قواعد نحوی زبان عربی به شمار می رود، با توجه به رموز و اسرار مترتب بر هر یک از ارکان آن، در قرآن کریم جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. پایان نامه ای که تحت عنوان«اسلوب استثنای متصل و منقطع به«الا» در قرآن فرا روی ما قرار دارد، تحقیقی است در باره قسمتی از همین قاعده نحوی که در دو باب و هفت فصل تنظیم شده است. در باب اول طی سه فصل به صورتی مشروح و مکفی به توضیح و تبیین قواعد و احکام استثنا پرداخته شده است. و در باب دوم نگارنده در چهارده فصل آیات استثنائیه قرآن را از دیدگاه های مختلف نحوی، فقهی، لغوی، بلاغی و قرائت مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. همچنین در این باب، نگارنده به منظور تلخیص مباحث نحوی مربوط به آیات استثنائیه هر فصل،از جدول سود جسته و نیز در پایان هر فصل به تبیین ویژگی های موضوعی و ساختاری آیات مزبور پرداخته است. منابع مهم آن به شرح ذیل می باشد: - نهج البلاغه(فیض الاسلام) - لسان العرب(ابن منظور) - وسائل الشیعه(الحر العاملی) - التفسیر الکاسف(محمد جواد مغنیه) و.. .
 اعجاز هنری در قرآن
نویسنده:
فاطمه کوه نور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
به غیر ازاعجاز بیانی، علمی، تشریعی و عددی که درباره آن سخن گفته شده است با گذر زمان، سر چشمه های شگفت انگیز و اعجازهای جدید قرآن کریم بر بشر هویدا می شود. همه این ها بیانگر لایتناهی بودن آن است و در هر زمان و دوره ای احتمال کشف بعد و حقیقتی تازه از قرآن می رود. یکی از جنبه های اعجاز قرآن، اعجاز هنری است، تحقیق حاضر به روش کتابخانه ای و با بهره گیری از کتابهایی مانند آفرینش هنری در قرآن، من اسالیب البیان القرآنی، گفتگو و تفاهم در قرآن کریم و... تهیه شده و در چهار فصل ارایه گردیده است. فصل اول(هنر تصویر سازی قرآن): ابتدا از راز جاذبه و افسون قرآن سخن گفته شده و به طور اختصار به جاذبه سوره علق اشاره شده است و به این نتیجه رسیدیم که تصویر ابزار مناسب و مخصوص اسلوب قرآن است. تصویر هنری در قرآن، تصویری است آمیخته با رنگ و جنبش و موسیقی و زنگ کلمات و نغمه عبارات و سجع جملات به گونه ای، دیده و گوش و حس و خیال و وجدان را از خود آکنده می سازد. و این تصاویر تنهاو تنها به وسیله الفاظ جامد یعنی واژه های بی جان صورت می گیرد. سپس به ذکر چهل نمونه از تصاویر قرآنی پرداخته ایم. فصل دوم(هنر موسیقایی قرآن): ابتدا به ذکر اهمیت موسیقی قرآنی و تأثیرات آن در جذب افراد پرداخته و سپس نمونه هایی از سور فجر، مدثر، قمر را ذکر کرده ایم. از کاربرد هدف دار کلمات خاص در آیات قرآنی و مثال هایی در این زمینه سخن گفته ایم. در ادامه با ذکر هنر تکرار آرایی قرآن که تأثیرات درونی و مثال هایی در این زمینه این فصل را به پایان برده ایم. فصل سوم(هنر داستان پردازی قرآن): در این فصل ابتدا به ذکر معنای داستان و قصه و تفاوت آنها و سپس عوامل داستان در داستانهای امروزی پرداخته ایم. در ادامه عناصر داستانی در قرآن را مورد بررسی قرار داده ایم و در آخر به این نتیجه رسیدیم که تمام عناصر داستانی در ساختار داستان های قرآن به تناسب جو حاکم بر هدف فکری و تربیتی سوره مورد نظر گاه کم رنگ و پررنگ می شود. فصل چهارم(اسلوب حواری): در این فصل از اهمیت گفت و گو و تأثیرات آن در پیش برد اهداف قرآن سخن رفته است و سپس به ذکر نمونه هایی از شیوه های گفت و گو قرآنی با توجه به مقتضای حال و مقام بسنده کرده ایم. البته انتخاب چهار مثال ذکر شده هدفمند می باشد. به طور کلی هدف از ارائه این جنبه های اعجاز هنری آشنایی با اهداف درونی که به دنبال سیاق آیات وجود دارد و درک آن ها و الگو برداری از آنها می باشد زیرا قبل از هر چیز قرآن کتاب هدایت است
 اسراف در قرآن
نویسنده:
اکرم حسن زاده پاکتل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اسراف عبارت است از خرج کردن چیزی در محل خود زیاده از حد لازم ولی تبذیر خرج کردن چیزی است در غیر محل خود و در جای غیر لازم . مقام معظم رهبری درباره اسراف می فرماید « اسراف یعنی تضییع نعمت الهی » یعنی نشناختن قدر الهی بنابراین اسراف هر گونه بیهوده و لغو گرایی و زیاده روی و تجاوز از حد طبیعی در کمیت و کیفیت را گویندو تبذیر؛پاشیدن تخم است و اسراف کار از آن جهت مبذر می گویند که مال را می پاشد و متفرق می کند . فرد مسرف گرچه به ظاهر به اموال خود زیان می رساند اما در حقیقت باعث محرومیت گروهی از مردم در استفاده از نعمتهای الهی می شود . از زشت ترین و معصیت بارترین جلوه های اسراف ، زیاده روی و تضییع در بیت المال مسلمین است. بنابراین طبق احکام و دستورات الهی و اصول و تعالیم عالیه شرع مقدس اسلام ، « انفاق » و احسان و بذل و بخشش در بیت المال و اموال عمومی باید بالسویه و با رعایت عدالت و اعتدال و با در نظر گرفتن « استحقاق » و شایستگی باشد و ازهر گونه اسراف و زیاده روی در آن شدیداً پرهیز شود. از جمله موارد اسراف،که از دیگر جنبه های اسراف، مهمتر است وباید بیشتر مورد توجه قرار گیرد اسراف از جنبه اخلاقی است ، که شامل اسراف در پرستش و اسراف در ولایت واسراف بر نفس و اسراف جوانی است ، که ازعظیم ترین سرمایه های انسان می باشد. و هدر دادن آن باعث خسران عظیم وعذاب اخروی است . ریشه های اسرافکاری جهل و نا آگاهی وبی ایمانی و عقده ها وبیماریهای روانی وتربیت غلط خانوادگی وترویج فرهنگ مصرف گرایی می باشد.وراه نجات از آن پیروی از تعالیم و قوانین اسلام زهد وپارسایی، شکر و راضی بودن به رضای خدا،قناعت و کفاف ، عزت نفس وصرفه جوئی ،شکستن اعتیاده باریاضت و مراقبت های ویژه ،اصلاح الگوی مصرف ،امر به معروف و نهی از منکروتربیت اخلاقی و اسلامی می باشد. پیامد های منفی اسراف شامل زهد وپارسایی،شکر و راضی بودن به رضای خدا،قناعت و کفاف و عزت نفس،صرفه جوئی و قناعت،شکستن اعتیاده باریاضت و مراقبت های ویژه،اصلاح الگوی مصرف،امر به معروف و نهی از منکر،تربیت اخلاقی و اسلامی، سقوط معنوی،مفاسد اخلاقی و رفتاری،محرومیت از هدایت،هلاکت دنیوی،عذاب اخروی می باشد.و پرهیز از اسراف در زمینه اقتصادی، سرمایه های فرد و جامعه را از تلف شدن نگاه داشته، دوام حیات مادی انسان را در هنگام مواجهه با مشکلات زندگی بیمه خواهد کرد و در بعد اخلاقی مبارزه با اسراف فرد و جامعه را قادر می سازد، تا به اساسی ترین مسئولیت انسانی و اخلاقی خود که کمک به مستمندان و همدردی با آنهاست بپردازد دوری ازا سراف است که ضمینه زندگی را همچنان بر پایه محکم اعتدال، نگه می دارد و جامعه را از وقوع جرمهایی از قبیل دزدی، رشوه و کلاهبرداری و پیامدهای آن، محافظت می نماید.
 اعجاز عددی کلمات قرآن کریم
نویسنده:
ثارالله شرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
تحقیق که تحت عنوان «اعجاز عددی قرآن» از نظر می گذرد. به روش کتابخانه ای تهیه شده است. این پژوهش شامل پنج فصل است. فصل اول به کلیات تحقیق اختصاص داده شده است. در فصل دوم ابتداپس از بحث لغوی کلمه اعجاز به تعریف اصطلاحی و پیشینه بحث اعجاز و سپس به شرایط اعجاز قرآن از نظرمعصومین(ع) و ابعاد اعجاز قرآن پرداخته ایم. در فصل سوم به رابطه هایی مانند اعجاز عددی در کلمات متضاد و مترادف، کلماتی که بیانگر صفات و اعمال انسانی، کلماتی که بیانگر رابطه علیت و... پرداخته ایم. در فصل چهارم اعجاز عددی، عدد نوزده و رابطه آن با حروف مقطعه قرآن از نظر می گذرد. در پایانی نظریه هایی موافقان و مخالفان اعجاز عددی را بیان کرده و ضمن نتیجه گیری کلی، تحقیق به پایان می رسد.
 اعتدال و میانه روی از منظر قرآن و حدیث
نویسنده:
عیسی عاقلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه با عنوان «اعتدال و میانه روی از منظر قرآن کریم و حدیث» در چهار فصل و یک نتیجه گیری تدوین شده است: فصل اول به ضرورت و بیان موضوع، سؤال اصلی، سؤال های فرعی، فرضیه ها، پیشینه و روش تحقیق، ابزار گردآوری اطلاعات، اهداف، موانع و مشکلات تحقیق، معنای اعتدال در لغت و در اصطلاح قرآن کریم و احادیث اسلامی اختصاص دارد. فصل دوم به اقسام و ابعاد اعتدال (اعتدال در آفرینش، اعتقاد، اعمال، اخلاق و رفتارهای فردی و اجتماعی) پرداخته است. فصل سوم به مهم ترین آثار و نتایج مثبت و پیامدهای بی توجهی به آن اشاره دارد؛ از جمله: سرانجام نیک، کامل شدن ایمان، تندرستی و سلامتی، ضلالت و گمراهی، فساد در جامعه، گرفتار شدن به عذاب جهنم، فقر و نداری و محروم شدن از شفاعت در روز قیامت. در فصل چهارم، مهم ترین عوامل و زمینه های خروج از اعتدال از نظر آیات و روایات مورد دقت و توجه قرار گرفته است؛ از جمله: جهل و نادانی، پیروی و تقلید کورکورانه از گمراهان، غفلت، دوستی دنیا و پیروی از خواهش های نفسانی.
  • تعداد رکورد ها : 18137