جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 اصول و مبانی ترجمه قرآن
نویسنده:
علی نجار پوریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث این پایان نامه در چهار فصل تدوین شده اند.در فصل اول تعریف لغوی و اصطلاحی ترجمه، ادله موافقان و مخالفان ترجمه قرآن و پیشینه آن و در فصل دوم شیوه های ترجمه قرآن، شرایط مترجم و ترجمه قرآن و پیش نیازهای ترجمه قرآن آمده است. فصل سوم به بررسی اصول و مبانی ترجمه قرآن، مانند رعایت نکات کلامی، فقهی، بلاغی، لغوی و سیاق در ترجمه آیات اختصاص دارد. در فصل چهارم ترجمه دو حزب اول قرآن کریم در ترجمه های ابوالفتوح رازی، میبدی،الهی قمشه ای، مکارم شیرازی و پورجوادی بررسی ونقد شده اند.
 اسراف و تبذیر در قرآن و سنت، عوامل ایجاد آن، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
فاطمه قلیچ زاده حمزکانلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش مفهوم اسراف و تبذیر در قرآن و سنت، عوامل ایجاد آن، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن است . واژه اسراف به معنای تجاوز از حد اعتدال در هر کار است و تعیین حد اعتدال توسط شرع و عرف صورت می گیرد، معیارهای عرف برای تشخیص حد وسط عبارتند از: تلف کردن و ضایع ساختن مال، مصرف بیش از اندازه نیاز، مصرف در خورشأن، مصرف بی هدف. واژه تبذیر به معنای پراکنده کردن و تضییع اموال است که خود نیز یک نوع تجاوز از حد میانه روی است و به این اعتبار می توان تبذیر را جزء اسراف به حساب آورد. حکم این عمل با توجه به قرآن و سنت حرمت یا کراهت است که به مصادیق و محدوده های شرعی و عرفی هریک بستگی دارد. از عوامل فردی ایجاد کننده اسراف می توان به جهل و ناآگاهی از زیانهای اسراف، عدم ایمان و بی بندو باری، فساد اخلاقی و پیروی از هواهای نفسانی، تجمل گرائی، تنبلی و سستی، وسواس و خودنمائی اشاره کرد. تربیت نادرست فرزندان و در اختیار گذاشتن ثروت فراوان بدون کنترل، تقلید و الگوپذیری غلط از مسرفین، استعمار و القاء اندیشه های اسراف گونه و... از جمله عوامل خانوادگی و اجتماعی ایجاد اسراف است. آثار و پیامدهایی که در اثر اسراف و تبذیر گریبانگیر فرد وجامعه می شود شامل محرومیت از حب و هدایت الهی، عامل بیماری، سبب کفر و بی ایمانی، عدم استجابت دعا، سلب نعمت و اختلاف شدید طبقاتی، سلطه بیگانگان، افزایش طلاق، گسترش فساد، نزول بلاهای دنیوی، خواری و رسوایی در قیامت و گرفتاری در عذاب جهنم و ... می شود. پیشگیری و درمان گناه اسراف با راهکارهای فردی و اجتماعی صورت می گیرد که عبارتند از: تقویت نیروی ایمان، عرض اعمال به پیامبر اکرم و ائمه معصومین، انتخاب اصلح، تربیت صحیح خانواده، معرفی الگوهای حسنه، نظارت و کنترل اجتماعی، از بین بردن عوامل مولد اسراف، اصلاح دولتمردان ، رعایت اصل اتقان، تنبیه و برخورد قاطعانه با اسراف کاران، ترویج و تقویت فرهنگ صرفه جویی و قناعت و زهد، روش یادآوری و تذکر و استمداد از عواطف از طریق مراکز تبلیغاتی...
 اعتدال در جهت گیریهای قرآن کریم
نویسنده:
محمّدجواد نصیرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مطالب این پایان نامه در پانزده فصل با این عنوان ها آمده است: واژه شناسی: واژه اعتدال، واژه قصد و مشتقات آن، واژه های وسط، اسراف، قسط، رشد، غی و طاغوت، افراط و تفریط; مرزهای اعتدال در قرآن کریم: حدود الهی، احکام خمسه تکلیفیه; مصادیق و الگوهای «افراط»، «تفریط» و «اعتدال» در قرآن کریم: اولواالالباب، موقنین، مقرّبین، حزب اللّه; راههای عملی رسیدن به «اعتدال» در قرآن کریم: وسیله یابی، صبر و صلوة و...; راههای خروج از «اعتدال»: پیروی از شیطان، اطاعت غیرخدا; «اعتدال» در جهت گیریهای عقیدتی قرآن کریم: توحید و «اعتدال»، صفات الهی و «اعتدال»; «اعتدال» در جهت گیریهای اخلاقی قرآن کریم: افراط و تفریط و اعتدال در قوای سه گانه، اعتدال در قوه تمیز و ادراک، اعتدال در قوه غضبیه، اعتدال در قوه شهویه; «اعتدال» در جهت گیریهای تربیتی: کرامت، تولّی و تبرّی، جبر و اختیار; «اعتدال» در جهت گیریهای فردی قرآن کریم: آزادی و بردگی، زهد، تقوا، «اعتدال» در فطرت، «اعتدال» در غرایز; «اعتدال» در جهت گیریهای اجتماعی قرآن کریم: طرح کلی «اعتدال» در احکام اجتماعی، «اعتدال» در احکام اجتماعی در پرتو مبدأ واحد و نظام واحد; «اعتدال» در جهت گیریهای عبادی قرآن کریم: «اعتدال» در احکام مربوط به نماز، «اعتدال» در احکام مربوط به روزه، تفسیر اعتدال در احکام عبادی از دیدگاه منابع روایی; «اعتدال» در جهت گیریهای معیشتی «اقتصادی» قرآن کریم: تبذیر، عفو در احکام معیشتی، ربا، اعتدال در کار، اعتدال در تفریح و استراحت، اعتدال در لباس و وسایل زندگی; «اعتدال» در جهت گیریهای حقوقی قرآن کریم: واژه حق، آیاتی که بیانگر حقوق متقابل زن و مرد هستند، اعتدال و مسأله ارث و دیه زن و مرد، تساوی یا تشابه؟!; «اعتدال» در جهت گیریهای جزایی قرآن کریم: خشونت بین جرم و کیفر، اعتدال در احکام مربوط به دزدی، قصاص و اعتدال...; آثار و نتایج «اعتدال»: بی نیازی و خودکفایی، تکامل مادی و معنوی، کمال دین و ایمان، خوشبختی و پیروزی، امانت داری و تعاون.
 اسماء و صفات حسنای الهی در قرآن
نویسنده:
مهناز اسماعیلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در دو بخش تدوین شده است: بخش اول با عنوان اسم و صفت شامل این مباحث است:حقیقت اسم و صفت، توقیفی یا قیاسی بودن اسماء وصفات، اسماء حسنی، اسم اعظم، تقسیمات صفات واسماء حق نظیر صفات ثبوتیه و سلبیه، عینیت یا زایدبودن اسماء و صفات بر ذات مقدس و اسم مستأثر. دربخش دوم تحت عنوان نظر تفاسیر مختلف پیرامون اسماءالله، آیات 22 24 سوره حشر و چند اسم ازاسماءالله مانند وکیل و صمد بررسی شده اند.
 اعجاز قرآن از دیدگاه مستشرقان
نویسنده:
رئیس اعظم شاهد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خدا معجزه هر پیامبر را مطابق با شرایط روزگارش به او عنایت می کرده است؛ برای مثال معجزه پیامبر| از نوع فصاحت و بلاغت در بالاترین درجه قرار درد؛ زیرا عرب جاهلی همزمان با بعثت رسول خدا| در سخنوری، شعر، فصاحت و بلاغت به شکوفایی والایی رسیده بود؛ از این رو خداوند قرآن را که فصیح ترین و بلیغ ترین کلام وحیانی است بر پیامبر خود نازل کرد. غربی ها از جمله کسانی بودند که به عنوان محقق با این مجموعة هدایت بشری به مقابله برخاستند. این خاورشناسان گرچه سر تسلیم به بارگاه این کتاب آسمانی فرود آورده و زبان به تجلیل و تمجید آن گشوده اند، اما هدف آن ها غیرالهی و غیرآسمانی نشان دادن این کتاب مقدس است؛ برای مثال می گویند که محمد| این قرآن را از ورقة بن نوفل، بحیرای راهب، امیة بن ابی الصلت، امرء القیس، وحی تجربه بشری و دینی یا... گرفته است. برخی از خاورشناسان اشکال های ادبی را مانند وجود جمله های ناقص، کثرت ضمیر در یک جمله و...؛ بر قرآن وارد کرده و گفته اند: که اگر این کتاب وحیانی بود این اشکالات را نداشت؛ اما بدون شک قرآن از هر گونه اشکال، پاک و منزه است و ناتوانی دشمنان اسلام از معارضه و هماوردی با قرآن کریم در طول 1400 سال، آشکارترین دلیل بر اعجاز و وحیانی بودن قرآن کریم است.
 اصول و مبانی ترجمه قرآن و نقد وبررسی: ترجمه دو حزب اول قرآن کریم (از پنج ترجمه)
نویسنده:
علی نجارپوریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث پایان نامه در دو حوزه مورد بحث و تحقیق قرار گرفته است . حوزه اول، مباحث اصول و مبانی قرآن که در این بخش موضوعات زیر مورد بحث قرار گرفته است . شرایطی که مترجم قرآن باید داری آن باشد اعم از شرایط عملی و ایمانی، موضوع دیگر مورد بحث، اصول و مبانی ای که مترجم قرآن کریم باید در ترجمه خود در آن عنایت داشته باشد. این اصول عبارتند از: اصولی همچون، جایگاه اصطلاحات در ترجمه، لزوم رعایت مبانی کلامی و فقهی در ترجمه، نقش سیاق در ترجمه، وجوه و نظائر در ترجمه و موضوعاتی دیگر همچون: ضرورت و اهمیت ترجمه و ادله موافقین ترجمه قرآن و پیشینه ترجمه قرآن در اسلام، تحلیل و ارزیابی نظرات لغویین درباره واژه ترجمه، مورد بحث در این حوزه قرار گرفته است . حوزه دوم بحث پایان نامه، نقد و بررسی دو حزب اول قرآن است که در این حوزه اشکالات ادبی، لغوی، بلاغی ترجمه آقایان (الهی، مکارم، ابوالفتوح، رازی، پورجوادی و میبدی) مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته است و بعد از نقد و بررسی، پیشنهادی نگارنده بیان شده است/
 اشراط الساعة و شاهد آن در قرآن
نویسنده:
مریم السادات ابطحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش مشتمل بر پنج بخش با این مباحث است: بخش اول، معنای لغوی و اصطلاحی اشراط و ساعت؛ بخش دوم، نشانه های قیامت قبل از وقوع آن در قران: بعثت پیامبر گرامی، متلاشی شدن سد ذوالقرنین و خروج یأجوج و مأجوج، پدیدار شدن دود در آسمان، بیرون آوردن جنبنده ای از زمین، نزول حضرت مسیح، انسداد توبه و ایمان به آمدن برخی از آیات پروردگار؛ بخش سوم، مشاهده ی قیامت یا اوضاع جهان به هنگام وقوع قیامت، وضعیت خورشید و ماه و ستارگان در هنگام رستاخیز، وضع زمین در هنگام رستاخیز (به لرزه درآمدن زمین، کوبیده شدن، شکافته شدن)، وضع دریاها در هنگام رستاخیز، وضع دریاها در هنگام رستاخیز، وضع کوه ها در هنگام رستاخیز؛ بخش چهارم، نفخ صور چیست؟ مراحل نفخ صور، استثناشدگان از نفخ صور چه کسانی اند؟ فاصله ی میان دو نفخ صور چقدر است؟ آیاتی که دلالت بر نفخ صور در هنگام برپایی رستاخیز دارند، بررسی آیه هایی که در قرآن مترادف نفخ صوراند؛ بخش پنجم، حوادثی که بعد از وقوع قیامت رخ خواهد داد: هدف از وقوع قیامت، بررسی اعمال، میزان، پل صراط، اعراف، لوای محمد، حوض.
 اعتقادات و صفات یهود در قرآن و تورات
نویسنده:
راضیه سلمانپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر در دو بخش به بررسی اعتقادات و صفات یهود از نظر قرآن و تورات پرداخته و شامل این موضوعات است: بخش اول، اعتقادات یهود: تاریخ دین یهود شامل نام های یهود و ماهیت و شکل گیری بنی اسرائیل و مبدأشناسی، وحی و نبوت و معاد در تورات؛ بخش دوم، صفات یهود: ویژگی های شخصی و ذاتی یهود در قرآن و تورات، ویژگی های اجتماعی یهود در قرآن و تورات، فساد مالی و سلوک اقتصادی یهود نسبت به جامعه خود.
 اسراف و آثار آن از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
سید علی احمدموسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اسراف از جمله آسیب ها و آفت هایی است که بشر به آن دچار می شود و آثار زیان باری را در پی دارد. «اسراف» در قرآن مجید، معنی وسیع و گسترده ای دارد و به دو دسته تقسیم می شود: یکی اسراف در امور اقتصادی مانند: اسراف در اموال عمومی و بیت المال مسلمانان، اسراف در آب و منابع انرژی و... و دیگری اسراف در امور غیر اقتصادی و تجاوز از حد و قوانین الهی مانند: اسراف در قصاص، تعدی از مسیر فطرت و شرک ورزیدن به خداوند، خودکامگی و سلطه مداری، فساد در زمین و.... همچنین عوامل (بینشی، گرایشی و روانی تربیتی)، آثار و عواقب شوم اسراف (دنیوی و اخروی) مورد بررسی قرار گرفته اند.
 اسراف و تبذیر در قرآن و سنت
نویسنده:
محترم قاضی محسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع پایان نامه اسراف و تبذیر از دیدگاه قرآن و سنت است. با توجه به این که اسراف یک بلای خانمانسوز است و اکثر افراد جامعه گرفتار آن می باشند. سعی شد با استفاده از آیات قران و اخبار رسیده از اهل بیت ( ع) که تکیه گاه اصلی در اکثر مباحث است این موضوع بررسی شود. از جمله به تعاریف اسراف و تبذیر، فلسفه تحریم، آثار مثبت پرهیز از آن، عوامل، انواع، نشانه های اسراف کاران، پیامدهای فردی و اجتماعی، راههای جلوگیری و درمان آن و بهترین الگوی مصرف در اسلام که حد اعتدال و میانه است پرداخته شده و منابع مورد استفاده بیشتر کتب روایی و تفاسیر و نشریه و کتابهای پیرامون این موضوع به صورت کتابخانه ای می باشد. اسراف یکی از نمونه های آشکار حرکتهای نابخردانه است. عقل و وحی بر کاربرد امکانات در زمینه های مورد نیاز تأکید دارد و دور ریختن، از بین بردن مواد لازم و قابل استفاده را محکوم و ناپسند می داند، وجدان انسان از اسراف نفرت دارد و این تنبلی ها و ناآگاهیها، غفلت ها و رفاه زدگیهاست که زمینه را برای اسراف هموار می سازد اسراف همیشه و همه جا بر پیکر اخلاق و اقتصاد و سلامتی فرد و جامعه ضربه وارد می کند، انسان در جامعه انسانی، متأسفانه همیشه مبتلا به اسراف در عرصه اقتصاد و اخلاق بوده است برای از بین بردن شکاف بین فقر و غنا و زدودن محرومیت از چهره ی جامعه، جلوگیری از اسراف، یکی از راه های مطمئن است از مهمترین راههای درمان اسراف عبارتند از: 1- ضرورت اندیشیدن در مورد پیامدها و سرانجام اسرافکاری، زیرا ممکن است پیش از آنکه در پی جبران و رهایی از اسراف برآییم زمان از دست برود. 2- قاطعیت در برخورد با خواسته های نفس، و بازنشستن آن از کششهای نادرست، و واداشتن آن به کار سخت و طاقت فرسا از جمله: بجا آوردن نماز شب، روزه داری، درستکاری، ساده زیستی و سختکوشی و مانند آن باشیم. 3- مطالعه و بررسی مداوم راه و رسم و سنت رسول خدا ( ص) 4- ترک و قطع ارتباط با اسراف کاران، و برای جلوگیری از این پدیده ی شوم و خطرناک باید از راههای قانونی و اجرایی و راه اخلاقی و اعتقادی استفاده کرد. کلید واژه ها: اسراف: به معنی تجاوز از حد در هر کاری و فاسد کردن یعنی به هدر دادن و ریخت و پاش و عدم استفاده بهینه از امکانات است. تبذیر: به معنی پاشیدن بذر و متفرق کردن یا اتلاف و مصرف اموار در راه های غیر شایسته.
  • تعداد رکورد ها : 18137