جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
اصلاحات از دیدگاه قرآن
نویسنده:
احمد غلامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«اصلاح» یعنی سامان بخشیدن نقطه ی مقابل «افساد» که به معنی نابسامانی ایجاد کردن است. واژه ی «اصلاح» دارای معانی مختلف که شامل «اصلاح نفس» ، «اصلاح در خلقت» ، «صلح و آشتی بر قرار کردن» و «اصلاح اجتماعی» می باشد. اصلاحات امری ضروری و لازم برای جامعه ای که می خواهد پیشرفت و ترقی کند و حالت ایستادگی و عقب گرد نداشته و هلاکت و نابودی به سراغ آن نیاید. پیامبران و پیشوایان الهی و پیروان آنها اصلاح طلبان واقعی و منافقان اصلاح طلبان دروغین می باشند. اصلاحات در استحکام نهادهای اجتماعی تأثیر دارد و همچنین نهادهای اجتماعی در ایجاد اصلاحات موثر است. برای هر کدام از ابعاد اصلاحات راهکار مناسب را باید انتخاب کرد و برای اصلاح جامعه از مفاسد اجتماعی «تعلیم و تربیت» ، «امر به معروف و نهی از منکر» ، «اجرای احکام حقوقی اسلام» و «جهاد» به عنوان راهکارهای مناسب بیان می شود. اصلاحات دارای ابعاد مختلف است و لازم می باشد در تمام ابعاد انجام گیرد تا جامعه ی اسلامی در هه ی جهات حرکت به سوی رشد و کمال داشته باشد. اصلاحات به عنوان یک عمل ارزشی مورد هجوم آفت هایی است که باید آفت زدایی شود تا از مسیر خود منحرف نشود و اصلاحگران بتوانند به اهداف اصلاحات نائل آیند. در پایان سخن بیان می کنیم که اصلاحات مختص زمان ومکانی خاص نیست و همه ی مومنان موظفند همیشه به اصلاح نفس و اصلاح جامعه ی خود بپردازند.
اسماء حسنی از دیدگاه قرآن و عرفان
نویسنده:
رضا رمضانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه اسماء حسنای الهی بررسی شده و دیدگاه قرآن و عرفان در این باره بیان شده است . در ابتدا، مفهوم اسماء حسنی و تشبیه و تنزیه در اسماء و صفات الهی مطرح شده است ؛ سپس، آیات در زمینه اسماء حسنی ذکر شده و مورد بررسی قرار گرفته است و دیدگاه متکلمین و فلاسفه در ارتباط با عالم و مراتب موجودات بیان و تقسیمات اسماء حسنی آورده شده است . در پایان، اسماء حسنی از قرآن کریم احصاء ودر یکصدوهیجده مورد ذکر شده است
استدلالهای قرآن کریم بر توحید
نویسنده:
نصرالله، وفاء
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده در عقاید اسلامی، مفهوم «توحید» آفریدگار متعال، مبنا واساس محکم همة باورهای دیگر است، ومقدمة شناخت مفاهیمی همچون نبوت وامامت است. از آنجا که برای رسیدن به توحید، شناخت خداوند یک امر ضروری است؛ درباره شناخت خدا وراه های اثبات وجود او، وهمچنین شناخت خداوند در قرآن کریم وتفاوت میان خداشناسی وتوحید نیز در این رساله بحث خواهیم کرد. خداوند سبحان، به دلیلی که نشانة وجود او باشد نیاز ندارد، چرا که او منشا وجود وسرچشمه بی پایان فیض وکمال مطلق است وهرگز آثار ونشانه های پروردگار نمی توانند از خود او آشکارتر وگویاتر باشند که ما بخواهیم آثار ونشانه ها را دلیل وجود او بدانیم. و این، «برهان صدیقین» است که ملاصدرا آن را بیان نموده ومستحکم ترین برهان ها شمرده است. این برهان مبتنی بر آیه شریفه (شهد الله أنه لا إله إلا هو) آل عمران، 18. همچنین، به برهان مشهور دیگری به نام برهان «تمانع»، بحث خواهیم پرداخت. این برهان بر آیه شریفه ? لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا? مبتنی است ومدلول آن چنین است که اگر در این جهان خدایان دیگری جز الله بودند، بی شک میان آنان اختلاف وتفاوت وجود داشت واین تفاوت موجب اختلاف در روش تدبیر جهان می گردید وامور جهان به تباهی منتهی می شد. برهان دیگر، «برهان سینوی» است که ابن سینا آن را «برهان صدیقین» نامیده وهمان برهان تسلسل یا علیت یا برهان امکان ووجوب است. خلاصة این برهان عبارت از این که در جهان، سلسله ای از علت ها ومعلول ها وجود دارند واز آنجا که «معلول»، خود به وجود آورندة خویش نیست، به علتی نیاز دارد که آن را به وجود آورد وچون علتها ومعلولها یک سلسلة نامتناهی هستند، باید این سلسله یک «طرف» داشته باشد واین طرف، علت العلل ومعلولات است؛ نه معلول است ونه برای به وجود آمدن نیاز به علت دارد وبه عبارت دیگر، واجب الوجود بالذات است. علت العلل، در واقع یک موجود واجب الوجود است واگر چنین نباشد، همانند دیگر «ممکن الوجود»ها خواهد بود که بدون داشتن علت واجب الوجود، پدید نمی آیند. بنابراین باید در راس سلسلة علت ها ومعلول ها، یک علت واجب الوجود قرار داشته باشد تا سلسله پایان پیدا کند. ابن سینا در این برهان به آیة ? أَوَلَمْ یکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیءٍ شَهِیدٌ? استناد می کند. اما از نگاه او، آیة ?
استشهادات صادقین(ع) به قرآن
نویسنده:
محمد مهریزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پژوهش حاضر طی دو بخش با این عناوین استشهادهای امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به آیات قرآن را بررسی کرده است: بخش اول، کلیات: طرح سئوال اصلی، نگاهی گذرا به زندگی و نقش صادقین در نشر اسلام، برخورد مخالفان با صادقین، علم ائمه(ع)؛ بخش دوم، علل و مصادیق استشهاد صادقین: بررسی علل استشهاد صادقین، استشهادات صادقین به قرآن در مورد اصول دین، استشهادات صادقین به قرآن در مورد فروع دین، استشهاد به قرآن در اخلاقیات، استشهاد صادقین در ادعیه به قرآن.
 اسامی و القاب پیامبرصلی الله علیه وآله در قرآن مجید
نویسنده:
فروزنده مدنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه پس از بررسی القاب و اسامی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در قرآن از این موضوعات بحث شده است: اسامی پیامبر صلی الله علیه وآله در قرآن، برکت و فضیلت نام پیامبر صلی الله علیه وآله و نام مبارک پیامبر صلی الله علیه وآله در چهار سوره قرآن، لفظ احمد، رسول و نبی و فرق بین رسول و نبی،لفظ خاتم النبیین، منادی، حق شاهد، مبشر، داعی الله،سراج منیر، بشیر، نذیر، منذر، مصدق، مذکر، صاحب،مدثر، ذکر، رحمت، نعمت الله، طه، نور، برهان، شهید،بینه، امی، و سایر القاب آن حضرت.
اسرار اعتقادی قرآن از نگاه فیض و صدرالمتألهین
نویسنده:
مهدی تقی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش در دو بخش به نگارش درآمده است: در بخش اول، با عنوان آغازشناسی، از شناخت حق تعالی، و شناخت اسماء و صفات حق تعالی و در بخش دوم، با نام انجام شناسی، از عالم برزخ و عالم قیامت بحث شده است. هدف اصلی این پژوهش نمایاندن رویکرد عارفانه و فیلسوفانه ی فیض کاشانی در مواجهه با مباحث اعتقادی قرآن کریم است و چون او بر روش علمی استادش صدرالمتألهین مشی کرده است، مقارنه ای نیز با دیدگاه های او به عمل آمده است.
اسراف درقرآن و روایات
نویسنده:
احمد خسروی دشخواری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فهرست مطالب پایان نامه حاضر به قرار ذیل می باشد: پیشگفتار انگیزه های مصرف : "الف) انگیزه های مثبت" " ب) انگیزه های منفی" هدایت ها و کنترل ها دستورات سلبی مصارف حرام اسراف مصرف بدون نیاز مصارف حرام دیگر مصارف مرجوح جنبه روانی زهد جنبه عملی زهد چرا انسان نمی تواند مال خود را هر طور که می خواهد مصرف کند؟ تصرف در اموال شخصی نیز محدودیت دارد محدودیت های مالکیت و تصرف "الف) محدودیت های اخلاقی" رابطه اسراف و مالکیت مصرف حدود الهی را نادیده می گیرد محدودیت در لباس ویژگیهای لباس مستقین رابطه تجمل گرایی و تهاجم فرهنگی دشمن پوشیدن لباس شهرت و لباس جنس مخالف ممنوع مراد از لباس شهرت برخی از فتاوای امام خمینی در مورد لباس محدودیت در مسکن سعه دار محدودیت استهلاک و محدودیت در خوردن و آشامیدن محدودیت در نفقه مفهوم قوام در اموال دقتی در احادیث خوردن و آشامیدن نکته ای در مصرف گوشت نکوهش گوشتخواری محدودیت در مرکب محدودیت در نکاح محدودیت کمی و کیفی در ازدواج (عقد دائم) محدودیت در ظروف محدودیت در فرش و بستر تزیین و زینت در قرآن مجید احادیث تزیین و تجمل نکاتی در مورد تزیین و تجمل بحثی در مورد استفاده از بوی خوش موارد مستثنی از اسراف روایات استفاده از بوی خوش حدود توجه به مستحبات ارضاء حس زیباگرایی آراستگی و تزیین برای همسر فتاوای امام خمینی راجع به زینت وجوب ساده زیستی رهبران جامعه اسلامی توجه به نسبیت رهبران جامعه اسلامی و نظارت بر خانواده هایشان نمونه های از ساده زیستی معصومین ساده زیستی برخی از علما و بزرگان دین معیار و ملاک هزینه ها قصه هایی دیگر از قناعت علی (ع) رابطه حریت و قناعت پیشگیری از قناعت منفی توجه به مقتضیات زمان تأمین اقتصادی و آرامش خاطر توجه به وسع و ظرفیت اشخاص مناظره امام صادق با زاهدنماها نمونه هایی از اسراف در تاریخ نگاهی به اطراف و اسراف دربار سلطنتی ایران پیش از اسلام قصد و میانه روی در قرآن مجید اقتصاد در لغت روایاتی از معصومین (ع) درباره اقتصاد احادیث حسن تقدیر از ائمه اطهار معنای حقیقی و علمی حسن تقدیر اقتصاد و میانه روی در نهج البلاغه روایاتی در مورد اقتصاد از علی (ع) از منابعی غیر از نهج البلاغه میانه روی در عبادت افراط و تفریط در نهج البلاغه پرهیز از افراط و تفریط در حب و بغض اجتناب از چپ و راست حفظ اعتدال در نماز جماعت قناعت در نهج البلاغه قناعت در کلام معصومین کفاف در نهج البلاغه روایاتی دیگر از علی (ع) در مورد کفاف و قناعت از منابع غیر نهج البلاغه کفاف در کلام سایر معصومین (ع) اسراف و تبذیر در نهج البلاغه اسراف از منابع غیر نهج البلاغه اسراف در غرر الحکم و درر الکلم اسراف و تبذیر در صحیفه سجادیه اقتصاد و کفاف در صحیفه سجادیه قناعت و حسن تقدیر در صحیفه سجادیه خطر دل بستن به مال دنیا در صحیفه سجادیه اجتناب از فقر و اتلاف نعمت ها در صحیفه سجادیه بحث تبذیر در قرآن تبذیر در غرر و درر فرق میان اسراف و تبذیر انواع اسراف حرمت اسراف براساس قاعده لاضرر آثار و نتایج اسراف راه های جلوگیری از اسراف و تبذیر معنای اسراف و حکم آن از عوائد الایام دلایل حرمت اسراف اسراف در لغت و تعیین موارد و مصادیق آن دیدگاه مفسرین درباره اسراف خلاصه معانی لغوی و اصطلاحی اسراف سه معنای اصلی برای اسراف اسراف در عرف قرآن و اخبار آیا در خیر هم اسراف هست؟ معنای "وسط" مراد از "فائده" نزد عقلا مصرف در غیر نیاز اسراف و ضرر پایان ترجمه اسراف از عوائد الایام اسراف در قرآن مجید ( 6 نسا.) 141 انعام 32 مائده 31 اعراف 12 یونس 83 یونس 33 اسراء 127 طه 9 انبیاء 67 فرقان 151 شعرا 147 آل عمران 81 اعراف 19 یس 53 زمر 28 غافر 31 دخان 34 ذاریات بررسی اجمالی اسراف در قرآن مجید خلاصه معانی گوناگون اسراف در قرآن
استفهامات قرآنی و جایگاه آنها در هدایت انسان
نویسنده:
محمد جواد صادقی مجد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بی شک، قرآن کریم مهمترین کتاب عالم هستی است که از زوایای مختلف از عصر نزول تا هم اینک مورد عنایت پژوهشگران بوده است، به نحوی که ‎امروز فهرست نویسان بخشی از کار خویش را به معرفی این آثار قرآن‎پژوهی در ده ها جلد، اختصاص داده اند. با وجود این، کتاب آسمانی را چنان طراواتی است که هر بار می توان از افقی نو بر خوان آن نشست و بهر ه‎ای چید، پرسش های قرآنی به لحاظ حجم، بخش قابل توجهی از قرآن را به خود اختصاص داده اند. بررسی ساختارهای بیانی قرآن از این حیث که «چه کسی از که، چه می پرسد؟» بسیار معنا دار جلوه می نماید. شیوه قرآن در طرح پرسش ها، موضع آن نسبت به پرسش دیگران، و اینکه خداوند دانا علی رغم دانش به تمام راز و نهان ها چرا دیگران را، از مردم عادی تا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، مورد خطاب پرسشی خود قرار می دهد، سؤالاتی است که‎این تحقیق در بیان اهمیت و یافتن پاسخی برای آنها برآمده است. حائز اهمیت بودن شیوه استفهامی‎در ایجاد گفتمان ها، جریان های فرهنگی، بیدارسازی، دعوت و ... باعث گردیده است که‎این شیوه از تخاطب امروزه مورد توجه قرار بگیرد، لذا با توجه به نظام مندی کاربرد این شیوه در قرآن کریم شایسته است که ساختار و ویژگی های این نظام شناسایی و معرفی گردد. با بررسی ساختارهای استفهامی‎قرآن مشخص می شود برخی پدیده ها همچون تکذیب نعمت های الهی(فبأی آلاء، ربکما تکذبان) بسامد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر اگر این تکذیب مربوط به «آیات الله» شود، این شخص مکذب با 15 بار تکرار در آیات و سور مختلف قرآن تحت عنوان ستم کارترین(و من اظلم ممن کذب بآیات الله) معرفی خواهد شد. در کتابی که خداوند، پیامبر، اهل خرد و حتی گروه جنیان آن را کتاب هدایت معرفی کرده اند و به کرات بر این معنی در بیش از 25 مورد تأکید گردیده است، به کارگیری شیوه استفهامی‎در حجم گسترده بیش از 1260 مورد استفامی‎معنا داراست. امروزه دانشمندان پس از تحقیقات علمی‎دریافته اند که هر استفهام می تواند بخشی از کارکردهای زیر را داشته باشد: 1.تشویق به تفکر و تأمل، تشویق به فهم اندیشه ها، پدیده ها، روش ها، ارزشها و تأمل و کسب بینش لازم برای موضوع مورد بحث. 2.بررسی فهم، دانش و مهارت مخاطبان 3.جلب توجه مخاطب به پدیده ای از طریق برانگیختن علاقه و کنجکاوی و کمک به او در حرکت به سمت محور اصلی یک روند آموزشی، هدایتی همراه با روشنگری ابهامات احتمالی. 4.تجدید نظر، بازنگری، تقویت و تثبیت آموزه های مخاطب همراه با یادآوری رخدادهای پیشین. 5. اعمال نظم، استقرار و ثبات، مدیریت و یا اسکات مخاطبان( و یا احتمالاً مخالفان)، سوق دادن توجه ها به متن کلام پرسشگر و هشدار دادن با سازماندهی توجه ها 6. آموزش به کل مخاطبان با بهره گیری از پاسخ های ارائه شده گروهی از آنان 7.فراهم ساختن فرصتی برای اندیشیدن و ارائه پاسخ همگان با ایجاد روشی پویا و فعال در یادگیری 8.سؤال از برگزیدگان هر دو طیف متخاصم، به منظور آموزش و هشدار و برانگیختن حس قضاوت در میان دیگران 9.در عرصه وارد ساختن بی طرفان( به میدان سوق دادن افراد در حاشیه) 10.متبلورسازی اندیشه ها و اعتقادات مخاطبان 11.ایجاد فضایی برای بیان دیدگاه ها و عقاید درخصوص پدیده ای خاص. 12.برانگیختن مخاطبان به پرسش از یکدیگر و حتی دیگرانی که مخاطب سخن نخست پرسشگر نبوده اند. 13.یافتن مشکلات مانع از تکامل مراحل یک روند مطلوب. 14. بکارگیری مهارت‎های شناختی و رشد مهارت‎های فکری. 15.دعوت مخاطبان به قضاوت درباره برخی گزاره های ارائه شده پرسشگر و پاسخ‎های دیگر مخاطبان 16.فراهم‎سازی فرصت تعلیم با استمرار روند پرسش و پاسخ 17.اهمیت بخشی به دیدگاه های مخاطبان 18.بیدار‎سازی، هوشیار نمودن، عمق بخشیدن به ادارکات مخاطب و تشویق وی به حل مسأله و پرورش نیروی تصور او. 19.ارضای حس کنجکاوی پرسشگر، برطرف سازی نگرانی های وی، برقراری ارتباط او با دیگران و رساندنش به درکی عمیق تر از مساله مطرح. 20.ارائه دستورات در قالب مدیریت مخاطبان با پرسش هدفمند، تحلیلی و ...
اعجاز تشریعی قرآن
نویسنده:
حسن نصیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق در سه فصل با این مباحث تنظیم و تدوین شده است: فصل اول، اعجاز: معنای لغوی و اصطلاحی اعجاز، شرایط معجزه،...؛ فصل دوم، اعجاز قرآن: معنای لغوی و اصطلاحی قرآن، نام های قرآن، نزول دفعی و تدریجی قرآن، قرآن معجزه ی جاوید، وجوه اعجاز قرآن؛ فصل سوم، اعجاز تشریعی قرآن: اجتماعی بودن بشر، نقایص قوانین بشری، انسان از دیدگاه قرآن، مبارزه ی انبیا با تقلید کورکورانه در قرآن و عهدین، معاد در قرآن و عهدین، نماز و روزه و زکات، اساس تشریع اسلامی، وضع عربستان قبل از اسلام، اخلاقیات و اجتماعیات قرآن.
اعجاز قرآن
عنوان :
نویسنده:
احمد رمضانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه موضوعات زیر بررسی شده اند:تعریف لغوی و اصطلاحی اعجاز، شرایط اعجاز، قرآن معجزه ابدی، ضرورت شناخت اعجاز قرآن، اعجازلفظی قرآن، در حوزه فصاحت و بلاغت، عدم اختلاف در اسلوب، جاذبه قرآن، و اعجاز علمی آن مشتمل برکرویت زمین، جاذبه زمین، حرکت زمین، حیات درسایر کرات، اخبار غیبی قرآن همچون ورود پیامبر(ص) و مسلمانان به مکه و فتح آن، کثرت نسل پیامبر(ص)، شکست و پیروزی روم، نابودی ابولهب اعجازتشریع قرآن در داشتن ضمانت اجرایی احکام وسازگاری آنها با تمدنها و فطرت آدمی. پاسخ به شبهاتی پیرامون اعجاز قرآن مانند تناقض در آیات، تحریف قرآن، ناهماهنگی با قواعد نحوی، نظریه صرفه و ... .
  • تعداد رکورد ها : 18137