جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 ارزش صبر و استقامت در قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
صغرا داورزنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله نتیجه ی بررسی و تحقیق بر مسأله « صبر» است. که این فضیلت اخلاقی تعریف و تبیین شده و اهمیت آن مورد بررسی قرار گرفته شده و به بیان جایگاه آن در آیات و روایات و پیامدهای فردی و اجتماعی آن پرداخته شده است. این تحقیق به روش کتابخانه ای صورت گرفته که از کتب ارزشمند اخلاقی، تفاسیر و احادیث اسلامی استفاده شده که شامل بخش های زیر می باشد : بخش اول : مفاهیم و مقدمات، شامل فصل های : 1- صبر، 2- انواع صبر. بخش دوم : صبر در قرآن، که شامل فصل های : 1- بررسی آیات صبر در قرآن، 2- ضرورت صبر، 3- زمینه های صبر در قرآن، 4- ثمرات صبر در قرآن، 5- صبر و سایر صفات اخلاقی در قرآن. بخش سوم : صبر در سنت و حدیث، شامل یک فصل : صبر در احادیث اسلامی می باشد. بخش چهارم : آثار و تبلیغات فردی و اجتماعی صبر، که شامل فصل های : 1- آثار فردی صبر، 2- آثار اجتماعی صبر، 3- جزع و جزوع می باشد.
 ارتباط قرآن و اهل بیت ( علیهم السلام) (شباهت ها و تفاوت ها)
نویسنده:
فاطمه پارچه باف دولتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در آخرین مرحله ی ابلاغ جانشین خویش با توجه به نقل قول های مختلف از شیعه واهل سنت در ضمن خطبه ای طولانی حدیث شریف ثقلین را بیان فرمودند که در آن به با هم بودن دو ثقل خویش قرآن و اهل بیت تاکید فراوان داشتند . کلمات حدیث همگی بر این مطلب اذعان دارد . از بررسی جایگاه های قرآن و اهل در عالم دنیا و آخرت و بر شمردن ویژگی های اختصاصی و مشترک هر یک از دو ثقل پیامبر ارتباط عمیق این دو ثقل روشن شده و هنگامی که لفظ بودن قرآن همراه با کلام اهل بیت مورد بررسی قرار می گیرد به یقین در پایان می توان بیان کرد که : این دو ثقل پیامبر با توجه به رابطه عمیق و دقیقی که در دنیا و آخرت با یکدیگر دارند هرگز و تحت هیچ شرایط از یکدیگر جدا نمی شوند و آنکه به گمان خود آنها را جدا می پندارد در واقع هیچ کدام را ندارد.
 استفهام، جایگاه و کاربرد آن در قرآن کریم
نویسنده:
شهیدی خوجین متحد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پژوهش استفهام و کاربرد آن در قرآن در پنج فصل بررسی شده است. فصل اول، استفهام و ادوات آن؛ فصل دوم، معانی مختلف ادوات استفهام؛ فصل سوم، انواع استفهام؛ فصل چهارم، بررسی آیات سوره بقره؛ فصل پنجم، ادوات استفهام در قرآن کریم.
 ارزش حسن خلق از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
وجیهه استیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله نتیجه ی تحقیق و بررسی در مسأله ی حسن خلق است ، که این فضیلت اخلاقی تعریف شده و جایگاهش در قرآن و روایات ، چگونگی حصول و پیامدهای فردی و اجتماعی آن بیان شده است. تحقیق به روش کتابخانه ای صورت گرفته ، که از کتاب های ارزشمند اخلاقی ، احادیث و تفاسیر اسلامی استفاده شده و شامل بخش های زیر می باشد. بخش اول : کلیات اخلاق.شامل فصل های : 1- منشأ نیاز انسان به اخلاق ، 2- اخلاق ، 3- تهذیب نفس. بخش دوم : ارزش حسن خلق از دیدگاه قرآن و سنت. شامل فصل های : 1- تعریف حسن خلق ، 2- ارزش حسن خلق در قرآن ، 3- ارزش حسن خلق در روایات ، 4- چگونگی حصول خلق. بخش سوم : سه اصل مهم در حسن خلق.شامل فصل های : 1- خوش رویی ، 2- خوش گویی ، 3- خوش رفتاری. بخش چهارم : آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی حسن خلق.شامل فصل های : 1- آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی در کلام ائمه ی معصوم(ع) ، 2- آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی در عمل ائمه ی معصوم(ع).
استراتژی قرآن در برخورد با یهود
نویسنده:
علی اکبرمؤمنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلباع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهشی است درباره استراتژی و راهبردهای قرآنی مبارزه با قوم ستیزه جوی یهود و مواضع خصمانه و کارشکنی های آنان. نویسنده در این رساله، پس از بیان کلیات تحقیق، ابتدا پیرامون تاریخچه یهود، علل مهاجرت یهودیان به مدینه، اقسام یهودیان مدینه و امضای پیمان حسن همجواری با آنان توسط پیامبر اکرم (ص) بحث می کند و سپس ویژگی های اعتقادی – اخلاقی یهود از جمله رفتار شرک آلود، استکبار، نژاد پرستی و انحصار طلبی و نیز استراتژی قرآن در برابر آن را تبیین می نماید و آن گاه برخوردهای سیاسی، اجتماعی و نظامی یهودیان مدینه با پیامبر (ص) و مسلمانان را بررسی نموده، در مقابل از توبیخ، تهدید، لعن و خشم خدا و عذاب آن ها در دنیا و آخرت بحث می کند و در پایان نتایج تحقیق را در قالب سی و یک نکته مطرح می نماید.
استدلال و احتجاج در قرآن کریم
نویسنده:
فاطمه شکوهی اصل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پس از آنکه حیات در روی زمین سر گرفت انسان با نیاز های متضاد و افکار متباین واحساسات مختلف به آن پا نهاد در حالی که تارو پود اورا با حقیقت طلبی و جستجوگری سرشته بودند. انبیا در طول تاریخ، انسان ها را متوجه این خلقت خدادادی می کردند وآنها را به تفکر دعوت می کردند واسلام در محیطی که بیشترین محتوای آن را خرافات بی پایه تشکیل می داد، داعیه برهان طلبی سرداد و کتاب آسمانی مملو از استدلالات منطقی و براهین علمی خود را بر آنان عرضه کرد و به رسول خود درکتاب خویش به آن فرمان داد وخانواده طاهره آن حضرت، نقل جدایی ناپذیر قرآن ، همواره درمناظرات خود با فرقه ها ومکاتب الهادی ، همچون قرآن از استدلالهای ساده عملی ومحسوس و به دور از پیچیدگی و ابهام، بهره جسته اند. قرآن کریم نه تنها دعوت به تفکر وتعقل کرده ولغزش گاه های اندیشه را یاد اورشده، بلکه خود در بر خورد با افراد وگروه های مختلف در زمینه مسائلی چون توحید، معاد و نبوت به احتجاج پرداخته است وعلاوه برآن احتجاجات ومناظرات بی مانند انبیاء(ع) را نیز ذکر کرده است و در تمامی این مواردکلام این خالق با شیوه خاص خود، یکی از وجوه اعجاز قرآن را به تماشاگذارده است. استدلالات قرآن کریم به گونه ای است که برای عوام و خواص قابل درک و فهم است. و بر خلاف فلاسفه تنها عقل را مورد خطاب قرار نداده و متناسب با ابعاد وجودی انسان از شیوه ها و زبان ها و ابزارهای مختلف مانند.........؟
 اخلاص و ریا در قران و نهج البلاغه
نویسنده:
علی میرزا رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه موضوع اخلاص و ریادر چهار فصل بررسی و نوشته شده است: فصل اول، بررسی لغوی و اصطلاحی و جایگاه اخلاص و ریا در فرهنگ اسلامی؛ فصل دوم، مظاهر اخلاص: توحید نمود بارز خلوص، عبادت بستر اخلاص، رابطه اخلاص و عمل، گوهر اخلاص در معرض ابتلاء و امتحان؛ فصل سوم، عوامل و آثار اخلاص: عوامل ظهور اخلاص مانند تفکر و خودشناسی، آثار اخلاص مثل شرک زدایی و شکوفایی فطرت، جلوه های خلوص در فرایندهای سیاسی اجتماعی مانند ادای امانت الهی و پذیرش مسئولیت بر سبیل پیمان با خدا؛ فصل چهارم، ریا و ریشه ها و آثار آن در قرآن و نهج البلاغه.
 استکبار ستیزی در قرآن با رویکردی بر استکبار جهانی
نویسنده:
طاهره الهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع تحقیق پایانی، استکبار ستیزی در قرآن با رویکردی بر استکبار جهانی می باشد. ضرورت دشمن شناسی، شناخت شیوه های عملکرد استکبار و مقابله با راههای تسلط مستکبرین از اهداف دنبال شده در این تحقیق می باشد. مسئله مورد بحث ما در این تحقیق این است که قرآن مجید به عنوان استوارترین شاخص دینی ما مسلمانان چه دستورالعملی برای مواجهه با مستکبرین به ما می دهد؟ و بسیاری سؤالات فرعی دیگر که در طی 4 فصل تنظیم شده در این رساله به آنها جواب داده می شود. فصل اول: به مفهوم شناسی مفاهیمی چون استکبار، استعمار، امپریالیسم و ... پرداخته شده است، و در فصل دوم نمونه هایی از مستکبرین زمان نام برده شده اند چون فرعون، قوم صالح، قوم عاد و... و در فصل سوم که استکبار جهانی نام دارد به ویژگیهای مستکبرین، عوامل شکل گیری استکبار و شیوه های عملکرد آنان پرداخته شده. و فصل چهارم که قرآن و استکبار ستیزی می باشد غالباً شیوه مبارزه با استکبار بررسی شده است منابع مورد استفاده از آیات کریمه قرآن و تفاسیر مختلف، شناخت استکبار جهانی امپریالیسم و عقب ماندگی و... می باشند مطالب با توجه به نوع فعالیت اجرایی کتابخانه ای است که از طریق فیش برداری از منابع مختلف به توصیف تحقیق پایانی پرداخته شده است. و در پایان نتیجه گیری انجام شده است که شامل مواردی چون: 1- احیاء آموزه های اسلام و عمل به این آموزه ها. 2- هوشیاری و بیداری مسلمین که از دستورات آشکار قرآن کریم است. 3- شناخت دوستان و دشمنان و آگاهی از عملکرد مستکبرین . 4- مطالعه در گذشته و درک عمیق در دستورات قرآن کریم. واژگان کلیدی استکبار، ستیز، قرآن، رویکرد، استکبار جهانی.
 ارزش صبر و استقامت در قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی
نویسنده:
منصوره شجاعی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق پایانی که با عنوان ارزش « صبر و استقامت» در قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن است، با هدف شناخت صبر و آثار آن و پاداش صابران و کسانی که می توانند الگویی برای صبر باشند، نوشته شده است. در آن به اقسام مختلف صبر و آثار آن در فرد و جامعه، به زبانی ساده و روان و با توجه به آیات و روایات پرداخته، تا همه ی افراد جامعه از هر قشری بتوانند، آشنایی مختصری نسبت به این صفت حسنه پیدا کنند. در این نوشتار سعی شده که بیشتر از تفاسیر معتبر و منابع روایی موثق استفاده شود. از جمله منابع تفسری می توان به کتابهای: تفسیر عیاشی از محمد بن مسعود عیاشی، مجمع البیان علامه طبرسی، و تفسیر نوین محمد تقی شریعتی و ... اشاره کرد. از جمله منابع روایی می توان به کتابهای: اصول کافی از شیخ کلینی، بحار الانوار علامه مجلسی، وسایل الشیعه شیخ حر عاملی و ... اشاره کرد. ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی صبر، بعد به بررسی صبر در آیات قرآن و سپس به بررسی صبر در روایات از دیدگاه های مختلف پرداخته شده و پاداش صابران را ذکر کرده وبه معرفی الگوهای صبر می پردازد. نتایجی که از این تحقیق پایانی می توان گرفت، معنای صبر و انوع آن و اینکه صبر چه تأثیراتی در فرد و جامعه می می تواند داشته باشد و جلوی انحرافات اخلاقی را بگیرد و باعث ثبات ایمان شود چرا که فرموده اند: سر ندارد هر که صبر ندارد. تعریف کلید واژه ها: صبر: شکیبایی و بردباری، بر کارها صابر: مرد شکیبا، بازدارنده صبر جمیل: صبری که در آن گله بردن به سوی مردم نیست. سراء: ناز و نعمت و رفاه ضراء: بدبختی فلاکت و ضرر مالی و جانی طاعت، فرمانبرداری، کرنش معصیت: لغزش ها، خطا مصیبت: سختی، بلا، پیش آمد ناگوار جزع و بی تابی: 1- جَزِعَ یَجزَعُ 2- جَزَعاً و جَزوعاً.1- بی تابی نمودن، 2- نسبت به کسی شفقت داشت، نگران حال او شد. شکر: سپاسگذاری کردن، ستودن، حق شناسی کردن. یقین: یَقِنَ: کار آشکار و ثابت شد. استقامت: راست بودن.
 ارزشمندی و کمال زن در قرآن و سنت
نویسنده:
لیلا محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از آنجا که انسان موجودی کمال جو می باشد و برای رسیدن به آن مسیری را در پیش می گیرد بر آن شدم مسائلی را که باعث رسیدن زن به ارزشمندی و کمال او می شود همراه با ذکر الگوها و اسوه ها مطرح کنم . با توجه به تهاجم فرهنگی و تأثیر پذیری آن در جامعه و تبلیغات سوء و گسترده از جانب بیگانگان موجب شده ارزش ها در عصر حاضر میان برخی از زنان جامعه تغییر پیدا کند . بنابراین سعی شده در این پژوهش به شناساندن ارزش وجودی زن با بیان الگو و اسوه های قرآنی و روایی بپردازیم و آن را برای زنان جامعه حاضر معرفی کنیم تا ان شاء الله ارزش های واقعی جای ارزش های کاذب را بگیرد . در بخش اول سعی شده با نگاهی گذرا در بستر تاریخ و ادیان به اثبات ارزش گذاری زن در اسلام بپردازیم و در بخش دوم با استناد از آیات و روایات به این مصادیق و الگوهای کمالی برسیم . برای رسیدن به این منظور سعی شده با استفاده از منابع موجود نگاهی گذرا به زن در طول تاریخ گذشته و ادیان الهی قبل از اسلام داشته باشیم و برای شناساندن ارزش وجودی او مقایسه ای با اسلام انجام دادیم که زن در آن زمان جایگاه و ارزشی نداشته و با ظهور اسلام نوع نگرش به زن فرق کرد و اسلام برای زن ارزش ، هویت و کرامت قائل شد . در این راستا نظراسلام را از زمان آفرینش زن و هدف از خلقت او و آن کراماتی که اسلام به جنس زن داده را بیان کردیم ، بر این اساس اسلام هیچ گونه تبعیضی بین زن و مرد قائل نشده است و اگر در ساختار وجودی آن تفاوتی است لازمه خلقت و آفرینش اوست و در این بین به شبهاتی همچون نقصان عقل زنان ، علت سرپرستی مردان بر زنان و آیا مردان بر زنان برتری دارند ؟ و چرا خطابات قرآن بیشتر به مردان است ، سعی شده پاسخی مختصر داده شود . و در ادامه بحث گلچینی از مصادیق ارزشمندی و کمال زن ، از جمله اطاعت و بندگی ، پاکدامنی « رعایت عفاف ، حیاء و حجاب » و همسرداری و تربیت فرزند که از آن به جهاد زن تعبیر می شود مورد بررسی قرار دادیم . کلید واژه ها : قرآن ، سنت ، ارزش ، کمال ، زن ، عفاف ، حیاء و حجاب
  • تعداد رکورد ها : 18137