جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 استکبارستیزی در قرآن و روایات
نویسنده:
رضا دولتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش شناخت چهره واقعی استکبار و همچنین شناخت راهکارهایی برای مقابله و مبارزه با این دشمن مهلک و خطرناک انسانها و در نهایت رسیدن به سر منزل مقصود است . روش پژوهش : مراجعه به کتابخانه و تحقیق و پژوهش از طریق نرم افزارهای قرآنی و حدیثی و همچنین جست و جو در شبکه اینترنت ، بودده است. نتیجه کلی: » استکبار « از دیدگاه قران و روایت معصومین (ع) ، صفتی نکوهیده و بعنوان یک رزیلت اخلاقی معرفی شده است. در این پایان نامه سعی شده است تا با بهره گیر از ایات و روایت معصومین (ع) ضمن شناخت واقعی و همه جانبه ان، راههای مقابله و مبارزه با این پدیده شوم تبیین گردد.‬
 ادب در قرآن
نویسنده:
عسکرطاهر خرسندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
معرّفی ادب دینی، فرهنگی و اجتماعی است. نویسنده در فصل اوّل با بررسی مفهوم ادب به جلوه های آن در اخلاق و سیره پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) اشاره می نماید و با نقل حکایاتی از قرآن و احادیث و شاعران به ترسیم زیبائی های آن می پردازد. وی در ادامه به ادب فردی و ادب با خدای تعالی اشاره می کند و در این باب از محاسبه و مراقبه نفس و سخن گفتن به روش نیکو با حالت تواضع و فروتنی و با نیّت دلسوزی و اصلاح سخن می گوید. در پایان به ادب گفتگو و ادب مناظره پرداخته و راهکار آن را براساس حکمت، موعظه و جدال احسن می شمرد، و بیان نمودهای عینی از زندگانی پیامبران همچون زندگی ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع)، یعقوب(ع) و یوسف(ع)، و موسی(ع) و خدا را بهترین سرمشق برای سالکان آن معرّفی می نماید.
 ارزش حسن خلق از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه سعادت یار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اخلاق جمع خلق و خلق است و خلق به هیئت ها و شکل ها و صورت هایی که با چشم ادراک می شوند اختصاص داده شده و خلق به قوا و سجایا و خویهایی که با بصیرت و معرفت ادراک می شود. و حقیقت خلق آن آداب و خویهایی است که نفس آدمی کسب می کند و از آن جهت خلق نامیده شده که همانند امور خلقی و آفرینشی در انسان می گردد و در دو سوره قلم و هود واژه خلق آمده است. مادیون برای اخلاق ریشه و زیربنای ثابت قائل نیستند بر خلاف الهیون و موضوع اخلاق روح و نفس است و اینکه هدف از بعثت تکمیل مکارم اخلاق عنوان شده است و سپس بیان فواید اخلاق و برشمردن ویژگی های مربیان اخلاق. اخلاق خوب دو گونه است مکارم اخلاق و محاسن اخلاق. محاسن اخلاق خویهایی که حسن اجتماعی و عرض دارد و مکارم اخلاق صفاتی که به انسان کرامت و بزرگواری می دهد. حسن خلق در دو معنی عام و خاص به کار می رود در معنای عام متخلق بودن به همه اخلاق نیکو و خویهای ستوده است و در معنای خاص برخورد با مردم با گفتار خوش و روی شاد. حسن خلق واقعی محقق نمی شود مگر در وجود پیامبران الهی و اوصیاء آنان و خوشخویی با معتدل شدن ارکان چهارگانه علم و شهوت و خشم و نیرویی که میان این سه قوه تعادل برقرار مکند حاصل می شود و اصول اخلاقی نیک صفات و فضایل چهارگانه است که عبارتند از حکمت و شجاعت و عفت و عدالت و بقیه فضایل شاخه های آن ها به شمار می روند. و اینکه اخلاق از طریق تمرین تغییر پذیر است زیرا در غیر این صورت سفارشات و اندرزها و تربیت ها باطل خواهد بود. و آیات و روایاتی که در زمینه حسن خلق و سفارش بر آن آمده است بیان شده است و صفت مقابل آن سوخلق و سرچشنه های آن و مضرات آن عنوان شده است. و اشاره ای شده است به اخلاق پیامبر ( ص) و امیرالمؤمنین در مسائل شخصی و اصولی که در مسائل شخصی بسیار نرم و ملایم و خوش برخورد بودند و در مسائل اصولی بسیار قاطع برخورد می کردند. و اشاره شده است به برخورد والدین با فرزندان و اینکه رفتار آن ها تا چه حد می تواند در آینده آن ها تأثیر گذار باشد و به نقش مهم مادر در این زمینه اشاره شده است که فرزند در ابتدا بیشتر مسائل را از مادر می آموزد و در خاطرش می ماند و نحوه رفتار فرزندان با والدین و نیکی و احسان و خوش برخوردی با آن ها و آیات مربوط در این زمینه. و در رابطه با همسران با یکدیگر و طرز برخورد آن ها با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است. و در نهایت انحطاط اخلاق در جهان معاصر و در جوامع اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین احیای ارزشهای اصیل اخلاقی و بازگشت به اصول فراموش شده اسلامی شرط لازم حاکمیت بخشیدن به اسلام در جامعه ماست . و این وظیفه بر دوش فرد فرد مسلمانان است.
 ازدواج از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
اعظم روشنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ازدواج سنّت دیرینه ی اجتماعی است، که از آغاز زندگی بشر بوده است. ازدواج، در لغت به معنای با هم جفت شدن، زن گرفتن و شوهرکردن است. در اصطلاح به یک پیوند و از دست دادن نیمی از اختیارات شخصی و سهیم شدن صددرصد در زندگی طرف مقابل گفته می شود. این پیمان خواسته ای طبیعی است که همه ی جوامع بشری و ادیان آسمانی بر آن صحّه نهاده اند، به خصوص آیین اسلام. امّا برخی از ادیان الهی و غیر الهی به انحراف رفته و تجرّد را پیشه ی خود ساخته اند. ازدواج در بین ادیان مختلف، دارای آیین و اهداف متفاوتی می باشد. ولیکن شریعت اسلام بر شکل خاصّی از قرارداد یا مراسم دینی خاصّی اصرار ندارد. بلکه به تناسب آداب و رسوم کشورِ محل انجام مراسم، اَشکال فرهنگی مختلفی به وجود می آید و نیز دارای اهدافی بالاتر از ارضای غریزه ی جنسی است؛ که عبارتند از: انجام وظیفه ی الهی، ایجاد و بقای نسل، یافتن سکون و آرامش و... البتّه نباید غریزه ی جنسی را هم کوچک شمرد؛ چرا که بسیاری از افراد در برابر این غریزه، دچاره لغزش شده اند و تن به فحشا وکارهای ناپسند داده اند. در حالی که وظیفه ی افراد در همه حال، پاکدامنی و تقوا می باشد. باید توجّه داشت که گاهی لغزش جوانان به پدر و مادرها، بزرگ ترها و مسئولین دولتی برمی گردد؛ زیرا آنها با بی توجّهی به سنّ جوانان و نقش واسطه گری خویش باعث شده اند که آنها به راه خطا بروند. طبق آیات و روایات بسیاری، بنای خانواده بر اساس قداست و محبوبیّت می باشد و از نظر اسلام ازدواج کردن، موجب پیدایش ارزشها، فواید و غنایم فراوانی است. آن کسی که موجبات ازدواج برایش فراهم آمده باشد و به آن تن دهد؛ به حقیقت خود را به سعادتی نائل کرده است. دامنه ی این سعادت وسیع در برگیرنده ی جنبه های متعدّدی از حیات آدمی است. در صورتی که ترک ازدواج آثار شوم و عواقب ناگواری برای فرد و جامعه به دنبال دارد. نگارنده در این رساله ی علمی تلاش نموده است تا با مراجعه به کتب معتبر روایی و تاریخی و مطالعات و جمع آوری مطالب معتبر، این مسأله را اثبات کند که، ازدواج دارای اهمّیّت و فواید بسیاری است که همه ی جوامع بشری به ارزش و اهمّیّت آن پی برده اند. نگارنده در این راه از چندین کتاب معتبر اعم از منابع دست اول و مآخذ قابل اطمینان استفاده نموده است. امید به این که توانسته باشد مسئولیّت خود را به نحو احسن انجام داده باشد. کلید واژه ها: ازدواج، قرآن، روایت، نکاح.
 اخلاق حسنه از دیدگاه قرآن و حدیث با توجه به فرضیه نسبیت در اخلاق
نویسنده:
حمیده مزجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش : بیات آیات پیرامون مصادیق اخلاق حسنه با ارائه نظرها و دیدگاهها مفسران و همچنین ایراد روایات در مورد هر یک از آیات و بیان آنچه که انسان را از زشتیها دور می سازد و به خوبیها فرا می خواند. روش پژوهش : روش کتابخانه ای فیش برداری . نتیجه کلی: مکتب الهی و آسمانی انسان (بلکه همه ادیان آسمان) اخلاق را می ستایند بلکه هدف اصلی دین می دانند و مقصود حقیقی فرستادن انبیاء را همان تربیت بشر به اخلاق انسانی و ملکات و فضایل آدمیت می دانند چنانچه پیامبر اکرم (ص) می فرمایند (بعثت لاتم مکارم الاخلاق) من جز برای به اتمام رسانیدن حقایق اخلاقی برانگیخته نشدم
 ارشاد و هدایت فرزند از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
کبرا برزگر فارسیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه از نُه فصل با این موضوعات تشکیل یافته است: بخش اول، ارشاد و هدایت: مبحث لغوی، ارشاد و هدایت از نظر قرآن و حدیث، مشخصات مربی؛ بخش دوم، مسئلت از خداوند؛ بخش سوم، انعقاد نطفه و بارداری؛ بخش چهارم، از تولد تا دو سالگی: ذکر اذان و اقامه، نام گذاری، تراشیدن موی سر، غسل، عقیقه، ختنه، شیر مادر و مدت شیرخوارگی، اهمیت شیر مادر در رشد شخصیت، شرایط دایه، رابطه ی والدین با نوزاد؛ بخش پنجم، از دو سالگی تا هفت سالگی: دوران پرسش و کنجکاوی، اصولی که والدین باید رعایت کنند، رفتارهای مناسب با کودک (احترام و اکرام به فرزند، سلام کردن به کودک، عدالت نسبت کودک، مسرور کردن کودک)، تغذیه، بهداشت، بازی، تربیت جنسی و مذهبی و آماده کردن برای ورود به مدرسه؛ بخش ششم، از هفت سالگی تا دوازده سالگی: مهیا شدن برای دوران اطاعت، آرامش روحی کودک در دوران اطاعت، ایجاد روحیه ی اعتماد به نفس و پرورش شخصیت مستقل، تنبیه و تشویق کودک، تربیت مذهبی، اخلاقی، جنسی، اجتماعی و عقلی کودک،...؛ بخش هفتم، از دوازده سالگی تا پانزده سالگی: دوره ی نوجوانی، بلوغ، آموزش بلوغ جنسی برای نوجوان، کنترل آزادی، تقویت روحیه ی مذهبی، تربیت مذهبی، عقلی، اخلاقی، عاطفی، اقتصادی نوجوان، وظایف شرعی نوجوان در علائم بلوغ؛ بخش هشتم، از پانزده سالگی تا هجده سالگی: مشاوره ی مادر با دختر و پدر با پسر، تربیت عقلی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، عاطفی، جنسی، مذهبی، اقتصادی،...؛ بخش نهم، از هجده سالگی تا بیست سالگی: جوان چه اموری را باید بیاموزد (فقاهت و دیانت، قرآن و معارف، تعلیمات بزرگان دین)، اصولی در ارشاد و هدایت جوان، تربیت مذهبی، عقلی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بسیج مسئولان.
 اسرا و معراج در قران و حدیث
نویسنده:
عبدالحمید جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در پایان نامه حاضر حرکت شبانه رسول خدا از مکه به بیت المقدس و از آنجا به آسمان مورد بررسی قرار گرفته و در شش فصل گزارش شده است: بخش مقدماتی، کلیاتی درباره معراج؛ بخش اول، بررسی جایگاه اسرا و معراج در قرآن؛ بخش دوم، بررسی جایگاه اسرا و معراج در حدیث؛ بخش سوم، دسته بندی احادیث معراجیه از نظر موضوعات؛ بخش چهارم، بررسی اسرا و معراج در منابع تاریخی؛ بخش پنجم، بررسی معراج در نظریات متفکران اسلامی.
استراتژی تحول منابع انسانی با توجه به مسئله جهانی شدن از منظر قرآن
نویسنده:
محمدحسن جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بیان چگونگی تحول منابع انسانی در اختیار مدیریت از دیدگاه قرآن با توجه به تغییر اهداف سازمانی به واسطه پدیده جهانی شدن است. در تحقیق حاضر، با عنایت به مدل طراحی استراتژی، تلاش شده که برنامه قرآن در جهت تحول منابع انسانی برای رسیدن به جامعه جهانی اسلامی در سطح استراتژی استخراج شود. بدین منظور، ابتدا اهداف کلان قرآن برای جامعه جهانی اسلامی و سپس ویژگی های محیط داخلی و خارجی با استفاده از آیات قرآن تبیین شده و در انتها نیز با استعانت از خود قرآن به تدوین و طراحی مؤلفه های استراتژی پرداخته شده است. نویسنده معتقد است که نگاه قرآن به انسان یک نگاه وسیع و جهانی است و هدف قرآن، به کمال رساندن بشر در گستره جامعه جهانی و بلکه در گستره همه عوالم و جهان ها است
 ارث زن از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
صدیق ناهید
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ارث به معنای ترکه و اموالی است که از متوفی به جا می ماند، زن تحت عناوین مختلف از اذث بهره مند می شود. خواهر ، مادر، همسر، دختر که برای هر کدام از آن ها نصیبی است. که بعضی از آن ها به فرض ارث می برند و بعضی به قرابت، به عنوان مثال زوجه تنها به فرض ارث می برد ولی مادر هم به فرض و هم به قرابت ارث می برد و سهم ارث هر یک از آنان در قرآن بیان شده است. برای اینکه ارث به زوجه تعلق گیرد بیید شرایطی را دارا باشد. 1-عقله زوجیت 2- بقاء زوجیت تا زمان فوت 3- دائمی بودن نکاح 4- ممنوع نبودن از ارث ارث بردن زن مانند مرد نیست به این معنا که زن از تمام اموال شوهر ارث نمی برد. در ادیان مختلف زن از ارث بهره ای دارد. و میزان ارث زن در فقه امامیه و اهل سنت متفاوت است. کلید واژه ها : ارث، قرآن، زوجه، دین، تمدن، مذهب
 ارتباط با قرآن و آداب و شروط آن
نویسنده:
محمودخسروی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در چهار بخش با این مباحث به نگارش درآمده است: بخش اول، معارفه با قرآن: معرفی قرآن، معرفی انسان، شروط معارفه با قرآن، آداب معارفه با قرآن؛ بخش دوم، مراوده با قرآن: دیدار قرآن با انسان، دیدار انسان با قرآن، شروط مراوده با قرآن، آداب مراوده ی با قرآن؛ بخش سوم، معاشرت با قرآن: نیاز انسان به قرآن و بی نیازی قرآن از انسان، شروط معاشرت با قرآن، آداب معاشرت با قرآن؛ بخش چهارم، مجالست با قرآن: همنشینی انسان با قرآن، شروط مجالست با قرآن، آداب مجالست با قرآن.
  • تعداد رکورد ها : 18137