جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 الوهیت و ربوبیت در قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
گلنازفرید طالب نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق در پنج بخش با این عنوان ها به نگارش درآمده است: بخش اول، معرفت خداوند و جایگاه آن: منشأ باورها، معرفت فطری و دیدگاه قرآن، معرفت شهودی و میثاق توحید؛ بخش دوم، الوهیت: الوهیت در لغت و اصطلاح، توحید الوهی، دیدگاه نهج البلاغه؛ بخش سوم، ربوبیت: رب در لغت و اصطلاح، توحید ربوبی، ربوبیت از منظر نهج البلاغه؛ بخش چهارم، رابطه الوهیت و ربوبیت: توحید الوهی ربوبی، اختلاف توحید و شرک، پاسخ به برخی شبهات؛ بخش پنجم، عبودیت حاصل کلام: مجرای هدایت، مظاهر توحید، عبودیت هدف خلقت.
وقف و الابتداء فی القرآن الکریم، دراسة و تحقیق
نویسنده:
عبدالرسول عبائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه به عربی نگارش شده و مشتمل بر دو بخش است: در بخش اول علم وقف و ابتدا بررسی شده و موضوعاتی نظیر اقسام وقف مورد بحث قرار گرفته است و در بخش دوم موارد وقف و ابتدا در سوره حمد و صد آیه نخست سوره بقره بیان شده است.
 الهام گیری قیام و مبارزات امام خمینی (ره) از قرآن و حدیث
نویسنده:
اعظم چراغی ابدالانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
آنچه در این پژوهش سعی شده به آن پرداخته شود ، موضوع « الهام گیری قیام و مبارزات امام خمینی (ره) از قرآن و حدیث » می باشد . لذا به منظور رسیدن به هدف کلی مذکور ، و نیز اهداف جزیی تحقیق که عبارت از آشنایی با انگیزه ها، ویژگی ها ، شیوه ها و اهداف قیام امام خمینی (ره) می باشند ،روش توصیفی – تحلیلی جهت انجام تحقیق انتخاب شده است. انگیزه های قیام امام خمینی (ره) را می توان عبارت از عدم مشروعیت سلطنت ، سیاست ضد دینی رژیم ، سلطه اجانب برکشور و نیز همکاری رژیم با اسرائیل دانست . ماهیت توحیدی قیام امام خمینی (ره) و نیز استقلال و عدم اتکاء امام (ره) در قیام خویش ویژگی های قیام ایشان را تشکیل می دهند . شیوه ها و استراتژی های قیام امام خمینی (ره) مردمی کردن مبارزه ، مذهبی کردن مبارزه ، پرهیز از مشی مسلحانه ، و حفظ اتحاد و انسجام میان صفوف مبارزان ، می باشد . مهم ترین اهداف قیام امام خمینی (ره) در قیام علیه طاغوت در یک تقسیم بندی موضوعی به سه بخش اهداف سیاسی ، اهداف فرهنگی و اهداف اقتصادی تقسیم می شوند . اهداف سیاسی قیام امام راحل (ره) ، مبارزه دائمی با استکبار جهانی و قطع سلطه آن ، بیدار کردن ملت ها و سعی در اگاهی بخشی به آنان و نیز حمایت هر چه بیشتر از محرومان و مستضعفان می باشند . بعد فرهنگی قیام امام (ه) را تضمین استقلال جامعه و قطع وابستگی فرهنگی و هم چنین دست یابی به دانش فنی و فن آوری تشکیل می دهند . و در بخش اقتصادی قیام حضرت امام (ره) ، مباحثی چون تحقق قسط و عدالت اجتماعی و نیز تامین امنیت مالی و اقتصادی جامعه مطرح می شود.
 الگوهای تربیتی قرآن ( زنان و مردان نمونه)
نویسنده:
طاهره دادرس کاخکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پژوهش « الگوهای تربیتی قرآن ( زنان و مردان نمونه)» می باشد. نوع منابع استفاده شده در این پژوهش شامل منابعی چون تفاسیر قرآن، کتابهای روایی و کتاب های تربیتی و اخلاقی و همچنین کتابهایی در مورد زندگی ائمه معصومین ( علیهم السلام) می باشد. واژگانی که بازشناسی دقیق آنها به روشن شدن آیات و روایات کمک می کنند عبارتست از: الگوها، اسوه، تربیت، مربی، پرورش. پژوهشی که در پیش رو دارید در پنج بخش تنظیم شده و هر بخش شامل چندین فصل است. بخش اول: کلیات است که شامل دو فصل میشود: فصل اول: مبانی واصول تحقیق، فصل دوم: کلید واژه. بخش دوم: اهمیت موضوع که در سه فصل خلاصه شده : فصل اول:درباره مفهوم الگو و اسوه از دیدگاه قرآن، فصل دوم:در مورد نقش الگوسازی در رشد و سقوط انسان و فصل سوم:به تقسیم بندی الگوها اختصاص یافته است . بخش سوم:ویژه صفات و ویژگی الگوها در قرآن است که شامل پنج فصل می شود: فصل اول: صفات مؤمنان،و در فصل دوم: صفات پرهیزگاران،و در فصل سوم: صفات عبادالرحمان،و درفصل چهارم:صفات ابرار(نیکان) و در فصل پنجم: صفات اولوالالباب مورد بررسی قرار گرفته است. بخش چهارم:در تبیین شیوه های تربیتی اسلام است که در یک فصل به نام: نمونه ای از روش های تربیتی اسلام آمده است. و بخش پنجم: الگوهای تربیتی قرآن را در بر می گیرد که شامل چهار فصل می شود: فصل اول: الگوهای تربیتی در قرآن. فصل دوم: مردان نمونه، فصل سوم: زنان نمونه و فصل چهارم: خانواده ها و اجتماعات نمونه. و در پایان چند پیشنهاد در رابطه با انتخاب الگوی مناسب آمده است.
بررسی تطبیقی دعای جوشن کبیر با آیات قرآن
نویسنده:
رقیه میرباغبان قابل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش بررسی اینکه چنددرصد از آیات جوشن کبیر با آیات قرآن کریم مطابقت دارد و از قرآن کریم نشأت گرفته است. روش پژوهش کتابخانه ای است. طرح پژوهش ابتدا اسماء الهی موجوددر دعای جوشن کبیر دسته بندی شد. ریشه مشترک هر دسته استخراج گردید. بررسی مختصری از نظر تفسیری و لغوی انجام شد. در انتها آیات مربوط به هر دسته استخراج و درج گردید. نتیجه کلی نشان می دهد تقریبا دو سوم آیات جوشن کبیر ریشه قرآنی داشته و با آیات قرآن کریم قابل تطبیق می باشند که از این میزان تعدادی یامستقیما با آیات قرآن تطبیق داشتند و تعدادی نیز به طور ضمنی در آیات مطرح شده بودند.
بررسی داوریهای بشری و مبانی آن در قرآن کریم
نویسنده:
زهرا رنجبر چوبه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به اهمیت و حساسیت « قضاوت و داوری» در اسلام، این سئوال مطرح می شود که آیا «قضاوت» فقط در بعد خاص مدنظر است یا در بعد عام نیز هرگونه اظهار نظر وابراز عقیده در باره اشخاص، مسائل و رویدادهای مختلف نوعی داوری تلقی شده و از نظر اهمیت در ردیف قضاوتهای نوع اول است؟ آیا اصول و مبانی خاصی برای این نوع داوریها وجود دارد؟ این داوریها بر چند نوعند ، آثار و پیامدهای آنها چیست؟ ازآنجایی که قرآن «تبیانا لکل شی» است ، به نظر می رسد با مراجعه به آن بتوان به پاسخ این سئوالات دست یافت ورساله حاضر درهمین راستا شکل گرفته و درصدد تبیین ابعاد مختلف قضاوت و داوری در معنای عالم است.روش کار دراین زمینه مراجعه به قرآن، استخراج آیات مربوط به موضوع، تجزیه و تحلیل ، دسته بندی و سپس شرح و توضیح آنها با استناد به تفاسیر معتبر شیعی و روایات معصومین (علیهم السلام) بوده است. نتایج تحقیق حاضر عبارت است از این که قرآن هرنوع اظهار نظر، موضع گیری و انتخاب انسان را نوعی داوری محسوب کرده که می تواند حق یا باطل باشد. رعایت «عدل و قسط » از طریق توجه به ندای فطرت سلیم، رجوع به کتاب خدا، پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم که عدل مجسم اند؛ ضامن حقانیت قضاوتهای بشری است و برعکس پیروی از هوا و هوس، ظن و گمان، تعصبات بی جا، عناد با حق و... داوری را درمسیر باطل قرار داده و انسان را گرفتار پیامدهای زیانبار دنیوی و اخروی آن می گرداند. بیان نمونه های فراوانی از قضاوتهای حق و باطل بشری در قرآن در واقع آموزش چگونگی تنظیم قضاوتها در مسیر حق و پرهیز از قضاوتهای باطل است. کلیدواژه: قرآن، اختلاف، داوری، قضا، حکم،حق، باطل، عدل، ظلم
بررسی جایگاه هنر از دیدگاه قرآن و احادیث
نویسنده:
علی نصیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در هشت فصل نوشته شده است و مباحث آن عبارتند از: مفهوم هنر حاوی مباحث عناصر زیبایی، نقش هنر در حفظ آثار اسلامی، طبقه بندی هنرها، بررسی عوامل رویکرد آدمی به جلوه های هنری، بررسی علل مخالفت با مقوله های هنری، فلسفه ی هنر، جلوه های هنر در کتاب تکوین و تشریع؛ قرآن شاهکار اثر منثور شامل موضوعات ویژگی های اثر منثور، خصوصیات هنر بیانی قرآن، و قرآن و رعایت سجع؛ هنر خطابه و جایگاه آن در کتاب و سنت، بررسی جایگاه شعر در قرآن و روایات، بررسی جایگاه هنر قصه پردازی در قرآن و روایت. هنر موسیقی و جایگاه آن در قرآن و روایات، هنرهای تصویری و تجسمی از نگاه کتاب و سنت و هنر نمایش رساترین ابزار انتقال پیام. برشمرده، ضمن تعریف نمایش، هنر نمایش از دیدگاه آیات و روایات را بررسی نموده و در آخر، تحلیلی نهایی بین انظار صاحبان بینش و کسانی که غیر آنان دارد که با این تحلیل رساله پایان می پذیرد.
بررسی روش و گرایش محمدحسین فضل الله در تفسیر (من وحی القرآن)
نویسنده:
نرگس طاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
همواره میان روش، گرایش و اسلوب مفسران در ارائه مباحث قرآنی تفاوت وجود داشته است‎۰ ظهور گرایش های اجتماعی، موضوعی، اجتهادی، فلسفی، ادبی، عصری و ‎۰۰۰ نتیجه این تفاوت هاست، در این میان (من وحی القرآن) با تمایل به جنبه اخیر (عصری) توسط محمدحسین فضل الله نگارش یافته است‎۰ او این تفسیر را به زبان عربی و بنابر مذهب شیعه اثنی عشری و به خاطر ایجاد بینش اسلامی - قرآنی میان جوانان و علاقمندان به مفاهیم دینی نوشته است‎۰ مفسر تلاش کرده است با جامع نگری به شبهات و نیازهای انسان معاصر و چالش های جامعه اسلامی پاسخ گوید‎۰ هدف این پایان نامه، بررسی روش و گرایش محمدحسین فضل الله در این تفسیر است‎۰ این نوشته در شش فصل تنظیم شده است‎۰ در فصل اول به زندگی، فعالیت ها و ویژگی های ساختاری این تفسیر پرداخته ایم‎۰ در فصل دوم و سوم (ملاک های برخورد با آراء تفسیری و مبانی پذیرش و نقد روایات) نزد فضل الله را بیان کرده ایم‎۰ در فصل چهارم و پنجم این مفسر را در مورد (علوم قرآنی و چگونگی بهره گیری او از علوم بلاغت و ادبیات عربی) جستجو کرده ایم‎۰ برای آگاهی از نظریات فضل الله در باره آیات اعتقادی و همچنین دیدگاه ویژه او در باره (عصمت)، مطالعه فصل ششم مفید خواهد بود‎۰
بررسی روایات تفسیری امام صادق (ع) از سوره حمد تا پایان جزء اول قرآن
نویسنده:
زهرا رضازاده عسگری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عصر امام صادق(ع) به سبب شرایط سیاسی و اجتماعی خاص، عصر شکوفایی و تحکیم مبانی فکری و عقیدتی شیعه است. به جهت اهمیت این دوران و نقش آن حضرت در حفظ مواریث اهل بیت(ع) در این پژوهش نگاهی گذرا به حیات فردی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امام صادق(ع) افکنده و به چگونگی مواجهه آن حضرت با شرایط خاص آن دوران و برخورد ایشان با فرق و مذاهب گوناگون پرداخته، آنگاه شیوه و روش تفسیری آن حضرت مورد بررسی قرار گرفته است. امام صادق(ع) برای تفسیر و تبیین آیات الهی، انواع گوناگون تفسیر قرآن به قرآن، همچون تفسیر صدر و ذیل آیه به یکدیگر، شرح و بیان آیات مجمل، تبیین آیات ناسخ و منسوخ و تفسیر آیات متشابه را بکار برده است. افزون بر تفسیر قرآن به قرآن ، در شیوه تفسیری آن حضرت، تفسیر قرآن به سنت، تفسیر قرآن از راه بیان نمونه ها و مصادیق، تبین معانی باطنی قرآن، تفسیر قرآن با برهان عقلی، تفسیر قرآن به لغت و علوم ادبی، بیان اسباب نزول ، شرح جریان تاریخی آیات قرآن، تفسیر قرآن با استفاده از تمثیل و استناد به آیات قرآن در بیان احکام و معارف الهی مشاهده می گردد. در این پژوهش با ذکر نمونه هایی از روایات امام صادق(ع) به بیان ویژگی های روش تفسیری آن حضرت پرداخته، آنگاه از سوره حمد تا پایان جزء اول قرآن روایات تفسیری امام صادق(ع) در ذیل آیات مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته و به شیوه و روش تفسیری آن حضرت اشاره شده است.
بررسی روایات تفسیری امام صادق(ع) ذیل جزء (2) قرآن کریم
نویسنده:
محمدحسن مسلمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پایان نامه حاضر در چهار فصل به بررسی روایات تفسیری امام صادق(ع) ذیل جزء دو قرآن کریم پرداخته است: در فصل اول کلیاتی درباره تعریف موضوع، تعریف مصطلحات (سندی، رجالی، دلالی) آمده است. فصل دوم به روایات تفسیری مروی از امام صادق(ع) اختصاص دارد. این روایات از کتب تفسیر روایی شیعه یعنی تفاسیر برهان، صافی، عیاشی، قمی و نورالثقلین جمع آوری، سندیابی، استخراج و استدراک مأخذ شده و نیز لغات مشکل ترجمه و آدرس آیات موجود در متن حدیث یاد شده است. در فصل سوم شرح حال رجال و در فصل چهارم تحلیل متن احادیث از نظر سند و محتوا آمده است.
  • تعداد رکورد ها : 18137