جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
 امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
محدثه قره باغی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
امر که همان صیغه امر است به معنای طلب برو بیا است، معروف از ماده عرف و به معنی شناخته شده گرفته شده و در اصطلاح به هر کار نیک و خیری که کننده آن، آن را می شناسد اطلاق می شود. نهی، در لغت به معنی باز داشتن و منع کردن می باشد که همان زجر و منع است ، منکر در لغت از انکار منکر گرفته شده و به معنی ناشناخته است و در اصطلاح ، منکر به کار زشتی گویند که بازدارنده آن, آن را بشناسد. اهمیت امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات است که سایر واجبات دینی هم به سبب آن دو استوار می گردد. امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد که مراعات آن برای انجام این فریضه الهی ضرورت دارد و آگاهی کامل از نیکی و بدیها ، فقدان ضرر و مفسده ، احتمال تأثیر از جمله شرایط آن است که امام معصوم فرموده است: شخص جاهل بهتر است که امر به معروف و نهی از منکر نکند زیرا به جای اصلاح در امور، به مشکلات می افزاید. امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم مراحل سه گانه ای دیگری هم دارد مانند اظهار تنفر قلبی، امر و نهی از گفتاری, استفاده از قدرت و یا لفظی است یا عملی، لفظی یعنی انسان با بیان حقایق معروفها را به مردم بگوید و خوبی ها را تشریح نماید، برای اینکه دیگران و مردم را تشویق کند، اما عملی یعنی اینکه انسان نباید از گفتن بیش از اندازه غافل شود. افراد تارک این واجب الهی دچار آفات بسیار شده اند از جمله : پیامدهای فردی مانند تضعیف ایمان, شرکت در گناه و پیامدهای اجتماعی مانند : تسلط اشرار و عقوبت الهی ، کوتاهی و مسامحه کردن از مهلکات این فریضه الهی. مهمترین آفات و موانع امر و نهی عبارتند از : حیا و شرم، بی اعتنایی به عدم احساس مسئولیت، سستی و بی حوصلگی است، نمونه هایی از معروفها و منکرها مورد بررسی قرار داده شده مانند : قصد قربت, تشویق، ترک هجرت و غفلت. حضرت علی ( ع) در کتاب نهج البلاغه درباره امر به معروف و نهی از منکر خطبه ها و سخنان زیبایی ایراد فرموده اند و تمام جوانب این امر را در نظر گفته اند از جمله : مذمت تارکین امر و نهی، تساوی گنهکار و راضی به گناه در عذاب، که در این باره فرمودند: کسی که راضی باشد به کار جمعیتی از مردم مانند این است که در آن کار دخالت داشته است ، کسی که در کاری باطل دخالت داشته باشد دو گناه کرده، گناه انجام عمل و گناه رضایت دادن به کار. روایاتی که دلایل بر اصل وجوب امر به معروف و نهی از منکر با تأکیدهای شدید است، روایاتی که دلالت بر اهمیت این دو فریضه الهی در میان سایر فرائض و واجبات الهی دارد، روایاتی که مشتمل بر تحذیر و هشدارهای عذاب تارکان این فریضه است.
 امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
طاهره نوروزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آنچه در پیش رو دارید، تلاشی است تحقیقی و کنکاشی است جستجوگرانه در موضوع امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و روایات و سیره پیشوایان و طرحی است نسبتا جامع و دربرگیرنده پاسخ هایی به پرسشهای زمان ما. امر به معروف و نهی از منکر از جمله مهمترین دستورهای دینی و تکالیف الهی است که اهمیت زیادی نسبت به بسیاری از واجبات دیگر دارد، چرا که رواج خوبی ها و واجبات دیگر در گرو انجام این تکلیف می باشد. قیام ها و حق طلبی ها ی ائمه دین، در قالب امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته است که یکی از آنها قیام خونین سیدالشهدا در کربلاست، که عملا و صراحتا انگیز ه قیام خود را عمل به این واجب برشمرده اند. در مورد امر به معروف و نهی از منکر – معطوف به اهمیت که در متون دینی دارد- باید پرسید که: آیا همان قدر که درمتون دینی تأکید شده است اهمیت آن درک شده؟ از ابعاد و ویژگی ها و چند و چون آن به اندازه کافی اطلاع داریم؟ این فرضیه چه نفش و جایگاهی در جامعه می تاند ایفا کند، و تا حد مطلوب چه قدر فاصله داریم؟! امر به معروف و نهی از منکر، یک واجب مهمی است که متأسفانه هم شناخت کافی در مورد آن وجود ندارد و هم به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است. حتی در جامعه اسلامی ما، ب این که قرآن واحکام در درجه ی اول اهیمت قرار داردند، ولی باز هم این اصل مهم مورد غفلت و کم مهری واقع شده و عنایت کافی بدان مبذول نشده است. بنابراین هم از لحاظ دینی و هم از لحاظ نیاز روز لازم است که این موضوع مورد بررسی و دقت قرار گیرد و هم ابعاد مختلف مسأله در حد وسع و توانایی مورد کنکاش قرار گیرد. در این نوشتار سعی ما هم بر این است که در حد توان ابعاد موضوع را در چهار بخش مود بحث و بررس قرار دهیم. هر بخش مشتمل بر چندین فصل است و هر فصل زیرمجموعه های خاص خود را دارد. بخش اول به کلیات مطالبی در مورد امر به معروف و نهی از منکر می پردازد که اصولا چه ضرورتی دارد، به بحث در این مورد بپردازیم و در ادامه هدف و پیشینه این فریضه الهی بیان می شود. همچنین بیان می شود که چه راهکارهایی برای اجرای این فریضه وجود دارد. بخش دوم آن مربوط به امر به معروف و شرایط آن است که در دو فصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته که عبارتست از: 1- معروف و منکر – آمر و ناهی، که زیرمجموعه های زیر را در بر می گیرد: الف) معنای امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ برای امر به معروف و نهی از منکر باید معروف و منکر را شناخت و دانست که چه کاری در محدوده معروف است تا امر به آن لازم باشد و چه کاری در محدوده منکر است، تا نهی از آن واجب باشد. ب) ما باید از چه راههای معروف و منکر را بشناسیم تا بتوانیم آن طور که شایسته و بایسته است عمل کنیم؟ سرشت انسان به گونه ای است که ذاتا جویای کمالات و زیبایی هاست لذا از پستیها و زشتیها دوری می کند و به سوی خوبی و کمالات می رود. به حکم اینکه اسلام آخرین دین و کاملترین شریعت است انسان برای شناخت معروف و منکر نیازمند به آن است. و در نهایت یکی از نعمت هایی که خداوند متعال در نهاد انسان قرار داده وجود پیامبر درونی یا عقل است که انسان با سنجش اعمال به خوبی و بدی آن پی می برد. ج) مصادیقی باید وجود داشته باشد تا به واسطه آن به معروفها عمل کرد، و از منکرات اجتناب نمود. د) امر به معروف و نهی از منکر وظیفه افراد خاصی نیست بلکه دین مبین اسلام عمل به این فریضه را بر همه واجب نموده که به نیکی امر و از بدی نهی نمایند لذا همه را در برابر این تکلیف مسئول می شمارد. ه) شخصی که می خواهد وظایف دینی خویش را عمل کند تا کلام و سخن او در دیگران اثر بخشد باید دارای ویژگیها و خصوصیاتی باشد. برای این که در جامعه بتوان خوبیها را گسترش داد و از مفاسد جلوگیری کرد باید خود شخص آمر و ناهی دارای مقدماتی باشد تا دیگران به سخنان او گوش فرا دهند. 2- شرایط امر به معروف و نهی از منکر: به طور کلی تکالیف اسلامی دارای شرط هستند شرایط عمومی و شرایط خصوصی، در صورت تحقق این شروط است که امر به معروف و نهی از منکر واجب خواهد شد. بخش سوم در رابطه با جایگاه امر به معروف و نهی از منکر، مراحجل و شیوه های آن سخن به میان می آورد. که دارای دو فصل است: 1- جایگاه امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاههای مختلف دین مبین اسلام که جامعه را به مصلحت و کار نیک فرمان داده و از مفسده و کار زشت نهی فرموده شآن امر به معروف و نهی از منکر را بسیار بزرگ شمرده و راجع به آن تأکیدات و ترغیبات فراوان نموده است. این فریضه بزرگ در قرآن مجید آیات متعددی را به خود اختصاص داده که تعداد 17 آیه مورد بحث قرار گرفته شده. و این نکته بسیار مهم گنجانده شده که، هر جامعه ای به این فریضه بزرگ ارج نهد به عنوان بهترین امت تلقی شده است. هنگامی که سیره معصومین را مورد بررسی قرار می دهیم چنین دریافت می شود که، آنان اساس و بنیان کار خود را بر آن نهاده اند و خطوط اصلی هدایت را همواره با ذکر معروفها مشخص نموده و راههای به بن بست رسیده را با بیان منکرات تبیین فرموده اند. مبحث بعدی این است که اساسی ترین عنصری که در قیام امام حسین ( ع) نقش داشته امر به معروف و نهی از منکر بوده و این مطلب به وضوح در سخنان آن حضرت دیده می شود. امر به معروف و نهی از منکر در سیره و روش تمامی بزرگان، علما، دانشمندان دین شناس و مجاهدان در راه خداوند بوده است آنان که با الگو قرار دادن پیامبر و ائمه معصومین ( به حکمو وظیفه ای که اسلام بر عهده انسانهای مؤمن نهاده) همواره برای احیا، نشر و تبلیغ مکتب اسلام سعی و کوشش فراوان نموده اند و اینکه ما در این نوشتار به نحوه عملکر برخی از آنان در این زمینه می پردازیم، چهره هایی که زندگی خود را صرف معرفی کردن ارزشهای اسلامی و بر حذر داشتن مردم از کارهای ناصواب داشته اند. 2- مراحل و شیوه های امر به معروف و نهی از منکر. تدریجی بودن از نعمت های خداوند متعال در خلقت،آفرینش، قانونگذاری و تشریع بوده است بر همین اساس احکام الهی در مدت 23 سال بر پیامب نازل شد و حتی گاهی در مورد یک مسأله مثل شرب خمر به تدریچ بیان گردید. تبلیغ یک وظیفه عمومی برای همه مسلمانان است وظیفه هر مسلمانی این است که حامل پیام الهی باشد و سعی کند ابتدا خود به این پیام الهی عمل نماید و آن را نیز در جامعه به مرحله عمل تحقق برساند. مطلب بعدی نیز در زمینه مراحل آن است که دارای سه مرحله امر به معروف قلبی، لسانی و یدی می باشد. بخش چهارم این بخش در زمینه نقش فریضه امر به معروف و آثار آن بحث می کند. این بخش دارای 5 فصل ذیل است: 1- امر به معروف و نهی از منکر در دفاع از اسلام 2- آثار امر به معروف و نهی از منکر 3- آثار سلب و تخریبی ترک امر به معروف و نهی از منکر 4- علل و عوامل گرایش به منکرات 5- علل و عوامل بی تفاوتی در برابر منکرات جهانی بودن اسلام وکوشش در راه تحقق حاکمیت آن در حد وسیعی متأثر از اصل امر به معروف و نهی از منکر است انقلاب اسلامی ایران نیز یکی از ثمرات و نتایج با ارزش این اصل مسلم در جنبه های سیاسی و حکومتی آن است. حال جای پرسش است که چرا با وجود این همه تأکیداتی که نسبت به این فریضه صورت گرفته باز هم این فریضه در زمان کنونی ما مورد بی مهری واقع شده ؟! چرا به آنچه می دانیم عمل نمی کنیم؟! اساس امر به معروف و نهی از منکر نیکوکاری است. مگر ممکن است کسی بخواهد از خودگذشتگی کند و خود را در خدمت خلق قرار دهد ولی دیگران را به سمت و سوی خیر و نیکی از طریق امر به معروف و نهی از منکر رهنمون ننماید؟! آری اگر از درون مراقب خود باشیم و مردم از برون مراقب ما باشند و مسئولین در رأس نظام سیاسی و حکومتی، مشوق خوبیها و مانعی بدیهای افراد جامعه باشند، بهترین جامعه را خواهیم داشت و به فرموده امام ( ره) می توانیم انقلابمان را به تمامی کشورها صادر نمائیم. ان شاءالله از خداوند توفیق همه را در انجام این فریضه الهی خواهانم و اگر لغزشی در نوشته هایم است، از خداوند عزیز عذر می خواهم.
 امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن
نویسنده:
سید عبدالواحدمحسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این تحقیق با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن» در یک مقدمه و شش فصل تنظیم شده است: فصل اول به ضرورت، سابقه، سؤال اصلی، سؤال های فرعی و مفاهیم موضوع پرداخته است. در فصل دوم، اهمیت و جایگاه این دو فریضه از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار گرفته و به تأیید آیات از طریق روایات، عقل و اجماع پرداخته است. فصل سوم به بیان شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و راه های شناخت و مصادیق آن ها اختصاص دارد. در فصل چهارم، آداب امر به معروف و نهی از منکر و توانمندی آمران و ناهیان مورد بررسی قرار گرفته است. فصل پنجم به آثار و پیامدهای این دو فریضه اختصاص یافته است. در فصل ششم، پاسخ به سؤال ها و شبهات و نیز علل ترک این دو واجب اسلامی بیان شده است.
بررسی معناشناختی واژه کفر درقرآن کریم
نویسنده:
حسین خودروان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از تحقیق حاضر بررسی معنا شناختی واژه کفر در قرآن کریم است . سوال اساسی تحقیق حاضر این است که تحقیق مبتنی بر چیستی رابطه کفر با مفاهیم نفاق و شرک چیست ؟ این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام یافته است و مشتمل بر سه بخش است که هر بخش از دو فصل تشکیل شده است در بخش اول رابطه مفهوم کفر با مفاهیم همسان را بررسی نموده است در فصل اول این بخش رابطه مفهوم کفر با دو مفهوم " نفاق " و " شرک " را بیان کرده است ، در فصل دوم رابطه مفهوم کفر با سایر مفاهیم همسان را مورد بررسی قرار داده است در بخش سوم به تقابل مفهوم کفر با مفاهیم متضاد پرداخته است که در فصل اول این بخش رابطه مفهوم کفر با دو مفهوم ایمان و اسلام را بیان کرده است و در فصل دوم رابطه مفهومی کفر باسایر مفاهیم متضاد را مورد بررسی قرار داده است ، در بخش سوم زمینه ها و پیامدهای کفر را توضیح داده است در فصل اول این بخش زمینه های کفر و در فصل دوم به پیامدهای کفر پرداخته است . براساس نتایج تحقیق در جهان بینی قرآنی ، کفر و ایمان به منزله دو ستون می مانند که مفاهیم وابسته بسیاری بر پایه آنها استوار شده است این دو از لحاظ معنای درست مقابل هم و متضاد با هم می باشند شناخت هر یک از کفر و ایمان منوط یه شناسایی دیگری است شناخت کفر به جهت دارا بودن مقام مهمی در قرآن لازمه شناخت صحیح ایمان و سایر مفاهیم همسان آن می باشد برخی از زمینه ها و پیامدهای مهم کفر ، غفلت و نادانی و دنیا پرستی را به رغم فرضیه سوم از شاخص ترین زمینه های کفر ، ظلم و فسق را مطابق با شاخص ترین پیامدهای کفر به حساب آورده ایم .
بررسی معجزات نه گانه حضرت موسی در قرآن و تطبیق آن با تورات
نویسنده:
ملیحه منصوری پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی تطبیقی معجزات نه گانه موسی در قران با تورات با استفاده از آراء گوناگون صاحب نظران و نهایتا بیان اشتراک و اختلافات این معجزات در قران و تورات می باشد. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای با رویکرد روش تحقیق موضوعی در قرآن و تطبیق آن با تورات انجام گرفته است. این پژوهش در چهار مرحله به شرح ذیل صورت گرفته است. گام اول : بررسی نظرمفسران ذیل ایاتی که به نه گانه بودن معجرات موسی اشاره دارند. گام دوم پیدا کردن ایات مربوط به معجزات در قران و تنظیم جداول مربوطه ، گام سوم، بررسی هر یک از معجزات در قرآن و تورات در یک فصل ، گام چهارم بیان اشتراکات و اختلافات این معجزات در قران و تورات. نتایج : اختلالات تورات و قران در مبحث معجزات نه گانه عمدتا در جزییات مطالب می باشدو اشتراکات آنها به مراتب بیش از اختلافات است. مطمئنا از دلایل بیان مجدد این داستانها در قران و تصحیح آنها علاوه بر پند و عبرت مسلمانان عاملی بود تا یهود به حقانیت قرآن و رسالت پیامبر ( ص ) ایمان آورند.
بررسی مفهوم تقوا و جایگاه متقین در قرآن و حدیث
نویسنده:
سیدمحمد موسوی اوندین
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه صفات متقین و پرهیزگاران ازدیدگاه اسلام و قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته ونتیجه گیری شده است که: باتوجه به اینکه در دنیای معاصر اکثر انسانها از معنویات دوری گزیده و بیشترجلب مادیات و فناوری و صنعت و تمدن فریبنده شده اند. توجه به معنویات از ضرورتهای زندگی است.آشنایی با تقواپیشگان و صفات و خصوصیات آنها وتلاش برای تخلق بشر معاصر به آن صفات وخصوصیات تنها راه نجات و آرامش است.
بررسی مفهوم استکبار در قرآن
نویسنده:
علی اکبر ملکشاهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
استکبار به عنوان صفت وخصیصه ای مذموم اگر چه با تکبر همراه است، ولی مفهومی فراتر از آن دارد که غیر از ابعاد فردی از گسترة اجتماعی بسیار وسیعی، نیز برخوردار است. اگر بخواهیم واژه استکبار را به گونه ای مختصر و قابل قبول تعریف کنیم، می توانیم چنین بگوئیم: «استکبار حالت عملی تکبر همراه با سرکشی، طغیان و عدم انقیاد در برابر حق است». جریان استکبار صرفاً به دلیل تعریف لغوی که ما از آن بدست داده ایم در خور سرزنش و ملامت نیست بلکه از نقطه نظر اجتماعی، این جریان با توجه به : دو جبهة حق و باطل وجود صفات و ویژگیها و عملکرد و رفتار اجتماعی خود در جامعه، قابل ارزیابی است. بنابراین استکبار، ازمنظر قرآن، به آن مجموعه قدرتی، گفته می شود که با تکیه بر توانائیهای سیاسی، نظامی، علمی و اقتصادی خود و با الهام از نگرش تبعیض آمیز به نوع بشر، مجموعه های بزرگ انسانی را با سلطه قلدرانه و تحقیر آمیز به سود خودتحت فشار و استثمار قرار می دهد. از این زاویه، «مستکبر» را در پرتو چهره نگاری دهها آیه از قرآن کریم، این گونه می توان شناخت: جناح مسلط در جامعه جاهلی، که بدون هیچ استحقاقی، قدرت سیاسی و اقتصادی را در دست می گیرد و برای تداوم این بهره کشی و سلطة ستمگرانه، فرهنگ وعقیدة حاکم بر ذهنها را نیز قبضه می کند و با شیوه های گوناگون در مردم، تفکری که موجب تسلیم در برابر او و سازگاری با وضع موجود است را پدید می آورد و به خاطر حفظ این امتیازات با هر دعوت آگاهی بخش و روشنگر، چه رشد به دعوتی انقلابی و دگرگونساز، به مبارزه ای خستگی ناپذیر که برای او مبارزه مرگ و زندگی است، کمر همت می بندد.
بررسی مفهوم صدق و مفاهیم مرتبط با آن در قرآن
نویسنده:
مهرداد عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از روشهای تربیتی قرآن، بیان اوصاف بندگان صالح خداوند و ترغیب مؤمنین به کسب خصال ستوده آنان است. در این میان «صدق» با توجه به مفهوم عام و گسترده آن، از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند که از دو جنبه می توان به آن نگریست. این دو نگرش تشکیل دهنده ی دو بخش اصلی این پایان نامه هستند. بخش اول به صدق اخبار و اقوال بدون در نظر گرفتن نیت و انگیزه آنها می پردازد. این بخش عهده دار بررسی این مطلب است که آیا گفتار صادر شده از یک شخص، شایسته عنوان «صدق» است یا «کذب» ، که در نتیجه گوینده آن صادق یا کاذب نامیده می شود. به عبارت دیگر بحث از تطابق یک گزاره با امر واقع و همچنین یک حکم با حقیقت نزد خدا در این بخش انجام می پذیرد. در فصول مختلف این بخش از صدق خداوند به عنوان حق مطلق، صدق فرستادگان او به عنوان حاملان حقیقت صدق و کذب درمیان نوع انسانها سخن به میان می آید. اما در بخش دوم، صدق معنای رفتاری به خود می گیرد که گاهی در مقابل «صدق خبری» از آن به «صدق مخبری» تعبیر می گردد. این بخش به دو فصل «صدق شخصیتی» و «صدق در هدف» تقسیم گردیده است. «صدق شخصیتی» که شامل رفتار شناسی انسان صادق به معنای اعم آن است، خود دارای دو معناست: «ایستادگی بر قول وپیمان» که در وفای به عهد و امانتداری متجلی می شود ودیگری «هماهنگی ظاهر و باطن» که به معنای عدم مغایرت قول با اعتقاد درونی است و در تضاد با نفاق قرار می گیرد .در فصل «صدق در هدف» انگیزه و هدف صادقانه شخص در برخورد با دیگران مدنظر است که این معنی در ارتباط با مفاهیمی چون حیله و فریب فهمیده می شود.
بررسی مفهوم شکر از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
مرتضی دارایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه شکر از دیدگاه قرآن و حدیث مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا مفهوم شکر وحقیقت آن آورده شده است. سپس، تفاوت شکر، حمد،ثنا و مدح و آیات مربوط به شکر و فضلیت شکر بیان شده است. دیدگاههای مختلف درباره شکر، انواع شکر،مراتب شکر، آثار شکر، سجده از جنبه های مختلف و درپایان نمونه هایی از شاکرین برجسته و شکر در دعاهای مختلف مطرح شده است.
بررسی مفهوم تفکر در قرآن مجید
نویسنده:
ابوذر پور محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از این پایان نامه بررسی مفهوم تفکر در قرآن مجید است لذا سعی در پاسخ یابی به سوالاتی چون در قرآن برای مفهوم اندیشیدن یک واژه بکار نرفته است و کلمات زیادی هستند که مفهوم کلی آنها اندیشیدن و فکر کردن است ولی این واژه ها چه ارتباطی با هم دارند ؟ حدود و ثغور هر کدام از اینها چیست را دارد . تحقیق حاضر که به روش کتابخانه ای انجام یافته مشتمل بر مقدمه وچهار فصل می باشد فصل اول مفهوم تفکر در علوم مختلف را در سه شاخه علم لغت ، علم منطق و روان شناسی بررسی نموده است . فصل دوم رابطه مفهوم قرآنی " تفکر" با مفاهیم هم ارز و موازی آن مانند تدبر، تذکر، علم، عقل، شعر،فقه، فهم، خیل را بررسی نموده است فصل سوم رابطه مفهوم قرآنی " تفکر" با مفاهیم متفاوت با آن مانند تفکیر، غفل،عمی، نسی، لعب، سکر و جهل را بررسی نموده است فصل چهارم زمینه ها ، آسیب ها و پیامدهای تفکر را مورد بررسی کامل قرار داده است . براساس یافته های تحقیق معنای تفکر در اصطلاح قرآن با معنای آن در لغت ، منطق و روان شناسی متفاوت است تفکر در قرآن یعنی آیه دیدن همه اشیاء جهان هستی شخص متفکر با تفکر در مخلوقات ، خدا و صفاتش را می بیند . او همیشه متذکر خداست هماند کسی که با تدبر در قرآن متذکر خداست دو مفهوم تدبر و تذکر هم ارز و موازی تفکر هستند یعنی هر شخص متدبری ، متذکر و متفکر هم هست ، هر شخص متذکری مدتبر و متفکر هم هست و هرشخص متفکری ، متدبر و متذکر هم هست نمی توان مفهوم تفکر رت بدون بررسی این دو مفهوم بررسی کرد تفکر در اصطلاح قرآن بوسیله قلب سالم انجام می شود کسی که قلبش بیمار است نمی تواند تفکر کند ولی می تواند تفکیر کند قرآن همه مخلوقات را نعمتهای الهی و زمینه های تفکر معری می کند هر شی ء دلیل بروجود خداوند و صفات اوست هر عاملی که قلب را بیمار کند ، مانع تفکر است . این عوامل را قرآن بیان نموده است لازمه تحقق تفکر ( با توجه به تعریف آن در قرآن ) ، آیه بودن اشیاء جهان هستی است . خداوند همه چیز را آیه قرار داده است تا تفکر محقق شود . پس از مرگ دیگر تفکر معنا ندارد چون دیگر اشیاء آیه چیز دیگر ینیستند همه حقایق مکشوف است .
  • تعداد رکورد ها : 18137