جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18145
 امثال قرآن و امثال انجیل های چهارگانه
نویسنده:
زکیه موسوی تکیه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش به صبررسی تطبیقی امثال قرآن و امثال انجیل های چهارگانه اختصاص یافته است. نویسندة رساله پس از بیان کلیات، با تقسیم بندی موضوعی هر یکاز امثال قرآن و امثال انجیل در دو فصل مجزا، ذیل هر مثل شرح مختصری از تفاسیر و کتب معتبر پیرامون آن نوشته است. این تقسیم بندی با توجه به مفاد امثال در سه بخش: اقسام واصناف مردم. مباحث تربیتی واخلاقی. آخرت و احوال آن. به بحث گذارده شده است. شالوده واساس تحقیق، انطباق برخی از امثال قرآن با امثال انجیل و بررسی نقاط اشتراک و افتراق آن هاست. در پرتو این بررسی به برتری قرآن کریم نسبت به انجیل های چهارگانه پی بردیم و دریافتیم که امثال قرآن برخلاف امثال انجیل، متصف به صراحت، واقع بینی، پرهیز از خرافه، عمق نگری، ایجاز و... است./
 امثال در قرآن
نویسنده:
الهه رئوفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه پس از بیان مقدماتی درباره ریشه لغوی و مفهوم اصطلاحی مثل و ذکر معانی مختلف تمثیل یا تشبیه، به بررسی و تفسیر آیاتی پرداخته شده که درآنها مثلی به کار رفته است . تبیین قرابت امثال آیات قرآن با برخی از ضرب المثلهای عربی و فارسی وبررسی بلاغت و فصاحت آیات قرآن و بیان نظرات دانشمندان اسلامی در این زمینه از دیگر مباحث این پایان نامه است.
مصاحبه ‏ای کوتاه با علاّمه ‏سید ذیشان حیدرجوادی مترجم قرآن به زبان اردو
نویسنده:
سید ذیشان حیدر جوادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
بررسی مسأله محکم و متشابه در قرآن
نویسنده:
عباس نقیئی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه در یک مقدمه و پنج فصل تنظیم یافته است: در مقدمه ضرورت و اهمیت تفسیر قرآن کریم بویژه تفسیر آیات متشابه بیان شده است. فصل اول،تاریخچه ای است مختصر پیرامون زمینه های تدوین کتب تفسیری مربوط به آیات متشابه و مساعی مفسران اسلامی در ادوار مختلف . در فصل دوم، نقد و بررسی آراء گوناگون در مورد اصطلاح محکم و متشابه آمده است. فصل سوم، به بحث از حکمت ورود متشابهات وروشهای تفسیر آن پرداخته است. در فصل چهارم،دیدگاه قرآن در باب محکم و متشابه بررسی شده است و فصل پنجم در تبیین ریشه های توجه و روی آوری به آیات متشابه و ارائه نمونه هایی از این قبیل آیات است.
بررسی ماهیت ظلم در قرآن
نویسنده:
محمد حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف این رساله ، تبیین مفهوم ظلم در قرآن به معنی جامع «انحراف از فطرت الهی در عقیده و عمل » است. از این رو در ابتدا به تبعیت از توصیه های روش تحلیلی توصیفی کلیه کاربردهای قرآنی این ویژگی مشکک در هفت محور خلاصه گردیده، سپس مهمترین محور در ابعاد عقیدتی و عملی با توجه به کلمه کلیدی «حق» به تعیین رابطه ظلم با کفر، تکذیب، شرک و نفاق در بعد اول و سرپیچی از عوامل و ارتکاب نواهی در بعد دوم اختصاص یافت، مثلاً چون حق باید آشکار گردد هر نوع پوشاندن حق، نوعی ظلم محسوب می شود. محور دیگر، استفاده از قانون مندی هستی و تبیین ارتباط مستقیم ظلم با پیامدهای دنیوی و اخروی است که مهمترین آنها محرومیت از مقام امامت و دوری از رحمت الهی است. سرانجام کار، بیان ویژگیهای ظالمان و شرح عکس العمل های شخصیتهای قرآنی در قبال ظلم است
بررسی معانی ومصادیق فتنه درقرآن
نویسنده:
علیرضا حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه «فتنه» از نگاه قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش در 5 فصل سامان یافته است. فصل اول: به بررسی واژه فتنه در لغت پیش از اسلام و بعد از آن پرداخته است. فصل دوم: به بیان معنای لغوی فتنه در اصطلاح قرآن اختصاص یافته است. در این فصل تلاش شده است که مهمترین آراء و دیدگاههای مفسران شیعه و سنی به اختصار ذکر شود. آنگاه مفهوم اصلی فتنه با توجه به معنای لغوی، سیاق آیات و محتوای روایات مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم: به بیان برخی از مصادیق فتنه در تاریخ اسلام اشاره نموده ایم. فصل چهارم: به بیان مهمترین ویژگیها و خصوصیات فتنه پرادخته و با توجه به پاره ای روایات این ویژگیها به اختصار توضیح داده شده است. فصل پنجم: به بیان ریشه های فتنه ها و راههای گریز از تنگنای فتنه ها اختصاص یافته است.
بررسی معجزات انبیاء در قرآن
نویسنده:
طاهره مردانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مباحث مطرح شده در این تحقیق به شرح ذیل است: علل نیاز به پیامبران بعثت انبیاء عملی پسندیده است و بعثت بر خدا واجب است ضرورت نبوت در قرآن و براساس تذکر و یادآوری دلایل عقلی و نقلی ضرورت نبوت اهداف انبیاء معجزه و ابعاد آن در رسالت انبیاء معجزات انبیاء
بررسی مساله تساهل و تسامح درقرآن وحدیث پیرامون برخوردهای اجتماعی
نویسنده:
پروین غلامحسین فریزهندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش در چهار فصل گردآوری شده است. فصل اول به بررسی مفاهیم واژگان تساهل و تسامح در کتب لغوی معتبر می پردازد. فصل دوم نگاهی گذرا به مبحث تسهیل و تسامح در تصحیح جعل اماره داشته تا اثبات کند که فقهاء در برخی مسائل اصولی فقه اسلامی قائل به تسهیل و تسامح هستند. فصل سوم به بررسی شیوه پیامبران (تا قبل از حضرت محمد(ص) ) اختصاص دارد و در باب رسالت پیامبران این نتیجه حاصل شد که دعوت ایشان همواره با نرمخوئی و دلسوزی نسبت به مردم ناآگاه بوده است. اما مخالفان همواره با تهدید به زندان، سنگسار یا اخراج از دیار و تهمت و افتراء، با ایشان مقابله می کردند و خشونت را بهترین وسیله پیشبرد اهدافشان می دانستند. فصل چهارم که پیرامون اسلام وتسامح است، کلیاتی از قواعدی که در اسلام مؤید مساله تساهل و تسامح است مانند سهلة سمحه بودن آئین اسلام و انتخاب دین براساس عقل و منطق و نه اجبار بیان شده است. همچنین در این فصل آمده که مسأله توبه و شفاعت نیز از سماحت الهی سرچشمه گرفته و تقیّه، قاعده نفی حرج و تساهل و تسامح در مسائل عبادی، نمادی از تساهل و تسامح دینی است. در انتها نیز شیوه برخورد رسول خدا(ص) با اقشار مختلف مردم مورد بررسی قرار گرفته و به این نتیجه می رسد که در هر زمان و مکانی ایشان همواره با نرمخوئی، عفو، اغماض و اعراض با مردم رفتار می کردند.
بررسی مضامین دعایی در قرآن کریم
نویسنده:
محمد انصاری راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پژوهش دست یابی به وجوه معنایی « دعاء » در قرآن و معناشناسی واژگانی که از حوزه ی معنایی « دعاء» به شمار می آیند - آشنایی با فرهنگ ، آداب و آثار دعا در « قرآن و حدیث » تبیین جایگاه « نیایش و پرستش » در آموزه های پیراسته ی « قرآن و عترت » و بهره مندی از بهره های زندگی دینی- شناخت نیایشگران درخواست کنندگان و بررسی خواسته هایشان در قرآن است . روش پژوهش به صورت کتابخانه ای - تجزیه وتحلیل محتوای متن - نگرش سامان مند و یکپارچه به مضامین دعایی بر اساس « دلالت درون زبانی » قرآن کریم است . نتایج نشان می دهد که پرستش آفریدگار دانا و توانایی آفرینش پایه و اساس آموزه های سراسر توحیدی قرآن کریم است و نیایش پروردگار مهربان جهانیان فراز و شکوه « یکتاپرستی » است . خاستگاه نیایش فطرت خدا آسنای انسان است . « نیایش و پرستش » در قرآن با یکدیگر پیونیدی ژرف و همیشگی و ناگسستنی دارند. خداپرستی و خداخواهی در همه ی آفرینش نمایان است . خداپرستان راستین و نیایشگران پاکدل در گستره ی دعاهای قرآنی پروردگارشان را می خوانند و افزون بر خواسته های خویش « قرب و رضوان الهی » را می جویند . دعاهای قرآن به اجابت می رسد و رستگاری بزرگ از آن نیایشگران پرواپیشه است .
بررسی مساله شر از دیدگاه قرآن و کلام
نویسنده:
محمد سلطانی رنانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
انسان همواره در پی آن است که ریشه ناخوشی های خود را بیابد و آنها را برطرف کند. به راستی، سرچشمه شرور کجاست؟! این پرستش آن گاه پیچیده تر می شود که با باور به خدای توانا، دادگر و خیرخواه همراه شود. دربرابر این پرسش برخی وجود رنج را انکار کرده اند و آن را خیال باطل دانسته اند. فلاسفه مشاء ازمنظر هستی شناختی، کاستی و شر را بدون سرچشمه می دانند؛ به نظر آنان، شر همواره نیستی است؛ نیستی هم علت و ریشه نمی خواهد، پس نباید و نمی توان ریشه شر را بجوییم! گروهی دیگر از اندیشمندان شر و کاستی را به نیروهایی جز خدا نسبت داده اند. برخی نیز در برابر این شبهه، علم یا قدرت مطلق خداوند را انکار کرده اند یا دادگری و خیرخواهی او را از معنا تهی نموده اند. مؤمنان گاه شرور را کیفر گناهان می شمرند و گاه آنها را با توجه به نتایج اخروی، خیر وخوبی می دانند. متکلمان مسلمان نیز جبران این رنج ها را بر خدا لازم دانسته اند. قرآن کریم نیز هرچند در آیاتی، شرور و رنج ها را نتیجه کردار خود آدمی می شمرد، ولی با دقت در مجموعه آیات قرآنی پاسخی بس ژرف تر می توان یافت. نظریه نگارنده در این نوشته چنین است که: صفات خداوند در مرحله ذات بی انتها و مطلق است، ولی آن گاه که این ویژگی ها به حوزه فعل وراد می شود به یکدیگر کرانه می گیرند. همچنین در قرآن، از میان صفات و اسمای الهی، نام رب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر اساس آیات برشمار قرآن، در حوزه فعل، پروردگاری خدا بردیگر صفاتش سایه می افکند ابزار پرورش نیز هم نعمت و خوشی است و هم سختی و ناخوشی.بر این پایه، شبهه شر را چنین می توان پاسخ داد؛ صفات علم، قدرت، عدل و خیرخواهی خداونددر حوزه ذات بی انتها و مطلق است، ولی این صفات آن گاه که به حوزه افعال وارد می شوند همراه و تحت تاثیر ربوی ت الهی عمل می کنند. اعتقاد به توانایی، علم، دادگری، و خیرخواهی مطلق خدا مربوط به حوزه ذات الهی می باشد؛ در حالیکه وقوع شرور، کاستی ها و ناخوشی ها در حوزه فعل یا به تعبیر قرآنی - فلسفی در عالم خلق صورت می گیرد، پس این دوحقیقت به دو حوزه متفاوت تعلق دارند و تناقض و ناسازگاری بین آن دو نیست. بی تردید این شروط در متن نظم الهی حاکم بر آفرینش و برای تحقق تربیت آدمی، وجود پیدا می کند؛ ولی هر نوع کژی و کاستی خارج از این سامانه الهی منتفی است
  • تعداد رکورد ها : 18145