جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
بررسی روش تفسیر قرآن به قرآن
نویسنده:
جعفر نکونام
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مطالب این رساله در سه فصل ذیل تنظیم شده است: فصل اول مشتمل بر عناوین، روش، تفسیر، تأویل و تنزیل است. فصل دوم هم در مورد روش تفسیر، تاریخچه و انواع آن است. فصل سوم و آخر هم که اصل بحث دراین رساله یعنی نقد و تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن بوده و مشتمل بر عناوین نظریه های تفسیر قرآن به قرآن، مبانی، دلایل و کیفیت این روش، نقش روایات معصومین (ع) و ایرادات وارده بر این روش می باشد.
بررسی دیگر ادیان در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) از نگاه قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه فاضلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در رساله حاضر سعی بر آن شده که عقاید ادیان مختلف اعم از الهی و غیرالهی درباره منجی بیان گردیده و در نهایت وضعیت این ادیان از دید روایات عدیده در زمان ظهور و تشکیل حکومت حضرت مهدی (عج) بررسی شود. اینکه حضرت چه برخوردی با ادیان رهبران و پیروان آنها خواهند داشت مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین آیات قرآنی که ناظر بر برپایی حکومت جهانی امام عصر عج می باشد در این رساله گنجانیده شده است و با مراجعه به تفاسیر، سرنوشت دیگر ادیان در دوران ولایت و زعامت امام زمان (عج) بیان شده است. در بخش پایانی با مصاحبه ای که با مسئولان فرهنگی سه دین بزرگ دنیا (زردشتی، یهودی و مسیحی) ترتیب داده شده است به طور کلی منجی موعود در آن ادیان با دین اسلام مورد مقایسه قرار گرفته است.
بررسی روش شناختی ترجمه های قرآن به زبان فرانسه در قرن بیستم
نویسنده:
رضا عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این نوشتار ترجمه های قرآن به زبان فرانسه از حیث روش مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به ماهیت زبان، نقد و ارزیابی ترجمه آنگاه می تواند علمی باشد که با توجه به روش شناسی ترجمه ها صورت گرفته باشد. در این رساله، ترجمه های فرانسوی قرآن به دو دسته ترجمه های مبتنی بر سنت و ترجمه های زبان شناختی تقسیم گردیده است. مترجمان مسلمان عمدتا به ترجمه مبتنی بر سنت و مترجمان اروپایی به ترجمه زبان شناختی قرآن گرایش داشته اند. در این رساله نشان داده ایم که هیچ یک از این روشها کامل نیست و روش ترکیبی می تواند مناسب ترین برای ترجمه قرآن باشد.
 امام زمان ( عج) از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
فاطمه شجاع
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور دست یابی به شناختی شایسته از حضرت حجّت عجّل الله تعالی فرجه است. تشکیل حکومت جهانی به رهبری امام مهدی علیه السّلام ، گسترش قسط و عدل در سراسر گیتی و نابود کردن همه ی مظالم کفر، ستم و تباهی، آرمانی است که اگر به درستی شناسانده شود و وجوه مخلتف آن تبیین گردد، می تواند نسل سوم انقلاب اسلامی و نسل های پس از آن را، چون پدران خود، پویا و پایدار نگه دارد و از توانمندی های آنها به بهترین صورت ممکن بهره برداری کند. از این رو در عصر حاضر، جامعه ی ما بیش از هر زمان دیگر، نیازمند پرداختن به فرهنگ انتظار و باور مهدویت است و به جرأت می توان گفت اگر به خوبی به این موضوع پرداخته شود، می تواند بسیاری از توطئه های فرهنگی دشمنان را خنثی کرد. حضرت حجّت علیه السّلام ، در شب جمعه ی نیمه ی شعبان سال 255 هجری قمری در سامرا متولّد شد. پدرش امام حسن عسکری علیه السّلام ، و مادرش نرجس خاتون – سلام اللّه علیها – نام دارند.امام مهدی علیه السّلام ، دو نشانه ی بارز دارد که با آنها شناخته می شود: دانش بیکران و استجابت دعا. دارای اسامی، القاب و کنیه های مختلفی است. از جمله: مهدی، قائم، اباصالح و... . بعد از شهادت پدر، به امامت رسید و دوران غیبت صغری آغاز شد. در طی دوران 69 ساله ی غیبت صغری، چهار نایب خاص، عهده دار امر وساطت میان امام علیه السّلام و شیعیان بودند. علّت و حکمت اصلی غیبت برای ما معلوم نیست و پس از ظهور حضرت، آشکار می گردد. در تمامی دین های الهی و نیز بسیاری از مکاتب بشری و مسلک های مختلف،این باور وجود دارد که ستم و شرّ و بدبختی،نخواهد پایید و بالاخره عرصه ی گیتی،شاهد خیزش کسی خواهد بود که غلبه ی نهایی عدل ، نیکی و آسایش را به ارمغان خواهد آورد. انتظار ظهور یک مصلح آسمانی و نجات دهنده ی بزرگ ، منحصر در ادیان نیست و جنبه ی منطقه ای ندارد ؛ بلکه گسترده ، فراگیر و جهانی است و ریشه در فطرت انسان ها و نیازمندی آنان به رفع مشکلات و دشواری هایشان به دست یک انسان برتر دارد . انتظار موعود در اسلام، ریشه در آموزه های دیرپا و تخلّف ناپذیر قرآن کریم دارد. در این کتاب مقدّس بر تشکیل حکومت صالحان، گسترش دین اسلام در سراسر جهان و تحقّق آینده ای سرشار از عدالت و معنویت و به دور از هرگونه ستم و تباهی تأکید شده و به همه ی جهانیان بشارت داده شده است که فرجام جهان جز سعادت و نیک بختی نخواهد بود. در این پژوهش، آیات مرتبط با موضوع انتظار موعود دسته بندی و با بهره گیری از روایات به اختصار بررسی و تبیین شده است. در بخش پایانی، روایات ائمّه علیهم السّلام در رابطه با امام زمان علیه السّلام به طور کامل آورده شده است. واژگان کلیدی: امام زمان: امام عصر، امامی که در روزگار خود مأمور هدایت مردم است. امام دوازدهم شیعه ی امامیه ی اثنی عشری، مهدی بن حسن العسکری علیه السّلام . موعود: وعده کردن، مصدر به معنای وعده، نوید دادن. در اینجا منظور مهدی موعود، لقبی از القاب حضرت حجّت بن الحسن العسکری علیه السّلام است. غیبت: ناپدید شدن، دور شدن، غایب شدن. منظور در اینجا غیبت امام زمان علیه السّلام است که دوقسم می باشد: 1- غیبت صغری که مدت آن 69 سال است. 2- غیبت کبری که بعد از غیبت صغری و تا هنگام ظهور ادامه دارد. ظهور:آشکار شدن، نمایان شدن، پیدایی، رسیدن. منظور ظهور حضرت حجّت علیه السّلام می باشد. ولایت:دوست داشتن، یاری دادن، مالک امر شدن، والی شدن، قدرت، سلطان، پادشاهی. در اینجا منظور به امامت رسیدن حضرت مهدی علیه السّلام بعد از شهادت پدر بزرگوارشان می باشد.
 الیتیم فی القرآن والسنة
نویسنده:
حسین الغول
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
الفصل الاول: تعرّضت فی هذا الفصل لعدة بحوث تمهیدیّة، تساهم فی تحدید موضوع البحث بشکل أوضح، حیث ذکرت المعنی اللغوی للیتیم، ثم المعنی الاصطلاحی، مستشهداً بأقوال اللغویین والعلماء الأعلام، ثم جرَّنا البحث لذکر المعنی المجازی للیتیم؛ بسبب استخدام لفظة الیتیم مجازاً فی بعض الروایات والآیات، وبعدها بیّنت العلاقة بین الیتم وأهل البیت^ وما ورد فی کونهم الأیتام، أو أنّ شیعتهم هم الیتامی لفقدهم امامهم علیهم السلام و عجّل الله فرجه، ثم أشرت بعض الشیء لمعنی الیتیم فی القانون الوضعی، وأخیراً بیّنت العلاقة بین المعنی اللغوی والمعنی الاصطلاحی. الفصل الثانی: قمنا فی هذا الفصل ببحث موضوع الیتیم فی الملل والحضارات؛ لتتّضح عظمة ما قام به الإسلام للیتیم من خلال المقارنة بما سیأتی فیما بعد،؛ فذکرنا الیتیم فی الیهودیّة من خلال نصوص العهد القدیم، فقسّمنا الحقوق التی ذکرها التوراة للیتامی إلی قسمین: الحقوق المادیّة والحقوق المعنویّة، وفصّلنا الکلام فیهما، ثم ذکرنا الیتیم فی المسیحیّة، واشتراکها مع الیهودیّة، وبعد ذلک ذکرنا وضع الیتیم فی الجاهلیّة، وما کان یجری علیه فی تلک المرحلة، ثم مهّدنا للدخول فی بحث الیتیم فی الإسلام بما یظهر دور الإسلام المکمل لحرکة الشرائع السماویّة السابقة، فی مقابل التعامل الجاهلی. الفصل الثالث: فی هذا الفصل تحدّثنا عن إکرام الیتیم فی الإسلام، وهو علی قسمین: الإکرام المعنوی، بما یشمل العطف والحنان، وعدم الدّع للیتیم وإصلاحه، ودور المجتمع والدولة فی ذلک، وقد تحدّثنا عن یتم النبیّ| الذی یعتبر أسوة وقدوة لکل الیتامی ولجمیع البشر، والقسم الثانی الإکرام المادی بما یشمل تأمین المأوی والطعام وغیرهما، ثمّ ذکرت ما للإکرام من آثار تعود بالنفع علی المکرم للیتیم، حیث العلاقة متبادلة بین الیتیم وکافله، والمصالح مشترکة. الفصل الرابع: تطرّقنا فی هذا الفصل لبحوث تتعلّق بأموال الیتامی ضمن أربعة عناوین: أوّلاً: المحافظة علی مال الیتیم، وهنا ذکرنا الإنفاق علی الیتیم من ماله وحدود ذلک، والعلاقة المالیّة بین الیتیم والولی، من الأکل من ماله، إلی الاقتراض والتجارة به وغیرها. ثانیاً: مصادر تأمین نفقة الیتیم. ثالثا: الولایة علی الیتیم من تحدید لمعنی الولایة، وذکر الأولیاء، إلی ذکر حدود هذه الولایة. رابعاً: تحدید الزمن الذی تسلّم فیه أموال الیتیم إلیه، وما یشترط فیه من البلوغ، والرشد، إلی الإشهاد حین تسلیم الأموال إلی الیتیم، وختمنا الکلام بالإحسان إلی الیتیم بعد البلوغ.
بررسی زبان شناختی واژگان مرتبط با پرستشگاه در قرآن کریم
نویسنده:
محمود مکوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده: نه تنها فهم قرآن بلکه دریافت معنای دقیق هر متنی در اولین گام خود نیاز به رمزگشایی از واژگانی دارد که با درکنارهم قرارگرفتنشان آن کلام را رقم می زنند و موجودیت می بخشند. چنانکه دریافت نادرست واژگان یک متن به دنبال خود تفسیر نادرستی از آن را نیز به همراه خواهد آورد. براین اساس نوشتار حاضر برای نزدیک شدن به مفاهیم واژگان مرتبط با پرستشگاه در قرآن کریم به بررسی زبان شناختی این واژگان پرداخته است لذا پس از ارائه مفاهیم آنها با استفاده ازمنابع معتبری که دردست بود به آیاتی که این واژگان در آنها به کار رفته است با تکیه بر مفاهیم به دست آمده نگاهی دوباره می اندازد. کلید واژه ها: تفسیر، واژه های قرآنی، پرستشگاههای قرآنی، بررسی زبان شناختی
بررسی رویکردهای مجازات درقرآن و حقوق جزای کلاسیک
نویسنده:
مجید معتضدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در عرصه کیفر، سیاست جنایی حاکم بر نظام های قضایی کشورهای مختلف، مبتنی بر نگرش هایی است که امروزه در حقوق جزای کلاسیک در قالب سه رویکرد کلی"نتیجه گرایانه"، " سزادهانه" و " مختلط یا میانه"دسته بندی می شود. دیدگاه " نتیجه گرایی" در توجیه اعمال مجازات بر نتایج و سودآوری مجازات تاکید دارد و از اینرو نگرشی آینده نگر دارد. در مقابل، دیدگاه "سزادهی" مشروعیت اعمال مجازات را صرفنظر از نتیجه آن، بخاطر عمل ارتکابی مجرم در گذشته می داند، و بدین جهت رویکردی واپس نگر دارد. برخی نیز با تلفیق و ترکیب آموزه های این دو دیدگاه، درصدد زایش نگرشی هستند که دراعمال مجازات، هر دو وجه مذکور را مدنظر قرار دهد.سیاست قضایی ما به عنوان یک کشور اسلامی باید مبتنی بر آموزه های کیفری اسلمی باشد. از اینرو بررسی قرآن بعنوان مهمترین منبع و حیاتی اسلام و پی جویی پرسش های بنیادین مربوط به مجازات همچون چیستی، چرایی، چگونگی و میزان مجازات در قرآن ضروری می نماید. البته مفهوم مجازات در قرآن فراسوی مجازاتهای تشریعی، کلیه مجازاتهای دنیو اعم از تشریعی، تکوینی طبیعی و غیر طبیعی و نیز اخروی را در بر می گیرد. و مجازاتهای صرفا ضمانت اجرای برقراری سالم روابط بین انسانها نیست، بلکه فراتر از آن، روابط بین خداوند و انسان را نیز شامل می شود. با توجه به آزادی اراده و اختیار انسان در افعال خویش، قرآن بر هدف سزادهی، تاکید فراوانی دارد، هدفی که در سیاست کیفری نظام های حقوقی کلاسیک، تحت الشعاع دیگر اهداف اصلاح طلبانه و بازسازگارانه قرار گرفته است. این نوشتار پس از بررسی تحولات تاریخی حاکم بر مجازات بعنوان عقبه حقوق جزای کلاسیک، درصدد است تابه تبیین مفهوم مجازات و پرسش های بنیادین مربوط به آن در بستر مربوط به آن در بستر نظام کیفری کلاسیک بپردازد و آنگاه با تطبیق و پی جویی این مباحث در قرآن، در نهایت به نظرگاه قرآن در این خصوص دست یابد.
بررسی سبیل الله و ویژگی های بازدارندگان آن از نظر قرآن
نویسنده:
نادره طبائیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بعنوان یک فرد مسلمان که باید قرآن در متن زندگی همه انسانها خصوصا مسلمانان باشد برخورد فرض دانسته که در تحقیق بخش کوچکی از قرآن تلاش برای تبیین و آشکارسازی واژه های صراط سبیل و طریق بپردازم و در قسمتی از این تحقیق با بیان ویژگی های بازدارندگان از سبیل الله به روندگان سبیل الله دستمایه خوبی برای شناخت بازدارندگان ارائه نماید.روش: بررسی ۳ واژه سبیل، صراط و طریق، و تامل در کاربردهای آنها می تواند، به مومنان و روندگان طریق الی الله کمک شایانی جهت، شناخت، رفتن و استدامت در سبیل، صراط و طریق حق (آئین و دین خداوند) و بازشناسائی آنها از سبیل، صراط و طریق ناحق گردد و سپس به بررسی آیات (صدعن سبیل الله) پرداخته می شود و بعد از بیان آن به ویژگی های بازدارندگان پرداخته می شود.از جمله کفر، نفاق، حب دنیا، سوگند دروغ و ... است.نتیجه: پس از روشن شدن این ویژگی ها به مومنان طریق الی الله، کمک می نماید تا ضمن شناسائی این افراد از افتادن در دام بازدارندگان مصون بمانند تا سرانجام به منزل سعادت برسند.
بررسی رویکرد تطبیق آیات قرآنی بر مسائل علمی در تفاسیر قرن چهاردهم
نویسنده:
محمدجعفرمرتضائیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه رویکرد تطبیق آیات قرآن به دستاوردهای علمی در تفاسیر قرن چهاردهم طی چهار فصل بررسی شده است. در فصل اول کلیاتی از بحث نظیر تعریف، پیشینه و روش تحقیق آمده است. در فصل دوم، با عنوان سیر تاریخی تفسیر علمی از تاریخچه تفسیر علمی و علل رویکرد تطبیق در قرن چهاردهم سخن رفته است. در فصل سوم، با نام مبانی نظری از رابطه علوم تجربی با قرآن و معیارهای معتبر در تفسیر قرآن بحث شده است. در فصل چهارم دیدگاههای مفسران و ادله آنان اعم از موافق و مخالف در زمینه تفسیر علمی قرآن بررسی شده است. فصل پنجم به بررسی تفاسیر شاخص قرن چهاردهم نظیر المنار، تفسیر سر سید احمدخان، تفسیر طنطاوی، تفسیر فی ظلال القرآن، پرتوی از قرآن، تفسیر نوین، المیزان و نمونه پرداخته شده است.
بررسی سرنوشت و اختیار انسان در قرآن کریم
نویسنده:
سیدمحسن میرباقری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این تحقیق به بررسی سرنوشت و اختیار انسان در قرآن کریم پرداخته شده و موضوعاتی چون قضا وقدر الهی، جبر و اختیار، سیمای انسان مختار در قرآن کریم، تدارک دنیا فقط به خاطر آزمایش انسان، توجه به آیاتی که دلالت کامل بر اختیار انسان دارند، و آیات مربوط به سرنوشت انسان و رابطه آنها با اختیار موردبحث قرار گرفته است.
  • تعداد رکورد ها : 18137