جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
کثرت گرایی(کلام جدید)
>
کثرت گرایی دینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 168
عنوان :
پلورالیسم دینی، نقد، راه حل
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
جان هیک ,
کثرت گرایی دینی هیک ,
کانت ,
معرفت شناسی کانتی ,
شیء فی نفسه و پدیدار (نومن و فنومن) ,
کثرت شرایع ,
دین پژوهی ,
حضرات خمس ,
صفات جمالی(مقابل جلالی) ,
صفات جلالی(مقابل صفات جمالی) ,
رویت خدا در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
این مقاله بر آن است تا یکی از مسائل مهم در عرصه دینپژوهی و فلسفه دین، یعنی پلورالیسم دینی را نقد و بررسی کند. پلورالیسم دینی ، بر آن است که همه ادیان، حداقل الاهی، حقانیت و نجاتبخشی یکسان دارند. در بحث پلورالیسم دینی، ابتدا، قرائتهای گوناگون پلورالیسم دینی مطرح و سپس قرائت مورد تأکید جان هیک طراح نظریه پلورالیسم دینی در جهان معاصر مشخص شده است. در ادامه، مبنای پلورالیسم دینی که نظریه فنومن و نومن کانت در باب شناخت است، مورد انتقاد قرار گرفته و اثبات شده که پذیرش چنین مبنایی مستلزم قبول لاادریگرایی در باب شناخت واقعیت است؛ سپس مبنای دیگر پلورالیسم دینی یعنی تجربه دینی، بررسی شده و ضمن پاسخ به اشکال جان هاسپرز درباره تجربه دینی، اصل تجربه دینی به صورت منبع شناخت مورد قبول قرار گرفته و راهحل مناسب برای این تفاسیر متفاوت ارائه شده است که با پلورالیسم دینی جان هیک تفاوتهایی دارد. در پایان، دیدگاه قرآن و روایات اسلامی در باب رؤیت خدا مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه ی پلورالیسم دینى و قرائتهاى مختلف از دین را توضیح دهید و تفاوتشان را ذکر کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : 1. پلوراليسم به معناى كثرت گرايى است كه در حوزههاى مختلف فلسفهى دين، فلسفهى اخلاق، حقوق و سياست و... كاربردهاى مختلفى دارد و حد مشترك همهى اينها به رسميت شناختن كثرت در برابر وحدت يا انحصارگرايى است. پلوراليسم دينى به معناى انحصار نداشتن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
13. علم کلام
,
پلورالیسم دینی
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
قرائت دین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلال تجربه دینی بر وجود خدا و پلورالیسم دینی
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
عقل ( جوهر )
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
استدلال تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
ائمه شیعه(ع) ,
احادیث و روایات ,
عرفان اسلامی ,
تجربه حسی ,
قرآن مجید ,
حضرات خمس ,
اسم ظاهر(مقابل اسم باطن) ,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
چکیده :
اثر حاضر به دنبال اثبات این مدعاست که یکی از راه های شناخت خدا تجربه ی دینی است. برای این منظور ابتدا تقریرهای مختلف استدلال تجربه دینی مطرح شده است و سپس به برخی از تجربه های دینی اشاره نموده ایم . در ادامه اشکال یکی از منتقدان استدلال تجربه دینی، یعنی جان هاسپرز مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. اشکال هاسپرز این است که قبول صحت استدلال تجربه دینی مستلزم پذیرش عقاید متناقض و ناسازگار است و این مساله چیزی جز پذیرش کثرت گرایی دینی نیست. نویسنده در نقد این اشکال دو مساله را مورد بررسی قرار داده است: نخست این که تجربه ی دینی مانند تجربه ی حسی. یک منبع شناخت است و دیگر این که عقاید متعارض در باب تجربه دیی را می توان همانند آراء متعارض در باب تجربه حسی توجیه کرد. در پایان چنین نتیجه گرفته شده است که می توان بسیاری از آراء متعارض در باب تجربه دینی را به تقابل اسماء الهی بازگرداند و صدق و کذب برخی دیگر را با معیار عقل و کتاب مقدس سنجید. هر کدام از تجربه ها که با این معیارها هماهنگی داشته باشند تجربه های صحیح و حقیقی خواهند بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی پلورالیسم دینی (رابطه تجربه دینی و پلورالیسم)
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تنوع دینی (تنوع مذهبی)
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
حقانیت یک دین
,
1. ادیان religions
,
فلسفه دین
,
نومن((اصطلاح وابسته)، مقابل فنومن)
,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن)
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
کتاب مقدس (عهدین) ,
کانت ,
فلسفه کانت ,
قرآن مجید ,
عقل(قوه عاقله) ,
واقعیت نهایی ,
قوه حساسیت ,
چکیده :
این مقاله بر آن است تا رابطه تجربه دینی و پلورالیسم دینی را مورد بررسی قرار دهد. ابتدا سعی شده است تعریف روشنی از تجربه دینی و پلورالیسم دینی به دست داده شود. تجربه دینی به معنای مواجهه انسان با امور ماوراء الطبیعی یا مشاهده و مشارکت در آن ها یا دریافتی است که متعلق آن خدا یا امور مرتبط با خداست. پلورالیسم دینی راهی برای تبیین تنوع و کثرت ادیان و حیانی و غیر وحیانی است و بر آن است که تمامی ادعاهای ادیان می تواند به وجهی صحیح باشد: سپس این نکته مورد بحث قرار گرفته که جان هیک - مبتکر پلورالیسم دینی در دوره معاصر - پلورالیسم دینی را بر تجربه دینی و تجربه دینی را بر نظریه کانت درباره فنومن و نومن مبتنی کرده است. در ادامه اشکالات نظریه فنومن و نومن آشکار گردیده سپس روشن شده است که این اشکالات به پلورالیسم دینی هم سرایت می کند. در پایان این نتیجه گرفته شده است که پلورالیسم دینی به لا ادری گری منتهی می شود زیرا هیک بر ان است که هیچ مفهومی از مفاهیم انسانی را نمی توان به واقعیت متعالی نسبت داد و یا به مقبولیت و حقانیت یک دین خاص.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و کثرت گرایی دینی
نویسنده:
حسین سیاح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معصومین
,
دین
,
قرآن
,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
ادیان و مذاهب
چکیده :
كثرتگرایی دینی به معنای آن است كه ادیان بزرگ جهان برآیند برداشتهای متغیر، دریافتها و واكنشهای گوناگون از حقیقت غایی و مرموز الوهی است. از نگاه باورمندان به كثرتگرایی دینی، حقیقت مطلق و رستگاری، در دین یا مذهبی ویژه منحصر نیست، بلكه میان جملگی ادیان و مذاهب گونهگون مشترک است و در نتیجه پیروان آنها از هدایت و نجات بهرهمنداند. این موضوع در نیمه دوم قرن بیستم در ایران نیز مطرح و رفته رفته به یكی از مباحث بنیادی تبدیل شد و اندیشمندان دینی را واداشت تا پیرامون آن قلمفرسایی كنند. برخی به گونه مطلق از آن پشتیبانی كردند و آن را همسو با دیدگاه اسلام دانستند و برخی نیز به گونه مطلق مخالفت كردند و آن را رویارو با اندیشه اسلامی دانستند. با درنگی افزونتر باید گفت: اسلام پیرامون این موضوع نگاهی دیگر دارد؛ در قلمرو حقیقتشناختی شمولگرایی را میپذیرد و در قلمرو نجاتشناختی، كثرتگرایی را. حقانیت با نجات نسبت مستقیم ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 2
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استاد شهید مطهری؛ مؤسس کلام جدید شیعی
نویسنده:
ولی الله عباسی، علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
تجدد
,
کلام جدید
,
خاتمیت
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
کثرت گرایی دینی
,
دین و آزادی
,
دین و تجدد گرایی
,
عقل و دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
سکولاریسم
,
عقل و ایمان
,
عقلانیت دینی
,
هرمنوتیک
,
عقل
,
13. علم کلام
,
جدایی دین و سیاست
,
قرائت پذیرى دین
,
درباره مرتضی مطهری
کلیدواژههای فرعی :
احیای خلافت ,
نبوت تبلیغی ,
نبوت تشریعی ,
علم تجربی ,
حکومت اسلامی ,
حکومت اسلامی ایران ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
فرهنگ دینى مسیحیت ,
فلسفه خاتمیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
علم کلام، به ویژه مباحث جدید کلامی، از مهم ترین مباحث علمی است. بی شک استاد مطهری از چهره های شاخص و نوآور در اندیشه اسلامی معاصر محسوب می شود. وی در فلسفه و کلام اسلامی دارای مطالعات عمیق و گسترده بود؛ در پرتو آشنایی با فلسفه و الهیات غرب، به مسائل مهم و پرسش های اساسی این دوران توجه جدی از خود نشان داد و سهم مؤثری در تأسیس کلام جدید از خود بر جای گذاشت. از این رو، می توان وی را مؤسس کلام جدید شیعی برشمرد. این مقاله درصدد است ضمن روشن ساختن جایگاه استاد مطهری در گفتمان کلام جدید، برخی از نظریه های مهم وی درباره مباحث نوپدید کلامی را بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهه: جامعه ای که بر اساس پلورالیسم و کثرت گرایی شکل گرفته باشد ارزش های مثبتی را در خود دارد که در جامعه اسلامی نیست و برای رسیدن به این ارزش ها بهتر است پلورالیسم را بپذیریم.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نتايج مثبت پلوراليسم ديني: 1 ـ همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان: ادعا شده كه يكي از نتايج مثبت «پلوراليسم ديني» مدارا و همزيستي مسالمت آميز پيروان اديان و مذاهب مختلف در يك جامعه است، يعني در مقام عمل، همه به صورت مسالمت آميز، با صلح و صفا در
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
13. علم کلام
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه اسلام و پلورالیسم دینی ,
پلورالیسم حقایق دینی ,
کثرت دینی از نظر قرآن ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهه: پلورالیسم دینى از منابع دینى قابل استنباط هست و اسلام صراط های مستقیم را برای سعادت بشر تایید می نماید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پيش از بيان جواب، ابتدا از باب مقدمه بايد به چند نكته توجه داشت: 1 ـ پلوراليسم يا كثرت گرايى در حوزه هاى مختلفى قابل طرح است; مثلاً در حوزه سياست، فرهنگ، فلسفه... و بالاخره دين. «كثرت انگارى نسبت به دين طرحى است كه برخى از دانشمندان و متكلمين
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
13. علم کلام
,
پلورالیسم دینی
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه اسلام و پلورالیسم دینی ,
پلورالیسم حقایق دینی ,
کثرت دینی از نظر قرآن ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبهه: قائل شدن به پلورالیسم دینی و این که همه ادیان، انسان را به سعادت می رسانند، نظریه خوبی است که با دین داری و ایمان به خدا و آموزه های ادیان هم سازگای دارد و هر کسی قانع می شود که به دین خود اعتقاد داشته باشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پلوراليسم ديني به معناي به رسميت شناختن دين هاي مختلف و اعتقاد به اين كه همه آنها داراي حقيقت مي باشند، لوازم و پيامدهاي منفي دارد، كه در اينجا به طور مختصر آورده مي شود. 1ـ اجتماع نقيضين: طرفداران پلوراليسم چنين گفته اند كه «پلوراليسم (تكثر و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت گرایی دینی
,
13. علم کلام
,
پلورالیسم دینی
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه اسلام و پلورالیسم دینی ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیرامون «معرفت» در مثنوی مولوی مفهوم نظرگاه در اتاق تاریک و فیل
نویسنده:
سعید بینای مطلق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
وجه
,
چهره اقنومی
,
صور
,
نظرگاه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
داستان فیل و خانه تاریک
کلیدواژههای فرعی :
کثرت گرایی دینی ,
اختلاف ادیان ,
خدای شخصی ,
سوبژکتیویته الهی ,
چکیده :
عرفان و معرفت، از یک ریشه اند، و این هم ریشگی، نمودار جایگاه معرفت در بینش عرفانی و اهمیت آن است. آثار بزرگ عرفانی به این پیوند گواهند. از جمله این آثار، مثنوی معنوی است.اگر بگوییم که مثنوی، کتابی درباره معرفت است، سخنی به گزاف نگفته ایم. معرفت و انواع آن، به سخن دیگر، معرفت و مراتب آن، از مباحث اساسی مثنوی است. در این مقاله به نمونه ای از آن می پردازیم، و آن، داستان اتاق تاریک و فیل است. در این داستان نیز، تنها به مفهوم نظرگاه خواهیم پرداخت. بدین وسیله می کوشیم، تا بشود به این پرسش اساسی پاسخ دهیم که آیا نظرگاه در این داستان، پدیده ای سوبژکتیو، به معنای کنونی این واژه است و یا نمودار حقیقت دیگری است؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 13
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 168
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید