جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
عنوان :
نقش آزادی در تربیت کودکان
نویسنده:
سید محمد حسینی بهشتی
نوع منبع :
کتاب , سخنرانی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : بنياد نشر آثار و انديشه هاى شهيد آيت اللَّه دكتر بهشتى، بقعه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
مسایل جدید دین شناسی
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
آزادی و تعلیم و تربیت
,
آزادی(کارکردهای دین)
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
02- نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
عادت ,
تکلیف (افعال الهی) ,
محبت الهی ,
حقوق کودکان ,
دین و آزادی ,
آزادی و تکلیف ,
آزادی و حق ,
ایمان و آزادی ,
شخصیت ها ,
حب به خدا ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
نقش عادت در تربیت ,
تفریح و سرگرمی در اسلام ,
ضرورت تفریح ,
چکیده :
اين كتاب شامل يازده گفتار و نوشتار از آيت الله شهيد دكتر بهشتي دربارة مسايل گوناگون تربيتي است. سابقة ورود به اين قلمرو به اولين سالهاي تحصيل دكتر بهشتي در قم باز ميگردد. ايشان، كه هم به سبب توجهي كه به اهميت تربيت نسل جديد نشان ميداد و هم به دليل اكراه در استفاده از شهرية طلاب، با تكيه بر دانش خود در زمينة انگليسي تصميم به تدريس در دبيرستانهاي قم به عنوان دبير زبان انگليسي گرفت، پس از مدت كوتاهي براي مديريت دبيرستان تازه تأسيس شده “دين و دانش” به همكاري فراخوانده شد. وي طي اين سالها، نخستين برنامههاي آموزشي و تربيتي مبتني بر اصول علمي آموزش و پرورش نوجوانان مطابق با مباني تربيتي اسلام طراحي كرد و با دل و جان به فعاليت در اين زمينه پرداخت. حاصل آن تلاش برنامهريزي شده، تربيت نسلي خلاق، عالم، و پايبند به اصول اخلاقي بود. بعدها از ميان آن نسل نيروهاي زبدهاي برخاستند كه پيش و پس از انقلاب اسلامي، كمر به خدمت خلق بستند و در عرصههاي گوناگون خوش درخشيدند. دكتر بهشتي در پي ايجاد اين حركت نوين، و فعاليتهاي ديگر اجتماعي و سياسي، به دستور سازمان امنيت رژيم ستمشاهي از خدمت در آموزش و پرورش منفصل و به تهران تبعيد گرديد. اما با بازگشت ايشان از آلمان در سال1349 ، بار ديگر به دعوت همفكران خود، و به ويژه شهيد حجت الاسلام دكتر باهنر، حجت الاسلام دكتر گلزاده غفوري و حجت الاسلام دكتر سيد رضا برقعي جهت تنظيم و تأليف كتب تعليمات ديني به همكاري با سازمان تأليف كتابهاي درسي آموزش و پرورش پرداخت كه دستاورد آن همكاري، ساماندهي بنيادين آن كتابها، خصوصاً در دورة راهنمايي و دبيرستان بود كه نوجوانان تشنة معرفت را با سرچشمههاي ناب و زلال معارف ديني آشنا ميساخت. در همين دوران، با گروهي از مبارزان، در سازماندهي و توسعة فعاليتهاي “بنياد تعاون و رفاه” و “مدرسة رفاه” و همفكري با مدارس ديگري كه با هدف تربيت نيروهاي متخصص و متعهد شكل گرفته بودند پرداخت. از ديگر فعاليتهاي ايشان در اين زمينه ميتوان از تشكيل گروهي از متخصصان متعهد به منظور تهية فهرستي از كتابهاي متناسب براي كودكان و نوجوانان ياد كرد كه به گسترش كتابخواني، چه در مدارس و چه در ميان خانوادهها، كمك شايان توجهي نمود. گفتارها و نوشتارهاي اين كتاب را ميتوان در چند گروه قرار داد. نخست گفتارهايي است كه بيش از انقلاب اسلامي براي اوليأ و مربيان برخي مدارس ايراد گرديده. نوشتار “عادت” ترجمة مقالهاي با همين عنوان از ويليام جيمز، فيلسوف و روانشناس معروف امريكايي است كه در نشرية مكتب تشيع به چاپ رسيده است. برخي ديگر از گفتارها، از سلسلة مباحث تفسير قرآن ايشان، كه به موضوع اين كتاب مربوط بوده، انتخاب گرديده است. و سرانجام چند گفتار كه در همين زمينه و در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايراد شده است. افزون بر نكات جالب و سودمند دربارة تعليم و تربيت، آنچه در لابلاي سطور اين گفتارها و نوشتارها به چشم ميخورد، تأثير انسانشناسي دكتر بهشتي است كه مُلهم از انس و الفت ديرينه و كاوشهاي ژرف ايشان در كتاب و سنت است كه در آن آزادي و انتخابگري به عنوان ويژگيهاي برجسته انسان، نقشي بس مهم ايفا ميكند. سعي دكتر بهشتي بر اين بوده كه نشان دهد بهرهمندي از موهبت خداوندي آزادي نه تنها با دينداري و تربيت ديني در تضاد نميافتد، كه سرشت بنيادين روشهاي تربيتي متصف به اسلام و قرآن را تشكيل ميدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی نظریه گیدنز، در باب دین و دنیویشدن براساس مبانی اسلامی
نویسنده:
عبدالعلی عادلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
مسایل جدید دین شناسی
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
دین و تجدد گرایی
,
دین و دنیا
,
سکولاریسم
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
,
نظریه بازاندیشی
کلیدواژههای فرعی :
احیاگری دینی ,
انسان شناسی اسلامی ,
سنت و مدرنیته ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی) ,
احیای معرفت دینی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
پدیدار شناسی دین ,
بنیادگرایی (مسائل جدید کلامی) ,
کارکردهای دین ,
معرفت شناسی اسلامی ,
نسبیت معرفت ,
اصلاح دینی در اسلام ,
هویت سیال انسان مدرن ,
اصالت بعد مادی دین ,
رابطه یک سویه جامعه و فرد ,
دین انسانیت (اگوست کنت) ,
دین در خدمت انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
گیدنز برخلاف جامعهشناسان کلاسیک و با عنایت به پیدایش جنبشهای نوین دینی، بهویژه بنیادگراییاسلامی، دنیویشدن دین در دنیای مدرن را نپذیرفته و با تفسیر بازاندیشانه، کارکردهای دین را متناسب با اقتضائات جامعۀ جدید، معنایابی کرده است. گیدنز معتقد است که دین میتواند با مدرنیته همزیستی داشته باشد، مشروط به آنکه تن به گفتوگو و بازاندیشی بسپارد. این نظریه، هرچند بهلحاظ پاسخگو دانستن دین به سوالات انسان مدرن، نزدیکترین تفسیر به تلقی اسلامی دانسته شده؛ اما بهلحاظ مبانی، روش و جهتگیری کلی، نقصهای اساسی و بنیادین دارد. مغفولماندن سرچشمههای وحیانی دین، تقلیل حقیقت دین به امور مادی صرف، تعارض علم و دین، نادیدهانگاشتن بُعد معرفتی دین و گرفتارشدن در دام ابدالهای نابجا، پدیدهانگاری و نفی حقانیت دین، همسانسازی هویت ادیان مختلف، توجه به کارکردها به جای ذات دین، استقراء ناقص دینپژوهی (کلیسامحور) و تسری نتایج آن بر ادیان دیگر از جمله اسلام و...، وزانت علمی نظریه وی را فروکاسته است. چنانچه مبانی اسلامی در این نظریه جایگزین شود، بیتردید رهیافتها، لزوماً آنگونه که گیدنز ارائه داده، نخواهد بود و نفی دنیویشدن بهجای استناد به میزان حضور و عضویت افراد در مناسک و مراکز دینی، به ماهیت دین و جامعیت آموزههای آن، عیارسنجی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 132 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دين از منظر روان شناختی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از نظرگاه روان شناختى دين كاركردها و ثمرات بسيارى براى انسان دارد. در ميان دانشهاى جديد هيچ يك مانند روانشناسى نقاب از رازهاى شگفت دين و ديندارى برنكشيده و لزوم اجتنابناپذير آن را در همين زندگى دنيايى به طور ملموس روشن نساخته است. البته بايد توجه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین شناسی
,
کارکرد دین
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
كاركرد اجتماعي دين
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دين افزون بر كاركردهاى فردى، داراى نقش اجتماعى نيرومند و بديلناپذيرى است. از همين رو از ديرزمان فيلسوفان و انديشمندان به فلسفه اجتماعى وجود دين توجه چشمگيرى داشتهاند. اكنون به اختصار به پارهاى از كاركردهاى اجتماعى دين اشاره مىشود:<BR> <B
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کارکرد دین
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
کارکرد اجتماعی دین
,
رابطه دین با امور دیگر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردهای دین
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
برخی تاریک اندیشان به اصطلاح روشنفکر ،که گرایشات اومانیستی (انسان محورانه) دارند ، بر این باورند که دین در خدمت بشر است. اینان حتّی خدا را هم خدمتکار انسان می دانند ؛ و حتّی برخی از آنها گفته اند:خدا را هم باید به انتخابات بگذاریم تا اگر رأی آورد ، خ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کارکرد دین
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
شناخت دین و راه خدا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد فردی و اجتماعی دین از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
ذبیح مطهری خواه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
ابن سینا
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه بوعلی
,
اخلاق فردی و اجتماعی
,
1. ادیان religions
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
معاد جسمانی ,
اقامه عدل ,
اصول اخلاقی ,
کارکرد اجتماعی دین ,
عقل فعال ,
برهان صدیقین ,
قرآن مجید ,
عقل بالفعل ,
عقل بالملکه ,
دین پژوهی ,
عقل هیولانی ,
عقل مستفاد ,
کارکردهای احساسی دین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
کارکرد دین، اثر و تحولی است که دین در انسان یا جامعه ایفا می کند. دین در قلمرو فردی دو کارکرد مهم دارد: اول. معرفت زایی. ابن سینا بر این باور است که تنها پیامبران می توانند بدون تعلیم به صورت خازن حقایق درآیند؛ دوم. آرامش بخشی. ابن سینا عقاید صحیح را عامل سلامت می داند. مهم ترین کارکرد دین در قلمرو اجتماعی وضع قانون است. ابن سینا دین را در امر قانونگذاری و سامان دادن به اجتماع ضروری دانسته است. کارکرد دیگر دین در اجتماع، ایجاد همبستگی و اتحاد است؛ ابن سینا، آنچه را که منجر به تضعیف رکن بزرگ مدنیت می شود، تحریم می کند. از دیدگاه اندیشمندان برخی از کارکردهای دین انحصاری است و جایگزینی در علم، فلسفه و عرفان ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 795 تا 830
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی روش شناختی بر اخذ روی آورد کارکردگرایانه در دین پژوهی و دین آموزی
نویسنده:
احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گزاره های دینی
,
انتظار بشر از دین
,
کارکردگرایی
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
کلیدواژههای فرعی :
ایدئولوژی (پسامارکسی=نظام باورها) ,
تعلیمات دینی(افعال انبیاء) ,
جهان واقع ,
دین شناسی جامعه شناختی ,
دین و ایدئولوژی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
پراگماتیسم ,
نظریه مطابقت ,
انسان دیندار ,
چکیده :
نگرش کارکردگرایانه به دین که بسط و تطور خود را مرهونِ جامعه شناسان دین بوده، رهیافتی است که کشف فواید عملیِ باورهای دینی را هدف خویش قرار می دهد. اقبالِ پژوهشگرانِ دینی و نهادهای فرهنگی به اخذِ این رهیافت در مقامِ مطالعۀ دین عللی دارد که از آن جمله اند: آسان یاب سازیِ تعالیم دینی، جذابیتِ استناد به شواهد علمی و یافته های تجربی، غلبۀ نگرشِ تجربی در محافلِ علمی و ادارۀ نهادهای دینی توسط دانش آموختگان علوم تجربی. مطالعۀ دینیِ کارکردگرا بسیار آسیب زاست و نه تنها به تقویت باورمندیِ دین کمک نمی کند، بلکه دین باوریِ افراد را سُست و ضعیف می کند. اشکال های دین پژوهیِ کارکردگرا عبارتند از: ابتنای بر تعریفِ ناپذیرفتنی پراگماتیستی از صدق، امکانِ از میان رفتنِ اعتبارِ عقاید دینی در صورت پیدایش جایگزین، ایجاد نظام ارزشیِ غیردینی در ذهن دینداران و شکل دهیِ ایدئولوژیِ ضد دینی در فکر افراد جامعه. الگوی مطلوب در مطالعات دینی، کارکردیابی به جای کارکردگرایی است. کارکردگرایی، انحصار در آثار دنیویِ باورهای دینی است، اما در الگوی کارکردیابی، افراد می آموزند که ابتدا حقانیت دین را از طریق رهیافت های عقلی و نقلی دریابند و سپس به جست وجوی کارکردهای دین بپردازند و نیز می آموزند که مبنای اساسیِ پذیرش باورهای دینی، اصول و مبانیِ عقلی بوده است و کارکردهای کشف شده، هیچ دخالتی در تعیینِ دُرستی و حقانیتِ دین ندارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 317 تا 340
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت دين شناسي و دين داري
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بدون شك در اين دنيا نيز انسان نياز به دين دارد و عقل و تجربه بشري اگر چه بسيار مفيد و لازمند اما كافي براي تأمين نيازهاي بشر نيستند. دين هم در حوزه نيازهاي فردي و روانشناختي انسان كاربرد دارد و هم در عرصه اجتماع و مناسبات انساني و همه در رابطه با طبي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین شناسی
,
دینداری
,
ضرورت دین
کلیدواژههای فرعی :
کارکرد دین ,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی) ,
کارکرد اجتماعی دین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکرد بعد عبادی در سعادت دنیوی از دیدگاه علامه طباطبائی
نویسنده:
مهدیه سادات مستقیمی, معظمه شجاع الدینی, زهره برقعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
عبادت
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
تامین سعادت دنیوی
,
فلسفه دین
,
عبادت و سعادت
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
حیات دینی ,
آیات سنن الهی ,
اهل بیت(ع) ,
اخلاق فردی ,
اخلاق اجتماعی ,
زندگی اجتماعی ,
لذت های مادی و معنوی ,
آرامش روحی ,
تامین سعادت دنیوی ,
سعادت اخروی ,
بداء ,
نعمت ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
شکر نعمت ,
نقمت ,
تاثیر ایمان بر زندگی اجتماعی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
تاثیر مثبت دین ,
احساس رضایت مندی ,
لذات دینی ,
ارتقای فرد ,
ارتقای جامعه ,
تغییر مقدرات ,
اخلاق فردی ,
اخلاق اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
این مقاله از چشم انداز فلسفه دین و الهیات کلامی با روش توصیفی تحلیلی وارد قلمرو مباحث کارکردهای دین گردیده و به بررسی نظریه علامه طباطبائی پیرامون تأثیر بعد عبادی دین در سعادت دنیوی انسان پرداخته است. در ابتدا با تبیین کارپایه های مفهومی و ارائه تعاریف علامه طباطبائی از معنای «دین»، «سعادت» و «عبادت»، دیدگاه وی در این زمینه تبیین گردیده و به رد نظریات رقیب مبادرت شده است. یکی از این نظریات رقیب، اصل تأثیر دین در سعادت دنیوی را انکار می نماید و دیگری هرچند منکر تأثیر دین در سعادت دنیوی نیست، ولی این تأثیر را مربوط به بعد عبادی نمی داند. آن گاه در این مقاله وجوه مستقیم و غیرمستقیم کارکرد بعد عبادی دین در سعادت دنیا بیان شده است. تأثیر عبادات در خوشبختی دنیایی از طریق تأثیر در ارتقای فردی و اجتماعی، دستیابی به حاجات دنیوی در اثر استجابت دعا، ایجاد بداء، تبدیل نقمت های دنیوی به نعمت ها، ایجاد احساس رضایت مندی و بهره مندی از لذات ویژه و تأثیر مثبت دین در زندگی اجتماعی از زمره این کارکردهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قلمرو و کارکردهای دین در مقایسه با علم
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
فلسفه دین
,
empirical religious sciences
کلیدواژههای فرعی :
قلمرو دین ,
جهان شناسی علمی ,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) ,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
پارادایم ,
تجربه (اصطلاح وابسته) ,
جهانشناسی دینی ,
نیاز بشر به دین ,
کارکرد علم ,
پیش فرضهای علم ,
رابطه طولی علم و دین ,
رابطه عرضی علم و دین ,
روش شناختی دین ,
روش شناختی علم ,
داده های تجربی ,
نقش دین در کلیت علم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
نحوه مناسبات علم و دین همواره از جمله پرسش های مهم قرون گذشته بوده و پاسخ های متفاوتی نیز به آن داده شده است. در این تحقیق تلاش می شود تا نشان دهد که، به رغم پیشرفت های خیره کننده علم و نقش فزاینده آن در حیات بشری، نسبت طولی، و نه عرضی دین و علم و منشا الهی و وحیانی دین باعث شده است که دین همواره از جمله نیازهای اساسی بشر باشد، و این دین بوده که پرسش های بنیادین انسان را پاسخ گفته است، لذا نمی توان اندیشه محدودیت قلمرو و کارکردهای دین را معقول و قابل دفاع دانست. البته، وجود برخی تشابهات در ویژگی های علم و دین باعث شده است که همکاری آن دو بیش تر باشد، اما این امر بدان معنی نیست که یکی جای دیگری را بگیرد. در این باره می توان به برخی شباهت ها در تجربه، تبیین، عینیت، مدل ها، و پارادایم های آن دو اشاره کرد، در عین حال که هر یک کارکرد خاص خود را دارد و این کارکرد از دیگری ساخته نیست. در این زمینه می توان به نقش بنیادین دین در تامین مبانی اساسی علم و شکل دهی به نظریه ها و قوانین علم و نیز نقش پیشرفت های علمی در تبیین بیش تر باورهای دینی نگاه کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید